📝امام علی (علیه السلام)- سلیم گوید: از علیّبنابیطالب (علیه السلام) شنیدم که میفرمود: «بهزودی امّت به هفتادوسه گروه متفرّق خواهند شد، که هفتادودو گروه در آتش و یک گروه در بهشت خواهند بود. سیزده گروه از هفتاد و سه گروه، محبّت ما اهل بیت را ادّعا میکنند، ولی یکی از آنها در بهشت و دوازده گروه در آتشاند. و اما فرقه ناجیه (نجات یافته) هدایت شده که آرزوی [بهشت دارند] و مؤمن و تسلیم و موافق و هدایتکنندهاند، آنان کسانیاند که به من ایمان آورده و در مقابل امر من تسلیم و مطیع من هستند. از دشمن من بیزاری جسته و مرا دوست میدارند و دشمنم را مبغوض میدارند. آنان که به حقّ من و امامتم و واجببودن اطاعتم از روی کتاب خدا و سنّت پیامبرش معرفت دارند. در نتیجه [از عقیدهی خود] بر نمیگردند و شک نمیکنند، به خاطر آنکه خداوند قلبشان را از معرفت حقّ ما نورانی کرده و فضیلتشان را به آنان فهمانده است، و به آنان الهام کرده و ناصیهی آنان را گرفته و در شیعیان ما داخل نموده است، بهطوری که قلبهایشان اطمینان یافته و یقینی پیدا کرده که شکّی با آن مخلوط نمیشود، امامان فرقهی ناجیه؛ من و جانشینانم بعد از من تا روز قیامت، هدایتکننده هدایت یافتهایم. کسانی که خداوند آنان را در آیههای بسیاری از قرآن در کنار خود و پیامبرش قرار داده، و ما را پاک نموده و از گناهان معصوم داشته و ما را شاهدین بر خلقش و حجّت در زمینش و خزانهداران علمش و معادن حکمتش و تفسیرکنندگان وحی خود قرار داده است. ما را با قرآن و قرآن را با ما قرار داده، که نه ما از آن جدا میشویم و نه آن از ما جدا میشود تا در حوض کوثر بر پیامبر (صلی الله علیه و آله) وارد شویم. هفتادوسه فرقه در روز قیامت، در بین هفتادوسه فرقه فقط آن یک گروهند که از آتش و از همهی فتنهها و گمراهیها و شبههها نجات یافته هستند و آنها به حق اهل بهشتند. آنان هفتاد هزارند که بدون حساب داخل بهشت میشوند. همهی آن هفتادودو گروه به غیر حق متدیّن شدهاند و دین شیطان را یاری میدهند، و [دستوراتشان را] از ابلیس و دوستانش میگیرند. آنان دشمن خدای تعالی و دشمن پیامبرش و دشمن مؤمنیناند و بدون حساب داخل آتش میشوند، و از خدا و رسولش بیزارند خدا و رسولش را فراموش کرده و به خدا شرک ورزیده و کافر شدهاند و غیر خدا را پرستیدهاند، ولی خود هم نمیدانند و گمان میکنند کار درستی میکنند. روز قیامت میگویند. «به خدا قسم ما مشرک نبودیم»، برای او قسم یاد میکنند همانطور که برای شما قسم میخورند و میپندارند کار نیک انجام میدهند».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۸، ص۶۳۸/بحارالأنوار، ج۲۸، ص۱۴
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
2_5242221645938034974.mp3
23.02M
#حدیث_مهدوی
🎧 #استاد_میرباقری | #شرح_اصول_کافی، ۶ آبان ۱۳۹۹
⚡️ توضیح عنوان «إضطرار إلی الحُجة»
⚡️ معنای اضطرار و معنای حجت و گسترۀ اضطرار به حجت
2_5246991013846714437.mp3
12.59M
#حدیث_مهدوی
🎧 #استاد_میرباقری | #شرح_اصول_کافی، ۷ آبان ۱۳۹۹
⚡️ بررسی روایت اول «بَابُ الِاضْطِرَارِ إِلَى الْحُجَّة»:
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهَ ع أَنَّهُ قَالَ لِلزِّنْدِيقِ الَّذِي سَأَلَهُ مِنْ أَيْنَ أَثْبَتَّ الْأَنْبِيَاءَ وَ الرُّسُلَ قَالَ إِنَّا لَمَّا أَثْبَتْنَا أَنَّ لَنَا خَالِقاً صَانِعاً مُتَعَالِياً عَنَّا وَ عَنْ جَمِيعِ مَا خَلَقَ وَ كَانَ ذَلِكَ الصَّانِعُ حَكِيماً مُتَعَالِياً لَمْ يَجُزْ أَنْ يُشَاهِدَهُ خَلْقُهُ وَ لَا يُلَامِسُوهُ فَيُبَاشِرَهُمْ وَ يُبَاشِرُوهُ وَ يُحَاجَّهُمْ وَ يُحَاجُّوهُ ثَبَتَ أَنَّ لَهُ سُفَرَاءَ فِي خَلْقِهِ يُعَبِّرُونَ عَنْهُ إِلَى خَلْقِهِ وَ عِبَادِهِ وَ يَدُلُّونَهُمْ عَلَى مَصَالِحِهِمْ وَ مَنَافِعِهِمْ وَ مَا بِهِ بَقَاؤُهُمْ وَ فِي تَرْكِهِ فَنَاؤُهُمْ- فَثَبَتَ الْآمِرُونَ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْحَكِيمِ الْعَلِيمِ فِي خَلْقِهِ وَ الْمُعَبِّرُونَ عَنْهُ جَلَّ وَ عَزَّ وَ هُمُ الْأَنْبِيَاءُ ع وَ صَفْوَتُهُ مِنْ خَلْقِهِ حُكَمَاءَ مُؤَدَّبِينَ بِالْحِكْمَةِ مَبْعُوثِينَ بِهَا...».
هدایت شده از الدولة الزهرائیة عج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫کلیپ تصویری دعای ندبه
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
[سورهى آل عمران] [آيهى ١٤١]
وَ تِلْكَ الْأَيّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النّاسِ...
(...و آن روزگاران را در ميان مردمان،به تناوب(و دست به دست)مىگردانيم...)
🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨
📜العيّاشيّ:عن زرارة،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام في قول اللّه: وَ تِلْكَ الْأَيّامُ نُداوِلُها بَيْنَ النّاسِ ،قال:
«ما زال-مذ خلق اللّه آدم-دولة للّه و دولة لإبليس،فأين دولة اللّه؟أما هو إلاّ قائم واحد؟»
📝عيّاشى:از زراره،از حضرت ابو عبد اللّه صادق عليه السّلام آمده است كه آن حضرت دربارهى قول خداوند:(و آن روزگاران را در ميان مردم به اختلاف مىگردانيم)فرمود:
💎«همواره-از هنگامى كه خداوند آدم را آفريد-حكومتى از آن خدا و حكومتى براى ابليس بوده است.پس حكومت خداوند كو؟آيا بهجز يك قائم هست؟»
📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 527
سید هاشم بن سلیمان بحرانی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
#یاران_امام_مهدی_عج
[سورهى حج] [آيهى ٤٢]
اَلَّذِينَ إِنْ مَكَّنّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ
(كسانى كه اگر در زمين به آنان توانايى دهيم،نماز را به پاى دارند و زكات(به مستحقّان)بخشند و به معروف امر و از منكر نهى كنند و عاقبت كارها به دست خداوند است.)
🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨
📜[١٥٦]محمّد بن العبّاس،قال:حدّثنا محمّد بن الحسين بن حميد،عن جعفر ابن عبد اللّه(الكوفيّ)،عن كثير بن عيّاش،عن أبي الجارود،عن أبي جعفر عليه السّلام في قوله عزّ و جلّ: اَلَّذِينَ إِنْ مَكَّنّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ قال:
«هذه[الآية]لآل محمّد،المهديّ عليه السّلام و أصحابه،يملّكهم اللّه مشارق الأرض و مغاربها و يظهر الدّين،و يميت اللّه عزّ و جلّ به و بأصحابه البدع و الباطل كما أمات السّفهة الحقّ حتّى لا يرى أثر من الظّلم،و يأمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر وَ لِلّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ .»
📝محمّد بن العبّاس گويد:محمّد بن الحسين بن حميد،از جعفر بن عبد اللّه(كوفى)،از كثير بن عيّاش،از ابو الجارود از امام ابو جعفر باقر عليه السّلام برايمان حديث آورد كه آن حضرت دربارهى فرمودۀ خداى-عزّ و جلّ-:(كسانى كه اگر در زمين به آنان توانايى دهيم،نماز را به پاى دارند و زكات(به مستحقّان)بخشند و به معروف امر و از منكر نهى كنند و عاقبت كارها به دست خداوند است)فرمود:
🌺«اين[آيه]براى آل محمّد است؛مهدى عليه السّلام و اصحاب او.خداوند متعال مشارق و مغارب زمين را به تصرّف آنها درآورد و دين را آشكار سازد و خداوند متعال به وسيلهى او و يارانش بدعتها و باطل را از بين مىبرد،همچنانكه سفيهان، حق را مىرانده باشند تا جايى كه اثرى از ظلم ديده نشود و امربهمعروف و نهى از منكر خواهند نمود(و آخر كارها به دست خداست).»
📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 308
سیدهاشم بن سلیمان بحرانی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از الدولة الزهرائیة عج
4_5848303159889364623.mp3
8.32M
#زیارت_آل_یس
#ادعیه_و_زیارت_امام_زمان_عج
#فرهمند
کانال امین الله ویژه زیارات و ادعیه معصومین
@ZiarateAminAllah1
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
doa_samat_marof_be_doa_shabor_tarjomeh.pdf
652K
#دعای_سمات
متن دعا
کانال زیارت امین الله
https://eitaa.com/joinchat/2395013167Cdd29461dd7
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
4_5850258692858970210.mp3
4.86M
#مناجات_امیرالمومنین_مسجد_کوفه
#فرهمند
کانال زیارت امین الله
https://eitaa.com/joinchat/2395013167Cdd29461dd7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به کسی بدهکار نمیمونه👆
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
[سورهى ليل] [آيهى ٣-٢]
وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى* وَ النَّهارِ إِذا تَجَلّى
(سوگند به شب؛آنگاه كه(همه جا را در پردهى سياه) بپوشاند*و سوگند به روز؛هنگامى كه جهان را روشن سازد.)
🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨
📜شرف الدّين النّجفيّ،في معنى السّورة قال:جاء مرفوعا عن عمرو بن شمر،عن جابر بن يزيد،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام في قوله : وَ اللَّيْلِ إِذا يَغْشى قال:
«دولة إبليس(لعنه اللّه)إلى يوم القيامة و هو يوم قيام القائم عليه السّلام، وَ النَّهارِ إِذا تَجَلّى و هو القائم عليه السّلام إذا قام،و قوله: فَأَمّا مَنْ أَعْطى وَ اتَّقى أعطى نفسه الحقّ و اتّقى الباطل، فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرى أي الجنّة وَ أَمّا مَنْ بَخِلَ[وَ اسْتَغْنى] يعني بنفسه عن الحقّ و استغنى بالباطل عن الحقّ وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنى بولاية عليّ بن أبي طالب و الأئمّة من بعده صلوات اللّه عليهم فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرى يعني النّار.
و أمّا قوله: إِنَّ عَلَيْنا لَلْهُدى يعني أنّ عليّا هو الهدى، وَ إِنَّ لَنا لَلْآخِرَةَ وَ الْأُولى . فَأَنْذَرْتُكُمْ ناراً تَلَظّى -قال:-[هو]القائم عليه السّلام إذا قام بالغضب فيقتل من كلّ ألف تسعمائة و تسعة و تسعين، لا يَصْلاها إِلاَّ الْأَشْقَى -قال:-هو عدوّ آل محمّد عليهم السّلام، وَ سَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى -قال:-ذاك أمير المؤمنين عليه السّلام و شيعته.»
📝شرف الدّين نجفى در معنى اين سوره گويد:بهطور مرفوع،از عمرو بن شمر،از جابر بن يزيد،
از حضرت ابو عبد اللّه صادق عليه السّلام روايت آمده است كه دربارهى قول خداى-عزّ و جلّ-:(و سوگند به شب؛آنگاه كه(همه جا را در پردهى سياه)بپوشاند)فرمود:
🌑«(مراد)دولت ابليس(لعنهاللّه )است تا روز قيامت و آن روز قيام حضرت قائم عليه السّلام است .
☀️(و سوگند به روز؛هنگامى كه جهان را روشن سازد)او قائم عليه السّلام است؛آنگاه كه به پا خيزد
❇️و اينكه فرمود:(و امّا كسى كه بخشيد و تقوى پيشه كرد)(يعنى)خود را به حق سپرد و از باطل پرهيز كرد،(ما البتّه كار او را به آسانى خواهيم رسانيد)يعنى به بهشت.
💥(و امّا آنكه بخل ورزيد)يعنى از تسليم خود به حق بخل نمود و به جاى حق،به باطل قناعت كرد،(و نيكى را دروغ دانست)يعنى ولايت علىّ بن ابى طالب و امامان بعد از او-عليهم السّلام-را،(زمينهى رهسپار شدن به سختى را پيش رويش مىنهيم)(سختى)يعنى آتش دوزخ.
🌙اينكه فرموده است:(همانا هدايت بر عهدهى ماست)مراد اين است كه على عليه السّلام همان هدايت است،(و همانا ملك آخرت و دنيا از آن ماست).
☄(من شما را از آتش شعلهور ترسانيدم)-فرمود:-[او]حضرت قائم عليه السّلام است؛ هرگاه با غضب به پا خيزد.پس از هر هزار تن[از مخالفان] ٩٩٩ تن را مىكشد.
🔥(به آن(آتش)گرفتار نشود،مگر شقىترين خلق)-فرمود:-او دشمن آل محمّد عليهم السّلام است.
♥️(و متّقىترين مردم از آن دور خواهد بود)-فرمود:-او اميرالمؤمنين عليه السّلام و شيعيان اويند.»
📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 515
سید هاشم بن سلیمان بحرانی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
الدولة الزهرائیة عج
در انتظار نشستی؟ در اننظار بایست
هنوز حضرت معشوق، یار میخواهد
الدولة الزهرائیة عج
در انتظار نشستی؟ در اننظار بایست هنوز حضرت معشوق، یار میخواهد
در انتظار یار باید دوید،آن هم نه با پا که با سر؛ سری که جلوتر از خودت رقصان میانه ی میدان باشد...
عاشقان را سر شوریده به پیکر عجب است
دادن سر نه عجب داشتن سر عجب است
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
سورهى حديد [آيهى ١٧]
...وَ لا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ
⬅️فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ
فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ
وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ
(...و همچون كسانى نباشند كه از پيش،كتاب آسمانى بر ايشان آمد؛
⬅️پس دوران طولانى(فَترت)بر آنها گذشت و دلهاشان سختى گرفت و بسيارى از آنان فاسق شدند!)
🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨
📜ابن بابويه،قال:أخبرني عليّ بن حاتم فيما كتب إليّ،قال[:حدّثنا] حميد بن زياد[عن الحسن بن عليّ بن سماعة]عن أحمد بن الحسن الميثميّ،عن سماعة و غيره،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال:
«نزلت هذه الآية في القائم عليه السّلام: وَ لا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ .»
⬅️ابن بابويه گويد:علىّ بن حاتم-ضمن نوشتارى كه برايم نوشت-خبرم داد و گفت:
حميد بن زياد[از حسن بن علىّ بن سماعه]از احمد بن حسن ميثمى از سماعه و غير او و حضرت ابو عبد اللّه امام صادق عليه السّلام روايت كرد كه آن حضرت فرمود:
💎«اين آيه در مورد امام قائم عليه السّلام نازل شد:(و همچون كسانى نباشند كه از پيش، كتاب آسمانى برايشان آمد؛پس دوران طولانى(فَترت)بر آنها گذشت و دلهاشان سختى گرفت و بسيارى از آنان فاسق شدند).»
📝محمّد بن إبراهيم النّعمانيّ،قال:حدّثنا محمّد بن همّام،قال:حدّثنا حميد بن زياد الكوفيّ،قال:حدّثنا الحسن بن محمّد بن سماعة،قال:حدّثنا أحمد بن الحسن الميثميّ،عن رجل من أصحاب أبي عبد اللّه جعفر بن محمّد عليهما السّلام[أنّه]قال:
سمعته يقول:
«نزلت هذه الآية الّتي في سورة الحديد ...وَ لا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَ كَثِيرٌ مِنْهُمْ فاسِقُونَ في أهل زمان الغيبة،ثمّ قال عزّ و جلّ: (اعْلَمُوا)أَنَّ اللّهَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها،قَدْ بَيَّنّا لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ و قال عليه السّلام:إنّ الأمد أمد الغيبة.»
🖋محمّد بن ابراهيم نعمانى گويد:محمّد بن همّام حديثمان داد،گفت:حميد بن زياد كوفى حديثمان داد،گفت:حسن بن محمّد بن سماعه حديثمان داد،گفت:
احمد بن حسن ميثمى از مردى از اصحاب حضرت ابو عبد اللّه جعفر بن محمّد عليهما السّلام حديثمان داد كه گفت:شنيدم آن حضرت مىفرمود:
🔍«اين آيه كه در سورهى حديد است:(...و همچون كسانى نباشند كه از پيش كتاب آسمانى برايشان آمد،پس دوران طولانى(فَترت)بر آنها گذشت و دلهاشان سختى گرفت و بسيارى از آنان فاسق شدند)دربارهى اهل زمان غيبت نازل شده است.سپس خداى-عزّ و جلّ-فرموده است:((بدانيد كه)البتّه خداوند زمين را پس از مردن زنده خواهد كرد.ما آيات قدرت خود را براى شما بيان كرديم تا مگر تعقّل كنيد)و آن حضرت عليه السّلام فرمود:همانا اين اَمَد(-مدّت)دوران غيبت است.»
🕯الشّيخ المفيد،بإسناده عن محمّد بن همّام:عن رجل من أصحاب أبي عبد اللّه عليه السّلام،قال:سمعته يقول:
«نزلت هذه الآية: وَ لا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلُ فَطالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فتأويل هذه الآية جار في زمان الغيبة و أيّامها دون غيرهم،و الأمد أمد الغيبة.»
🔅شيخ مفيد به سند خود از محمّد بن همّام از مردى از اصحاب حضرت ابى عبد اللّه صادق عليه السّلام روايت نموده كه گفت:شنيدم آن حضرت مىفرمود:
💟«اين آيه نازل شد:(و همچون كسانى نباشند كه از پيش كتاب آسمانى برايشان آمد.
پس دوران طولانى(فَترت)بر آنها گذشت).پس تأويل اين آيه در زمان و روزگار غيبت جارى است؛نه در غير آنها و اَمَد ، مدّت غيبت است.»
📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 448
سید هاشم بن سلیمان بحرانی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
✴️دوره فَترت : دورهٔ زمانی که پیامبری برانگیخته نشده است. بر اساس این دیدگاه در فاصلهٔ زمانی حضرت عیسی(ع) و حضرت محمد(ص) پیامبری نازل نشده است.
⬅️دربارهٔ سازگاری و ناسازگاری دورهٔ فَترت و باور خالینبودن زمین از حجت دیدگاههای مختلفی بیان شده است.
💢علاوه بر فاصله میان حضرت عیسی و پیامبر اسلام دورانهای دیگری نیز به عنوان دوران فَترت در روایات آمده است. فاصله زمانی میان ادریس تا نوح، نوح تا هود، صالح تا ابراهیم از دورانهای فَترت شمرده شده است.
♻️برخی اندیشمندان دورهٔ فَترت را دورهٔ انقطاع رسل نمیدانند و معتقدند همواره پیامبرانی در میان مردم بودهاند و فترت را به معنای سستی و دورانی که پیامبران در تقیه و سکوت بودند، معنا میکنند.
🕯اصطلاح دورهٔ فَترت از آیهٔ ۱۹ سورهٔ مائده ⬅️ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ تَقُولُوا مَا جَاءَنَا مِنْ بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍ ۖ فَقَدْ جَاءَكُمْ بَشِيرٌ وَنَذِيرٌ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ[ ۵–۱۹] اقتباس شده است.
🔅بنا به نقل تفسیر قمی امام علی (ع) فترت رسل را «انقطاع من الرسل احتج علیهم» یعنی گسستگی زمانی میان پیامبرانی که بتوان بر انها حجت اقامه کرد؛تفسیر میکند.[1]
❇️در روایتی میان آدم و نوح از وجود ده نبی خبر داده است.[2]
در روایات دیگری شیث وصی آدم خوانده شده است.[3]
در منابع اهل سنت همین مضمون تکرار شده است.[4]
و در برخی گزارشها نام اوصیایی تا نوح آمده است.
[5]طوسی ذیل آیه «کان الناس امة واحدة فبعث الله النبییین» میگوید این دوره دوران اختفاء و انزوای حجتهای الهی به دلیل ترس و تقیه بوده است.
🔰شیخ صدوق با استناد به روایاتی که از اوصیاء این دوره نام میبرد، فَترت را به معنای پنهان بودن و آشکار نبودن دعوت میداند نه نبود حجت.[6]
📚 منابع :
1.تفسیرقمی، ج۱، ص۱۶۵
2.صدوق، کمال الدین، ص۲۱۳-۲۱۶
3.صدوق، علل الشرائع، ج۱، ص۱۹؛ صدوق، کمال الدین، ص۲۱۲-۲۱۵؛رواندی، الخرائج و الجرائح، ج۲، ص۹۲۲-۹۲۴
4. مسعودی، اخبار الزمان، ص۷۶
5. آلوسی، روح المعانی، ج۳، ص۳۶۶
6.صدوق، کمال الدین، ج ۲، ص۶۶۶
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
#رجعت
📜 حدثني محمد بن جعفر الرزاز عن محمد بن الحسين بن أبي الخطاب و أحمد بن الحسن بن علي بن فضال عن أبيه عن مروان بن مسلم عن بريد بن معاوية العجلي
قال قلت لأبي عبد الله ع يا ابن رسول الله أخبرني عن إسماعيل الذي ذكره الله في كتابه حيث يقول وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعِيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّا أ كان إسماعيل بن إبراهيم ع فإن الناس يزعمون أنه إسماعيل بن إبراهيم فقال ع إن إسماعيل مات قبل إبراهيم و إن إبراهيم كان حجة لله كلها [قائما] صاحب شريعة فإلى من أرسل إسماعيل إذن فقلت جعلت فداك فمن كان قال ع ذاك إسماعيل بن حزقيل النبي ع بعثه الله إلى قومه فكذبوه فقتلوه و سلخوا وجهه فغضب الله له عليهم فوجه إليه أسطاطائيل ملك العذاب فقال له يا إسماعيل أنا أسطاطائيل ملك العذاب وجهني إليك رب العزة لأعذب قومك بأنواع العذاب إن شئت فقال له إسماعيل لا حاجة لي في ذلك فأوحى الله إليه فما حاجتك يا إسماعيل فقال يا رب إنك أخذت الميثاق لنفسك بالربوبية و لمحمد بالنبوة و لأوصيائه بالولاية و أخبرت خير خلقك بما تفعل أمته بالحسين بن علي ع من بعد نبيها و إنك وعدت الحسين ع أن تكره إلى الدنيا حتى ينتقم بنفسه ممن فعل ذلك به فحاجتي إليك يا رب أن تكرني إلى الدنيا حتى أنتقم ممن فعل ذلك بي كما تكر الحسين ع فوعد الله إسماعيل بن حزقيل ذلك فهو يكر مع الحسين ع
📝محمّد بن جعفر رزّاز از محمّد بن حسين بن ابى الخطّاب و احمد بن حسن بن على بن فضّال از پدرش از مروان بن مسلم از بريد بن معاوية العجلى نقل كرده كه گفت: محضر امام صادق عليه السّلام عرض كردم:
اى پسر رسول خدا: خبر دهيد به من از اسماعيل كه حق تعالى در كتاب خودش از او ياد كرده و فرموده:
وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعِيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّا.
آيا مقصود از او اسماعيل بن ابراهيم عليهما السّلام است چه آنكه مردم اين طور مىپندارند كه وى اسماعيل بن ابراهيم مىباشد.
امام عليه السّلام فرمودند:
اسماعيل پيش از حضرت ابراهيم از دنيا رفت و جناب ابراهيم عليه السّلام حجّت قائم حق تعالى و صاحب شريعت بود و مع ذلك اسماعيل با چنين موقعيتى به جانب چه كسانى مىتوانست مبعوث باشد؟! راوى مىگويد: محضر مباركش عرض كردم: پس اسماعيل در آيه مذكور چه كسى است؟
حضرت فرمودند: وى اسماعيل بن حزقيل پيغمبر مىباشد كه خداوند متعال او را به جانب قومش مبعوث نمود و آنها وى را تكذيب كرده و كشتند و سپس پوست صورتش را كندند پس خداوند به ايشان غضب نمود و سطاطائيل را كه فرشته عذاب است بر او نازل كرد، فرشته عرضه داشت:
اى اسماعيل من سطاطائيل بوده كه فرشته عذاب مىباشم پروردگار متعال من را نزد شما فرستاده تا قوم شما را به انواع عذابها معذّب نمايم و در صورتى كه نخواهى ايشان را به بلاها و گرفتارىها مبتلا سازم.
اسماعيل به او فرمود: به اين امر نياز و احتياجى ندارم.
پس حق تعالى وحى فرستاد: اى اسماعيل حاجت تو چيست؟
عرض كرد: پروردگارا از بندگانت عهد و ميثاق گرفتى كه تو را ربّ و پروردگار دانسته و حضرت محمّد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم را پيغمبر و اوصياء كرامش را ولىّ بدانند و به بهترين مخلوقاتت خبر دادى كه امّتش با حسين بن على عليهما السّلام بعد از پيامبر چه خواهند نمود و به حسين عليه السّلام وعده دادى كه به دنيا برگردانده مىشود تا خودش از آن قوم جفا كار انتقام بگيرد و حاجت من به تو اى پروردگارم آن است كه من را نيز به دنيا برگردانى تا انتقام خود را از ظالمين بگيرم همان طورى كه حسين عليه السّلام را به دنيا بازگردانيدى، پس حق تعالى به اسماعيل بن حزقيل وعده داد او را با حسين بن على سلام اللَّه عليهما به دنيا برگرداند.
📚كامل الزيارات- باب نوزدهم_حدیث سوم_ ترجمه ذهنى تهرانى، ص:200- 201
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
[سورهى صف] [آيهى ٩]
هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ
(اوست خداوندى كه رسول خويش را به هدايت و دين حق فرستاد تا او را بر همهى دين غلبه دهد؛هرچند كه مشركان ناخوش دارند.)
🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨
📜[٢٥٦]محمّد بن العبّاس:حدّثنا أحمد بن هوذة ،عن إسحاق بن إبراهيم ، عن عبد اللّه بن حمّاد،عن أبي بصير،قال:
سألت أبا عبد اللّه عليه السّلام عن قوله عزّ و جلّ في كتابه: هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ .
فقال(عليه السّلام):«و اللّه ما نزل تأويلها بعد.»قلت:جعلت فداك!و متى ينزل تأويلها؟قال:
«حتّى يقوم القائم(عليه السّلام)-إن شاء اللّه تعالى-فإذا خرج القائم لم يبق كافر أو مشرك إلاّ كره خروجه،حتّى لو أنّ كافرا أو مشركا في بطن صخرة لقالت الصّخرة:يا مؤمن!في بطني كافر أو مشرك،فاقتله.قال:فيجيئه فيقتله.»
📝 محمّد بن العبّاس گويد:حديثمان داد احمد بن هوذه،از اسحاق بن ابراهيم،از عبد اللّه بن حمّاد،از ابو بصير كه گفت:
⬅️از حضرت ابو عبد اللّه امام صادق عليه السّلام دربارهى فرمودۀ خداى-عزّ و جلّ-در كتابش:(اوست خداوندى كه رسول خويش را به هدايت و دين حق فرستاد تا او را بر همهى دين(-اديان)غلبه دهد؛هرچند كه مشركان اكراه دارند)پرسيدم.
✅فرمود:«به خدا سوگند،هنوز تأويلش نازل نشده است».عرضه داشتم:فدايتان شوم!كى تأويل آن نازل مىشود؟فرمود:
«تا آنگاه كه قائم عليه السّلام به خواست خداى-تعالى-به پا خيزد.
‼️پس چون حضرت قائم عليه السّلام خروج كند،هيچ كافر يا مشركى نماند مگر اينكه خروج آن حضرت را خوش ندارد؛بهطورىكه اگر كافر يا مشركى در دل سنگى پنهان باشد، هرآينه آن سنگ خواهد گفت:اى مؤمن،در دل من كافر يا مشركى هست؛تو او را بكش.پس(مؤمن) مىآيد و او را به قتل مىرساند.»
📜[٢٥٧]الحسين بن حمدان الخصيبيّ،قال:حدّثني محمّد بن إسماعيل و عليّ بن عبد اللّه الحسنيّان عن أبي شعيب محمّد بن نصير ١،عن عمر بن الوان،عن محمّد بن الفضل،عن المفضّل بن عمر، عن أبي عبد اللّه جعفر بن محمّد الصّادق عليه السّلام-في حديث طويل يذكر فيه أمر القائم عليه السّلام-قال المفضّل:يا مولاي فكيف بدو ظهوره عليه السّلام؟
قال:«يا مفضّل يظهر في شبهة ليستبين أمره،و يعلو ذكره،و ينادى باسمه و كنيته و نسبه،و يكثر ذكره في أفواه المحقّين و المبطلين ليلزمهم الحجّة بمعرفتهم به،على أنّا قصصنا ذلك و دللنا عليه و نسبناه و سمّيناه و كنّيناه و قلنا:
سميّ جدّه رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم و كنيّه لئلاّ تقول النّاس:ما عرفنا اسما و لا كنية و لا نسبا،فو اللّه ليحقّنّ الإفصاح به و باسمه و كنيته على ألسنتهم حتّى ليسمّيه بعضهم لبعض،كلّ ذلك للزوم الحجّة عليهم،و يظهره كما وعده جدّه رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله و سلم في قول اللّه عزّ و جلّ: هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ -قال:-هو قوله: وَ قاتِلُوهُمْ حَتّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلّهِ .
فو اللّه يا مفضّل ليفقدنّ الملل و الأديان و الآراء و الاختلاف و يكون الدّين كلّه للّه كما قال تعالى: إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللّهِ الْإِسْلامُ وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ .»
📝حسين بن حمدان خصيبى گويد:محمّد بن اسماعيل حسنى و علىّ بن عبد اللّه حسنى از ابو شعيب محمّد بن نصير حديثام گفتند،از عمر بن الوان،از محمّد بن الفضل،از مفضّل بن عمر،از حضرت ابو عبد اللّه جعفر بن محمّد صادق عليه السّلام در ضمن حديثى طولانى- كه در آن جريان حضرت قائم عليه السّلام را ياد مىكند-مفضّل(به امام صادق عليه السّلام)عرضه داشت:اى مولاى من،سرآغاز ظهور او عليه السّلام چگونه خواهد بود؟
❇️فرمود:«مفضّل،او درحالىكه مورد شبهه است(و آراى مختلفى دربارهاش ابراز مىشود)آشكار خواهد شد تا خود(بهترين دليل و روشنترين حجّت)بيان امرش باشد و يادش بلند گردد و نام و كنيه و نسبش ندا شود و يادش بر زبان همه- خواه اهل حق يا اهل باطل-زياد برده شود تا به سبب شناخت آن جناب،حجّت بر ايشان تمام گردد؛
❣با توجّه به اينكه ما برايت بيان كرديم و وى را نشان داديم و به نسب و نام و كنيه معرّفى كرديم و گفتيم كه او همنام جدّش رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم و همكنيۀ اوست تا مبادا مردم بگويند:نه اسمى(از او)شناختهايم و نه كنيهاى و نه نسبى.
♥️به خدا قسم،چنان به روشنى،او و نام كنيهاش زبانزد آنان خواهد شد كه وى را براى يكديگر نام برند.
♻️تمام اينها بدان خاطر است كه حجّت بر آنان تمام و گريبانگيرشان شود
🌟و خداوند او را ظاهر خواهد ساخت؛همچنانكه جدّش رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم وعده فرموده،در قول خداى-عزّ و جلّ-:(اوست خداوندى كه رسول خويش را به هدايت و دين حق فرستاد تا او را بر همهى دين(-اديان)غلبه دهد؛هرچند كه مشركان اكراه دارند)
🕯فرمود:اين همان(معنى)قول خداوند است:(و با آنان نبرد كنيد تا اينكه هيچ فتنه و فسادى بر جاى نماند و تمام دين از آن خدا شود).
🕊پس-به خدا قسم-اى مفضّل،آيينها و اديان و آرا و اختلافها،همه از بين خواهد رفت و همهى دين از آن خدا خواهد شد؛چنانكه خداى-تعالى-فرموده است:
💎(همانا دين نزد خداوند،اسلام است)(و هرآنكه غير از اسلام دينى برگيرد، بههيچوجه،از وى پذيرفته نيست و در آخرت از زيانكاران خواهد بود).»
📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 464
سید هاشم بن سلیمان بحرانی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
#حدیث_مهدوی
امام مهدی (عج)فرمودند:
من آخرين وصيّ پيغمبر ص هستم
به وسيله من بلاها و فتنه ها از آشنايان و شيعيانم دفع خواهد شد.
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
#یاران_امام_مهدی_عج
[سورهى اعراف] [آيهى ١٦٠]
وَ مِنْ قَوْمِ مُوسى أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ
(و جماعتى از قوم موسى به(آيين)حق هدايت مىكنند و به آن بازمىگردند.)
🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨
📜[٤٨]أبو جعفر محمّد بن جرير الطّبريّ،في كتابه،قال:حدّثني أبو عبد اللّه الحسين بن عبد اللّه الحرميّ،قال:[حدّثنا أبو محمّد هارون بن موسى،قال:حدّثنا أبو عليّ محمّد بن همّام]،قال:حدّثنا جعفر بن محمّد بن مالك،قال:حدّثنا إسحاق بن محمّد الصّيرفيّ،عن إسحاق بن إبراهيم الغزاليّ،قال:حدّثني عمران الزّعفرانيّ، عن المفضّل بن عمر،قال:
قال أبو عبد اللّه عليه السّلام:«إذا ظهر القائم عليه السّلام من ظهر هذا البيت بعث اللّه معه سبعة و عشرين رجلا،منهم أربعة عشر رجلا من قوم موسى،و هم الّذين قال [اللّه تعالى]: وَ مِنْ قَوْمِ مُوسى أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ و أصحاب الكهف سبعة،و المقداد،و جابر الأنصاريّ،و مؤمن[آل]فرعون،و يوشع بن نون وصيّ موسى.»
📝 ابو جعفر محمّد بن جرير طبرى در كتاب خود گويد:براى من حديث گفت ابو عبد اللّه حسين بن عبد اللّه حرمى،گفت:[حديثمان داد ابو محمّد هارون بن موسى، گفت:حديثمان داد ابو على محمّد بن همّام]،گفت:حديثمان آورد جعفر بن محمّد بن مالك،گفت:حديثمان آورد اسحاق بن محمّد صيرفى،از اسحاق بن ابراهيم غزالى، گفت:عمران زعفرانى برايم از مفضّل بن عمر حديث آورد كه گفت:
حضرت ابو عبد اللّه امام صادق عليه السّلام فرمود:
💎«هرگاه قائم عليه السّلام از پشت اين بيت(- خانهى كعبه)ظاهر شود،خداوند با او بيست و هفت مرد برخواهد انگيخت.
❣در ميان آنها،چهارده تن از قوم موسى خواهند بود
و ايشاناند كه[خداى،تعالى] (دربارهشان)فرموده است:و جماعتى از قوم موسى به(آيين)حق هدايت مىكنند و به آن بازمىگردند
🕊 و اصحاب كهف هفت تن و مقداد و جابر انصارى و مؤمن[آل]فرعون و يوشع بن نون وصىّ موسى.»
📜[٤٩]ابن الفارسيّ،في روضة الواعظين:قال الصّادق عليه السّلام:
«يخرج للقائم عليه السّلام من ظهر الكعبة سبعة و عشرون رجلا،[خمسة عشر]من قوم موسى الّذين كانوا يهدون بالحقّ و به يعدلون،و سبعة من أصحاب الكهف، و يوشع بن نون،و سلمان،و أبو دجانة الأنصاريّ؛و المقداد[بن الأسود]و مالك الأشتر،فيكونون بين يديه أنصارا و حكّاما.»
🔖ابن الفارسى در روضة الواعظين آورده است:امام صادق عليه السّلام فرمود:
🕯«براى(يارى)حضرت قائم عليه السّلام،بيست و هفت مرد از پشت كعبه بيرون مىآيند:[پانزده تن]از قوم موسى؛آنان كه به حق هدايت مىكردند و به آن بازمىگشتند و هفت نفر از اصحاب كهف و يوشع بن نون و سلمان و ابو دجانۀ انصارى و مقداد[بن الأسود]و مالك اشتر.پس در پيشگاه آن حضرت،ياران و حاكمانى خواهند بود.»
📜[٥٠]و الّذي رواه العيّاشيّ،في تفسيره:بإسناده عن المفضّل بن عمر،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال:
«إذا قام قائم آل محمّد عليه السّلام استخرج من ظهر الكعبة سبعة و عشرين رجلا، خمسة عشر من قوم موسى الّذين يقضون بالحقّ و به يعدلون،و سبعة من أصحاب الكهف،و يوشع وصيّ موسى،و مؤمن آل فرعون،و سلمان الفارسيّ، و أبا دجانة الأنصاريّ،و مالكاالأشتر.»
📝آنچه عيّاشى در تفسير خود،به سند خود از مفضّل بن عمر از حضرت ابى عبد اللّه امام صادق عليه السّلام روايت آورده اين است كه فرمودند:
🔍«هرگاه قائم آل محمّد عليه السّلام به پا خيزد،از پشت كعبه بيست و هفت مرد را بيرون مىآورد.پانزده تن از قوم موسى-هم آنان كه به حق قضاوت كنند و به آن بازگردند-و هفت تن از اصحاب كهف و يوشع وصىّ حضرت موسى و مؤمن آل فرعون و سلمان فارسى و ابو دجانۀ انصارى و مالك اشتر را.»
📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 165
سید هاشم بن سلیمان بحرانی
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84