eitaa logo
احمد حیدری
158 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
206 ویدیو
4 فایل
سلام ! گاهی برخی احادیث اهل بیت علیهم السّلام دل می برند؛ این کمترین چنین می پندارد که اگر لذّت مطالعه آن را با شما خوبان به اشتراک بگذارد، نیک خواهد بود. آدرس کانال: https://eitaa.com/Ahmadheydari12 انتقاد و پیشنهاد: @AhmadHeydari54
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ نهی از «اختلافات فقهی» در خطبه 18 نهج البلاغه؟! پرسش: منظور از نهی از «اختلافات فقهی» در خطبه 18 نهج البلاغه چیست؟ ✍️ پاسخ اجمالی: خطبه 18 به عقيدۀ بعضى از محققان جزئی از خطبۀ 17 بوده است كه در كلام «سيّد رضى» از هم جدا شده و محتوا و مضمون آن نيز گواهى بر همين معنى مى دهد. در خطبۀ گذشته سخن از قضات ناآگاه و ناصالح بود كه با داوری هاى نادرست خود، امنيّت جان و مال مردم را به خطر مى افكنند و منشأ مفاسد بسيارى در سطح جامعه مى گردند. در اين خطبه نيز سخن از قضاتى به ميان آمده كه با تكيه بر دلايل سست و بى اساسى همچون «قياس» و «استحسان» اجتهاد کرده و نتايج نادرستى از آن مى گيرند و از آن بدتر اين كه رئيس آنها آراى ضدّ و نقيض همۀ آنها را «حكم اللّه» و مطابق با واقع مى شمارد! امیر المؤمنین(ع) در این خطبه مسأله «تصويب»(صحیح دانستن همه آراى ضدّ و نقيض) و تمسّك به قياس و استحسان و «اجتهاد به رأى» را به كلّى نقد و باطل مى كند. زيرا خدا دين كاملى نازل كرده و قرآن جامع همه نيازهاى انسانهاست و پيامبر كمترين كوتاهى در تبليغ آن نكرده و هرگز خداوند اختلاف را براى امّت اسلامى نپذيرفته و همه جا آنها را دعوت به اتّحاد و وحدت كرده است. بنابر اين «اعتقاد به صحّت آراى متناقض» و تصويب فتاواى مختلف و همه را حكم واقعى الهى دانستن، چه معنى و مفهومى مى تواند داشته باشد؟! اين يك انحراف و اشتباه و گمراهى است نه يك واقعيّت! این شیوه با اجتهاد در نزد شیعه که به معنای «رد فروع بر اصول» است، فرق می کند و هیچ ارتباطی به برخی اختلافات جزئی که میان برخی فقهای شیعه در پاره ای مسائل فرعی پدید می آید ندارد. چرا که اجتهاد به معنای تلاش برای فهم کتاب خدا و سنّت رسول خدا(ص) و اهل بیت مکرم ایشان، با کمک قوانین القاء شده آنها، برای یافتن پاسخ سوالات مؤمنین و حکم مسائل مستحدثه، امری ضروری و اختلافات جزئی در آن امری طبیعی است. ضمن اینکه فقهای شیعه اجتهاد خود را قابل خدشه علمی دانسته و عالم حقیقی را خدا می دانند؛ نه اینکه نظر خود و دیگر فقها را را نظر واقعی خدا و با وجود اختلاف نظر، همه را صحیح بدانند! ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415858
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ ميراث علمی امام جواد(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: کوتاه بودن عمر امام جواد(ع)، سبب شد تا زمینه بسط روابط با شیعیانش کمتر به وجود آید؛ لکن علاوه بر مطالبی که درباره اصحاب امام و یا کتب منسوب به آنها روایت شده، بیش از دویست و بیست حدیث پیرامون مسائل مختلف اسلامی از آن حضرت به ما رسيده كه با این مقدار حدیث نیز می توان به عظمت و احاطه علمی امام بر مسائل فقهی، عقیدتی و تفسیری پی برد، چنان که در لابلای کلمات قصار آن حضرت، کمالات اخلاقی وی به خوبی نمودار است. از سویی بخش عمده روایات فقهی امام(ع) را باید در نامه هایی جستجو کرد که حضرت در پاسخ اصحاب به بلاد مختلف اسلامی فرستاده‌ اند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0414877
هدایت شده از پاسخ به شبهات
«امام جواد(ع)» در منابع تاریخی ✍️ متن اجمالی: آگاهی های تاریخی درباره زندگی امام جواد(ع) به خاطر محدودیّت های سیاسی، تقیه و شیوه های پنهانی مبارزه و طولاني نبودن زندگي ايشان چندان گسترده نیست؛ تنها می دانیم که مأمون سیاست پدرش را در کنترل امام کاظم(ع)، درباره امام رضا(ع) و امام جواد(ع) در پیش گرفت. او با عقد «ام الفضل» برای امام، ضمن كنترل امام جواد(ع) و زير نظر گرفتن رفت و آمد شیعیان به خانه حضرت، قصد داشت خود را از اتهام قتل امام رضا(ع) برهاند اما «ام الفضل» از امام(ع) صاحب فرزند نشد و مورد كم توجهی ايشان نيز قرار گرفت، لذا ناجوانمردانه امام(ع) را مسموم کرد. ✍️ متن تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0414874
هدایت شده از پاسخ به شبهات
سیری در سیره و تعالیم امام جواد علیه السلام ✍️ اشاره: يكى از كارهايى كه اسلام به آن تشويق كرده تعزيت گفتن و تسلّى دادن افراد غمگين و مخصوصاً مصيبت ديده است تا آن جا كه حتى آن بزرگواران به دشمنانشان نيز در مصيبت ها تسليت مى گفتند. در حديثی از امام جواد عليه السلام مى خوانيم: حضرت مى خواست به مردى كه فرزند عزيز خود را از دست داده بود تسليت بگويد چنين فرمود: از مصيبت تو در مورد فرزندت على باخبر شدم، نيز مطلع شدم كه او از عزيزترين فرزندانت بود. آرى خداى متعال (گاه) عزيزترين افراد انسان را مى گيرد تا پاداشى هرچه بزرگ تر به او دهد. خداوند اجر تو را افزون كند و صبر و شكيبايى دهد و قلب تو را آرامش ببخشد كه او بر هر كارى قدرت دارد و خداوند، اين مصيبت را جبران نمايد. اين مسئله از نظر عقلى نيز مسلم است كه تسلى دادن مصيبت زدگان و همدردى با آن ها سبب تسكين و آرامش خاطر و كاهش درد و رنج مصيبت مى شود و اين، خدمت بزرگى به چنين كسانى است و چه بسا اگر اين اظهار محبت ها و همدردى و تسليت ها نباشد، طوفان سهمگين مصيبت به قدرى شديد است كه شخص عزادار را از پاى درمى آورد و به يقين نجات جان انسان ها از افضل قربات است. به خصوص در مورد مرگ فرزندان روايات زيادى در اجر و پاداش آن ها وارد شده كه خواندن اين روايات براى اين گونه افراد مايه تسلى خاطر است. ✍️ عناوین یادداشت: شخصیت انسان در زیر زبان او پنهان شده است / بیماری زدایی؛ در سایه ی بهره گیری از نيروى جسمانی و عدم شتاب در مصرف دارو / دعای امام جواد علیه السلام برای رفع غم و اندوه / خبر دادن از محل گوسفند گم شده؛ دلجويى امام جواد علیه السلام از كتک خورده / آداب تسلیت گفتن به مصیبت دیده در سیره ی امام جواد علیه السلام / فضيلت و کیفیت زيارت امام جواد عليه السلام / نماز امام جواد عليه السلام / زيارت وداع امام جواد عليه السلام‌ 📖 مطالعه یادداشت: https://news.makarem.ir/fa/News/Details/406227
هدایت شده از makarem.ir
🔹 احرام از جده به خاطر جهل 🔹 احرام در غیر میقات یا محاذی آن جهلا یا عمدا 🔹 عبور از میقات بدون احرام از روی جهل یا فراموشی عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام میقات": http://mk6.ir/BnBmA 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 مدعيان «سَلوُنِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي» 🔸 فضائل امام علی علیه السلام در منابع اهل سنت 🔸 ابلاغ برائت از مشرکین توسط امام علی علیه السلام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "فضائل امام علی علیه السلام": http://mk6.ir/CyQlC 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔸 اشکالات «وهابیون» به مسئله «شفاعت» 🔸 ادله قائلین به رؤیت خداوند به چشم ظاهری 🔸نظر وهابیون نسبت به تکریم اولیاء و انبیاء پس از رحلت عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "عقائد وهابيت": http://mk6.ir/TpRvQ 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از makarem.ir
🔹 عبور کردن از میقات بدون احرام 🔹 نذر زن برای احرام قبل از میقات بدون اجازه شوهر 🔹 عبور کردن زن حائض از میقات بدون احرام به تصور عدم جواز احرام عناوین بالا به همراه عناوین بیشتر در شاخه "احکام میقات": http://mk6.ir/FnMcV 🆔 @makarem_ir
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ روش مواجهه با دشمن در کلام امام علی(ع)؟ ✍️ پاسخ اجمالی: امام علی(ع) زمانى كه ديد بعضى از يارانش به دشمن بدگويى مى كنند. فرمود: «من دوست ندارم كه شما دشنام دهنده باشيد؛ ولى اگر اعمال زشتشان را شرح دهيد و احوال آنها را بيان كنيد، به گفتار صحيح نزديك تر و براى اتمام حجّت رساتر است. شما بايد به جاى دشنام چنين مى گفتيد: پروردگارا خون ما و آنها را حفظ كن! ميان ما و آنها را اصلاح فرما! و آنان را هدايت نما تا كسانى كه جاهلند حق را بشناسند و آنها كه گمراهند و بر دشمنى با حق اصرار می ورزند از آن دست بردارند و [به راه راست] بازگردند». ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415091
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ ایمان تحقیقی على(ع) قبل از بلوغ؟ پرسش: ایمان على(ع) تحقیقى بود یا تقلیدى؟ ✍️ پاسخ اجمالی: ایمان على(ع) در نوجوانی با دعوت پیامبر(ص) و تحقیقى بود و دعوت پیامبر(ص) بیهوده و از روی جهل نبوده؛ زیرا 1- پیغمبر(ص) على(ع) را قابل و آماده می دانسته که او را به اسلام دعوت نموده است .2- شرط سنى براى امور عقلانى وجود ندارد و قرآن درباره عیسی و یحیی(ع) این مطلب را بیان می کند. 3- اگر ایمان آوردن سه خلیفه اول از ایمان آوردن على(ع) افضل می بود نباید پیامبر(ص) ایمان علی را برتر می دانست. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0325608
هدایت شده از پاسخ به شبهات
❓ مدعيان «سَلوُنِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي»؟ پرسش: آیا غیر از امام علي(ع) کسی ادعای «سَلوُنِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي» کرده است؟ ✍️ پاسخ اجمالی: به گفته محققان گوینده جمله «سَلوُنِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي»، جز امام علي(ع) کس دیگری نبوده است؛ چرا که آگاهی او بر مسائل گذشته و حال و آینده، به قدری گسترده بود که پاسخ هر سؤالى را از معارف و احكام و حوادث گوناگون آماده داشت و اين علم و دانشى بود كه از پيامبر(ص) آموخته بود. البته مورخان از افرادی مانند ابن جوزي نام برده اند که به دلیل غرور آمیخته با نا آگاهی در اين ميدان گام نهادند و ندای «سَلوُنِي قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِي» سر دادند؛ ولی خيلي زود رسوا شدند و مدّعاى خود را پس گرفتند. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0415801
هدایت شده از پاسخ به شبهات
⁉️ وابستگى ایمان على(ع) به ایمان خلفاء!!! پرسش: آیا پذیرش ایمان على(ع) منوط به پذیرش ایمان خلفاء ثلاثه است؟! ✍️ پاسخ اجمالی: ابن تیمه می گوید: هیچ دلیلی نزد شیعه برای اثبات ایمان علی وجود ندارد مگر اینکه ایمان سه خلیفه اول را نیز ثابت می کند. پاسخ: سابقه اسلام و جهاد علی آنقدر روشن است که شیعه نیازی به استدلال درباره فضیلت او ندارد و استناد شیعه به کتب اهل سنت در بیان فضائل امیرالمومنین فقط برای مجاب کردن آنها به وسیله احادیث خودشان است. ثانیا چه ملازمه ای بین ایمان علی با ایمان امثال خلفای سه گانه وجود دارد؟ ثالثا جهاد و فداکاری علی(ع) به هیچ وجه قابل مقایسه با کارنامه دیگران در این امر نیست. ✍️ پاسخ تفصیلی: makarem.ir/maaref/l/0324203