4. حکم خمس مکان کسب و ابزار کاری که با مال غیرمتعلق خمس خریده یا بعد از خرید خمسش را داده:
💡1. آن را نفروخته است:
🔒اگر ابزار کار را با پولی که به آن خمس تعلق نمی گیرد خریداری کرده است و یا اینکه بعد از خرید خمس آن را اداء نموده و در حال حاضر از آن استفاده می کند و نفروخته است آیا خمس دارد؟
🔑- تا زمانی که به فروش نرسیده است خمس ندارد. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی)
🔑- در موارد مذکور ترقی قیمت خمس دارد مگر اینکه اگر خمس آن را هر چند به صورت تدریجی بدهد با بقیه آن زندگی در حد آبرو و شوون شما اداره نمی شود، بنابر این اگر با پرداخت خمس آن لطمه ای به کار شما نمی خورد باید خمس آن را بدهید. (آیت الله مکارم)
💡2. آن را فروخته است:
🔒اگر ابزار کار با پولی تهیه شده باشد که خمس به آن تعلق نمیگیرد، یا تعلق گرفته بوده و خمس را پرداخت کرده است، و آن ابزار و یا مکان (مغازه) را بعد از چندین سال می فروشد حکم خمس آن چیست؟
🔑- خمس ندارد؛ هرچند بهمبلغ بیشتر از قیمت خرید بفروشد. (حضرت امام)
🔑- تا زمانی که به فروش نرسیده است خمس ندارد و بعد از فروش ترقی قیمت آن پس از کسر مقدار تورم جزو درآمد سال فروش محسوب می شود که اگر تا سر سال خمسی ،صرف در موونه نشود متعلق خمس است. (امام خامنه ای)
🔑- خمس ندارد؛ اما چنانچه قیمتش افزایش یابد، اگر آن را بفروشد، خمس مقدارى را که بر قیمتش اضافه شده و از مخارج سال زیاد آمده است، باید خمسش را بدهد. (آیت الله سیستانی)
🔑- در موارد مذکور ترقی قیمت خمس دارد مگر اینکه اگر خمس آن را هر چند به صورت تدریجی بدهد با بقیه آن زندگی در حد آبرو و شوون شما اداره نمی شود، بنابر این اگر با پرداخت خمس آن لطمه ای به کار شما نمی خورد باید خمس آن را بدهید. (آیت الله مکارم)
💡3. آن را معاوضه کرده (طاق زده):
🔒اگر فردی مغازهاش را که با پول مخمّس یا در حکم مخمّس مانند ارث خریداری نموده و پس از آن که ترقّی قیمت پیدا کرده، با مغازۀ دیگری که قصد دارد به عنوان محلّ کسب از آن استفاده نماید، معاوضه کند و طاق بزند (بدون آنکه مغازۀ خویش را به پول بفروشد و مغازه دیگر را با پول بخرد.) در این صورت حکم خمس مغازه جدید چیست؟
🔑- خمس ندارد. (حضرت امام، امام خامنه ای)
🔑- مغازۀ جدید خمس ندارد؛ مگر آنکه معاوضه مشتمل بر نوعی ارفاق مالی باشد و فرد بدون پرداخت مبلغ اضافی، مغازهاش را با مغازۀ با ارزش تری معاوضه کرده باشد که در این صورت، مغازۀ جدید بالنسبه به مقدار ما به التفاوت از درآمد سال معاوضه محسوب میشود و پرداخت خمس مقدار تفاوت از آن به نرخ روز واجب می باشد؛ امّا اگر فرد با پرداخت ما به التّفاوت، مغازه اش را با مغازۀ با ارزش تری طاق زده است، چنانچه ما به التفاوت را از درآمد بین سال خویش پرداخت کرده، همان حکم را دارد و اگر ما به التّفاوت را با مال مخمّس یا در حکم مخمّس پرداخته، مغازۀ مذکور خمس ندارد. این حکم، در مورد سایر ابزارهای کار (غیر از مغازه) نیز جاری است. (آیت الله سیستانی)
🔑- در موارد مذکور ترقی قیمت خمس دارد مگر اینکه اگر خمس آن را هر چند به صورت تدریجی بدهد با بقیه آن زندگی در حد آبرو و شوون شما اداره نمی شود، بنابر این اگر با پرداخت خمس آن لطمه ای به کار شما نمی خورد باید خمس آن را بدهید. (آیت الله مکارم)
📚آدرس:
العروه الوثقی، کتاب خمس، م53 ، توضیح المسائل مراجع، ج۲، م۱۷۷۰؛ سیدعلی خامنهای، سایت، استفتائات جدید، س۵۳.سایت امام خامنه ای، سوالات سامانه جامع خمس سوال شماره 1144586 1399/06/24 آیت الله مکارم، استفتاء خصوصی، کد رهگیری: 140104300031. توضیح المسائل جامع، ج2، م655.
5. حکم خمس مکان کسب و ابزار کاری که بدون معاوضه به شخص منتقل شده (مثل ارث)
🔒اگر مکلف ابزار کسب را خریداری نکرده است بلکه به غیر معاوضه بدست آورده مثلا ماشینی به او ارث رسیده است؛ حکم خمس ترقی قیمت آن چیست؟
🔑- ترقی قیمت آن در این صورت خمس ندارد حتی در فرض فروش آن. (حضرت امام، امام خامنه ای، آیت الله سیستانی)
🔑- در موارد مذکور ترقی قیمت خمس دارد مگر اینکه اگر خمس آن را هر چند به صورت تدریجی بدهد با بقیه آن زندگی در حد آبرو و شوون شما اداره نمی شود، بنابر این اگر با پرداخت خمس آن لطمه ای به کار شما نمی خورد باید خمس آن را بدهید. (آیت الله مکارم)
📚آدرس:
العروه الوثقی، کتاب الخمس، م53؛ توضیح المسائل جامع، م2336. آیت الله مکارم استفتاء خصوصی، کد رهگیری: 140104300031. سایت: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44811&mid=255567
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۸
موضوع: #ماجرای_فامیل_بودن_امام_حسین_علیه_السلام_با_یزید_علیه_اللعنه
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا امام حسین(علیه السلام) و یزید فامیل و پسرعمو بودند ؟
در مورد امیه جد یزید وبنی امیه 2قول است:1.امیه غلامی رومی(و احتمالا یهودی) بود که عبدشمس او را به فرزندخواندگی پذیرفت و عرب جاهلی ،فرزندخوانده؛ را فرزند حساب میکرد
2-امیه فرزند عبدالشمس است
-اگر قول غلام بودن باشد، اصلا بنی امیه جزء قریش نیستند و خود را منتسب کردند: دلایل: الف)نامه 17 نهج البلاغه(نامه امام به معاویه)که میگوید: « وَ لَا الصَّرِيحُ كَاللَّصِيق »: «لصيق» به معناى كسى است كه نسب او روشن نيست و او را به شخص يا قبيله اى نسبت مى دهند(لسان العرب ج 10 ص 329)
علامه مجلسی درتوضیح گوید: « كلمه «لصيق» به حسب ظاهر اشاره به نسب بنى اميّه دارد و «اميّه» از نسل عبد شمس نبوده، بلكه وى غلام رومى بوده است كه عبد شمس او را فرزند خوانده خود قرار داد، و در زمان جاهليّت هرگاه كسى مى خواست غلامى را به خود نسبت دهد وى را آزاد كرده و دخترى از عرب را به همسرى وى درآورده و بدين ترتيب آن غلام به نسب وى ملحق مى گشت. »« بنابراين، بنى اميّه اساساً از قريش نيستند، بلكه منسوب به قريش مى باشند »(بحارالانوار، ج 33، ص 107)
-اما برفرض امیه فرزند عبدشمس باشد: در نسب معاویه اختلاف است:چون مادرش هند، زناکار مشهور بود و 4نفر را بزرگان اهل سنت و شیعه به عنوان پدرش گفته اند: (ابو عمرو بن مسافر، عمارة بن وليد، عباس بن عبد المطلب، صباح)که مشهور مردم آن زمان گفتند فرزند ابوعمرو بود : منابع شیعه و سنی:( ربیع الابرار ج 3 ص 551؛تذکره الخواص ص 202)
-برفرض معاویه مسبش درست باشد: در نسب خود یزید نیز اختلاف است: مادر یزید ، دختر بجدل کلبیه ، با غلام پدرش همبستر شد و به یزید حامله شد »(بحارج 44 ص 309)
امام صادق علیه السلام فرمودند :« انبیاء و فرزندان انبیاء را جز افراد زنازاده نمی کشند »(علل الشرایع ج 1 ص 58)
-حتی اگر همه نسبها(پدریزید-پدر معاویه-پدر امیه) درست باشد، باز هم با سالها فاصله به عبدمناف بزرگ قریش از یک قبیله میرسند نه اینکه پسرعمو باشند
نسب امام حسین(علیه السلام): حسین بن علی بن ابی طالب بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف
نسب یزید: یزید بن معاویه بن ابی سفیان بن حرب بن امیه بن عبد شمس بن عبد مناف
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۸
موضوع: #احکام_مرتبط_با_عزاداری
مناسبت: روز اول محرم، شروع سال جدید قمری ؛ شروع هفته امر به معروف و نهی از منکر
سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از حضرت علي علیه السّلام روايت است كه ميفرمايد : اِنَّ اللّهَ … اِخْتارَ لَنا شیعَةً یَنْصُرُونَنا وَ یَفْرَحُونَ بِفَرَحِنا وَ یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا.خداوند براى ما، شیعیان و پیروانى برگزیده است که ما را یارى مى کنند، با خوشحالى ما خوشحال مى شوند و در اندوه و غم ما، محزون مى گردند.غررالحکم ، ج ۱، ص ۲۳۵
چند نكته درباره بعضي احكام مرتبط با عزاداري:
1- اصلاح كردن آقايان يا خانم ها در اين ايام عزاداري اشكالي ندارد ولي سزاوار است در ايام شهادت رعايت احترام شود.
2- برهنه شدن و زنجير زني اگر به گونه اي باشد كه باعث سستي مذهب شيعه شود بايد ترك شود و همچنين انجام حركاتي كه در شان عزاداري حضرت سيد الشهدا عليه السلام نيست و باعث وهن مذهب شيعه مي شود حرام است.
3- خواندن خطبه عقد در اين ايام اشكالي ندارد ولي برگزاري مجلس شادي در صورتي كه هتك حرمت محسوب شود جايز نيست البته در برگزاري مجلس موسيقي حرام و مجلس رقص تفاوتي بين روزهاي عزا و ساير روزها نيست.
4- مستحب است در ایام عزاداری حضرت سید الشهدا علیه السلام لباس مشکی انسان بپوشد و در این ایام برای نماز کراهتی ندارد.
خداوند متعال به همه ما توفيق عزاداري واقعي راعنايت فرمايد به بركت صلوات برمحمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۸
موضوع: #علت_زود_گرفتن_دهه_محرم
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
چرا دهه را زودتر از شهادت امام از اول محرم میگیرند؟
1-امام رضا(علیه السلام )؛ بنیانگذار دهه اول محرم:
امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان در ایام محرم می فرمایند: چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا ، در این روزپدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت. (وسایل الشیعه ؛ج 14 ،ص 505)
شاید بتوان گفت بنیانگذار عزاداری دهه اول محرم، امام رضا علیه السلام هستند و شاید علت اصلی این که چرا عزاداری قبل از شهادت شروع می شود شیوه عزاداری امام کاظم علیه السلام بوده باشد.
در روایت مشهور دیگری وقتی پسر شبیب در اول محرم بر امام رضا علیه السلام وارد شد، حضرت برای او مصیبت شهادت و اسارت اهل بیت علیهم السلام را ذکر کردند. (دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا ع فِی أَوَّلِ یَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ.. (امالی صدوق،ص130)
2-گرفتاریها برای امام از اول محرم شروع شد و دوم محرم وارد کربلا و 7محرم بستن آب شد و 9محرم محاصره کامل و 10 جنگ شد.
3- این عزاداری دهۀ اول محرم یک نوع اعلام آمادگی برای نصرت است تا صرف سوگواری، و گویی عزاداران به قصد یاری امام از همان ابتدای محرم به خیمۀ امام میروند که مولایشان را غریب نگذارند
4-قضیه کربلا یک حادثه نبوده، بلکه قیام با اهداف مشخص بوده که مدتها زودتر از محرم شروع شده است
5-طبق حدیث پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم درشهادت امام علیه السلام،حرارتی در قلوب مومنین است که هرگز خاموش نمیشود(مستدرک الوسائل/10/318) این حرارت و سوز را هر کسی حس کرده باشد، میداند بی مقدمه وارد روز عاشورا شدن، بسیار دشوار است؛ از این جهت یک دهه عزاداری قبل از عاشورا برای بعضیها کسب توجه و آمادگی برای ایجاد سوز در روز دهم می باشد.
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۸
موضوع: #احکام_اجتماعی_امر_به_معروف
مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
ازرسولخداصلیاللهعلیهوآلهوسلمروایتشدهکه فرمودند: مَنْ أَمَرَبِمَعْرُوفٍ أَوْ نَهَى عَنْ مُنْكَرٍ أَوْ دَلَّ عَلَى خَيْرٍ أَوْ أَشَارَ بِهِ فَهُوَ شَرِيك. هر كس ديگرى را به كارنيكىامركنديااو را از كار زشتىبازدارديااينكهاورابه خيرىراهنمائىنمايدو يااشارهبهامر خيرى داشتهباشددرآنكارنيكشريكخواهدبود .( وسایل الشیعه ج 16 ، ص 124 ، ح 21147)
این هفته به مناسبت یکی از اهداف مهم قیام حضرت سید الشهدا علیه السلام هفته امر به معروف نام گذاری شده است به همین مناسبت دو نکته در مورد امر به معروف و نهی از منکر خدمت بزرگواران عرض می شود:
اول:یکی از واجبات الهیامربهمعروف و نهی از منکر است واز بهترين روشهای امر به معروف و نهي از منكر اين است كه خودش گناه نكند. مثلا اگر رفيقش ميخواهد غيبت كند از شنيدن آن معذرت بخواهد.
دوم: براي امر به معروف ونهي ازمنكر مراتبي است:
1. اينكه با شخص معصيت كار طوري رفتار شود كه معصيت كار بفهمد كه به جهت گناهي كه كرده چنين رفتار شده است 2. اينكه با زبان امر و نهي كند و اگر احتمال بدهد كه با موعظه و نصحيت و حسن خلق وكلام نيكو ، معصيت را ترك مي كند لازم است كه اكتفا به آن كند. 3 اينكه اگر براي امر به معروف و نهي از منكر نیاز به اقدام عملی باشد، طبق نظر امام خامنه ای حفظه الله در این موارد فقط باید به مسئولین مربوطه گزارش شود و خود فرد اقدامی نداشته باشد.
بنابراين باتوجه به اينكه هدف از امر به معروف و نهي از منكر ترك گناه است لذا اگر با مرتبه پايين حاصل شود نمي توان به مراتب بالاتر عمل كرد.
تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۹
موضوع: #آیا_عروسی_حضرت_قاسم_در_کربلا_واقعیت_دارد؟
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا عروسی حضرت قاسم در کربلا واقعیت دارد؟
اکثر علما گویند واقعیت ندارد(جلاء العیون علامه مجلسی،ص676)(لوءلوء ومرجان محدث نوری،ص404)( منتهی الامال شیخ عباس قمی ج2 ص875)
شهید مطهری دراین باره میگوید: «... در همان گرماگرم روز عاشورا که میدانید مجال نماز خواندن هم نبود، امام نماز خوف خواند و با عجله هم خواند، حتی دو نفر از اصحاب آمدند و خودشان را سپر قرار دادند که امام بتواند این دو رکعت نماز خوف را بخواند...ولی گفته اند در همان وقت امام فرمود: حجله عروسی راه بیندازید، من میخواهم عروسی قاسم با یکی از دخترهایم را در این جا لااقل شبیه آن هم که شده ببینم! یکی از چیزهایی که از تعزیه خوانهای ما هرگز جدا نمیشد عروسی قاسم نو داماد بود. در صورتی که این در هیچ کتابی از کتابهای تاریخی معتبر وجود ندارد"(حماسه حسینی ج1 ص27 )
(جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به :دانشنامه امام حسین؛ ری شهری؛ ج9 ص 365)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۹
موضوع: #فضائل_امام_حسین_علیه_السلام
مناسبت: ورود امام حسین علیه السلام به کربلا
سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از امام باقر علی السلام روایت شده که در مورد فضیلت زیارت امام حسین علیه السلام فرمودند : لَوْ یَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِی زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ علیه السلام مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَیْهِ حَسَرَاتٍ
اگرمردم میدانستند، زیارت امام حسین علیه السلام چقدر فضیلتو ثواب دارد، بدرستیکه از شوق جان میدادند و نفسهایشان از روی حسرت بند میآمد . (وسائلالشیعه/ج14/ص453)
برخي ازخصوصيات وفضائل امام حسين عليه السلام:
1. زيارت امام حسين عليه السلامدر مناسبتها از راه دور و نزديك سفارش شده است
2. برداشتن کام نوزاد با تربت امام حسین علیه السلام
3. براي سجده بهتر از هر چيزي،تربت حضرت سيدالشهداءعليه السلام ميباشد اگرچه سجده بر سنگ وخاك و چوب نيز صحيح است.
4. استشفاء به تربت سيد الشهداء عليه السلام براي مريض.
5. همراه داشتن و ذكر گفتن با تسبيح تربت امام حسين عليه السلام مستحب است.
۶.همچنین قراردادن مقداری تربت از امام حسین علیه السلام همراه میت « مستحبات عروه دفن م۱۲»
7. دعاكنارضريححضرتش عليه السلام مستجاب است (مفاتيح نوين ص350)
تعجيل درفرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وسلامتي مراجع عظام خصوصا مقام معظّم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۹
موضوع: #وجود_رقیه_سلام_الله_علیها
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا امام حسین علیه السلام دختری بنام رقیه داشتند؟
1.عمادالدین طبری در کتاب کامل بهایی ج2 ص179 اولین بار داستان دختر کوچک امام حسین علیه السلام (بدون گفتن اسم رقیه) که بهانه پدرش را گرفت ویزید دستور داد سرامام را ببرند که دختر رنجور شد و از دنیا رفت؛ را آورده
2.برخی کتب نیز: مزار شام را متعلق به رقیه میدانند(نور الابصار ص195؛ منتخب التواریخ ص388)
3.کرامات متعددی از این مزار حضرت در شام دیده و گزارش شده که موید اعتبار این قضیه هست(دانش نامه امام حسین ج1 ص389)
-ابن فندق بیهقی(565 ه) در کتاب لباب الانساب ص350 و355اسم رقیه را آورده والبته در جایی دیگر فاطمه، سکینه، زینب و ام کلثوم را دختران امام حسین ذکر میکند و میافزاید زینب و ام کلثوم در کودکی از دنیا رفتند
-ابن طلحه شافعی(652ه) 4دختر برای امام گوید که نام چهارمی رانمیگوید
اکثر محققان قدیمی اسمی از رقیه نبردند مثل:ارشاد شیخ مفید ج2 ص135.
-در برخی سخنان امام درعاشورا به زنان و دختران اسم رقیه را گفته(لهوف ص141) که برخی گویند منظور خواهر امام است که اسمش رقیه بوده،
سخنان حضرت زینب سلام الله علیها درکوفه به سر امام علیه السلام: بافاطمه صغیره صحبت کن(بحارج 45، ص 115)-معلوم است فاطمه کوچکی هم بوده.
-در شعر سیف بن عمیره در حضور امام صادق علیه السلام از اسم رقیه نام برده( معلوم نیست خواهر یا دختر امام بوده)(منتخب طریحی ج2 ص 436)
- نخستین کسی که با صراحت نام کودک سه ساله امام را رقیه گفت،کتاب الایقاد شاه عبدالعظیمی ( ۱۳۳۴ق) میباشد
-برخی گفتند:قضیه شام درمورد سکینه اتفاق افتاده که آنجا بادیدن پیراهن خون امام،شهید شده (ترجمه لهوف ص183)واین غیر از سکینه دختر دیگر امام حسین است که سالها بعدکربلا زنده بوده است
-محمدجواد یزدی در اوایل قرن چهاردهم محل حادثه را خرابه شام دانسته است و گفته نام او زُبَیده یا رُقَیه یا زینب یا سَکینه و یا فاطمه بوده است(شعشعه الحسینیه ج2 ص171)
-مادرش: طبق نقل ها؛ امّ اسحاق و اُمّ جعفر قُضاعیّه یا شهربانوبوده.
نتیجه گیری: *اصل دختر بوده و اسمش(فاطمه صغیره،زبیده، سکینه) میتواند باشد و رقیه نام دومش باشد
بدلیل کمبود امکانات نگارش ؛ تعدّد فرزندان امامان؛ سانسور و اختناق حکومت بنی اُمیّه که سیره نویسان را در کنترل خود داشتند و بالاخره عدم اهتمام به ضبط و ثبت همه جزئیات تاریخ زندگی امامان نگفتند
*بخاطر همنامی رقیه در خاندان امام(خواهر امام نیز رقیه بوده) تاریخنویسان اشتباه کردند
-البته برخی جزئیات که در مداحی ها گفته میشود، در هیچ کتابی نیست
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۹
موضوع: #نذر
مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
خداوند متعال در قرآن مجید می فرماید: يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً. ابرار و نيكان به نذر خود وفا مىكنند،و از روزى كهعذابش گسترده است مىترسند.(انسان7)
يكي از سوالاتي كه فراواندر ايام محرم پرسيده مي شود اين است كه بعضي از عزيزان براي ماه محرم و صفر نذرهايي داشته اند اما اكنون توانايي مالي يا جسمي براي انجام نذر را ندارند،حال وظيفه آنها چيست؟در پاسخ به چند نكته بايد توجه شود:
۱. اگر نذر را فقط از دل گذرانده و به زبان جاری نکرده اند یا صیغه مخصوص نذر شرعی نخوانده اند , طبق شرایطی که در رسالیه عملیه ذکر شده , چیزی بر آنها واجب شرعی نیست
2. اما اگر صيغه نذر را بر زبان با رعايت ساير شرايط نذر جاري نمايد يعني مثلا بگويد براي خدا بر من است كه اگر حاجتم را گرفتم در دهه اول محرم مجلس عزاداري برگزار نمايم ولي در همان روزها توانايي(جسمي يا مالي) انجام آن را نداشته باشد انجام نذر بر او واجب نيست و براي انجام نذر نياز به قرض و وام گرفتن نيست، ولی اگر با داشتن توانایی عمدا انسان به نذرش عمل نکند کفاره دارد.(صرفا جهت اطلاع: كفاره افطار روزه ماه رمضان: امام خميني،فاضل، مكارم، گلپايگاني، صافي، نوري،زنجاني، رساله مراجع مساله2654، كفاره قسم مخير بين اطعام 10 فقير يا پوشاندن آنها و اگر نتوانست3روز، روزه است- خوئي، سيستاني، رهبري، تبريزي، وحيد، بهجت، رساله مراجع مساله 2654، سيستاني منهاج ج3م740، خوئي وحيد تبريزي منهاج ج3م1564)
تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۰
موضوع: #سیاه_پوشی_در_محرم
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا سیاه پوشی در عزاداری کراهت ندارد؟
لباس مشکی، در نماز و بی جهت استفاده کردن کراهت دارد(البته به غیر از عبا،چادر،جوراب و...)، ولی برای عزاداری که شعائر دینی واحیای امر امامت است توصیه شده است
1.زنان بنی هاشم تایک سال بعدعاشورا سیاه پوش بودند و امام سجاد موقع عزاداری برایشان غذاتهیه میکرد(بحار،ج44ص188)
2.موقعی که نعمان بن بشیر خبرشهادت امام حسین(علیه السلام) رابرای مردم مدینه آورد همه سیاه پوش شدند(مقتل ابی مخنف، ص 222)
3. امام حسن علیه السلام برای شهادت پدرش با لباس سیاه خطبه خواند(شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج16 ص26)
4.ام سلمه هنگام شنیدن خبرشهادت امام حسین علیه السلام،مشکی پوشید(مقتل ابى مخنف ص 222)
5.در شام بعد از رسوایی یزید که اجازه داد، اهل شام به همراه بنی هاشم،یک هفته سیاه پوشیدند (مستدرك الوسائل ؛ ج 3؛ ص 327)
مطالعه بیشتر: کتاب«سیاه پوشی در سوگ ائمه نور(علیهم السلام) ـ ریشههای تاریخی، مبانی فقهی»نوشته علی ابوالحسنی(منذر)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۰
موضوع: #اعراض_از_وطن_با_رویکرد_عزاداری
مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از امام رضا علیه السلام روایت شده که می فرمایند : كَانَأبِی إذَا دَخَلَ شَهْرُ الْمُحَرَّمِ لَايُرَی ضَاحِکاً وَ کَانَتِ الْکَابَةُ تَغْلِبُ عَلَيْهِ, ماه محرم ماه حزن اهل البيت و شيعيان ايشان است؛امام رضاعليه السلام فرمودند:چون ماه محرم داخل ميشد،پدرم راكسي خندان نميديد و اندوه وحزن پيوسته بر او غالب ميشد تا روز دهم، چون روز عاشورا ميشد آن روز،روز مصيبت وحزن وگريه اوبود.( وسائل الشيعة، ج14، ص: 504)
یکی ازسوالاتی که در ایام عزا مطرح می شود این است که افراد برای اقامه عزاداری به زادگاه های خود برمی گردند در این ایام نسبت به نماز خودشان چه تکلیفی دارند؟
در پاسخ مطرح می شود:
اگر شخصي از وطنش براي زندگي به شهر ديگري برود و مطمئن باشد كه ديگر براي زندگي به همان وطنبرنميگردد، حكم مسافر را دارد؛ مثلا كسي قبلا تهران وطنش بوده و الان مشهد مقدس را براي زندگي و سكونت انتخاب نموده استومطمئن است كه ديگر براي سكونت و زندگي به تهران برنمي گردد، حالچنانچه اگربراي ديد و بازديد یا شرکت در مراسمات عزاداری يا سركشي ویا تفریح و سرکشی به املاك و مانند اين موارد به آنجا برگردد، نماز شكسته است مگر اينكه قصد ماندن ده روز را داشته، يا دائم السفر باشد. (مشهور؛ مخالف: آيه الله خوئي ره كه مي فرمايند جايي كه وطن باشد تا وقتی که ملکی دارد هنوز وطنش باقی است ،( منهاج الصالحين مساله926)
خداوند سفر مسافرين اسلام خاصه سفر زائرين امام رضا عليه السلامرا بی خطر فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۰
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا کربلا رفتن امام حسین(علیه السلام) با علم به اینکه شهید میشود، خودکشی نیست؟
1.اراده امامان طبق احادیث تابع اراده خداست(بحا،ج5 ص114) وهیچ اراده ای خلاف اراده خدا نمیکنند(آخرین جملات امام در قتلگاه: رضاً بقضائک و تسلیماً لامرک) و وقتی خدا از امام خواسته، کربلا برود(خدا میخواهد تو را کشته ببیند) و امام تابع است.
همانطور که حضرت ابراهیم و اسماعیل علیهم السلام، برای ذبح دستور خدا را اجرا کردند.
2.ائمه دو گونه عالم دارند:1. علم معمولی 2. علم غیب. ائمه مامور به علم غیب نبودند(مگرجایی خاص به اذن خدا)،چون از الگو بودن می افتادند ،چون از طریقی آگاه شوند و عمل کنند که بقیه نمیدانند؛ و علم غیب قابل تغییر نیست، یعنی همان چیزی که میخواهد اتفاق بیفتد را خبردارند؛ مثل اینکه فردمیداند خورشید چه زمانی طلوع میکند که علم و جهل به آن،اثری در آن ندارد(مثل دیدن یک فیلم دلخراش بعد از وقوع آن) وعلم امام از قضیه شهادت از این نوع بود والبته امام به تمام وظایف طبیعی خود در دفاع از خود عمل میکند و البته حاضر به بیعت نیست،چون بیعت با یزید یعنی پذیرش یزید به عنوان خلیفه و این یعنی ازبین رفتن اسلام حقیقی.
3.شهادت خودکشی نیست،بلکه زندگی واقعی است(یقتل فی سبیل الله امواتا بل احیاءا) و وقتی دین و اسلام در خطر باشد،وظیفه هرمومنی است جانش را فدا کند
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۰
موضوع: #احکام_اجتماعی_امر_به_معروف
مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از امام حسین علیه السلام در وصیتش در مدینه به برادرش محمد بن حنیفه مرقوم داشت : إِنَّمَا خَرَجتُ لِطَلبِ الإِصلاَحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی صلَّی الله علیه و آله، أُرِیدُ أَن آمَرَ بالمَعرُوفِ و أَنهی عَنِ المُنكَر همانا هدف از قیام من اصلاح در امت جدم است و خواستهام امربه معروف و نهی از منکر می باشد. مقتل الحسین, عبدالرزاق مقرم, ص۱۵۶, بحارالانوار,ج۴۴, ص۳۲۹.
به مناسبت هفته امرو به معروف و نهی از منکر دو نکته در رابطه با این فریضه بیان می شود:
1.در اهميت امر به معروف و نهي از منكر همين بس كه حضرت سيد الشهداء عليه السلام يكي از اهداف قيام خود را احياء فريضه امربه معروف و نهي از منكر ميداند، و لذا با الگو گرفتن از قيام سيد الشهدا عليه السلامبرهمهمومنينواجب است نسبت به اين فريضه الهي ساكت ننشينند چرا كه احياء اين فريضه خواست عمومي جامعه را ميطلبد و. فرقي نميكند تذكر به صورت مستقيم باشد مثلا زبانا تذكر بدهد يا به طريق غير مستقيم مانند پيامك يا نامه اعتراضش را برساند.
2-اگر انسان گناهي مانند پخش آهنگهاي رقص آور وحرام، ضايع كردن حقوق ديگران ، بدحجابي ياكم كاري مسئولي را در وظيفه خودش مشاهده کند . لازم نيست اطمينان به تاثير داشته باشد بلكه حتي اگر احتمال تاثير هم بدهد، واجب است تذكر بدهد. گرچه با تكرار تذكريا تذكرگروهي باشد.،مثلا عدهاي از اقوام به برگزار كنندگان مجلس عروسي همراه با گناه بگويند اگر مجلس شما همراه با گناه باشد ما شركت نمي كنيم.
خداوند متعال همه مارا از عاملين امر به معروف و نهي از منكر قرار دهد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۱
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
#چرا_امام_حسین_علیه_السلام_در_کربلا_زن_و_بچه_ها_را_با_خود_برد ؟
1.امام به دعوت کوفیان برای حکومت رفت (نه جنگ)
2.زن و فرزندان، نقش ضبط و حفظ و تبیین قیام عاشورا را داشتند تا دشمن تحریف نکند (کربلا درکربلا میماند اگر زینب نبود)
3.اگر نمیبرد، برچسب یاغی و شورشی میزدند
4.ممکن بود به خانواده اش حمله کنند و هر بلایی سرشان دربیاورند و امام را مجبور به چیزی کنند
5.آموزش این نکته که دفاع از دین زن و مرد نمیشناسد
6. نمایاندن چهره واقعی دشمن، که حتی به طفل صغیر ودختربپه رحم نیمکنند
7. مصلحت الهی بود که اسیر شوند( انَّ اللهَ شاءَ انْ یَراهُنَّ سَبایا) «خدا میخواهد آنان را در لباس اسارت ببیند» و آنها تابع خدا هستند
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۱
موضوع: #جابجایی_کفش
مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از نبی اکرم صلی الله علیه و آله در روایت است که
فرمودند:لَيسَ مِنّا مَن يُحَقِّرُ الامانَةَ حَتّى يَستَهلِكُها إِذَا استُودِعَها؛ از ما نيست كسى كه امانت را كوچك بشمارد و از آن مواظبت نكند و در معرض تلف شدن قرار بدهد. بحارالأنوار(ط-بیروت) ج72، ص172، ح13) الاختصاص شیخ مفید ص 381
گاهي در ايام محرم يا ساير ايام در مجالس ممکن است كفش افراد از روی اشتباه جابجا شود و در پايان مجلس يك جفت كفش ديگر مي ماند، آيا مي تواند اين كفشرا براي خود بردارد؟
در جواب عرض ميكنيم كه به نظر اكثر مراجع با چند شرط شخص ميتواند آن را براي خود بردارد: . 1. بداند كفشي كه مانده است، مال كسي است كه كفش او را برده است.
۲. از پیدا کردن صاحبش ناامید شود یا برایش سختی فراوان داشته باشد.
3. اگر قيمت آن از كفش خودش بيشتر باشد بايد هر وقت صاحب آن پيدا شد زيادي قيمت را به او بدهد و چنانچه از پيدا شدن صاحبش نااميد شود بايد با اجازهازحاكمشرع زيادي قيمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. ( سيستاني-فاضل-خويي-وحيد : در صورتي مي تواند بردارد كه بداند راضي باشد يا به ناحق وعمد برده باشد) ر ساله مراجع م 2581)
تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خصوصا مقام معظم رهبري حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۱
موضوع: #بطلان_نذر_برای_امام_حسین_علیه_السلام؟
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا نذر برای امام حسین(علیه السلام) و برای غیر خدا باطل است؟
1.شیعه میگوید: نذر برای خداست ودر صیغه نذر حتماقید "لله علی کذا"( به خاطر خدا بر گردن من است) باید آورده شود چنان که در راویات آمده است (وسایل الشیعه،ج23 ص293 باب 1) و علما نیز گفته اند(جواهر الکلام،ج35 ص372)
2. شیعیان نذرشان را برای خدا انجام میدهند وثواب آن را برای اهل بیت علیهم السلام ونزدیکان آنان قرار میدهند وانان وقتی می گویند فلان چیز نذر امام حسین است یعنی ثواب آن را برای امام حسین قرار داده ام نه آنکه آن نذر برای تقرب جستن وعبادت حسین علیه السلام باشد
دراین گونه مسایل نیت قلبی ملاک است نه تشابه ظاهری چنان که در کتب اهل سنت آمده:"انما الاعمال بالنیات" "ملاک ومعیار در عمل نیت است"(صحیح بخاری،ج1 ص3 ح1)
3. عزامی شافعی عالم اهل سنت گوید:اجماع اهل سنت بر این مطلب است که صدقه زندگان برای مردگان سود داشته و به ایشان می رسد ؛ و سعد با سوال از پیامبر برای مادرش چاهی را کند که آب به مردم بدهد و ثوابش به مادرش برسد (فرقان القرآن، ص133)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۱
موضوع: #وقف_با_رویکرد_عزاداری
مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
. در روایت است که امام حسین علیه السلام فرمودند: اَيُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى المَکارِمِ وَ سارِعوا فِى المَغانِمِ. اى مردم در خوبىها با یکدیگر رقابت کنید و در بهره گرفتن از فرصتها شتاب نمایید. (بحارالأنوار، ج 75، ص 121)
يكي از فرصت هايي كه براي مومنين قرار داده شده وقف است و باتوجه به سوالاتی که در ایام عزای سالار و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام داریم نکاتی عرض می شود:
1.وقف آن است كه انسان مالي را بصورت مخصوص به موارد و مصارف معيني مثل مسجد، مدرسه، حرمهاي معصومين عليهمالسلام، مجالس عزاي سيد الشهداء عليه السلام يا فقرا....اختصاص دهد، البته وقف اختصاص به موارد فردي ندارد بلكه افرادي بايكديگر هم مي توانند چيزي را وقف كنند و همه از اين ثواب بهره ببرند .
2.اگر كسي چيزي را وقف كند از ملك او خارج ميشود و خود او و دیگران نمی توانند آن را ببخشند یا بفروشند یا حتی جهت و مصرف وقف راتغییر دهند البته در مواردی نادر مثل خرابی وقف با شرایط خاصی که دارد تغيير و فروش وقف جايز است كه براي اگاهي از شرايط و احكامش با كارشناس مسائل ديني مشورت شود.
3.بيرونبردن اموالي كه مخصوص مسجد يا حسينيه يا مكان ديگري است حتيبرايمدت كوتاه حرام است.
خداوند متعال به همه ما توفيق كارهاي خير را عنايت فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد.
(تحریر الوسیله امام ،ج ،2 م 3 و 4 ،ص60 – استفتائات مقام معظم رهبری س 1995و1998ص489 هدایه العباد آیت الله صافی ج2 ص180هدایه العبادآیتاللهگلپایکانی ج2 ص140و آیت الله اراکی توضیح المسائل مراجع ج2 ذیل مساله 2677(
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۲
موضوع: #مخالفت_با_یزید_توسط_امام_علیه_السلام_کار_درستی_بوده_یا_نه؟
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا قیام امام حسین(علیه السلام) برعلیه یزید درست نبوده، چون یزید حاکم اسلامی بوده است؟
1.امام حسین(علیه السلام) قانونا و شرعا حاکم بوده است: قانونا» چون در صلح نامه امام حسن با معاویه بوده که معاویه حق انتخاب جانشین ندارد و بعد از معاویه، امام حسن یا امام حسین حاکم میشوند-
شرعا: چون خدا امام را امام وحاکم بعد از امام حسن انتخاب کرده است
2.طبق آیات قرآن( 28 کهف-10 قلم-151 شعراء -13 هود) اطاعت از سلطان ظالم و سکوت در برابرش، گناهی بزرگ است
3. روایات فراوانی در تحریم همراهی ظالمین و حب انان و اطاعت از انان وارد شده(بحارج72 ص367 باب82) و فرموده اند وظیفه انسان در برابر ظلم وظالمان دوری جستن از انان و سعی در از بین بردن ظلم انان می باشد (وسائل ج16 ص144 باب7)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۲
موضوع: #حق_الناس
مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
حضرت سیدالشهداء علیه السلام در روز عاشورا از لشگر کوفه خواست که ساکت شوند تا با آنها سخن بگوید ولی آنهاساکت نشدند ، فرمودند وای بر شما چه شده است که ساکت نمیشوید تا اینکه فرمودند: فَقَدْ مُلِئَتْ بُطُونُكُمْ مِنَ الْحَرَامِ وَ طُبِعَ عَلَى قُلُوبِكُم. گوش به سخن من نمیدهید زیرا که شکم های شما از حرام پر شده و به قلب های شما مهر (قساوت) زده شده است،(بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج45، ص: 8)
بي توجهي به مصرف مال مردم و رعايت نكردن حقوق مردم مي تواند از موارد مصرف مال حرام باشد و به همين جهت چندنكتهدربابحقالناس بيان مي شود:
1-تضييع حقوق مردم از گناهان است و با توبه برطرف نمي شود بلكه بايد بعد از توبه حق مردم را نيز ادا كند.
2-براي پرداخت مال اگر انسان به طلبكار دسترسي دارد بايد به خود وي بدهد و اگر فرد فوت كرده ميبايست به ورثهاش بپردازد. 3.اگرطلبكار معلوم نيست بايد براي پيدا كردن او جستجو نمايد و چنانچه مايوس از پيداكردن طلبكار باشد ،دادن آن به مجالس عزاداري و مانند آن صحيح نيست بلكه بايد با اجازه مرجع تقليد مقدار بدهي را به فقير متدين بدهد.
4.اگر پرداخت مال به طلبكار باعث آبروريزي شود يا مانع شرعي ديگري باشدلازم نيست جزئيات را بگويد بلكه ميشود به صورت ناشناس هرچند با واسطه ان را به طلبكار بعنوان اداء دين برگرداند مثلا مقدار بدهي را به كسي بدهد و بگويد به طلبكار بدون ذكر نام پرداخت كند.
(چند مثال: پولي كه اشتباها و اضافي به افراد داده ميشود و بعدا متوجه ميشود، ضرر مالي يا بدني كه موجب ديه شده و جبراننكرده ،صحنهسازی واستفاده دروغین ازانواعبیمه، کمفروشی
جامعالمسائلج2 س ۱۰۷۵
خداوند متعال مارا مديون احدي قرارندهد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد.
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۲
موضوع: #اهداف_قیام_امام_حسین_علیه_السلام
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
اهداف قیام امام حسین(علیه السلام) چه بود؟
1.اصلاح امت جدش: به منظور اصلاح امت جدّم قیام کردهام.( فتوح ابن اعثم،ج5 ص33)
2.نهی از منکر: (بحار،ج44 ص329)
3.کنار گذاشته شدن دین و احیای سنت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم):امام حسین (علیه السلام) می فرماید:" شما را به کتاب خدا و سنت پیامبر اسلام دعوت می کنم چرا که سنت رسول خدا را میرانده و بدعت را احیا کرده اند."
4.مبارزه با ظلم: امام حسین علیه السلام فرمود:پیامبرصلی الله علیه و آله وسلم در زمان حیاتش فرمود هرکس سلطان ظالمی را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده وپیمان خدا را شکسته وبا سنت پیامبر مخالفت می ورزد وبه بندگان ظلم می کند اما با او مبارزه نکند شایسته است خدااورا در جایگاه آن سلطان در جهنم قرار دهد" (فتوح،ج5 ص143)
5. تشکیل حکومت اسلامی:بعد از دعوت مردم کوفه، میتوان تشکیل حکومت اسلامی را یکی از اهداف خواند( تنزيه الانبياء ص175)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۲
موضوع: #احکام_اجتماعی_شناخت_معروف_و_منکر)
مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
ازحضرت امامرضا علیهالسلام روايت شده كه میفرمایند: لَتَأمُرُنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَ لَتَنْهُنَّ عَنِ الْمُنْكَرِاَ و ْلَيَسْتَعْمِلَنَّ عَلَيْكُمْ شِرَارُكُمْ فَيَدْعُوا خِيَارُ كُمْ فَلاَيُسْتَجَابُ لَهُمْ. بایستیكه به معروف امر و از منكر نهی كنید )اگر اینكار نكردید ) افراد بدكردار بر شما مسلط خواهند شد، بگونهاي كه ديگر خوبهایتان دعا میكنند اما مستجاب نمیشود.(كافیج5ص 55)
باتوجهبه اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در دین وبه مناسبت هفته امر به معروف و نهی از منکر چند نکته درباره امر به معروف ونهی از منکرخدمتتان عرض می کنم:
1- امر به معروف و نهی از منکر مختص بهصنف و گروهی نیست و بر همه اقشار جامعه با وجود شرائطش واجب است.
2- هر كدام از امر به معروف و نهى از منكر بر دوقسم واجب ومستحب تقسيم مىشود، به این معنا که امر به معروف در موارد ترک واجب و انجامحرام، واجب است و در مواردی که انجام معروف، مستحب و انجام منکر، مکروه است امربهمعروفونهیاز منکر مستحب میباشد (تحریر ج 2 اقسام و کیفیت وجوب امر و نهی)
3 .فردی که میخواهد امر به معروف و نهی از منكر کند، باید بداند کاری که فرد آن را ترک نموده، از واجبات است یا کاری که فرد آن را مرتکب شده، از گناهان میباشد. معروف یعنی کاری که عقل خوب بودن آن را متوجه میشود و یا شرع مقدّس ما را به خوب بودن آن راهنمایی کرده است مثل نماز ،عدالت ، رعایت حق الناس و منکر یعنی کاری که عقل بد بودن آن را درک میکند و یا شارع مقدّس ما را از ناپسند بودن آن آگاه نموده است. مثل ظلم و بد حجابیورشوه گرفتن(رسالهجامعص617وتحریرمسالهامربهمعروف)
خداوند متعال توفيق عمل به وظائفشرعي رابههمه ما عنايت فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۳
موضوع: #حقیقت_تشنگی_در_کربلا
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا تشنگی در کربلا حقیقت دارد؟ چرا چاه نکند؟ چرا از شیر شتر استفاده نکرد؟
1.در7محرم عبیدالله به عمرسعد نامه نوشت: میان حسین و یارانش و آب مانع شو و قطره ای از آن نچشند و آب رابستند(تاریخ طبری ج5 ص412 +انساب الاشراف ج3 ص389+الارشاد ج2 ص86)
2.طی این 2 روزچندبار به آب زدند و آب آوردند(الاخبار الطوال ص255)
3.چاهی کندند و به آب رسیدند(الفتوح،ص893) و وقتی خبر به عمرسعد رسید دستورداد جلوی آب را بگیرند(مقتل الحسین ج1 ص244)
4.شب عاشورا،علی اکبر آب اورد و نوشیدند و غسل کردند(بحار ج45 ص1 و ج44 ص316 +الملهوف ص154+ تاریخ طبری ج5 ص423)
5.اما عاشورا چندبار به آب زدند که نتوانستند بیاورند(الفتوح ج5 ص117+بحار ج45 ص41) و درعاشورا با لب تشنه شهید شدند(الملهوف ص233)
6.اکثرا اسب بودند نه شتر ماده و شیرشتر، گرم است.
* نکته: در جنگ فقط چند دقیقه باشد، تشنگی دارد،علاوه بر آن خبرهای کشته شدن، هوای گرم منطقه طف عراق که 20 مهر بوده، وممکن است آب شور بوده که برای غسل و حیوانات خوب بوده، ولی برای عطش قابل استفاده نبوده است
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۳
موضوع: #فضای_مجازی
مناسبت: ایام عزا و سوگواری حضرت سید الشهدا علیه السلام و هفته امر به معروف و نهی از منکر
سلام علیکم.
بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبد الله الحسین علیه السلام
از امامحسینعليهالسلام روايت شده كه فرمودند: إنَّالْمُؤْمِنَلا يُسىءُ وَ لا يَعْتَذِرُ، وَ الْمُنافِقُ كُلَّ يَوْم يُسىءُ وَ يَعْتَذِرُ. همانا شخص مؤمن خلاف و كار زشت انجام نمى دهد تا عذرخواهى كند. ولى فرد منافق هر روز مرتكب خلاف و كارهاى زشت مى گردد و هميشه عذرخواهى مى نمايد.تحف العقول: ص 179، بحارالأنوار: ج 75، ص 119، ح 2.
چند نكته در رابطه شبكه هاي مجازي
1.يكي از كارهايي كه مومن بايد نسبت به آن مواظبت نمايد استفاده حرام از بعضي وسائل و امكانات است ويكي از زمينه هايي كه در عصر حاضر امكان استفاده حلال و حرام دارد شبكه هاي مجازياستلذا مي توان از اين طريق معارف و فرهنگهاي صحيح و ديني را با كمترين هزينه ترويج و تبليغ نمود.
2-متاسفانه در شبكه هاي مجازي علاوه بر امكان استفاده حلال، زمينه استفاده حرام هم وجود داردكه بايد از موارد حرام اجتناب شود كه به برخي از آنها اشاره مي شود:
1-استفاده كردن از كانال ها و گروههاي حاوي مطالب ضد دينيكه ورود به اينها منجر به ضعف اعتقادي و ديني مي شود زيرا كسي كه خودش اطلاع كاملي از مباحث ديني ندارد نمي تواند در برابر هجوم شبهات و اشكالات جوابگو و پاسخ گو باشد در نتيجه سستي و ضعف ديني حتي انحراف را به همراه دارد.
2-غيبت و دروغ و تهمت اختصاص به فضاي خارجي ندارد بلكه امكان غيبت و دروغ و تهمت در شبكه هاي مجازي نيز بسيار وجود دارد مثل اينكه انسان گناه يا عيب فردي را مشاهده كرده با عكس برداري يا فيلم برداري آن را در فضايهاي مجازي نشر دهد.
خداوند متعال توفيق استفاده صحيح و حلال از نعمتهايش را به همه ما عنايت فرمايد به بركت صلواتي بر محمد و ال محمد
@AhkameHarameRazavi