📖 #دعای_مجیر 📖
در بين دعاها ازجايگاه بلندي برخورداراست و از حضرت رسول(صلّي الله عليه و آله) روايت شده و دعايي است كه جبرئيل براي آن حضرت هنگامي كه در مقام ابراهيم مشغول نماز بودند آورد وكفعمي در بلد الامين ومصباح اين دعا را ذكرنموده و در حاشيه آن به فضيلت آن اشاره كرده، ازجمله اينكه هر كه اين دعا رادر (ايام البيض) [روزهاي سيزدهم و چهارهم وپانزدهم] ماه رمضان بخواندگناهش آمرزيده مي شود،هرچند به عدد دانه هاي باران و برگهاي درختان و ريگ هاي بيابان باشد.
و خواندن آن براي شفاي بيمار و اداي دين و بي نيازي و توانگري ورفع غم و اندوه سودمند است.
📕👈منبع مفاتیح الجنان (دعای مجیر)
_________________________________
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
📝 #سؤال 👇
من در منزل معمولا با لباس #آستین_کوتاه و دامن (بدون شلوار و روسرى) به همراه چادر نماز مىخوانم؛ ولى دو مطلب برایم موجب سؤال شده است، از شما ممنون خواهم شد اگر جواب آن را بفرمائید :
1⃣👈 به هنگام رکوع قسمتى از #ساق_پا، و به هنگام سجده قسمتى از ساق دستم نمایان مىشود، چه حکمى دارد؟
2⃣👈 گاهى از اوقات که مىخواهم چادرم را مرتّب کنم، قسمتى از #بدنم که باید #پوشیده باشد#آشکار مىشود، آیا این موارد جزئى نیز براى #نماز_اشکال_دارد؟
✅جواب👇
آرى ظاهر شدن #ساق_دست یا #ساق_پا و مانند آن اشکال دارد.
🚫نکته
زن باید در موقع نماز #تمام_بدن، حتّى سر و موى خود را، بپوشاند؛ ولى پوشاندن گردى صورت و دستها تا مچ و پاها تا مچ لازم نیست، امّا براى این که یقین کند که مقدار واجب را پوشانده
آیت الله مکارم میفرماید احتیاط این است که مقدارى از اطراف صورت و قدرى پایینتر از مچ را هم بپوشاند.
🚫نکته
براى زنان پوشانیدن #موهاى_مصنوعى_و_زینتهاى_پنهانى (مانند دستبند و گردنبند) نیز لازم است.
📕 #منبع
احکام بانوان جدید ، پوشانیدن بدن در نماز،
آيت الله مكارم شيرازي.
----------------------------------------------
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
🆔👉http://sapp.ir/ahkamemazhabi
🆔👉http://gap.im/AhkameMazhabi
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
📝👈 #کفاره_روزه_بیمار چگونه است
✅👈 اگر به واسطه #مرضی روزه رمضان را نگیرد و مرض او تا #رمضان_سال_بعد طول بکشد، قضای روزه هایی را که نگرفته بر او واجب نیست و باید برای #هر_روز یک مد که تقریباً ده سیر است طعام یعنی ۷۵۰ گرم گندم یا جو و مانند اینها به فقیر بدهد ، ولی اگر به واسطه عذر دیگری مثلًا برای مسافرت روزه نگرفته باشد و عذر او تا رمضان بعد باقی بماند، روزه هایی را که نگرفته باید قضا کند و احتیاط مستحب (۱) آن است که برای هر روز یک مد طعام هم به فقیر بدهد.
(۱) آیت الله مکارم (احتیاط واجب)
📕👈 #منبع
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید
_______________________________________
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
🆔👉http://sapp.ir/ahkamemazhabi
🆔👉http://gap.im/AhkameMazhabi
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
✅👈آنچه برای شما #میسر_است #قرآن بخوانید
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
🆔👉http://sapp.ir/ahkamemazhabi
🆔👉http://gap.im/AhkameMazhabi
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
✅ #پرسش
#راه_هاي_جبران_غيبت_چیست
✅ #پاسخ
براى جبران غیبتهایى كه در گذشته مرتكب شده ایم، اگر غیبت شونده از
دنیا رفته است، باید توبه كرده و از درگاه خداوند عذرخواهى كنیم كه البتّه خداوند توبه پذیر است؛ امّا در صورتى كه او زنده و در قید حیات است، اگر به او بگوییم كه ما غیبت تو را كرده ایم ناراحت مى شود، به گفته بعضى مراجع تقلید(1) نباید به او گفت، بلكه باید بین خود و خداوند توبه كرد و اگر امكان دسترسى به شنوندگان غیبت است، به نحوى با ذكر خیر و تكریم آن فرد، تحقیر گذشته را جبران كنیم واگر غیبت شونده ناراحت نمی شود از خود او حلالیّت بخواهیم.
شیخ طوسى در شرح تجرید، بر اساس حدیثى از پیامبرصلى الله علیه وآله مى فرماید: اگر غیبت شونده، غیبت را شنیده است، جبران آن به این است كه نزد او برویم و عذرخواهى كرده و حلالیّت بخواهیم؛ امّا اگر نشینده است، باید هرگاه یادى از غیبت شونده كردیم، براى او استغفار نماییم. «انّ كفّارة الغیبة أن تستغفر لمَن اغتبتَه كلّما ذكرتَه»(2)
(1)از حضرت آیةاللَّه گلپایگانى قدس سره پرسیدم: آیا لازم است به دیگران بگوییم كه ما غیبت شما را كرده ایم تا ما را حلال كنند؟ فرمود: نه، زیرا او ناراحت می شود و ناراحت كردن مسلمان، خود گناه دیگرى است. پس جبران غیبت، استغفار است و حلالیّت خواستن در همه جا لازم نیست.
(2) وسائل، ج8 ، ص605.
📗 #منبع: هدانا بر گرفته از پایگاه درسهایی از قرآن/ حجت الاسلام قرائتی.
_______________________________________
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
🆔👉http://sapp.ir/ahkamemazhabi
🆔👉http://gap.im/AhkameMazhabi
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
📝👈 #حکم_شرط بندی در مسابقات
✅👈 #شرط_بندی در مسابقات به این معنا که طرف های مسابقه قرار بگذارند هر کس بازنده شد چیزی را به برنده بدهد یا کاری برای او انجام دهد، که چنین شرط بندی حرام است، همچنین اگر تماشاگران باهمدیگر شرط بندی کنند حرام است. البته این حرمت برای شرکت کننده های مسابقات اسب دوانی و تیر اندازی استثنا شده است. [و نیز در مواردی که از طرف دولت، ارگان، موسسه یا شخص سومی به عنوان هدیه، جایزه و یا عنوان دیگر در مسابقات به برنده مالی داده می شود، شرط بندی نبوده و اشکالی ندارد. اما اگر در ابتدا مبلغی جهت انجام هزینه های مسابقه از طرفین مسابقه گرفته شود و در نهایت بخشی از آن برای جایزه آنها صرف شود چون جایزه از اموال بازنده گرفته شده است شرط بندی و حرام است
📕👈 #منبع سایت اسلام کوئیست
____________________
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
🆔👉http://sapp.ir/ahkamemazhabi
🆔👉http://gap.im/AhkameMazhabi
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
📕 #فضیلت_و_اعمال_شب_های_قدر
👌از پيامبر گرامي اسلام (ص) نيز نقل است: از خداوند به دور باد و نفرين بر كسي كه به #شب_قدر برسد و زنده باشد، اما آمرزيده نشود.
👌انس بن مالك" از پيامبر (ص) نقل كرده كه فرمودند: ماه مبارك به شما رو آورده است و در اين ماه شبي است كه برتر از هزار ماه است و هر كس از فيض شب قدر محروم گردد، از تمام خيرات بينصيب مانده است و محروم نميماند از بركات شب قدر، مگر كسي كه خويشتن را محروم كرده است.
👌از حضرت رسول (ص) نيز پيرامون شب زنده داري شب قدر نقل است كه فرمودند: كسي كه شب قدر را شب زندهداري كند، تا شب قدر آينده، عذاب دوزخ از او دور گردد.
👌امام موسي بن جعفر (ع) نيز درباره شب قدر فرمودند: كسي كه در شب قدر غسل كرده و تا سپيده صبح شب زندهداري كند، گناهانش آمرزيده ميشود.
📕 #اعمال_مشترک_شبهای_قدر
1⃣👈 #غسل است علامه مجلسى رحمة الله علیه فرموده که غسل این شبها را مقارن غروب آفتاب کردن بهتر است که نماز شام را با غسل بکند.
2⃣👈 #دو_رکعت_نماز است در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ بگوید در روایت نبوى صلى الله علیه و آله است که از جاى خود برنخیزد تا حق تعالى او را و پدر و مادرش را بیامرزد
3⃣👈 #قرآن_مجید را #بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید:👇
اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتَابِکَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِیهِ وَ فِیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ وَ أَسْمَاؤُکَ الْحُسْنَى وَ مَا یُخَافُ وَ یُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِکَ مِنَ النَّارِ پس هر حاجت که دارد بخواهد
4⃣👈 آنکه #مصحف_شریف را بگیرد و #بر_سر_بگذارد و بگوید:👇
اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ پس ده مرتبه بگوید بِکَ یَا اللَّهُ و ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِعَلِیٍّ و ده مرتبه بِفَاطِمَةَ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ و ده مرتبه بِالْحُسَیْنِ و ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ و ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ و ده مرتبه بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ و ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُوسَى و ده مرتبه بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ و ده مرتبه بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ و ده مرتبه بِالْحُجَّةِ پس هر حاجت که دارى طلب کن
5⃣👈 #زیارت_کند_امام_حسین علیه السلام را (در خبر است که: چون شب قدر مىشود منادى از آسمان هفتم ندا می کند از بطنان عرش که حق تعالى آمرزید هر که را که به زیارت قبر حسین علیه السلام آمده)
6⃣👈 #احیا_بدارد_این_شبها را (همانا روایت شده: هر که احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگینى کوهها و کیل دریاها باشد)
7⃣👈 #صد_رکعت_نماز کند که فضیلت بسیار دارد و افضل آن است که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند
8⃣👈 مرحوم «شیخ کفعمى» در «مصباح» نقل کرده است که امام زین العابدین(علیه السلام) این دعا را در شب هاى نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم در حالت ایستاده و نشسته و در رکوع و سجود مى خواندند:👇👇
اَللّهُمَّ اِنّى اَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً داخِراً، لا اَمْلِکُ لِنَفْسى نَفْعاً وَلا ضَرّاً، وَلا اَصْرِفُ عَنْها سُوءاً، اَشْهَدُ بِذلِکَ عَلى نَفْسى، وَاَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتى وَقِلَّةِ حیلَتى، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَاَنْجِزْ لى ما وَعَدْتَنى وَجَمیعَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فى هذِهِ اللَّیْلَةِ، وَاَتْمِمْ عَلَىَّ ما اتَیْتَنى، فَاِنّى عَبْدُکَ الْمِسْکینُ الْمُسْتَکینُ، اَلضَّعیفُ الْفَقیرُ الْمَهینُ، اَللّـهُمَّ لا تَجْعَلْنى ناسِیاً لِذِکْرِکَ فیـما اَوْلَیْتَنى، وَلا لاِِحْسانِکَ فیما اَعْطَیْتَنى، وَلا ایِساً مِنْ اِجابَتِکَ، وَاِنْ اَبْطَاَتْ عَنّى فى سَرّآءَ اَوْ ضَرّآءَ، اَوْ شِدَّة اَوْ رَخآء، اَوْ عافِیَة اَوْ بَلاء، اَوْ بُؤْس اَوْ نَعْمآءَ، اِنَّکَ سَمیعُ الدُّعآءِ.
9⃣👈 #دعای_جوشن_کبیر
📕 #منبع مفاتیح الجنان اعمال شبهای قدر
-----------------------------------------------------
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
🆔👉http://sapp.ir/ahkamemazhabi
🆔👉http://gap.im/AhkameMazhabi
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
⛔️ #سجده_های_واجب_قران⛔️
✅👈 الف: #سوره_نجم آیه #62
✅👈 ب: #سوره_علق: آیه #19
✅👈 ج: #سوره_سجده آیه #15
✅👈 د: #سوره_فصلت آیه #37
📝 #احکام و #شرایط_سجده_های_واجب_قرآن👇👇
1⃣👈 اگر انسان به آیات مذکور گوش فرا دهد واجب است که سجده کند و اگر تنها آنها را بشنود(به گوش او برسد بدون این که قصد شنیدن داشته باشد) اگر چه سجده واجب نیست ولی احتیاط آن است باز سجده کند.
2⃣👈 آنچه موجب وجوب سجده می شود شنیدن تمام آیه است ولی اگر بخشی از آیه را هم شنید، احتیاطا سجده کند.
سجده در هنگام شنیدن این آیات واجب فوری است و نباید تأخیر بیفتد و اگر احیانا تأخیر افتاد در اولین فرصت باید آن را بجا آورد.
3⃣👈 شنیدن از بچه یا کسی که قصد تلاوت ندارد یا ضبط صوت، سجده کردن را واجب نمی کند، اگر چه احتیاط در آن است که سجده بجا آورد.
4⃣👈 در سجده واجب قرآن نمی شود بر چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد، ولی سایر شرایط سجده را که در نماز است، لازم نیست مراعات کنند.[1]
5⃣👈 هر گاه در سجده واجب قرآن، پیشانی را به قصد سجده به زمین بگذارد، اگر چه ذکر نگوید کافی است و گفتن ذکر، مستحب است و بهتر است بگوید: «لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِیةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَک یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْکفاً وَ لَا مُسْتَکبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ».[2]
6⃣👈 بر فرد جنب و حائض حرام است خواندن کلمه یا آیه ای از این سوره ها؛ چه آیه سجده باشد یا آیات دیگر این چهار سوره.[3]
7⃣👈آيات عظام امام، بهجت، فاضل و نورى: علاوه بر خواندن آيه سجده دار، خواندن بقيه آن سوره نيز حرام است
آيات عظام تبريزى، خامنه اى، سيستانى، صافى و مكارم: تنها خواندن آيه سجده دار، حرام است و خواندن بقيه سوره حرام نيست[4]
📕 #منابع
[1] توضیح المسائل محشی، إمام الخمینی، ج1، ص 595، مسأله 1097.
[2] توضیح المسائل محشی، إمام الخمینی، ج1، ص 596، مسأله 1099.
[3] تحریر الوسیله، امام خمینی، ج 1، ص40.
[4]توضيح المسائل مراجع، م ۳۵۴؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتائات، ۱۹۹
--------------------------------------------------
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
🆔👉http://sapp.ir/ahkamemazhabi
🆔👉http://gap.im/AhkameMazhabi
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
⛔️شرایط #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر⛔️
✅ #چند چیز شرط است در واجب بودن امر به معروف و نهی از منکر
1⃣اول: آن که کسی که میخواهد امر و نهی کند، بداند که آنچه شخص مکلف بجا نمیآورد واجب است بجا آورد و آنچه بجا میآورد باید ترک کند. و بر کسی که معروف و منکر را نمیداند واجب نیست.
2⃣دوم: آن که احتمال بدهد امر و نهی او تأثیر میکند، پس اگر بداند اثر نمیکند واجب نیست.
3⃣سوم: آن که بداند شخص معصیت کار بنا دارد که معصیت خود را تکرار کند، پس اگر بداند یا گمان کند یا احتمال صحیح بدهد که تکرار نمیکند واجب نیست.
4⃣چهارم: آن که در امر و نهی مفسدهای نباشد، پس اگر بداند یا گمان کند که اگر امر یا نهی کند ضرر جانی یا عِرضی و آبرویی یا مالی قابل توجه به او میرسد واجب نیست، بلکه اگر احتمال صحیح بدهد که از آن ترس ضررهای مذکور را پیدا کند واجب نیست بلکه اگر بترسد که ضرری متوجّه متعلقان او میشود واجب نیست، بلکه با احتمال وقوع ضرر جانی یا عِرضی و آبرویی یا مالی موجب حَرَج بر بعضی مؤمنین، واجب نمیشود بلکه در بسیاری از موارد حرام است.
📗 #منبع
ملحقات رساله امام خمینی با حاشیه آیات عظام: (فاضل) لنکرانی و (نوری) همدانی
بخش امر به معروف
سایت هدانا
-----------------------------------------------------
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
🆔👉http://sapp.ir/ahkamemazhabi
🆔👉http://gap.im/AhkameMazhabi
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
⛔️دفتر مقام معظم رهبری، مبلغ زکات فطره برای سال 1397 را حداقل هشت هزار تومان اعلام کرد.⛔️
✅👈 حداقل مبلغ فطریه برای هر نفر #8_هزار تومان (براساس قوت غالب گندم) و بر مبنای قوت غالب برنج هم قیمت سه کیلو برنج بر حسب نوع مصرف است.
✅👈 #فطریه عبارت است از #سه_کیلو_طعام غالب هر مسلمان اعم از #جو_گندم_برنج و اقلامی که بهعنوان طعام محسوب میشوند.
براساس محاسبات صورتگرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبهی سه کیلو گندم، 8000 تومان است ⛔️( #آیت_الله_مکارم 8000تومان تهران 7000تومان غیراز تهران
توجه داشته باشید طبق نظر آیت الله مکارم در پرداخت زکات فطره افراد مخیرند بین پرداخت بر اساس گندم یا برنج ایرانی و یا برنج خارجی، در واقع با پرداخت هر یک از این سه بری الذمه خواهند شد ان شاء الله.)⛔️
و پرداخت این مبلغ بهعنوان فطریه کفایت میکند. اما هموطنان میتوانند با توجه به برنجی که مصرف میکنند، سه کیلو از آن یا معادل قیمت آن را بهعنوان فطریه بپردازند. 👌اما در هر صورت پرداخت حداقل 8000 تومان برای هر نفر کفایت میکند👌
✅همچنین افرادی که خودشان فقیری را میشناسند و از نیازمندی او اطمینان دارند، میتوانند مبلغ فطریه را به او بپردازند #البته این افراد #باید_فقط_طعام_یا_پول_معادل آن را به فقیر بپردازند و چیزی غیر از طعام و پول مثل لباس و وسایل منزل پذیرفته نیست.
همچنین کسانی که سید نیستند نمیتوانند زکاتشان را به سادات فقیر بپردازند. بنابراین شخصی که سید نیست، ولو همسر او سید باشد، نمیتواند زکاتش را به سید فقیر بدهد؛ چرا که ملاک فرد پرداختکننده است. همچنین فرد دریافتکننده اگر آقایی سید و فقیر باشد، او نمیتواند زکات فطرهی افراد غیر سید را دریافت کند.
📕 #منبع
سایت هدانا برگرفته از سایت حضرت آیت الله خامنه ای و آیت الله مکارم
-------------------------------------------------
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
🆔👉http://sapp.ir/ahkamemazhabi
🆔👉http://gap.im/AhkameMazhabi
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
1⃣👈 ⛔️#احکام_زکات_فطره_بخش_اول⛔️
✅👈انسان باید #زکات_فطره را به #قصد_قربت یعنی برای انجام فرمان خداوند عالم بدهد و موقعی که آن را می دهد، نیّت دادن فطره نماید
✅👈 کسی که #نماز_عید_فطر می خواند، بنا بر احتیاط واجب باید فطره را #پیش_از_نماز عید بدهد ولی اگر #نماز_عید_نمی_خواند، می تواند دادن فطره را تا ظهر تأخیر بیندازد
✅👈کسی که موقع غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و هوشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع که تقریباً #سه_کیلو است گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق ّ بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد کافی است
✅👈 انسان باید فطره کسانی را که در #غروب_شب_عید_فطر_نان_خور او حساب می شوند بدهد کوچک باشند یا بزرگ ، مسلمان باشند یا کافر، دادن خرج آنان بر او واجب باشد یا نه ، در شهر خود او باشند یا در شهر دیگر اگر کسی را که نانخور اوست (و اگر در شهر دیگر است وکیل کند که از مال او فطره خود را بدهد و چنانچه اطمینان داشته باشد که فطره را می دهد لازم نیست خودش فطره او را بدهد)
📕 #منبع
توضیح المسائل سیزده مرجع احکام زکات فطره
---------------------------------------------------
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
🆔👉http://sapp.ir/ahkamemazhabi
🆔👉http://gap.im/AhkameMazhabi
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
2⃣👈⛔️ #احکام_زکات_فطره_بخش_دوم ⛔️
✅👈 کسی که فقط به اندازه یک صاع که تقریباً سه کیلو است گندم و مانند آن دارد مستحب ّ است زکات فطره را بدهد و چنانچه عیالاتی داشته باشد و بخواهد فطره آنها را هم بدهد می تواند به قصد فطره ، آن یک صاع را به یکی از عیالاتش بدهد و او هم به همین قصد به دیگری بدهد و همچنین تا به نفر آخر برسد و بهتر است نفر آخر چیزی را که می گیرد به کسی بدهد که از خودشان نباشد و اگر یکی از آنها صغیر باشد، احتیاط آن است که او را در دور دادن زکات فطره داخل نکنند و چنانچه ولی ّ صغیر از طرف او قبول نماید باید آن زکات فطره را به مصرف صغیر برساند، نه این که از طرف او به دیگری بدهد.
✅👈اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است ، فطره را ندهد و کنارهم نگذارد احتیاط واجب آن است که بعداً بدون این که نیّت ادا و قضا کند فطره را بدهد
✅👈 اگر فطره را کنار بگذارد، نمی تواند آن را برای خودش بردارد و مالی دیگر را برای فطره بگذارد.
✅👈اگر مالی را که برای فطره کنار گذاشته از بین برود، چنانچه دسترس به فقیر داشته و دادن فطره را تأخیر انداخته باید عوض آن را بدهد و اگر دسترس به فقیر نداشته ضامن نیست مگر آن که در نگهداری آن کوتاهی کرده باشد
📕 #منبع
توضیح المسائل سیزده مرجع احکام زکات فطره
---------------------------------------------------------------
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
🆔👉http://sapp.ir/ahkamemazhabi
🆔👉http://gap.im/AhkameMazhabi
▬📝 @AhkameMazhabi﷽▬
5⃣👈⛔️ #احکام_زکات_فطره_بخش_پنجم⛔️
📝👈 #آيا_مي_توان_فطريه را به فرد #سيد بدهيم
✅👈 طبق نظر #اكثر_مراجع_معظم_تقليد #فردی_كه_سيد_نيست نمي تواند به افراد سيد فطريه خود را بدهد حتي #اگر_نان_خور او باشد. شخص #سيد_فقير هم #نمي تواند از #غير_سيد زكات فطره دريافت كند .
🖇 #تبصره:
#معيار در جواز دادن زكات فطره به سيد, زكات دهنده است نه نان خور بودن
🖇👈 #زكات_فطره (فطريه) #صدقه_واجب نام دارد.
🖇👈 #دادن_صدقه_مستحبي به #سيد_فقير اشكال ندارد.
🖇👈 #سيد نمى تواند از #غير_سيد_زكات بگيرد ولى اگر خمس و ساير وجوهات كفايت مخارج او را نكند و از گفتن زكات ناچار باشد مى تواند از غير سيد زكات بگيرد ولى #احتياط_واجب آن است كه اگر ممكن باشد فقط به مقدارى كه براى #مخارج_روزانه اش_ناچار است بگيرد.
📕 #منابع
مساله 1955 رساله امام خميني
توضیح المسائل سیزده مرجع احکام فطره
_____________________________________________
🆔👉http://eitaa.com/joinchat/2079260673C374ee73d3d
🆔👉http://sapp.ir/ahkamemazhabi
🆔👉http://gap.im/AhkameMazhabi