پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۴/۱۶
موضوع: #احکام_اجتماعی_منابع_یادگیری_احکام
مناسبت: سالروز شهادت امام محمد باقر علیه السلام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام محمد باقر علیه السلام
جابر بن عبد اللّه انصاری در مسجد النبی حضرت را به لقب شکافنده علم می خواندند، مردم ميگفتند: او هذيان ميگويد، جابر جواب می داد نه به خدا! از رسول خدا پیوسته می شنيدم که می فرمود: إِنَّكَ سَتُدْرِكُ رَجُلاً مِنْ أَهْلِ بَيْتِيَ اِسْمُهُ اِسْمِي وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِي يَبْقُرُ اَلْعِلْمَ بَقْراً. بزودى يكى از فرزندان مرا خواهى ديد كه نامش هم نام من است و رخسارش رخسار من، که ابواب علم را از هم خواهد شكافت. (اعلام الوری ج۱ ص۵۰۵)
اما مسئله شرعی:
در توضیح المسائل آمده است هر کسی باید مسائل شرعی را که معمولا مورد احتیاجش است یاد بگیرد؛ و احکام شرعی منحصر در مسائل عبادی مثل نماز یا روزه و ... نیست و شوون مختلف زندگی ما را در برمی گیرد مانند: معاملات، ازدواج، طلاق، وصیت و ارث و ... . (1)
سوال این است که مسیر صحیح تشخیص وظیفه شرعی کجاست؟ آیا از هر کسی که حکم شرعی شنیدیم یا اینترنت حکمی را مشاهده کردیم شرعا می توانیم به آن عمل کنیم یا ضابطه خاصی دارد؟
پاسخ این است که مسئله شرعی را فقط باید از محل معتبر و مورد اطمینان بدست آورد؛ مثلا:
1. پاسخ را از خود مرجع تقلید و یا شخص یا مرکزی که به گفته اش اطمینان دارد، بشنود. یا اینکه پاسخ را از دو نفر عادل مسئله دان بشنود. (2)
2. پاسخ مساله را در رساله (مورد تایید) مرجع تقلید یا استفتاء کتبی که انسان به درستی آن استفتاء اطمینان دارد، ببیند. و یا از سایت به روز شده خود مرجع تقلید مسئله را ببیند.
بنابر این چنانچه انسان پاسخ سوال شرعیش را از غیر موارد گفته شده، بدست آورد مثلا از افراد غیر متخصص، سایتهای غیر موثق یا وبلاگهای متفرقه در اینترنت جستجو کند شرعا اعتباری ندارد. (3)
خداوند متعال به آبروی امام باقر علیه السلام با نابودی آل سعود تذکره زیارتشان را نصیبمان گرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) سیستانی: مسائلی را که احتمال می دهد به واسطه یاد نگرفتن در معصیت واقع می شود، یاد بگیرد. (رساله مراجع م11)
(2) معنای عادل اختلافی است اکثر فقها می گویند کسی است که گناه صغیره و کبیره نمی کند و اگر گناه کرده توبه کرده است.
(3) (رساله مراجع تقلید م 5)
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۱۶
موضوع: #عوامل_اسراف_کردن
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قران یکی از عوامل اسراف را روحیه برتری جویی و استکبار میداند و میفرماید: می فرماید«إِنَّهُ کانَ عالِیاً مِنَ الْمُسْرِفینَ» همانا فرعون برتری جو وازاسرافگرانبود.(آیه 30 دخان)
عوامل اسراف کردن عبارتند از:
1- جهل و نادانی: یکی از عوامل اسراف نادانی به اثار سوء آن است .امام کاظم(علیه السلام) پیرامون جنود عقل وجهل فرمود: اعتدال و میانه روی از جنود عقل و اسراف و زیاده روی از افرادجهل ونادانی است(تحف العقول، ص300)
2- خودنمایی: یکی از چیز های که ممکن است انسان را در دوران زندگی همواره به خود مشغول دارد خود نمایی است، بویژه اگر در این مدت با محرومیت ها دست به گریبان باشد مثلا برای دفع عقده محرومیت،اسراف نمایی کند.
یپامبر اسلام (صلی الله علیه واله) فخر فروشی و خو د نمایی را یکی از علائم افراد اسرافکار معرفی می نماید:برای مسرف چهار علامت است:فخر به باطل،خریدن، پوشیدن و خوردن چیزی که در شأنش نیست .( بحار، ج1، ص106)
3- تقلید: از چند دهه تا کنون کشور های اسلامی از الگوی مصرفی که از فرهنگ مصرفی غرب گرفته شده پیروی می کنند ، فرهنگی که ارزش انسان را تجملات زندگی اش به مقدار چیزی که میخرد می سنجد . همچنین سبک زندگی گران بصورت که حتی برخی کشور های صنعتی نیز نمیتواند آن را تحمل کند ، در کشور های اسلامی که فقیرند الگوی فخر فروشی شده است .
4- وسواس: شخصی که دروضو یا غسل گرفتار وسواس است،به خیال این که وضو و غسلش بهتر و کامل تر انجام می گیرد چند برابر افراد معمولی آب مصرف مینماید
5- عادت ها و سنّت های غلط: در جامعه معاصر به افرادی که در بعضی از چیزها مثل ولیمه عروسی، سفرهای زیارتی، تولد فرزندان ،بیش از حد ولخرجی و زیاده روی می کنند، تذکر داده می شود که چرا این قدر اسراف و زیاده روی می کنید، جواب می دهند، سنّت و عادت، اجازه نمی دهد، کمتر از این هزینه کنیم. با این که در همین جامعه، انسان های زیادی هستند که زیر خط فقر زندگی می کنند و محتاج به نان شبشان هستند.
خداوند ما را از شر اسراف کاری نجات بفرماید به برکت صلوات برمحمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۴/۱۶
موضوع: #احکام_اجتماعی_نهی_از_منکر_بدحجابی
مناسبت: شام شهادت
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت امام محمد باقر علیه السلام در روایتی میفرمایند: إِنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَرِیضَةٌ عَظِیمَةٌ بِهَا تُقَامُ الْفَرَائِضُ. امر به معروف و نهى از منکر دو واجب بزرگ الهى مى باشند که سایر واجبات با آنها بر پا مى مانند. (وسایلالشیعه ج16،ص 119،ح21132)
چند نکته کوتاه درباره امر به معروف و نهی از منکر:
1. امر به معروف و نهی از منکر به تناسب مخاطب و مقتضای زمان، مکان و حالات؛ مراحل و روشهای گوناگونی دارد مثلا یکی از روشها این است که خود آمر و ناهی عدم ارتکاب خودش را علنی کند مثلا اگر رفیقش می خواهد غیبت کند از شنیدن آن معذرت بخواهد. (1)
2. در هنگام نهی از منکر باید به گونه ای عمل شود که از کار و عمل بد شخص انتقاد شود، نه اینکه خود شخص زیر سوال و اشکال گردد (و این سیره ائمه بوده است که وقتی کسی خطایی می کرده می فرمودند ما از این خطای تو بیزاریم) بنابر این اگر مثلا کسی حجاب شرعی را رعایت نکرده است از بدحجابی او بیزاری بجوییم نه از خودش.
3. واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر، بر هر مکلّف نسبت به خانواده و نزدیکان وی دارای اهمیت بیشتری است؛ چراکه اگر هر کس خانواده اش را اصلاح کند جامعه اصلاح می شود. همین خانمهایی که حجاب مناسب شأن مسلمان و محب امام رضا ندارند و در کوچه و خیابان هستند بعضا آشنایان ما هستند و اگر مثلا شخصی از نهی افراد بیگانه ناتوان است به خانواده خود که می تواند تذکر دهد. مثلا مرد نباید نسبت به بدحجابی ناموسش بی تفاوت باشد و لازم است غیرت ورزی کند؛ بنابراین یکی از عوامل مهم رواج بدحجابی بی غیرتی مردان است. (2)
خداوند متعال به مردان ما غیرت علوی و به زنان عفت فاطمی مرحمت کند به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) رساله آموزشی، ج1 درس 76 ، ص: 328 و ص: 331.
(2) (توضیح المسائل جامع م 2218)
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۴/۱۷
موضوع: #احکام_عبادی_اعمال_شب_و_روز_عرفه
مناسب: شب عرفه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
امام زين العابدين علیه السلام متوجه كسي شدند كه در روز عرفه از مردم تقاضاي كمك مي كرد پس به او فرمودند: واي بر تو! آيا در اين روز از غير خداوند چيزي درخواست مي كني! إِنَّهُ لَيُرْجَى لِمَا فِي بُطُونِ اَلْحبَالى فِي هَذَا اَلْيَوْمِ أَنْ يَكُونَ سَعِيداً. در اين روز اميد آن مي رود كه جنين هاي در رحم مادران نيز با درخواست از خداوند سعادت مند شوند. من لا يحضره الفقيه ج 2 ص 211.
دو نکته کوتاه درباره اعمال شب و روز عرفه:
1. طبق نقل برخی روایات دعا در شب عرفه مستجاب و شب توبه و مناجات است و کسی که این شب را به عبادت مشغول شود ثواب سالها عبادت را دارد و در شب عرفه و روز عرفه زیارت امام حسین علیه السلام سفارش شده است و حضرتش را می توان از راه دور نیز زیارت کرد و طبق نقل برخی از روایات کیفیتش به این صورت است که انسان زیر آسمان قرار بگیرد و به سمت قبر سید الشهدا علیه السلام توجه کند و بگوید: اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ. (1)
2. برای روز عرفه روزه گرفتن سفارش شده است؛ البته کسیکه روزه قضا دارد نمیتواند روزه مستحبی بگیرد و باید به نیت قضا روزه بگیرد و انشاء الله از ثواب روزه مستحبی هم برخوردار می شود و همچنین مسافری که نمازش شکسته است نمی تواند روزه قضا و مستحبی بگیرد.
3. فقهاء فرموده اند اگر کسی که بواسطه روزه حال دعا و عبادت را از دست می دهد ترک روزه بهتر است چرا که دعا و استغفار و مناجات با رب متعال از بهترین اعمال فردا می باشد که انشالله خداوند به همه ما در این زمینه توفیق عنایت کند. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (مفاتیح نوین آقای مکارم، زیارت امام حسین علیه السلام و ایام مخصوص دیگر)
(2) (رساله مراجع م1563 و م1747 ؛ عروه، فصل فی اقسام الصوم، م2)
@AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۱۷
موضوع: #حکمت_بلاهای_مومن
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام : اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ: در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود (کافی، ج2 ،ص255)
فلسفه و علت بلاهای مومنین عبارتند از:
1. بخشش گناهان: امام صادق ( علیه السلام ):«هنگامی که گناهان بنده زیاد می شود و اعمالی ندارد که آن را جبران کند خداوند او را به حزنی دچار می کند تا آمرزیده شود.»( کافی،ج 2، ص 444)
2. ترفیع درجه و مقام: امام صادق (علیه السلام ):هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود.(کافی، ج2 ، ص261)
3. تکامل: سختی ها موجب رشد و تکامل فرد میشود.. امام علی (علیه السلام ) می فرمایند: «درختان بیابانی (که از مراقبت و رسیدگی باغبان محرومند) چوب محکم تر و دوام بیشتری دارند و درختان باغتان (که دائماً مراقبت شده اند) نازک پوست و بی دوام ترند( نهج البلاغه، نامه 45)
4. از فواید بلا این است که غرور را از انسان دور می کند (نهج البلاغة، خطبه 238) و از طرفی باعث تذکر و یاد آوری نعمت های الهی می شود(سوره اعراف،آیه 30)
البته برخی بلاها و مصائب آثار و نتیجه اعمال خود انسان هاست؛ مثلا بدون تعقل و مشورت ازدواج می کند که به مشکل می خورد و این مشکلاتی که برایش اتفاق می افتد تقصیر خودش است. «خود کرده را تدبیر نیست.»
خداوند صبر در بلاها را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۱۷
موضوع: #موانع_شفاعت
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خداوند در قرآن در باره ظالمین شفاعت را نمی پذیرد و می فرماید: مَا لِظّالِمِین مِن حَمِیمٍ وَ لَا شَفِیعٍ یُطاع؛[ برای ستمکاران دوستی وجود ندارد و نه شفاعت کننده ای که شفاعتش پذیرفته شود"( آیه 18غافر)
برخی از اعمال باعث میشود که گنهکاران شامل شفاعت نشوند که عبارتند از:
1- ظالم و ستمگر بودن:
از آیات استفاده می شود که از شرایط حتمی شفاعت شدن، پرهیز از ظلم و ستم است. در قرآن از قول خداوند خطاب به نوح نبی (علیه السلام) آمده : "وَ لَا تُخَاطِبْنِی فِی الّذِینَ ظَلَمُوا؛[هود، آیه 37] درباره ستمگران شفاعت مکن، زیرا آنان محکوم به عذابند و مسلّماً غرق خواهند شد".
2- سبک شمردن نماز: امام صادق(علیه السلام)فرمودند شفاعت ما به کسی که نماز را سبک بشمارد نمی رسد(من لایحضرهالفقیه، ج 1 ،ص 206 )پس مطمئنا کسی که اصلا نماز نخواند به هیچ وجه شامل شفاعت نمیشود.
3- عمل نکردن به دستورات دین : در منابع دینى شرط شفاعت، عمل به دستورات دین و اطاعت از خدا و امامان معصوم(علیهم السلام) ذکر شده است. کسى که روش عملى او اطاعت از خدا و عمل به وظایف و مسؤولیتهاى دینى بوده؛ لکن گاهى هم دچار لغزش و خطا شده است، شایستگى دریافت رحمت الهى را در آخرت خواهد داشت.
امام صادق(علیه السلام) مىفرماید: «هرکس دوست دارد شفاعت در مورد او سودمند واقع شود، باید در صدد جلب رضایت خداوند برآید. بدانید هیچ کس رضایت خداوند را جلب نخواهد کرد؛ مگر با اطاعت از خدا و پیامبر و اولیاى الهى از آل محمد(صلی الله علیه و آله)».( بحار الانوار، ج 75، ص 220. )این روایت ضمن بیان شرط اساسى شفاعت (رضایت خداوند)، راه جلب خشنودى او را عمل به دستورات دین دانسته است.
4- توبه نکردن : امام صادق(علیه السلام)فرمودند:شفاعت ما برای شیعیانی از ماست که گناه کبیره انجام داده اند اما آنهایی که توبه کنند؛ پس توبه نکردن از گناه مانع شفاعت اهل بیت(علیهم السلام)می شود(من لایحضرهالفقیه ج 3 ص 574 )
خداوند همه ما را شامل شفاعت معصومین قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۴/۱۸
موضوع: #احکام_عبادی_روز_عرفه_و_توبه_از_گناهان
مناسبت: روز عرفه ؛ شهادت مسلم بن عقیل و هانی ابن عروه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت مسلم بن عقیل علیه السلام
در روایتی حضرت صادق علیه السلام درباره دعا در روز عرفه می فرمایند: ...تَخَیَّرْ لِنَفْسِکَ مِنَ الدُّعَاءِ مَا أَحْبَبْتَ وَ اجْتَهِدْ فَإِنَّهُ (یَوم عَرَفَه) یَوْمُ دُعَاءٍ وَ مَسْأَلَة ... . در این روز هر دعایی که می خواهی انتخاب کن و در اتصال به خداوند بکوش! چراکه روز عرفه، روز دعا و درخواست است. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج4 ؛ ص464)
یکی از اعمالی که برای روز عرفه بسیار سفارش شده دعا کردن است لکن باید موانع استجابت دعا مرتفع شود؛ از موانع استجابت دعا می توان به 1- لقمه حرام از قبیل ربا و رشوه، تصرف نابجا در بیت المال 2- عاق والدین 3- قطع رحم، 4- ظلم به دیگران و رعایت نکردن حق الناس ، 5- ترک امر به معروف و نهی از منکر. و ... اشاره کرد.
یکی از اعمال وارد در روز عرفه استغفار از گناهان است و باید دانست که توبه واجب است و بلکه از واجبات فوری است و اگر کسی توبه اش را شکسته باز هم باید توبه کند و از رحمت خداوند متعال ناامید نباشد.
اما کیفیت توبه:
حقیقت توبه، پشیمانی واقعی از گناه و تصمیم جدی بر ترک گناه است و برای توبه کردن ذکر خاص یا مکان و یا زمان خاصی لازم نیست؛ گرچه در خواندن خداوند برای برخی زمانها و مکانها آثار خاصی بیان شده است مانند روز عرفه و حرم معصومین علیهم السلام. (1)
البته در برخی از گناهان واجب است که جبران هم صورت بگیرد مثل ترک عمدی نماز که باید قضا شود، یا اینکه اگر مال دیگری را به ناحق خورده است باید جبران کند؛ یا اگر غیبتی کرده طبق فتوای تعدادی از مراجع از جمله امام خامنه ای در صورت امکان، حلالیت بطلبد. (2)
تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه امام خامنه ای صلوات بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (عروه الوثقی، فصل فی احکام الاموات)
(2) (رساله مراجع اقتباس از م 1813؛ 1814؛ 1815؛ 2279؛ 2701)
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۱۸
موضوع : #اهمیت_عرفه
سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم
در روایات معصومین علیهم السلام روز عرفه، اهمیت زیادی دارد که به نمونه هایی اشاره می شود.
1. برابری با ماه رمضان :ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و مغفرت الهی است؛ اگر کسی در ماه رمضان بخشیده نشد و یا این توفیق را پیدا نکرد که خود را در معرض مغفرت الهی قرار دهد، روز عرفه آن قدر عظمت دارد که بتواند جبران ماه رمضان بنماید.
امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که در ماه رمضان بخشیده نشود، تا سال آینده بخشیده نمی شود، مگر اینکه [روز] عرفه را درک کند.»(من لا یحضره الفقیه؛ج2،ص99)
2. دعا و برآورده شدن حاجت : امام صادق علیه السلام در جای دیگری می فرمایند: « هر دعایی که دوست داری برای خود بخوان و [در دعا کردن[ بکوش که آن روز (روز عرفه) روز دعا و درخواست است.» و یقینا درخواستها استجابت را در پی دارد (التهذیب الاحکام، ج 5، ص 182.)
3. روز بخشش: در روایت آمده که خدای سبحان به ملائکه در این روز می فرماید: ای فرشتگان من! آیا نمی بینید بندگان و کنیزان مرا که ژولیده و غبار آلود از اطراف شهرها آمده اند؟ و آیا می دانید آنها چه درخواستی دارند؟ ملائکه می گویند: پروردگار ما! آنها مغفرت می خواهند. پس خداوند می فرماید: شاهد باشید که من آنها را بخشیدم!»( عدّة الداعی فی نجاح الساعی، ص 47.)
4- تغییر شقاوت به سعادت: امام زین العابدین علیه السلام در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم درخواست کمک می کرد. حضرت خطاب به او فرمودند: «وای بر تو! در این روز از غیر خدا سؤال و طلب کمک می کنی، حال آنکه در این روز برای بچّه هایی که در شکم مادر هستند نیز امید فضل خدا می رود که آنها سعید گردند!»( مفاتیح الجنان، ص 467)
خداوند توفیق اجابت دعا به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۴/۱۸
موضوع: #احکام_عبادی_اعمال_روز_عید_قربان
مناسبت: شب عید سعید قربان
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید سعید قربان
در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: یُغْفَرُ لِصَاحِبِ الْأُضْحِیَّةِ عِنْدَ أَوَّلِ قَطْرَةٍ تَقْطُرُ مِنْ دَمِها. با ریختن اوّلین قطره خون قربانى [به زمین] صاحب قربانى آمرزیده مىشود. (من لا یحضره الفقیه ج2،ص 214)
یکی از شبهای با برکتی که احیای آن سفارش شده، شب عید قربان است و در این شب مخصوصا زیارت حضرت سید الشهداء علیه السلام بسیار سفارش شده است؛ و فردا که روز عید قربان است یکی از چهار عید بزرگ مسلمین است و اعمالی دارد که به چند مورد اشاره می شود:
1. غسل روز عید قربان که وقت آن از اذان صبح تا غروب آفتاب است؛ کیفیت غسلهای واجب و مستحب به یک شکل است و انسان با یک غسل می تواند چند غسل واجب و مستحب را با هم نیت کند. البته به فتوای تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای نمی توان با غسل روز عید قربان نماز بخواند. (1)
2. نماز عید خواندن که مانند نماز عید فطر است.
3. خواندن دعای ندبه.
4. قربانی نمودن؛ که بسیار سفارش شده و این عمل اختصاص به حاجیانی که حج بجا آورده اند، ندارد بلکه برای هر کسی که توانایی مالی دارد مستحب است؛ البته می توان قربانی را به صورت شراکتی انجام داد مثلا افرادی که توانایی ندارند به تنهایی قربانی کنند می توانند به صورت گروهی عمل کنند ؛ در مورد مصرف گوشت قربانی حضرت امام سجاد و امام باقر علیهما السلام اینگونه عمل میکردند که یک سوم را به همسایهها و یک سوم را به مستمندان میدادند و یک سوم را برای خودشان نگه میداشتند. (2)
نکته: در دو روز سال روزه گرفتن حرام است روز عید فطر و عید قربان. (3)
خداوند متعال عیدی ما را استجابت همه دعاها بویژه فرج امام زمان علیه السلام قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) حضرت امام، فاضل، صافی، بهجت: با غسل عید قربان نمی شود نماز خواند. سیستانی، زنجانی، وحید، مکارم، نوری: با غسل عید قربان می شود نماز خواند. (رساله مراجع تقلید م 389 و391 و 644 و 646)
(2) (مفاتیح الجنان ؛ مفاتیح نوین)
(3) (رساله مراجع تقلید م 1739)
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۱۸
موضوع: #نقش_دعا_و_امور_معنوی_در_دنیا
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
الف: همه عالم در قبضه قدرت خداوند است و علم و قدرت و تدبیر خداوند مطلق است و در برابر اطلاق علم و قدرت و تدبیر او احدی وجود ندارد و نخواهد داشت.
ب: اراده خداوند به نظام هستی به گونه ای تعلق گرفته است که نظام علت و معلول و اسباب و مسببات در آن جاری است و برای هر معلولی علتی نهاده است و برای هر علتی معلولی را و هر سببی مسببی را به دنبال دارد و هر مسببی را سببی نهاده است. و این اراده حکیمانه و مدبرانه خداوند است.« و ابی الله أن یجری الأمور الا باسبابها ، و خداوند ابا می کند که امور را جز از طریق اسباب آن جاری فرماید»
ج: این اسباب دو دسته هستند: 1- اسباب مادی 2- اسباب معنوی و غیر مادی. علل غیبی هر گاه با علل مادی تعارض و تزاحم کنند، علل غیبی قوی تر و محکم تر از علل مادی بوده و برای آنان جنبه علیت دارند و بر آنان غالب می آیند.
ما در زندگی روز مره خود از اسباب مادی بسیار بهره مند شده و آنها را به کار می گیریم. مثلا بر اتومبیل سوار شده با هواپیما سفر کرده و از دستان و پاهای خود استفاده می کنیم، و مسلم است که این اعمال هیچ منافاتی با فکر توحید و مطلق بودن قدرت و علم و تدبیر اراده خداوند ندارد.
در اموری که علل آن غیبی و غیر مادی هستند مانند نماز, صدقه, نذر و دعا هم به همین صورت است.
در قرآن با اینکه با جمله «قد جعل الله لکل شی ء قدرا» به نظام عالم و اینکه هیچ چیز به گزاف صورت نمی گیرد و هر چیز در مرتبه خود قرار دارد تصریح شده یعنی نظام اسباب و مسببات به رسمیت شناخته شده است در عین حال می فرماید خداوند فرمان خود را به نتیجه می رساند یعنی آنجا که پای روابط معنوی و تاییدات غیبی به میان می آید جریان دیگری پیش می آید وعلل و اسباب ظاهری بی اثر می گرد(مجموعه آثار شهید مطهری . ج1، ص:411)
خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۴/۱۹
موضوع: #آثار_تربیتی_دعا
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
امیرالمؤمنین (علیهالسلام) درباره دعا کردن می فرماید:الدُّعاءُ مِفتاحُ الرَّحمَةِ وَ مِصباحُ الظُّلمَةِ:
دعا کلید رحمت الهی و چراغ ظلمت و تاریکیها است. (بحار، ج ٩٣، ص ٣٤١)
دعا علاوه بر آثار دنیوی و اخروی که دارد دارای اثرات تربیتی واجتماعی نیز میباشد، برخی از آثار تربیتی دعا عبارتند از:
1. کسب معرفت: از شرایط دعا، به دست آوردن معرفت لازم برای شناخت خود و خداست. اینکه انسان بداند فقیر محض است و در همه چیز محتاج خداست و بداند که هیچ چیزی بدون اراده خداوند واقع نمیشود این معرفت انسان با تمام وجود و با اخلاص دعا خواهد کرد و همین باعث اجابت آن میشود. وقتی از آن حضرت درباره علت عدم استجابت دعا پرسیدند، فرمود: » چون شما کسی را میخوانید که او را نمیشناسید(بحار، ج 93، ص 368)
2. آرامش روانی: گاهی انسان در زندگی روزمره خود گرفتار مشکلاتی میشود که بر طرف کردن آن از توانش خارج است. و » وارد آمدن فشار برای انجام کارهایی فراتر از توانمندیهای آدمی در وی اضطراب ایجاد میکند و این اضطراب را نمیتواند مدت درازی تحمل کند.« بهترین راه حل برای از بین بردن اضطراب و به دست آوردن آرامش، دعا و راز و نیاز با خداست چرا که دعا برقراری ارتباط بنده با خداست. خدایی که بر هر کاری تواناست. این ارتباط انسان را امیدوار و دلگرم به قدرتی برتر میکند که اگر صلاح بداند به راحتی آن فشارها و سختیها را برطرف میکند.
3. خودسازی: برقراری ارتباط با خداوند و با او به راز و نیاز پرداختن در صورتی امکانپذیر است که اعمال او خلاف خواست پروردگار نباشد. چنانکه امام علی علیه السلام میفرمایند:» پرهیزگار باشید و اعمالتان را صالح و درونتان را برای خدا خالص کنید تا خداوند دعایتان را اجابت کند.( مستدرک الوسایل، ج 5، ص 269) و چون شرط به اجابت رسیدن دعا، ترک گناه است، کسی که حقیقتا درخواستی از خدا دارد، مراقب اعمال و رفتار خود خواهد بود.
4. از بین بردن خودخواهی: برای استجابت دعا بهتر است انسان اول برای دیگران دعا کند سپس برای خود. چنانکه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میفرمایند: « وقتی کسی از شما دعا میکند آن را عمومیت دهد - و برای دیگران هم دعا کند - چرا که باعث اجابت دعاست (کافی، ج 2، ص487) طلب خیر برای دیگران در واقع مبارزه درونی با انحصار طلبی و خودخواهی است.
خداوند دعاهای ما را برآورده به خیر کند به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۴/۱۹
موضوع: #احکام_عبادی_قربانی_کردن_و_انفاق
مناسبت: عید سعید قربان
سلام علیکم . بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تبریک عید سعید قربان
از حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در روایتی نقل شده است: لو عَلِمَ النَّاسُ مَا فِی الْأُضْحِیَّةِ لَاسْتَدَانُوا وَ ضَحَّوْا. اگر مردم اجر و ثواب قربانى کردن را مى دانستند، قطعاً قرض مى کردند و اقدام به آن مى نمودند. (وسائل الشیعة؛ ج14، ص: 210)
چند نکته درباره قربانی:
1. یکی از اعمالی که در روز عید قربان سفارش شده است قربانی کردن است و این عمل اختصاص به حاجیانی که حج بجا آورده اند، ندارد بلکه برای هر کسی که توانایی مالی دارد مستحب است و این نکته هم غفلت نشود که افراد می توانند به صورت گروهی و مشترک نیز یک قربانی انجام دهند؛ برای این منظور می توان با اطرافیان، نهاد ها، موسسات و افراد مطمئن در انجام قربانی شراکت کرده و به مقدار توان در این عمل مستحب سهیم شویم.
2. صدقه دادن مبلغ قربانی کفایت از این عمل مستحبی نمی کند و قربانی مذکور فقط شامل گاو یا گوسفند یا شتر است و حیوانات دیگر مانند مرغ صحیح نیست. (در عقیقه نیز حکم همین است)
3. کسی که قربانی میکند مستحب است یک سوم آن را برای خود و خانواده اش بردارد و یک سوم آن را به همسایگان هدیه بدهد و یک سوم دیگر را به مسلمان صدقه بدهد. (1)
4. کسانی که قصد عقیقه کردن دارند می توانند به امید ثواب این سنت را در این روز انجام دهند و امید است از ثواب هر دو بهره مند گردند. (2)
خداوند متعال توفیق عبادت و بندگی خودش را به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد
نکات توضیحی و منابع:
(1) (امام خامنه ای، سایت ادمین ؛ سایت آیت الله سیستانی، استفتائات، قربانی ؛ سایت آیت الله مکارم، استفتائات نذر، استفتائات قربانی)
(2) سایت ادمین امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع نذر، قسم و عهد سوال شماره 807126.
@AhkameHarameRazavi