آیت الله حاج شیخ محسن فقیهی:
شکوه اربعین حاصل اراده الهی برای نشاندادن پیروزی نهایی موحّدان است. باید این را بدانیم که اگر ما و اجتماع ما در زمان خود برای خدا کار کند، برای خدا قیام کند، برای احیای امر دین، تلاش نماید، خداوند عزّت و عظمتی به او خواهد بخشید که اگر تمام دنیا برای مقابله با آن جمع شوند نخواهند توانست خدشهای وارد سازند.
✳️ @Akhlagh_Et
💚سلام امام زمانم💚
📖 السَّلاَمُ عَلَى بَقِيَّةِ اللَّهِ فِي بِلاَدِهِ وَ حُجَّتِهِ عَلَى عِبَادِهِ...
❣سلام بر مولایی که زمینیان، عطر خدا را از وجود او استشمام می کنند؛
سلام بر او و بر روزی که حکومت خدا را روی زمین برپا خواهد کرد.
📚 صحیفه مهدیه، زیارت پنجم حضرت بقیة الله، ص 631
✳️ @Akhlagh_Et
✍ نامردی شیطان در عصر قیامت
🔺 وقتی خدا گناهکارا رو تو جهنم میندازه، شيطان به جهنّميان ميگه: خدا یه وعدههای خوبی به شما داد، منم یه وعدههایی دادم که الان تخلف کردم؛ اما تو دنيا مجبورتون نکردم که گناه کنید، فقط دعوتتون کردم و شما هم گوش کردید.
پس منو سرزنش نكنيد برید خودتونو سرزنش کنید. امروز نه من میتونم به داد شما برسم نه شما میتونید به داد من برسید.
📚 بر اساس سوره ابراهیم آیه ۲۲
✳️ @Akhlagh_Et
اخلاق
قسمت اول
مرحوم سید عبدالله شبر
مترجم : محمدرضا جباران
باسمه تعالى و له الحمد
يكى از موضوعاتى كه انسان ناخودآگاه به سوى آن كشيده مىشود بحث از تهذيب نفس و پاكسازى وجود از صفات ناپسند است. مطابقت مباحث اخلاقى با فطرت انسانى باعث مىشود كه انسان از شنيدن آنها لذت برده و بدون هيچ تأملى قهرمانان ميدان مبارزه با نفس را بستايد. ولى بايد توجه داشت كه اين سخن به آن معنى نيست كه هر كس مىیتواند به آسانى اخلاق ناپسند خويش را ترك كرده به فضايل و سجاياى پسنديده روى آورد.
بديهى است كه انسان به همان اندازه كه از فكر داشتن خلقيات و صفات پسنديده لذت مىبرد از ترك صفات زشتى كه در درون او ريشه زده و آثارشان در كردار و رفتارش ظاهر گرديده ناخشنود؛ بلكه هراسان است و به همين دليل است كه وارستگان از صفات حيوانى بسيار اندك و بازماندگان در ورطه هواهاى نفسانى بى شمارند. اين دوگانگى به اين دليل است كه رهائى از خلق و خويى كه انسان به آن عادت كرده بسيار مشكل بوده و جز با تلاش پىگير و مداوم در طول ساليان متمادى امكانپذير نيست.
انسان راحتطلب علیرغم اين كه راه سعادت را به خوبى میشناسد و چه بسا در آرزوى رسيدن به آن آه حسرت میكشد به آسانى حاضر نمیشود مشقت و مشكلات اين راه را بر خود هموار سازد. و درست به همين دليل است كه كتب اخلاقى علیرغم دارا بودن بيشترين خواننده در مقايسه با ساير كتب كمترين اثر را در خوانندگان خود به جا مىیگذارند.
اين در حالى است كه همان تأثير اندك بيش از آنكه بر كتاب و شيوه تأليف و روش استدلال آن متكى باشد از نويسنده و روحيات او سرچشمه میگيرد. اگر نويسنده يك كتاب اخلاقى خود به اخلاق حميده و صفات پسنديده آراسته باشد مىتوان اميد داشت نوشته او در قلوب آماده و نفوس مستعده تأثيرى به جاى گذارد وگرنه همان به كه از آن قطع اميد كرده بيهوده دل به آن خوش نداريم.
اگر به آنچه تاكنون گذشت اين نكته را اضافه كنيم كه اخلاق به عنوان يكى از علوم كاربردى ارزشى جز به كار بستن در مقام عمل ندارد و آموختن آن بدون استفاده در ميدان عمل اگر زيان به بار نياورد سودى نخواهد بخشيد، در مىيابيم كه ملاك اصلى و معيار اساسى در ارزشيابى كتب اخلاقى ارزش اخلاقى و جايگاه معنوى نويسنده است نه نحوه تأليف و شيوه نگارش و امثال آن بنابراين براى شناخت كتابى كه پيشرو داريد كافى است بدانيد كه اين كتاب اثر اسوهاى در اخلاق و اسطورهاى در عمل چون مرحوم سيد عبدالله شبر است. اثرى كه اين كتاب در خواننده خود باقى مىگذارد بيش از آن كه مرهون خصوصيات كتاب باشد مديون ويژگىهاى روحى و برجستگىهاى اخلاقى مؤلف است ولى با اين حال نمیتوان خصوصيات خود كتاب را از نظر دور داشت خصوصياتى كه اين كتاب حائز است در كمتر كتابى به چشم میخورد، مرحوم شبر در اين نوشته سعى بر آن داشته تا همراه با شيوايى قلم و سلاست كلام بدون آنكه مبحثى را طولانى كند عمده مسائل لازم را در عباراتى خلاصه و دلچسب جمع نمايد.
در تطبيق اين كتاب با ديگر كتب اخلاقى چنين به دست میآيد كه مرحوم سيد در اين كتاب بيش از هر چيز تحت تأثير احياءالعلوم غزالى بوده است، به طورى كه در بسيارى از مباحث عين عبارت احياءالعلوم را نقل كرده و به طور خلاصه میتوان گفت نوشته مرحوم شبر خلاصهاى اصلاح شده از كتاب غزالى است.
وقتى براى اولين بار اين كتاب شريف را مطالعه مىكردم با خود میانديشيدم كه چقدر خوب بود اگر كتابى به اين روش به زبان فارسى داشتيم تا آنكه خداوند منان توفيق داد به ترجمه آن همت گمارم، نخست جلد اول آن را در سال 1364 با هزينه شخصى خود به وسيله نشر روح به چاپ رساندم و اكنون ترجمه كامل كتاب را با اصلاحاتى تكميل نموده و امتياز چاپ آن را به انتشارات هجرت واگذار نمودم تا در اختيار خوانندگان قرار گيرد.
با خود فكر میكردم كه اگر قرار باشد چيزى به عنوان مقدمه بر اين ترجمه بنويسم بهتر است در چه موضوعى باشد، در اين مورد چيزى به نظرم نرسيد جز چند تذكر كه توجه به آنها براى خواننده خالى از فايده نيست.
1 - نوع كارى كه هر انسان انجام میدهد نشانهاى است از ذوق و استعداد او ولى بر وجود ملكه در نفس او دلالت ندارد، كودكى كه با قلم بر صفحه سفيدى شكلك میكشد ذوق نقاشى دارد ولى هنر نقاشى در او نيست، میتوان گفت استعداد نقاش شدن را دارد وليكن نمیتوان گفت نقاش است، همين طور كسى كه در اخلاق كار میكند به اخلاق علاقه دارد ولى معلوم نيست داراى اخلاق پسنديده باشد.
مغضوب خداست كسى كه در اين باب سخنى بگويد كه خود آراسته به آن نباشد، و اين بنده خود را كوچكتر از آن میداند كه در اين وادى راهى پيموده باشد تا چه رسد كه داعيه هدايت ديگران در سر بپروراند و لذا بيم آن میرود كه مصداق آيه شريفه:
ادامه دارد....
✳️ @Akhlagh_Et
#حدیث_روز
🌸 امیرالمؤمنین امام علی (علیهالسلام) :
كسى كه مالى را از راه ناروايش به دست آورد، آن را به ناروا خرج كند.
📚 غررالحكم، ح۸۸۸۳
✳️ @Akhlagh_Et
46.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 بیانات آیت الله گرامی پیرامون شخصیت حضرت آیت الله #بهجت
✳️ @Akhlagh_Et
فرازی از خطبه ی حضرت زینب (سلام الله علیها) در مجلس یزید (لعنت الله علیه):
فَوَاللهِ ما فَرَيْتَ إِلاّ جِلْدَكَ، وَلا حَزَزْتَ إِلاّ لَحْمَكَ، وَ لَتَرِدَنَّ عَلى رَسُولِ اللهِ بِما تَحَمَّلْتَ مِنْ سَفْكِ دِماءِ ذُرِّيَّتِهِ، وَ انْتَهَكْتَ مِنْ حُرْمَتِهِ فِي عَتْرَتِهِ وَ لُحْمَتِهِ، حَيْثُ يَجْمَعُ اللهُ شَمْلَهُمْ، وَ يَلُمُّ شَعْثَهُمْ، وَ يَأْخُذُ بِحَقِّهِمْ
[اى يزيد] به خدا سوگند [با اين جنايت] جز پوست خود را ندريدى و جز گوشت خود را نبريدى و در حقيقت خود را نابود كردى؛ به يقين با حمل بارى كه ـ از ريختن خون فرزندان رسول خدا و هتك حرمت آن حضرت در ارتباط با خاندان و جگر گوشه هايش ـ بر دوش دارى، بر رسول خدا وارد خواهى شد؛ در آن جا خداوند آنان را گرد خواهد آورد و پريشانى آنها را بر طرف خواهد ساخت و داد آنها را بستاند .
مقتل الحسين مقرّم، ص 357 - 359
✳️ @Akhlagh_Et
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برای آخرت فکری کنید
مرحوم حضرت آیت الله حاج سید جواد حیدری
✳️ @Akhlagh_Et
14.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 «اولین راه کنترل قوهی خیال»
🔸"اولین قدم در تربیت نفس"
(قسمت پنجم)
دقایقی پای کرسی اخلاق
🔻 قسمتی از بیانات استاد #فقیهی در جلسه درس اخلاق
✳️ @Akhlagh_Et
#حدیث_روز
قالَ الامام الْحُسَيْنُ (عليه السلام):
لَوْلَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيا إلاّيَوْمٌ واحِدٌ لَطَوَّلَ اللّه ُ عَزَّوَجَلَّ ذلِكَ الْيَوْمَ حَتّى يَخْرُجَ رَجُلٌ مِنْ وُلْدى، فَيَمْلاَءُها عَدْلاً وَقِسْطاً كَما مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْماً، كَذلِكَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللّه ِ صلي الله عليه و آله يَقُول.
.
امام حسين (عليه السلام) فرمودند:
اگر از دنيا بهجز يك روز باقى نمانده باشد، خـداوند آن روز را طـولانى خواهـد كـرد تا اينكه مردى از خاندان من ظهور كند، و دنـيا را پـر از عـدل و داد كند همانگونه كه از ظلم و ستم پر شده است، از رسول خدا (صلي الله عليه و آله) چنين شنيدم.
.
كمال الدين، ص317 ـ بحارالانوار، ج51، ص133
✳️ @Akhlagh_Et