سه شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۸
موضوع: #موارد_فسخ_معامله
مناسبت: روز بزرگذاشت شهدای مدافع حرم
سلام عليكم بسم الله الرحمن الرحيم ازپیامبرگرامیاسلام روایت شده که فرمودند: التَّاجِرُالصَّدُوقُالْأمِينُمَعَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَدَاء. تاجرراستگووامانتدارباانبياءوصديقينوشهداءمحشورخواهد شد.( الدرر المنثور، ج 2، 495)
در برخی موارد خریدار ميتواندكالاييرا خريداري كرده پس بدهد و فروشنده بايد قبول كند که برخی از آن موارد اشاره مي شود:
1. اگر خريدار كالايي را بدون اطلاع از قيمت، به قيمت قابل توجهي گرانتر خريده باشد در اين صورت می تواند كالا را به فروشنده برگرداند و پول خود را پس بگيرد. مثلا كسي لباسي را بدون اطلاع از قيمت آن، به 100 هزار تومان خريده و بعد از خريد متوجه مي شود كه قيمت واقعي آن در بازار مثلا 70 هزار تومان است در اين صورت مي تواند لباس را به فروشنده برگرداند و پول خود را پس بگيرد
2. اگر خريدار كالاي معيني را با شرط وصف خاصي بخرد و بعد از خريد آن متوجه شود كه آن وصف را ندارد در اين صورت خريدار مي تواند قرارداد را فسخ كند و پولش را پس بگيرد مانند اينكه ماشيني بخرد كه تصادفي نباشد ولي بعد از خريد متوجه شود كه ماشين تصادف داشته است مي تواند معامله را فسخ كرده و پول خود را پس بگيرد. م2124 ،
خداوند توفیق عمل به دستورات دین به همه ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۸
موضوع: #نحوه_شهادت_حضرت_علی_اصغر_علیه_السلام
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
نحوه شهادت علی اصغر علیه السلام در کربلا چگونه بوده است؟
1.دونقل دارد: الف)اکثرمنابع گفتند» امام علیه السلام، طفل شیرخوار(عبدالله رضیع)را خواست خداحافظی کند که حرمله تیربه گلویش زد وشهید شد و حضرت طفل را به زینب داد و خونها را به آسمانها ریخت که برنگشت(لهوف ص168+بحارج45 ص46+لارشاد ج2 ص108+الاحتجاج ج2 ص101 +مقتل الحسین ج2 ص32+فتوح ج5 ص115 +تاریخ یعقوبی ج2 ص245 و...)
ب): زینب کودک را آورد و گفت: این طفل تو سه روز است که آب نیاشامیده، برایش آبی طلب کن. امام(علیه السلام) کودک را بر روی دست گرفت و فرمود: « او را باشربتى از آب سقایت کنید».(معالی السبطین ج1 ص418+نفس المهموم ص349)
2.قول 1 مشهوتر و درستتر است، وبرفرض قول 2باشد:امام علیه السلام از باب اتمام حجت کامل و بیدار کردن وجدان خفته دشمنان بوده تا شاید هدایت شوند و با این کار سنگدلی دشمن را نشان داد
3.احتمال اینکه 2نفر بودند نیز هست:1.طفل شیرخوارعبدالله رضیع که همانروز در کربلا بدنیا امد و امام برگوشش اذان گفت که دشمن موقع خداحافطی با تیرزد(تاریخ یعقوبى، جلد 2، صفحه182) 2. علی اصغر که حرمله با تیر زد (تحقیق درباره اول اربعین حضرت سیدالشهدا (علیه السلام)، ص 371)
3. برخی نیز معتقدند که حضرت علی اصغر علیه السلام در کربلا یک ساله بودند و قول به شش ماهه بودن ایشان منبع معتبری ندارد
(دانش نامه امام حسین ، ری شهری، ج7 ص33)
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۸
موضوع: #احکام_عبادی_صدقه_و_انفاق
مناسبت: شب شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام
ابو حمزه ثمالی از حالات امام سجاد علیه السلام نقل می کند: کَانَ علیه السلام یَحْمِلُ جِرَابَ الْخُبْزِ عَلَى ظَهْرِهِ بِاللَّیْلِ فَیَتَصَدَّقُ بِهِ وَ یَقُولُ إِنَّ صَدَقَةَ السِّرِّ تُطْفِئُ غَضَبَ الرَّب ... . امام زین العابدین علیه السلام در تاریکی شب، نان و نوای مستمندان را بر دوش می کشید و به طور ناشناس آن را انفاق می کرد و می فرمود: صدقه ی پنهانی، خشم الهی را فرو می نشاند. (کشف الغمة فی معرفة الأئمة (ط - القدیمة)، ج2، ص: 77)
چند نکته کوتاه درباره صدقه و انفاق خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، جای انفاق واجب را نمی گیرد.
2. در پرداخت صدقه مستحبی تفاوتی بین سادات و غیر آن ها نیست لذا می توان صدقه مستحبی را با حفظ احترام به سادات بزرگوار پرداخت کرد.
3. در پرداخت صدقات سعی شود به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود؛ و همچنین به کسی که صدقه پرداخت می شود، هرچه خویشاوندیش نزدیکتر باشد، ثواب آن بیشتر است. مثل پرداخت صدقه به پدر و مادر یا برادر و خواهر. (1)
4. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم، پاداش صدقه دهنده، عطا می شود بدون اینکه از ثواب صدقه چیزی کم شود. (2)
خداوند متعال توفیق کارهای خیر به همه ما عنایت فرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (اجوبه الاستفتائات س1822 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصدقه، مساله 5 و کتاب الهبه، مساله 21 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1335 و م 1607 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، صدقات)
(2) (تحریر الوسیله کتاب الصدقه، مساله 7 ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2 م 1602)
@AhkameHarameRazavi
سه شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۸
موضوع: #قران_خواندن_سر_امام_حسین_علیه_السلام
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا داستان قرآن خواندن سر امام حسین(علیه السلام) واقعیت دارد؟
درمنابع معتبر شیعه و سنی قران خواندن سر امام نقل شده است
زیدبن ارقم گوید:ابن زیاد دستور داد سر امام علیه السلام را برای زهرچشم گرفتن از مردم در کوفه چرخاند که این آیه را خواند که من شنیدم: (اَمْ حَصِبْتَ اَنَّ اَصْحابَ الْکَهْفِ الرَّقِیم کانُوا من آیاتِنا عَجَباً،(ارشاد ج2ص117)
-در جاهای دیگر مثل دمشق،بازار صرافان کوفه نیز این آیات(19 کهف) و (آیات227 شعرا+137بقره +13 کهف) درکتب سنی(تاريخ مدينة دمشق ج60 ص370 وج22 ص117) وشیعه(الصراطالمستقیم ج 2 ص 179) نقل شده است و برای امام زنده و مرده فرق نمیکند و به اذن خداست
*شاید فلسفه خواندن آیات سوره کهف، عجیبتر بودن داستان امام حسین علیه السلام باشد و اینکه عده کمی برای حق درمقابل عده زیادی قیام کردند
-سخن گفتن سربریده حضرت یحیی علیه السلام در کتب اهل سنت(تاریخ طبری ج1 ص346) نقل شده است
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
حکم خمس در صورت واگذاری ملک ویلایی و گرفتن بیش از یک واحد آپارتمان
🔒اگر شخصی، خانۀ کلنگی خود را تحویل دهد تا در محل آن، چند واحد آپارتمان احداث شود و در مقابل مثلا دو واحد آپارتمان دریافت کند؛ آیا واحد اضافی که مورد استفاده شخصی او نیست، خمس دارد؟
🔑-اگر قصد تجارت (فروش واحد اضافی) داشته و مشتری برای خرید آن موجود باشد، مقدار افزایش قیمت پس از کسر تورم، متعلق خمس است. اما اگر قصد فروش نداشته و تنها قصد اجاره دادن داشته باشد، تا زمانی که نفروخته، خمس ندارد و پس از فروش، افزایش قیمت آن (پس از کسر اصل و مقدار تورم)، جزء درآمد سال فروش خواهد بود. (امام خامنه ای)
🔑-اگر انسان منزل قدیمی خویش را - که سال یا سالیانی در آن سکونت داشته و مؤونه محسوب میشده و در این مدّت ترقّی قیمت نموده - به پیمانکاری برای ساخت و ساز بدهد و حسب توافق مثلاً نصف مشاع از زمین را به پیمانکار تملیک نماید، در ازای مثلاً دو واحد آپارتمان با خصوصیّات مشخّص، که پیمانکار آن را در زمان معیّن پس از گذشت سال خمسی فرد به وی تحویل دهد تا از آن خودش استفاده نماید یا آن را اجاره دهد، در صورتی که در زمان توافق ارزش نصف زمین با دو واحد آپارتمان مذکور برابر باشد، آن آپارتمانها خمس ندارد. (آیت الله سیستانی)
📚آدرس:
سایت لیدر امام خامنه ای، سوال7، https://www.leader.ir/fa/content/25552/www.leader.ir، آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج2، م656.
حکم خمس ابزاری که هم برای استفادۀ شخصی است و هم وسیله کار
🔒فردی وسیلهای خریده است که عملاً هم برای کارهای شخصی و هم کار شغلی از آن استفاده میکند و انگیزۀ خرید، هر دو کار است. تکلیف خمس آن چیست؟
🔑-به آن مقدار از سرمایه ماشین که با آن کار مى کند، خمس تعلّق مى گیرد و به مقدارى که جهت نیاز شخصى مورد استفاده قرار مى گیرد و با موقعیت و شأن او تناسب دارد، خمس تعلق نمى گیرد مثلا اگر شش ماه در طول سال با آن کار مى کند و شش ماه براى نیازهاى شخصى اش اختصاص دارد، باید نصف مبلغ آن را بابت خمس محاسبه کند. (امام خامنه ای، آیت الله مکارم)
🔑-اگر برای هر دو جهت باشد خمس ندارد مگر آنكه استفاده شخصی آن به قدری کم باشد که عرفاً جزء مؤونه زندگی محسوب نگردد. (آیت الله سیستانی)
📚آدرس:
امام خامنهای، استفتا بهشمارۀ ۵۸۱۳۲۴. و 555448 و ۵۸۱۵۷۸؛ آیت الله سیستانی، کتاب استفتائات، س۱۳۳؛ آیت الله مکارم، استفتاء خصوصی، کد رهگیری: 140104300031 و پیک احکام 3 مساله19. https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44815&mid=255622 و https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=44803&mid=255452
چهارشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۹
موضوع: #احکام_عبادی_سجده_سهو
مناسبت: شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام ؛ ورود اسیران کربلا به کوفه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت سجاد علیه السلام
از حضرت باقر علیه السلام نقل شده است: إِنَّ أَبِی عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام مَا ذَکَرَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ نِعْمَةً عَلَیْهِ إِلا سَجَدَ ... وَ لا فَرَغَ مِنْ صَلاةٍ مَفْرُوضَةٍ إِلا سَجَدَ ... فَسُمِّیَ السَّجَّادَ لِذَلِکَ. پدرم علی بن الحسین علیه السلام هیچگاه نعمتی را یاد نمی کرد مگر اینکه سجده شکر انجام می داد و بعد از هر نماز واجب نیز سجده می کرد به همین جهت بود که سجاد نامیده شد. (وسائل الشیعه ج7 ص21)
چند نکته کوتاه در مورد سجده سهو خدمت شما تقدیم می شود:
1. در برخی موارد سجده سهو بعد از نماز واجب، واجب می شود (فتوا یا احتیاط واجب) مثل اینکه در نماز در جایی که نباید سلام بدهد سهوا سلام بدهد یا سهوا در بین نماز حرف بزند و همچنین اگر نمازگزار تشهد یا سجده را در نماز فراموش کند چنانچه قبل از رکوع رکعت بعد متوجه شود باید برگردد و تشهد یا یک سجده را بجا آورد ولی اگر در رکوع رکعت بعد یا در رکعات بعدی متوجه شد نماز را ادامه دهد و بعد از سلام نماز به نظر اکثر فقها از جمله امام خامنه ای ابتدا باید تشهد یا سجده را قضا کرده و بعد از آن سجده سهو هم بجا آورد. (1)
2. کیفیت سجده سهو این است که بعد از نماز بلافاصله نیت سجده سهو کرده و به سجده رفته و بگوید: بسم اللّه و بـاللّه الـسـلام عـلیک ایها النبی و رحمة اللّه و برکاته که ذکرش همان سلام اول نماز است که به ابتدای آن بسم الله و بالله اضافه شده است. بعد بنشیند و دوباره به سجده رود و همان ذکر را بگوید و بعد از سجده دوم تشهد و سلام را بخواند. (2)
3. اگر سجده سهو واجب شود و انسان فراموش کند هر زمان که یادش آمد باید سجده سهو را انجام دهد و نماز صحیح است. ولو حالت نماز به هم خورده است.
خداوند متعال ما را از نمازگزاران واقعی قرار بدهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) سیستانی، مکارم، شبیری زنجانی: تشهد نیاز به قضا ندارد و سجده نیاز به قضا دارد. (رساله مراجع م 1236 و 1245)
(2) مکارم: بنابر احتیاط به مقدار واجب تشهد و سلام اکتفا کند و سلام آخر نماز را بگوید. حضرت امام و سیستانی ذکر سجده سهو را مستحب می دانند. (رساله مراجع م 1250)
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۹
موضوع: #نیمه_تمام_شدن_حج_امام_حسین_علیه_السلام
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا امام حسین(علیه السلام) حج تمتع را نیمه تمام رها کرد و به سمت کوفه جرکت کرد؟
1.حج تمتع از شب نهم شروع میشود،ولی امام 8ذی الحجه حرکت کرد،پس اصلا حج را شروع نکرده است(کافی ج4 ص535 +لهوف ص124 )و بارها در زمانی که در مکه بوده ،عمره انجام داده است
2.امام صادق علیه السلام فرمود:" شخصى كه عمره بجا میاورد هر گاه از عمره فراغت حاصل كند هر جا كه بخواهد میتواند برود. زیرا امام حسین علیه السلام در ماه ذى حجة عمره بجاى آورد و در روز ترویه متوجه عراق شد در صورتى كه مردم متوجه منا شده بودند. عمره در ماه ذى حجه براى كسى كه قصد حج را ندارد مانعى نخواهد داشت."(کافی ج4 ص535)
3.از نظر فقهی نیز تبدیل احرام حج به عمره صحیح نیست و کسی که محرم به احرام حج است اگر نتواند حجش را به اتمام برساند تنها با قربانی کردن از احرام خارج میشود(تهذیب الاحکام ج12 ص349)
4. امام علیه السلام برای حفظ حرمت حرم، و جلوگیری از ترور ایشان در مکه، به تمتع نپرداختند و حفظ حرمت حرم، مهم تر از انجام تمتع بود.
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۱/۵/۱۹
موضوع: #احکام_اجتماعی_شرط_بندی_و_قمار
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از امام سجاد علیه السلام روایت است که میفرمایند: ... إِنَّ أَبْغَضَ النَّاسِ إِلَى اللَّهِ مَنْ یَقْتَدِی بِسُنَّةِ إِمَامٍ وَ لَا یَقْتَدِی بِأَعْمَالِه. منفورترین مردم نزد خدا کسی است که سیره امامی را برگزیند ولی از کارهای او پیروی نکند. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج8 ؛ ص234)
چند نکته فقهی درباره احکام فقهی سرگرمی ها:
1. بازی با وسایلی که در عرف وسیلهی قمار شناخته میشود حرام است که به تصریح تعدادی از مراجع تقلید از جمله امام خامنه ای، پاسور از وسایل قمار محسوب میشود؛ لذا خرید و فروش و نگهداری و بازی با آن ولو برای سرگرمی و بدون برد و باخت، شرعا حرام است. (1)
2. بازی با غیر وسایل قمار هم در صورتی که همراه با شرط بندی باشد، شرعاً ممنوع و گناه است. مثلاً چند نفر در مسابقه فوتبال با هم مسابقه میدهند به شرط اینکه بازنده پول یا شیرینی یا مال دیگری به برنده بدهد، یا کاری برای برنده انجام دهد؛ یا مثلا سایتهای شرط بندیی که وجود دارد؛ که اینها شرعا اشکال دارد.
3. در چند مورد شرط بندی اشکال ندارد، مثل: 1. مسابقه سوارکاری. 2. مسابقه تیراندازی
البته در این دومورد هم شرایطی دارد که باید رعایت شود از جمله شرط بندی بین افرادِ مسابقه دهنده باشد نه تماشاچیها. (2)
خداوند متعال توفیق بندگی و زندگی پاک به همه عنایت کند، به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
منابع و نکات توضیحی:
(1) (استفتاء شخصی، شماره استفتاء360286 ؛ رساله جامع م2260)
(2) (اجوبه الاستفتائات، س 1117 و 1122 ؛ منهاج الصالحین ج2 مسأله 22 ؛ استفتائات حضرت امام، ج2 س 15 و 17 و 18 ؛ فاضل ج1 س953 ؛ بهجت، استفتائات ج4 س 645 و س6436 ؛ مکارم، استفتائات ج2 س 727 و 735 ، ج 3 س 471 ؛ جامع المسائل، فاضل ج1 س 1564 ؛ رساله جامع، سیستانی، م 2259)
@AhkameHarameRazavi
چهارشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۱/۵/۱۹
موضوع: #جمله_کل_یوم_عاشورا_و_کل_ارض_کربلا
سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام
آیا جمله(کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا) حدیث است؟
1.این جمله حدیث نیست و حدیث خلافش هست که هیچ روزی مثل عاشورا نیست(لایوم کیومک یا اباعبدالله" هیچ روزی مانند روز تو نباشد ای ابا عبدالله")(امالی صدوق ص177) که از لحاظ سختیها و مصیبات هیچ روزی مثل عاشورا نیست
2.گرچه جمله(کل یوم عاشورا) حدیث نیست، اما توجیه درستش این است که هر روز باید مقابل ظالمان ایستاد و از حق دفاع کرد(صحیفه امام خمینی ج۹، ص۴۴۵ )؛ یعنی:
صف بندی دو جبهه یزیدیان و حسینیان منحصر به روزی همچون عاشورا و سرزمینی همچون کربلا نیست بلکه صف بندی میان حق و باطل در هر زمان و مکان و در طول تاریخ وجود داشته و خواهد داشت اما مهم آن است که ما در کدام جبهه و صف ایستاده و چگونه از امام زمانمان دفاع می کنیم .
«منظور این جمله این نکات می باشد: زنده بودن و زنده نگه داشتن همیشگی عاشورا»، «توجه همیشگی به عاشورا و کربلا»، «اشاره به نبرد همیشگی حق و باطل» و «ظلم ناپذیری در هیچ مکان و زمانی» اشاره میکند.
خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
عقد کردن یک ساعته نابالغ برای محرمیت
🔑-پدر و جد پدري مي توانند براي محرم شدن، يك ساعت يا دو ساعت زني را به عقد پسر نابالغ خود درآورند و نيز مي توانند دختر نابالغ خود را براي محرم شدن به عقد كسي در آورند ولي بايد آن عقد براي دختر مفسده نداشته باشد.(حضرت امام)
🔑-در عقد رضیعه اگر مدت عقد کوتاه باشد مثلا یکی دو ساعت محل اشکال است یعنی علی الاحوط باید مدت ان به قدری باشد که قابلیت تمتع باشد. (امام خامنه ای)
🔑-اگر براي محرم شدن- مثلاً- پدر يا جد پدري دختر يا پسر نابالغ خود را براي مدّت كوتاهي به عقدكسي در آورد، در صورتي كه بر آن مفسده اي بار نشود عقد صحيح است، ولي اگر در مدّت ازدواج پسر به طور كلّي قابليّت تلذّذ نداشته باشد، يا دختر به طور كلّي قابل تلذّذ او نباشد صحّت عقد محلّ اشكال است[یعنی احتیاط واجب این است که مدّت عقد به اندازه اي باشد كه پسر به حدّ بهره گيري جنسي برسد].(آیت الله سیستانی)
🔑-پدر يا جدّ پدرى مى تواند براى محرم شدن با زنى او را به عقد موقّت پسر نابالغ خود درآورد (به شرط اينكه مدّت عقد به اندازه اى باشد كه پسر به حدّ بهره گيرى جنسى برسد) و نيز مى تواند دختر نابالغى را براى محرم شدن بستگان به عقد كسى درآورد (به همان شرط كه در مورد پسر گفته شد) و در هر دو صورت بنابر احتياط واجب بايد عقد فايده اى براى آن دو داشته باشد و خالى از مفسده باشد.
نکته: با توجه به اشکالی که آیه الله مکارم در زمینه عقد صغیره دارند لازم است مقلدین ایشان در صورت وجود مصلحت از نمایندگان ایشان کسب اجازه موردی کنند.(آیت الله مکارم)
📚آدرس:
توضیح المسائل مراجع، م2429؛ امام خامنه ای؛ استفتاء خصوصی در تاریخ خرداد 1401؛ آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، مسأله 326. آیت الله مکارم، سایت:https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=529&mid=263118
پنج شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۱/۵/۲۰
موضوع: #احکام_عبادی_اهمیت_یادگیری_احکام
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم
از حضرت صادق علیه السلام روایت است که میفرمایند: مَنْ تَعلَّم ِلِلّه و عَمِلَ ِلله وَ عَلَّم ِلله دُعِیَ فی مَلکوتِ السّماواتِ عظیماً. کسیکه برای خدا علم را بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران نیز یاد دهد، در آسمانها از او به بزرگی یاد میشود. (امالی طوسی: ص:167)
دو نکته کوتاه درباره اهمیت یادگیری احکام دین خدمت شما خوبان تقدیم می شود:
1. یکی از واجبات، یادگیری احکامی است که انسان معمولا در زندگی به آنها نیاز پیدا می کند و آموختن آنها پیش از عمل واجب است تا در هنگام عمل بر خلاف وظیفه شرعی خود عمل نکند، همچون احکام عبادات مثل نماز و روزه و احکام معاملات مثل مباحث خرید و فروش و تجارت برای کسانی که به کسب و کار مشغول هستند. (1)
2. در بسیاری از احکام و مسائل دینی ندانستن و جهل عذر محسوب نمی شود مثلا اگر کسی به جهت نداستن و جهل به مساله، وضو یا غسل باطلی بجا آورده باشد یا ارکان نماز را کم یا زیاد کند، نمازی که با وضو یا غسل باطل بجا آورده باطل است و دوباره باید نماز را بخواند یا کسی که مثلا توانایی ایستادن دارد هر چند به کمک تکیه بر دیوار یا صندلی، ولی نماز را نشسته می خواند نمازهایی که به این صورت خوانده باید دوباره بخواند؛ هر چند از مساله آگاه نبوده است. (2)
خداوند به همه توفیق علم و عمل عنایت فرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.
نکات توضیحی و منابع:
(1) (توضیح المسائل مراجع تقلید م 11)
(2) (رساله مراجع م 942 و 1264 و 1265)
(3) (رساله مراجع م 2052)
@AhkameHarameRazavi