eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
29 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حدیثی از امام رضا علیه السلام در رابطه با رزق و روزی حلال رسیده است که در بخشی از آن آمده است: مَنْ رَضِیَ بِالْیَسِیرِ مِنَ الْحَلَالِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ تَنَعَّمَ أَهْلُهُ. هر کس به روزی حلال اندک راضی و خشنود باشد، هزینه زندگی اش سبک می شود و خانواده اش در نعمت خواهند بود. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏8 ؛ ص347) چند نکته درباره احکام نیروی کار و کارفرما: 1. اگر صاحب کار یا شرکت یا سازمانی با کارگر یا هر نیرویی قرارداد ببندد که مدت مشخصی کار کند و در آن اجرت و حقوق را تعیین کنند ، باید طبق قرارداد همان اجرت و حقوق پرداخت شود و نباید در پرداخت حقوق کوتاهی صورت گیرد و اگر در ضمن قرارداد شرط حلال و مجازی گذاشته شود باید طرفین شرعا طبق شرع عمل کنند. البته طرفین نمی توانند در ضمن قرارداد ترک واجبی یا انجام حرامی شرط کنند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی احکام العقد الاجاره و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره م9 و منهاج الصالحین ج2 م383) 2. نیروی کار در مدتی که قرارداد کاری بسته است شرعا نباید در آن مدت برای خودش یا دیگری کاری را انجام دهد که با حق صاحب کار منافات داشته باشد یا خلاف قانون باشد یا سبب کاهش کیفیت در کار بشود؛ لذا غذا خوردن در محل کار در مدت زمان اشتغال به کار چنانچه بدون رضایت صاحب کار حقش از بین می رود یا خلاف قانون باشد جایز نیست. و چنانچه این کار را انجام دهد به مدت زمانی که مشغول کار نبوده اجرت طلبکار نمی باشد و چنانچه اجرت کامل دریافت کرده باید برگرداند. (عروه الوثقی ج2 کتاب الاجاره، فصل فی اجاره الثانیه، م4 و تحریر الوسیله، کتاب الاجاره، م27 و منهاج الصالحین ج2 م456) خداوند متعال توفیق کسب حلال به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم در احادیث رسیده از امام رضا ( علیه السلام ) به وفور درباره خوشخویی سخن به میان آمده که برخی ذکر میشود: 1. سنگینترین عمل: امام رضا ( علیه السلام ) می فرمایند: ما من شیی اثقل فی المیزان من حسن الخلق ؛ در ترازوی عمل آدمی در روز قیامت ،چیزی برتر از حسن خلق نهاده نمی شود. ؛ نیز فرمود: در ترازوی عمل چیزی سنگین تر از خلق نیکو نیست. ( عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37) 2. زن ندادن به بد اخلاق: فردی در در نامه‏ای به حضرت رضا علیه ‏السلام نوشت یکی از بستگانش به خواستگاری نزدش آمده ولی شخص بداخلاق و درشت‏خویی است. حضرت در پاسخ فرمود: اگر این چنین است با او وصلت مکن. (وسائل الشیعه، ج14، ص54) 3. نابودی عمل: امام رضا علیه السلام به نقل از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: بد اخلاقی عمل را تباه می کند، چنانکه سرکه عسل را تباه می کند. (عیون اخبار الرضا(ع) ج 2 ص 37) 4. بیشترین عامل بهشتی شدن: امام رضا ( علیه السلام ) می فرماید: از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم درباره ی بیشترین چیزی که به وسیله ی آن (افراد) داخل بهشت می شوند سؤال شد. حضرت فرمودند: تقوای الاهی (پرهیزگاری) و خوش اخلاقی.( عیون اخبار الرضا علیه السلام ج 2 ص 38) 5. نزدیکترین فرد به پیامبر: امام رضا علیه السلام به نقل از جدشان می فرماید: نزدیک ترین شما به من در روز قیامت، خوش اخلاق ترین شما و بهترین شما نسبت به اهلش است (عیون اخبار الرضا(ع)، ج2، ص38) خداوند به همه اخلاق خوش عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. أمیرالمومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: ...لَا یَقعُدَنَّ فِی السُّوقِ إلَّا مَن یَعقِلُ الشّرَاءَ وَ البَیعَ. در بازار ننشیند (شروع به‌کسب نکند ) مگر کسی که قبلا آداب و احکام خرید و فروش را آموخته باشد. (الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 154) دو نکته درباره وام و تسهیلات: 1. اگر به کسی پولی قرض داده شود و در مقابل شرط اضافی و سود کند ربا و حرام است‌و فرقی بین بانک و غیر بانک نمی کند و اگر گرفتن سود بر اساس یک معامله شرعی مثل خرید و فروش نسیه و یا شراکت صحیح و مانند این دو باشد، اشکال ندارد. مثلا فردی نیاز به ماشین دارد به نظر تعدادی زیادی از مراجع می تواند با مراجعه به بانک و با گرفتن تسهیلات خودرو هم صاحب ماشین شود و هم سود پرداختی صحیح است به این صورت که مشتری وجه وام را به وکالت از بانک، ماشینی را نقدا برای بانک خریداری کند و هنگامی که ماشین را خریداری کرد از طرف بانک همان ماشین را به صورت نسیه با سود و اقساط مشخص به خودش بفروشد. ( مخالف :ایت الله سیستانی بین بانک دولتی و مشترک و بین غیر دولتی فرق می گذارند و برخی از مراجع مانند ایت الله بهجت وام دریافتی را صحیح نمی دانند مگر اینکه در برابر سود معامله ای با بانک انجام گیرد.؛ سیستانی استفتائات س 357رساله دانشجویی ج16 ص360 ) 2. اگر در قرارداد شرکت ، مضاربه و وکالت مصرف خاصی معین شده باشد مثل خریدخانه یا ماشین و... بایدپول در همان مورد معین شده‌، مصرف شود تا اینکه پرداخت سود مبتلا به مشکل شرعی نشود. (استفتائات بهجت بانکها و موسسات دولتی و اعتباری س3990 و3997 ؛ جامع المسائل فاضل ج2،س 1015؛ مقام معظم رهبری اجوبه س1924مسائل جدید ج4 ص1553 ) خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن در مدح پیامبر فرموده است: «وَ إِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ؛ و تو دارای اخلاق بزرگ و برجسته ای هستی».(قلم: 4) در روایات اثرات دنیوی فراوانی بر خوش اخلاقی ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم: 1-كينه زدايى: برطرف ساختن كينه هايى كه به تدريج در درون فرد رسوخ كرده، كارى بسيار سخت و گاهى غيرممكن است، اما مواجه شدن با روى گشاده، درمان كينه هاى سخت و ديرينه است. پیامبر(ص) مى فرمايند: خوش رويى كينه را مى زدايد(کافی، ج 2، ص 103) 2- ایجاد محبت و الفت: خوش رويى به عنوان بهترين عامل جذب دل ها به افراد توصيه شده است. اميرالمؤمنين (ع)مى فرمايند: خوش رويى تو آتش دشمنى راخاموش مى سازد» (کافی،ج2،ص103) و مى فرمايد: گشاده رويى باعث دوستى خلق است» (مستدرک، ج 8، ص 454) 3-افزایش روزی: اميرالمؤمنين عليه السلام مى فرمايند: گنجینه های روزی در نرم خویی و گشاده رویی است (بحار،ج75،ص53) 4-افزایش عمر و آبادی سرزمینها: امام صادق(ع) فرمود:نیکوکاری و خوش خلقی، سرزمین ها را آباد می کند و بر عمرها می افزاید. (کافی،ج2،ص100) خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امام صادق علیه السلام که می فرمایند: إِذَا أَرَادَ اللَّهُ بِعَبْدٍ خَیْراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ. زمانی که خداوند متعال خیر بنده ای را بخواهد او را نسبت به (مسائل) دین و معارف الهی، فقیه و دانشمند می کند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص32) چند نکته کوتاه درباره یادگیری مسائل شرعی: 1. هر کس باید مسائل شرعی را که معمولا مورد احتیاج او واقع می شود یاد بگیرد یا طریقه احتیاط کردن در مسائل را بداند؛ فرقی ندارد مسائل عبادی باشد مثل نماز یا روزه یا مسائل غیر عبادی باشد مثل مسائل معاملات و ازدواج و مانند اینها. بنابر این یادگیری مسائل شرعی وام بانکی یا سود بانکی برای کسانی که مورد احتیاجشان هست طبق نظر مرجع تقلیدشان لازم است. (سیستانی: مسائلی را که احتمال می دهد به واسطه یاد نگرفتن در معصیت واقع می شود، یاد بگیرد.) (رساله مراجع م 11) 2. اگر برای انسان مساله شرعی رخ بدهد و بخواهد به پاسخ مساله شرعیش دست یابد، شرعا می تواند از چهار راه به پاسخ برسد: 1. اگر دسترسی به مرجع تقلید دارد از مرجع تقلید پاسخ را بشنود. 2. پاسخ را دو نفر عادل بیان کنند. (معنای عادل اختلافی است اکثر می گویند کسی است که گناه صغیره و کبیره نمی کند و اگر گناه کرده توبه کرده است.) 3. پاسخ را از کسی که به گفته اش اطمینان دارد، بشنود. 4. پاسخ مساله را در رساله مرجع تقلید یا استفتاء کتبی که انسان به درستی آن رساله یا استفتاء اطمینان دارد، ببیند. و چنانچه انسان پاسخ سوال شرعیش را از غیر چهار راه گفته شده، بدست آورد شرعا اعتباری ندارد. (رساله مراجع م 5) خداوند توفیق یادگیری احکام شرعی و عمل به دستورات الهی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم پیامبر(ص) فرمودند: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» «به‌راستی که من مبعوث شدم تا شرافت‌های اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]» (بحار، ج 68، ص 382) در روایات اثرات اخروی فراوانی بر خوش اخلاقی ذکر شده است که به برخی اشاره می کنیم: 1-مقام شب زنده دار: پیامبر(ص) فرمود: آن كه اخلاق خویش را نیكو گرداند خداوند او را به مقام روزه گیر شب زنده دار برساند. (عیون اخبار الرضا ج 2، ص 71) 2- نزدیک ترین فرد به پیامبر : پیامبر(ص) فرمود: نزدیک ترین شما در روز قیامت به من نیک اخلاق ترین شماست(صحيفة الإمام الرضا عليه السلام ؛ ص67) 3-آسان رسی حساب قیامت: امام علی – علیه السّلام – فرمود: اخلاقت را نیكوگردان تا خداوند حسابت را آسان گیر( امالی صدوق، ص 174). 4-از بین بردن گناهان؛ رسول خدا(ص) فرمود: «اخلاق نیک، گناهان را ذوب می‌کند [و آثار بد آن‌را می‌شوید]( کنز الفوائد،ج ‏1، ص 135) خداوند توفیق عمل به دستورات دینی را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در فرمایشی از وجود نازنین حضرت رضا علیه السلام در رابطه با صدقه خالصانه اینگونه آمده است: إِنَّ کُلَّ شَیْ‏ءٍ یُرَادُ بِهِ اللَّهُ وَ إِنْ قَلَّ بَعْدَ أَنْ تَصْدُقَ النِّیَّةُ فِیهِ عَظِیمٌ. هر آنچیزی که در راه خدا داده شود اگر صادقانه باشد و با نیت پاک صورت بگیرد، هر چند کم باشد، در نزد پروردگار بسیار زیاد است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏4 ؛ ص4) اما مساله شرعی: یکی از کارهای شایسته و ماندگار وقف است و در روایات به صدقه جاریه هم تعبیر شده است یعنی ثواب آن بعد از فوت نیز ادامه می یابد و بسیاری از برکاتی که در مساجد و مشاهد مشرفه من جمله حرم مطهر حضرت رضا علیه السلام مشاهده می شود، از وقفهای گذشتگان است. وقف یعنی جدا کردن یک مال از اموال خود و اختصاص دادن منافع آن برای افراد خاص یا امور خیریه البته یکی از مواردی که برای وقف کردن مورد غفلت واقع شده است وقف کردن اموال برای تبلیغ و ترویج دین است که وقف کنندگان به این جهت هم توجه ویژه ای داشته باشد. سوالی که در اینجا مناسب است گفته شود این است که آیا انسان می تواند منزل یا ملکی را در زمان حیاتش وقف کند و تحویل هم بدهد ولی شرط کند تا زمانی که خودش یا همسرش زنده اند، از آن استفاده کنند؟ پاسخ این است که طبق تصریح برخی از فقها از جمله امام خامنه ای چنین وقفی صحیح می باشد.(جهت اطلاع: آیات عظام سیستانی و مکارم هم صحیح می دانند)(امام خامنه ای، سایت احکام وقف، س 137، ایت الله سیستانی منهاج ج 2 م 1492، تحریر الوسیله وقف م 25، مکارم، سایت، استفتائات، وقف، شرایط وقف، وقف خانه برای مسجد مشروط سکونت واقف در آن) خداوند متعال به همه ما توفیق کارهای خیر را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن دراهمیت آشتی می فرماید:واصلحوا ذات بینکم... ان کنتم مؤمنین؛...(آیه 1انفال) و ميان برادراني را كه با هم ستيزه دارند آشتي دهيد ... اگر ايمان داريد. » -حضرت علی(ع) خطاب به فرزندان بزرگوارش می نویسد: «من از جد شما پیامبر(ص) شنیدم که می فرمود: اصلاح دادن بین مردم از نماز و روزه یکسال برتر است.( نهج‌البلاغه؛ نامه 47) علت این همه تأکید این است که عظمت و توانایی و قدرت و سربلندی ملت جز در سایه تفاهم و تعاون ممکن نیست اگر مشاجره ها و اختلافات اصلاح نشود، ریشه عداوت تدریجاً در دلها نفوذ می کند و ملتی را به جمعیتی پراکنده تبدیل می سازد که در مقابل هر حادثه ای ضعیف می گردد و مسائل اصولی اسلام به خطر خواهد افتاد با اینکه دروغ گفتن یکی از گناهان کبیره است و دروغگو مورد نکوهش واقع شده است اما به خاطر اهمیت اصلاح بین مردم، اگر کسی بتواند به این وسیله بین دو نفر که با یکدیگر نزاع دارند صفا و صمیمیت ایجاد کند دروغ گفتن برایش جایز است.( ترجمه میزان الحکمة، ج 10، ص 3088.) - یکى از یاران امام صادق(علیه السلام) به نام ابو حنیفه سابق الحج مى گوید نزاعى در میان من و دامادم درباره میراثى واقع شده بود. مفضّل از آن جا که مى گذشت، کمى ایستاد سپس گفت: هر دو به منزل من بیایید، ما آنجا رفتیم و با چهارصد درهم، اختلاف میان ما را حل کرد، سپس گفت بدانید این از مال من نبود بلکه از مال امام صادق(علیه السلام) بود که دستور فرموده هرگاه اختلافى در میان شیعیان واقع شود از مال آن حضرت برگیرم، و آنها را صلح دهم(کافى، ج 2، ص 209) - امام صادق علیه السلام به ابن عمار فرمود: «از من به فلان شخص چنین و چنان بگو. ابن عمار عرض کرد: هرگاه غیر از آنچه فرمودید سخنی دیگر از زبان شما به جهت اصلاح بگویم رواست؟ فرمود: بلی، مصلح دروغگو نمی‌باشد، امثال این سخن ها صلح است نه کذب».( کافی، ج2، ص 210) مراد این است که اگر کسی به جهت اصلاح میان مردم سخن غیرواقعی بگوید که اصلاح شود، این را دروغ نمی‌گویند و ضرر ندارد. اعتنای پروردگار عالم به اصلاح حال مردم تا آن حد است که دروغ را که از معاصی عظیمه است در این خصوص تجویز فرموده و آن را افضل صدقات قرار داده است و قواعد قانونی چند به جهت حصول الفت مقرر کرده است. خداوند ما را جزء مصلحین واقعی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: که از رسول خدا صلی الله علیه و آله سوال شد کدام یک از مومنین از همه زیرک تر می باشد، حضرتش فرمودند: أَکْثَرُهُمْ ذِکْراً لِلْمَوْتِ، وَ أَشَدُّهُمْ لَهُ اسْتِعْدَاداً. آن کس که بیشتر یاد مرگ کند و زیادتر مهیّای آن شده باشد. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏3 ؛ ص258) چند نکته درباره ارث: 1. هنگامی که انسان فوت می کند قبل از اینکه ارثیه میان ورثه تقسیم شود، چنانچه میت دارای بدهکاری باشد واجب است ورثه ابتدا بدهی های میت را از اموالی که میت بجا گذاشته، جدا و پرداخت کنند؛ هر چند میت به پرداخت بدهکاری هایش وصیت نکرده‌باشد‌،‌لذا به نظر اکثر فقها اگر فرزندان بدانند که میت خمس یا زکات بدهکار است باید خمس و زکات اموالش را پرداخت نمایند هر‌چند وصیت نکرده باشد.(سیستانی:اگر اهل خمس نبوده و وصیت به اداء خمس نکرده باشد واجب نیست) 2. اموالی که از میت بعد از کسر بدهکاری های‏ میت و بعد از عمل به وصیت نامه شرعی میت، باقی می‌ماند متعلق به همه ورثه می‌باشد و تا‌زمانی که اموال تقسیم نشده است هیچ یک از ورثه بدون اجازه یا رضایت دیگر ورثه‏ حق تصرف در آن اموال را ندارند. و چنانچه دخل و تصرفی انجام دهند‏ علاوه بر معصیت بودن‌، مدیون و ضامن می باشند. 3. در‏ تقسیم‏ ارثیه‏،‏ پسر‏ دو‏برابر دختر ارث می برد فرق ندارد میت پدر باشد یا مادر. تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَر: نماز (انسان را) از زشتیها و گناه بازمی‌دارد(آیه 45 عنکبوت) کوتاهی در نماز را میتوان با عللی از بین برد که برخی از علتها را خدمت شما عرض می کنیم: 1-شناخت بیشتر نسبت به نماز:پیامبر(ص) می فرماید: « اگر بداني نماز چيست و با چه كسي نجوي و گفتگو مي كني خسته نمي شود و نمار را به اتمام نمي بري »( بحار ، ج‏74 ، ص 80 ) 2-ترک دوستی و حب دنیا: حضرت مسیح(ع) می فرماید: دنيا پرست از عبادت و انس با خدا لذت ني برد در حاليكه حب مال در دل او است »-( بحارالأنوار، ج14، ص309) چرا كه «حب الدنيا رأس كل خطيئه»است. از علاقه قلبي به دنيا و متعلقات دنياست كه حتي در نماز هم، تمام توجه محب دنيا به سمت دنياست و هيچ لذتي از نماز نمي برد و كم كم كاهل نماز شده و چه بسا نماز را ترك كند و به خسران ابدي گرفتار شود. 3-ترک گناهان: وقتي انسان، آلوده به گناه مي‌شود، يا اصلا به سمت نماز و نيايش با خدا نمي رود و يا از نماز و عبادت خويش حظ و بهره اي نخواهد برد 4-ترک دوستان و محیط بد: انسان بطور طبیعی تحت تاثیر محیط ودوستان است و بخاطر قاعده شباهت سازی شبیه محیط و دوستانش میشود و با ترک محیط و دوستن بد و رفت و آمد با اهل نماز به سمت نماز می رود. خداوند ما را جزء نمازگزاران واقعی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از پیامبر خدا صلّى اللّه علیه و آله روایت شده که فرمودند: اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرُدُ اَبَدا. براى شهادت امام حسین علیه‌السلام‌، ‌حرارت ‌و گرمایى در دلهاى مؤمنان ‌است‌ که ‌هرگز سرد و خاموش نمى شود. (مستدرک الوسائل ج10 ص:318) در آستانه ورود به ماه محرم و عزای اهل بیت علیهم اسلام هستیم که چند نکته کوتاه و مساله شرعی را در این زمینه یاد آوردی می کنم: 1. یکی از واجبات دین تعظیم شعائر است و از مصادیق تعظیم شعائر، تعظیم شعائر حسینی است و از بارزترین تعظیم شعائر حسینی، عزاداری است. 2. در عزاداری مستحب است که مجلسی تشکیل شود که حلال و حرام خدا؛ فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام بیان شود. 3. عزاداری ‌باید به ‌روشهای ‌متعارف‌ و ‌معمول ‌میان ‌مردم انجام گیرد و از روشهایی که موجب وهن و سست شدن مذهب در برابر مردم شود و یا باعث ضرر بدنی قابل توجهی گردد، جایز نیست. 4. مستحب است در هنگام خواندن مصیبت فرد گریه یا حالت گریه و اندوهگین باشد. 5. در ایام وفات و شهادت اهل بیت علیهم السلام پوشیدن لباس مشکی مستحب است. 6. در عزاداري توجه شود كه مستحب است در هنگام نماز، عزاداري و ساير امور تعطيل شده و نماز اقامه شود.(نشريه پيام دين، جزوه عزاداري) خداوند متعال همه ما را جزء عزاداران واقعی سید الشهدا علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین در زیارت عاشورا آمده است: السلام علیک یا ثارالله؛ سوال این است چرا به امام ثارالله گویند؟ 1-«ثاراللَّه» یعنى اى کسى که خونبهاى تو متعلق به خدا است و او خونبهاى تو را می¬گیرد؛ زیرا تو متعلق به یک خانواده نیستى که خونبهاى تو را رئیس خانواده بگیرد، و نیز متعلق به یک قبیله نیستى که خونبهاى ترا رئیس قبیله بگیرد، تو متعلق به جهان انسانیت و بشریت هستی، تو متعلق به عالم هستى و ذات پاک خدایى، بنا بر این خونبهاى تو را او باید بگیرد(تفسیر نمونه، ج‏4، ص229) 2-ثارالله مثل بیت الله است که همانطورکه خانه خدا گفتن،نوعی شرافت قائل شدن برای کعبه است وگرنه خدا خانه ندارد،چون جسم نیست، خون خدا نیز این معنا رامیدهد 3-امام بزرگوار (ع) خون خدا است از آن جهت که خونش حیات تازه¬ای به کالبد دین دمیده و باعث شده که نام خدا زنده گردد. انسان کاملی که در مدراج کمال به مقام قرب فرائض یافته ؛ یعنی دست خدا می¬شود که اگر خدا بخواهد کاری را انجام دهد با دست او انجام می¬دهدو خون خدا می¬شود که اگر خدا بخواهد به خود و مکتب خود در جامعه حیات ببخشد از خون او استفاده می¬کند. -از این جهت گفته می¬شود که، اسلام نبوی الحدوث و حسینی البقاء است، و بدیهی است که انسان زنده برای بقایش نیاز به خون دارد و جاری بودن خون در رگ¬ها، نماد و سنبل زنده بودن است و آن¬گاه که خون از جریان و حرکت باز ایستد، مرگ شخص فرا می¬رسد. دقیقاً برای بقای پیکر اسلام نیز باید خونی در رگ¬های آن جاری باشد -لازم است بدانیم که ندای خونخواهی حسین (ع)؛ یعنی شعار «یا لثارات الحسین»، شعار قیام توابین و نیز قیام مختار، بوده است،(بحارالأنوار، ج‏45، ص333) و همچنین شعار فرشتگانی است که کنار قبر او تا ظهور امام زمان (عج) می¬مانند(بحارالأنوار، ج‏44، ص286.)و نیز شعار حضرت مهدی (عج) در هنگام قیام(بحارالأنوار، ج‏44، ص218)و شعار یاوران شهادت طلب او است خداوند،درفرج منتقم و وخونخواه حقیقی امام،تعجیل بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: مناسبت: شب اول محرم سلام عليكم. بسم الله الرحمن الرحيم. ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن ایام عزاداری حضرت سید الشهدا علیه السلام. در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْنِ علیه السلام وَ حُبَّ زِیَارَتِه‏... . هر کس که خداوند خیر او را بخواهد، در دلش محبت امام حسین علیه السلام و محبت زیارت امام حسین علیه السلام را قرار می دهد. (کامل الزیارات ؛ النص ؛ ص142) چند نكته درباره ماه محرم: 1. براي شب اول ماه محرم اعمالي ذكرشده مثل احياء و شب زنده داري و نمازهاي مستحبي با دستور العمل خاص كه در مفاتيح نيز ذكر شده. 2. روزه گرفتن روز اول و سوم و هفتم‎ محرم ‎مستحب است البته انسان در صورت داشتن روزه ‎قضا ‎نمي تواند روزه مستحبي ‎بگيرد ‎و همچنين كسي كه در مسافرت است و نمازش شكسته است نمي‌تواند روزه واجب يا مستحبي بگيرد و اعمال ديگري نيز مثل نماز اول ماه وارد شده است كه به مفاتيح مراجعه شود.(عروه الوثقي،اقسام الصوم.(مشهور) رساله مراجع مساله 1563) 3. از بهترين اعمال اين ماه بوي‍ژه دهه اول محرم برگزاري ‎مجالس ‎عزاي ‎امام ‎حسين‎عليه السلام می‎باشد كه ‎مشتمل است بر بيان احكام و مواعظ و ذكر مصائب و مناقب اهل البيت‎عليهم السلام و پوشيدن لباس سياه در محرم و ايام عزاي اهل بيت عليهم السلام و البته بايد توجه داشت از هركاري كه سبب وهن مذهب است اجتناب شود. (نشريه پيام دين، جزوه عزاداري) خداوند متعال به همه ما توفيق شركت در جلسات عزاداري اهل بیت علیهم السلام‏را عنايت ‏فرمايد به ‏بركت ‏صلوات‏ بر ‏محمد ‏و آل‏ محمد
موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ حَرَارَةً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَداً(مستدرک الوسائل/10/318) همانا از شهادت حسین آتشى در قلب مؤمنان افروخته شود که هرگز سردى و خاموشى نمى ‏پذیرد. این حرارت و سوز را هر کسی حس کرده باشد، می‌داند بی‌مقدمه وارد روز عاشورا شدن، بسیار دشوار است؛ از این جهت یک دهه عزاداری قبل از عاشورا برای بعضی‌ها کسب توجه و آمادگی برای ایجاد سوز در روز دهم می باشد. امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان در ایام محرم می فرمایند: چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا ، در این روزپدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت(وسایل الشیعه ؛ج 14 ،ص 505) شاید بتوان گفت بنیانگذار عزاداری دهه اول محرم، امام رضا (ع) هستند و شاید علت اصلی این که چرا عزاداری قبل از شهادت شروع می شود شیوه عزاداری امام کاظم بوده باشد. در روایت مشهور دیگری وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا(ع) وارد شد، حضرت برای او مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت(ع) را ذکر کردند. (دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. (امالی صدوق،ص130) یکی دیگر از دلایل ممکن است این باشد که چون گرفتاری و سخت گیر ی دشمن بر امام حسین علیه السلام ویارانش از دوم محرم شروع شد. عزاداری از قبل شهادت شروع می شود. کاروان امام حسین روز دوم محرّم سال 61هجرى وارد کربلا شد، پس از آن سپاه کوفیان به تدریج وارد شدند و عزا و مصیبت خاندان اهل بیت(ع) از همان زمان آغاز شد. روز نهم (تاسوعا) کاروان امام را محاصره کامل کرده، روز دهم (عاشورا) آن بزرگوار و یارانش را به شهادت رساندند. بنابراین چون اصل گرفتارى حضرت از دهه اوّل محرم آغاز شده است، پیروان حضرت از اوّل محرم عزادارى مى‌کنند. خداوند توفیق عزاداری با معرفت را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: مناسبت: آغاز سال هجری قمری سلام عليكم. بسم الله الرحمن الرحيم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. در روایتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم که می‌فرمایند: لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى. امّت من ‏همیشه در خیر هستند، تا موقعی که امر به معروف و نهی از منکر کنند و در نیکی ها و تقوا همدیگر را کمک کنند. (‌وسائل الشیعة‌/ ج‏16‌/‌123‌/‌ح 21144) با توجه به هفته امر به معروف چند نکته کوتاه درباره احکام امر به معروف و نهی از منکر: 1. واجب شدن امر به معروف و نهی از منکر شرایطی دارد از جمله الف)شناخت صحیح معروف و منکر ب) احتمال تاثیر در مخاطب ج) تصمیم مخاطب بر تکرار عمل د) نداشتن مفسده و ضرر جانی‌، عرضی و مالی قابل توجه. 2. یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر در کنار بقیه شرایط احتمال تاثیر است یعنی اگر انسان احتمال عقلایی مثلا ده درصد احتمال بدهد که امر و نهیش نسبت به شخص گنهکار تاثیر دارد باید ‏تذکر ‏بدهد ‏هر چند گمان قوی داشته باشد که ممکن است گنهکار نپذیرد و وجود احتمال برای ثابت شدن تکلیف شرعی کافی است، اما اگر انسان یقین و اطمینان دارد که تذکر هیچ اثری نسبت به گنهکار ندارد به نظر اکثر فقها تکلیف ساقط است.(مخالف= سیستانی: اگر می داند تاثیر ندارد، احتیاط واجب کراهت خود را یرای کارهای ناشایسته اظهار کند.) ‌3. منظور از احتمال تاثیر این است که اگر انسان احتمال بدهد که با تذکر دادن، گنهکار بطور کلی گناه را ترک می کند یا مدت کوتاهی گناه را مرتکب نمی شود یا باعث می شود گناه را کمتر یا کم رنگ تر انجام دهد و یا اینکه امر و نهی در آینده احتمال تاثیر دارد در همه این موارد امر به معروف و نهی از منکر واجب است مثلا اگرکسی نماز نمی خواند چنانچه انسان احتمال بدهد با امر به نماز، اهل نماز می شود یا حداقل چند روزی نماز می خواند یا در آینده اهل نماز می شود، امر به نماز واجب است.(رساله مراجع ج2 ملحقات ص956 ؛ تحریر ج2 کتاب امر به معروف شرط دوم ؛ رساله جامع م 2202 و 2205) خداوند متعال توفیق عمل ‏به ‏وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -تسلیت ایام سوگواری وگرامیداشت دهه امر به معروف و نهی از منکر ترک امربه معروف اثرات منفیی برای خود فرد به همراه دارد که برخی از پیامدهای فردی ترک امر به معروف عبارتند از: 1-شرکت در گناه دیگران :یکی از پیامدهای منفی ترک نهی از منکر، شریک شدن در گناه دیگران است. وقتی فرد گنهکار در جامعه مشاهده می کند که کسی در مقابل رفتار هنجار شکنانه او در اجتماعی انسانی توجه ای نمی کند. این احساس در او زنده می شود که کار او صحیح است و در انجام محرمات الهی جرات پیدا می کند، لذا سکوت فرد نشان شریک بودن در گناه اوست؛ گاهی اوقات سکوت در برابر گناه نشانه رضایت است و بر اساس آیات و روایات، این گونه افراد شریک گناهکار محسوب می شوند. أَميرِالمُؤْمِنين عليه السلام: فرمود: كسى كه ظلم مى كند و كسى كه راضى به ظلم كردن باشد و كسى كه كمك به ظالم مى كند هر سه شركاء ظلم محسوب مى شوند.( وسائل الشيعه، ج 11، ص 410) 2-تضعیف ایمان و مغبوض خدا واقع شدن: پیامبر اسلام(ص) فرمود: خداوند مؤمن ناتوانی را که دین ندارد مبغوض می دارد، از آن حضرت سؤال شد که مؤمن ضعیف بی دین کیست؟ آن حضرت در جواب فرمود: آن انسانی که نهی از منکر نمی کند.»( کافی ،ج ۵، ص۵۹) ترک امر به معروف و نهی از منکر رفته رفته انسان را نسبت به دستورات الهی سست و بی اعتقاد خواهد کرد. فردی مشاهده کند دیگران به راحتی احکام الهی را زیر پا می گذارند وهیچ گونه عکس العملی در قبال کار ناشایست او از خود نشان نمیدهند، کم کم نسبت به شیوع محرمات الهی در جامعه بی تفاوت می شود و جامعه دچار ضعف ایمانی و اعتقادی می شود 3- مستجاب نشدن دعا: امام علی(ع) : امر به معروف و نهى از منكر را ترك نكنيد زيرا در اين صورت دعا مى كنيد و دعايتان مستجاب نمى شود (نهج البلاغه ،نامه 47) خداوند توفیق عمل به واجبات و ترک محرمات را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
موضوع: سلام‎ عليكم‎. بسم ‎الله الرحمن الرحيم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام در روایتی حضرتش در مورد امر به معروف و نهی از منکر می‌فرمایند: ...إِذَا أُدِّیَتْ‏ وَ أُقِیمَتِ‏ اسْتَقَامَتِ ‌الْفَرَائِضُ‌کُلُّهَا هَیِّنُهَا وَ صَعْبُهَا.‌.. . اگر حقّ این دو مطلب ادا شده و تحقّق پذیرد و برپا ماند، تمامى واجبات چه آسان‌ و چه مشکلش پایدار و استوار مى‏گردد. (وسائل ‌الشیعة ‌ج‏16‌ ص 130) با توجه به هفته امر به معروف نکاتی کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر: 1. تکالیف شرعی برخی از آنها قالب و شکل ثابتی دارند مثل نماز اما برخی از تکالیف مثل امر به معروف و نهی از منکر با توجه به اینکه هدف تاثیر گذاری است لذا به هر روش مشروعی که بتوانیم تاثیرگذاری داشته باشیم باید انتخاب نمود مثلا ممکن است برای تاثیر گذاری در شخص گنهکار از خواهش و استدعا استفاده کرد یا از تکرار امر به معروف و یا هر شیوه دیگری که بتوان تاثیر گذاری داشته باشد، واجب است همان شیوه را انتخاب نمود. مثلا اگر فردی غیبت می کند چنانچه در تذکر دسته جمعی احتمال تاثیر وجود دارد بر همه افراد واجب است که تذکر بدهند.یا اگر مثلا نسبت به دختر خانمی که حجاب شرعی خودش را رعایت نکرده،چنانچه با خواهش کردن نسبت به رعایت حجاب احتمال تاثیر وجود دارد، واجب است همین شیوه را انتخاب کرد. 2. با توجه به اینکه هدف از این فریضه ریشه کردن فساد است لذا اگر کسی بدون قصد قربت این فریضه را انجام‌دهد باز ‏هم به تکلیف شرعی خودش عمل کرده است هر چند اجر و ثواب منوط به این است که قصد قربت داشته باشد. (تحریر ج2 کتاب امر به معروف،اقسام امر به معروف م13 ، رساله جامع ج 1م2216) تعجیل درفرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظّم رهبری صلوات بر محمد و آل محمد
موضوع: سلام علیکم--- بسم الله الرحمن الرحیم- با تسلیت ایام در روايات پيامدهاى اجتماعی سختى براى ترك نهی از منکر ذكر شده است كه به مواردى از آن‏ها اشاره مى‏شود. 1-تسلط اشرار و بدان :یکی از مهمترین آثار شوم ترک امر به معروف و نهی از منکر تسلط افرادبد برجان و مال مردم خواهد شد به طوری که حضرت علی (ع) در نامه 47 نهج البلاغه فرمود:«لاتتركوا الامر بالمعروف و النهى عن المنكر فيولّى عليكم شراركم » امر به معروف و نهى از منكر را ترك نكنيد كه بدان شما بر شما مسلّط مى‏گردند بدین صورت انسانهای پاک و مومن در جامعه منزوی خواهند شد و نااهلان و نامحرمان بر مومنان مسلط می شوند. 2 -نابودى بركت‏ها و از دست دادن يارى الهى: پيامبر اسلام (ص) : هنگامى كه اين فريضه الهى را انجام ندهد بركت‏ها از آن‏ها باز ستانده و براى آن يارى كننده‏اى در زمين و آسمان نخواهد بود(تهذیب الأحکام، ج ۶، ص ۱۸۱) 3-جای معروف و منکر عوض میشود: یکی از خطرناکترین آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر این است که باعث می شود فکر، اخلاق و مَنِش مردم به جایی برسد که خوب را بد و بد را خوب ببینند؛ مثلاً دیندار بودن و باحجابی می شود عقب افتادن، بی حجابی می شود فهمیدن و روشنفکری! پیامبر(ص): چه خواهيد كرد موقعى كه زنان شما دچار فساد اخلاق شوند و جوانان شما به گناه آلوده گردند و از امر بمعروف و نهى از منكر خوددارى كنند؟! و چه خواهيد كرد موقعى كه مردم را بگناه امر كنيد و از نيكيها نهى نمائيد؟! عرض كردند يا رسول اللَّه آيا چنين وضعى پيش آمد ميكند؟! فرمود بلى و بدتر از آن.چه خواهيد كرد وقتى در نظر شما نيكيها گناه و منكر شناخته شود و منكرات و گناهان را نيك و پسنديده بدانيد؟ (بحار، ج 97 ،ص 74 ) خدا توفیق عمل به این واجب فراموش شده را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
موضوع: مناسبت: ورود امام حسین علیه السلام به کربلا(61ه ق) سلام عليكم. بسم الله الرحمن الرحيم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرتش در روایتی نورانی می فرماید: اَیُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سار‌عوا فِى المَغانِمِ. اى مردم در خوبی ‏ها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصت‏ ها شتاب نمایید. (بحارالأنوار، ج 75، ص112) چند نکته کوتاه درباره احکام وقف: 1. اگر کسی مالی را مثل زمین یا ظرف یا فرش و مانند اینها وقف مکانی کند، بعد از اینکه وقف به صورت شرعی تحقق پیدا کرد، واقف اختیاری نسبت به این مال وقفی ندارد بنابر این نمی تواند شکل وقف اولیه را تغییر بدهد یا اینکه مال وقفی را بفروشد یا مال وقفی را به کسی ببخشد یا امانت بدهد .بلکه باید مطابق همان وقف اولیه به آن عمل شود.(توضیح المسائل مراجع مسأله 2676) 2. خرید و فروش مال وقفی جایز نیست و چنانچه مالی وقف مسجدی شده و مورد نیاز مسجد نیست و همین وسیله در مسجد دیگری مورد نیاز است باید به همین مسجد دیگر منتقل کرد و نمی توان آن وسیله را فروخت و تبدیل به احسن کرد لذا فروش مال وقفی مراحلی دارد که حتما باید به کارشناسان مطلع در این زمینه مراجعه کرد.(تحریر الوسیله کتاب الوقف م 73،ایت الله سیستانی منهاج الصالحین ج 2 م 100) 3. اموال وقفی مساجد یا حسینیه ها یا هر مکان دیگری که بطور مخصوص برای همان مکان وقف شده یا کیفیت وقفش معلوم نیست، بیرون بردن آن وسایل از مکان وقفی به مکان دیگر هر چند بطور موقت یا امانت دادن این وسایل حرام است بنابر این اگر دیگی یا ظرفی وقف مسجد است، جایز نیست آنرا برای پخت و پز به بیرون از مسجد منتقل کنند.( امام خامنه ای استفتاء خصوصی: بیرون بردن وسایل مسجد شامل فرش، صندلی و ظروف آشپزخانه که معمولا توسط خیرین و از درآمد مسجد خریداری شده، جهت مجالس مذهبی و دینی خارج از مسجد چه حکمی دارد؟ج:در صورتی که وقف، یا ملک مسجد باشد جایز نیست. شماره استفتاء: 666672 تاریخ استفتاء: 1395/03/26 . آیت الله مکارم: سایت معظم له: آيا مى‌توان ظروف حسينيّه را براى جشن عروسى، يا جهت وليمه دادن اجاره يا امانت داد؟ج:جايز نيست؛ مگر اين كه به هنگام وقف چنين چيزى شرط شده باشد.) خداوند توفیق انجام کارهای خیر را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
موضوع: سلام علیکم-- بسم الله الرحمن الرحیم- - با تسلیت ایام امر به معروف آثار و برکات فراوانی برای خود فرد به همراه دارد که برخی عبارتند از: 1-اهل معروف و خوب شدن خود فرد:حضرت علی (علیه السلام) به فرزندشان فرمودند : امربه معروف کن تا اهل معروف باشی. آری ! همان گونه که هر کس لباس می شوید ، دست خودش نیز پاک می شود ، کسی که مردم را به خیر دعوت می کند ، به طور طبیعی سعی می کند تا خودش نیز به آن کار عمل کند که به دیگران سفارش می کند(غرر الحكم ، ج 1، ص 99) 2 ـ شرکت در همه ثواب ها : در روایات متعدد می خوانیم هر کس مردم را به کار خیر راهنمائی و سفارش و دعوت کند و مردم به خاطر دعوت او آن کار را انجام دهند ، دعوت کننده در پاداش شریک می شود بدون آن که از اجر دیگری کاسته شود.بنابراین ، کسی که امر به معروف می کند ، در پاداش همه کارهایی که مردم به خاطر دعوتش انجام می دهند شریک است. 3- كم نشدن عمر و روزي: حضرت علي(عليه السلام) مي فرمايد: امر به معروف و نهي از منكر، مرگ را نزديك نمي كند و از روزي نمي كاهد(نهج البلاغه, حكمت 366) 4-نصرت الهي: امام باقر(عليه السلام) فرمودند: اين دو آفريده الهي هستند كه هركس آنها را ياري كند، خدا ياريش كند و هركس آن دو را تنها گذارد، خدا تنهايش مي گذارد -خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
موضوع: سلام عليكم. بسم الله الرحمن الرحيم. ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرت در ‌وصیتش ‌در‌ مدینه به برادرش (محمد بن حنفیه) مرقوم داشت: إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صلَّی ‌الله ‌علیه ‌و‌ آله أُرِیدُ أَن آمُرَ بالمَعرُوفِ و أَنهی عَنِ المُنکَر. همانا هدف از قیام من اصلاح ‌در امت جدم است و خواسته ‏ام امر به معروف و نهى از منکر مى‏باشد. (بحار الانوار، ج 44، ص 329) با توجه به هفته امر به معروف نکاتی چند درباره امر به معروف و نهی از منکر: 1. یکی از بزرگترین و با اهمیت ترین دستورات اجتماعی دین مبین اسلام "امر به معروف و نهی از منکر می باشد و هدف عمده و اساسی در امر به معروف و نهی از منکر محقق شدن معروف و ترک منکر است و برای رسیدن به این هدف باید به دنبال بهترین و موثرترین راهکارها و شیوه های عملی باشیم مثلا گاهی اوقات بازگو کردن خوبی های افراد در هنگام نهی از منکر یا تشویق عاملان به معروف، مخفیانه بودن امر و نهی، خودداری از نهی از منکر به هنگام خشم و از قبیل این راهکارها باید مورد توجه قرار بگیرد. 2. هر چند امر به معروف و نهی از منکر بسیار مهم است، اما نباید در مراحل مختلف آن، حقوق مسلمانان را نادیده گرفت و شخصیت و آبرویشان را مخدوش ساخت و لذا اجازه تجسّس و پرده دری و پی جویی گناهان پنهان که در خلوت انجام می شود، به بهانه امر به معروف و نهی از منکر به کسی داده نشده است. 3. یکی از منکراتی که کارمندان و هر نیروی کاری باید از آن دوری کند کم کاری است مثل دیرتر از وقت بر سر کار حاضر شدن یا اینکه پیش از تمام شدن وقت اداری دست از کار کشیدن و یا انجام فعالیتهای شخصی در ساعات کای و انجام ندادن وظایف محوله، که در صورت مشاهده باید با شرایط، نهی از منکر انجام بگیرد. خداوند توفیق فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به همه ما عنایت فرماید، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
موضوع: سلام علیکم-- بسم الله الرحمن الرحیم- - با تسلیت ایام وگرامیداشت دهه امر به معروف و نهی از منکر امر به معروف آثار و برکات فراوانی برای فرد در آخرت به همراه دارد که برخی عبارتند از: 1-خشنودي خدا: در قرآن آمده است: او(اسماعیل پیامبر) بستگان خويش را به نماز و (دادن) زكات وا مي داشت و پروردگارش از او راضي بود(آل عمران، آیه 104) 2. ثوابی بیشتر از همه کارهای خیر: امام علي(عليه السلام) مي فرمايد: همه كارهاى خوب و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر چون قطره‏ اى است در درياى عميق(نهج البلاغه(صبحی صالح) ؛ ص 542) 3. رهايي از جهنم: رسول اكرم(صلي الله عليه و آله) فرمودند: شبي در خواب ديدم كه شعله هاي آتش (دوزخ) مردي را در بر گرفته اند ولي امر به معروف و نهي از منكر آمدند و او را از آتش نجات داده با فرشتگان قرار دادند(مستدرك الوسائل, ج12, ص181) 5. بهشت برين: امام صادق(عليه السلام) مي فرمايد: بهشت را دري است به نام (معروف) كه جز اهل معروف از آن وارد نمي شوند(وسائل الشيعه،ج11، ص529) خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
موضوع: سلام ‎عليكم. بسم ‌الله ‎الرحمن ‌الرحيم. ‎ضمن تسلیت ایام عزاداری حضرت سید الشهداء علیه السلام. حضرت باقر علیه السلام در روایتی می فرمایند: خداوند متعال به حضرت شعیب وحی کرد که من صد هزار نفر از امت تو را عذاب می کنم از خوبان و گناهکاران. حضرت شعیب سوال کرد: اخیار و نیکان را چرا عذاب می کنی؟ خداوند فرمود: دَاهَنُوا أَهْلَ الْمَعَاصِی وَ لَمْ یَغْضَبُوا لِغَضَبِی. چرا که ایشان با اهل معصیت و گنهکاران مسامحه می کردند و به خاطر من غضب نمی کردند (الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 56) با توجه به هفته امر به معروف نکاتی کوتاه درباره امر به معروف و نهی ازمنکر: 1. یکی از شرایط وجوب امر به معروف و نهی از منکر شناخت صحیح معروف و منکر است، و کسی که از احکام و شرایط امر به معروف آگاه نیست باید یاد بگیرد تا خدای نکرده ترک واجب نکند و یا در منکر واقع نشود. 2. کسی که به این فریضه عمل نکند، معصیت کار و گنهکار است علاوه بر این، طبق برخی از روایات فرد و جامعه دچار آسیب و پیامدهایی ناگواری می شود، آثاری همچون: الف: از برکات و عنایات ویژه خداوند محروم می شود. (تحف الحقول ص51) ب: انسانهای شرور و ظالم بر انسان مسلط می شوند. ج: دعا در چنین فضا و شرایطی مستجاب نمی شود. د: فساد و فحشاء در جامعه گشترش پیدا می کند. خداوند متعال توفیق عمل به وظایف به همه ما عنایت کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-- بسم الله الرحمن الرحیم- - با تسلیت ایام یک سوال اساسی ؟ چرا امر به معروف و نهی از منکر با آن همه آثار و برکات و روایات فراوانی که پیرامون آن مطرح گردیده، ترک میشود. برخی از علل ترک امر به معروف: 1- ترس های بی مورد: ترس از درگیری و آسیب جسمی، ترس از آبروریزی، ترس از ضرر مالی ، ترس از سرزنشها و نیش زبانهایی، ترس به خاطر از دست دادن موقعیت و ... همه از نمونه هایی از ترس می باشند که باعث می شود افراد نسبت به این فریضه بی توجهی نمایند و حال آنکه اگر همه به وظیفه خود عمل قیام نمایند 2- روحیه سازشکاری: امام على (عليه السلام ) مى فرمايد: « حكم خداوند سبحان را اجرا نمى كند مگر كسى كه سازشكارى نمى كند و همرنگ جماعت (گناهكار) نمى شوند و طمع نمى ورزند!(نهج البلاغه، حکمت 107) 3- بی اثر دانستن امر به معروف :گاهی متدینین با مشاهده ظاهر بسیار زننده فرد خطاکار و یا نوع گناه و زشتی که صورت می گیرد و یا عوامل دیگر، تصور می نمایند امر به معروف آنها در چنین افرادی تاثیر نخواهد داشت لذا از انجام این فریضه منصرف می گردند. 4- حب و بغض (دوستی و دشمنی): گاهی افراد به دلیل علاقمندی به دیگران چنین تصور می نمایند که امر به معروف آنها موجب آزرده خاطر شدن دوستانشان می شود به همین دلیل نیز از کار خلاف آنها چشم پوشی کرده و امر به معروف و نهی از منکر را کنار می گذارند. این در حالی که امام صادق ( علیه السلام) فرموده است: نزد من آن برادرم از همه محبوبتر است كه عيبهايم را بمن گوشزد كند(تحف العقول،ص 366) خداوند توفیق عمل به این واجب فراموش شده را به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
موضوع: سلام علیکم-- بسم الله الرحمن الرحیم- - با تسلیت ایام ترک و انجام نشدن امربه معروف ،عللی دارد که به برخی اشاره میکنیم: 1- توجيهات بي اساس: از دیگر عوامل ترک این فریضه از سوی متدینین می توان به توجیهات بی اساس برخی از افراد اشاره نمود از جمله اینکه: «گناه ديگران، كارى به ما ندارد.»؛ «عيسى به دين خود، موسى به دين خود»؛ «اگر لازم باشد، فلان شخصيت، يا مقام و يا ديگران هستند.»؛ «بر فرض ما امروز جلو فساد را گرفتيم. باز فردا فساد خواهد كرد.»؛ «كار از اين كارها گذشته است.» 2- عملکرد غلط آمران و ناهیان: بدسلیقگی در اجرای امر به معروف در دهه های اخیر، سوء استفاده از این اصل مقدس و کج فهمی ها و برداشت های غلط، موجب شده بعضي از آمران و ناهیان، در جهت انجام اين فريضه مرتكب درگیری و تجسس، بدزبانی و دیگر گناهان شوند، كه خود اين اعمال غيرقانوني و غيرشرعي باعث بدبيني مردم و همچنین زمینه ساز تعطیلی این فریضه بزرگ الهی از سوی دیگر افراد جامعه گردیده است. 3- عدم حمایت حکومتی و مردمی از آمران و ناهیان در برخی مواقع، امر به معروف و نهی از منکر نیاز به حمایت و پشتیبانی حکومت و مردم از آمران و ناهیان را دارد و به طور طبیعی در صورت عدم حمایت ،در مواقع مورد لزوم از این افراد به مرور نسبت به این فریضه سست شده و آن را کنار می گذارند. 4- عدم احساس مسئوليت همگاني نسبت به اين فريضه: بعضي فكر مي كنند اجراي امر بمعروف بر عهدة نهادهاي حكومتي و يا بر عهدة قشر خاصي است. در حالي كه گفته اند : (كلكم راع و كلكم مسئول عن رعيته) يعني تمام مردم در مقام آنچه كه هستند بايد پاسخ گو باشند و مردم در مقابل يكديگر مسئول هستند. لذا بايد تمام افراد نهي از منكر كنند و اگر گناهكار ببيند مورد اعتراض همة مردم واقع شده از عمل خود دست بر مي دارد. - خداوند ما را جزء آمران به معروف و ناهیان از منکر قرار دهد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد