🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
May 11
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
توازن اقتصادی و قوام سیاسی
آرایش سیاسی و نیرومندی حکومت و قوام آن ، تنها در سایهٔ عدالت اجتماعی و توازن معیشتی فراهم می آید ، چنانکه امام علی می فرماید : « عدالت پیروی کردن از سنت خدا است و سبب ثابت ماندن دولتها » و در جایی دیگر که از اسباب پیدایش حکومت متکی بر عدل و قسط و توازن سخن به میان آمده است چنین می فرماید : « در حکومتی که حق در آن رعایت شود؛ حاکمیت باقی می ماند و دشمنان مأیوس می گردند »
پی نوشت : فرصت برای جبران هست ...
📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، ج ۶ ص ۵۸۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
May 11
May 11
✂️ برشی از یک کتاب
خدای حسین عجله ندارد
دوراهی ارزش مداری و منفعت محوری یکی از سخت ترین دوراهی های همیشگی حیات بشر بوده است . در روز عاشورا عدۀ فراوانی به بهای منافع دنیوی از حسین علیه السلام که مصداق تمام ارزش های الهی بود ، گذشتند و عدۀ اندکی نیز به بهای ارزش های الهی دست از منفعت چند روزۀ دنیوی خود شستند . اما فلسفه تاریخ ، که فلسفه آشکار شدن مرز میان حق و باطل است ، به مرور این حقیقت را آشکار می کند که این چنین میان ارزش و منفعت ، جدایی و دشمنی نیست و این جدایی را ابلیس و اهل دنیا به پیروان خود القا می کنند . منفعت دنیوی نه تنها از ارزش مداری جدا نیست ، که تنها راه رسیدن به منفعت دنیوی پایدار ، پیروی حقیقی از ارزشهای الهی است . مگر آن ها که به بهانه منافع دنیوی از حسین گذشتند به منفعتی رسیدند ؟ مگر عمر سعد به منفعت گندم ری رسید ؟ مگر بعد از حسین ، کوفیان روی خوش دنیا را هم دیدند ؟! ... خدای حسین عجله ای ندارد و کسی از حکومت او راه فراری ندارد . او می گذارد گردونۀ فلک آن قدر بچرخد تا در هزار هزار تجربۀ تاریخی ، بشریت بالاخره به این بصیرت دست یابد که جز بر محور ارزشهای الهی ، راهی برای وصول به منافع دنیوی پایدار و عادلانه وجود ندارد ...
📚 هم سفر حسین ، ابراهیم خانی ، ص ۱۸۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب:
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 معرفی کتاب کودک
سلام و عرض ادب ✋
به مناسب روز ادبیات کودک و نوجوان یک رمان ۵جلدی جذاب
به نام : ویلف ، ترسوی بزرگ
مناسب برای گروه سنی ۹ الی ۱۳ سال
نویسنده : جرجیا پریچت
ناشر : انتشارات #کتابپارک
این کتاب هم خوش خوانه و هم خوش محتوا ... به خصوص برای بچه هایی که با ترس دست و پنجه نرم میکنن ...
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
مایی که در مستی لذایذ دنیا حتی ترس از آتش جهنم نیز به سختی در قلوبمان راه می یابد . مایی که به راحتی و بی اعتنا از آیات عذاب در قرآن کریم می گذریم . چگونه می خواهیم با ذکر نعمات بهشتی به شوق آییم ؟ یا بالاتر از همه آن ها ، به شوق لقای حق ، او را پرستش کنیم ؟!
ما مفلسان حتی در خیالمان هم هوای می و مطرب وصل حق نمی گنجد ، چه رسد که آن را طلب کنیم و به هوایش او را بندگی کنیم .
📚 هم سفر حسین ، ابراهیم خانی ، ص ۱۲۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب:
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
📚 معرفی کتاب
شاید در باره هیچ موضوع تاریخی به اندازه هدف امام حسین آشفتگی فکری در میان دانشوران ما نیست ... اگر هر آنچه را گذشتگان درباره هدف امام حسین گفته اند گرد آوری کنیم ، به ۳۰ صفحه هم نمی رسد . این در حالی است که در باب برخی مسائل جزئی و فرعی ، صد ها صفحه قلمفرسایی کرده اند . یکی از بحثهای رایج در کتابهای مقتل ، تعداد زخمهایی بود که بر امام وارد شد . از ۶۷ زخم تا ۳۶۰ زخم و تا ۱۹۰۰ و بیشتر گفته اند . بحث دیگر درباره تعداد سوراخهای پیراهن امام بود که تا بیش از ۱۱۰ سوراخ ، بر اثر شمشیر و نیزه ، شمرده اند . موضوع دیگر ، غارت لباس و اموال امام بود که پیراهنش را چه کسی غارت کرد و کفشش را چه کسی و انگشترش را چه کسی . همه این جزئیات را ، که در جای خود قابل ذکر و نقد است ، در کتابهای مقتل آورده اند اما درباره هدف امام و انگیزه های قیامش خاموشی گزیدند . آنقدر در جزئیات غرق شدند که از کل غفلت کردند . درختها را دیدند و جنگل را نه . براستی که این فراموش کردن اصل و پرداختن به حاشیه ، چیزی عجیب است . کسی نگفت که آن زخمها و آن قتل و غارتها و آن اسیر شدن ها ، همه و همه ، برای هدفی بود و باید آن هدف را دید و شناخت و پاس داشت ...
عاشورا شناسی ، پژوهشی محققانه درباره هدف امام حسین علیه السلام است که توسط محمد اسفندیاری مکتوب و از طریق نشر نی منتشر شده است ...
🔰 کانال برشی از یک کتاب:
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
هر کس چنان گمان کند که مردمان را چیزی بدون اهتمام کامل به اجرای عدالت اجتماعی و قضایی و اقتصادی و معیشتی اصلاح می کند ، گرفتار وهم شده است . این علی بن ابیطالب ، امام انسان و انسانیت در اعصار ، و پیشوای حکیم اجتماع ، و پزشک ماهر و بینای دردهای جامعه است که با کمال قاطعیت و صراحت می فرماید : « مردم را چیزی جز عدالت اصلاح نمی کند » ... و شما ای خوانندگان ! آیا انسانی را می شناسید که با پرهیزگاری و تقوی مأنوستر و به آن فراخوان تر از علی بن ابیطالب باشد ؟ پس چرا این امام نمی فرماید : « مردم را چیزی جز تأکید بر ظواهر شرعی اصلاح نمیکند ؟ » برای آنکه آن امام از حقایق زندگی و امور عینی اجتماعی و خواص آدمی از لحاظ تن و روح آگاه بوده ، و خود در عالم فقر زندگی کرده ، و آثار منفی آن را بساویده ، و با ناکامان نشست و برخاست داشته ، و در نتیجه دریافته است که چه چیز به اصلاح آنان مدد می رساند و چه چیز مایه فساد ایشان است ... و ما به پیروی از علی بن ابیطالب و مکتب اجتماعی و اقتصادی او می گوییم : « جامعه را جز اجرای عدالت ، چیزی دیگر اصلاح نمی کند و سامان نمی دهد » و از آن جهت چنین می گوییم که عدالت اگر در میان مردمان اجرا شود ، بی نیاز خواهند شد ... و اگر عدل در میان ایشان جریان نداشته باشد ، نیازمند و فقیر خواهند شد . و فقر بنا بر آنچه در تعالیم و احادیث دین آمده است در اغلب احوال دین را ویران می سازد ، و عقل را می برد ، و بر تقوی و فضیلت خط بطلان می کشد ، و مردمان را به فجور و گناه می کشاند . آیا با این همه نتایج بد ، مجالی برای پرهیزگاری و نیکی و نیکوکاری باقی می ماند ؟
📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، ج ۶ ، ص ۶۰۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
عده ای معتقدند که امام حسین به شهادت رسید تا به شفاعت برساند و شهید شد تا شفیع شود . این نظریه ، سید الشهدا را به عیسی شبیه می گرداند . متأسفانه نه تنها اسرائیلیات ، که نصرانیات نیز در دین ما نفوذ کرده است و عده ای کربلا را با جُلجُتا ( محل مصلوب شدن مسیح ، به روایت انجیل ) اشتباه گرفته اند . شریف طباطبایی ، از قائلان این نظریه بصراحت نوشت : « اکر کسی ایمان به کفّاره بودن شهادت امام حسین نداشته باشد ، در حقیقت مشرک است » ... نخستین اشکال بر نظریه مزبور این است که هیچ مستندی از تاریخ و روایات ندارد . در سخنان امام حسین از مدینه تا مکه و از آنجا تا کربلا ، هیچ اشاره ای به شفاغت نشده و سخن از اموری دیگر است . در هیچ منبعی نیامده است که امام حسین گفته باشد من قیام می کنم تا به شهادت برسم ، و به شهادت می رسم تا آیندگان بر من بگریند و گناهانشان آمرزیده شود و شفاعتشان کنم ... اشکال سوم بر نظریه مزبور این است که مردم را به گناه جری می کند و موجب رواج منکرات می شود . هنگامی که مردم به شفاعت امام حسین پشتگرم شوند و اطمینان یابند که « شهادت آن بزرگوار کفاره گناه جمیع گناهکاران است » پروایی نمی کنند تا گناه کنند و بگویند « تمام غرق گناهیم و یک حسین داریم » بر پایه این نظریه ، عزاداران امام حسین برات نجات دارند و مادام که برای آن حضرت اشک می ریزند ، از عذاب الهی نجات پیدا می کنند . تو گویی امام حسین شرکت بیمه گناه تأسیس کرده است !
📚عاشورا شناسی ، محمد اسفندیاری ، ص ۸۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
کار نظارت بر امور امور مالی و روابط اقتصادی جامعه ، تنها با نظارت بر بازارها و نرخها و کیفیت کالاها پایان نمی یابد . و تکلیف شرعی به همین اندازه ادا نمی شود ، و سلامت اقتصادی جامعه و عمل به شعار قرآنی «اوفوا الکیل و المیزان» به این مقدار تحقق نمی یابد ؛ بلکه باید بر همه موارد مالی و همه خرجها و دخلهای مملکتی ، و سفرها و سفره ها ، در هر نهاد و بنیاد و وزارتخانه ، و موسسه های وابسته و ... ( تشکیلات اقتصادی که برای رسیدن به سودهای کلان در راستاهای مربوط پدید آورده اند و پدید می آورند ، به دست هر کس و در هر مقام و لباس و با هر نسبت و خویشی و ارتباط )با کمال وسواس ، و با حساسیتی قیراطی نظارت شود . و ناظران خود، زاهدانی امین و آگاه و کارشناس و شجاع باشند ، که نه تطمیع شوند و نه از تهدید بترسند ، و نه به رابطه ها و توصیه ها اعتنا کنند ... با اجرای این تکالیف ، و امانت و دقت در آنهاست که می توان فکر کرد که جامعه ای دارد به سوی ساخته شدن قرآنیِ خود پیش می رود ؛ و مسئولان بواقع متعهد به اجرای اسلامند ، در حق خویش و بیگانه ... آری ، بسادگی و با عملکردهایی در خوردنها و بردنهای کلان ، نمی توان ادعای پیروی از قرآن کرد ، و جامعه ای را اسلامی شمرد . خوب است نام اسلام را لکه دار نکنیم ، و تعالیم ائمه طاهرین (ع) را ، که خود را به آنها منتسب می کنیم بیش از این به مظلومیت نکشیم ...
📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، ج ۶ ص ۶۱۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب:
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
بر مؤمن لازم است که بکار خود و هدایت خود بپردازد و ضلالت و شیوع گناهانی که از مردم می بیند او را نلغزاند و مردم او را مشغول نکنند ، او هم خود به کار مردم نپردازد ؛ حق حق است ، گرچه مردم ترکش کنند ؛ باطل باطل است گرچه دو دستی آنرا بگیرند ...
📚 تفسیر المیزان ، محمد حسین طباطبایی ، ج ۶ ، ص ۲۴۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب:
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
اهل ایمان بخوانند ....pdf
2.6M
اهل ایمان بخوانند ....
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
May 11
✂️ برشی از یک کتاب
دست یافتن به اصلاح اخلاقی و اجتماعی ، با برقرار بودن ظلم اقتصادی و معیشتی در میان مردم ، خیالی یا اغفالی بیش نیست . و بی عدالت و تحقق یافتن آن ، هیچ انقلاب واقعی یا حرکت تغییری( دگرگونساز) نمی تواند صورت بپذیرد ، و هر انقلابی که وجه تمایز عمدهٔ آن ، عدالت اجتماعی و اقتصادی و قضایی نباشد ، به اسلام محمدی ارتباطی نمی تواند داشت ، شعار و ادعا و خطبه و خطابه ، هر چه گو باش !
📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، ج ۶ ص ۶۳۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
از نیمه دوم قرن بیستم و مشخصاً از دهه های شصت و هفتاد میلادی تحولات بسیاری در حوزه دین به وجود آمده است و این دوره نقطه عطفی در کار جامعه شناسی دین است . تا این زمان ، تئوری مسلط سکولاریزاسیون ، عقب نشینی روز افزون دین از صحنه اجتماع بود و همه شواهد این فرضیه را اثبات می کرد . «مرگ خدا» در جامعهٔ مدرن ، مرگی حتمی و قطعی به نظر می رسید . جامعه مدرن به تعبیر مارسل گوشه ، جامعهٔ «خروج از دین» بود . مدرنیزاسیون ، توسعه و پیشرفت شگرفی کرده بود ، رسانه ها قدرت روزافزونی یافتند ، موقعیت اجتماعی زنان کاملاً دگرگون شده بود ، رفاه نسبی جامعه و کاهش ساعات کار به پیدایش آنچه «جامعهٔ مصرف» و «جامعهٔ فراغت» می نامیدند ، منجر شده بود . در میان این تحولات سریع اجتماعی ، دین سنتی دیروز ، به کنج کلیساها و انزوای معابد خزیده بود و ناقوس کلیساها دیگر زمان زندگی اجتماعی مردم را تعیین نمی کرد . مسیحیت به واتیکان تبعید شده بود و یهودیت در جوامع میزبان خود به استحاله می رفت و اسلام در سایهٔ ناسیونالیسم عرب ، ترک و ایرانی رنگ می باخت . همه شواهد گواه آن بود که دین روز به روز عقب نشینی می کند و جامعهٔ مدرن از قیومیت نهاد دین و آیین و احکام و اعتقادات دینی رها می شود . این طرح کلی موقعیت دین در جوامع مدرن تا نیمه دوم قرن بیستم بود . اما از دهه های شصت و هفتاد میلادی اتفاقات دیگری رخ داد ، هم در زمینه اجتماعی و هم در زمینه فکری ...
📚گذر از دفاعیه گرایی ؛ به سوی پدیدار شناسی متن ، فرامرز معتمد ، ص ۱۵۸ ( مصاحبه با سارا شریعتی )
🔰 کانال برشی از یک کتاب:
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed