eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
29 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
چهارشنبه مغرب اعتقادی 16/6/1401 موضوع: (عج) سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم رابطه ما با امام زمان ‌علیه‌السلام باید در همه ابعاد باشد: 1- از نظر عاطفی امام را پدر خود بدانیم. همانگونه که قرآن می‌فرماید: حضرت ابراهیم پدر شماست. «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیم‏» (حج، ۷۸) و پیامبر گرامی خدا(ص) فرمود: من و علی پدر شما هستیم. «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الامَّهِ»( الأمالی صدوق،ج1،ص657) 2- از نظر علمی باید علم خود را از منبع وحی و علوم اهل بیت‌علیهم‌السلام بگیریم.( فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ‌ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ)(آیه 7 انبیاء)؛ امام رضا(ع) فرمود:«نحن اهل الذکر و نحن المسؤولون؛ ما اهل ذکریم و از ما باید سؤال شود(نورالثقلین، ج۳، ص۵۵.) 3- از نظر مالی باید خمسِ درآمدِ خود را بدهیم. 4- از نظر رفتاری، سبک زندگی ما آن¬گونه باشد که برای امام خود زینت باشیم. «کُونُوا لَنَا زَیْناً وَ لا تَکُونُوا عَلَیْنَا شَیْناً»( مشکاة الأنوار، ص 67) و امام را بر گفتار و رفتار خویش، ناظر و شاهد بدانیم. «فَسَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ» (توبه، ۱۰۵) زیرا که مراد از مؤمنانى که اعمال مردم را مى‏بینند و به آن علم پیدا مى‏کنند، مطابق روایات، امامان معصوم علیهم‌السلام هستند. خداوند ما را جزء یاران حقیقی امام زمان(ع) قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنچشنبه ظهر و عصر 17/6/1401 موضوع : سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم. امام صادق در روایتی می فرمایند : حُسْنُ اَلْجِوَارِ يَزِيدُ فِي اَلرِّزْقِ.خوب همسایگی کردن، روزی را زیاد می‌کند. وسائل الشیعه، ج12، ابواب احکام العشرة، باب 87، ص128، ح2. چند نکته کوتاه درباره حقوق و احکام همسایگان: 1. اگر انسان در ملک خود کاری کند یا تصرّفی نماید که بر اثر آن، ضرر قابل توجّهی به همسایه‌اش می‌ر‌سد، در صورتی که چنین ضررهایی در بین همسایگان معمول و متعارف نباشد، مرتکب حرام شده و واجب است آن را برطرف نماید؛مثل اینکه فرد در خانۀ خود باغچه‌ای احداث کند که آب جمع شود و این امر موجب نم کشیدن دیوار همسایه گردد. 2. تصرّفات واستفاده انسان بر دیوار همسایه یا بام منزل وی یا دیوار مشترک با همسایه‌اش انجام می‌دهد باید با اجازۀ او یا اطمینان به رضایتش باشد البتّه، در تصرّفات اندکی مانند تکیه دادن به دیوار یا قرار دادن لباس روی دیوار معمولاً رضایت فرد از قرائن وشواهد به دست می‌آید؛ ولی همین تصرّفات نیز اگر همسایه از آن منع کند یا اظهار نارضایتی نماید، جایز نیست. 3. کارهایی که سبب اذیت و آزار همسایگان می شود، بایدخودداری شود مانند زباله ای که در بین روز در مقابل درب گذاشته وسبب اذیت دیگر همسایگان شود. که در این صورت باید از این کار خودداری کرد. خداوند متعال توفیق اداء حقوق الهی و مردم را همه ما عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر و عصر اعتقادی 17/6/1401- موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم گرامی میداریم یادونام شهدای 17 شهریور را خداوند در قرآن می فرماید: قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی…؛ بگو ای پیامبر!: شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه: دو نفر دو نفر و یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید…» (سوره سباء، آیه 46) حدود ۴۰۰آیه در رابطه با جهاد وقیام نازل شده است. قیام به‌معنی آمادگی،داشتن انگیزه، اراده، تصمیم و اقدام برای انجام کار است. آنچه قیام برای خداوند را دارای ارزش میکند قیام برای خداست(تَقُومُوا لِلّهِ) تفاوت اصلی قیام لله و لنفس این است که در قیام لله دعوت از سوی قیام کننده به سوی خدا و در قیام به نفس دعوت به خود است. آثار قیام برای خدا: رزمنده در حال شکست یا پیروزی خود را برنده میدان می‌داند، و هرگز احساس باختن و خسارت نمیکند و از این جهت چهره سیدالشهداء در روز عاشورا هر چه به ظهر عاشورا نزدیک‌تر می‌شد، بر افروخته تر می شد. انسان در قیام برای خدا دنبال سهم خواهی نیست، ولی اگر نیت سهم خواهی باشد برای نفس است، مثل طلحه و زبیر که بعد از قیام و قدرت دنبال سهم خواهی برای خود بودند و برخی در انقلاب اسلامی ما نیز دنبال سهم خواهی هستند. وقتی انگیزه خدایی باشد سیاست و رفتار و حکومت مطابق دین و رضای الهی است، ولی اگر نیت فرد غیر خدایی باشد( به فرموده مقام معظم رهبری)، دین را سیاسی می کند و دین را بازیچه قدرت و سیاست قرار می دهد.قیام انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی یکی از مصادیق مهم قیام در راه خداست که یکی از عوامل آن قیام 17 شهریور بود که یاد شهدای آن روز را گرامی میداریم.- خداوند نیات و اعمال ما را برای خودش و در راه رضای خودش قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی 17/6/1401 موضوع: ‌ سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. خداوند متعال در سوره نور آیه 19 می‌فرماید: إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ‏ تَشِیعَ‏ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ فِی‌الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ‏.آنان که دوست ‌دارند در میان اهل ایمان کار منکری ترویج پیدا کند در دنیا و آخرت در عذاب و سختی‌خواهند بود. یکی از گناهان کبیره اشاعه فحشاء می باشد و در آیات قرآن، موضوع اشاعه فحشاء با لحنى بسیار شدید و فوق العاده کوبنده محکوم شده است زیرا از ‏گناهانی است که جو جامعه را آلوده و فاسد می‌کند و گناه را در نظر مردم کوچک و آلودگی به گناه را آسان می‌کند. اشاعه فحشا یعنی نشر دادن گناه و معصیت که به شکلهای مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد: 1. تشویق مردم به گناه مثل اینکه شخصی دوستش را به گوش کردن آهنگهای حرام یا ‏مصرف مواد مخدر یا شرکت در مجالس گناه تشویق کند. 2. ارتکاب گناه در ملاء عام و آشکارا مثل اینکه خانمی بطور علنی با زینت و آرایش و پوشش غیر شرعی در جامعه حاضر شود. 3. نشر دادن گناه در جامعه مثل اینکه دروغ یا تهمتی یا رابطه خلاف عفت و حیا را در فضای مجازی پخش کند. خداوند متعال توفیق نشر معنویت و فرهنگ صحیح را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و ال محمد. @AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب اعتقادی 17/6/1401 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم با اینكه پیامبران و امامان معصومند، پس چرا استغفار و گریه مى‏كنند؟ اگر سالن بزرگى را با نور كمى روشن كردیم جز اجناس و اشیاى بزرگ را نخواهیم دید، ولى اگر همین سالن را با نور زیاد روشن كردیم حتى یك پوست تخمه و ذره كاغذ دیده خواهد شد. نور افراد عادى كم است، لذا تنها گناهان بزرگ خود را مى‏بینند ولى پیامبران و امامان معصوم كه از نور ایمان بسیار بالایى برخوردارند حتى اگر یك لحظه از عمرشان را به اعلى درجه ممكن بهره نگیرند، دست به دعا و گریه برمى‏دارند. مثال دیگر: دراز كردن پا براى كسى كه درد پا دارد، نه حرام است نه مكروه، ولى مى‏بینیم كه گرفتاران به درد پا به هنگام دراز كردن پا از اطرافیان خود عذر خواهى مى‏كنند، زیرا براى آنان احترامى قائلند كه حتى از كار مباح خود شرمنده هستند. مثال دیگر: گاهى افرادى كه در تلویزیون مشغول نقل اخبارند سرفه مى‏كنند و فوراً از تمام بینندگان عذرخواهى مى‏كنند، با اینكه سرفه كردن گناه ندارد ولى چون خودشان را در محضر مردم مى‏بینند، عذرخواهى مى‏كنند. اولیاى خدا نسبت به ذات مقدّس او چنان معرفت و شناختى دارند كه اگر عبادات جن و انس را نیز داشته باشند، خودشان را مقصّر مى‏دانند. خداوند توفیق توبه حقیقی به ما عنایت بفرماید به به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه ظهر و عصر اعتقادی 18/6/1401 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم شیطان برای گمراهی مردم از طریق اندیشه یا انگیزه وارد میشود واین کار با مراحلی انجام میشود که ذکر میشود: 1-ایجاد شبهه در واقعیات: اگر انسان واقعیات گناه که همان نجاست،آتش یا سم است را درک کند به سمت گناه نمی رود وعلت اینکه راحت شراب نجس را میخورد یا غیبت (گوشت برادر مرده) میکند، چون از واقعیت گناه آگاه نیست و اولین قدم شیطان تغییر واقعیت گناه وایجاد شبهه در آن است؛چنانچه پیامبر (ص) فرمود: «اللهم ارنی الاشیاء کما هی» خدایا واقعیت اشیاء را آنچنان که هست به من نشان بده.(بحار، ج 14، ص 10) 2-تسویف: کاری را به آینده موکول کردن است. مثلا اگر کسی بخواهد انفاقی انجام دهد، شیطان می‌گوید حالا که زود است، باشد برای فردا، فعلا خودت جوانی و نیاز داری، فردا انجام می‌دهی. یا مثلا می‌گوید چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. در حدیث آمده : «ایاک و التسویف»بر حذر باش از اینکه برای انجام کارهایت فردا فردا کنی(امالی شیخ طوسی، ص 526) 3-تزیین-زینت دادن : در این مرحله شیطان اعمال قبیح را برای انسان‌ها زیبا جلوه می‌دهد. مثل برخی‌ها که برای زیبا کردن کالاهایشان دست به نورپردازی می‌زنند و کالای نامرغوب را مرغوب جلوه می‌دهند. شیطان برای آنکه عملی را تسویل کند، اعمال بد را چنان در دل آدمی زیبا می‌کند که جز افراد بصیر متوجه نمی‌شوند(فَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَان-63نحل) 4-وعد و وعید: شیطان وعده می‌دهد تا یکسری از بدی‌ها انجام شود و وعید می‌دهد تا یکسری از کارهای خوب انجام نشود. مثلا اگر عبیدالله بن زیاد وعده نمی‌داد، کسی به سمت او نمی‌آمد. از طرفی هم وعید داد که اگر چنین نکنید چنان می‌کنم، زنانتان، خانه هایتان، اموالتان و ... را مصادره می‌کنم و همچنین آنها را ترساند از اینکه لشکر یزید در راه است (الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ-بقره، 268) 5-ایجاد آرزو:شیطان حوصله اش زیاد است و در این مرحله می‌گوید من اگر الان هم موفق نشدم یک سنگ بنایی را ایجاد می‌کنم و آرزوی آن را در دل انسان‌ها می‌اندازم هرچند که بیست سال دیگر به نتیجه برسم.( لَأُمَنِّيَنَّهُم-نساء، 119) خداوند ما را از شر وسواس شیطان حفظ بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی 18/6/1401 موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از أمیرالمؤمنین علیه السلام که می فرمایند: لا تُغالُوا بِمُهورِ النساء فَتَکُونَ عداوةً. مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی میگردد. (وسائل الشیعه، ج 21، ص 253(وسائل الشیعه، ج 21، ص 253) چند نکته درباره ازدواج و مهریه ازدواج: 1.یکی از علل فساد و فحشاء در جامعه تاخیر افتادن سن ازدواج است و برای سالم ماندن فضای جامعه و خانواده باید همه مومنین تلاش کنند که امر ازدواج در جامعه تسهیل شود و یکی از مواردی که ازدواج را تسهیل و آسان می کند، سهل گرفتن در تشریفات ازدواج از قبیل مراسم و مهریه و جهیزیه است. 2.مهریه به هر مقداری که باشد دینی به عهده مرد است و اگر توانایی مالی داشته باشد و خانم مهریه اش را مطالبه کند، مرد باید مهریه را پرداخت کند .(تحریر الوسیله، کتاب دین م 10 ؛ منهاج الصالحین ج2 م 994) 3. اگر مهریه به عنوان دینی بر عهده شوهر باشد مثلا صد سکه طلا به عهده شوهر باشد و خانم در طول زندگانی مهریه را به شوهر ببخشد مثلا خانم به مرد بگوید مهریه ای که به عهده ات دارم به تو بخشیدم، نمی تواند دوباره از شوهر مطالبه کند. (استفتائات حضرت امام، ج2 ص 288 ؛ منهاج الصالحین ج3 م 318) 4. اگر مردی فوت کند و مهریه خانمش را پرداخت نکرده باشد ، باید از اموال میت مهریه پرداخت. (رساله مراجع م 2719) خداوند متعال زمینه ازدواج آسان را برای دختران و پسران مهیا بگرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی 18/6/1401 موضوع: سلام علیکم- بسم الله الرحمن الرحیم در قرآن، گاهى خداوند كارهایى را به خودش نسبت مى‏دهد و گاهى همان كار را به دیگرى، مثلاً در مورد گرفتنِ جان انسان، یك جا مى‏فرماید: «اللّه یتوفّى الانفس»(سوره زمر، آیه 42.) خدا، جان مردم را مى‏گیرد. و در جاى دیگر مى‏فرماید: «یتوفّاكم ملك الموت»(سوره سجده، آیه 11.) ملك الموت «عزرائیل»، جان مردم را مى‏گیرد. و جایى دیگر مى‏فرماید: «تَوفّته رُسُلنا»( سوره انعام، آیه 61.) فرشتگان، جان مردم را مى‏گیرند. هر سه تعبیر قابل قبول است. چنانكه وقتى شما به یك ساختمان نگاه مى‏كنید، مى‏توانید بگویید: این ساختمان را مهندس و معمار ساخت، -این ساختمان را بنّا و كارگران ساختند، -این ساختمان را صاحبش ساخت، نسبت ساختن خانه به همه این‏ها درست است. چنانكه مى‏توان گفت: كلید، در را باز كرد، دستم در را باز كرد، خودم در را باز كردم، زیرا كلید در اختیار دست و دستم در اختیار من است. در آیات فوق نیز شاید این گونه باشد: فرشتگان جان‏ها را مى‏گیرند و به عزرائیل تحویل مى‏دهند و عزرائیل جان‏ها را به خدا تحویل مى‏دهد. یا منظور این است که: جان افراد عادى را فرشتگان مى‏گیرند، جان افراد برجسته را عزرائیل مى‏گیرد و جان اولیاى الهى را خداوند مى‏گیرد. خداوند توفیق فهم معارف دین به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
عرض سلام و ادب و احترام خدمت کاربران محترم بحمدلله توفیق زیارت اربعین اباعبدالله علیه السلام قسمت و متاسفانه توفیق خدمت در کانال و سایت احکام حرم به علت عدم دسترسی به نت و سیستم سلب گردید انشاالله از هفته آینده در خدمت هستیم موفق بمانید
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۶/۳۰ موضوع : سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت امیر المومنین علی علیه السلام در روایتی می فرمایند: أَعْظَمُ الْخَطَایَا اقْتِطَاعُ‏ مَالِ امْرِئٍ مُسْلِمٍ بِغَیْرِ حَق‏.عظیم‌ترین گناهان، خوردنِ به ناحق و تجاوز به مال یک مسلمان است. (تحف العقول، ص 216) دو نکته کوتاه حکم جبران خسارت به اموال دیگران: اگر انسان عمدا یا سهوا به اموال دیگری بدون رضایتش خسارتی وارد کند باید خسارت جبران کند و در این حکم فرقی نمی کند که انسان به صورت مستقیم به اموال دیگری خسارت وارد کند مثل اینکه انسان شیشه ماشینی را بشکند یا غیر مستقیم خسارت وارد کند مثل اینکه اشیای لغزنده یا نوک تیز را در محلّ رفت و آمد دیگران قرار دهد و بر اثر آن آسیب به انسان یا حیوانی برسد. اگر کسی وسیله ای را مثل صندلی یا لب تاب یا ماشین برای استفاده کردن رایگان در اختیار انسان قرار دهد و هنگام استفاده کردن وسیله مورد نظر، آسیب ببیند در این صورت اگر فرد در استفاده کردن کوتاهی نکرده باشد و همچنین در ابتدا صاحب وسیله شرط ضمانت نکرده باشد، فرد استفاده کننده ضامن نمی باشد. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد منابع: (تحریر الوسیله، کتاب الغصب م 54، امام خامنه ای استفتائات، توضیح المسائل جامع، ایت الله سیستانی ج 3، م 1550) @AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۶/۳۰ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیمم .امیر المومنین علیه السلام در روایتی می فرمایند: مَنْ‏ دَقَّ فِي‏ الدِّينِ نَظَرُهُ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ خَطَرُهُ. هر کس در دستورات دین دقت نظر داشته باشد روز قیامت جایگاه رفیعی خواهد داشت. (عيون الحكم ص 437) نكاتي در مورد احكام حرم: 1. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتيح و مهر شرعا حرام است‌ حتي اگر به قصد تبرك باشد و اگر‌كسي ‌عمدا يا سهوا تا كنون‌خارج كرده بايد ‌فورا ‌به حرم برگرداند و اگر خودش نمي‌تواند به وسيله ديگران برگرداند. 2. خسارت وارد كردن و آسیب رساندن به اموال حرم  مثل قرآنها یا کتب ادعیه و دیگران اموال حرم گناه و فرد ضامن است. 3. وضو گرفتن ‌از‌ آب‌ سردكن ها كه مختص به آشاميدن است اشكال دارد و وضو صحيح نيست، البته اگر كسي تا کنون توجه ‌به این مطلب نداشته وضو ‌و ‌نمازهاي گذشته اش صحيح است  و از اين به بعد بايد رعايت نماید. 4. کسانی كه عذر شرعي دارند ( جنب و حائض)‌مي‌توانند ‌به ‌صحنها و رواقهاي حرم‌ مشرف ‌شوند ‌اما‌ توقف ‌زير ‌گنبد مطهر و ‌در ‌مساجد‌ حرم مثل مسجد گوهرشاد و صحن آن حرام است. ‌(مشهور: توقف حرام است؛ زنجاني(فتوي)، گلپايگاني، صافي و بهجت (بنابر احتياط): ورود حرام‌است)‌اما ‌حرم ‌امام زاده ها اگر ‌مسجد ‌نداشته‌ باشد ‌این حکم را ندارد. (توضیح المسائل مراجع مساله 355)  خداوند سفرزائرین را بی خطر بگرداند به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۶/۳۱ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایت است از امیرالمؤمنین علی علیه السلام که می‌فرمایند: لَا مُظَاهَرَةَ أَوْثَقُ مِنَ الْمُشَاوَرَةِ.هیچ پشتیبانى مطمئن تر از مشورت کردن نیست.( وسائل الشیعة ؛ ج‏12 ؛ ص39) چند نکته درباره استخاره:  استخاره در لغت به معنای طلب خیر نمودن است و یک نوع دعا محسوب می شود و مستحب است انسان برای هر کار مهمی دعا کند که خداوند خیرش را در آن قرار دهد.  نوع دیگر استخاره، استخاره با تسبیح و قرآن است که برای برطرف شدن تحیر و شک انجام می دهد که در این مورد ابتدا انسان نسبت به تصمیم گیری در امور مختلف مثل سفر، خرید و فروش باید  فکر و تحقیق و دقت و مشورت با افراد مطمئن و با تجربه داشته باشد و هنگامی که به خوب یا بد بودن آن مطمئن شد عمل می‌کند و اگر با مشورت و تحقیق به نتیجه نرسید می‌تواند به روش مرسوم و مصطلح با قرآن یا تسبیح برای برطرف شدن شک و تحیر استخاره کند.  استخاره برای برخی از کارها درست نیست: الف: برای پیش بینی آینده مثلا آیا مسافر از سفر برمی گردد یا نه؛ یا اینکه در امتحانش موفق می شود یا نه. ب: برای انجام کار حرام مثلا برای خودکشی یا سقط جنین. ج: برای ترک واجب مثلا قطع رحم و یا قهر کردن با والدین. د: پیدا کردن گم شده. ه. بعد از تحقیق و مشورت و اثبات خوبی یا بدی عمل. (العروه الوثقی، کتاب حج، آداب سفر؛ مفاتیح نوین ص1111، مسائل جدید ج4 ص161) تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
پنج شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۶/۳۱ موضوع : ‌ سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت است که فرمودند: مَنْ حَافَظَ عَلَى الْجَمَاعَةِ حَیْثُمَا کَانَ...کَانَ لَهُ بِکُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ حَافَظَ عَلَیْهَا ثَوَابُ شَهِید.کسی که در هر جا باشد بر نماز جماعت مواظبت کند، برای هر یک شبانه روزی که در آن شرکت کرده پاداش یک شهید را خواهد داشت. (وسائل الشیعة ؛ ج8 ؛ ص307) چند نکته کوتاه درباره نماز جماعت: 1.مستحب است صف‌‌های جماعت منظّم باشد و بین کسانی که در یک صف ایستاده اند، فاصله نباشد و شانه آنان در یک ردیف باشد.(العروه الوثقی، فصل فی مستحبّات الجماعة و مکروهاتها، مورد ششم) 2.کسی که یک رکعت از امام عقب مانده، به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای بهتر آن است که وقتی امام جماعت تشهّد رکعت آخر را می‌خواند، به حالت تجافی و نیم خیز بنشیند؛ یعنی انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را بلند نگهدارد و صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید و بعد برخیزد و اگر از همان ابتدای تشهد بخواهد قصد فرادا نماید و بلند شود، مانعی ندارد.(مخالف= مکارم: احتیاط آن است که به حالت تجافی بنشیند و احتیاط واجب صبر کند تا امام سلام نماز را بگوید.) (عروه، الصلاه، فصل فی مستحبات الجماعه ؛ رساله مراجع م 1452 ؛ رساله جامع م 1755) 3.اگر مأموم موقعی که امام جماعت در رکعت دوّم نماز چهار رکعتی است اقتدا کند، باید مأموم در رکعت دوّم نمازش که رکعت سوّم امام است، بعد از دو سجده بنشیند و تشهّد را به مقدار واجب بدون مستحبات (یعنی حتی الحمد لله را نگوید)بخواند ، سپس برخیزد و چنانچه برای گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه وقت ندارد، باید تسبیحات اربعه را یک مرتبه بگوید و در رکوع خود را به امام جماعت برساند. (رساله مراجع م1440 ؛ توضیح المسائل جامع م 1748) خداوند متعال توفیق شرکت در نماز جماعت عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۷/۱ موضوع: سلام علیکم  بسم الله الرحمن الرحیم حضرت صادق علیه السلام در روایتی  در اهمیت پیاده روی جهت زیارت سید الشهدا می فرمایند: مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ أَلْفَ حَسَنَةٍ وَ مَحَا عَنْهُ أَلْفَ سَیِّئَةٍ وَ رَفَعَ لَهُ أَلْفَ دَرَجَة. کسى که پیاده به زیارت قبر حضرت سید الشهدا علیه السّلام برود خداوند متعال به هر قدمى که بر مى‏دارد هزار حسنه برایش ثبت و هزار گناه از وى محو مى‏فرماید و هزار درجه مرتبه‏ اش را بالا مى‏برد. (کامل الزیارات، باب چهل و نه النص، ص: 133) چند نکته کوتاه درباره زیارت: 1. یکی از مستحباتی که سفارش شده است زیارت قبور معصومین علیهم السلام خصوصا قبر سالار شهیدان سید الشهدا علیه السلام است.البته کسی که از زیارت راه نزدیک سید الشهدا محروم هستند از راه دور به نیت زیارت با گفتن السلام علیک اباعبدالله السلام علیک و رحمه الله و برکاته می توانند زائر حضرتش محسوب شوند.  2. یکی از اهداف زیارت، تقرب الی الله است و از بهترین اعمال در ضمن زیارت برای این هدف، می توان به نماز زیارت اشاره کرده است. 3. نماز زیارت با توجه به اینکه یکی از نمازهای مستحبی است لذا می توان آنرا در حال حرکت هم خواند و رکوع و سجودش را به صورت اشاره بجا آورد، اما نمی توان نماز زیارت را به جماعت اقامه کرد. 4. نماز زیارت را می توان به نیابت از افراد زنده یا اموات بجا آورد و می توان یک نماز زیارت را به نیابت از افراد متعددی خواند. البته توجه شود که برای امام زادگان می توان دو رکعت نماز مستحبی خواند، و ثوابش به آن امام زاده زیارت شده، هدیه نمود.(عروه الوثقی کتاب الاجاره مسائل متفرقه م 16، ایت الله مکارم سایت: نیابت مستحبات از حی و میت صحیح است یا باید به صورت اهدای ثواب باشد؟ نیابت مستحبات از حی یا میت اشکالی ندارد هر چند بهتر، اهدای ثواب است.) خداوند توفیق زیارت اربعین سید الشهدا علیه السلام نصیت همه دوستداران حضرتش بفرماید، به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۷/۲ موضوع : مناسبت: دهه آخر صفر و هفته دفاع مقدس سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس در روایتی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می فرمایند: نِعمَتانِ مَکفُورَتانِ: الأمنُ و العافِیَةُ.دو نعمت است که نادیده گرفته می‏شود: امنیّت و سلامتی. (الخصال ج1 ص۳۴) یکی از شروط جامعه سالم بحث امنیت جامعه می باشد و مردم در برقراری امنیت در جامعه نقش اساسی دارند که نکاتی در این باره ذکر می شود:  1.هرگونه همکاری با اشخاصی که قصد اختلال در امنیت جامعه دارند، جایز نمی باشد مثلا دادن اطلاعات امنیتی به این افراد.  2. هر گونه تشویق و تهییج دیگران به انجام عمل حرام در جامعه جایز نیست. مثلا تشویق دیگران به تخریب وسائل عمومی و بیت المال یا تشویق دیگران به شایعه سازی برای اختلال در امنیت کشور در فضای مجازی.  3. اگر شرایط وجود داشته باشد و شخص بتواند مانع انجام کار منکر و حرامی در جامعه شود و با این حال سکوت کند، این کار نیز حرام است مثلا کسی که با شبهه پراکنی قصد تضعیف نظام را دارد و انسان مانع آن نشود.  4. در مواردی که جرمی اتفاق می افتد و نیاز به ورود دستگاه های نظارتی دارد لازم است که نهادهای مربوطه را که از طرف حکومت برای این کار اختصاص یافته اند، مطلع نماید.  (رساله مراجع م2187 و 2791 ، رهبری اجوبه 1055 و 1082 و 1083 و 1403 ، استفتائات جدید مکارم ج4 س521 ، تحریر ج1 کتاب مکاسب و متاجر م10)  خداوند متعال توفیقات همه کسانی که در راه امنیت این مرز و بوم در حال خدمت هستند بیفزاید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۷/۲ موضوع : مناسبت : شب رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و هفته دفاع مقدس سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و عرض تسلیت به مناسب رحلت پیامبر گرامی(صلی الله علیه) و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام عرض در روایتی پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم که می‌فرمایند: لَا تَزَالُ أُمَّتِی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوَى. امّت من ‏همیشه در خیر هستند، تا موقعی که امر به معروف و نهی از منکر کنند و در نیکی ها و تقوا همدیگر را کمک کنند. (‌وسائل الشیعة‌/ ج‏16‌/‌123‌/‌ح 21144) چند نکته کوتاه درباره فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر: ۱.امر به معروف و نهی از منکر، گل سرسبد حركت هاي اجتماعي است.چراغ تابنده اي است كه راه را روشن مي سازد و دست گمشده را در دست مولايش مي گذارد. ۲.عمل به این فریضه جایی نیست که انسان فقط اطمینان به تاثیر داشته باشد بلکه درصد کمی احتمال تاثیر بدهد باید اقدام کند. انسان نباید در هنگام عمل به این وظیفه، نتیجه عملش را ببیند و اگر همین تذکرها عمومی شود تاثیر گذار است. ۳. لذا در مقابل گناهانی مانند بدحجابی ، بی حجابی، خسارت به اموال عمومی و بیت المال، ایجاد ناامنی، ایجاد یاس و بدبینی نسبت به دین و حکومت اسلامی، فحاشی  و سایر گناهان یک فرد مسلمان وظیفه دارد و در مقابل این منکرات، عامل بازدارنده، نهی است. در مقام  نهی از منکر همین اندازه که بگویید: «این خلاف است انجام نده». تکرار همین مقدار کلام، برای طرف مقابل، شکننده است.(بیانات امام خامنه ای سال 1371 بيانات در مراسم ديدار قشرهاى مختلف مردم.) تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید. @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۲ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام  خداوند در قرآن می فرماید:« الباقیات الصالحات خیر عند ربّک ثواباً و خیر مرداً«؛ «... و کارهای شایسته ماندنی، نزد پروردگارت از حیث پاداش بهتر و خوش عاقبت تر است.«؛ (سوره مریم، آیه ۷۶) وقف که در بسیاری از روایات اسلامی از آن به « صدقه جاریه » تعبیر شده است دارای ثواب و فضیلت های فراوانی است.حضرت صادق علیه السّلام فرمودند: « هنگامی که انسان می میرد، پرونده عمل او بسته می شود مگر اینکه یکی از این سه چیز از او باقی مانده باشد که در این صورت پرونده اعمال او مفتوح و تا هنگامی که یکی از این سه چیز وجود دارد اجر و ثواب در آن پرونده ثبت می گردد: 1. صدقه جاریه (هر چیزی که مصدر و منبع عایدات و درآمدهایی است که در راه خیر صرف می شود) . 2. سنّت و رسم نیکی که در زمان حیات خود به تأسیس آن اقدام و پس از مرگ همچنان مورد عمل است. 3. فرزند صالحی که پس ازمرگ پدر و مادرش به یاد آنها است و برای آنان دعا می کند ». (وسایل ،ج 13، ص292) در سیره معصومین نیز وقف نقل شده است،مثلا: نقل شده: امام حسین علیه السلام زمین‌ها و چیزهای دیگری را که به ارث برده بود وقف کرد و حتی اطراف قبر مطهر خویش را از اهل نینوا و غاضریه به شصت هزار درهم خرید و وقف آنها کرد؛ بدین شرط که زائران را به سوی مدفنش راهنمایی کرده و به مدت سه روز از آن‌ها به عنوان میهمان پذیرایی کنند(وقف در اسلام، ص 5.) شیخ صدوق در روایتی درباره‌ی موقوفات امام صادق علیه السلام چنین نقل می‏کند که ایشان وصیت کرده بود تا مجلس عزاداری‌ای بر پا کنند و اموالی را نیز بدین جهت وقف کردند ( مستدرک الوسائل، ج 2، ص511 .) @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۲ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام خداوند در قرآن با مخالفین مبارز طلبی کرده و می فرماید: إِن کُنتُمْ فِی رَیْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ :اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم شک دارید ، پس - اگر راست می گویید - سوره ای مانند آن بیاورید(آیه 23 بقره) پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم معجزات فراوانی داشته اند که به برخی اشاره میشود: 1. قرآن: تحدی قرآن بهترین دلیل بر اعجاز قرآن است که می فرماید: اگر میتوانید سوره ای مثل قران بیاورید و تا امروز همه انسان ها از آوردن حتی یک سوره مانند کوچک ترین سوره های قرآن عاجز بوده و تا ابد نیز عاجز خواهند بود. 2. شق القمر: مشرکان مکه گفتند: «اگر واقعاً پیامبر خدا هستی ماه را برای ما بشکاف و دو نصف کن و پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در شب ماه بدر این کار را کرد ولی قبول نکردند و گفتند سحر است. (بحار ، ج۱۷، ص۳۵۵) 3. حرکت درخت به سمت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم :مشرکان از پیامبر برای اثبات نبوت خواستند کهˈاین درخت را بخوان تا از ریشه کنده شده و در پیش تو بایستد.ˈ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم این کار را کرد،بعد گفتند: به درخت فرمان ده، نصفش جلوتر آید، و نصف دیگر در جای خود بماند.بعد که این کار شد، سران قریش از روی کفر و سرکشی گفتند فرمان ده تا این نصف باز گردد و به نیم دیگر ملحق شود، و به صورت اول درآید و وقتی این کار نیز شد گفتند: توساحر و دورغگویی(نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲(خطبه قاصعه)) البته معجزات دیگری مثل 'تسبیح گفتن دانه‌های سنگ در دستان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ؛ رد الشمس و... نیز هست که صرفنظر میشود. خداوند،توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۷/۳ موضوع : مناسبت : رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و هفته دفاع مقدس سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و رحلت پیامبر گرامی و شهادت امام حسن مجتبی علیهمالسلام را تسلیت و تعزیت عرض می کنم. امام صادق علیه السلام در روایتی در اهمیت عزاداری می فرمایند :نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِيحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَةٌ .نَفَس کسی که بخاطر مظلومیت ما(اهل بیت) ، اندوهگین شود، تسبیح است و اندوه او بخاطر ما عبادت است.امالی شیخ مفید ص 338 چند نکته کوتاه درباره احکام عزاداری:   یکی از کارهای پسندیده و بسیار مطلوب به راه انداختن دسته های عزاداری و شرکت در امثال این مراسم و از بزرگترین اعمالی است که انسان را به خداوند نزدیک می کند. (احکام مناسبی-سایت حضرت آقا) مجلس عزای اهل بیت باید منشا معرفت باشد مثلا در آن مجالس نصایح و مناقب و فضایل و حلال و حرام الهی بیان شود و باید از هر عملی که باعث اذیّت دیگران شود و یا از نظر شرعی حرام باشد، پرهیز شود.(بیانات حضرت آقا-سایت لیدر) مستحب است انسان در هنگام  شنیدن مصیبت اهل بیت  فرد گریه کند یا حالت گریه و اندوهگین داشته باشد. افرادي كه نذورات مالي مردم را برای مراسم عزاداری قبول مي كنند باید نذورات و کمکها را در راهی که صاحبانش مشخص می کنند هزینه شود و چنانچه نذورات اضافه بياييد باید در جهتي كه يقين به رضايت اهدا كنندگان هست ‎مصرف شود مثلا براي سال ديگر نگه داشته شود يا به مجلسي ديگري مشابه همين مجلس پرداخت شود.(سايت امام خامنه ای: مردم در ایام اربعین نذورات خود را به ایستگاه‎های صلواتی جهت اکل و شرب زوار میدادند حال مقداری از این نذورات باقی مانده تکلیف نذورات ادارات و نهادها چیست ؟ ایا می توان در هیئت مصرف کرد یا به فقرا داد یانه؟و تکلیف نذورات مردمی چیه میشود ؟لازم است در جهتی که اهداکنندگان راضی به آن هستند مصرف نمائید. و مثلا ایستگاه صلواتی یکی دو روز بیشتر به کار خود ادامه دهد و چیزی از کسی پذیرفته نشود.) تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام مخصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلواتی عنایت بفرمایید @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۳ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام  خداوند در قرآن در اثبات اعجاز قرآن می فرماید: إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنا عَلى عَبْدِنا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ : اگر در باره آنچه بر بنده خود نازل کرده‌ایم شک و تردید دارید، یک سوره همانند آن بیاورید؛(آیه 23 بقره) وجوه مختلفی برای اعجاز قرآن وجود دارد که برخی را عرض می کنیم: 1. تحدی و مبارز طلبی: قرآن مجید برای اینکه نشان دهد معجزه و از نزد خداست و سخن پیامبر نیست. در چند مورد جن و انس را به آوردن شبیه آن دعوت نمود تا آنها که ادعا می کنند قرآن کلام بشر است فرصت اثبات ادعای خود را داشته باشند(آیه 88 اسراء) 2. اعجاز قرآن از جهت آورنده آن: رسول گرامى اسلام (صلی الله علیه و آله ) فردى امّى بوده، پس چگونه می‌توانسته است در میان مردم جزیره العرب که اصولاً با دانش و فرهنگ بیگانه بودند، چنین کتابى از پیش خود بیاورد. 3. عدم وجود اختلاف در قرآن:آیه ( لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافاً کثیراً) اثبات این ادعا میکند که عدم اختلاف در قرآن نشان اعجاز است،چون بشر در گفته هایش اختلافات زیادی پیدا می شود. 4-. اخبار غیبى:در قرآن مطالبى نسبت به برخى افراد، یا بعضى از وقایع که در آینده؛ یعنى زمان بعد از نزول آیات قرار بوده واقع شود، پیش‌بینى شده که به همان صورت به وقوع پیوسته است؛ از جمله آیه (غُلِبَتِ الرُّومُ فِی أَدْنَى الْأَرْضِ وَهُم مِّن بَعْدِ غَلَبِهِمْ سَیَغْلِبُونَ -آیه 1-3 روم)است که پیروزی رومیان بر ایرانیان بعد از شکست را ذکر می کند. خداوند پیروی از معارف قرآن را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۷/۳ موضوع : مناسبت : دهه آخر صفر و هفته دفاع مقدس سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس خداوند متعال در قرآن کریم در وصف مؤمنان واقعی، در کنار ایمان و دیگر صفات خوب مؤمنین می فرماید: وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.مومنان واقعی کسانی هستند که با اموال و جان های خود در راه خدا جهاد کرده اند. (سوره حجرات، آیه 15) چند نکته کوتاه درباره دفاع از ارزشهای اسلامی: 1.یکی از واجبات، دفاع از اسلام است لذا باید هر شخصی با مال و جان خود در حد توانایی از دین خدا و نظام اسلامی دفاع نماید. (تحریر الوسیله ج1 کتاب امر به معروف و نهی از منکر، دفاع، قسم اول م1و4) 2.دفاع از اسلام منحصر به دفاع در میدان جنگ نظامی نیست امروز مهمترین جنگ دشمن، جنگ فرهنگی و اقتصادی است و بهترین خدمت به نظام اسلامی و دفاع از ارزشهای الهی و انقلاب، تحقق بخشیدن به خواسته رهبر عزیزمان که همان اقتصاد مقاومتی است و این مهم با پرهیز از اسراف وکم کاری، و همچنین بهبود و ارتقای کیفیت کالای ایرانی، خرید کالای ایرانی و رعایت دیگر سیاستهای مهم اقتصاد مقاومتی است. (امام خامنه ای سایت لیدر استفتائات جدید اسفند1395) 3.همانطور که مسائل اقتصادی مهم است، مسائل فرهنگی جامعه و خانواده هم از اهمیت بسیاری برخوردار است و انسان نمی تواند نسبت به این بخش مهم بی تفاوت باشد مثلا همکاری با موسسات مروج فرهنگ بیگانگان یا پیوستن به قرارداد های بین المللی که هدف آنها تسلط و ضربه به فرهنگ اسلامی می باشد. و کمترین وظیفه واجبی که مومنین در برابر هنجار شکنی ها و مفاسد در جامعه و خانواده، دارند، امر به معروف و نهی از منکر با رعایت شرایط و مراتب آن است. (اجوبه س1355 و1377) خداوند متعال توفیق دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب را به همه ما عنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۷/۳ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام  خداوند در قرآن در مورد مزد رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: « ... قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏بگو: من هیچ پاداشى از شما بر رسالتم درخواست نمى‏کنم جز دوست‏داشتن نزدیکانم »(الشورى:23) از طرفی در قرآن از قول پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که فرموده است: قُلْ ما سَاَلْتُکُمْ مِنْ اَجْر فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَى اللّهِ: «بگو: پاداشى را که از شما خواستم تنها به سود شما است و اجر و پاداش من تنها بر خداوند مى باشد».(آیه 47 سباء) واز طرفی فرموده است که اجرمن این است که به راه خدا بروید (آیه 57 فرقان) از ضمیمه کردن این سه تعبیر به هم، چنین نتیجه مى گیریم: اگر در مورد پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم اجر رسالت، مودت ذى القربى شمرده شده است، این مودت از یکسو، به سود خود مومنان است، نه به سود پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، و از سوى دیگر، این محبت وسیله اى است براى هدایت یافتن به راه خدا. براى ادامه راه پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و هدایت و رهبرى او، باید دست به دامن ذوى القربى زد، و از رهبرى آنها استمداد جست، این، همان چیزى است که شیعه در مساله امامت از آن جانبدارى مى کند، و معتقد است رشته رهبرى بعد از پیامبر، نه در شکل نبوت که در شکل امامت، براى همیشه ادامه خواهد داشت. توجه به این نکته نیز لازم است که: محبت، عامل موثرى است براى پیروى کردن، همان گونه که در سوره«آل عمران» آیه31 مى خوانیم: قُلْ اِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی: «بگو: اگر خدارا دوست مى دارید از من پیروى کنید»; چرا که من مبلغ فرمان او هستم. اصولاً، پیوند محبت با کسى، انسان را به سوى محبوب و خواسته هاى او مى کشاند و هر چه رشته محبت قوى تر باشد، این جاذبه قوى تر است، مخصوصاً محبتى که انگیزه آن کمال «محبوب» است.البته متاسفانه مردم،طبق فرمایش امام سجاد علیه السلام اگربجای دستور به مودت،ستور به ظلم به اهل بیت علیهم السلام می داد بیشتر از این به خاندانش ظلم نمی کردند والبته این ظلم شامل غصب حق خلافت وظلمهایی مثل شهادت واسارت نیزمیشودکه به نوعی این مظلومیت پیامبر رامی رساند. خداوند توفیق اطاعت از امامان علیهم السلام را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۷/۴ موضوع: سلام علیکم بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس .امام جعفرصادق علیه‌السلام فرمود:   ما عُبِدَ اللهُ بِشیءٍ اَفضلَ مِن اداءِ حَقِّ المُؤمِنِ .هیچ عبادتی بالاتر از ادای حق مؤمن نیست. الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏۲، ص: ۱۷۰ اما مساله شرعی یکی از حقوقی که در اسلام سفارش فراوانی شده است حقوم مردم است که از آن تعبیر به حق الناس می شود حق الناس بر دو قسم است: قسم اول:اگر انسان حق غیر مالی را مردم ضایع کند، حق الناس به عهده فرد می آید مثلا اگر غیبت کند یا دشنام وناسزا یا افشا کردن اسرار دیگران یا اذیت کردن دیگری سبب می شود که حق مردم بر عهده انسان بیایید که چنانچه کسی مرتکب این گناهان بشود، باید توبه کند و به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای در صورت امکان حلالیت بطلبد. قسم دوم: اگر انسان حق مالی مردم را انسان ضایع کند، حق الناس مالی به عهده اش می آید مثل اینکه به مال مردم خسارت زده باشد یا مالی را بدون اجازه صاحبش برداشته و تحویل نداده، یا بدهی به شخصی داشته و آنرا پرداخت نکرده یا در دعوا و نزاعی ضربه ای به کسی زده که سبب سرخی یا بالاتر از سرخی را بدنبال داشته و سبب دیه شده و دیه را ب پرداخت نکرده است. وظیفه انسان در این صورت آن است که بدهی خود را باید به طلبکار پرداخت کند و اگر طلبکار را نمی شناسد یا به طلبکار دسترسی ندارد و از پیدا کردن طلبکار ناامیداست باید مبلغ بدهی را به فقیر شرعی پرداخت کند و به نظر اکثر فقها این کار با اجازه دفتر مرجع تقلید انجام بگیرد. خداوند ما را مدیون احدی قرار ندهد به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۷/۴ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس وعرض تسلیت به مناسب شهادت امام رضا علیه السلام حضرتش در روایتی می فرمایند: إنَّ لِکُلِّ إمَام عَهْداً فِی عُنُق أَوْلیَائه وَ شیعَتهِ وَ إنَّ منْ تَمَام الْوَفَاء بالْعَهْد زیَارَةَ قُبُورهِمْ. هر امام و رهبری، عهد و میثاقی بر پیروان و دوستدارانش دارد و همانا یکی از اعمالی که نمایانگر وفاداری و ادای میثاق است، زیارت قبور (مرقد مطهر) آنان است. (وسائل الشیعه ، ج 14 ، ص 322 .) چند نکته کوتاه در مورد آداب زیارت و احکام حرم:  1. از ‌مستحباتی که سفارش شده ‌و فضیلت زیادی دارد زیارت ‌معصومین ‌علیهم السلام است.  2. حاضر شدن نزد امام معصوم با عرض یک سلام به ساحت امام علیه السلام ، زیارت محسوب می‌شود هر‌چند زیارت نامه‌ای خوانده نشود اما بهتر است در هنگام زیارت ؛ زیارت نامه‌های معتبر مانند زیارت امین الله و جامعه کبیره خوانده شود.  3. در هنگام ازدحام جمعیت باید به گونه‌ای رفتار کنیم که سبب اذیت دیگران نشویم و همچنین به بهانه دست رساندن به ضریح سبب اذیت دیگران نشویم و توجه داشته باشیم دست رساندن به ضریح لازم نیست بلکه چنانچه اعمال زیارت همراه با اذیت دیگران باشد معصیت است.  ‌4. بانوان با حجاب کامل ‌تشرف یابند و برادران زائر مواظب حجاب و عفاف همسران و دختران ‌خود در این‌‌ مکانهای ‌مقدس ‌و بلکه ‌در هر‌‌زمان ‌و‌‌مکان ‌دیگر باشند، چرا که رعایت نکردن دستورات دین محروم شدن از برکات و الطاف خداوند و معصومین علیهم السلام را در پی دارد.  5. بیرون بردن اموال حرم مانند قرآن، مفاتیح و مهر شرعا حرام است حتی اگر به قصد تبرک باشد.  خداوند متعال توفیق زیارت با معرفت معصومین علیهم السلام را نصیب همه ما بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد. @AhkameHarameRazavi