زبان كليد هر خير و شرّى است
امام باقر عليه السلام می فرمايد: «إِنَّ هَذَا اللِّسَانَ مِفْتَاحُ كُلِّ خَيْرٍ وَ شَرٍّ، فَيَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَخْتِمَ عَلَى لِسَانِهِ، كَمَا يَخْتِمُ عَلَى ذَهَبِهِ وَ فِضَّتِهِ؛ اين زبان كليد هر خير و شرى است، پس سزاوار است كه مؤمن مُهر بر زبانش زند، همچنان كه بر طلا و نقره اش مهر مى زند».
يعنى زبان يك عضو كليدى است و توجّه ما هم به آن بايد به لحاظ كليدى بودن آن باشد، درب هر خير و شرى را با اين كليد مى توان باز كرد. ولى بايد توجه داشت كه اين كليد فقط براى باز كردن درب خيرات باشد، براى اصلاح ذات البين، نصيحت خلق، امر به معروف و نهى از منكر مورد استفاده قرار گيرد، نه براى افساد ذات البين، فضيحت خلق، امر به منكر و نهى از معروف، همچنان كه طلا و نقره را در كيسه كرده و درب آن را بسته و مُهر مى كنيم تا مبادا چيزى از آنها بدون اراده ما خارج شود. در يك جمله بايد گفت: «كليد هر سعادت و شقاوتى اين زبان است».
📚 تحف العقول، ابن شعبه حرانى، ص298.
#زبان #بیان #کلام #سخن #خیر #شرّ #سعادت #شقاوت
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0429621
@Ahmadheydari12
پنج توصيه از امير المؤمنين عليه السلام
امام امير المؤمنين عليه السلام می فرمايد:
«أُوصِيكُمْ بِخَمْسٍ لَوْ ضَرَبْتُمْ إِلَيْهَا آبَاطَ الْإِبِلِ لَكَانَتْ لِذَلِكَ أَهْلًا: لَا يَرْجُوَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِلَّا رَبَّهُ، وَ لَا يَخَافَنَّ إِلَّا ذَنْبَهُ، وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ مِنْكُمْ إِذَا سُئِلَ عَمَّا لَا يَعْلَمُ أَنْ يَقُولَ لَا أَعْلَمُ، وَ لَا يَسْتَحِيَنَّ أَحَدٌ إِذَا لَمْ يَعْلَمِ الشَّيْءَ أَنْ يَتَعَلَّمَهُ، وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ وَ لَا [خَيْرَ] فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَه».
شما را به پنج چيز سفارش مى كنم كه اگر براى تحصيل آن شتران راهوار را به سرعت حركت دهيد [و همه جا را براى به ست آوردن آن بگرديد] سزاوار است:
1. هيچ يك از شما جز به پرورگارش اميدوار نباشد [و دل نبندد].
2. هيچ كس جز از گناه خود نترسد.
3. هيچ كس از شما اگر چيزى را از او پرسيدند كه نمى داند، حيا نكند و [صريحا] بگويد: نمى دانم.
4. و اگر كسى از شما چيزى را نمى دانست، از فرا گرفتن آن خجالت نكشد.
5. بر شما باد كه صبر و استقامت پيشه كنيد، زيرا صبر در برابر ايمان همچون سر است در برابر تن؛ تن بى سر فايده اى ندارد، همچنين ايمان بدون صبر».
📚 نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص482، کلمات قصار، حکمت82.
#امید #خدا #گناه #حیا #حیای_حمق #دانستن #ندانستن #آموختن #صبر #ایمان #دل_بستن
@Ahmadheydari12
کسی که عذر نپذيرد، بر حوض کوثر وارد نشود
امام سجّاد عليه السلام می فرمايد از پدرم امام حسين عليه السلام شنيدم که فرمود:
«اگر مردى در اين گوشم - اشاره به گوش راست خود كرد - مرا دشنام دهد و در [گوش] ديگرى از من پوزش بخواهد، پوزش او را مى پذيرم. چرا كه امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام برايم نقل كرد كه از جدّم رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيد كه مى فرمايد: "بر حوض كوثر وارد نمى شود كسى كه عذر را نپذيرد از کسی که عذرش موجّه باشد يا غير موجّه"؛
لَو شَتَمَني رَجُلٌ في هذِهِ الاُذُنِ - و أَومَأ إلى اليَمين - وَاعتَذَرَ لي فِي الاُخرى لَقَبِلتُ ذلِكَ مِنهُ، وذلِكَ أنَّ أميرَ المُؤمِنينَ عَلِيَّ بنَ أبي طالِبٍ عليه السلام حَدَّثَني أنَّهُ سَمِعَ جَدّي رَسولَ اللّه ِ صلى الله عليه و آله يَقولُ: "لا يَرِدُ الحَوضَ مَن لَم يَقبَلِ العُذرَ مِن مُحِقٍّ أو مُبطِلٍ"».
📚 نظم درر السمطين في فضائل المصطفى و المرتضى و البتول و السبطين(ع)، زرندی، محمد بن عز الدين، ص266.
#عفو #گذشت #بخشش #عذر_خواهی #قبول_غذر #پوزش #قبول_پوزش #معذرت_خواهى #عذر_پذیری
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0429629
@Ahmadheydari12
🔰 وصایایی از رسول خدا صلی الله علیه و آله
رسول خدا صلی الله علیه و آله در ضمن وصایایی به مولای متقیان علی علیه السلام می فرماید:
🔹 يا عَلِيُّ! مَنْ خَافَ النَّاسُ لِسَانَهُ، فَهُوَ مِنْ أَهْلِ النَّارِ
يا على! هر كه مردم از زبانش ترسند، اهل آتش (دوزخ) است.
🔹 يا عَلِيُّ! شَرُّ النَّاسِ مَنْ أَكْرَمَهُ النَّاسُ اتِّقَاءَ شَرِّهِ
يا على! بدترين مردم كسى است كه مردم از ترس شرّش به او احترام كنند.
🔹 يا عَلِيُّ! شَرُّ النَّاسِ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ، وَ شَرٌّ مِنْ ذَلِكَ مَنْ بَاعَ آخِرَتَهُ بِدُنْيَا غَيْرِهِ
يا على! بدترين مردم كسى است كه آخرتش را به دنيایش بفروشد، و بدتر از او كسى است كه آخرتش را به دنياى ديگرى بفروشد.
📚 مكارم الأخلاق، ص433.
#زبان #دنیا #آخرت #آخرت_فروشی #بدترین_مردم #دوزخ #شرّ_النّاس #دنیا_پرستی #شرّ_زبان #شرور
@Ahmadheydari12
پدران معنوی امت
بسم الله الرّحمن الرّحیم
🔹 عنْ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ (ص) أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَرَضَ عَلَيْكُمْ طَاعَتِي وَ نَهَاكُمْ عَنْ مَعْصِيَتِي، وَ أَوْجَبَ عَلَيْكُمْ اتِّبَاعَ أَمْرِي وَ فَرَضَ عَلَيْكُمْ مِنْ طَاعَةِ عَلِيٍّ بَعْدِي مَا فَرَضَهُ مِنْ طَاعَتِي، وَ نَهَاكُمْ مِنْ مَعْصِيَتِهِ عَمَّا نَهَاكُمْ عَنْهُ مِنْ مَعْصِيَتِي، وَ جَعَلَهُ أَخِي وَ وَزِيرِي وَصِيِّي وَ وَارِثِي، وَ هُوَ مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ، حُبُّهُ إِيمَانٌ وَ بُغْضُهُ كُفْرٌ، وَ مُحِبُّهُ مُحِبِّي وَ مُبْغِضُهُ مُبْغِضِي، وَ هُوَ مَوْلَى مَنْ أَنَا مَوْلَاهُ وَ أَنَا مَوْلَى كُلِّ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ، وَ أَنَا وَ إِيَّاهُ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ.(1)
🔹 از پيغمبر (ص) نقل شده كه فرمود: به راستى خداى تبارك و تعالى طاعت مرا بر شما فرض كرده و نافرمانى مرا بر شما نهی كرده، و پيروى از امر مرا بر شما واجب ساخته و پس از من بر شما فرض كرده است طاعت على (ع) را چنانچه فرض كرده طاعت مرا، و بر شما نهی كرده نافرمانى على را چنانچه نهی كرده نافرمانى مرا، و او را برادر و وزير و وصى و وارث من قرار داده، او از منست و من از او، دوستيش ايمانست و دشمنيش كفر، دوستدارش دوستدار منست و دشمنش دشمن من، و او مولای هر كس است كه من مولای اويم و من مولاى هر زن و مرد مسلمانم، و من و او دو پدر اين امت هستيم.
🔹 انسانها داراى پيوندهاى مختلف مادّى و معنوى هستند. گاه رابطه، نسبى و خويشاوندى است؛ مثل رابطه پدر و فرزند، يا مادر و فرزند، يا خواهر و برادر، يا عمو و برادرزاده، يا پسردايى و پسرعمّه و مانند آن.
و گاه رابطه، سببى است؛ مثل رابطه زن و شوهر، يا رابطه عروس و پدرشوهر، يا داما و مادرزن و مانند آن.
و گاه پيوند قبيلگى است؛ مثل اين كه فلان كس از فلان قبيله، و ديگرى از قبيله ديگرى است.
و گاه پيوند، گروهى و حزبى است؛ مثل اين كه فلان كس وابسته به فلان گروه، و ديگرى عضو حزب و گروه ديگرى است. برخى از پيوندهاى مذكور اختيارى و برخى غير اختيارى است.
🔹 آنچه گفته شد همه پيوندهاى مادّى است، و پيوندهاى ديگرى نيز وجود دارد كه معنوى است. مثلًا پيوند اخوّت و برادرى كه خداوند متعال در آيه 10 سوره حجرات آن را براى مؤمنان مطرح كرده «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ» يك پيوند معنوى است.
و يا اين جمله كه حضرت رسول صلى الله عليه و آله فرمود: «أَنَا وَ عَلِىٌّ ابَوا هَذِهِ الامَّةِ؛ من و على پدران اين امّت هستيم» يك پيوند معنوى ميان پيامبر اسلام (ص) و على (ع) و امّت اسلامى است.(2).
📚 منابع:
(1). الأمالي( للصدوق)، ص14-15، «المجلس الرابع»، حدیث6.
(2). داستان ياران، آيت الله العظمى مكارم شيرازى (مدظله)، ص176.
#پدر #روز_پدر #رسول_خدا #امیر_المؤمنین #حضرت_علی #حضرت_پدر
@Ahmadheydari12
حضرت زینب(س) و مقابله با اندیشه جبر
پس از حادثه عاشورا مزدوران يزيد، با استفاده از ترویج جبر، شروع به تبليغ كردند و پيروزى ظاهری يزيد را خواست خدا قلمداد كردند. لکن حضرت زينب و امام سجاد(ع) كه از شگرد تبليغى دشمن آگاه بودند، اين پايگاه فكرى بنی اميه را هدف قرار داده با سخنان متين و مستدل خود به شدت آن را كوبيدند و يزيد و يزيديان را مسئول اعمال و جناياتشان معرفى كردند.
#حضرت_زینب #عقیله #جبر #کربلا #کوفه #شام #اخت_الحسین #زینب_کبری #شریکة_الحسین #قهرمان_کربلا #عقیلة_العرب
📖 مطالعه تفصیلی:
makarem.ir/maaref/l/0321417
@Ahmadheydari12
حرمت آبرو، جان و مال مسلمان
🔹 حرمت آبرو، جان و مال مسلمان به قدرى مهم است كه رعايت آن، نشانه مسلمان بودن است و ترك آن، دليل بر بيگانگى از اسلام است. در حديث معروفى از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله مى خوانيم: «وَالْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ؛ مسلمان، كسى است كه مسلمانان ديگر از زبان و دست او در امان باشند».(1)
🔹 امام صادق عليه السّلام مطلب را از دايره اسلام و مسلمين فراتر برده و مى فرمايد: «اَلْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ النَّاسُ مِنْ يَدِهِ وَ لِسَانِهِ، وَ الْمُؤْمِنُ مَنِ ائْتَمَنَهُ النَّاسُ عَلَى أَمْوَالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ؛ "مسلمان" كسى است كه مردم از دست و زبانش در امان باشند، و "مؤمن" كسى است كه مردم او را بر مال و جان خود امين بشمرند».(2)
🔹 بالاترین توقع خدا از بنده اش رعایت تقواست؛ چه تقوايى از اين بالاتر كه اذيت و آزار انسان به هيچ كس نرسد و اصول سه گانه احترام انسانها را رعايت كند: «احترام جان و مال و آبرو».
📚 منابع:
(1). المحاسن، برقى، ج1، ص285، «باب الإسلام و الإيمان»، ح426.
(2). معاني الأخبار، ابن بابويه، ص239، «باب معنى المسلم و المؤمن و المهاجر و العربي و المولى»، ح1.
#حرمت_آبرو #آبرو #مال #جان #مسلمان #مؤمن #حرمت_مال #حرمت_جان #حفظ_زبان #مردم_آزاری #تقوا
@Ahmadheydari12
📜 فرصت عمل و توبه را غنیمت شمارید
امير المومنين عليه السلام در يکی از خطبه هايش تاکيد دارد که تا فرصت وجود دارد، بايد توبه کرد؛ ايشان می فرمايند: «فَاعْمَلُوا وَ أَنْتُمْ فِي نَفَسِ الْبَقَاءِ، وَ الصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ، وَ التَّوْبَةُ مَبْسُوطَةٌ، وَ الْمُدْبِرُ يُدْعَى وَ الْمُسِيءُ يُرْجَى، قَبْلَ أَنْ يَخْمُدَ الْعَمَلُ وَ يَنْقَطِعَ الْمَهَلُ وَ يَنْقَضِيَ الْأَجَلُ [تَنْقَضِيَ الْمُدَّةُ] وَ يُسَدَّ بَابُ التَّوْبَةِ وَ تَصْعَدَ الْمَلَائِكَةُ؛
اكنون كه در متن زندگى و حيات هستيد، عمل كنيد، [زيرا مهم ترين نتيجه عمر، عمل صالح است] اين در حالى است كه نامه هاى عمل گشوده و بساط توبه گسترده است، فراريان از طاعات خدا به سوى او فراخوانده مى شوند و به بدكاران و گنهكاران اميد عفو داده مى شود. پيش از آنكه چراغ عمل خاموش گردد، مهلت قطع شود و اجل پايان گيرد و پيش از آنكه درهاى توبه بسته شود و فرشتگان [كه مأمور ثبت اعمال نيك و بدند] به آسمان صعود كنند [سخت بكوشيد و فرصت را غنيمت بشماريد]».
📚 نهج البلاغة (صبحی صالح)، ص356، خطبه 237.
#اميرالمومنين #فرصت #عمل #توبه #امید #زندگی #عمل_صالح #نامه_عمل
@Ahmadheydari12
📜 رويشگاه علم و حكمت از نظر امام کاظم عليه السلام
امام كاظم عليه السلام مى فرمايد:
«يَا هِشَامُ! إِنَّ الزَّرْعَ يَنْبُتُ فِي السَّهْلِ وَ لَا يَنْبُتُ فِي الصَّفَا، فَكَذَلِكَ الْحِكْمَةُ تَعْمُرُ فِي قَلْبِ الْمُتَوَاضِعِ وَ لَا تَعْمُرُ فِي قَلْبِ الْمُتَكَبِّرِ الْجَبَّارِ، لِأَنَّ اللَّهَ جَعَلَ التَّوَاضُعَ آلَةَ الْعَقْلِ وَ جَعَلَ التَّكَبُّرَ مِنْ آلَةِ الْجَهْل».(1)
ای هشام! زراعت در زمين هاى نرم مى رويد، نه روى سنگ ها. همچنين علم و حكمت تنها در قلب متواضعان جوانه مى زند، نه در قلب متكبران سرکش. چرا که خداوند تواضع را ابزار عقل قرار داده و تكبر را ابزار جهل.
شرح كوتاه: نخستين گام در راه تحصيل دانش فروتنى است، فروتنى در برابر حق، فروتنى در برابر استاد، و در برابر هركس كه بيشتر از انسان مى داند و مى تواند چيزى به او بياموزد.
به همين دليل «جهل» و «تكبّر» معمولًا قرين و همراه يكديگرند، متكبّران حاضر به اعتراف به جهل نيستند، و حتى اگر واقعيّتى با روح غرور و تكبّر آنها نسازد نه تنها آن را انكار مىكنند بلكه با آن به مبارزه بر مىخيزند، سخن حق را از افراد همرديف يا پايينتر از خود نمى پذيرند، و غالباً در جهل مركب مى مانند.(2)
📚 منابع:
(1). تحف العقول، ص396، «وصيته (الإمام الكاظم علیه السلام) لهشام و صفته للعقل».
(2). يكصد و پنجاه درس زندگى، آيت الله مکارم شيرازی، ص139.
#امام_کاظم #علم #حکمت #عقل #جهل #تواضع #تکبر #متواضع #متکبر
@Ahmadheydari12
📜 عاقبت كافرى كه به همسایه مؤمنى نيکی می کرد
امام كاظم عليه السلام مى فرمايد: «إِنَّهُ كَانَ فِي بَنِي إِسْرَائِيلَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ وَ كَانَ لَهُ جَارٌ كَافِرٌ وَ كَانَ يَرْفُقُ بِالْمُؤْمِنِ وَ يُوَلِّيهِ الْمَعْرُوفَ فِي الدُّنْيَا فَلَمَّا أَنْ مَاتَ الْكَافِرُ بَنَى اللَّهُ لَهُ بَيْتاً فِي النَّارِ مِنْ طِينٍ فَكَانَ يَقِيهِ حَرَّهَا وَ يَأْتِيهِ الرِّزْقُ مِنْ غَيْرِهَا وَ قِيلَ لَهُ هَذَا بِمَا كُنْتَ تَدْخُلُ عَلَى جَارِكَ الْمُؤْمِنِ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ مِنَ الرِّفْقِ وَ تُوَلِّيهِ مِنَ الْمَعْرُوفِ فِي الدُّنْيَا».
در ميان بنى اسرائيل مرد مؤمنى بود كه همسايه اى كافر داشت كه با آن مؤمن خوش رفتارى مى كرد و در كارهاى خير دنيوى با او همراه بود. هنگامى كه آن كافر در گذشت، خداوند خانه اى از گل در دوزخ براى او بنا كرد كه او را از حرارت آتش حفظ مى كرد و روزى اش از غير جهنّم به او مى رسيد، و به او گفته شد: اين پاداش آن خوش رفتارى است كه با فلان همسايه مؤمن خود داشتى و در كارهاى پسنديده دنيوى همراه او بودى.
📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، صدوق، ص169.
#امام_کاظم #کافر #مؤمن #همسايه #همسايه_داری #عاقبت_بخیری
@Ahmadheydari12
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ اعتقاد به ایمان ابوطالب(ع) در کلام و رفتار پیامبر(ص)؟
آیا پیامبر اکرم(ص ابوطالب(ع) را مؤمن نمی دانستند؟!
✍️ پاسخ اجمالی:
کلام و رفتار پیامبر(ص) نشان دهنده آن است که ایشان ابوطالب(ع) را مؤمن می دانسته اند؛ نمونه هایی از این رفتار و گفتار عبارتند از: 1- علاقه رسول خدا(ص) به ابوطالب، چرا که طبق آیه 28 آل عمران، دوست داشتن کافر حرام است. 2- طلب خیر پیامبر(ص) برای ابوطالب. 3- حضور رسول اللّه(ص) در تشییع جنازه ابوطالب. 4- محبت پیامبر اکرم به عقیل به خاطر ابو طالب. 5- نامگذاری سال وفات ابوطالب به سال عزای عمومی.
✍️ پاسخ تفصيلی:
makarem.ir/maaref/l/0324775
#ایمان_ابوطالب(ع) #پیامبر #ابوطالب(ع) #رسول_خدا(ص)
#مؤمن_قریش #عموی_پیامبر #حامی_رسالت
🔰 ابوطالب حامی رسالت و مؤمن قریش
ابوطالب از جمله کسانی بود که با هزینه کرد همه سرمایه های مادی و معنوی خویش، تأثیر بسیار مهمّی در حفظ اسلام از خطرات جامعه عرب جاهلی داشت. او عموی پیامبر و یکی از صاحبان نفوذ و بزرگان مکه بود. حمایت های او از پیامبر از زمان کودکی و به عهده گرفتن سرپرستی آن حضرت شروع شد. با شروع بعثت نيز او یکی از اولین حامیان نهضت نبوی بود. ابوطالب لحظه ای از حمایت کامل خود از پیامبر- حتی به قیمت رویارویی مستقیم با اشراف قریش - دست نکشید و این حمایت را تا آخرین روزهای حیاتش نیز ادامه داد.
✍️ عناوین مقاله:
ابوطالب کیست؟ / حمایت های همه جانبه ابوطالب در همه مراحل حیاتش از پیامبر اکرم(ص) / جایگاه ابوطالب نزد پیامبر اسلام(ص) / ایمان ابوطالب / شواهد ایمان ابوطالب / استدلال مخالفین ایمان ابوطالب به آیات قرآن! / استدلال مخالفین ایمان ابوطالب به احادیث!
#ابوطالب(ع) #رسول_خدا(ص) #مؤمن_قریش #عموی_پیامبر #حامی_رسالت
📖 مطالعه تفصيلی:
makarem.ir/maaref/l/0419066