eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
29 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
سه شنبه ظهر اعتقادی 1400/11/26 موضوع: سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم-تبریک ایام ولادت ابن ابی الحدید عالِم سنی معتزلی در مقدمه شرح نهج البلاغه اش می گوید: من چه بگویم درباره شخصیتی كه هم دوستانش نام او را مخفی كردند، و هم دشمنانش؟! دوستانش از ترس و خفقان، و دشمنانش از حسادت و با این حال، شخصیت این مرد، شرق و غرب جهان را پر كرده است! برخی از فضایل ویژه امیرالمومنین ( علیه السلام )  عبارتند از: 1-طبق آیه مباهله(انفسنا و انفسکم) امام علی،جان پیامبر معرفی شده است ؛ چون هیچ موجودی برتر از پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم  )  نیست؛ پس به حکم خداوند،  کسی برتر از نفس و جان پیامبر؛یعنی امیرالمومنین ( علیه السلام )  نیست (الفصول المختاره، ص۳۸) 2-اولین کسی که به پیامبر ایمان آورد حضرت علی بود(تاریخ الطبری، ج۲، ص۳۱۰) وهیچ وقت بت نپرستید 3-در کعبه و خانه خدا بدنیا آمد و در خانه خدا شهید شد و در بهترین حالت یعنی سجده نماز شهید شد(مستدرک حاکم، ج3، ص483) 4-خطبه بی نقطه و خطبه بدون الف خوانده است(بحار الأنوار، ج۷۷، ص۳۴۲- نهج ‏السعادة فی ‏مستدرک ‏نهج ‏البلاغة، ، ج 1، ص 109 – 111) 5- رسول خدا صلی الله علیه و آله تمام درهایی را که به مسجد آن حضرت باز می شد بستند، به جز در خانۀ مولا علی علیه السلام.( مسند احمد، ج۲، ص۲۶) 6- مولا علی علیه السلام آن کسی بود که جان خود را فدای جان رسول خدا صلی الله علیه و آله کرد و جامۀ او را پوشید و شب بر جای او خوابید و مشرکان تا صبح به گمان اینکه او پیغمبر است، او را بکشند(السیرة الحلبیة،‌ ج۲، ص۳۲+ المستدرک حاکم، ج۳، ص۵) 7-شجاعترین فرد بود بطوری که زرهش پشت نداشت و در تمام جنگها پیروز برگشت(الجمل،ص355) خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی 1400/11/26 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی امام جواد علیه السلام در فضیلت زیارت امام رضا علیه السلام در ماه رجب می فرمایند: كُلَّ الْأَوْقَاتِ صَالِحَةٌ لِزِيارَتِهِ وَ أَفْضَلُهَا فِي‏ شَهْرِ رَجَب‏. زیارت امام رضا علیه السلام در همه زمان‏ها خوب است ولی با فضیلت‏ترین زمان زیارت آن حضرت ماه رجب است. (مستدرک الوسائل، ج 10 ص: 360) یکی از اعمال مستحب که در ماه رجب نسبت به آن سفارش شده است زیارت حضرت رضا علیه السلام است؛ الحمد لله توفیق یافته ایم که به زیارت حجت خدا مشرف شویم، زیارت مشتمل بر آداب و احکامی است که برای انجام صحیح آن لازم است این امور را بیاموزیم: 1. حاضر شدن نزد امام معصوم علیه السلام با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام، زیارت محسوب می‌شود هر چند زیارت نامه‌ای خوانده نشود؛ اما بهتر است در هنگام زیارت‌، زیارت نامه های معتبر مانند زیارت امین الله و زیارت جامعه کبیره (در ماه رجب زیارت رجبیه)، خوانده شود. 2. غسل زیارت که انسان به امید ثواب انجام دهد و به نظر اکثر مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای غسل زیارت کفایت از وضو نمی کند و نمی شود با آن نماز خواند. (1) 3. هنگام تشرف گامها را کوتاه برداشتن و مشغول ذکر بودن در هنگام رفتن به زیارت. 4. تلاوت قرآن که انسان می تواند به نیابت از امام معصوم علیه السلام قرآن را بخواند یا قرآن را بخواند و ثوابش را به امام هدیه کند. 5. بلند نکردن صدای خود در وقت زیارت. 6. توبه کردن از گناه یعنی از گذشته خود پشیمان بوده و تصمیم بر ترک گناه گرفته و استغفار نمودن از گناهان. 7. نماز زیارت که انسان می تواند زیارت و نماز زیارت را از جانب افراد متعدد بجا بیاورد. (اما سه نکته کوتاه راجع به نماز مستحبی زیارت: اول: نمازهای مستحبی اذان و اقامه ندارند. دوم: می توانید حتی عمدا و بدون عذر به صورت نشسته بخوانید. سوم: به جماعت خواندن نماز زیارت مشروع نیست.) (2) خداوند متعال به آبروی حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام زیارت همه را مورد قبول درگاه خودش قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (مکارم: غسل زیارت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و یا امامان معصوم علیهم السلام مستحب است.) (رساله مراجع م646 ؛ توضیح المسائل مکارم م609 و استفتائات سایت مکارم، غسل های مستحب) (2) العروة الوثقى مع التعلیقات، ج‌1، کتاب الصلاه، فصل فی الأذان و الإقامة؛ العروة الوثقى مع التعلیقات، کتاب الصلاه، [فصل فی بقیّة الصلوات المستحبّة، فصل فی أحکام الصلوات المندوبة] م1و2و3؛ العروة الوثقى مع التعلیقات، کتاب الصلاه، فصل فی الجماعه، م2) @AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی 1400/11/26 موضوع: 2 سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم-تبریک ایام ولادت پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم  ) فرمود: اگر تمام درختان قلم، و دریاها مرکب و همه جنیان شمارشگر و همه انسانها نگارشگر باشند قادر به شمارش فضائل علی ابن ابی طالب نخواهند بود(مناقب خوارزمی، ص ۳۲) برخی ازفضایل ویژه امام علی ( علیه السلام )  را ذکر میکنیم: 1-ایشان پدر همه ائمه است و تنها کسی بود که کفو حضرت زهرا بود و همسرش و دو پسرش معصوم بودند و شامل آیه تطهیر بودند(صحیح مسلم؛ ، ج۴، ص۱۸۸۳.) 2- امام (علیه السلام) «قسيم‏ النار و الجنة» مى‏باشد،عده‏اى آن را چنين معنى كرده‏ اند كه چون دوستان او بهشتى و دشمنانش جهنمى است از اين جهت او تقسيم كننده، بهشت و جهنم است و عده‏اى گفته ‏اند او حقيقتا تقسيم كننده بهشت و دوزخ است عده ‏اى را به آتش مى‏ فرستد و عده ‏اى را به بهشت داخل مى ‏نمايد(کافی، ج۴، ص۵۷۰. ؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج۲، ص۲۶۰.) 3-امام علی،راه ورود به شهر علم است(انا مدینه العلم و علی بابها)( مستدرک حاکم، ج٣، ص١٢۶) 4- در غزوۀ تبوک مولا علی علیه السلام را از مدینه به جای خود گذاشت، چون از فراق رسول خدا صلی الله علیه و آله در آن سفر گریه کرد، فرمود: «آیا راضی نمی شوی که منزلت تو نسبت به من همان منزلت هارون باشد نسبت به موسی، مگر آنکه بعد از من پیغمبری نیست؟ همانا سزاوار نیست که من بروم مگر اینکه تو خلیفه باشی.»( صحیح مسلم ، ج۷، ص۱۱۹) 5- علی علیه السلام عابدترین مردم و عباد بود و عبادت هیچ کس به عبادت آن حضرت نمی رسید  و برخی شبانه روزها هزار رکعت نماز میکرد(وسائل الشیعة، ج4، ص 100-97) 6- رسول خدا صلی الله علیه و آله  فرمود: یا علی! اگر بنده ای از بندگانْ عبادت خدا کند به قدر آنچه نوح علیه السلام در قوم خود به عبادت و رسالت مشغول بود و آن بنده را مثل کوه اُحدْ طلا باشد در راه حق تعالی همه آن را به فقرا و مساکین رسانَد و آن قدر عمرش دراز شود که هزار حج پیاده کند و بعد از اینها در میان صفا و مروه مظلوم کشته شود و با این همه، تو را ای علی! دوست نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و داخل جَنّت نخواهد شد.( مناقب خوارزمي، ص 67ـ68) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی 1400/11/27 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت زهرا سلام الله علیها که فرمودند: ... فَرَضَ اللَّهُ الْإِیمَانَ تَطْهِیراً مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلَاةَ تَنْزِیهاً عَنِ الْکِبْر ... . خداوند متعال ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد و نماز را برای دوری از تکبر و خود خواهی. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص568) برای اینکه نماز مسافر شکسته شود شرایطی وجود دارد یعنی باید تمام آن شرایط وجود داشته باشد که نماز شکسته شود که در این رابطه به دو نکته اشاره می شود: 1. یکی از شرایط شکسته شدن نماز در سفر این است که سفر حرام نباشد و چنانچه سفر انسان سفر حرامی باشد باید در مسافرت نمازش را کامل بخواند. 2. حرام بودن سفر دارای مصادیق مختلفی است گاهی اوقات خود سفر گناه است مثل اینکه خانمی برای سفری که شرعا واجب نیست مثل زیارت حضرت رضا علیه السلام بدون اجازه شوهر سفر کند یا به نظر اکثر مراجع تقلید فرزندی که با منع و نهی یکی از والدین سفر کند و سفر کردن سبب اذیت و ناراحتی والدین شود. (1) و یا گاهی اوقات هدف از سفر مسافر، گناه و حرام است مثل اینکه فرد برای معامله حرامی یا به هدف ارتباط نامشروعی به مکانی سفر کند یا به هدف شرکت در یک مجلس حرام، مسافرت کند. که در همه این موارد سفر گناه و معصیت است و نمازهای مسافر کامل است. (2) خداوند متعال سفر مسافرین اسلام خاصه سفر زائرین حضرت رضا علیه السلام را بی خطر بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (امام خامنه ای: اگر از موارد مستحبی و مکروهات باشد، اطاعت از والدین در اینگونه موارد واجب نیست، ولی اذیت نمودن آنها با کارهایی همچون اظهار انزجار و راندن و طرد کردن آنها هم جایز نیست. اگر از سایر موارد باشد، هر جا که مخالفت با پدر و مادر موجب ناراحتی و اذیت قابل توجه آنان شود جایز نیست. آیت الله سیستانی: اگر علت اذیت شدن آنان دلسوزی شان برای فرزند باشد، هر چند نهی نکرده باشند.) (2) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر، الشرط الخامس، قبل از مساله27 ؛ توضیح المسائل مراجع، نماز مسافر، شرط پنجم و م 1295) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه المسافر م32 ؛ رساله مراجع م1302) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی 1400/11/27 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم -تبریک ایام ولادت پیامبر در روز غدیر فرمود: «أَلَسْتُ أَوْلى بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ؟ قالُوا: بَلى. قالَ: مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَهذا عَلِىٌّ مَوْلاهُ.- اي مردم آيا من نسبت به شما از خود شما سزاوارتر نيستم؟گفتند: آري!فرمود: كسي كه من مولي و رهبر و سزاوارتر به او هستم، علي  ( علیه السلام )  مولي و رهبر و سزاوارتر به اوست » -جمله قبل یعنی(أَوْلى بِكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ) نشان میدهد معنی -ولی-سزاواتر و سرپرست و رهبر است بنابراین کلمه-مولا- نیز همان معنا رامیدهد. قراین دیگر که نشان میدهد کلمه(مولا و ولی) به معنای دوست نیست: 1- هوای گرم غدیر:دوستی مطلب جدیدی نبود-2-سه روز بیعت گرفتن بخاط دوستی معنا نمیدهد 3- تبریک گفتن(بخ بخ لک یاعلی) درمورد دوستی معنا نمیدهد4- شعر سرودن شعرا در غدیر 5- اینکه رفته ها برگردند و عقب افتاده هابرسند 6-کلمه-من بعدی- دوستی به بعد از مرگ من نمیسازد 7-کلمات دیگر خطبه مثل: هذا عَلِی أخی وَ وَصیی وخلیفتی- امامکم 8-دستور به اطاعت از او: َأَطیعُوهُ 9- داستان درخواست نزول عذاب حارث  و خوردن سنگی بر او از آسمان. -خداوندا محبت و ولایت همراه با اطاعت را به همه ما عنایت بفرمابد به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی 1400/11/27 موضوع: مناسبت: شب وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت رحلت جانسوز حضرت زینب سلام الله علیها از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت است که می فرمایند: إِنْ‏ کُنْتَ ‏تَعْمَلُ ‏بِمَا أَمَرْنَاکَ، وَ تَنْتَهِی عَمَّا زَجَرْنَاکَ عَنْهُ فَأَنْتَ مِنْ شِیعَتِنَا. اگر به ‌آنچه ما امر کردیم عمل می کنی و از آنچه که از آن نهی کردیم اجتناب می کنی، از شیعیان ما خواهی بود. (تفسیرالإمام الحسن العسکری ص : 307) حضرت زینب سلام الله علیها یکی از یادگاران کربلا و عاشورا هست که وقتی نامی از این بانو برده می شود، برای دوستداران اهل بیت علیهم السلام، یاد عاشورا و فرهنگ عاشورا زنده و تکرار می شود. که یکی از فرهنگ های عاشورا در اوج مصیبت، رعایت حجاب و پوشش بود. و ما که شیعه و دوستدار اهل بیت علیهم السلام هستیم باید پیرو سیره آنان باشیم؛ لذا به همین مناسبت چند نکته‌ای درباره حجاب و پوشش خدمت شما دوستداران اهل بیت علیهم السلام تقدیم می شود: 1. رعایت حجاب و پوشش در برابر نامحرم واجب است و تفاوتی میان فامیل یا غیر فامیل یا نزد پزشک نیست و همچنین تفاوتی میان مکان های زیارتی و مجالس عروسی یا عزاداری نمی باشد. 2. پوششی که بر زن در برابر نامحرم واجب است، شرایطی دارد: الف. اندام بدن را به مقداری که شرعاً پوشش آن واجب است کاملاً بپوشاند؛ لذا استفاده از لباسهای کوتاه که اندام بدن را به مقدار واجب نمی‌پوشاند یا لباسهای بدن نما که از زیر آن پوست بدن نمایان است در برابر نامحرم جایز نیست و حرام می‌باشد. مثلا پوشیدن جوراب های نازک و بدن نما که از زیر آن پوست پا نمایان است در حضور نامحرم جایز نیست. ب. تنگ و چسبان نباشد؛ لذا لباسهایی که برجستگی های اندام زن را مشخّص می کند در برابر نامحرم جایز نیست. ج. زینتی نباشد؛ لذا اگر نوع دوخت لباس یا رنگ لباس عرفا زینت محسوب شود یا باعث جلب توجه نامحرم بشود، شرعا حرام است. نکته: همچنین زنی که صورت خود را آرایش‌کرده یا به ناخن دستهایش لاک زده یا ناخن مصنوعی کاشته یا از لنزهای رنگی و زینتی استفاده کرده، باید آن را از نامحرم بپوشاند. (1) با انجام واجبات و ترک محرمات خداوند متعال ما را جزء شیعیان اهل بیت علیهم السلام قرار بدهد به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (اجوبه الاستفتائات س1363 و 1364 و 1363 ؛ استفتائات آیت الله سیستانی س223 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، ازدواج، احکام حجاب، حجاب بانوان) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی 1400/11/27 موضوع: سلام علیکم- بسم اله الرحمن الرحیم ابوبصیربه امام صادق علیه السلام عرض کرد: مردم می گویند: چرا نام علی و اهل بیت ایشان در کتاب خدانیست؟ فرمود: به آنان بگو نماز بر رسول خدا ( صلی الله علیه و آله و سلم  )  نازل شد؛ ولی خداوند رکعت های آن را که سه یا چهار تاست در کتابش نام نبرد، تا آنکه رسول الله ( صلی الله علیه و آله و سلم  )  آن را برای مردم تفسیرکرد(کافی ج1 ص286) قرآن کتاب کلیات است و جزئیات رانیاورده؛ حتی با اینکه توحید و مساله جسمانییت خدا مهمتر از امامت است در قران نیست و برخی درموردخدا جسمانیت را قائل شدند؛ولی در قران نیامده است.-از طرفی اسم مخالفین ائمه نیز نیامده است. خدا گرچه برخی جاها اسم برده؛ ولی برخی جاها اسم نبرده مثل اسم زلیخا در داستان یوسف و اسم خضر در داستان موسی رانیز نگفته است و فقط صفات آنها را گفته است. خداوندبجای معرفی به اسم؛ با صفت معرفی کرده است مثل آیه ولایت؛ آیه مباهله؛ آیه تبلیغ و...؛ چون کنایه ابلغ از تصریح است. -البته گاهی با اینکه برخی مطالب واضح در قران آمده مثل قضیه متعه و صیغه ،ولی بازهم مخالفین قبول نکردند  - خود این قضیه اسم مستقیم نبردن باعث شده تادشمنان دین به فکر تحریف قرآن نیفتند و جان امام علی نیز محفوظ بماند پروردگارا مارا جزء یاران حقیقی امیرالمومنین قرار بده به برکت صلوات برمحمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی 1400/11/28 موضوع: مناسبت: وفات حضرت زینب کبری سلام الله علیها سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت رحلت جانسوز عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها حضرت سجاد علیه السلام در مورد حضرت زنیب سلام الله علیها می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة.... . الحمد اللّه شما‏، عالمى هستى که نزد کسى تعلیم ندیدى و دانایى هستى که نزد کسى نیاموختى. (الإحتجاج (للطبرسی) ؛ ج‏2 ؛ ص305) (بحارالانوار(ط-بیروت) ج45 ص: 164) چند نکته درباره اهمیت یادگیری احکام دین خدمت شما خوبان تقدیم می شود: 1. یکی از واجبات، یادگیری احکامی است که انسان معمولا در زندگی به آنها نیاز پیدا می کند و آموختن آنها پیش از عمل واجب است تا در هنگام عمل بر خلاف وظیفه شرعی خود عمل نکند، همچون احکام عبادات مثل نماز و روزه و احکام معاملات مثل مباحث خرید و فروش و تجارت برای کسانی که به کسب و کار مشغول هستند. (1) 2. در بسیاری از احکام و مسائل دینی ندانستن و جهل عذر محسوب نمی شود مثلا اگر کسی به جهت نداستن و جهل به مساله، وضو یا غسل باطلی بجا آورده باشد یا ارکان نماز را کم یا زیاد کند، نمازی که با وضو یا غسل باطل بجا آورده باطل است و دوباره باید نماز را بخواند یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چند به کمک تکیه بر دیوار یا صندلی، ولی نماز را نشسته می خواند نمازهایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند؛ هر چند از مساله آگاه نبوده است. (2) 3. در معاملات و قراردادهای شرعی مثل قرارداد وامهای بانکی اگر کسی نداند قراردادش صحیح است یا خیر، نمی تواند در مالی که از چنین معامله مشکوکی بدست آورده تصرف نماید. (3) خداوند متعال به همه ما توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (توضیح المسائل مراجع تقلید م 11) (2) (رساله مراجع م 942 و 1264 و 1265) (3) (رساله مراجع م 2052) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی 1400/11/28 موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم تسلیت ایام امام سجاد علیه السلام در مورد حضرت زینب (سلام الله علیها) می فرمایند: أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَةٌ غَیْرُ مُعَلَّمَةٍ فَهِمَةٌ غَیْرُ مُفَهَّمَة;تو دانشمند معلم ندیده و فهمیده‏اى فهم نیاموخته هستی(بحار،ج 45 ،ص 199)‏ 1. علم الهی: برترین علم‏ها، علمى است که مستقیما از ذات الهى به شخصى افاضه شود و علم «لدنى‏» باشد وهمانطور که از قول امام سجاد نقل شد،ایشان خطاب به حضرت زینب سلام الله علیها فرمودند: ( تو دانشمند و فهمیده ای هستی که معلم ندیده ای) 2. صبر: یکى از بارزترین اوصاف انسان‏هاى کامل، صبر و بردبارى در فراز و نشیب‏هاى روزگار و تلخى‏هاى دوران است.حضرت زینب سلام الله علیها از این جهت در اوج کمال قرار دارد . در زیارتنامه آمده است که:لقد عجبت من صبرک ملائکه السماء; ملائکه آسمان از صبر تو به شگفت آمدند(زیارت ناحیه مقدسه) 3. شجاعت و شهامت:از صفات بارز پروا پیشگان این است که خدا در نظر آنان بزرگ و غیر او در نظرشان کوچک، حقیر و فاقد اثر مى‏باشد. در مجلس ابن زیاد، بدون توجه به قدرت ظاهرى او گوشه‏اى مى‏نشیند و با بى اعتنایى به سؤالات او تحقیرش مى‏کند، او را «فاسق‏» و «فاجر» معرفى مى‏کند و همچنین در مقابل یزید مى‏گوید: « انى لاستصغر قدرک) ;بدان که] من قدر و مقدار تو را کوچک میدانم (بحار، ج‏۴۵، ص‏134) 4. ولایتمداری: زینب علیها السلام که حضور هفت معصوم را درک کرده، ولایتمداری را از مادر خویش آموخته و دیده که چگونه مادرش خود را سپر بلاى امام خویش قرار داد وایشان علاوه بر اینکه فرزندانش رافدای امامش کرد،درعاشورا و جلسه ابن زیاد جان امام سجاد را نجات داد(بحار، ج‏۴۵، ص61) خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد   @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی 1400/11/28 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت صادق علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمودند: مَن أکَلَ مالَ أخیهِ ظُلما و لَم‏ یَرُدَّهُ إلَیهِ أکَلَ جَذوَةً مِنَ النّارِ یَومَ القِیامَةِ. هر کس چیزى از مال برادر خود را به ستم و ناحقّ استفاده کند و آن را به او برنگرداند، در روز قیامت از آتش خواهد خورد. (الکافی(ط-الاسلامیه) ج2 ص: 333) غصب کردن و تصرف نابجا در اموال دیگران حرام است و البته این حکم کلی دارای ظرایف دقیقی است که برای پاک ماندن از خطا، یادگیری این جزئیات لازم است. امشب قصد داریم نکاتی مهم و کاربردی در این زمینه خدمتتان بیان نماییم: 1. در حرام بودن غصب و تصرف مال دیگران فرقی بین پدر و فرزند و ‏زن و شوهر یا خواهر و برادر و یا افراد بیگانه وجود ندارد؛ بنابر این اگر پدر و فرزند یا زن و شوهر بدون اجازه و رضایت از مال یکدیگر بردارند یا شریکی در مال شریکش بدون اجازه شریک دیگر دخل و تصرفی انجام دهد از مصادیق غصب محسوب شده و گناه می باشد. (1) 2. اگر انسان مالی یا حقی را غصب کند علاوه بر توبه از گناه باید مال و حق را فورا به صاحبش برگرداند و در صورت توانایی هر مقدار که تأخیر بیندازد گناه بیشتری برای او نوشته می شود و اگر مال غصب شده از بین رفته است مثل یا قیمت آن مال را به صاحبش بدهد. مثلا اگر موبایل کار کرده را سرقت یا غصب کند اگر خود موبایل وجود دارد باید همان را به صاحبش برگرداند و اگر از بین رفته باشد باید قیمت آن را به صاحبش برگرداند. (2) خداوند متعال ما را مدیون خلقش قرار ندهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریر الوسیله، ابتدای کتاب الغصب؛ منهاج الصالحین، ج 2 ابتدای غصب ص: 253) (2) (رساله مراجع م 2548 و م 2558 و م 2559) @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی 1400/11/28 موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم - سرّ نی در نینوا می ماند اگر زینب نبود کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود پس از شهادت امام حسین علیه السلام رسالت سنگین زینب کبری سلام الله علیها آغاز شد. او در سخت ترین شرایط جسمی و روحی، بزرگ ترین و خطیرترین مسئولیت ها را به عهده گرفت و با موفقیت کامل آن را به انجام رساند. حضرت زینب سلام الله علیها پس از شهادت امام حسین علیه السلام چهار وظیفه و رسالت مهم بر عهده داشت که به طور خلاصه ذکر می کنیم: 1. پرستاری از امام زمانش و حمایت و دفاع از جان آن حضرت در برابر تعرضات و تهاجمات دشمن:در موقع آتش زدن خیمه ها و در جلسه ابن زیاد قصد کشتار امام سجاد را داشتند که حضرت زینب با دفاع از حضرت و صحبت با دشمنان، آنها را از این عمل بازداشت. (لهوف، ص 228) 2. حمایت و دفاع از زنان و کودکان اهل بیت: سعی و تلاش زینب سلام الله علیها در محافظت از اسرا به حدی بود که به لقب «امنیة الله» ملقب شد. چرا که اسرا امانت‌هایی بودند، که بدست آن حضرت سپرده شده بودند. آن حضرت در مجلس یزید اجازه نداد فاطمه دختر امام حسین علیه السلام را به کنیزی ببرند و با جدیت جلوی این کار را گرفت(مقتل الحسین مقرم، ص366) 3. مسئولیت پیام رسانی خون شهیدان و بیدادگری و آگاه بخشی به مسلمانان: یکی از وظایف اصلی حضرت زینب سلام الله علیها در جریان حادثه کربلا، پیام رسانی بود. آن حضرت و امام سجاد علیه السلام می‌بایست پیام خون شهدای کربلا را به گوش همگان برسانند. تا این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز باشد و یزید و یزیدیان رسوا شوند وحضرت با خطبه خوانی در کوفه و شام این عمل را انجام داد. 4. عزادرای برای امام حسین علیه السلام : حضرت زینب سلام الله علیها علاوه بر این که در خطبه‌های خویش به مصیبت بزرگ شهادت امام حسین علیه السلام اشاره می کرد و با سخنان جانسوز خویش همگان را به گریه می انداخت، تلاش می کرد در هر فرصتی با یادآوری مصائب امام حسین علیه السلام در ماندگاری این حماسه عظیم نقش ایفا کند. خداوند ما را جزء رهروان حقیقی راه اهل بیت علیهم السلام قرار دهد به برک صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی 1400/11/29 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایت است از حضرت رضا علیه السلام که فرمودند: صاحِبُ النِّعْمَهِ یَجِبُ عَلَیْهِ التَّوْسِعَهُ عَلى عَیالِهِ. هر کسی که خدا به او نعمتی می دهد به خانواده خود توسعه دهد و اسباب رفاه آنها را فراهم کند. (الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏4، ص:11) در تعالیم دینی زوجین در زندگی مشترک دعوت به توافق و تفاهم شده اند؛ اینکه نیازهای مشروع و حلال یکدیگر را برآورده کنند و نسبت به تکالیف شرعی نسبت به هم کوتاهی نکنند که لازم است همه کسانی که ازدواج کرده اند و زندگی مشترک دارند و یا قصد ازدواج دارند با شناسایی این دستورات به نحو صحیح، مطابق دستور دین عمل نمایند که می خواهیم چند مورد را خدمتتان گزارش کنیم: 1. زن و شوهر نسبت به یکدیگر حقوق واجب و مستحبی دارند مثل اینکه زن نباید شرعا بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود و یا اینکه مرد باید نفقه همسر دائمی خودش را که همان تامین خوراک و پوشاک و مسکن و سایر نیازهای متعارف خانم که مطابق شانش باشد تهیه کند و کار کردن خانم در منزل و همچنین آماده کردن رفاه بیشتر توسط مرد برای خانواده از حقوق مستحب زن و شوهر بشمار می آید و سفارش شده زن و شوهر موافق یکدیگر باشند و در امور زندگی درک متقابل داشته باشند. (1) درصد قابل توجهی از آمار طلاق (که متاسفانه آمار وحشتناکی است) به همین بی توجهی زوجین نسبت به حقوق شرعی مرتبط است، اینکه دانسته یا ندانسته حق طرف مقابل را ضایع می کند و سبب اختلافاتی در زندگی می شود. 2. زن و شوهر در یک مورد نباید موافق یکدیگر باشند و آن هم در گناه است یعنی زن یا شوهر نباید در گناه از همسرش اطاعت کند، که به مواردی اشاره می شود: الف) یکی از گناهان بزرگ سقط جنین (در هر سنی) است که مثلا اگر مرد از همسرش خواست که سقط کند نباید انجام دهد و نباید اطاعت کند. ب) یکی از این موارد کسب حرام است که مصادیقش فراوان است به این معنا که اگر مثلا خانم از شوهر بخواهد که برای رفاه بیشتر فلان مسیر حرام را برای درآمد بیشتر انتخاب کن مرد نباید به گفته وی ترتیب اثر دهد. ج) استفاده از طلا برای مردان است؛ زینت و آرایش خانم در منظر نامحرم، تراشیدن ریش برای مرد، استفاده از برخی زینت که برای تکالیف شرعی و عبادی خانم مشکل شرعی دارد مانند ناخن مصنوعی و ... نیز از دیگر موارد اطاعتهای نابجا است. خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان ما عفت فاطمی عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (تحریر الوسیله، کتاب النکاح، ابتدای فصل قسمت و نشوز و شقاق ؛ منهاج الصالحین، ج 3 ، م 337 القسم الاول و القسم الثانی) @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی 1400/11/29 موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛بگو ای پیامبر!: شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید…» (سوره سباء، آیه 46) حدود ۴۰۰ آیه در رابطه با جهاد وقیام نازل شده است. قیام به‌معنی آمادگی،داشتن انگیزه، اراده، تصمیم و اقدام برای انجام کار است. آنچه قیام برای خداوند را دارای ارزش میکند قیام برای خداست (تَقُومُوا لِلّهِ) تفاوت اصلی قیام لله و لنفس این است که در قیام لله دعوت از سوی قیام کننده به سوی خدا و در قیام به نفس دعوت به خود است. آثار قیام برای خدا: 1. رزمنده در حال شکست یا پیروزی خود را برنده میدان می‌داند، و هرگز احساس باختن و خسارت نمیکند و از این جهت چهره سیدالشهداء در روز عاشورا هر چه به ظهر عاشورا نزدیک‌تر می‌شد، بر افروخته تر می شد.. 2. انسان در قیام برای خدا دنبال سهم خواهی نیست، ولی اگر نیت سهم خواهی باشد برای نفس است، مثل طلحه و زبیر که بعد از قیام و قدرت دنبال سهم خواهی برای خود بودند و برخی در انقلاب اسلامی ما نیز دنبال سهم خواهی هستند. 3. وقتی انگیزه خدایی باشد سیاست و رفتار و حکومت مطابق دین و رضای الهی است، ولی اگر نیت فرد غیر خدایی باشد( به فرموده مقام معظم رهبری)، دین را سیاسی می کند و دین را بازیچه قدرت و سیاست قرار می دهد.قیام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی یکی از مصادیق مهم قیام در راه خداست خداوند نیات و اعمال ما را برای خودش و در راه رضای خودش قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم عللی که باعث شد امامزادگان در ایران زیاد باشد،به این قرار است: 1-سختگیری و ظلم زیاد بر سادات در عراق و شام: 2-محبوبیت بین ایرانیان ویکی از دلایل محبوبیت مظلومیت آنها بود 3-امن بودن ایران  ودور از دسترس بودن حاکمان(طبرستان.کوههای البرز) 4-شکست قیامهای علویان در عراق باعث شد که به ایران بیایند 5-. تسامح مامون عباسی در مقابل سخت گیری پدرش هارون الرشید نسبت به سادات، در رشد و گسترش علویان تاثیر بسزایی داشت. 6-ورود امام رضا علیه السلام به ایران: وقتی مسئله ولایتعهدی امام رضا (علیه السلام) توسط مامون عباسی مطرح شد شماری از علویان به همراه آن حضرت به خراسان آمدند. هنگامی که امام رضا (علیه السلام) به ولایت عهدی رسید، سادات گروه و گروه از مدینه و عراق عازم ایران شدند تا زیر سایه امام با آرامش و بدون هیچ تنگنایی به زندگانی مشغول باشند. 7--یکی از اهداف سادات هاشمی وامامزادگان (در مهاجرت به سوی ایران) جذب نیرو برای قیام بود، که البتّه در این کار موفقیت زیادی هم کسب نمودند. حضور امام رضا(علیه السلام) وامامزادگان در بین مردم عاشق اهل‌‌بیت ـ علیهم‌السّلام ـ مقدمه گسترش تشیع اعتقادی شد. خداوند ما را قدردان نعمت اهل بیت قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم- امام رضا(علیه السلام) فرمود: إنتظار الفرج من الفرج: انتظار فرج، جزیی از فرج است.( الغیبة طوسی، ص276) منتظِر حقیقی کسی است که زمینه را برای منتَظَر(:فردموردانتظار) آماده کند،یعنی همانطوری که وقتی منتظر مهمان هستیم برایش غذا مهیا می کنیم و خانه را جارو و تمیز می کنیم، باید برای ظهور امام نیز تلاش کنیم و زمینه مهدویت را فراهم کنیم.یعنی باید بین منتظِر و منتظَر سنخیت و شباهت باشد. امام رضا (علیه السلام) درباره فضیلت انتظار صحیح فرمود: آیا هیچیک از شما خوش ندارد که در خانه خود بماند، نفقه خانواده‏اش را بپردازد و چشم به راه امر ما باشد؟ پس اگر در چنین حالی از دنیا برود مانند کسی است که به همراه رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) در جنگ  بدر به شهادت رسیده است. و اگر هم مرگ به سراغ او نیاید مانند کسی است که به همراه قائم ما و در خیمه او باشد(کافی، ج4، ص260) -این نکته که امام فرمود:فضیلت منتظر مثل کسی است که در خیمه امام هست یا مثل کسی است که درجنگ همراه پیامبر است نشان میدهد که انتظار عمل است نه حالت و صرف دعا کردن، چون در جنگ و خیمه جنگ ،عمل است نه دعا، یعنی بشرطی منتظر حقیقی است که کاری برای تعجیل فرج و ظهور کند،از این جهت می فرمایند:افضل الاعمال؛ انتظار فرج است نه افضل الحالات،یعنی یک حالت نیست،بلکه نیاز به کار و تلاش دارد(بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۲۸) خداوند ما را جزء منتظرین حقیقی قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی. ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی حضرت موسی بن جعفر علیه السلام در فضیلت روزه گرفتن در ماه رجب می فرمایند: رَجَبٌ‏ شَهْرٌ عَظِیمٌ یُضَاعِفُ اللَّهُ فِیهِ الْحَسَنَاتِ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ مَنْ صَامَ یَوْماً مِنْ رَجَبٍ‏ تَبَاعَدَتْ عَنْهُ النَّارُ مَسِیرَةَ سَنَةٍ وَ مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَیَّامٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّة. رجب ماه بزرگى است که خداوند متعال (پاداش) حسنات را در آن دو برابر نموده و گناهان را در آن پاک مى کند. کسى که یک روز از رجب را روزه بگیرد، جهنم باندازه مسافت صد سال از او دور خواهد شد و کسى که سه روز را روزه بگیرد، بهشت براى او واجب مى شود. (وسائل الشیعه، ج19 ص: 473) ماه رجب یکی از فرصت های معنوی برای روزه گرفتن است که برای روزه گرفتن در این ماه بسیار سفارش شده است؛ لذا چند نکته کوتاه درباره روزه قضا خدمت شما بیان می شود: 1. کسی که روزه قضا دارد نمی تواند روزه مستحبی بگیرد و چنانچه نیت روز قضا کند ان شاء الله از برکات روزه در ماه رجب هم بهره مند خواهد شد. همچنین کسی که مسافر است و نمازش شکسته است نمی تواند روزه بگیرد. (1) 2. کسی که بابت ماه رمضان سال گذشته روزه قضا دارد به نظر اکثر مراجع تقلید چنانچه توانایی روزه گرفتن دارد باید تا قبل از ماه رمضان سال جدید روزه قضای خودش را بگیرد. (2) و چنانچه فرد توانایی روزه گرفتن داشته و بدون عذر روزه قضا را نگیرد علاوه بر لزوم قضای روزه در سالهای بعد، باید یک بار به تعداد روزه های قضای همان سال کفاره تاخیر بدهد یعنی به ازاء هر روز 750 گرم نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد. (3) 3. کسی که می داند روزه قضا دارد اما تعدادش را نمی داند به فتوای اکثر مراجع تقلید همان مقدار حداقل یقینی را، بجا بیاورد کافی است. مثلا فردی می داند روزه قضا دارد اما نمی داند پنج روز است یا هفت روز، همان پنج روز یقینی را بجا بیاورد، کافی است. (4) خداوند متعال به همه ما توفیق انجام وظایف دینی را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع م 1563) (2) حضرت امام، رهبری، گلپایگانی، وحید: احتیاط واجب. فاضل، مکارم‌: فتوی. خویی، سیستانی: احتیاط مستحب (جزوه روزه ص‌158 و رساله آموزشی رهبری، احکام روزه قضا م 6) (3) نکته: نسبت به لزوم کفاره تاخیر در جایی که با عذر روزه قضا را نگرفته، تفاوت فتوی وجود دارد. (4) آیت الله مکارم: کسي که چند روزه از او قضا شده و شماره آن‌ها را نمی‌داند، مثلاً نمی‌داند دو تا بوده يا سه تا کافي است مقدار کمتر را انجام دهد و اضافه بر آن واجب ‏نيست، هرچند احتياط مستحب است، اما اگر قبلاً شماره آن‌ها را می‌دانسته، ولي به‌ واسطه سهل ‌انگاری فراموش کرده، احتياط واجب آن است که مقدار بيشتر را انجام دهد. (رساله مراجع م 1679 ؛ مکارم، سایت، استفتائات، احکام روزه قضا) @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۰/۱۱/۳۰ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از حضرت أمیرالمؤمنین علی علیه ‏السلام روایت شده که فرمودند: مَنِ اتَّجَرَ بِغَیْرِ فِقْهٍ فَقَدِ ارْتَطَمَ فِی الرِّبَا. کسی‏ که ‏بدون ‏یادگیری ‏احکام، تجارت کند، بداند که‏ در ‏ربا ‏فرو خواهد ‏رفت. (‏نهج ‏البلاغه، حکمت‌447) مسائل خرید و فروش بسیار مورد نیاز است لذا امشب به نکته ای کوتاه در این زمینه اشاره می شود و خدمت شما خوبان تقدیم می شود: یکی از‏ سوالاتی ‏که پرسیده می‌شود این است‌که آیا گرفتن دیرکرد یا جریمه‌ی تاخیر در داد و ستدها جایز است؟ (1) در جواب عرض کنم: یک قسم از دیرکرد به نظر همه فقها حرام است و آن «صورتی است که طلبکار به بدهکار برای تاخیر پرداختِ بدهیش مهلت بدهد و بابت مهلت دادن وجهی دریافت کند» (که اگر معامله با چک باشد در بازار به نو کردن چک هم تعبیر می‌کنند)، مثلا ماشینی را شش ماهه می‌فروشد در سررسید پرداخت دین، بدهکار و طلبکار با یکدیگر توافق می‌کنند، که بدهکار بدهی را با تاخیر پرداخت کند، ولی بابت تاخیر، مبلغی پرداخت کند. این مورد رباست و شرعا حرام است. اما نوع دیگر این است که فروشنده، موقع خرید و فروش مثلاً، اعلام کند بدهکار باید بدهی را در سررسید پرداخت کند و فروشنده رضایت به تاخیر پرداخت ندارد اما با بدهکار در ضمن خرید و فروش شرط می‌کند «چنانچه بدهی را در سررسید پرداخت نکند، وجه معینی بابت خسارت باید بپردازد» چنین شرطی به نظر تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه‌ای صحیح است. (2) خداوند متعال توفیق انصاف با مردم و کسب روزی حلال نصیب همه ما بگرداند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد منابع و نکات توضیحی: (1) (جهت اطلاع: دیرکرد در مالیات و جریمه راهنمایی و رانندگی و مانند این دو دیرکرد در برابر دین نیست و حکم دیرکرد را ندارد.) (2) (موافق: آیات عظام مکارم، فاضل. مخالف: حضرت امام، آیات عظام سیستانی، شبیری زنجانی، بهجت.) (امام خامنه‌ای: دریافت جریمه‏ دیر‏کرد‏ برای‏ معوقات‏ بانکی‏ و‏ همچنین‏ دریافت‏ دیرکرد‏ جرایم‏ تخلفات‏ ساختمانی‏ توسط‏ شهرداری‏ها‏ از‏ متقاضیان‏ چه حکمی دارد؟ اگر‏ بر‏ اساس‏ قوانین‏ مصوب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ و‏ مورد‏ تأیید‏ شورای‏ محترم‏ نگهبان، انجام‏ گیرد، اشکال‏ ندارد. آیت الله مکارم: جریمه دیرکرد هر گاه به عنوان یک قانون بانکی طبق محاسبه سود پول اعمال شود نوعی ربا خواری و حرام است. و اگر به عنوان تعزیر در برابر تاخیر در پرداخت دین باشد (در فرض عدم اعسار) مبلغ آن جریمه متعلق به بیت المال است نه سیستم بانکی. و اگر به عنوان ‏شرط‏ ضمن العقد در آید و به وام گیرندگان ‏تفهیم ‏شود ‏و آنها موافقت کنند می‌تواند مشروع باشد و در این صورت نیز سزاوار است انصاف را رعایت کنند.) (استفتائات حضرت امام، ج2 ص: 294 س: 34 ؛ رهبری: استفتاء خصوصی، شماره استفتاء 437318 ؛ استفتائات سایت مکارم ؛ استفتائات سیستانی س 359 و 364 ؛ استفتائات سایت شبیری زنجانی ؛ مکارم، استفتائات جدید، ج1 س: 658 و 663 ، استفتائات سایت مکارم، امور بانکی، جریمه دیرکرد ؛ بهجت استفتائات، ج3 س: 4472 ؛ جامع المسائل-فارسی، فاضل، ج1 ص: 306 س: 1186) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی 1400/12/1 موضوع: مناسبت: وفات ابراهیم فرزند پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی از حضرت رضا علیه السلام راجع به واجب مالی خمس اینگونه نقل شده است که حضرت فرموده اند: إنَّ ٱلْخُمُسَ عَوْنُنَا عَلَی دِینِنَا ...‌فَلَا تَزْوُوهُ عَنَّا وَ لَا تَحْرِمُوا أَنْفُسَکُمْ دُعَاءَنَا. پرداخت خمس کمک در (تبلیغ) دینمان است (در ادامه اضافه فرموده اند) از پرداخت خمس دریغ نکنید و خودتان را از دعای خیر ما محروم نسازید. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏1 ؛ ص548) در این مجال دو نکته کوتاه در باب محل مصرف خمس خدمت شما بیان می کنیم: 1. یکی از واجبات مالی پرداخت خمس است؛ و کسی که خمس بر او واجب می شود واجب است آن را در محل خودش به مصرف برساند و اینکه برخی افراد می گویند ما خیرات داریم و به فقراء کمک می کنیم و یا مجلس اطعام می گیریم و ... از دادن خمس معاف نخواهند بود و لازم است خمس بعد از محاسبه دقیق در محل خودش مصرف شود. 2. مصرف خمس در دو قسمت است: یک قسمت آن سهم امام زمان علیه السلام است که در زمان کنونی هر کسی باید به دفتر مرجع تقلید خودش پرداخت کند یا با اجازه دفتر مرجع تقلید به مصرف خاصی برساند. و یک قسمت دیگر سهم سادات فقیر شرعی است که به نظر اکثر مراجع باید (به فتوا یا احتیاط واجب) برای هزینه شدن در محل خودش به دفتر مرجع تقلید تحویل داده شود یا با اجازه دفتر مرجع تقلید به سید فقیر پرداخت شود. (1) خداوند متعال به حق حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام توفیق انجام وظایف دینی را به همه عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد نکات توضیحی و منابع: (1) سیستانی: پرداخت سهم سادات نیاز به اجازه ندارد. صافی: سوال: آیا دادن سهم سادات با رعایت آنچه در توضیح المسائل آمده است، اذن مجتهد می خواهد؟ جواب: بنابر احتیاط، اذن مجتهد لازم است؛ ولی از طرف حقیر به طور عام پرداخت شود سهم سادات عظام به آنهایی که محتاج اند، مجاز است. (توضیح المسائل مراجع م 1834 ؛ اجوبه الاستفتائات، س 1005 ؛ صافی، جامع الاحکام، ج1 س 766) (2) (رساله مراجع، اقتباس از م 1829 و ذیل مساله 1851 ؛ امام خامنه ای سایت، شماره استفتاء611289 ؛ سیستانی، رساله جامع 2440) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی 1400/12/1 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم دین(مخصوصا اسلام) دینى جامع و همه سونگر است که تمام ابعاد زندگى انسان (فردى، اجتماعى، دنیایى، اخروى، مادى و معنوى) را در نظر گرفته است و همان گونه که مردم را به عبادت و یکتا پرستى، دعوت نموده و داراى دستورات اخلاقى و خودسازى فردى است؛ احکام و دستوراتى در مورد مسائل حکومتى، سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، قضایى، امور مربوط به اداره صحیح جامعه، روابط بین الملل و... دارا مى باشد. بدیهى است اجراى چنین احکام و دستوراتى، بدون قدرت اجرایى، امکان پذیر نیست. به عبارت دیگر آموزه هاى سیاسى و اجتماعى دین لزوماً حکومت دینى را نیز به دنبال دارد. حکومت دینى -به معناى صحیح آن حکومتى است که جامعه را بر اساس قوانین الهى اداره کند و زمینه هاى رشد استعدادها و امکان رسیدن انسان ها به کمال و ایجاد جامعه اى سالم، صالح و شایسته را براى مردم آماده سازد و با فسادهاى اخلاقى، اجتماعى و... مبارزه کند. اگر کسی بگوید دین نباید در سیاست دخالت کند،یعنی اینکه خدا برای مسائل اجتماعی ودنیوی برنامه نفرستاده که این نوعی نقص است.  سیاست از دیدگاه اسلام: عبارت از مدیریت زندگی انسانها ـ چه در حالت فردی و چه در حالت اجتماعی ـ برای رسیدن به عالی ترین هدف های مادّی و معنوی است. (محمد تقی جعفری، سکولاریسم یا حذف دین از زندگی دنیوی، ص ۸) به فرموده امام خمینی؛اگر کسی سیاست را به معنای فریب و خدعه و پدرسوختگی معنا کند، ما داخل این نوع سیاست نیستیم(صحیفه نور ، ج ۱ ، ص ۶۵ ) به تعبیر حضرت امام(ره) «آن قدر آیه و روایت که در سیاست وارد شده است، در عبادت وارد نشده است. شما از پنجاه و چند کتاب فقه را ملاحظه کنید؛ هفت، هشت تایش کتابى است که مربوط به عبادات است. باقى اش مربوط به سیاسات و اجتماع و معاشرات و این طور چیزها است. ما همه آنها را گذاشتیم کنار و یک بُعد را، بُعد ضعیفش را گرفتیم(صحیفه نور، ج ۲، ص ۱۸۰) هر کس گمان کند که دین از سیاست جدا است، نه دین را شناخته و نه سیاست را(.صحیفه نور، ج ۱، ص ۶) سیره انبیاء و امامان این بوده که در سیاست دخالت کنند و حتی در راس حکومت باشند(ساسه العباد) خداوند توفیق فهم معارف دین به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی 1400/12/1 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که می‌فرمایند: ...اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب... . کوشاترین مردم کسی است که گناهان را ترک کند. (من لا یحضره الفقیه ج4 ص395) در عصر حاضر فضای مجازی تقریبا (مستقیم یا غیر مستقیم) مورد ابتلا همه ماست؛ لذا چند نکته کوتاه در رابطه با شبکه های مجازی خدمت شما خوبان عرض می شود: اول: با بهره بردن از این امکانات، مؤمنین می توانند، فرهنگ و معارف دینی و علوم و اطلاعات مفید را گسترش دهند و ترویج کنند؛ از موارد مورد سفارش می توان به امر به معروف و نهی از منکر، دفاع از مؤمنین و مظلومین، صله رحم و ارتباط با خویشان و ... نام برد. دوم: با توجه به اینکه این امکانات قابلیت این را دارند که هم در مسیر حلال استفاده شوند و هم در مسیر حرام، باید توجه داشت که مبتلای به آسیبهای آن نشویم؛ لذا به جهت تذکر و توجه دادن مؤمنین به برخی استفاده های حرام این نرم افزارها و اجتناب از آن به برخی از مصادیق استفاده ی حرام از آنها اشاره می شود: 1. عضو شدن در کانال ها یا گروه هایی که حاوی مطالب ضد دینی و در نهایت باعث انحراف عقیده صحیح انسان می شود، زیرا کسی که خودش اطلاع کاملی از مباحث دینی ندارد نمی تواند در برابر هجوم شبهات و اشکالات جوابگو و پاسخ گو باشد در نتیجه سستی و ضعف دینی حتی انحراف را به همراه دارد. 2. غیبت، دروغ و تهمت، اختصاص به فضای واقعی و بیرونی ندارد بلکه امکان غیبت و دروغ و تهمت در شبکه های مجازی، نیز فراهم است مثل اینکه انسان گناه یا عیب فردی را مشاهده کند و با عکس برداری یا فیلم برداری آن را در فضای مجازی نشر دهد. 3. انتشار، نگهداری و تماشای فیلم ها و تصاویر خلاف عفت و حیا که برای هیچ کس چه مجرد و چه متاهل مجاز نیست و حرام است. (1) خداوند متعال به همه ی ما توفیق شناخت محرمات و ترک آن را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله آموزشی، ج 2 ص: 18 ؛ منهاج الصالحین، ج 2 م 10 ؛ استفتائات سایت مکارم، رسانه ها، اینترنت) @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی 1400/12/1 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم دلایل عدم جدایی دین ازسیاست عبارتند از: 1-گستره قوانین اسلام : دین اسلام علاوه بر دستورات اخلاقى و خودسازى فردى  که دارد؛ دارای احکام و دستوراتى در مورد مسائل حکومتى، سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، قضایى، امور مربوط به اداره صحیح جامعه، روابط بین الملل و.. نیز مى باشد. بدیهى است اجراى چنین احکام و دستوراتى، بدون قدرت اجرایی ممکن نیست 2-سیره پیشوایان دین:پیامبر  ( صلی الله علیه و آله و سلم )  و امام علی ( علیه السلام )  تشمیل حکومت دادند و امام حسین برای تشکیل حکومت قیام کرد وامام زمان ( عجل الله تعالی فرجه الشریف  )  نیز تشکیل حکومت میدهد 3-فلسفه بعثت انبیاء:قرآن می فرماید:لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ (آیه 25 حدید). «به راستى که پیامبران را با پدیده هاى روشن گر فرستادیم و همراه آنان کتاب و میزان نازل کردیم، تا مردم به دادگرى برخیزند یا میفرماید: (وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِى کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ)؛آیه 36نحل ): به راستى در هر امتى، پیامبرى فرستادیم که خداوند را بندگى کنید و از پیروى طاغوت دورى جویید» 4-مبارزه با فساد و تباهى، ظلم زدایى و عدل گسترى از وظایف اصلى اهل ایمان است: (وَ لا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمُ النَّارُ)؛ (آیه 113 هود ) خداوند توفیق فهم معارف دین به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی 1400/12/2 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرمایند: یَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِی یَوْمَ الْقِیَامَةِ بَیْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِینَ‏ مِنْ آثَارِ الْوُضُوء. فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه ی امّت ها در حالی محشور می کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانی های نورانی دارند. (دعائم الإسلام ؛ ج‏1 ؛ ص100) در بین احکام شرعی یکی از احکام بسیار مورد نیاز و مورد مبتلا مسائل وضو و غسل است که امشب قصد داریم به دو نکته از آن اشاره کنیم: 1. در اعضاء وضو و غسل نباید مانعی از رسیدن آب بر روی اعضا وجود داشته باشد و در صورت وجود مانع باید قبل از انجام وضو و غسل برطرف شود هر چند برطرف کردن آن هزینه داشته باشد؛ لذا اگر بر روی دست، چسب یا لاک باشد باید برای وضو برطرف شود حتی اگر بعد از انجام وضو و غسل و خواندن نماز، مانعی در اعضاء وضو مشاهده نماید مثل چسب یا لاک و بداند که این مانع هنگام وضو و غسل بوده است آن نماز را باید با طهارت صحیح دوباره بخواند و باطل است. (1) 2. با وجود مانع وقتی گفته می شود وضو باطل است یعنی باید بعد از برطرف کردن مانع دوباره از ابتدا وضو را انجام دهد؛ اما در غسل مساله فرق می کند و غسل به طور کامل باطل نیست بلکه لازم است با برطرف کردن مانع غسلش را کامل کند توضیح مسئله این است که: اگر غسل به صورت ترتیبی انجام شده باشد و مانع در سمت چپ بدن باشد، با برطرف کردن مانع و شستن همان قسمت به نیت غسل به وظیفه عمل شده و لازم نیست دومرتبه حمام برود. اما اگر مانع در سمت راست بدن باشد، مطابق نظر مراجعی که در غسل بین سمت راست و چپ بدن ترتیب را واجب می دانند لازم است بعد از برطرف کردن مانع و شستن همان قسمت از سمت راست کل سمت چپ نیز به نیت غسل شسته شود و مقام معظم رهبری در این ترتیب احتیاط دارند. (2) خداوند متعال توفیق عمل به وظائف شرعی را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد. نکات توضیحی و منابع: (1) مکارم: اگر مانع به مقدار دو میلی متر باشد برای وضو اشکال ندارد. (رساله مراجع مساله 338) (2) مکارم: اگر مانع به مقدار اندازه دو میلی متر باشد غسل صحیح است. (رساله مراجع م 377 ؛ رساله آموزشی، ج1 درس 19 ؛ توضیح المسائل جامع م ج1 م 444) @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی 1400/12/2 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم بنابر آیات قرآن، اثبات میشود که دین از سیاست جدا نیست. 1-اختصاص حاکمیت، ولایت و سرپرستى همه جانبه مادى، معنوى، دنیوى و اخروى براى خدا، رسول و اولیاى خاص او: (إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ)؛(آیه 55 مائده ) و ولایت معنائی عام دارد که شامل ولایت در امور سیاسی ،فرهنگی ،اجتماعی،اقتصادی و ... می گردد. ». 2- اثبات حکومت و خلافت در زمین براى برخى از پیامبران گذشته؛ مانند حضرت داود ( علیه السلام )  و سلیمان ( علیه السلام ) : (یا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناکَ خَلِیفَةً فِى الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ)؛ (آیه 26 ص ) و اثبات سلطنت برای برخى از حاکمان صالح و عادل؛ مانند طالوت و ذوالقرنین: (وَ قالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طالُوتَ مَلِکاً)؛(آیه 246 بقره ) 3- امر به جهاد و مبارزه با طاغوت ها، مستکبران و ستمگران و لزوم تهیه امکانات دفاعى: (یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقِینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ)؛(آیه 9 تحریم) اى پیامبر! با کفار و منافقان پیکار کن و بر آنان سخت بگیر». (وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ)؛(آِه 60 انفال)«هر آنچه از نیروى سلاح و اسبان آماده مى توانید براى تهدید دشمنان خداوند و دشمنان خودتان فراهم سازید. 4- قرآن، داورى و فصل خصومت در میان مردم را از وظایف پیامبران الهى معرفى مى کند: (وَ داوُدَ وَ سُلَیْمانَ إِذْ یَحْکُمانِ فِى الْحَرْثِ...)؛ (آیه 78 انبیاء ):  داود و سلیمان هنگامى که درباره کشتزارى داورى مى کردند...». 5- دعوت به کار شورایى و جمعى کردن: (وَ شاوِرْهُمْ فِى الْأَمْرِ( ایه 159 آل عمران) خداوند توفیق فهم معارف دین به ماعنایت بفرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی 1400/12/2 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: ... مَنْ تَصَدَّقَ بِصَدَقَةٍ فِی رَجَبٍ ابْتِغَاءَ وَجْهِ اللَّهِ أَکْرَمَهُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِی الْجَنَّةِ مِنَ الثَّوَابِ بِمَا لَا عَیْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ. هرکس در ماه رجب به خاطر خداوند متعال صدقه بدهد، خداوند روز قیامت در بهشت با آنچنان ثوابی او را اکرام می نماید که نه چشمی دیده باشد، نه گوشی شنیده باشد، و نه بر قلب بشری خطور کرده باشد. (وسائل الشیعه، ج 10 ص: 478) دین مقدس اسلام نسبت به اقتصاد افراد جامعه نیز توجه ویژه دارد که یکی از برنامه های دین اسلام در این زمینه پرداخت صدقه و انفاق است؛ و از طرفی بر اساس برخی از روایات پرداخت صدقه مستحبی در ماه رجب سفارش شده است؛ لذا امشب بنا داریم چند نکته کوتاه درباره احکام انفاق و صدقه خدمت شما خوبان تقدیم کنیم: 1. در روایات نسبت به صدقه مستحبی و کمک مالی به دیگران سفارش زیادی ‌شده، به خصوص در مورد پدر و مادر و سایر نزدیکان و همسایه ها و از آداب مهم سفر این است که انسان در ابتدای سفرش صدقه بدهد. و برای پرداخت صدقه آثاری از جمله دفع بلا و شفای مریض و دور کننده فقر و بخشش گناهان ذکر شده است. (1) 2. در مصرف صدقه مستحبی به فتوای اکثر مراجع تقلید فقیر بودن شرط نیست (2) و همچنین می توان صدقه مستحبی را به سادات با حفظ احترام پرداخت کرد. اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود؛ و همچنین به کسی که صدقه پرداخت می شود، هرچه خویشاوندیش نزدیکتر باشد، ثواب آن بیشتر است. مثل پرداخت صدقه به پدر و مادر یا برادر و خواهر. (3) 3. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم، پاداش صدقه دهنده، عطا می شود بدون اینکه از ثواب صدقه چیزی کم شود. (4) خداوند توفیق انفاق در راهش را به ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد نکات توضیحی و منابع: (1) (عروه الوثقی کتاب الحج اداب سفر) (2) رهبری، مکارم: در صدقه مستحبی فقیر بودن شرط است. (رهبری، سایت ادمین، همسان سازی 38 ؛ مکارم، استفتائات سایت، صدقات) (3) (اجوبه الاستفتائات س1822 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصدقه، مساله 5 و کتاب الهبه، مساله 21 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1335 و م 1607 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، صدقات) (4) (تحریر الوسیله کتاب الصدقه، مساله 7 ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2 م 1602) @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی 1400/12/2 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم اموات بعد از مرگ زنده اند و آیات زیادی نشان می دهد که انسانها بعد از مرگ حیات دارند که به برخی اشاره میشود: 1. قرآن شهدا را مرده نمی داند بلکه آنها را زنده می داند: وَ لا تَقُولُوا لِمَنْ یُقْتَلُ فی سَبیلِ اللّهِ أَمْواتٌ بَلْ أَحْیاءٌ وَ لکِنْ لا تَشْعُرُونَ : به آنها که در راه خدا کشته می‏شوند، مرده نگویید! بلکه آنان زنده‏اند،ولی شما نمی‏فهمید(آیه 154 بقره) 2. بعد از مرگ ،برخی گویند: خدایا مرا برگردان تاعمل صالح انجام دهم و این نشان از زنده بودن است که صحبت میکنند(إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّی أَعْمَلُ صَالِحاً: زمانى که مرگ یکى از آنان فرارسد، مى ‏گوید: پروردگارمن! مرا بازگردانید! شاید در آنچه ترک کردم ، عمل صالحى انجام دهم-آیه 99 مومنون) 3. عذاب کردن آل فرعون و قوم نوح بلافاصله بعد از مرگ نشان از زنده بودنشان دارد،چون هنوز قیامت نیامده است.(آیه46 غافر وآیه 25 نوح) 4. سلام در نماز بر پیامبر(السلام علیک ایهاالنبی) 5. گفتگوی پیامبر با کشته شدگان کافر در جنگ بدر نیز نشان از زنده بودن دارد مجموعا آن چه قابل اثبات است این است که از نظر قرآن این بدن است که می میرد نه روح و جان آدمی و روح در عالم برزخ به یک جسم و بدن برزخی تعلق می گیرد خداوند ما را با معارف حقیقی آشنا بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi