eitaa logo
احکام حرم رضوی
3.3هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
33 ویدیو
29 فایل
ویژه مبلغین، ائمه جمعه و جماعت و طلاب علوم دینی ارتباط با ادمین @Ahkameharam
مشاهده در ایتا
دانلود
شنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۷ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «إِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَینِ حَرَارَهً فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ لَا تَبْرُدُ أَبَدا»«برای شهادت امام حسین علیه السلام در دل‌های مؤمنان شراره‌ای است که هیچ‌گاه خاموش نشود.»( جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص556) قیام امام حسین علیه السلام از جمله بزرگ‌ترین حوادث تاریخ اسلام است. به گونه‌ای که پس از گذشت قرن‌ها، هنوز مردم یاد این واقعه را زنده می‌دارند و برای آن حضرت عزاداری می‌کنند. دلایلی برای ماندگاری قیام حضرت وجود داردکه برخی را عرض می کنیم: 1. اخلاص و انگیزه الهی: از آنجا که خلق حماسه عاشورا دارای انگیزه الهی بود و امام حسین علیه السلام در یک روز هر چه داشت برای خدا و در راه احیای دین خدا و سنت رسول خدا فدا کرد و با خونش امضاء نمود لذا رنگ ابدی پیدا کرد و هرگز گرد و غبار غفلت و فراموشی آن را نمی‌گیرد چون قیام حضرت رنگ و بوی دنیا نداشت تا فناپذیر گردد ازاین جهت در زیارت اربعین آمده است که امام در راه خدا جان خود را فدا کرد تا بندگان خدا را از نادانی و گمراهی نجات دهد.( مفاتیح الجنان، زیارت اربعین) 2. نقش خاندان اهل بیت در ماندگاری عاشورا : یکی دیگر از عوامل مسلّم جاودانگی عاشورا تلاش مستمر و سیره عملی ائمه علیهم السلام در اقامه عزای سالار شهیدان می‌باشد. در مناسبت‌های مختلف به بیان اهمیت عزاداری و زیارت امام حسین علیه السلام می‌پرداختند، تبیین اهداف قیام امام حسین علیه السلام ، جلوگیری از تحریف عاشورا، بیان حقایق و عمق جنایت بنی‌امیه، رسوا نمودن دستگاه بنی‌امیه ، برگزاری مجلس عزای امام حسین علیه السلام ، ترغیب و تشویق بر اقامه عزای سالار شهیدان ، ذکر فضائل عزاداری و گریه و زیارت امام حسین از اقدامات بسیار مؤثر اهل بیت علیهم السلام در ماندگاری حماسه عاشورا است . 3. تلاش شیعیان برای حفظ قیام عاشورا: نقش مردم از زمان بنی امیه تا بنی العباس تا زمان رضاخان و دیگر ستمکاران در برگزاری عزای امام حسین علیه السلام تحت هر شرائطی با وجود تهدید و ممانعت و زندان بسیار روشن و قابل تقدیر است خداوند ما را جزء عزادارن حقیقی قرار دهد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۷ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن عرض تسلیت ایام عزای سید الشهدا علیه السلام یکی از حقوقی که که در آموزه های دینی بسیار بر آن سفارش شده است رعایت حق والدین به جهت اهمیت چند نکته کوتاه درباره حقوق والدین را یاد آوری می کنم: یکی از وظایف واجب فرزندان برخورد نیک با والدین و بی‌ادبی نکردن نسبت به آنها می باشد؛ چه از نظر گفتار و چه از جهت رفتار، هرچند والدین نسبت به فرزند بدی کرده باشند اگر پدر و مادر انسان فقیر باشند بر فرزندان واجب هست، نفقه پدر و مادر را پرداخت کنند. مقصود از نفقه تامین خوراک و پوشاک و سایر نیازهای ضروری آنها مطابق با شانشان می باشد.  اگر پدر و مادر درباره امورمربوط به فرزند دستوری بدهند که گناه نباشد و مخالفت با دستور شان سبب اذیت و ناراحتی ایشان شود اطاعت لازم است.بنابراین اگر فرزند با دوستانی معاشرت داشته باشد که والدین از این ارتباط فرزندشان با او رنج می برند و قلبا آزرده خاطر می شوند بر فرزند ترک این رفاقت واجب است.( از روی دلسوزی به فرزند: امام خمینی، سیستانی) در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم: حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند.  خداوند به همه عزیزان که از نعمت والدین بهره مند هستند، توفیق انجام وظیفه را در برابر آنها عنایت بفرماید به برکت صلواتی بر محمد و ال محمد. منابع:امام خامنه ای استفتائات خصوصی- ایت الله سیستانی رساله جامع ج 2 م 519-ایت الله مکارم-سایت معظم له @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۷ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری  از زمانی که اباعبد الله و یاران باوفایش در کربلا به شهادت رسیدندعزاداری اهل بیت بر سید الشهدا شروع شد. واین عزاداری همراه با دو ویژگی بود 1. گریه بر مصائب شهدای کربلا 2. تبیین جایگاه اهل بیت وبیان حوادث کربلا و پرده برداشتن از چهره تزویر بنی امیه. امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب سلام الله علیها و سایر اسرا در کوفه و شام علاوه بر اینکه بر مصائب امام شهید ویارانش می گریستند همزمان جایگاه و فضائل اهل بیت علیهم السلام را بیان و جنایات زشت امویان را برملا می نمودند. بعد از جریان اسارت شیوه عزاداری اهل بیت علیهم السلام بر امام حسین علیه السلام به این نحو بود که گاهی مرثیه خوانی را دعوت می کردند در مجلس امام حسین علیه السلام مصیبت و مرثیه بخواند و آنان گریه می کردند و دستور می دادند همه گریه کنند. امام باقر علیه السلام در روز عاشورا برای امام حسین علیه السلام مجلس عزا بر پا می کرد و بر مصایب آن حضرت گریه می کردند که در آن مجلس شعرخوانی کمیت در تاریخ معروف است (کافی ،ج8 ،ص 102) امام رضا علیه السلام در شیوه عزاداری پدر بزرگوارشان امام کاظم علیه السلام فرمودند که:چون ماه محرم فرا می رسید کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا در این روز پدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرا می گرفت(امالی شیخ صدوق ،ص 191) در مورد امام رضا علیه السلام دارد که از دعبل خزاعی درخواست کردند مرثیه بخواند آنگاه حضرت بین حاضران و خانواده خود پرده ای زدند تا بر مصایب امام حسین علیه السلام اشک بریزند (مستدرک الوسائل ،ج10 ،ص 386) امام حسین علیه السلام از خواهران و زنان و دخترانش خواست که بعد از شهادتش از شیوه های غلط عزاداری استفاده نکنند و فرمود: چون من کشته شوم مبادا برای من گریبان چاک زنید ، مبادا صورت خود خراش دهید و مبادا حرفی بزنید که ارزش این حماسه را پایین بیاورید(لهوف ابن طاووس ،ص 150) بنابراین باید در عزاداری از کارهایی که موجب سستی و وهن مذهب شود، دوری شود. خداوند ما را در صراط مستقیم همواره مستدام بدارد به برکت صلوات برمحمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
شنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۷ موضوع: مناسبت: شب شهادت امام سجاد علیه السلام به روایتی سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت سجاد علیه السلام بروایتی .  یکی از واجبات رکنی  نماز سجده است چند نکته کوتاه را در این زمینه خدمت شما خوبان یادآوری می کنم: 1. هنگام سجده بايد پيشانى بر زمين يا چيزهايى كه از زمين مى‌رويد، مانند خاك و سنگ و چوب و برگ درختان باشد، ولى سجده بر چيزهاى خوراكى و پوشاكى هر چند از زمين برويد جايز نيست. 2. اگر نماز گزار پيش از آن كه پيشانيش ‎به ‎زمين برسد و بدن آرام بگيرد عمداً ذكر سجده را بگويد، يا پيش از تمام شدن‎ذكر‎سجده‎عمداً سر از سجده بردارد، نماز باطل است.(مشهور، مخالف: گلپايگاني و صافي و تبريزي بايد ذكر را در حال آرامش بگويد و احتياط واجب دو مرتبه نماز را بخواند)(رساله مراجع 1051) 3.واجب‎است‎ نماز گزار بعد از تمام شدن ذكر سجده اول بنشيند تا بدن آرام بگيرد و سپس سجده دوم را انجام دهد.(رساله مراجع 1056) در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم: حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند.  خداوند توفيق بندگي خالصانه را در درگاه خداي متعال عنايت كند به بركت صلوات بر محمد و ال محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۸ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری 1- خطبه‌های آتشین: امام علیه السّلام برای روشنگری مردم و تبیین معارف عاشورایی و پرده‌برداری از چهرة منفور بنی‌امیه خطبه‌هایی در کوفه و شام ایراد فرمودند و اذهان مردم مدینه را نسبت به بنی‌امیه آگاه کردند و این زمینه‌ای شد که بسیاری از قیام‌ها بر علیه امویان در مدینه شکل بگیرد. 2. - تبیین معارف اهل بیت و مبارزه در قالب دعا: امام زین العابدین ـ علیه السّلام ـ در محیطی که ارعاب و اختناق حاکم بود مباحث سیاسی و اصول اعتقادی را در قالب دعا بیان می‌فرمود که مهم‌ترین آنها مسئلة امامت و رهبری حقیقی جامعة اسلامی و غصب و تصاحب آن توسط حکّام جور بود 3- زنده نگه داشتن یاد و خاطرة عاشورا: واقعة عاشورا در افکار عمومی برای حکومت اموی بسیار گران تمام شد و مشروعیت آن را زیر سؤال بود، امّا برای اینکه این فاجعة عظیم فراموش نشود امام با گریه بر شهیدان و زنده نگه داشتن خاطرة آنان مبارزة منفی را به صورت گریه ادامه داد. 4- تربیت شاگردان: امام ،شاگردان و اصحاب خاصّی تربیت کرد که هر یک از آنها حافظ دستاوردهای مکتب عاشورا و امامت بودند. خداوند توفیق عمل به دستورات اهل بیت علیهم السلام را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۸ مناسبت: شهادت امام سجاد علیه السلام به روایتی موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن عرض تسلیت ایام عزای سید  الشهدا علیه السلام. یک سوال: تفاوت لباس و پوششی که خانم در نماز و در برابر نامحرم استفاده می کند در چیست؟ تفاوت اول: در مقدار پوشش است، پوشش پا تا مچ در نماز برای خانم لازم نیست اما در برابر نامحرم باید پای خود را بپوشاند و تنها عضوی که از پوشش استثناء شده است گردی صورت و دست تا مچ است و پوشش بقیه بدن واجب است حتی اگر مقابل نامحرم نیز نماز بخواند پوشش پا واجب می شود. تفاوت دوم:اگر خانم بعد از وضو صورتش را آرایش کند و با آن نماز بخواند یا لباسش زینتی باشد یا خانم از زیورآلاتش در نماز استفاده کند، اشکالی ندارد اما در برابر نامحرم باید زینتها و آرایشهای خود را باید از نامحرم بپوشاند.(تفاوت نظر) تفاوت سوم: اگر خانم در نماز از لباسهای تنگ و چسبان استفاده کند مانعی ندارد اما در برابر نامحرم که تحریک کننده و موجب مفاسدی است، مثل ساپورت در مقابل نامحرم جایز نیست. در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم: حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند. @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۸ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری خداوند در قرآن می فرماید: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون»: آنان که در راه خدا کشته می‌شوند مردگان می‌پندارید آنان زندگانند و نزد خدای خویش روزی می‌خورند. (ال عمران، 169) امروزه دشمنان اسلام بیشترین وحشت را از فرهنگ شهادت و شهادت طلبى دارند؛ از این رو دنبال حذف فرهنگ شهادت طلبی و جهاد از جامعه هستند؛ برای درک بیشتر ارزش شهادت چند نمونه از روایات درباره شهادت را خدمت شما عرض می کنیم: 1. بالاترین خیر: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: بالاتر از هر نیکی، نیکی برتری است تا این که شخص در راه خدا کشته شود. پس هنگامی که در راه خدا کشته شد، نیکوکاری ای بالاتر از آن نیست.(بحار، ج 100، ص 10) 2. اولین بهشتی: امام رضا علیه السلام می فرماید: اوّلین کسی که وارد بهشت می شود، شهید است( بحار ج 100، ص 11) 3. مقام شفاعت داشتن: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:سه گروه هستند که در روز قیامت شفاعت می کنند و خدا هم شفاعت آنان را می پذیرد: پیامبران، سپس عالمان و سپس شهیدان(بحار، ج 100، ص 12) 4. رهبران اهل بهشت: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: مجاهدان در راه خدا رهبران اهل بهشتند. (مستدرک، ج 11، ص 18) خداوند توفیق شهادت در راه خودش را به ما عنایت بفرماید به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
یکشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۸ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. یکی از مهمترین واجبات دینی فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و این فریضه جنبه نظارت عمومی را دارد و چنانچه بخواهیم در جامعه گناه رواج پیدا نکند و زشتی گناه از بین نرود تنها چاره آن عمل به فریضه امر به معروف است البته بهترین شیوه تذکر با زبان نرم بدور از خشونت است.امر به معروف فقط در صورتهایی که عرض می شود ساقط می شود: مورد اول: آمر به معروف و ناهی از منکر یقین داشته باشد که تذکرش هیچ تاثیری ندارد هر چند به صورت موقت یا تکرار تذکرش نیز قطعا تاثیری ندارد اما اگر مقداری احتمال بدهد که تذکرش ولو به صورت موقت تاثیر دارد، وظیفه ساقط نمی شود. مورد دوم: گنهکار از گناهش دست برداشته و برنامه ای برای تکرار گناه ندارد، دیگر امر به معروف ساقط است مورد سوم: تذکر دهنده بداند یا بترسد که امر یا نهی او ضرر جانی یا آبرویی یا مالی قابل توجه نسبت به او یا خانواده یا دیگران داشته باشد در این صورت ساقط است، اما اگر ضرر مختصر و غیر قابل توجه باشد سبب سقوط تکلیف نمی شود،البته اگر کار معروف و منکر به قدری نزد خدای متعال، مهمّ باشد که باید در راه آن، ضررها و دشواری‌ها را تحمّل نمود؛ مثلا اصل دین در خطر باشد مانند شهادت سید الشهدا در این صورت بذل جان و مال واجب است. در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم: حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۹ موضوع: سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم -با تسلیت ایام سوگواری حضرت زینب سلام الله علیها بعد از واقعه عاشورا فرمود: «ما رأیت الا جمیلاً»یعنی من به جز زیبایی چیزی ندیدم و آنچه مشاهده کردم همگی زیبا بود(بحار، ج 45، ص 116 ) در تفسیر این جمله حضرت، برخی از زیبائیهای عاشورا را خدمت شما عرض می کنیم: 1. رضایت به مشیت الهی: کربلا تجلیگاه رضای انسان به قضای خدا بود . امام حسین علیه السلام در آخرین لحظات حیات در قتلگاه چنین زمزمه می کرد: «الهی رضا بقضائک » یعنی خود را هیچ ندیدن و جز خدا هیچ ندیدن و در مقابل پسند خدا اصلا پسندی نداشتن . در آغاز حرکت از مکه به سوی کوفه نیز در خطبه ای فرموده بود: «رضا الله رضانا اهل البیت » ، رضا و پسند ما خاندان، همان پسند خدا است! (موسوعة کلمات الامام الحسین، ص 328 ) 2. حق محوری: امام حسین علیه السلام در اولین سخنرانی خود در روز دوم محرم می فرماید: مگر نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل جلوگیری نمی شود؟( تحف العقول، ص۱۷۴) این بیان نشان ازحق طلبی حضرت داردوتوجه می دهدبه اینکه هدفش احقاق حق وابطال باطل است. 3. وفاداری و ولایتمداری: در کربلا ولایتمداری یاران امام حسین علیه السلام و تبعیت از امام و وفاداری تا آخرین قطره خون، بارها نشان داده شده است،مثلا شب عاشورا همه اعلام وفادرای کردند و یا در آخرین لحظات مرگشان، برخی به امام می فرمودند: «اوفیت یابن رسول الله؟؛ آیا وفا کردم»( مقتل مقرم،ص244) اینها شمه ای از زیباییهای عاشورا بود. خداوند ما را جزء یاران واقعی امام زمان عحل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه ظهر فقهی ۱۴۰۲/۵/۹ موضوع: سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از موضوعاتی که زیاد درباره آن سوال می شود وامهای بانکی است که در این باره چند نکته کوتاه عرض می شود: وامهایی که بانکها به مردم می دهند به دو شکل است:  شکل اول: قرض الحسنه است که بانک در این نوع سود نمی گیرد و بانک فقط کارمزد می گیرد که به نظر برخی از مراجع از جمله امام خامنه ای بانک فقط می تواند هزینه هایی که بابت قرض دادن متحمل شده، به عنوان کارمزد دریافت کند. و کسی که وام قرض الحسنه گرفته چنانچه در مورد مصرفش شرطی نشده، هر موردی که بخواهد می تواند مصرف کند. شکل دوم: تسهیلات است که در این نوع چنانچه بانک سودش را بر اساس یک قرارداد شرعی دریافت کند، اشکالی ندارد.در این نوع وامها تلاش شده است که سود در برابر پول نباشد بلکه در برابر کالا یا عملی باشد لذا به همین منظور در بسیاری موارد وامها اکنون در قالب مرابحه پرداخت می شود. مرابحه هم به این صورت است که وام گیرنده باید با مبلغ وام برای بانک به صورت نقدی کالایی را خریداری کند و همان کالا به صورت مدت دار با مبلغ توافق شده  با بانک، برای خودش بردارد. لذا در این نوع وام، وام گیرنده باید از نوع قرارداد آگاه باشد و طبق قرار وام را مصرف کند و تخلف از قرارداد جایز نیست. وبا این توضیح گرفتن وام طبق نظر امام خامنه ای و برخی از مراجع دیگر اشکالی ندارد. در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم: حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خاصه امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۵/۹ موضوع: سلام علیکم –بسم الله الرحمن الرحیم- تسلیت ایام سوال: آیا امام حسن و حسین علیهم السلام در حمله اعراب به ایران شرکت داشتند و مردم طبرستان را کشتند؟  جواب:1. هیچ مورخ شیعی حضورشان را نگفته( و در مسائل اختلافی باید برای قبولاندن از کتب مورد قبول افراد،آدرس بیاید) و فقط 2 مورخ سنی گفته اند: بلاذری بدون سند گفته و با فعل مجهول (فیمایقال:یعنی گفته شده) نقل کرده که معلوم است فقط به او گفته اند و برایش معتبر نبوده(فتوح البلدن:با 250 سال فاصله از زمان حادثه).  دومی" طبری بوده: که  طبری خودش 2قول دارد: قول اول با  سند معتبر وقتی کسانی که در فتح طبرستان بودند: اسامی را نام میبرد اسمی از 2 امام نمیبرد – ولی در سند ضعیف که از 4راوی (2راوی دروغگو و 2راوی مجهول هستند،) گوید بوده اند.  -البته تاریخ جرجان نیز که اسامی اصحاب پیامبر که در طول عمر به گرگان رفته اند را نام میبرد اسم حسنین را گوید ولی خودش گفته: احتمالا زمان حکومت پدرشان برای کاری رفته اند مورخین همه از این 2نفرنقل کرده اند. پس سند اصلی همین هاست که دروغ و ضعیف بود.  2.اکثریت مورخین قدیمی گفته اند گرگان بدون جنگ فتح شد طبری نیزدر جایی فتح طبرستان را با خونریزی همراه می‌داند و در صفحه بعد با صلح و بدون خونریزی میداند   3. آن دسته‌ای از گزارشهای تاریخی نیز فقط اشاره به حضور امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) در ایران دارند و در آنها هیچ گونه اشاره‌ای نشده که حضور آنان برای جنگ بوده است. 4.فتح طبرستان در زمان حکومت عثمان بوده (سال30)که امام علی علیه السلام کوچکترین همکاری با خلفا نمیکرده است،چگونه وقتی خودش که تمام تاریخ فرمانده جنگهای زمان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بود،در جنگ شرکت نکند، بعد اجازه بدهد بچه های یپامبر برود. در صورتی که امام حتی در جنگهای زمان حکومت خودش، نیز میگفت:این 2 بچه پیامبر و حجت خدا هستند و نباید کارشان شود و به محمدحنفیه پسر دیگرش میگفت: توبرو. 5. اساسا سیره ائمه علیهم السلام این بود که زیر پرچم غیر معصوم نمی رفتند برای همین همواره مورد آزار و اذیت حاکمان بودند. 6. هیچ پیامبر یا امامی برای کشورگشایی نجنگیده است. چنان چه بنابر نقل ابن اثیرسید هاشم معروف الحسنی و همچنین باقر شریف قرشی: «امام حسن و امام حسین (علیهما السّلام) بعد از پیامبر در هیچ فتحی شرکت نداشتند ». 7.چگونه امام علیه السلام همراه دشمن خودش و پدرش(سعید بن عاص و عبدالله بن زبیر) به جنگ رفته باشد 8. دلیل جعل این داستان: اعراب در طبرستان نبردهای سخت و طولانی و خونینی داشتند، و اکثر این نبردها به دستور خلیفۀ دوم و سوم و لشکریان معاویه بود. در اواخر دورۀ امویان ایرانیان به ائمۀ شیعه علاقه پیدا کردند؛ طوری که طبرستان، که روزی مرکز مخالفت با اعراب و دژی در مقابل آنان بود، به یک پایگاه شیعی تبدیل شده بود! از آنجا که این کتب متعلق به بعد از دورۀ امویان است، در نتیجه احادیث بسیاری که به گفتۀ همه در دورۀ امویان جعل شده بود به آنها راه پیدا می‌کند تا مردم طبرستان را از ائمۀ شیعه دور کنند! با این حربه که آنها در جنگ با شما شرکت داشتند. 9.مردم گرگان و طبرستان در قرن 3-2 هجری و در اثر نهضت فرهنگی تبلیغی سادات علوی، مسلمان و شیعه شدند. چگونه ممکن است که حسنین (نعوذ بالله) خون بی‌گناهان را ریخته باشند، در حالیکه نسل بعدیِ مردم طبرستان و گرگان، در راه اهل بیت جانفشانی‌های بسیار کردند 10.اما بر فرض محال شرکت کرده باشند: وقتی طبق آیه تطهیر(33 احزاب)آن دو معصوم  هستند؛ پس اشتباه نمیکنند و برای جلوگیری از ظلم  بیشتر و کنترل سپاه رفته اند تا جلوی ظلم را تا حد توان بگیرند و همچنین بتوانند تبلیغ اسلام حقیقی و شیعه را انجام دهند. خدا ما را جزء عزادارن حقیقی قراردهد به برکت صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi
دوشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۵/۹ موضوع: سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.یکی از گناهان کبیره که سبب محرومیت از نعمتهای خداوند متعال می شود اسراف و تبذیر است که دوری از اسراف بر همگان لازم است چه فرد ثروتمند باشد چه فقیر که در این زمینه نکاتی را یادآوری می کنم:  اسراف ‌و‌تبذير ‌از‌ گناهان ‌كبيره‌ است‌ و بايد از آن پرهيز شود، مصرف كردن ‌مال ‌بيش ‌از حد و اندازه نياز و زياده روي به نحو غير متعارف را اسراف ميگويند و مصرف كردن مال در كار بيهوده و ناشايست ‌تبذير ‌مينامند  اسراف و تبذیر مصادیق فراوانی دارد که تشخیص آن به عهده خود مکلف است و یکی از موارد اسراف حرام، زیادی روی در مصرف آب یا برق یا گاز یا دور ریختن میوه یا مواد غذایی در صورتی که به اندازه‌ای باشد که استفاده از آن عرفاً ممکن است - هرچند برای تغذیۀ حیوانات - جایز نمی باشد؛   مقدار مالي را که اسراف شده ، مکلف علاوه بر اینکه گناه کرده است، بايد خمس آن پرداخته شود. در پایان به زائرین گرامی نکته ای بسیار مهم را یاد آور می شوم: حضور در پیشگاه امام معصوم عليه السلام آدابی دارد و رعایت این آداب اقتضاء دارد پوشش مناسب داشته باشیم و بانوان محترمه از چادر و پوشش کامل استفاده کنند. همچنین در محضر امام عليه السلام از بلند کردن صدا پرهیز نمایند. تعجیل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد @AhkameHarameRazavi