پنجشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
مناسبت: مبعث
سلام عليكم بسم الله الرحمن الرحيم. ضمن عرض تبریک عید بزرگ مبعث، خداوند متعال در قرآن مجید نسبت به عظمت شخصیت پیامبر اکرمصلی الله علیه وآلهمیفرماید: به یقین، رسولی از خود شما بسوی شما آمد که رنجهای شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهرباناست.(توبه 128)
یکی از منتهایی که خدای متعال بر مومنین نهاده است نعمت وجود نازنین پیامبر رحمت می باشد که به شکرانه وجود با برکت حضرتش، برای مومنین وظایفی سفارش شده است:
1. مستحب است که نام پیامبر خداصلی الله علیهو آله برای فرزندان انتخاب شود.( تحریر الوسیله، احکام ولادت م 2،)
2. مستحب است هر وقت که انسان اسم مبارک رسول خدا صلی الله علیه و اله مثل احمد یا لقب ها و کنیه های حضرت مثل مصطفی را بشنود، صلوات بفرستد حتی اگر در نماز هم باشد باز هم مستحب است، صلوات بفرستد. همچنین وقتی که نام پیامبر خدا صلی الله و اله وسلم یا لقب او را می نویسد مستحب است صلوات را به طور کامل بنویسد و بهتر است هر وقت حضرت را یاد می کند، صلوات بفرستد.
3. لزوم پرهیز از هتک و بی احترامی به اسم پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و دیگر اهل بیت علیهم السلام حتی به اسم این بزرگوان که برای مکانی نام گذاری شده، مثل صحن پیامبر اعظم یا میدان امام حسین علیهما السلام نباید اسامی مورد بی احترامی انجام گیرد.
4. برگزاری مجالس ذکر فضائل و مناقب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مستحب است.
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجيل در فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتي مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنجشنبه ظهر اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
موضوع: #اهداف_بعثت_انبیا
سلام علیکم
بسم الله الرحمن الرحیم
تبریک ایام
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هدف از بعثت را چنین بیان میکند که : «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ» بهراستی که من مبعوث شدم تا شرافتهای اخلاقی را کامل و تمام کنم [و به مردم بیاموزم]»( بحار الانوار، ج 68، ص 382،و السنن الکبری بیهقی، ج 10، ص 323)
اهداف متعدد بعثت پیامبران علیهم السلام در قرآن عبارتند از:
1. خدا پرستی و پرهیز از طاغوت: از اهداف زیر بنایی و بنیادین بعثت انبیا علیهم السلام فراخوانی مردم به پرستش خدای یگانه و دوری از طاغوت و مظاهر آن است:«وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنْ اُعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ (نحل: 36)«ما در هر امتی پیامبری برانگیختیم تا به آنان بگویند خدا را بپرستید و از پرستش غیر خدا (طاغوت) خودداری کنید.
2. تعلیم و تزکیه مردم : «و لقد من الله علیالمؤمنین اذ بعث فیهم رسولاً من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم»( آلعمران آیه 164)) و خداوند بر مؤمنین منت گذاشت آنگاه که از جنس خودشان رسولی فرستاد تا بر آنها آیات الهی را بخواند و آنها را تزکیه و تعلیم و هدایت نماید.
3. ایجاد قسط و عدل :لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکتابَ وَ الْمِیزانَ لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ[حدید/۲۵)
۴. رفع اختلافات مردم :کانَ النّاسُ أُمَّةً واحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیینَ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِینَ وَ أَنْزَلَ مَعَهُمُ الْکتابَ بِالْحَقِّ لِیحْکمَ بَینَ النّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُوا فِیهِ(بقره/۲۱۳)
۵. تشویق و تهدید انسان ها : وَ ما نُرْسِلُ الْمُرْسَلِینَ إِلاّ مُبَشِّرِینَ وَ مُنْذِرِین َ[انعام/۴۸)
خداوند ما را در مسیر اسلام حقیقی ثابت قدم بدارد به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
موضوع: #نماز_جمعه
سلام علیکم. بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر. یکی از نمازهای بسیار با فضیلت نماز جمعه است که در این باره به چند نکته اشاره می شود:
1.یکی از با فضیلت ترین اعمال روز جمعه شرکت در نماز جمعه است که ترک کردن نماز جمعه و اهمیت ندادن به آن شرعا مذموم است و شرکت در نماز جمعه در زمان غیبت امام زمان علیه السلام به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ی حفظه الله واجب تخییری است به این معنا که انسان بین خواندن نماز ظهر یاخواندن نماز جمعه مخیراست، هرچند که شرکت در نماز جمعه فضیلت بیشتری دارد. (1)
۲.مسافرین عزیز هم میتوانند در نماز جمعه شرکت کند. (2)
۳.کسی که میخواهد نمازظهر را در منزل بخواند به نظر اکثر مراجع از جمله امام خامنه ای مستحب است که همان اول وقت نماز ظهر را بخواند وتاخیر انداختن لازمنیست.(3)
۴.کسی که در نماز جمعه شرکت کرده واجب است به خطبهها گوش کند و همچنین باید ازهر کاری کهباعث ازبین رفتن فایده خطبهها یا گوش ندادن می شود مانند صحبت کردن با دیگران پرهیزکند.(4)
5.کسی که به خطبهها نرسیده می تواند در نماز جمعه شرکت کفایت ازنماز ظهر نیز میکند.(5)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
تعجیل درفرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وسلامتی مراجع عظام خصوصا امام خامنه ای حفظه الله صلوات بر محمد و آل محمد.
منابع:
(1)(بنا براحتیاط واجب نماز جمعه کفایت از ظهر نمی کند. صافی، گلپایگانی) (رساله 16 مرجع ج1 ص:1062 م1 و اجوبه س606 و 608)(2) (رساله16 مرجع ج1 ص1065 م12)(3) (سایت امام خامنه ای قسمت استفتائات جدید، نماز جمعه رساله جامع سیستانی م1802 خوئی و وحید منهاج ج2 204 ، ، تبریزی استفتائات جدید ص132 م631 ، اراکی رساله م1506) (5) (رساله 13مرجع ص 847
@AhkameHarameRazavi
پنجشنبه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۱۹
موضوع: #فواید_خمس_دادن 1
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خمس اثرات فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1-تطهير اموال: تغذيه در سلامت جسم و جان آدمي سهم مهمی دارد. غذاي سالم و حلال فکر سالم، عمل سالم و ... پديد مي آورد و از غذاي ناسالم و حرام افکار شيطاني، عمل شيطاني پديدار مي گردد. يکي از علل تشريع خمس تطهير اموال است در همين زمينه از امام صادق (علیه السلام) سؤال شده: «مردي که از راه حلال و حرام مالي به دست آورد، و مي خواهد توبه کند ولي حلال و حرام را به طور مشخص نمي شناسد چه کند [و چگونه خود را از حرمت خلاص نمايد] فرمود خمس آن مال را بدهد مالش پاک مي شود. خداوند اموال را به وسيله پرداخت خمس تطهير فرموده است»( المقنعه؛ ص 283)
قرآن نیز همین فلسفه را برای صدقه گفته که طبق روایتی منظور از صدقه در این آیه خمس است: «خذ من أموالهم صدقه تطهرهم و تزکيهم بها(آیه 103 توبه)) »«از اموال آن ها [= مسلمانان] صدقه بگير تا به واسطه آن پاک شان کني. »
«امام صادق عليه السلام فرمود: هر کس تصور کند که امام (علیه السلام) به آنچه مردم در دست دارند محتاج است آن شخص کافر است. مردم احتياج دارند که امام از آن ها مال [= خمس] قبول کند. [زيرا که] خداوند عزوجل فرموده است از اموال آن ها صدقه بگير تا پاک گردند»( کافي ؛ ج 1، ص 537)
2- وسعت روزي: وسعت روزي و فراواني ثروت فقط به وسيله تلاش و دانش و هنر به دست نمي آيد بلکه علل و اسباب ديگري نيز وجود دارند که باعث توسعه روزي و تکثير ثروت مي گردند. در روايتی امام رضا (علیه السلام) يکي از علل فراواني روزي را پرداخت خمس معرفي فرموده اند:«... ان اخراجه مفتاح رزقکم ...«پرداخت خمس کليد روزي شماست (وسايل الشيعه,؛ ج 6 ؛ص 375)
3- تطهير گناهان:امام رضا عليه السلام فرموده اند: اخراج خمس [=پرداخت آن] باعث تطهير گناهان شما مي باشد» (وسايل الشيعه,؛ ج 6 ؛ص 375)
4-کمک به تبلیغ دین: امام رضا(علیه السلام) در توضیح فلسفه خمس فرمودند:«ان الخمس عوننا علي ديننا: خمس پشتوانه مالي معصومين عليهم صلوات الله است که با آن ترويج دين نمايند و اگر ما هم در ترويج آن سهيم باشيم از اجر معنوي آن نيز بهره مند خواهيم شد. پرداخت خمس كمك كردن به خط اهل بیت علیهم السلام و تقویت بنیه مالی حوزه هایی علمیه و سبب تبلیغ و نشر تفكّر علوی به وسیله ی علما و فضلا و طلاّب است
خداوند توفیق شناخت دین وعمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب فقهی ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
موضوع: #کسب_حرام
سلام علیکم.بسم الله الرحمن الرحیم.ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر. امام هادی علیه السلام در یک روایت نورانی می فرمایند:
به راستى كه مال حرام، رشدی ندارد و اگر در ظاهر افزايش يابد، بركتى ندارد و اگر انفاق شود،پاداشى ندارد و اگر بماند، توشه اى به سوى آتش خواهد بود. كافى، ج 5، ص 125، ح 7
مطابق دستورات اسلامی برخی از کسب درآمدها مشروع و حلال نمی باشد که باید از آنها پرهیز شود و در این فرصت به برخی از آنها اشاره می شود:
1. کسب درامد از طریق خرید و فروش وسایل قمار مثل پاسور یا فروش مواد مخدر یا فروش فیلم های مبتذل و مستهجن و محتواهایی که انحراف اخلاقی یا اعتقادی جوانان را به همراه دارد.
2. استخدام شدن برای انجام کارهای حرام مثل اینکه کسی که استخدام شده است که گزارش های دروغ را برای صاحب کار آماده کند یا در کارخانه ای استخدام شده که کم فروشی یا غش در خرید و فروش از طریق نیرو انجام بگیرد یا پزشکی که اجرت گرفته است که سقط غیر مجاز جنین را انجام دهد و یا مزد می گیرد که رقاصی انجام دهد و آهنگ حرام پخش کند، و مانند اینها که کسب درامد از این راهها حرام است.
3. درامدهايي كه از راه حرام بدست بياييد انسان مالك چنين درامدهاي نمي شود و بايد به صاحبان اصلي برگرداند و در صورت عدم دسترسي با اجازه دفتر مرجع تقليد به فقيرمتدين پرداخت شود.(رساله مراجع مساله 2064؛ 2070)(اكثر مراجع؛ رساله مراجع مساله 2055؛مسائلجديدج1 ص71؛ منهاج الصالحين، المكاسب محرمه م8؛ مسائل منتخبه م647)
در پایان نکته ای مهم را درباره آداب زیارت یادآوری میکنم که لازم است زائران محترم توجه بیشتر نمایند ما در حرم مطهر در محضر ولی خدا هستیم که بر اساس روایات، امام علیه السلام سخن ما را میشنوند و سلام ما را پاسخ میدهند. حضور در پیشگاه امام علیه السلام اقتضاء میکند که از بلند کردن صدا در حرم مطهر و اطراف ضریح مطهر پرهیز شود حتی صلوات هم آهسته فرستاده شود تا ضمن حفظ احترام مقام امام علیه السلام و رعایت ادب حضور مزاحمتی برای حضور قلب زائران ایجاد نشود و همچنین همه زائران عزیز با لباس مناسب به حرم مطهر مشرف شوند و خواهران گرامی در همه مکانها خصوصاً حریم قدس رضوی با حجاب و پوشش کامل حضور پیدا کنند.
خداوند متعال توفیق کسب روزی حلال به همه ما عنايت فرمايد به بركت صلوات بر محمد و آل محمد
@AhkameHarameRazavi
جمعه مغرب اعتقادی ۱۴۰۲/۱۱/۲۰
موضوع: #فواید_خمس_دادن 2
سلام علیکم -بسم الله الرحمن الرحیم
خمس اثرات فراوانی دارد که برخی ذکر میشود:
1-ضمانت بهشت: شخصی نزد امام باقر علیه السلام آمد و خمس مال خود را پرداخت، امام علیه السلام فرمود: بر من و پدرم لازم است كه بهشت را برای شما ضمانت كنیم. «ضمنت لك علیّ و علی ابی الجنّة(وسائل، ج 9، ص 528)
2-شمول دعای امام علیه السلام : امام رضا علیه السلام فرمود: تا می توانید خودتان را (بادادن خمس) از دعای ما محروم نكنید (وسائل، ج 9، ص 528)
3-پاکی ولادت:
اگر کسانی از پرداخت خمس سرپيچي نمايند نه تنها مرتکب گناه شده اند ، بلکه مالي را که مصرف مي نمايند چون حرام است در نسل آن ها تأثير گذار بوده و موجب پاکی مولدشان مي گردد؛ اما اگر خمس را پرداخت کنند چون از غذاي حلال تغذيه نموده اند باعث طهارت مولدشان خواهد شد:
امام صادق(علیه السلام) فرمودند: ما خمس را براي شيعيان پاک ساختيم تا مواليد آنان پاک و فرزندان شان حلال و پاکيزه گردد. (وافي ج 6 ص 276)
4-فقر زدائی از خاندان رسالت: امام كاظم علیه السلام فرمود: خداوند نیمی از خمس را برای فقر زدائی از بستگان پیامبر كه از زكات و صدقات محرومند قرار داد(سائل، ج 9، ص 514)
خداوند توفیق شناخت دین وعمل به دستوراتش را به ماعنایت فرماید به برکت صلوات برمحمد وآل محمد
@AhkameHarameRazavi
موضوع: #ارث_زن_از_حق_آب
🔒آیا زن از حق آب قنات یا چاه شوهرش ارث می برد یا آنکه حق آب هم مانند زمین بوده و تنها از قیمت آن ارث می برد؟
🔑-حق آبه حکم زمین را دارد و زن از قیمت آن ارث می برد. (امام خامنه ای)
🔑-زوجه از «حقّ آب» مربوط به چاه و قنات و «حقّ انشعاب آب»، ارث مى برد. (آیت الله سیستانی)
🔑-فقط از مقدار آبى که در حال مرگ شوهر در قنات یا چاه موجود است ارث مى برد. (آیت الله مکارم)
📚آدرس:
امام خامنه ای، استفتاء (ج 320/5 ) کد: 1395467، آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج4، م1253. آیت الله مکارم: https://www.makarem.ir/main.aspx?reader=1&lid=0&mid=21576&catid=6508&pid=61879
@AhkameHarameRazavi
موضوع: #محاسبه_افت_قیمت_خودرو_در_تصادفات
🔒آیا از نظر شرعی در یک تصادف اخذ افت قیمت از طرف مقابل جایز است؟ یعنی آیا خسارت دیده علاوه بر دریافت مبلغی که بیمه می پردازد می تواند افت ماشین را نیز حساب کند؟
🔑-اگر عرف، اُفت قیمت ماشین را خسارت و ضرر می داند، شخص مقصر ضامن است و باید جبران کند. (امام خامنه ای)
🔑-اگر در اثر سانحۀ رانندگی، وسیله نقلیّۀ فرد آسیب ببیند و دچار افت قیمت گردد، فرد مقصّر ضامن افت قیمتی که بر اثر تصادف ایجاد شده میباشد. شایان ذکر است، اگر کاهش قیمت وسیلۀ نقلیّه از خرج تعمیرات آن بیشتر باشد، پرداخت مبلغ تعمیر به تنهایی کافی در رفع ضمان نیست (1). (آیت الله سیستانی)
🔑-درصورتیکه در عرف محل افت قیمت را نیز جبران میکنند به همان صورت عمل کند و الا واجب نیست و ظاهراً فعلاً در عرف افت قیمت را محاسبه نمیکنند مگر اینکه تفاوت قیمت سالم و معیوب بسیار زیاد باشد. (آیت الله مکارم)
(1) مثلاً اگر قیمت ماشین در اثر تصادف 20 میلیون تومان کاهش یابد، ولی هزینۀ تعمیر و صافکاری آن 10 میلیون تومان باشد، پرداخت 10 میلیون تومان، کافی نیست و فرد مقصّر علاوه بر آن باید 10 میلیون تومان دیگر نیز بپردازد؛ مگر آنکه طرف مقابل به پرداخت هزینۀ تعمیر و صافکاری رضایت داده و باقیماندۀ آن را ابراء ذمّه نموده و ببخشد.
📚آدرس:
امام خامنه ای، استفتاء کتبی، آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج3، م1562، سایت آیت الله مکارم: https://makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=641&mid=260946
@AhkameHarameRazavi
حکم مطالبۀ مهریه (عندالمطالبه و عندالاستطاعه)
🔒حکم مطالبه مهریه و به اجراء گذاشتن آن چیست؟
🔑-اگر مهریه به صورت دین در ذمّۀ زوج باشد، حکم سایر بدهیها در مورد آن جاری میشود، بنابراین، اگر مدّتدار نبوده یا مدّتدار بوده و زمان پرداخت آن فرا رسیده، زوجه میتواند آن را مطالبه نماید و بر زوج واجب است در صورت توانایی مالی، آن را بپردازد؛ ولی چنانچه توانایی مالی نداشته باشد، بر زوجه واجب است به وی مهلت دهد.
✅شایان ذکر است، در این حکم فرقی بین «مهریۀ عند المطالبه» و «مهریۀ عند الاستطاعه» نیست. (امام خامنه ای، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
📚آدرس:
امام خامنه ای، استفتاء کتبی، 1400/04/19، آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج4، مسأله 239، آیت الله مکارم، استفتاء شفاهی و کتبی.
@AhkameHarameRazavi
وظیفه #باردار و #شیرده در صورت نگرفتن روزه در ماه مبارک سالهای قبل
🔒 الف. درخصوص قضای روزهها:
🔑-قضای روزه ی زن باردار و شیرده در هیچ فرضی ساقط نیست. (حضرت امام، آیت الله سیستانی).
🔑-اگر تا ماه رمضان سال بعد (تمام ۱۱ماه بعد نیز) معذور از قضا کردن بوده، و این عذر هم ترس ضرر برای خودش باشد، قضا ساقط می شود. (امام خامنه ای، آيت الله مكارم)
🔒 ب. درخصوص کفارۀ تأخیر:
۱. بدونعذر قضای روزهها را نگرفته است:
🔑-کفارۀ تأخیر واجب است (مراجع تقلید).
۲. بهعلت داشتن عذر(در طول سال)، قضای روزهها را نگرفته است:
🔑-کفارۀ تأخیر واجب نیست. (حضرت امام)
🔑-در صورتی که ترس ضرر برای خودش بوده در حکم بیمار است و پرداخت یک مد طعام واجب است، ولی اگر ترک روزه به دلیل ترس ضرر برای جنین یا کودک بوده، واجب نیست. (امام خامنه ای، آیت الله مکارم)
🔑-بنا بر احتیاط واجب، در این صورت هم کفارۀ تأخیر بپردازد. (آیت الله سیستانی)
🔒 ج. در خصوص فدیه (1):
1. روزه برای بچه ضرر دارد:
در این فرض نسبت به زن شیرده مطلقا فدیه واجب است،
اما راجع به زن باردار سه قول است:
🔑-بر حامل مقرب (2) فدیه واجب است و حامل غیر مقرب نیز به احتیاط واجب باید فدیه بدهد. (امام خامنه ای)
🔑-بر حامل مقرب فدیه واجب است و بر حامل غیر مقرب فدیه واجب نیست. (آیت الله سیستانی)
🔑-زن باردار باید فدیه بدهد. (اکثر مراجع) نکته: از باقی مراجع تفصیلی در این فرض بین حامل مقرب و غیر مقرب یافت نشد.
2. روزه برای خودش ضرر دارد:
🔑-در این فرض بر زن شیرده و باردار بنابراحتیاط واجب فدیه واجب است. (حضرت امام، امام خامنهای).
🔑-بر زن شیرده فدیه واجب است و در باردار اگر حامل مقرب بوده فدیه واجب است و اگر غیر مقرب بوده فدیه واجب نیست. (آیت الله سیستانی)
🔑-بر هیچکدام از زن شیرده و باردار در این فرض فدیه واجب نیست. (آیت الله مکارم).
(1) یعنی برای هر روز یک مُدّ (تقریباً 750 گرم) طعام، یعنی گندم یا جو یا نان یا برنج و مانند اینها به فقیر بدهد.
(2) منظور از حامل مقرب : زن حامله ای است که زایمان او نزدیک است مثل اینکه وارد ماه نهم حاملگی شده است.
📚آدرس:
العروه الوثقی، کتاب الصوم، روزه، احکام قضا، م13؛ و کتاب الصوم، فصل فی موارد جواز الافطار، المورد الخامس؛ توضیح المسائل مراجع، مسئلۀ ۱۷۰۵و۱۷۰۳؛ ۱۷۲۸؛۱۷۲۹؛ امام خامنه ای، رساله آموزشی، درس63، با تغییرات اخیر، آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع، ج۲، م۲۰۴ آیت الله مکارم، سایت، https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45836&mid=275982
https://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=21&lid=0&catid=45836&mid=275981
@AhkameHarameRazavi
موضوع: #غسل
اگر هنگام غسل، در شستن قسمتی از اعضای غسل شک کند، در صورتی که وارد جزء بعد نشده است، باید قسمت مشکوک را بشوید و اگر وارد جزء بعد شده است، نباید به شک خود اعتنا کند، مگر آنکه هنگام شستن سمت چپ، در شستن قسمتی از سمت راست شک نماید که احتیاط آن است قسمت مشکوک و بعد از آن سمت چپ را هم بشوید. (امام خامنهای حفظه الله )
@AhkameHarameRazavi