✂️ برشی از یک کتاب
⭕️ شعری بسیار زیبا...
▪️الا ای شیعه می دانی که مهدی یاوری، زهرا شدن دارد؟ / و زهرایی شدن، دل خون شدن، دریا دلی دارد؟
▫️دلت خون میشود از جهل این مردم، که می دانند شأنش را/ ولی دلهایشان سنگ است/ و رسم و شیوه مردانگی در بینشان مُرده ست/ و دنیا دلبرانه هم دل و هم دینشان بُرده ست
▪️چه تلخ اما چه زیبا مادری بین در و دیوار/ ندا سر داد یا مهدی/ برای یاری دین و علی فرمود یا مهدی/ بشارت داد فرزندان خود را در دل تاریخ/ که هرجا سخت شد کارجهان، گویید یا مهدی
▫️ولی افسوس مهدی را رها کردیم/ بپای نفس و دنیا، برای ذره ای حب ریاست/ نه مهدی را، که زهرا را فدا کردیم/ شب ظلمانی شیعه، فقط خورشید میخواهد/ و ما دلخوش به نور شمع دنیاییم و در حقش جفا کردیم
▪️بدان مهدی زهرا، یارِ زهرایی ندارد/ اگر یارش شویم از راه می آید/ برون از غیبت طولانی و جانکاه می آید/ و این دنیا بسمت ما، بسمت شیعه آل علی، با چهره ی دلخواه می آید
ایام شهادت #حضرت_زهرا سلام الله علیها را محضر فرزند عزیزشان و شما تسلیت عرض میکنیم.
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
4_5911532908211865090.mp3
3.13M
✂️ برشی از یک اتفاق
#کیروش_فوتبال_تحقیر
🔺درآمد میلیونی مربی اجنبی
☑️ اگر از بین فوتبالیستهای ما مردی همچون حسن طهرانی مقدم بود، میگفت ما مشکل ارز داریم، چرا باید برای یک مربی خارجی، ساعتی ۵ میلیون تومان (در روز ۱۲۰ میلیون تومان) ارز از کشور ما خارج شود؟! کیروش را بیرون میانداخت و میگفت خودم تیم فوتبال را بالا میبرم.
#فیش_نجومی_کیروش
▫️استاد حسن عباسی - ۱۱ آذر ۹۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#حجاب_کفن_سیاه_نقش_انسان
مادام که تلقی ما از انسان و برداشت ما از خویشتن دگرگون نشده ، مادام که « نقش انسان » مجهول مانده و بینش او از این نقش در حد تنوع ، در حد زندگی تکراری و مدار بسته ، در حد خوشی ها و سرگرمی ها ، در حد بازیگر شدن و بازیچه ماندن ، و تماشاچی بودن خلاصه شده ، مادام که زندگی جز نمایش و بازی ، باری ندارد ، ناچار سنگینی حجاب طبیعی است ... مادام که تلقی ما از خویش عوض نشود ، حجاب هیچ مفهومی نخواهد داشت و چیزی جز کفن سیاه و قبرستان خانه و مرگ نشاط زندگی و نابودی شادی ها ، عنوان نخواهد گرفت . و هزار عذرخواهی داشت که خودت را از آن آزاد کنی : که پاکی زن در لباسش نیست ، چادرهای کثیف و لجن بی شماره اند . که من پاکم چه منّتم به خاکه ، که من راه خودم را می روم ، چشمشان کور نگاه نکنند . که اصلاً دل باید پاک باشد . که چادر ، بیشتر مرد را کنجکاو می کند . که این مسائل در کشورهای مترقی کاملاً حل شده و دیگر مسأله ای نیست . که روابط آزاد طبیعی است . که محدودیت عقده می آورد و محرومیت ، سرکشی را می زاید و خلاصه هزار عذر و توجیه و تازه اگر مجبور بشوی بخاطر ترس و عشقی ، حجاب بگیری ، تازه خود حجاب تو می شود بازی تو .
📚 روابط متکامل ، علی صفایی حائری ، ص 39
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#دلیل_استغفار_معصومین_از_گناهان
استاد جوادی آملی در تحلیل این گونه ادعیه می فرمایند : استغفاری که در این دعاها آمده ، « استغفار دفعی » است ، یعنی استغفاری که مانع عروض غفلت و گناه می شود نه استغفار « رفعی » که برای آمرزش گناه و خطای موجود است .
مَثل آن مِثل کسی است که پارچه ای برای آینه شفاف آویزان می کند تا غبار بر آن ننشیند ، نه مانند کسی که بر روی آینه غبار گرفته اش دستمال می کشد تا غبار آن را بزداید .
📚 ادب فنای مقربان ، جوادی آملی ، ج 3 ص 263
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#از_کدام_قرآن_سخن_می_گویی؟
از کدام قرآن سخن می گویی برادر روشنفکرم ! استاد ، دانشجو ، مترجم ، نویسنده ، هنرمند و آزادیخواه و متعهدی که از انحطاط جامعه و جمود فکر و ضعف فرهنگ محیط خویش رنج می بری ! کدام قرآن ؟ مگر اساساً قرآن را کسی ؛ چه توی مخالف و چه اوی موافق می شناسد که درباره اش قضاوت می کنی ؟ یک عامی متعصب حق دارد که قرآن را نخوانده و نشناخته و نفهمیده بپذیرد و ایمان داشته باشد ، اما تو روشنفکر منصف حق نداری آن را « نگشوده » و « نیندیشده و نفهمیده » رد کنی و بدان ایمان نداشته باشی . بر عکسِ آن چه می پنداری ، از هنگامی که قرآن از سخن گفتن با پیروانش باز ماند و تنش را پرستیدند و روحش و فکرش و سخنش را رها کردند ، مسلمانان به خرافه پرستی و ضعف اجتماعی و جمود فکری و تعصب های شبه مذهبی و انحطاط علمی و اقتصادی و سیاسی افتادند .
📚 پدر ، مادر ما متهمیم ، علی شریعتی ، ص 106
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#حُکام_یا_احکام_مسئله_اینست
اگر به هر دلیل ؛ موجّه یا ناموجّه ؛ نتوانستیم ، تعالیم حکومتی و اجتماعی و اقتصادی و عدالتی و معیشتی دین را تحقق بخشیم، نباید تعالیم جاودان و ابدی و بیمانند دین خدا را، به منظور توجیه خود، تضییع کنیم!... باید با صراحت و قاطعیت بگوییم، نشد... یا نتوانستیم یا نخواستیم، یا نگذاشتند، یا... به هر حال هیچ چیزی بی علت نیست: علت ذاتی یا علت عرضی. در احکام اسلام، در صورت شناخت درست آنها علت ذاتی برای عمل نشدن وجود ندارد. هرچه هست علت های عرضی است، یعنی: هرجا مشکلی هست، در حُکام است نه در احکام.
📚 منهای فقر، محمد رضا حکیمی_ص۲۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#عهد_ابن_سینا
یکی از اهم مراقبات، این است که انسان واردات و صادرات دهانش را مواظب باشد . آن لقمه نانی را که به دهان می گذارد اگر از روی حساب نباشد، هرزه خوار می شود . و انسان هرزه خوار ، هرزه گو می گردد . آن دهانی که وارداتش آلوده است ، صادراتش نیز آلوده است . انسانی که واردات گوشش یاوه و هرزه و گزاف است ، صادراتش نیز آنچنان خواهد بود ، قلم هرزه و نوشته های زهرآگین خواهد داشت . چرا دفتر وجود و صحیفه نفست را به اینگونه اباطیل پر میکنی . یکی از عهد های 《شیخ رئیس》در رساله عهدش این است که رمان و قصه های باطل نخواند . حرفها و افسانه های باطل ، دهن و ذهن را کج و معوج می کند ، و نفس را از درست اندیشی و درست یابی منحرف می کند.
📚 آیت ا... حسن زاده آملی_ مجموعه مقالات ص۳۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#بیاييد_شعار_ندهیم_تهمت_نزنیم
راستی بیایید انقلابی باشیم ، از گذشته ها هم می گذرم ، انتظاری ندارم که کسی در گذشته انقلابی گری خود را ثابت کرده باشد ، بیایید از امروز ما انقلابی باشیم ، من حاضرم ، اگر شما هم حاضرید بسم الله.
بیایید از نظر اخلاقی معیارهای اسلامی را اجرا کنیم ، از نظر فداکاری همه ی وجود خود را برای خدا و مردم بدانیم و همه ی مصالح خود را فدا کنیم . از نظر زندگی ، همه ی تعلقات مادی حیات ، زندگی اشرافی ، اسراف بازی ، تجملات و همه ی زرق و برق زندگی را فراموش کنیم و علی وار زندگی کنیم ، بیایید کار کنیم ، فداکاری کنیم ، « شعار ندهیم ، تهمت نزنیم » عقب ماندگی خود را سرکوفت به دیگران نزنیم ، به جای آنکه خود را مؤاخذه کنیم دیگران را متهم ننماییم .
📚 حماسه ، عشق و عرفان ، مصطفی چمران ، ص70
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#معرفی_تکراری_ائمه
شیعیانی که در زمان ما درباره ائمه ( ع ) مطلب می نویسند نیز ، آنچه که ( کلینی و صدوق و مفید ) و دیگران از صدها سال پیش گفته اند را در ( لفظ و معنا ) تکرار می کنند و توجه ندارند که آنچه این بزرگان نوشته اند و تلاش قابل ستایشی که داشته اند ، با زمان و دوران خودشان هماهنگی داشت و بیان شایسته ای از واقعیت ها ی آنروزیشان بشمار رفته ولی پس از این همه تحول و پیشرفت و تکامل در اندیشه ها و ذهن ها و بیگانگی انسان معاصر با انسان آن زمان در دیدگاه و اندیشه و منطق و برخوردش با زندگی ، دیگر « نه پذیرفته است » ونه « سودمند » که بخواهیم با چنان ( شیوه ها و معجزاتی ) عظمت و بزرگی اشخاص را نشان دهیم و ناگزیر باید در پرتو جریان های تازه و پیشرفت های حاصله و آثاری که از هر کس بجای مانده ، بزرگواری و شخصیت والایش را مورد بررسی قرار دهیم که در آثار اهل بیت ( ع ) برای نشان دادن عظمت و بزرگی آنان چیزهای پربارتر و غنی تر از معجزات و کرامات یافت می شود و در این سخن به گزاف نرفته ام که : هر پژوهشگری می تواند آن چنان کراماتی از زندگی و آثار بجای مانده از ایشان استخراج کند که نوابغ زمان در هر شأن و مقام والایی که قرار داشته باشند ، بدانها مباهات کنند و اگر جز شیعه ، همانند علی و فرزندانش را داشتند ، دنیا را از آثار و بزرگواری های ایشان پر می کردند و گنج های بی شماری از راز و امتیاز آن ها بر می شمردند .
📚 زندگی دوازده امام ، هاشم معروف الحسنی ، ص 13
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#فلسفه_بافی_در_مورد_معاد
یک عده ای می گویند : بابا ! خدا بزرگ تر از آن است که بنده هایش را عِقاب کند . او بزرگ و عظیم و رحیم است . مادر بچه اش را نمی سوزاند ، آن وقت خدا بسوزاند ؟! عمو ! برو ، خدا بچه هایش را نمی سوزاند آن ها را دوست دارد . یک وقت هم اگر بچه هایش کاری بکنند ، می گوید : خیلی بدی نکنید ؛ که آتش دارم . می خواهد آن ها را تنبیه کرده و بترساند وگرنه در آتش که نمی برد . این ها کسانی هستند که عظمت خدا را دلیل نفی معاد می دانند . می خواهند به خدا معتقد باشند ، در حالی که هیچ اعتقادی به او ندارند . می خواهند که با عظمت او عذری برای آزادی خودشان داشته باشند . در جواب این ها باید گفت : اینکه خدا بزرگ تر از آن است ... در این بحثی نیست . بحث در این است که خدا هستی را « منظم » آفریده و کسی که در این هستی « حرکت صحیحی » نداشته باشد می سوزد . درست مثل وقتی که من کبریت را زیر پیراهنم بکشم آتش می گیرد . حال تو بگو : خدا بزرگ تر از آن است که مرا بسوزاند او قانون هایی را در هستی گذاشته و به من هم گفته است که با آن ها درگیر نشو . راه و روش زندگی را هم برایم توضیح داده تا درگیر نشوم . ولی منی که درگیری با آن ها را خودم خواسته ام و خودم فساد به بار آورده ام ، نمی خواهم بسوزم ؟! چرا نسوزم ؟! که سوختن یک امر طبیعی است . عظمت او باعث تنظیم این هستی است و نظم این هستی باعث ضربه خوردن ماست . تعبیری که قرآن از معاد دارد این است که ( وَتَرَىٰ كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَىٰ إِلَىٰ كِتَابِهَا الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَجاثیه 28 ) جزای شما ، همان عمل خودتان است و چیز تازه ای نیست .
📚 حیات برتر ، علی صفایی حائری ، ص 53
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#اشتباه_برخی_روحانیون
بسیاری از روحانیون عالی قدر ما صرفا می خواهند با طرد هر گونه « ایسمی » اسلام را خالص عرضه کنند و حال آنکه خلوص اسلام زمانی به دست می آید که اسلام با ایسم های دیگر مقایسه شده و فراز ها و برتری ها و تباین ها و اختلاف ها و احیاناً توافق ها و تطابق هایش با دیگران مشخص شود . هر کلمه را به صرف اینکه خارجی است ، نفهمیده و تحقیق نکرده دور نیندازیم .
اشتباه نشود، نمی خواهیم حقانیت خود را با مقیاس و فرهنگ غرب بیان کنیم . می خواهیم عجز آن فرهنگ را در قیاس با خود بنمایانیم و احیاناً نکات مثبتی را که در بعضی مطالب آن ها باشد « که حتماً هم هست » به شکل عالی تر و صحیح آن را در اسلام نشان دهیم .
📚 مباحث اقتصادی ، مرتضی مطهری ، ص 16
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#مذهب_تشیع
من ، نه به عنوان یک « شیعه موروثی و متعصب مذهبی »که به عنوان یک « روشنفکر مسئول و متعهد اجتماعی » ، روشنفکری مثل تو با احساسات انسانی و آرزوهای مترقی ضد ارتجاعی و ضد طبقاتی که تو داری ، معتقد شده ام و از راه « تحقیق علمی و تاریخی » و با شناخت مکتب اسلام و تاریخ اسلام و آشنایی با ادیان گذشته و ایدئولوژی های جدید ، به این واقعیت عینی رسیده ایم که « تشیع » از نظر اعتقادی « مترقی ترین تلقی از مکتب اسلام » و از نظر اجتماعی و سیاسی « مترقی ترین نهضت و مردمی ترین جناح در تاریخ اسلام » بوده است .
📚 پدر ، مادر ما متهمیم ، علی شریعتی ، ص 86
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed