eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.4هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
37 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
مغرب موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم امام صادق علیه السلام : اِنَ فِی الجَنَه مَنزِلَهً لَا یَبلُغُهَا عَبدٌ اِلَا بِالِابتِلَاء فِی جَسَدِهِ:در بهشت مقام و منزلتی وجود دارد که هیچ بنده ای به آن نرسد ، مگر به درد و بیماری ای که در بدنش حادث شود (کافی، ج2 ،ص255) فلسفه و علت بلاهای مومنین عبارتند از: 1.بخشش گناهان:امام صادق(ع):«هنگامی که گناهان بنده زیاد می شود و اعمالی ندارد که آن را جبران کند خداوند او را به حزنی دچار می کند تا آمرزیده شود.»( کافی،ج 2، ص 444) 2-ترفیع درجه و مقام: امام صادق(ع):هر اندازه که ایمان بنده افزون گردد، تنگ دستی اش بیشتر و زندگی اش سخت تر شود.(کافی، ج2 ، ص261) 3-تکامل: سختی ها موجب رشد و تکامل فرد میشود.. امام علی(ع) می فرمایند: «درختان بیابانی (که از مراقبت و رسیدگی باغبان محرومند) چوب محکم تر و دوام بیشتری دارند و درختان باغتان (که دائماً مراقبت شده اند) نازک پوست و بی دوام ترند( نهج البلاغه، نامه 45) 4.ازفوایدبلا این است که غرور را از انسان دور می کند(نهج البلاغة، خطبه 238) وازطرفی باعث تذکرویادآوری نعمت های الهی می شود(سوره اعراف،آیه 30) البته برخی بلاها و مصائب آثار و نتیجه اعمال خود انسان هاست؛ مثلا بدون تعقل و مشورت ازدواج می کند که به مشکل می خورد واین مشکلاتی که برایش اتفاق می افتد تقصیر خودش است. «خود کرده را تدبیر نیست.» خداوند صبر در بلاها را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
پنج شنبه 18/2/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله نقل شده که می فرمایند: طُوبَى لِمَن ظَمِئَ أَوْ جَاعَ لِلَّهِ أُولَئِکَ الَّذِینَ یَشْبَعُونَ‏ یَوْمَ‏ الْقِیَامَة... . خوشا بحال کسانی که برای خدا گرسنه و تشنه شده اند این افراد در روز قیامت سیر می شوند. (وسائل الشیعة ؛ ج‏10 ؛ ص:409) یکی از سؤالاتی که برخی از مؤمنین سؤال می کنند این است که اگر در بین روز در ماه رمضان فرد روزه دار فقط نیت کند چیزی که روزه را باطل می کند مرتکب شود مثل اینکه نیت کند آب یا غذا بخورد، سپس از نیتش برگردد و مبطل روزه را انجام ندهد، آیا روزه اش صحیح است؟ در جواب عرض می شود به نظر اکثر مراجع به فتوا یا بنابر احتیاط واجب با چنین قصدی روزه ماه رمضانش باطل است و باید آن روز را تا مغرب امساک کند یعنی کارهایی که روزه را باطل می کند انجام ندهد و بعدا قضای آن روز را بجا آورد. (مخالف: حضرت امام، آیت الله فاضل: مبطل نیست مگر اینکه به نیت قطع برگردد و مستقلا نیت قطع کند.) در این حکم فرقی بین روزه ماه رمضان و روزه قضای ماه رمضان نیست البته اگر فردی در قضای روزه ماه رمضان قبل از اذان ظهر نیت کند چیزی که روزه باطل می کند، مرتکب شود و پشیمان شود، هر چند روزه باطل است اما می تواند تا قبل از رسیدن اذان ظهر مجددا نیت کند و روزه قضا را بگیرد و صحیح است. (مخالف: شبیری: در قضای ماه رمضان خودش اگر تا زمانی که به اندازه نیت کردن به مغرب مانده باشد، نیت کند روزه صحیح است.) (رساله مراجع م 1570 و م 1571) خداوند متعال توفیق انجام وظائف شرعی را به همه عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.
موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید : الَّذِینَ یُنْفِقُونَ فِی السَّرَّاءِ وَالضَّرَّاءِ وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللَّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ: آنان که در توانگری و تنگدستی، انفاق می کنند و خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم در می گذرند. و خدا نیکوکاران را دوست دارد.(آیه 134 آل عمران) برخی از آثار احسان و نیکوکاری عبارتند از: 1- آرامش روحی: از آثار ارزشمند احسان و نیکوکاری، آرامش روحی است. این کلام الهی است که می فرماید: «الذین ینفقون امولهم بالیل و النهار سرا و علانیه فلهم اجرهم عند ربهم و لا خوف علیهم ولا هم یحزنون؛ آنها که اموال خود را شب و روز، پنهان و آشکار، انفاق می کنند، مزدشان نزد پروردگارشان است؛ نه ترسی بر آنهاست و نه غمگین می شوند.» 2- جذب دل ها: امیرمؤمنان (سلام الله علیه) فرمود: هر که احسان و نیکی کند، دل ها به سوی وی گرایش یابند(غرر الحکم، ص۴۴۹) 3- آمرزش گناهان:اکثرانسان ها گناهان کوچک و بزرگی را مرتکب می شوند. از جمله ابزاری که باعث می شود انسان آثار گناه و خطاهایش از بین برود و حتی آن را تبدیل به حسنات نماید، احسان و نیکوکاری در حق بندگان خدا و خدمت به مخلوقات الهی است. خدای سبحان می فرماید: ان الحسنات یذهبن السیئات 4- جلوگیری از مرگ بد: رسول خدا(صلوات الله علیه و آله) فرمود: نیکوکاری از مرگ بد پیشگیری می کندعائم الاسلام، ج۲، ص۳۳۱) 5- تعدیل اقتصادی: بخش زیادی از جرم و جنایت، ناشی از فقر و تنگدستی است؛ چرا که فقر و تنگ دستی، به دین و ایمان انسان لطمه می زند، عقل را از کار انداخته، قوت و قدرت تشخیص درست را از او می گیرد و باعث کدورت و دشمنی می شود. احسان و نیکوکاری، اگر به صورت یک فرهنگ، جلوه نموده و در بین اقشار مختلف جامعه، توسعه و گسترش پیدا کند، به طور قطع، بخش عمده ای از مشکلات جامعه را که زایده فقر و محرومیت است، از بین برده و ریشه کن می سازد. خداوند توفیق انجام عمل خیر به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب موضوع: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند درباره جایگاه نیکوکاری نزد خداوند می‌فرماید: «أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنین:نیکى کنید! که خداوند، نیکوکاران را دوست مى‏دارد(آیه 195 بقره) روایات فراوانی درباره نیکوکاری وجود دارد که برخی اشاره میشود: 1. محبوبیت نزد خدا: امام صادق علیه السلام فرمود :بهترین افراد شما افراد با گذشت‏اند و بدترین شما بخیلان شما هستند. از ایمان خالص نیکى در حق برادران و کوشش در انجام احتیاجات آنان است؛ چرا که نیکی به برادران محبوبیت خداوند را موجب می‌شود که نتیجه این کار دورى شیطان و برکنار شدن از آتش و وارد شدن به بهشت است.‏(ترجمه کافی، ج ‏4، ص 41) 2. افزایش رزق و آبادی شهرها: رسول خدا (صلوات الله علیه و آله) فرمود: نیکوکاری و حسن همجواری بر نعمت ها می افزاید و شهرها را آباد می سازد (مستدرک الوسائل، ج۸، ص۴۲۵) 3. قبولی اعمال: امام کاظم علیه السلام فرمود همانا مُهر قبولی اعمال شما، برآوردن نیازهای برادرانتان و نیکی کردن به آنان در حد توانتان است و گرنه هیچ عملی از شما پذیرفته نمی‌شود.( بحار، ج ‏72، ص 379) 4. طولانی شدن عمر: نیکوکارى و خوش اخلاقى، خانه‌ها را آباد و عمرها را طولانى مى‌کند.( کافی، ج ‏2، ص 100) 5. ورود به بهشت: امام صادق علیه السلام فرمود: خدای سبحان در روز قیامت به فقیران می فرماید: بنگرید و چهره ها را جست وجو کنید، پس هر کس به شما نیکی کرده دستش را گرفته و به بهشتش درآورید(وسائل ، ج۱۶، ص۲۹۱) خداوند توفیق انجام عمل خیر به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
جمعه:19/2/99 نماز مغرب موضوع: علیه السلام سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم -تبریک ایام در مورد اینکه چرا امام حسن علیه السلام با معاویه صلح کردند، عللی وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم: 1. روی گردانی مردم از جنگ، و عدم حمایت از امام (علیه السلام) سستی مردم در حمایت از امام علیه السلام ، از مهم ترین دلایل اقدام آن حضرت برای اتخاذ موضع جدید بود. هیچ کس نمی تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است. امام حسن علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند.(بحار،ج44،ص147). 2. حفظ جان شیعیان: حفظ شیعه یکی از ضروریاتی بود که امام را وادار به پذیرش اقدامی کرد که انجام آن، رشادت خاص خود را می طلبید امام حسن علیه السلام فرمودند :من برای حفظ جان شیعیانمان، مصالحه کرد(اخبار الطوال دینوری، ص 220) 3. حفظ دین: امام حسن علیه السلام یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کردند و فرمودند: «ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛ از این رو با مصالحه‌ای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شود ( حیاة الحسن شریف قرشی، ص۳۵) زیرا جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد. جنگ با معاویه نه به نفع کوفیان بود و نه به نفع شامیان، بلکه زمینه حمله نظامی رومیان را به جهان اسلام فراهم می‌کرد. خداوند توفیق اطاعت از امامان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
شنبه 20/2/1399 ظهر و عصر موضوع: و مناسبت: ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام؛ روز اکرام سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تبریک ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام در روایتی نقل شده که از حضرتش درباره کرم سؤال شد که کرم چیست؟ حضرتش فرمودند: ...الِابْتِدَاءُ بِالْعَطِیَّةِ قَبْلَ الْمَسْأَلَة... . آغاز به بخشش نمودن پیش از درخواست نمودن. (تحف العقول ؛ النص ؛ ص225) چند نکته کوتاه درباره انفاق و صدقه: 1. انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، بجای وظیفه واجب محاسبه نمی شود بلکه اگر به مالی از اموال انسان انفاق واجب تعلق گرفته شود مثل اینکه خمس تعلق گرفته باشد، به نظر اکثر مراجع (مخالف: امام خامنه ای: تصرف جایز است.) تا خمس آن پرداخت نشود، هر گونه تصرف حتی صدقه و خیرات کردن هم جایز نیست. 2. درخواست کمک از اشخاص حقوقی یا حقیقی مثل مؤسسات یا خیریه ها و دیگران هر چند انسان نیازمند باشد کراهت دارد بلکه اگر تظاهر به نیاز کند در حالی که نیاز نداشته باشد مرتکب کار حرامی شده است. (حضرت امام، کتاب الصدقه و منهاج الصالحین ج 2، کتاب الصدقه و آیت الله مکارم سایت: گدایی کردن چه حکمی دارد؟در صورتی که نیاز نداشته باشد این کار حرام است و تصرف در این پول جایز نیست و سفر برای این کار سفر حرام محسوب می شود و باید وجوه حاصله را به صاحبانش بدهد و اگر نمی شناسد به افراد نیازمند بپردازد.) 3. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه هم همان پاداش صدقه دهنده، عطا می شود.(حضرت امام، تحریر الوسیله کتاب الصدقه و آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین) خداوند متعال به حق امام حسن مجتبی علیه السلام توفیق انفاق در راهش را به ما عطا فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
ظهر عنوان: (ع) و (ع) سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم- تبریک ولادت امام مجتبی(ع) گاهی سؤال می‌شود که چرا امام حسن ( علیه السلام ) صلح کرد و امام حسین( علیه السلام ) قیام کرد؟ اولاً اسلام در شرایطی، جنگ را تجویز می‌کند و در شرایطی، صلح را. خود نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) نیز هم جنگ داشتند و هم صلح؛ مانند صلح حدیبیه با مشرکان مکه. و جنگ خیبر. ثانیاً شرایط امام حسن( علیه السلام ) با امام حسین ( علیه السلام ) متفاوت بود و همین تفاوتها، عملکرد متفاوتی را می‌طلبید: تفاوت یاران: اکثر سپاه امام حسن( علیه السلام )، نیروهای مخلصی نبودند و خیلی زود فریب معاویه را خوردند، حتی برخی از آنها به خیمه امام حمله کردند. خود امام مجتبی( علیه السلام ) در جایی علت صلح را نداشتن یاران واقعی، معرفی کرده و فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند(بحار،ج44،ص147). در مقابل، لشکر امام حسین( علیه السلام )، یارانی بودند که حضرت در وصفشان فرمود: «من یارانی باوفاتر و بهتر از یاران خود نمی‌شناسم».( الارشاد، ج۲، ص۹۱-۹۴) تفاوت دشمنان: معاویه با یزید فرق می‌کرد؛ معاویه برخلاف یزید، شخصی مکار و باهوش بود که توانسته بود با ظاهرسازی، چهره‌ای موجه و قابل دفاع به خود بگیرد. او از هر روش مشروع و نامشروعی استفاده می‌کرد تا مخالفان خود را سرکوب کند. بنابراین، لازم بود زمان بگذرد تا چهره واقعی او آشکار شود. مردم پس از بیست سال مشاهده ظلم و همچنین نقض مکرر پیمان صلح توسط معاویه، خودشان تقاضای قیام علیه او را داشتند. به طوری‌که هجده هزار کوفی به امام حسین( علیه السلام ) نامه نوشتند. خود امام مجتبی( علیه السلام ) نیز فرموده بودند: «قیام، پس از معاویه صورت می‌پذیرد». بنابراین، اگر ایشان نیز در شرایط اباعبدالله(ع) بودند قیام می‌کردند همچنانکه امام حسین( علیه السلام ) در شرایط امام مجتبی( علیه السلام ) صلح کرده بودند. خداوند توفیق اطاعت از امامان را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب عنوان: سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم در قرآن برخی آیات تکرار میشود که حکمتهایی دارد که بیان میشود: 1. تکرار، گاهی برای تذکر و یادآوری نعمت های گوناگون است. نظیر تکرار آیه « فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ » 2. گاهی برای هشدار و تهدید خلافکاران است. نظیر تکرار آیه « وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ (آیه 15 مرسلات) 3. گاهی برای فرهنگ سازی است. نظیر تکرار «بسم اللّه الرّحمن الرّحیم» در آغاز هر سوره. 4. گاهی برای اتمام حجّت است. نظیر تکرار آیه : وَ لَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ (آیه 17 قمر) 5. گاهی برای انس بیشتر و نهادینه شدن است. نظیر تکرار آیه : اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثِیراً (آیه 41 احزاب) 6. تکرار نماز در هر شبانه روز، برای آن است که هر روز گامی به خداوند نزدیک شویم. کسی که از پله های نردبان بالا می رود، در ظاهر، پای او کاری تکراری انجام می دهد ولی در واقع در هر حرکت گامی رو به بالا می گذارد. کسی که برای حفر چاه کلنگ می زند، در ظاهر کاری تکراری می کند، ولی در واقع با هر حرکت، عمق چاه بیشتر می شود. 7. بقای زندگی با تنفس مکرر است و کمالات، در صورت تکرار حاصل می شود. با یک بار انفاق و رشادت، ملکه سخاوت و شجاعت در انسان پیدا نمی شود، همان گونه که رذائل در صورت تکرار، در روح انسان ماندگار می شوند خداوند توفیق فهم معارف دین را به همه عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
یکشنبه 21/2/1399 ظهر و عصر موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. در روایتی از حضرت صادق علیه السلام نقل شده که می فرمایند: مَنْ‏ فَطَّرَ صَائِماً فَلَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ. هر کس روزه دارى را افطار دهد، براى او هم مثل اجر روزه دار است. ( الکافی (ط- الإسلامیة)؛ج‏4؛ ص68) چند نکته درباره حکم خوردن سحری در ماه رمضان: 1. خوردن سحری در ماه رمضان مستحب است و چنانچه کسی سحری هم نخورد باید روزه را بگیرد. 2. اگر فردی بدون تحقیق و بررسی از وقت اذان صبح مشغول سحری شود و سپس متوجه شود که اذان را گفته اند و این شخص بعد از وقت شرعی اذان صبح مشغول خوردن بوده است، در این صورت روزه باطل است و باید قضای روزه را بجا بیاورد و تا شب هم مانند روزه از چیزهایی که برای روزه دار ممنوع است، خودداری کند. 3. اگر کسی نسبت به طلوع فجر و اینکه اذان صبح شده یا نه شک داشته باشد و تحقیق و بررسی کند و مطمئن می شود که هنوز اذان نشده است اما بعد از خوردن سحری معلوم شود که آن موقع که چیزی خورده وقت داخل شده بوده، در این صورت روزه اش صحیح است و قضا و کفاره هم واجب نمی شود. (شبیری: چنانچه افق صاف باشد، قضا لازم نیست.) (رساله مراجع م 1688) در ضمن مقصود از تحقیق و بررسی آنچه به نظر همه فقها صحیح است یعنی اینکه در افق و آسمان نگاه کند و تشخیص دهد هنوز اذان نشده است اما نگاه به ساعت یا بررسی به واسطه رادیو و تلویزیون نیز تحقیق و بررسی محسوب می شود البته با توجه به اختلاف نظری که در این مورد اخیر بین فقها وجد دارد لازم است هر کدام عزیزان طبق نظر مرجع تقلیدشان عمل کنند. (توضیح المسائل جامع م2051 ، عروه کتاب الصوم، موارد وجوب القضا) خداوند متعال به همه ما توفیق انجام اعمال صالح، با نیت خالص را عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
عنوان سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن درباره اطاعت از پیامبر و معصومین (علیهم السلام ) می فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی اْلأَمْرِ مِنْکُمْ »ای مومنان، خدا و پیامبر و اولی الأمر (معصومین) را اطاعت کنید (59 نساء) برخی می گویند ما فقط مطلبی را قبول می کنیم که در قرآن باشد نه احادیث؛ باید در جواب چند نکته ذکر شود: 1. خود قرآن گفته از (پیامبر و اولوالامر) اطاعت کنید (آیه بالا) و فرموده: هر چه پیامبر برای شما آورده اجرا کنید و از آنچه نهی کرده است خودداری نمائید (آیه 7 حشر) و فرموده ما قرآن را نازل کردیم تا پیامبر برای مردم تبیین کند ( اَنْزَلْنا اِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبیِّنَ لِلنّاسِ) (44نحل) 2. اگر در فهم قرآن اختلاف کردیم [که کرده‌ایم] چه کنیم؟ همین اختلافات دال بر آن است که کتاب به تنهایی کافی نیست. اما سؤال این است که به هنگام بروز اختلاف چه باید کرد؟ خداوند می‌فرماید که حتماً در اختلافات به رسول خدا مراجعه کنید و البته عقل نیز همین تصدیق را دارد: فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ (النساء، ۵۹) 3. اگر کتاب کافی بود، پس چرا این همه مذاهب با اختلافات اصولی به وجود آمده است، مگر همه به یک کتاب رجوع واستناد نمی‌کنند؟ 4. خیلی از مسائل اصلی در قرآن نیامده (مثلا تعداد رکعات نماز، بلند و آهسته خواندن و...) درنتیج قرآن کافیست به شرطی که اهلبیت آن را تفسیر نماید و جزئیاتش را آشکار کند. خداوند توفیق فهم معارف دین را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
مغرب عنوان سلام علیکم-بسم الله الرحمن الرحیم خداوند در قرآن می فرماید: وذکّر فانّ الذّکری تنفع المؤمنین؛ و موعظه کن که به مؤمنین سود می‌رساند؛ (سوره ذاریات، ایه 55) ذکر در معنای حقیقی خود به معنای به یاد آوردن است و از این دیدگاه هر موجودی بسته به مرتبه وجودی خود در مقامی خاص از یاد خدا قرار دارد و هر چیزی که ما را به یاد خدا آورد به نوعی ذکر است که در قرآن نمونه هایی به عنوان ذکر بیان شده است: 1. قرآن: و من اعرض عن ذکری؛ و هر آن که از ذکر من (قرآن) روی گرداند… ؛(سوره طه، ایه 124) 2. رسول: قد انزل الله الیکم ذکراً. رسولاً یتلوا علیکم ایات الله؛ به تحقیق، خداوند به سوی شما پیامبری فرستاد که بر شما ایات او را می‌خواند ؛(سوره طلاق، ایات 10 و 11) 3. نماز: و لذکر الله اکبر؛ و به تحقیق که ذکر خدا (نماز) بالاتر است ؛ (سوره عنکبوت، ایه 45) 4. یاد زبانی و قلبی و عملی خدا: یاد کردن به زبان ( فاذکروا الله کذکرکم آباءکم؛ پس خداوند را یاد کنید، همچنان که از پدرانتان یاد می‌کنید ؛( سوره بقره، ایه 200) 5. یاد کردن در دل: ( ذکروا الله فاستغفروا لذنوبهم؛ خدا را یاد کردند، پس برای گناهانشان درخواست آمرزش نمودند ؛(سوره آل عمران، ایه 135) 6. عمل و اطاعت: مثل نماز خداوند ما را جزء ذاکرین قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
دوشنبه 22/2/1399 ظهر و عصر موضوع: مناسبت: معراج رسول اکرم صلی الله علیه و آله خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم لَعَلَّکُم تَتَّقونَ. ای افرادی که ایمان آورده‌اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‌گونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید. (سوره بقرة آیه ۱۸۳) چند نکته درباره حکم مسواک زدن روزه دار: 1. کسى که مى‏خواهد روزه بگیرد، لازم نیست پیش از اذان دندانهایش را مسواک و خلال کند، ولى اگر بداند غذایى که لاى دندان مانده در روز فرو مى رود واجب است خلال کند یا مسواک بزند.(مکارم: احتیاط واجب) (رساله مراجع م 1578) 2. مسواک زدن و مانند آن، برای روزه دار اشکالی ندارد بشرط اینکه چیزی از حلق پایین نرود حتی اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و مسواک مرطوب و خیس باشد و دوباره آن را در دهان قرار دهد نباید رطوبتش را فرو دهد و چنانچه فرو دهد روزه را باطل می کند(مخالف: شبیری: اگر رطوبت مسواک بسیار کم باشد که صدق خوردن و آشامیدن نکند، اشکال ندارد.) مگر اینکه رطوبش در آب دهان از بین برود و مستهلک شود که دیگر رطوبت خارج گفته نشود. (مخالف: گلپایگانی، صافی، تبریزی، نوری: بنابر احتیاط واجب در صورتی هم که مستهلک شود باید اجتناب شود.) (رساله مراجع م 1573) تعجیل در فرج امام زمان و سلامتی مراجع عظام تقلید خاصه مقام معظم هبری صلوات بر محمد و آل محمد.