🟢امیرمؤمنان علیه السلام و مواجهه با بیحیایی زنان
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸یکی از مهمترین عوامل «بیعفتی» و بیحیایی زنان و دختران، «بیغیرتی» مردان و همسران آنها است. به همین دلیل، شیاطین انس و جن همواره پیش از آنکه مستقیماً زنان را دعوت به بیحیایی و برهنگی و بیعفتی کنند، غیرت و فضیلت دفاع از ناموس را از مردان میستانند. وقتی غیرت یعنی «نیروی دفاع از ارزشها» را از مردان گرفتند، به راحتی میتوانند بیعفتی و بیحیایی در زنان را رواج دهند.
🔹قرآن کریم هم در تشریح راهبرد فرعون برای استیلای بر جامعه و «توسعه فساد» ابتدا مسأله «غیرتزدایی» از مردان و پسران را مطرح میکند: «يُذَبِّحُ أَبْناءَهُم» و سپس «حیازدایی» از زنان را بیان میکند: «وَ يَسْتَحْيي نِساءَهُمْ» (قصص، آیه۴)
🔻به همین دلیل است که #امیرمؤمنان علیه السلام نیز در دوران حکومت خود، وقتی از رفتارهای هنجارشکنانه و خارج از چهارچوب برخی از زنان و دختران عراق و کوفه مطلع شد، به جای سرزنش مستقیم زنان، به مردان و همسران آنان نهیب زد و فرمود چرا غیرت نمیورزید؟ چرا اجازه میدهید زنان و دخترانتان چنین کنند؟!
«يَا أَهْلَ الْعِرَاقِ نُبِّئْتُ أَنَّ نِسَاءَكُمْ يُدَافِعْنَ الرِّجَالَ فِي الطَّرِيقِ أَ مَا تَسْتَحْيُونَ؛ اى اهل عراق، شنيدهام كه زنان شما در راهها با مردان برخورد مىكنند (به يك ديگر شانه مىزنند) آيا خجالت نمىكشيد؟»
براساس نقلی دیگر آن حضرت فرمودند:
«أَ مَا تَسْتَحْيُونَ وَ لَا تَغَارُونَ نِسَاءَكُمْ يَخْرُجْنَ إِلَى الْأَسْوَاقِ وَ يُزَاحِمْنَ الْعُلُوجَ؛ و فرمود: آيا شرم نمىكنيد و به غيرت نمىآييد كه زنان شما به بازارها مىروند و با مردهاى كفّار شانه به هم مىزنند و مزاحمت ايجاد مىكنند.»
🔸خدا رحمت کند #شهید_مطهری را چه زیبا رابطه بیغیرتی مردان و بیعفتی زنان را تشریح کردهاند:
«اگر زنى آلوده شد، مردْ ديگر نمىتواند ادعاى شرافت كند، ... زن در جهات عفتى، ناموس مرد است ... يعنى اگر زنى- العياذ باللَّه- در مسائل عفت آلودگى داشته باشد دامن مرد آلوده مىشود، ... قرآن مىگويد: «خبيثات مال خبيثين است». زنهاى ناپاك مال مردان ناپاك است و زنان پاك مال مردان پاك است، اين ناظر به پاكى ناموسى است؛ يعنى مردِ ناپاك است كه غيرت را از دست مىدهد و زن ناپاك را مىپذيرد و ناراحت نيست كه زنش ناپاك باشد، ولى مرد پاك امكان ندارد كه زن ناپاك را بپذيرد. اين است كه طبعاً يك نوع انتخاب صورت مىگيرد. اين بيانِ حكم شرعى نيست، بلكه قرآن يك قانون طبيعى را بيان مىكند: طبعاً اين طور است كه پاكها سراغ پاكها مىروند و ناپاكها سراغ ناپاكها.» (مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، ج۲۶، آشنایی با قرآن(۴)، ص۴۳۲-۴۳۳)
#غیرت
#حجاب
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
⚫️واپسين سفارشهاي اميرمؤمنان علیه السلام
✍️احمدحسين شريفي
___________________
◾️گفتار و کردار و رفتار آدميان ممکن است در شرايط عادي تحت تأثير عوامل بيروني قرار گيرد و نتوانند به طور شايستهاي آيينة تمامنماي وجودي آنان به شمار آيند. به تعبير ديگر، همواره ممکن است غباري از موقعيتهاي اجتماعي و خانوادگي و هوا و هوسهاي دورانديشانه و امثال آن بر چهرة سخن و سيره آدمي بنشيند و خود واقعي او را از ديد ديگران پنهان کند. به همين دليل، همانطور که پارهاي از فيلسوفان اگزيستانسيال هم گفتهاند، يکي از بهترين راهها براي راهبري به خود واقعي هر کسي، و پي بردن به واقعيتهاي وجودي او، اين است که سخن و رفتار و کردار او را در شرايط بحراني بررسي کنيم.
◾️در زندگي هر کسي رخدادهايي هستند که خود واقعي و اصيل او را آشکار ميکنند. رخدادهايي مثل مرگ، مصيبتهاي بزرگ، موفقيتهاي بزرگ، درگيريهاي عظيم و امثال آن. اگزيستانسياليستها چنين رخدادهايي را موقعيتهاي مرزي (boundary situations) مينامند. در چنين موقعيتها و شرايطي است که آرمانها و اهداف و انگيزهها و خواستههاي واقعي افراد، به خالصترين شکل نمايان ميشود.
◾️با اين مقدمه شما را دعوت ميکنم به خواندن واپسين خواستههاي مولاي موحدان عالم و امير و فرماندة همة اهل ايمان، که در بستر شهادت، يعني در مرزيترين موقعيت، خطاب به امام حسن و امام حسين و بقيه فرزندان و اهل بيت خود و خطاب به همة کساني که تا هميشة تاريخ سخنان امام به دست آنها ميرسد، فرمودند:
1.تقواي الهي پيشه کنيد؛
2.دنبال دنيا نباشد؛ حتي اگر دنيا به سوي شما آمد؛
3.بر امور دنيوي از دسته رفته، تأسف نخوريد؛
4.کارهاي خود را براي پاداش الهي انجام دهيد؛
5.دشمن ظالمان باشيد و ياور مظلومان؛
6.در زندگي نظم داشته باشيد؛
7.اختلافات ميان خود را اصلاح کنيد؛
8.هواي يتيمان را داشته باشيد؛ مبادا فراموش شوند؛
9.همسايگان خود را حرمت نهيد؛ اينان سفارششدة پيامبرند؛
10.قرآن را پاس داريد؛ و در عمل به آن از ديگران پيشي گيريد؛
11.نماز را پاس داريد؛ چرا که ستون خيمة دين است؛
12.خانة خدا را خالي مگذاريد؛ چرا که اگر ترک شود، دشمنان دين به شما مهلت نخواهند داد؛
13.با مال و جان و زبانتان در راه خدا جهاد کنيد؛
14.با يکديگر پيوند داشته باشيد؛ از قطع رابطه بپرهيزيد؛
15.از بخشش مال خود به ديگران دريغ نکنيد؛
16.امر به معروف و نهي از منکر را ترک نکنيد؛ وگرنه بدکاران بر شما مسلط ميشوند و آنگاه ديگر خواستههاي شما مستجاب نخواهد شد؛
17.به بهانة کشته شدن من خون مسلمانان را مباح ندانيد؛
18.اگر کشته شدم، فقط حق قصاص قاتلم را داريد؛ او را مثله نکنيد؛
#اميرمؤمنان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
💐چه شهادتی! به دست شقیترین افراد دوران، در عزیزترین روز سال بعد از احیای شب ۲۱ ماه مبارک رمضان؛ مبارکت باد سردار سرافراز.
برای ما هم دعا کن.
🔸رهبر حکیم انقلاب اسلامی بعد از موشکباران پایگاه آمریکایی عین الاسد:
«فریاد انتقام ملت ایران، سوخت حقیقی موشکهایی بود که پایگاه آمریکایی را زیر و رو کرد»
🔻الان هم همین گونه است. موشک بدون سوخت، آهنپارهای بیش نخواهد بود.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢 شب بیست و سوم:
🔸«آن شبِ قدری که گویند اهلِ خلوت امشب است»
🖊احمدحسين شريفي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹امشب اوج ميهمانداری خدای مهربان است؛ خدای متعال بار عام داده است؛ سفره رحمت و کرم خود را در بالاترین سطح گسترده است. هر کسی به تناسب شایستگی و لیاقت خودش میتواند از این خوان گسترده بهره برگیرد.
برای بهرهمندی هر چه بیشتر از این سفره معرفت و معنویت چند کار ویژه سفارش شده است:
یک. گفتگو درباره معارف و آموزههای سعادتبخش دین؛ شیخ صدوق در امالی (ص۶۲۹ مجلس ۹۳) میفرماید:
«من أحيا هاتين الليلتين بمذاكرة العلم فهو أفضل»
دو. پاکسازی جسم: غسل اول شب (به هنگام غروب آفتاب) و آخر شب (پیش از اذان صبح)
سه. احیاء و شبزندهداری؛ که خیلی تأکید شده و اجر و پاداشی فراوان برای بیداری امشب بیان شده است. در حدیثی از پیامبر اکرم در وسائل الشیعه چنین نقل شده است که
«مَنْ أَحْيَا لَيْلَةَ الْقَدْرِ غُفِرَتْ لَهُ ذُنُوبُهُ وَ لَوْ كَانَتْ عَدَدَ نُجُومِ السَّمَاءِ وَ مَثَاقِيلَ الْجِبَالِ وَ مَكَايِيلَ الْبِحَار» (ج۸، ص۲۱)
چهار. خداشناسی و توحید: خواندن دعای جوشن کبیر که توحید به معنای تام کلمه است. افزون بر آن سیدابن طاووس در اقبال نیز ادعیهای را برای امشب نقل کرده است که همگی بر مدار توحیدند: به عنوان نمونه از پیامبر اکرم این دعا را برای شب بیست و سوم ماه رمضان نقل میکند:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِكَةِ وَ الرُّوحِ، سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الرُّوحِ وَ الْعَرْشِ، سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرَضِينَ، سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْبِحارِ وَ الْجِبَالِ، سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ يُسَبِّحُ لَهُ الْحِيتانُ وَ الْهَوامُّ وَ السِّباعُ فِي الآكامِ، سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ سَبَّحَتْ لَهُ الْمَلائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ. سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ عَلا فَقَهَرَ، وَ خَلَقَ فَقَدَرَ، سُبُّوحٌ سُبُّوحٌ، سُبُّوحٌ سُبُّوحٌ، سُبُّوحٌ سُبُّوحٌ، سُبُّوحٌ، قُدُّوسٌ قُدُّوسٌ، قُدُّوسٌ قُدُّوسٌ، قُدُّوسٌ قُدُّوسٌ، قُدُّوسٌ، أَنَّ تُصَلِّيَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تَغْفِرَ لِي وَ تَرْحَمَنِي، فَإِنَّكَ أَنْتَ الْأَحَدُ الصَّمَدُ.
پنج. ابراز ناتوانی و ضعف و هیچ بودن خود دربرابر خدای متعال:
«اللَّهُمَّ إِنِّي أَمْسَيْتُ لَكَ عَبْداً دَاخِراً لَا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لَا ضَرّاً وَ لَا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِكَ عَلَى نَفْسِي وَ أَعْتَرِفُ لَكَ بِضَعْفِ قُوَّتِي وَ قِلَّةِ حِيلَتِي فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِي مَا وَعَدْتَنِي وَ جَمِيعَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِي هَذِهِ اللَّيْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَيَّ مَا آتَيْتَنِي فَإِنِّي عَبْدُكَ الْمِسْكِينُ الْمُسْتَكِينُ الضَّعِيفُ الْفَقِيرُ الْمَهِينُ اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْنِي نَاسِياً لِذِكْرِكَ فِيمَا أَوْلَيْتَنِي وَ لَا لِإِحْسَانِكَ فِيمَا أَعْطَيْتَنِي وَ لَا آيِساً مِنْ إِجَابَتِكَ وَ إِنْ أَبْطَأْتَ عَنِّي فِي سَرَّاءَ وَ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِيَةٍ أَوْ بَلَاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاء»
شش. توسل به واسطههای فیض الهی به ویژه قرآن کریم و آموزهها و معارف نهفته در این کتاب الهی؛ توسل به معصومان علیهم السلام به ویژه امام حسین علیه السلام و امام زمان روحی له الفداء که گفتهاند امشب را به هر میزان که میتوانیم این دعا را برای سلامتی امام زمان بخوانیم:
اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلا
#شب_قدر
#ماه_رمضان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
✍ احمدحسین شریفی
🔸کسانیاند که زندگی خود را به «اهداف» گره میزنند، همواره زیستی شاداب، بانشاط، پرتحرک، متمرکز و فعال دارند؛
🔹اما کسانی که زندگی خود را به «افراد» یا «اشیاء» گره میزنند، زیستی متغیر، آشفته و منفعل دارند. غم و شادی آنان به غم و شادی آن افراد و اشیاء وابسته است.
#هدف
#مدیریت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟣بیشهای آمد وجود آدمی
✍ احمدحسین شریفی
✔️«عقلانیت» از مشهورترین معیارهای انسانیت است.
✔️عقلانیت امری تشکیکی و ذومراتب است.
✔️در نتیجه انسانیت نیز امری تشکیکی و ذومراتب است.
🔸 درجه و سطح انسانیت هر فردی را با توجه به نوع مسائلی که او را از حالت عقلانی خارج میکنند، (و او را درگیر شهوت یا غضب غیر عقلانی میکنند) میتوان تشخیص داد.
در وجود ما هزاران گرگ و خوک
صالح و ناصالح و خوب و خشوک
حکم آن خو راست کان غالبترست
چونک زر بیش از مس آمد آن زرست
#انسانیت
#عقلانیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢پیامدهای فردی و اجتماعی بیحیایی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸معتقدم از مهمترین راهبردهای دشمنان ایران و اسلام و انقلاب اسلامی، راهبرد «توسعه دیاثت» یا راهبرد «غیرتزدایی» و «حیاسوزی» بوده و هست. این راهبرد که در اصطلاحات نظامی بعضاً با عنوان «راهبرد قورباغه» (Frog Strategy) هم شناخته میشود به دنبال تنگکردن عرصه بر مؤمنان و هزینهدار شدن رعایت ارزشها و در نتیجه قبحزدایی از رذایل و عادیسازی گناه و معصیت و نافرمانی فرهنگی است.
🔹از پیامدها و آثار این راهبرد شیطانی میتوان به این امور اشاره کرد:
1.«گسترش بیدینی» زیرا غیرت یکی از مهمترین بخشهای ایمان و دینداری است.
2.«حیوانیسازی انسان»؛ صورت باطنی انسانهای بیغیرت، صورت خوک است. اگر چشم بینایی میداشتیم، همین الان هم چهره واقعی بیغیرتان را میدیدیم.
3.«فروپاشی خانواده»؛ زیرا رابطهای مثبت میان میزان غیرت و استحکام خانوادهها وجود دارد؛
4.«سلطه زورگویان و متکبران و چپاولگران»؛ قرآن کریم درباره راهبردها و راهکنشهای فرعون میفرماید: «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ وَ يَسْتَحْيي نِساءَهُمْ إِنَّهُ كانَ مِنَ الْمُفْسِدين» (قصص، 4) منظور از «يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ» ميتواند اين باشد که روح مردانگي را از آنان ميگرفت؛ با گسترش فساد آنان را غافل ميکرد؛ و «يَسْتَحْيي نِساءَهُمْ» يعني بيحيايي در زنانشان ايجاد ميکرد و با اين کارها آنان را ميدوشيد و ميچاپيد.
🔻و باید بپذیریم که دشمن در این جنگ و تهاجم، تاکنون موفق بوده است. بخش محسوس و قابل مشاهدهای از جامعه ما قربانی همین جنگ شدهاند. مع الاسف به بیغیرتی و بیحیایی هم افتخار میکنند. نه تنها تجاهر به فسق و فجور دارند؛ که به انجام آن هم افتخار میکنند! نه در برابر احکام و ارزشهای دینی «حرمت و حیا» دارند؛ علنی و در ملأ عام و به صورتی دستهجمعی روزهخواری میکنند! و نه از نمایش و نمایاندن ناموس خود در مرأی و منظر دیگران ابایی دارند.
🔸مهمترین برنامههای دشمن در پروژه حیازدایی و غیرتسوزی در سه دهه اخیر را میتوان به شرح زیر بیان کرد:
1.علوم انسانی غربی: ترويج و توسعه نظريههاي به اصطلاح علمي در روانشناسي و جامعهشناسي؛ «جامعهشناسي غيرتسوزي» و «جامعهشناسي عفتستيزي» و «روانشناسي حيازدايي» يکي از جامعهشناسان مفتخر به پيروي از غرب و انديشههاي ليبرالي، در پاسخ به اين سؤال که براي خيانت زوجين ...
2.اندیشه پلوراليسم ديني و کثرتگرایی عرفانی و عرفانهای بیخدا و بیمعاد
3.ترويج لذتگرايي فردي
4.طرح مسألة تساهل و تسامح فرهنگي و اجتماعي
5.ترويج معنويتها و گروههايي که دنبال «رؤياي شخصي» خود هستند.
6.نفوذ دادن افکار لیبرالیستی و اباحهگرایانه در میان برخی از روحانیان مستعد (روحانیانی که به هر دلیل با نظام و انقلاب و ولایت زاویه داشته و دارند)
7.ترويج اباحيگري جنسي با استفاده از:
أ.سلبريتيها و فضاي مجازي: از یک دهه پیش بسیاری از هنرپیشهها و فوتبالیستها که از طریق بسترهای فرهنگی جمهوری اسلامی رشد کرده بودند، شروع کردند به نمایش علنی زنان و دختران کمحجاب خودشان و انتشار تصاویر خانوادگی و سپس مهمانیها و سپس مسافرتهای ...
ب.ترویج موسيقيهاي مبتذل: «الغناء رقية الزنا» کسی که موسیقی مبتذل در خانه گوش میدهد طبیعی است که آرامآرام حساسیتهای مذهبی و ناموسی او نیز کمرنگ میشود.
ج.فيلمهاي مستهجن؛ در گذشته داستانهاي جنسي و مستهجن؛ اشعار مبتذل؛ و نمايش تجمل و زيورآلات و امثال آن از سوي افرادي خاص
د.رواج مدها و مدلهاي غيرانساني
ه.توجیهات شبهفقهی برخی از عمامهبه سرها برای بیحجابی و عدم مواجهه حاکمیت با مسأله پوشش.
و. .....
#غیرت
#حجاب
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢 نمونه و الگویی از مشارکت مردم در تولید
🔸تعدادی از زنان روستای پنداس کاشان با تجمیع سرمایههای راکد خود، نیروگاه خورشیدی راه اندازی کردند.
🔻این نیروگاه برای ۴۰ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرده است.
برای اطلاعات بیشتر 👇👇
https://www.irna.ir/news/85441326
#اقتصاد
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ارزش راهبردی موشک باران پایگاه نواتیم، امنیتیترین پایگاه هوایی رژیم. صهیونسیتی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اخلاق و تعقل
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔻در آيات متعددي از قرآن کريم، بر ارتباط وثيق «تقوا» و «تعقل» تأکيد شده است. از نگاه قرآن کريم، تقوا و پاکي درون، عاملي زمينهاي براي تعقل صحيح، کارآمد و دانشاندوزي مفيد معرفي شده است. به عنوان نمونه، قرآن کريم ميفرمايد:
وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجا؛ (طلاق، آيه 2)
و هر كس از خداوند پروا كند (خداوند) براى او درى مىگشايد.
🔹و از طرفي در آيات ديگري نيز بيتقوايي و بداخلاقي به عنوان عوامل زمينهاي کجفهمي و کجانديشي معرفي شده است. به عنوان مثال، در آيهاي از قرآن ميخوانيم که تکبر و خودبزرگبيني به عنوان يک رذيلة اخلاقي، موجب گمراهي و غفلت از نشانهها و آيات حق ميشود:
سَأَصْرِفُ عَنْ آياتِيَ الَّذينَ يَتَكَبَّرُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَ إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِها وَ إِنْ يَرَوْا سَبيلَ الرُّشْدِ لا يَتَّخِذُوهُ سَبيلاً وَ إِنْ يَرَوْا سَبيلَ الغَيِّ يَتَّخِذُوهُ سَبيلاً ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كَذَّبُوا بِآياتِنا وَ كانُوا عَنْها غافِلين؛ (اعراف، آيه 146)
بزودى كسانى را كه در روى زمين به ناحق تكبّر مىورزند، از آيات خود، منصرف مىسازم! آنها چنانند كه اگر هر آيه و نشانهاى را ببينند، به آن ايمان نمىآورند؛ اگر راه هدايت را ببينند، آن را راه خود انتخاب نمىكنند؛ و اگر طريق گمراهى را ببينند، آن را راه خود انتخاب مىكنند! (همه اينها) بخاطر آن است كه آيات ما را تكذيب كردند، و از آن غافل بودند!
🔸و يا غفلت و بيتوجهي به منابع معرفت و عدم استفادة مناسب از آنها، موجب انحراف در انديشه و کجفهمي ميشود. قرآن کريم در اين زمينه ميفرمايد:
وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُون؛ (اعراف، آيه 179)
به يقين، گروه بسيارى از جن و انس را براى دوزخ آفريديم؛ آنها دلهايى دارند كه با آن (انديشه نمىكنند، و) نمىفهمند؛ و چشمانى كه با آن نمىبينند؛ و گوشهايى كه با آن نمىشنوند؛ آنها همچون چهارپايانند؛ بلكه گمراهتر! اينان همان غافلانند (چرا كه با داشتن همهگونه امكانات هدايت، باز هم گمراهند)!
🔻به هر حال، توجه به مدلول اين آيات به خوبي نشان ميدهد که از نگاه قرآن کريم، ميان تقوا/ بيتقوايي يا اخلاق/ بياخلاقي از يک طرف، و تعقل و تفکر صائب از طرفي ديگر، رابطهاي تنگاتنگ وجود دارد. بُعد اخلاقي و بُعد معرفتي انسان از يکديگر تأثير ميپذيرند. اخلاقيات به منزلة کاشت است و درک و فهم و معرفت به منزلة برداشت؛ آدمي به هنگام برداشت، محصولي را درو ميکند که بذر آن را کاشته باشد.
#اخلاق
#تعقل
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔸دو «راهبرد علوی» برای تحقق «عزت ملی»
✍️ احمدحسین شریفی
🔻«توسعه شعاع مرزهای امنیتی و دفاعی» و «جرئت و جدیت در تأدیب متجاوزان»، دو راهبرد علوی برای عزت و استقلال و سرافرازی ملی و دینی:
🔸یک. توسعه مرزهای امنیتی:
«فَوَ اللَّهِ ما غُزِىَ قَوْمٌ قَطُّ فِى عُقْرِ دارِهِمْ الّا ذَلّوا (نهج البلاغه، خ۲۷)
سوگند به خدا هرگز با قومى در ميان خانهشان جنگ نشده مگر آنكه خوار و ذليل گشتهاند.»
🔹دو. جرئت و جدیت در تأدیب متجاوزان:
«لا يَمْنَعُ الضَّيْمَ الذَّليلُ وَ لا يُدْرَكُ الْحَقُّ الّا بِالْجِدِّ(نهج البلاغه، خ ۲۹)
آدم زبون نمىتواند جلو ظلم را بگيرد، و جز با جدیت (و جرئت) نمیتوان به حق رسيد.»
#قدرت
#عزت
#امیرمؤمنان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢سعدی و سکوت
🖊احمدحسین شریفی
🔸سکوت رفتاری است که میتواند نشانه بسیاری از امور مختلف و حتی متضاد باشد. به همین دلیل فهم «معنا» و «پیام» آن نیازمند زیرکی و تأمل است. سکوت گاهی نشانه رضایت است و زمانی نشانه نارضایتی؛ گاهی نشانه امید است و زمانی نشانه ناامیدی، گاهی نشانه تأیید است و زمانی نشانه تکذیب. سکوت گاهی نشانه ناتوانی از پاسخ است و زمانی بهترین پاسخ. به تعبیر #امیرمؤمنان علیه السلام: «سکوت در برابر احمق، بهترین پاسخ است». و به تعبیر شیخ محمود شبستری در سعادتنامه «ابلهان را جواب خاموشی است»
میشل #فوکو هم میگفت: «همیشه سکوت نشانهی تایید حرف طرف مقابل نیست، گاهی نشانهی قطع امید از سطح شعور اوست!»
🔹در روزگار حاضر بیش از گذشته به «حکمت سکوت» نیازمندیم. دنیای جدید دنیای اطلاعات نام گرفته است؛ دریایی از اطلاعات راست و دروغ و دقیق و نادقیق روزانه در اختیار مردم قرار میگیرد. همه ساختارهای دنیای جدید ما را وارد به سخن گفتن و انتشار سخن میکند. تا جایی که سخن گفتن از نشانههای مهم بودن شناخته میشود. انتشار هر چه بیشتر اطلاعات، صرف نظر از درست یا نادرست آن، منبعی مهم برای امرار معاش و مایهای برای کسب شهرت و اعتبار اجتماعی شده است. افراد سعی میکنند در هر زمینهای اظهار نظر کنند! حتی اگر هیچ تخصصی در آن موضوع نداشته باشند. پرحرفی و زیادهگویی، موجب احساس نوعی توهم دانایی شده است.
🔻از مهمترین حکمتهایی که مصلحالدین سعدی شیرازی در کتاب بینظیر گلستان بر آن تأکید دارد، حکمت سکوت و کمگویی است. تا جایی که یک باب از ابواب هشتگانه گلستان را با عنوان «در فواید خاموشی» به این موضوع اختصاص داده است و البته در ابواب دیگر نیز به هر مناسبتی در باب سکوت سخن گفته است.
فی المثل در حکایت هفتم از باب چهارم «در فواید خاموشی» میگوید:
«یکی را از حکما شنیدم که میگفت: هرگز کسی به جهل خویش اقرار نکرده است، مگر آن کس که چون دیگری در سخن باشد، همچنان ناتمام گفته، سخن آغاز کند.
سخن را سر است اى خردمند و بُن
میاور سخن در میان سخن
خداوند تدبیر و فرهنگ و هوش
نگوید سخن تا نبیند خموش
#سکوت
#سعدی
#اخلاق
@Ahmadhoseinsharifi
🌹