eitaa logo
احمد حیدری
158 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پاسخ به شبهات
«گواهی تاریخ» بر عدم تحریف قرآن پرسش: چگونه می‌توان برای اثبات تحریف ناپذیری قرآن کریم به «گواهی تاریخ» استناد کرد؟ ✍️ پاسخ اجمالی: قرآن از نخستين روز پيدايش مورد توجه امتى بزرگ و بيدار بوده و در نهايت احترام، مورد تقديس و تعظيم قرار گرفته است. زيرا قرآن براى تمامى شؤونات حيات دينى و سياسى و اجتماعى مسلمین، به عنوان نخستين مرجع و منبع به‌حساب مى‌آید. به‌همين جهت است كه همگان در حفظ و حراست و مراقبت از سلامت و بقاى آن در تمامى اعصار مى‌كوشيدند. با این وجود چگونه ممكن است گمراه‌پيشگان و باطل‌كيشان در چنين كتاب استوار و پيراسته‌اى دست‌برد زده باشند؟! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420996
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - تکلیف مساقات در صورت مرگ مالک يا باغدار 🔹 - اجاره درختی که مقدار ثمره آن مشخص نیست 🔹 - لزوم تعيين وظيفه هر کدام از طریفین در قرارداد مساقات عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه مساقات": http://mk6.ir/WdEpL 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 عماد الدین طبری 🔸محبت اهل بيت در اشعار فردوسی 🔸فردوسی نماد ايمان به دين اسلام و عشق به وطن ايرانی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "علمای شيعه": http://mk6.ir/XrSvC 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ کمیت بن زید که بود؟ ✍️ پاسخ اجمالی: وى ابومستهلّ کمیت بن زید بن خنیس بن ... بن مضر بن نزار است. او در روزگار بنى اُمیّه زندگى مى کرد و حکومت عبّاسیان را درک نکرد. وی فقیه شیعه، حافظ قرآن، داراى دلى استوار و محکم، کاتبى خوش خط، نَسَب شناس، اهل مجادله و مناظره علمى، بخشنده و پایبند به دین بود. او شعرش را در ولایت اهل بیت(ع)، وسیله اى براى رسیدن به مطامع دنیوی قرار نداده بود و دوستى محض و خالص خود به آل الله را اظهار مى کرد؛ تا اینکه در آخر هم به دعای آنها در کوفه در سال 126 به فیض شهادت رسید. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0324602
هدایت شده از پاسخ به شبهات
✍️ پاسخ اجمالی: ابو على ـ ابو جعفرـ دعبل بن على بن رزین بن عثمان بن عبدالرحمن بن عبدالله بن بدیل بن ورقاء بن... بن ربیعه خزاعى، از خاندان شعر، علم، فضل و ادب بود که به دعای پیامبر(ص) جد وی و خاندانش عزت و منزلت یافتند. وى آنقدر فانی در محبّت اهل بیت(ع) بود که معروف بود سالهاست دار خود را بجهت حب ائمه بدوش می کشد. در نقل حدیث وى را از اصحاب امام کاظم و امام رضا(ع) شمرده اند. او در نود و هفت سالگی در سال 246 شهید شد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0324649
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ آثار محبت و بغض به آل محمد(ص) پس از مرگ؟ ✍️ پاسخ اجمالی: زمخشرى در تفسيرش روایتی را از پیامبر(ص) نقل کرده: «هر كس بر محبت آل محمد بميرد، شهيد مرده است؛ آگاه باشيد هر كس بر محبت آل محمد بميرد، آمرزيده شده از دنيا رفته است؛ و ملك الموت مژده ورود به بهشت را به او مى دهد و بعد از او منكر و نكير هم اين نويد را به او مى دهند؛ و همانند تازه عروس به خانه داماد قدم برمى دارد، و خداوند در قبرش دو در به بهشت قرار مى دهد. هر كس بر دشمنى و بغض آل محمد بميرد كافر از دنيا رفته است؛ آگاه باشيد هر كس بر كينه و بغض نسبت به آل محمد بميرد بوى بهشت به مشامش نمى رسد». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325656
هدایت شده از پاسخ به شبهات
«ضرورت تواتر قرآن» دلیلی بر عدم تحریف آن پرسش: چگونه می‌توان برای اثبات تحریف ناپذیری قرآن به «ضرورت تواتر» استناد نمود؟ ✍️ پاسخ اجمالی: از جمله دلايل محكمى كه شبهه تحريف را از اساس باطل مى‌سازد «ضرورت تواتر قرآن» در مجموع و در سوره‌ها و آيات و جملات تركيبى و كلمات و حروف و حتى در قرائت و تهجّى آن است. چنانكه در بحث قرائات این بحث مطرح است كه تنها قرائت صحيح همان قرائت مشهور و متداول مسلمانان است كه بر قرائت عاصم به روايت حفص منطبق است و به تواتر ثابت شده است. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420997
هدایت شده از پاسخ به شبهات
فضائل «حمزه سیدالشهداء» ✍️ متن اجمالی: درباره شخصیت «حمزه» تعابیر گرانسنگی در روايات آمده است؛ وي عموي پيامبر(ص) و برادر رضاعي او بود و از سوي ايشان به لقب اسد الله و سيد الشهداء مفتخر گشت. بدنش در جنگ اُحُد مثله شد و باعث تأثّر پيامبر(ص) شد و حضرت در كنار جسدش با اين عبارات به تجليل از او پرداخت: «خدا رحمتت كند اى عمو تو بسيار صله رحم بجا مى آوردى و بسيار كار خير انجام مى دادى». حضرت فاطمه(س) نيز از خاك قبرش تسبيحي براي ذكر خدا درست كرد تا يادش را زنده نگهدارد. (س) ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415295
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - تعدد باغداران و وحدت مالک در مساقات 🔹 - مساقات در درختانى که نياز به آبيارى ندارند 🔹 - تکلیف ميوه ها در صورت بطلان معامله مساقات عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه مساقات": http://mk6.ir/YyMvU 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
مقام و منزلت عبدالعظیم حسنی علیه السلام علوّ مقام و جلالت شأن آن حضرت بر كسى پوشيده نيست؛ چرا كه آن جناب علاوه بر سیادت، از محدّثين كبير و علماى بزرگ و اهل زهد و عبادت و صاحب ورع و تقوا و از اصحاب امام جواد و امام هادى عليهما السلام بود. آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/AuIeR 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
📝سیری در فضایل حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام از منظر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی نگاهی اجمالی به شخصیت والای حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام / عرضه دین حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام بر امام هادی علیه السلام / کسی که امام هادی علیه السلام به او سلام رساند/ همسانی زیارت حضرت عبدالعظیم علیه السلام با زيارت امام حسين علیه السلام در كربلا / ... http://mk6.ir/LlYrW 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 صحت سند حدیث «ردّ شمس» 🔸 راویان حدیث «ردّ شمس» از صحابه 🔸متن حدیث «رد شمس» در منابع اهل سنت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فضائل امام علی علیه السلام در حديث رد شمس": http://mk6.ir/IcHfP 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی دامت برکاته به مناسبت رحلت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید عبدالله فاطمی نیا رحمة الله علیه بسم الله الرحمن الرحیم خبر رحلت عالم وارسته و واعظ شهیر، جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج سید عبدالله فاطمی نیا رحمة الله علیه موجب تأسف گردید. این عالم فرزانه در طول عمر خویش سعی وافر در جذب جوانان به اسلام و اهل بیت علیهم السلام داشت و جمع کثیری از آنان در جلسات او شرکت می کردند. خداوند او را غریق رحمت واسعه ی خود گرداند و به بازماندگان صبر و اجر فراوان عنایت فرماید. قم ـ ناصر مکارم شیرازی 27 اردیبهشت 1401 http://mk6.ir/MyLmX 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - نهالی که از ریشه درخت همسایه روییده 🔹 - نهالی که از ریشه درخت قطع شده روییده 🔹 - صاحب درختی که در زمین غیر کاشته شده عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه مزارعه": http://mk6.ir/UnPxA 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 مذمّت يهود و نصارا، بخاطر تقلید از دانشمندانشان! 🔸 تعصّبات نژادى یهود در ایمان به پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم 🔸نشانه های پیامبر صلّی الله علیه وآله وسلّم، در تورات و انجیل تحریف شده! عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "یهودیت": http://mk6.ir/XfWcI 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - تکلیف قرارداد مزارعه در صورت عدم سود 🔹 - صاحب درختی که در زمین مشاع کاشته شده 🔹 - تکلیف محصولی که بعد از اتمام مدت مزارعه رشد کرده عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام ویژه مزارعه": http://mk6.ir/IsWhQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
به مناسبت روز جهانی میراث فرهنگی: میراث فرهنگی هر ملّتى به آثار باستانى خود كه چندين هزار سال قدمت دارد، افتخار مى كند. زيرا قدمت اين آثار نشان از تمدّن و سابقه تاريخى آنها مى دهد. اين نگاه خوب است؛ امّا بايد نگاه عبرت آمیز هم به اين آثار داشته باشيم. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی http://mk6.ir/EmGbH 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸فوائد مطالعه «تاریخ» از زبان امام علی علیه السلام 🔸رویکرد صاحب نظران به علل انحطاط تمدن ها 🔸«تاریخ تدوین» و «تاریخ تکوین» عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "تاریخ": http://mk6.ir/WqEqA 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ اصرار اسلام بر قتل پیروان عقاید دیگر! پرسش: قرآن دستور داده است، مشرکین و کافران را هر جا یافتید بکشید؛ «واقتلوهم حیث ثقفتموهم». چرا در دین اسلام اصرار بر قتل کافران و مشرکان وجود دارد؟! در حالی که خود مسلمانان از قتل هم کیشان خود توسط کافران، یهودیان، بودایییها و مسیحیان بسیار ناراحت هستند؟! آیا این خود پسندی نیست؟! ✍️ پاسخ اجمالی: آیه «واقتلوهم حیث ثقفتموهم‏» را باید با توجه به آیات قبل و بعد از آن تفسیر کرد؛ آیات 190 تا 193 سوره بقره درباره حکم و آداب جهاد با مشرکان و کافران «تجاوزگر» است. اين آیات دعوت به پيكار با كسانى مى كنند كه بر مسلمانان تاخته بودند، و آنها را از خانه خود بيرون كرده و از هيچ جناياتى در حقشان ابا نداشتند، مسلمانان را براى تغيير دينشان پيوسته در فشار گذاشته و شكنجه مى دادند. قرآن پيكار با اين گونه افراد را واجب مى‏ داند، نه بخاطر اینکه کافر یا مشرک بودند بلکه بخاطر اینکه با اسلام در ستیز بودند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0394752
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ نقش دانشمندان و متخصصان در حكومت اسلامی؟ ✍️ پاسخ اجمالی: همكارى و همگامى با دانشمندان، آگاهان و متخصصان هر فن يكى از نكات مهمّ فرهنگ اسلامى حاكم بر نظامات اجرائى است. در عهدنامه مالك اشتر چنين آمده است: «با دانشمندان زياد به گفتگو بنشين، و با خردمندان بسيار بحث كن و درباره تثبيت امورى كه به وسيله آن وضع كشورت اصلاح مى شود و موجب قوام كار مردم در گذشته نيز بوده است گفتگو كن». از اين تعبير به خوبى استفاده مى شود كه زمامداران و حاكمان اسلامى بايد هميشه مشاوران يا گروه‌هاى متعدّدى از مشاوران براى مسائل مختلف سياسى و اجتماعى داشته باشند و بدون رايزنى با آنها هرگز در مسائل مهم تصميم گيرى نكنند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0416624
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ رویکرد صاحب نظران به علل انحطاط تمدن ها؟ ✍️ پاسخ اجمالی: برخی از صاحب نظران در تبیین عوامل موثر در انحطاط تمدن ها معتقدند هر تمدنی در طول حیات خود مراحلی را طی می کند. «ویل دورانت» می گوید: «مردمانِ هر تمدنی بر اساس رشد عقلی، پس از مدتی به جای توحید، به ستایش عقل و علم می پردازند. از این پس جنگ بین ارزش و دانش آغاز شده، و بتدریج نیروی محرّک جوامع متوقف شده و دوره انحطاط آغاز می گردد». اما به نظر «ابن خلدون» هر تمدنی سه مرحله را طی می کند: مرحله پیکار و مبارزه اولیه، مرحله پیدایش خودکامگی و استبداد و مرحله تجمّل و فساد که پایان تمدن بشر می باشد. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0410228
هدایت شده از makarem.ir
🔹 - انجام چند غسل با یک نیت 🔹 - تکلیف غسل در صورت اشتباه در نیّت 🔹 - کفایت یک غسل از تمام غسل‌های واجب یا مستحب http://mk6.ir/LjHfL 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ نسبت «تحریف قرآن» به شیعیان! ✍️ پاسخ اجمالی: با توجه به صراحت ديدگاه انديشمندان شيعه درباره پيراستگی قرآن از هرگونه تحريف، دانشوران منصف اهل سنت با اذعان به مبرّا بودن دامان شيعه از نسبت تحريف، هم‌صدا با شيعه بر پيراستگی قرآن تأكيد كرده‌اند. ايشان به خوبی دريافته‌اند كه جمع‌آوری احاديث در كتب روايی يا نگارش كتاب از يك نفر، همانگونه كه برای اهل‌سنت باعث نسبت تحريف نمی‌گردد، درباره شيعه نيز مجوز چنين نسبتی نمی‌گردد. آنچه كه در دوران ما به تهمت‌های ناروا عليه شيعه دامن زده است، پيدايش فرقه‌ای است به نام «وهابيت» با پيشينه‌ای كمتر از يك سده. نوك پيكان حمله اين فرقه گمراه كه بيشتر از طرف استكبار جهانی حمايت می‌شود به سوی عقايد حقه شيعه است. اينان برای دستيابی به هدف شوم خود به رغم آنكه از آراء صدها انديشمند شيعه از عصر مرحوم «مفيد» تا دوره چهره‌های علمی معاصر همچون امام خمينی و آيت الله خويی مبنی بر نفی صريح تحريف قرآن آگاهند، با انتشار كتاب «فصل الخطاب» نگاشته «محدث نوری» و انتساب آن به تمام شيعه، در صدد مشوّه ساختن چهره اين مذهب در نگاه مسلمانان جهان می‌باشند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0420962
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ عدل الهی و جهنّمی شدن کودکان مشرکین و کفار؟! پرسش: اینکه در روایات وارد شده: «أَوْلَادُ الْمُشْرِكِينَ مَعَ آبَائِهِمْ فِي النَّار»؛ (اطفال مشرکین به همراه پدران شان در آتشند)، چگونه با عدل الهی تطابق دارد، در حالی که اطفال با اختیار خود در خانواده مشرکین متولد نشده اند؟ چرا اینان به گناه پدارن شان مجازات می شوند؟! ✍️ پاسخ اجمالی: این روایت از لحاظ سندی اعتباری ندارد و علمای رجال حدیث «وهب بن وهب» را که در سند حدیث قرار دارد، كذّاب می دانند. سایر ادله هم - اعم از آیات و روایات - که مسئولیت گناه هر کسی را مربوط به خودش می دانند، مضمون این روایت را نفی و رد می کنند. ضمن اینکه طبق برخی روایات، كودكان بعد از مرگ دوباره آزمایش می شوند و فقط اگر از فرمان خدا سرپیچی کردند وارد جهنم خواهند شد. از طرفی بنابر دلالت ادلّه متقن دینی، همه کودکان فطرتا پاک هستند و از اوّل كافر متولد نمی شوند تا به خاطر چنین کفری مستوجب عقاب باشند! بر فرض اگر چنین حدیثی را قبول کنیم، دلالت آن شامل اولادی است که مکلّف شده و راه پدران خود را ادامه و در آزمایشات الهی کفر خود را نشان داده اند، نه کودکان غیر مکلّف؛ چرا که تعذيب غير مكلّف قبيح شمرده می شود و خدا از انجام چنین قبیحی منزّه است. در آخر و با وجود همه این پاسخ ها، به نظر می رسد بهترین راه واگذار کردن علم این امر به خداست و او هرگز به بندگانش ظلم نمی کند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0419695
هدایت شده از پاسخ به شبهات
منافات دعای فرج با روایات «نهی از عجله در ظهور»؟! پرسش: اگر روایات اسلامی ما را از عجله كردن در ظهور نهی نموده اند پس چرا براى فرج حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه) دعا می کنیم؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ميان دعا كردن برای تعجيل در «فرج» و نهی از عجله درباره «ظهور» منافاتي نيست؛ زيرا اولاً: عجله در ظهور، به معنی اصرار زياد بر فرج حضرت بدون وجود مقدمات و شرايط و زمينه هاست؛ ولى دعا براى ظهورِ حضرت، همراه با مقدمات و شروط است. ثانياً: خود دعا مى تواند به منزله جزئی از علل ظهور، تأثير بسزايى در تسريع آن داشته باشد. (عج) (عج) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0411240
هدایت شده از makarem.ir
🔸 فضیلت سوره یس 🔸فضیلت تلاوت سوره روم 🔸فضیلت تلاوت سوره قصص عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فضيلت سوره ها": http://mk6.ir/UmQoU 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ تفاوت های طبیعی انسان ها، و مساله عدل الهی؟! پرسش: چگونه تفاوت های طبیعی انسان ها در زیبایی، سلامت و توانایی ها و... با عدل الهی در آفرینش سازگار است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: اولا: یکی از لوازم و ویژگی های نظام احسن، وجود تفاوت در استعداد و توانایی ها و ظاهر مخلوقات است. اگر انسان ها همانند بودند، هرگز زندگی اجتماعی که کمال محسوب می شود، ادامه نمی یافت و مشکلات عدیده ای را در پی داشت. چرا که افراد انسان باهم يك درخت بزرگ و بارور را تشكيل مى ‏دهند كه هر دسته بلكه هر فردى رسالت خاصى در اين پيكر بزرگ بر عهده دارد، و متناسب‏ آن دارای ویژگی هایی است. ثانیا: در ميان افراد بشر يك سلسله تفاوتهاى مصنوعى نیز وجود دارد كه یا نتيجه مظالم و «ستمگرى» بعضى از انسانها نسبت به بعض ديگر است، یا حاصل «سبک زندگی» انسان و نحوه تعامل او با طبیعت و سایر انسان ها است. مسلما اين تفاوت ها را به حساب دستگاه آفرينش نمى ‏توان گذارد. ثالثا: هیچکدام از تفاوتهای طبیعی، مانع رشد و کمال نمی گردند. در قیامت نیز بر اساس توانایی انسانها حکم خواهد شد. از دید قرآن آنچه سعادت ابدی را در پی دارد تقوا و عمل صالح می باشد و آنچه به اقتضای حکمت الهی سبب فضیلت و برتری برخی از افراد شده، وسیله امتحان است و مسئولیّت ایشان را سنگین تر خواهد کرد. ✍️ پاسخ تفصیلی: http://mk6.ir/VmQdE
هدایت شده از makarem.ir
🔹 حکم غسل ما فی الذمه 🔹 حکم غسل در صورت اشتباه در نیت 🔹 حکم عبادات در صورت غسل با آب نجس عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "غسل": http://mk6.ir/RjFxO 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ منظور از «وسیله» در توسل و آیه «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ»؟ ✍️ پاسخ اجمالی: وسيله در لغت به معناى مطلق چيزى است كه انسان را به ديگرى نزدیک كند؛ بنابراين وسيله در این آيه معنى بسيار وسيعى دارد و هر كار و هر چيزى را كه باعث نزديك شدن به پروردگار مى‏ شود، شامل مى گردد. بسیاری از مفسران اهل سنت نیز یکی از اقسام وسیله را توسل به پیامبر(ص) و درخواست دعا و شفاعت او می دانند. سایر آیات قرآن نیز توسّل به اولیای الهی جایز می دانند. وقتی به سیره مسلمین نیز رجوع می کنیم می بینیم همین معنی را از آیه برداشت کرده اند و عملا به «اولیاء الهی» متوسل می شدند. (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407453
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❗️ بی فایده و غیر عقلی بودن توسل به مردگان و شفاعت جستن از آنها! پرسش: توسل به افرادی مثل رسول خدا(ص) و شفاعت جستن از آنها در هنگام حیاتشان یا در آخرت امری معقول است؛ امّا توسل به مرده و شفاعت جستن از او با توجّه به بیان الهی که می فرماید: «تو نمی توانی سخنت را به گوش مردگان برسانی»، چه فایده ای دارد؟! ✍️ پاسخ اجمالی: از نظر قرآن مردگان سخن ما را می شنوند و درود بر پيامبر در حال تشهد نیز به معنی امکان ارتباط با اموات است. شواهد تاریخی نیز می گوید پیامبر با اموات سخن می گفت. طبق تعالیم قرآن اساس وجود انسان روح اوست و روح بعد از مرگ جسم باقی است. همچنین مراد از نفى سماع(شنیدن) نفى انتفاع است كه از آن به كنايه تعبير به نفى سماع شده است؛ يعنى مشركان سخن پیامبر را مى‏ شنوند، ولى از آن نفع نمى‏ برند. (ص) ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0407323