May 11
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✂️ برشی از یک صوت
به مناسبت سالگرد ارتحال استاد مرحوم علی صفایی حائری
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
برشی از یک کتاب
عید غدیر مبارک باشه .
سخنرانی اثبات غدیر ، اما سپس چه ؟!
از استاد حسن رحیم پورازغدی رو از دست ندید
التماس دعا 🌹
سلام علیکم و رحمه الله ✋
ان شاء الله به یاری خداوند از شروع ماه #محرم بنا دارم مطالبی رو از کتاب #حقیقت_عاشورا (از عاشورای حسین تا تحریفات عاشورا) اثر #محمد_اسندیاری رو در کانال برشی از یک کتاب به اشتراک بزارم ، امیدوارم اگر مطالب مفیدی بود در اشتراک گذاری اونها ما رو یاری کنید 🙏
التماس دعا ، سلام بر حسین علیه السلام
#عبد
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
برشی از یک کتاب
سلام علیکم و رحمه الله ✋ ان شاء الله به یاری خداوند از شروع ماه #محرم بنا دارم مطالبی رو از کتاب #
✂️ برشی از یک کتاب
#از_عاشورای_ما_تا_عاشورای_حسین
در این اثر کوشیده ام ابعاد مختلف نهضت امام حسین را بررسی کنم : از #حماسه آن حضرت تا کوشش او برای جلوگیری از جنگ ؛ از #ستم_ستیز بودن امام حسین تا #عقلانی بودنش و پرهیزش از افراطگرایی ؛ از درسهایی که از امام حسین میتوان آموخت ، تا #عبرتهایی که از محالفانش باید فرا گرفت ؛ از این که امام حسین چه میگفت تا اینکه مخالفانش چه میگفتند ؛ و عاشورا نزاعِ چه با چه بود . سرانجام چون بدین نتیجه رسیدم که از آن عاشورا تا عاشورایی که در تصور ماست ، بسی #تفاوت است ، عهده دار تحریف زدایی و راز زدایی از عاشورا و نقد شدم ؛ نقد آفاتی که دامنگیرِ عاشورای شیعه شده و آن را قبض روح و غیر عقلانی کرده است . عذر نویسنده در صریح بودن جز این نیست که کوشیده است صادق باشد و ... #مصلحت خود و خوشامد دیگری را در نظر نگیرد .
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ارادت یا #درایت
راست اینکه درباره امام حسین ، حق #عشق ادا شده است و حق #عقل نه . در عزای او بس گریستند ، اما نهضتش را چنانکه باید ، #ننگریستند . با وجود بیش از چهار هزار کتاب که فقط در این صد سال درباره آن حضرت نوشته اند ، هنوز ناگفته هایی دیگر باقی مانده است . مضافاً اینکه چه بسیار مطالبی که گفته و قطعی دانسته اند ، اما در #نادرست بودنشان هیچ تردیدی نیست . بسیاری از افرادی که درباره امام حسین قلمفرسایی کرده اند ، از سر #ارادت بوده است ، نه از روی #درایت ؛ و از بهر ثواب بوده است ، نه برای یافتن صواب ؛ و با رویکرد عاطفی بوده است نه رویکرد علمی . این نویسندگان یا اهل تحقیق نبوده اند ، یا روش تحقیق را نمی دانسته اند ، و یا روش تحقیق در تاریخ را ، و یا هر سه را .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#بازنگری_در_عاشورا
اکنون بازنگری در #عاشورا و #شناخت بیدادهایی که از دشمن و دوست بر سر امام حسین (ع) رفت ، هم فریضه ای #دینی است ، و هم وظیفه ای #علمی . و یکی از بزرگترین بیدادها این است که قیام آن حضرت را به انواع #خرافات و #تحریفات و #مجعولات و #اساطیر و نیمه راستها و پرده پوشیها آمیختند ؛ تا آنجا که هم #ماهیت این قیام پوشیده ماند و هم #اهدافِ آن . اینکه #علت_چیست ، در این جا بدین اشاره بسنده می کنم که بگویم سوگمندانه ، قرنهاست که امام حسین (ع) #یتیمِ_مورخان شده است و فرزند خواندهٔ ناپدرانی که مورخ نیستند ، بلکه نویسنده اند و فقط به اتکای قلم و عشقِ خود می نویسند . در صورتی که با این ویژگیها ، روزنامه نگار هم نمی توان شد ، چه رسد به تاریخنگار . و چه رسد به اینکه بتوان اجتهاد تاریخی کرد و تاریخ اجتهادی نوشت .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#بزرگترین_تحریفِ_عاشورا
از آنجا که باب آشنایی مردم با امام حسین (ع) در مجالس عزاداری است ، بالطبع آنچه می شنوند جنبه غم انگیز عاشوراست . در عزادرای ها جنبه #حماسی عاشورا به اقتضای مقام ناگفته می ماند و جز از #مصیبت سخنی نمی رود . کتابهای مقتل نیز چنین وضعی دارد و بیش از اینکه حماسه نامه باشد ، مصیبت نامه است . خلاصه اینکه در گذشته هر جا سخنی از امام حسین بود ، سخن از مصیبتش بود نه آزادیخواهی و عدالتجویی اش ... بزرگترین و #شایعترین تحریف تاریخ عاشورا ، تبدیل شدنش از حماسه به #مصیبت است . گروهی عاشورا را ، که هم شامل حماسه بود و هم شامل مصیبت ، در مصیبت خلاصه کرده اند . با این تحریف ، امام حسین نماد #مظلومیت شده است ، نه نماد #ظلم ستیزی ، و وظیفه شیعیان فقط #عزاداری شده است ، نه رفتن به راه آن حضرت و #ظلم را بر نتابیدن ... حماسه امام حسین در آن عصر ، آن گونه که باید درک نشد ؛ همان گونه که عدالت امام علی در زمان حیاتش ، چنانکه باید ، قدر دانسته نشد .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۲۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#حماسه_یا_مصیبت
عاشورا ترکیبی است از حماسه (ظلم ستیزی) و مصیبت(مظلومیت) ، و این دو از هم تفکیک ناپذیرند و نمی توان میانشان تقابل افکند . اکنون سخن در این است که کدامیک اصل است : حماسه یا مصیبت ؟ پاسخ به این پرسش بسته به این است که زاویۀ دیدِ ما به عاشورا چیست . با دو نگاه می توان در عاشورا نگریست : نگاه سیاسی و نگاه عاطفی . با نگاه سیاسی ، حماسه عاشورا برجسته تر می شود ، و با نگاه عاطفی ، مصیبتِ عاشورا . با نگاه سیاسی ، امام حسین الگوی ظلم ستیزی می شود ، و با نگاه عاطفی ، مظهر مظلومیت . اگر به حماسه عاشورا بنگریم و آن را اصل بدانیم ، نتیجه اش آن می شود که به ذلت و زور تن ندهیم و با ستمگران بستیزیم و آزادگی پیشه سازیم . اما اگر تراژدی عاشورا را اصل بشماریم و فقط به آن بنگریم ، حاصلش این می شود که یکسره مصیبت زده باشیم و عزاداری کنیم و روضه خوانی بر پا سازیم و بگرییم . شک نیست که آنچه در عاشورا اصل است ، حماسه است نه مصیبت .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۳۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#نزاعی_دو_قطبی
نزاع امام حسین و یزید ، نزاع دین بود با حکومت مدعی دین . نزاع با حکومتی بود که هیچ بهره ای از اسلام نداشت ، اما مخالفت با حکومت را مخالفت با اسلام می خواند و مخالفان را تفرقه انگیز و فتنه گر . نزاع با حکومتی بود که به نام اسلام برقرار شده بود ، اما به جای تحقق اهداف و احکام دین ، استفاده ابزاری از آن می کرد . هیچ خطری برای دین ، زیانبارتر از خطرِ این حکومتِ به نام دین نبود . همین نوع حکومتها در جهان اسلام و مسیحیت بودند که موجب شد سرانجام گروهی عطای دین را به لقای دین بخشند ، و گروهی هم به این نتیجه برسند که باید حکومت و دین از هم جدا شوند . متفکران سیاسی یک شبه به سکولاریسم نرسیدند ، بلکه کارنامۀ حکومتهای به نام دین ، آنها را به آنجا رساند که خواهان حکومت فرادینی شوند .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۵۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#حی_علی_الجهاد
از دیرباز تا کنون ، مظلومیت امام حسین بیشتر از ظلم ستیزی او مورد توجه بود . آن حضرت بیشتر عزادار داشت تا حماسه دار ، و مرثیه سرا داشت تا حماسه سرا . در عزای او بسی گفتند و نوشتند و گریستند ، ولی حماسه اش را چنانکه باید ، ندیدند و نسرودند و پاس نداشتند . این از آن رو بود که با نگاه عاطفی به عاشورا می نگریستند و مضافاً اینکه کاری آسان بود . پیداست که عزاداری آسانتر از حماسه داری است . نشستن و برحسین گریستن ، آسانتر است از برخاستن و با ستمگران ستیزیدن . عزاداری اشک می طلبد ، ولی حماسه داری ، فداکاری . مردم به ندای «حی علی الصلوة» بیشتر لبیک می گویند تا «حی علی الزکاة» ؛ چه برسد به «حی علی الجهاد» .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۳۵ و ۳۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#الگوی_ستم_ستیزی
حسین(ع) کشته نشد تا اُمتی را تا ابد الآباد ، مصیبت زده و گریان کند ، بلکه جان داد تا آزادی را جان دهد و اُمتی را ستم ستیزی و آزادگی و عزت آموزد . مگر نفرمود : لَکُم فِی اُسوَةُ ؟ آن حضرت الگوی ستم ستیزی است ، نه دستمایۀ مرثیه سراییِ بی هدف و میان تهی و بی تأکید بر اهداف عاشورایی .
یکی از گونه های تحریف در تاریخ ، ناموزون کردن اجزای آن است ؛ یعنی جزئی از آن را بزرگتر از اندازه اش ، و جزء دیگر را کوچکتر نمایاندن . با بزرگ و کوچک کردن اجزای یک رویداد تاریخی ، تصویری به وجود می آید که به کاریکاتور شبیه است و با اصل آن تفاوت دارد . حتی اگر هیچ دروغی در تاریخ گفته نشود ، و هیچ تحریفی در آن صورت نگیرد ، همین که بخشهای یک رویداد تاریخی کوچکتر و بزرگتر شود ، تحریفی بزرگ رخ داده است .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۳۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#وظیفه_شرعی_خود_میدانم
من وظیفه شرعی و وجدانی و #انقلابی و انسانی و اجتماعی خود می دانم ، که در فرصت های مناسب ، حقایق دین ، و تعالیم قرآن مبین ، و اصول تربیت محمدی و عدالت علوی و ماهیت (غدیر) و پیام اصلی (عاشورا) را ، در ضمن نوشتارها و رساله هایی ؛ در اختیار نسل جوان بگذارم . من این نوشتار را به جوانان بی پناه ایران تقدیم می کنم : از دختر و پسر ، از دانشگاهی ، حوزه ای و دیگر جوانان ، جوانانی که عملکردهای #ضد_قرآنی و #ضد_علوی شماری چپاولگرِ از خدا بیخبر ، و افکار شماری دیگرِ بی اطلاع از ماهیت #اسلام_محمدیِ_علوی ( و برخی مشتبهُ الفکر و مجهولُ الهدف ) رشته های ایمان با صلابت و استعمار شکن آنان را از هم می گسلد ... و از دلهای ساده و خوشباور ایشان می رباید . و کجا که فرصت #کتاب_خواندن داشته باشند ، و بتوانند حقایق دین و سیره امیر المومنین (ع) را خود بدست آورند ؟ و ماهیت #حاکمیت_اسلامی را بشناسند ؟!
📚 مرام جاودانه ، محمد رضا حکیمی ، ص ۴۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#جُرم_یزید
در میان ما هنگامی که بخواهند از جُرم یزید سخن بگویند ، بیشتر از «فسق و فجور» او می گویند ، نه «ظلم و جور» او . بعضی به دلیل نداشتن بینش سیاسی فقط میمون بازی و سگبازی و میگساری یزید را می بینند و از میان جرمهای او به همین موارد اکتفا می کنند . حال اینکه بدتر از فسق یزید ، ظلم او بود . وی مخالفان را بر نمی تابید و آنان را مجبور می کرد تا بیعت کنند و یا تن به مرگ دهند . او به ابن زیاد دستور داده بود که به هر کس بدگمان شدی ، زندانی اش کن ، و هر که را متهم است بکش : وَاحْبِس عَلَی الظِّنَّةِ و اقْتُلْ عَلَی التُّهمةِ . همین شیوه استبدادی یزید بود که قاتل امام حسین شد و هزاران بار بدتر از میمون بازی و سگبازی و شرابخواری بود .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۵۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#بی_اطلاعی_عامل_گمراهی
برای اینکه بدانیم بی اطلاعی از پیشنهادهای امام حسین برای جلوگیری از جنگ چقدر گمراه کننده است ، یادآور می شویم که پس از شهادت آن حضرت گروهی از شیعیان به تصور اینکه روش امام حسن و امام حسین با یکدیگر ناسازگار است ، از مذهب خویش برگشتند و به اهل سنت گرویدند .نوبختی در فرق الشیعه و سعد بن عبدالله اشعری در المقالات و الفرق می نویسد : هنگامی که امام حسین کشته شد ، گروهی از اصحاب سرگردان شدند و گفتند میان روش او و برادرش اختلاف است . زیرا امام حسن با اصحابی بسیار و قدرتی که داشت با معاویه آشتی کرد ، ولی امام حسین با وجود اندک بودن اصحابش و ناتوانی آنان ، به جنگ با یزید ، که یارانی بسیار داشت ، برخاست تا خودش و همراهانش کشته شدند . امام حسین در پرهیز از جنگ ، و نیز صلح با یزید ، معذورتر از امام حسن در صلح با معاویه بود . اگر جهاد امام حسین علیه یزید درست بود ، پس کناره گیری امام حسن و پرهیزش از جهاد علیه معاویه ، با داشتن یاران بسیار ، نادرست بود . بدین ترتیب ، گروهی از شیعیان در امامت آن دو تردید کردند و از عقیده خود برگشتند و به مذهب عموم مردم گرویدند .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۱۱۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
📚 عُدَةُ الداعی ، ص ۶۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
سلام علیکم و رحمه الله ✋
کانال ✂️برشی از یک کتاب ، مجدداً در نرم افزار تلگرام راه اندازی شد ، برای پیوستن به کانال در تلگرام لینک پائین را انتخاب نمائید . 👇
https://t.me/joinchat/zZ7AAbxPaGIwYjI0
✂️ برشی از یک کتاب
#چرا_امام_به_کوفه_رفت
متاسفانه اغلب ذهنها به این طرف متمایل شده است که چرا امام می خواست به کوفه برود ، ولی از این نکته غفلت می کنند که اگر نمی رفت ، با چون و چراهای بیشتری مواجه بود . عیب تاریخنگاران ما این است که با یکسونگری ، از تاریخ فقط یک سئوال می کنند ، نه اینکه آن را سئوال پیچ کنند تا جوابهایی دیگر بیابند . در رفتن امام حسین به کوفه سه فرض قابل تصور بود :
۱. کشته می شد ۲ . از کشته شدن نجات می یافت ۳ . پیروز می شد . با هر یک از این سه فرض ، صلاح در رفتن به کوفه بود ؛ حتی با فرض کشته شدن . زیرا آن حضرت در مکه و مدینه هم که می ماند ، کشته می شد ؛ ضمن اینکه حرمت حرم پیامبر و خانه خدا هتک می گردید و امام بدین راضی نبود . بنابراین کسانی که می گویند امام حسین در ارزیابی قدرتش اشتباه کرد که به طرف کوفه رفت ( مانند ابن خلدون و برخی دیگر از اهل سنت ) و کسانی که می گویند کار امام حسین فوق عقلانی بود و از سر عشق (مانند مطهری و برخی دیگر از شیعیان) ، هر دو اشتباه میکنند . ایشان تاریخ را تجزیه نکرده ، تحلیل می کنند و نیز آن را از آخر به اول می خوانند .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۱۶۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#درسی_از_عاشورا
یکی از مهمترین درسهایی که از تاریخ عاشورا فرا می گیریم ، این است که هیچ حکومتی از انحراف بیمه نیست . هر حکومت عادلانه ای ممکن است پس از چندی ، دیر یا زود به انحراف گراید و ضمن حفظ ظاهر ، به ضد خود تبدیل شود . از حکومت پیامبر فقط چند دهه نگذشته بود که حکومت معاویه سر برآورد و سپس به حکومت یزید فاجر و جائر رسید و فاجعه عاشورا پیش آمد . اینکه گفته اند «انقلاب ، فرزندان خود را می خورد» ، شاید منظور این است که چه بسا انقلابها هم ، که برای بهسازی امور است ، به ارتجاع گراید و همان فرزندان خود را قربانی کند .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۲۵۳
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
#حرف_حساب
نشانۀ ایمان آن است که گفتن راست را در آنجا که به زیان تو است ، بر گفتن دروغ که به سود تو تمام می شود ؛ ترجیح دهی .
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#عاشورای_مصیبت
راست اینکه شیعه از عاشورا ، چنانکه باید ، استفاده نکرد و آن را سرمشق خویش نساخت و به این اهرم برای مبارزه با حکومتهای ستمگر دست نینداخت و از این انرژی برای ستم ستیزی بهره نبرد و آن را بیشتر دستمایۀ عزاداری ساخت . حال اینکه اگر عاشورا ، آری فقط عاشورا ، الگو می شد ، حکومتهای ستمگر در سرزمینهای اسلامی برجای نمی ماندند . عاشورای حماسه ، در عاشوراهای تاریخ ، به عاشورای مصیبت مبدل گشت و از آن همه حماسه ، دسته های عزاداری و مجالس روضه خوانی و خیل مداحان برآمد . گویا امام حسین به هدف عزاداری برای خویش قیام کرده بود و خود را به کشتن داد تا اُمتی را بگریاند و عزادار کند ؛ همین و دیگر هیچ .
نه اینکه در عاشورا مصیبت نیست ، بلکه سخن در این است که عاشورا فقط مصیبت نیست و تبدیل آن حماسه به مصیبتِ فقط ، غلط است . بدتر اینکه همان مجلسهای مصیبت به تحریفات و خرافات و بدعتهایی ، مانند قمه زنی و قفل زنی ، آلوده گردید ؛ بدعتهایی که هیچ ربطی به عزاداری ندارد .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۲۹۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#واقعیتی_تلخ
در محرم ۱۳۳۰ ، سپاه روس به تبریز حمله کرد و ثقة الاسلام تبریزی را در روز عاشورا به دار کشید ، اما مردم به سر و سینه می زدند و از ظلمِ یزید می نالیدند . حسین حسین می گفتند ، ولی کشته شدن حسینی مردی را به دست سپاه روس ، نادیده می گرفتند ... این چنین است که حکیمی می گوید : بجز اینکه امام حسین در عاشورا شهید شده است ، عاشورا نیز در تاریخ شهید شده و پیام اصلی عاشورا(عدالت) ، فراموش گشته است . پس در هر عاشورایی دو شهید موجود است و بر هر شهیدی نوحه ای واجب . اگر کسی عاشورا را ، با همه ابعاد آن بشناسد ، اصل مصیبت امام حسین (ع) را فراموش می کند و برای عاشورای حسینی به سوگ می نشیند .
📚 حقیقت عاشورا ، محمد اسفندیاری ، ص ۳۰۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
باید وقت بزارید ...
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed