eitaa logo
الدولة الزهرائیة عج
483 دنبال‌کننده
414 عکس
548 ویدیو
285 فایل
یکی از نامهایی که روی پرچم حضرت مهدی عج است نام مقدس الدولة الزهرائیة است یعنی دولت فاطمی http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
مشاهده در ایتا
دانلود
📝محمّد بن يعقوب:از محمّد بن يحيى،از سلمة بن الخطّاب،از حسين بن عبد الرّحمن،از علىّ‌ بن ابى حمزه،از ابو بصير،از حضرت ابو عبد اللّه امام صادق عليه السّلام روايت آورده كه درباره‌ى قول خداى-تعالى-:(و چون آيات و نشانه‌هاى ما به روشنى بر آنان خوانده مى‌شود،كسانى كه كفر ورزيدند به آنان كه ايمان آورده‌اند گويند: كدام‌يك از دو گروه(ما و شما)مقام بهتر و جايگاه خوب‌ترى دارد؟)آن حضرت فرمود: 🕊«رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلم قريش را به ولايت ما دعوت كرد؛ولى آن‌ها دورى گزيدند و آن را منكر شدند،(پس كسانى كه كفر ورزيدند)از قريش(به آنان كه ايمان آورده بودند) و كسانى كه به اميرالمؤمنين و ما اهل البيت اقرار داشتند،گفتند:( كدام‌يك از دو گروه مقام بهتر و جايگاه خوب‌ترى دارد؟)اين سخن را از روى سرزنش به مؤمنان گفتند.پس خداوند-عزّ و جلّ‌-در ردّ آن‌ها فرمود:(پيش از ايشان چه نسل‌هايى را)از امّت‌هاى گذشته(هلاك كرده‌ايم كه آن نسل‌ها اثاث و زندگانى جالب‌تر و بهترى داشتند!).» ⬅️عرضه داشتم:اينكه خداوند فرمود:(هركس به راه ضلالت رفت،خداى رحمان او را مهلت و تمكّن مى‌دهد)؟ ⚡️فرمود:«همه‌ى آنان در مسير گمراهى بودند؛نه ولايت اميرالمؤمنين عليه السّلام را باور داشتند و نه ولايت ما را گردن نهادند.پس آنان گمراهان و گمراه‌كنندگانى بودند. پس(خدا)ايشان را در ضلالت و سركشى‌شان مهلت مى‌دهد تا هنگامى كه بميرند. سپس[خداوند]آن‌ها را به وضع بدتر و سپاه ضعيف‌ترى منتقل فرمايد.» ⬅️عرض كردم:اينكه خداوند فرمود:(تا آن‌گاه كه وعده‌ى(عذاب)را به چشم خود ببينند كه يا(به كشته شدن و كيفر و)عذاب دنياست و يا فرارسيدن ساعت(و عذاب قيامت). به زودى خواهند دانست كه كدام‌يك(از مؤمنان و كافران)جايگاهش بدتر و سپاهش ضعيف‌تر است) ♥️فرمود:«اينكه فرمايد:(تا آن‌گاه كه وعده‌ى(عذاب)را به چشم خود ببينند)آن خروج حضرت قائم عليه السّلام و همان ساعت است. در آن روز خواهند دانست و آنچه از سوى خداوند به دست وليّش فرود مى‌آيد و همين است كه فرمود:( كدام‌يك جايگاهش بدتر است)يعنى:نزد حضرت قائم عليه السّلام(...و سپاهش ضعيف‌تر).» ⬅️گفتم:اينكه فرمايد:(و خداوند آنان را كه راه را يافته‌اند،رهنمونى افزايد)؟فرمود: 💎«در آن روز،به خاطر پيروى‌شان از حضرت قائم عليه السّلام هدايت روى هدايت مى‌افزايد؛ زيراكه او را رد نكنند و انكار ندارند.» ⬅️عرضه داشتم:اينكه خداوند فرمود:(در آن روز مالك شفاعت نباشد مگر كسى كه نزد خداى رحمان عهدى گرفته باشد)؟ ❣فرمود:«(يعنى)مگر كسى كه با ولايت اميرالمؤمنين و امامان از فرزندانش عليهم السّلام خداى را دين‌دارى كرده باشد كه عهد نزد خداوند همين است.» ⬅️عرض كردم:اينكه فرموده:(همانا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى خوب و شايسته كرده‌اند خداى رحمان برايشان محبّت و دوستى(عميقى)قرار خواهد داد)؟ 💟فرمود:«ولايت اميرالمؤمنين عليه السّلام همان مودّت و دوستى‌اى است كه خداى-تعالى-فرموده است.» ⬅️عرضه داشتم:(همانا ما حقايق اين قرآن را تنها به زبان تو آسان و روان ساختيم تا به‌وسيله‌ى آن متّقيان را مژدگانى و گروه سرسخت را هشدار دهى)(چه طور؟)فرمود: 🕯«البتّه خداوند آن را بر زبان او آسان داشت؛هنگامى كه اميرالمؤمنين عليه السّلام را به راهنمايى نصب فرمود.پس مؤمنان را مژده داد و كافران را از(مخالفت)آن برحذر داشت و اينان همان‌هايند كه خداوند آنان را در كتاب خود به عنوان لدّا(- سرسختان)يعنى كافران ياد كرده است.» 📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 287 سیدهاشم بن سلیمان بحرانی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از الدولة الزهرائیة عج
19.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
‍ ❖﷽❖ [سوره‌ى روم] [آيه‌ى ٦-٢] الم* غُلِبَتِ‌ الرُّومُ‌ فِي أَدْنَى الْأَرْضِ‌ وَ هُمْ‌ مِنْ‌ بَعْدِ غَلَبِهِمْ‌ سَيَغْلِبُونَ‌* فِي بِضْعِ‌ سِنِينَ‌.لِلّهِ‌ الْأَمْرُ مِنْ‌ قَبْلُ‌ وَ مِنْ‌ بَعْدُ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ‌ الْمُؤْمِنُونَ‌ بِنَصْرِ اللّهِ‌... ( ال‌م *روميان مغلوب شدند؛در نزديكى سرزمين(شما) و آن‌ها پس از مغلوب شدن فعلى،به زودى غالب خواهند شد*(اين پيروزى)در سالى چند خواهد بود.همه‌ى امور جهان،چه قبل و چه بعد از ،اين‌همه به دست خداست و آن روز مؤمنان به نصرت و يارى خداوند(نسبت به ايشان) شاد و خرسند شوند.) ✨🌤✨🌤✨🌤✨🌤 🕯محمّد بن العبّاس،قال:حدّثنا الحسن بن محمّد بن جمهور القمّيّ‌، عن أبيه،عن جعفر بن بشير الوشّاء،عن ابن مسكان،عن أبي بصير،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام،قال:سألته عن تفسير: الم* غُلِبَتِ‌ الرُّومُ‌ قال: «هم بنو أميّة و إنّما أنزلها اللّه عزّ و جلّ‌: الم* غُلِبَتِ‌ الرُّومُ‌ -بنو أميّة- فِي أَدْنَى الْأَرْضِ‌ وَ هُمْ‌ مِنْ‌ بَعْدِ غَلَبِهِمْ‌ سَيَغْلِبُونَ‌* فِي بِضْعِ‌ سِنِينَ‌.لِلّهِ‌ الْأَمْرُ مِنْ‌ قَبْلُ‌ وَ مِنْ‌ بَعْدُ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ‌ الْمُؤْمِنُونَ‌ بِنَصْرِ اللّهِ‌ عند قيام القائم عليه السّلام.» 💎محمّد بن العبّاس گويد:حسن بن محمّد بن جمهور قمى حديثمان داد،از پدرش، از جعفر بن بشير وشّاء،از ابن مسكان،از ابو بصير،از حضرت ابو عبد اللّه امام صادق عليه السّلام، ابو بصير گويد: ⬅️از آن حضرت راجع به تفسير( ال‌م *روميان مغلوب شدند)پرسيدم.فرمود: «آنان بنى اميّه‌اند و خداى-عزّ و جلّ‌-اين آيه را چنين نازل فرمود:( ال‌م * روميان مغلوب شدند؛در نزديكى سرزمين(شما)و آن‌ها پس از شكست فعلى،به زودى پيروز خواهند شد*(اين پيروزى)در سالى چند خواهد بود. 🕯همه‌ى امور جهان،چه پيش و چه بعد از ،اين‌همه به دست خداست و آن روز مؤمنان به نصرت و يارى خداوند(نسبت به ايشان) خرسند شوند)(يعنى)هنگام قيام قائم عليه السّلام.» 📝أبو جعفر محمّد بن جرير الطّبريّ‌،في مسند فاطمة،قال:حدّثني أبو المفضّل محمّد بن عبد اللّه،قال:حدّثنا محمّد بن همّام،قال:حدّثنا جعفر بن محمّد ابن مالك،قال:حدّثنا إسحاق بن محمّد بن سميع،عن محمّد بن الوليد،عن يونس بن يعقوب،عن أبي عبد اللّه الصّادق عليه السّلام في قول اللّه عزّ و جلّ‌: وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ‌ الْمُؤْمِنُونَ‌ بِنَصْرِ اللّهِ‌ قال:«في قبورهم بقيام القائم عليه السّلام.» 🔍ابو جعفر محمّد بن جرير طبرى در كتاب مسند فاطمه گويد:ابو المفضّل محمّد بن عبد اللّه حديث‌ام داد،گفت:محمّد بن همّام حديثمان گفت،كه جعفر بن محمّد بن مالك حديثمان داد،گفت:اسحاق بن محمّد بن سميع،از محمّد بن الوليد،از يونس بن يعقوب،از حضرت ابو عبد اللّه صادق عليه السّلام درباره‌ى قول خداى-عزّ و جلّ‌-: ♥️(در آن روز مؤمنان به نصرت و يارى خداوند خرسند خواهند شد)فرمود:«در آرامگاه‌شان،به قيام قائم عليه السّلام(شاد مى‌شوند).» 📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 366 سید هاشم بن سلیمان بحرانی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ❖﷽❖ حَتَّىٰ إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاءُ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻣﺄﻳﻮﺱ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﮔﻤﺎﻥ ﻛﺮﺩﻧﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺩﺭ ﻭﻋﺪﻩ ﻳﺎﺭﻱ ﻭ ﺣﻤﺎﻳﺖ ] ﺩﺭﻭﻍ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ . [ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ] ﻳﺎﺭﻱ ﻣﺎ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺭﺳﻴﺪ ; ﭘﺲ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﻮﺍﺳﺘﻴﻢ ﺭﻫﺎﻳﻲ ﻳﺎﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺎ ﺍﺯ ﮔﺮﻭﻩ ﻣﺠﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻩ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ . 💫ایه (١١٠) سوره یوسف ✨🌤✨🌤✨🌤✨🌤 📜محمّد بن جرير الطّبريّ‌ ،في باب وجوب معرفة القائم عليه السّلام و أنّه لا بدّ أن يكون من كتابه مسند فاطمة عليها السّلام:بإسناده عن أبي عليّ‌ النّهاونديّ‌،قال: حدّثنا القاسانيّ‌(يعني محمّد بن أحمد القاشانيّ‌)قال:حدّثنا محمّد بن سليمان، قال:حدّثنا عليّ‌ بن سيف،قال:حدّثني أبي،عن المفضّل بن عمر،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام،قال: «جاء رجل إلى أمير المؤمنين عليه السّلام فشكى إليه طول دولة الجور،فقال له أمير المؤمنين عليه السّلام:و اللّه لا يكون ما تأملون حتّى يهلك المبطلون و يضمحلّ‌ الجاهلون و يأمن المتّقون و قليل ما يكون حتّى لا يكون لأحدكم موضع قدمه، و حتّى تكونوا على النّاس أهون من الميتة عند صاحبها،فبينا أنتم كذلك إذ جاء نصر اللّه و الفتح،و هو قول ربّي عزّ و جلّ‌ في كتابه: حَتّى إِذَا اسْتَيْأَسَ‌ الرُّسُلُ‌ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ‌ قَدْ كُذِبُوا جاءَهُمْ‌ نَصْرُنا .» 📝محمّد بن جرير طبرى،در باب وجوب معرفت قائم عليه السّلام و اينكه حتما خواهد آمد-كه بخشى از كتاب«مسند فاطمه عليها السّلام »اوست-به سند خود از ابو على نهاوندى آورده كه گفت:كاشانى(مرادش محمّد بن احمد كاشانى است)حديثمان داد،گويد: محمّد بن سليمان برايمان حديث آورد،وى گفت:علىّ‌ بن سيف حديثمان داد،وى گفت:پدرم از مفضّل بن عمر برايم حديث گفت،از حضرت ابو عبد اللّه امام صادق عليه السّلام كه فرمود: ❓«مردى به محضر امام اميرالمؤمنين عليه السّلام شرفياب شد و از طولانى شدن دولت جور و ستم به آن حضرت شكوه برد.اميرالمؤمنين عليه السّلام به او فرمود: ‼️به خدا سوگند، آنچه آرزويش را داريد نخواهد شد تا اينكه 💠 باطل‌جويان هلاك شوند 💠 و جاهلان از ميان بروند 💠 و متّقيان-كه اندك‌اند-در امان گردند 💠و(اين پس از آن است كه كار سخت مى‌شود)تا جايى كه احدى از شما جاى پايى براى خود نخواهد يافت 💠 و تا آنجا كه شما در نظر مردم از مردار در چشم صاحبش نيز بى‌ارزش‌تر خواهيد شد ✅ و همان‌طور كه شما در آن حال‌ايد،ناگهان يارى خداوند و پيروزى بيايد 🔅 و اين است(معنى) فرمودۀ پروردگار من-عزّ و جلّ‌-در كتابش:(تا آن‌گاه كه رسولان(از پيروزى ظاهرى بر كفّار يا ايمان آوردن آن‌ها)مأيوس شدند و دانستند(مردمان)به آنان دروغ گفته‌اند،(در آن حال) يارى ما به سراغشان آمد).» 📚سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 225 سید هاشم بن سلیمان بحرانی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ سوره‌ى نساء [آيه‌ى ٦٠] يا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا أَطِيعُوا اللّهَ‌ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ‌ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ‌ (اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد،خدا را اطاعت كنيد و پيغمبر را اطاعت كنيد و نيز اولى الأمر از خودتان را.) 💠ابن بابويه،قال:حدّثنا غير واحد من أصحابنا،قالوا:حدّثنا محمّد بن همّام،عن جعفر بن محمّد بن مالك الفزاريّ‌،عن الحسن بن محمّد بن سماعة، عن أحمد بن الحارث،[قال:حدّثني]المفضّل بن عمر،عن يونس بن ظبيان،عن جابر بن يزيد الجعفيّ‌،قال:سمعت جابر بن عبد اللّه الأنصاريّ‌ يقول: لمّا أنزل اللّه عزّ و جلّ‌ على نبيّه محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم: يا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا أَطِيعُوا اللّهَ‌ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ‌ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ‌ ،قلت:يا رسول اللّه عرفنا اللّه و رسوله،فمن أولو الأمر الّذين قرن اللّه طاعتهم بطاعتك‌؟ فقال عليه الصّلاة و السّلام:«هم خلفائي-يا جابر-و أئمّة المسلمين[من بعدي].أوّلهم عليّ‌ بن أبي طالب ثمّ‌ الحسن ثمّ‌ الحسين،ثمّ‌ عليّ‌ بن الحسين،ثمّ‌ محمّد بن عليّ‌ المعروف في التّوراة بالباقر-و ستدركه يا جابر فإذا لقيته فاقرأه منّي السّلام-ثمّ‌ الصّادق جعفر بن محمّد،ثمّ‌ موسى بن جعفر،ثمّ‌ عليّ‌ بن موسى،ثمّ‌ محمّد بن عليّ‌،ثمّ‌ عليّ‌ بن محمّد،ثمّ‌ الحسن بن عليّ‌،ثمّ‌ سميّي و كنيّي حجّة اللّه في أرضه و بقيّته في عباده ابن الحسن بن عليّ‌.ذاك الّذي يفتح اللّه-تعالى ذكره-[على يديه]مشارق الأرض[و مغاربها]،ذاك الّذي يغيب عن شيعته و أوليائه غيبة لا يثبت فيها على القول بإمامته إلاّ من امتحن اللّه قلبه للإيمان.» قال جابر:فقلت[له]يا رسول اللّه فهل يقع لشيعته الانتفاع به في غيبته‌؟ فقال عليه الصّلاة و السّلام:«إي و الّذي بعثني بالنّبوّة،إنّهم يستضيئون بنوره،و ينتفعون بولايته في غيبته كانتفاع النّاس بالشّمس و إن تجلّلها سحاب،يا جابر هذا من مكنون سرّ اللّه و مخزون علمه فاكتمه إلاّ من ١أهله.» 🔖ابن بابويه گويد:چندين نفر از اصحابمان برايمان حديث آوردند،گفتند: حديث آورد برايمان محمّد بن همّام از جعفر بن محمّد بن مالك فزارى از حسن بن محمّد ابن سماعه،از احمد بن الحارث[گويد:حديث آورد مرا]مفضّل بن عمر از يونس بن ظبيان از جابر بن يزيد جعفى،گويد:شنيدم جابر بن عبد اللّه انصارى مى‌گفت: 🌾هنگامى كه خداوند-عزّ و جلّ‌-بر پيامبرش حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم اين آيه را نازل كرد:(اى كسانى كه ايمان آورديد،خدا را اطاعت كنيد و پيغمبر را اطاعت كنيد و نيز اولى الأمر از خودتان را)،عرض كردم:يا رسول اللّه،خدا و رسولش را شناختيم. اولى الأمر-كه خداوند اطاعتشان را به طاعت شما مقرون ساخته است-كيان‌اند؟ 💎آن حضرت-كه سلام و درود خدا بر او باد-فرمود:«اى جابر!آنان خلفاى من و امامان مسلمين پس از من‌اند.اوّلشان علىّ‌ بن ابى طالب است،سپس حسن،سپس حسين،سپس علىّ‌ بن الحسين،سپس محمّد بن على كه در تورات به باقر معروف است و تو-اى جابر- او را درك خواهى كرد.پس هرگاه او را ملاقات كردى،سلام مرا به او برسان. پس از او،صادق جعفر بن محمّد،سپس موسى بن جعفر،سپس علىّ‌ بن موسى، سپس محمّد بن على،سپس علىّ‌ بن محمّد،سپس حسن بن على،سپس هم‌نام و هم‌كنيه‌ام حجّت خدا در زمين و بقيّة اللّه در ميان بندگانش فرزند حسن بن على،آن‌كه خداوندى كه يادش متعالى است[به دستان او]خاوران[و باختران]زمين را فتح خواهد كرد؛ آن‌كه از شيعيان و دوستانش غيبتى خواهد داشت كه در زمان غيبتش،بر اعتقاد به امامتش ثابت نمى‌ماند مگر كسى كه خداوند دلش را براى ايمان آزموده باشد.» 🔰جابر گويد:[به آن حضرت]عرضه داشتم:يا رسول اللّه،آيا شيعيانش را نفعى از او در زمان غيبت هست‌؟ 🔆فرمود:«آرى؛سوگند به آن‌كه مرا به پيغمبرى مبعوث ساخت،آن‌ها در عصر غيبت،به نور او روشنايى مى‌گيرند و به ولايت او نفع مى‌برند؛ همچنان‌كه مردم از نور خورشيد سود مى‌برند ؛گرچه ابرى آن را بپوشاند.اى جابر، اين از مكنون سرّ الهى و مخزون علم اوست،آن را جز از اهلش مخفى بدار.» 📘سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 129 هاشم بن سلیمان بحرانی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ [سوره‌ى شورى] [آيه‌ى ٢١-٢٠] اَللّهُ‌ لَطِيفٌ‌ بِعِبادِهِ‌ يَرْزُقُ‌ مَنْ‌ يَشاءُ وَ هُوَ الْقَوِيُّ‌ الْعَزِيزُ* مَنْ‌ كانَ‌ يُرِيدُ حَرْثَ‌ الْآخِرَةِ‌ نَزِدْ لَهُ‌ فِي حَرْثِهِ‌ وَ مَنْ‌ كانَ‌ يُرِيدُ حَرْثَ‌ الدُّنْيا نُؤْتِهِ‌ مِنْها وَ ما لَهُ‌ فِي الْآخِرَةِ‌ مِنْ‌ نَصِيبٍ‌ (خداوند به بندگان خود لطف بسيار دارد.به هركس بخواهد روزى مى‌دهد و(بر هر چيز)تواناى مطلق و مقتدر غالب است. هرآن‌كه حاصل كشت آخرت را مى‌خواهد،ما بذرى را كه كاشته است مى‌افزاييم(و آن را به‌طور كامل حاصل مى‌دهيم)و هركس فقط‍‌ حاصل كشت دنيا را بخواهد،از آن سهمى به او مى‌دهيم؛ولى ديگر در آخرت بهره‌اى نخواهد داشت.) 🌤✨🌤✨🌤✨🌤 📜[٢١٨]محمّد بن يعقوب،عن محمّد بن يحيى:عن سلمة بن الخطّاب،عن الحسن بن عبد الرّحمن،عن عليّ‌ بن أبي حمزة،عن أبي بصير،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام، قال: قلت: اَللّهُ‌ لَطِيفٌ‌ بِعِبادِهِ‌ يَرْزُقُ‌ مَنْ‌ يَشاءُ ؟قال:«ولاية أمير المؤمنين عليه السّلام.» قلت: مَنْ‌ كانَ‌ يُرِيدُ حَرْثَ‌ الْآخِرَةِ‌ ؟قال:«معرفة أمير المؤمنين و الأئمّة عليهم السّلام.» نَزِدْ لَهُ‌ فِي حَرْثِهِ‌ ؟قال:«نزيده منها.»قال:«يستوفي نصيبه من دولتهم.» وَ مَنْ‌ كانَ‌ يُرِيدُ حَرْثَ‌ الدُّنْيا نُؤْتِهِ‌ مِنْها وَ ما لَهُ‌ فِي الْآخِرَةِ‌ مِنْ‌ نَصِيبٍ‌ ؟قال: «ليس له في دولة الحقّ‌ مع القائم عليه السّلام نصيب.» 📝محمّد بن يعقوب،از محمّد بن يحيى،از سلمة بن الخطّاب،از حسن بن عبد الرّحمن،از علىّ‌ بن ابى حمزه،از ابو بصير،از حضرت ابى عبد اللّه صادق عليه السّلام آورده كه راوى گويد: ⬅️پرسيدم:(خداوند به بندگانش لطف بسيار دارد.هركه را بخواهد روزى مى‌دهد) (چه توضيحى دارد)؟ 🕊فرمود:«يعنى ولايت اميرالمؤمنين عليه السّلام(را روزى مى‌دهد).» ⬅️گفتم:(هركس حاصل كشت آخرت را مى‌خواهد)؟ 🌺فرمود:«معرفت اميرالمؤمنين و امامان عليهم السّلام.» ⬅️(در كشتش مى‌افزاييم)؟ 💎فرمود:«بر معرفتش مى‌افزاييم.»فرمود:«تا بهره‌اش را از دولت امامان عليهم السّلام دريافت دارد.» ⬅️(و هركس فقط‍‌ حاصل كشت دنيا را بخواهد،از آن سهمى به او مى‌دهيم؛ولى ديگر در آخرت بهره‌اى نخواهد داشت)؟فرمود: 🔺«در دولت حق،با حضرت قائم عليه السّلام نصيب و بهره‌اى برايش نخواهد بود.» 📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 403 سیدهاشم بن سلیمان بحرانی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
‍ ‍ ❖﷽❖ [سوره‌ى فجر] [آيه‌ى ٥-٢] وَ الْفَجْرِ* وَ لَيالٍ‌ عَشْرٍ* وَ الشَّفْعِ‌ وَ الْوَتْرِ* وَ اللَّيْلِ‌ إِذا يَسْرِ (سوگند به فجر(سپيده‌دم كه جهان روى روشنايى مى‌بيند) *و به شب‌هاى ده‌گانه*و به جفت و به فرد*و به شب؛ آن‌گاه كه ادامه يابد(تا به روز روشن برسد).) ✨🌤✨🌤✨🌤✨🌤 📜[288]شرف الدّين النّجفيّ‌،قال:روي بالإسناد مرفوعا عن عمرو بن شمر، عن جابر بن يزيد الجعفيّ‌،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام قال:«قوله عزّ و جلّ‌: وَ الْفَجْرِ هو القائم عليه السّلام، وَ لَيالٍ‌ عَشْرٍ الأئمّة عليهم السّلام من الحسن إلى الحسن، وَ الشَّفْعِ‌ أمير المؤمنين و فاطمة عليهما السّلام، وَ الْوَتْرِ هو اللّه وحده لا شريك له، وَ اللَّيْلِ‌ إِذا يَسْرِ هي دولة حبتر فهي تسري إلى دولة القائم عليه السّلام.» 📝شرف الدّين نجفى گويد:به سند مرفوع،از عمرو بن شمر از جابر بن يزيد جعفى، از حضرت ابو عبد اللّه امام صادق عليه السّلام روايت آمده است كه فرمودند: ⬅️«(در)فرمودۀ خداى-عزّ و جلّ‌-: 🌅 وَ الْفَجْرِ فجر همان قائم عليه السّلام است. ✅ لَيالٍ‌ عَشْرٍ امامان عليهم السّلام از حسن(مجتبى)تا حسن(عسكرى)اند. ✴️ وَ الشَّفْعِ‌ اميرالمؤمنين و فاطمه عليهماالسّلام‌اند. ♥️وَ الْوَتْرِ همان خداوند يكتاست كه هيچ شريك ندارد. 🔳وَ اللَّيْلِ‌ إِذا يَسْرِ منظور دولت حبتر است كه تا دولت حضرت قائم عليه السّلام ادامه دارد.» 📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 507 سید هاشم بن سلیمان بحرانی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ «وَإِذِ ابْتَلَی إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُن» (بقره: 124) هنگامی که ابراهیم را پروردگارش با کلماتی امتحان نمود، پس آن کلمات را تمام کرد. 🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨ 📜٥٧ - حَدَّثَنَا عَلِيُّ‌ بْنُ‌ أَحْمَدَ بْنِ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ عِمْرَانَ‌ الدَّقَّاقُ‌ رَضِيَ‌ اللَّهُ‌ عَنْهُ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا حَمْزَةُ‌ بْنُ‌ الْقَاسِمِ‌ الْعَلَوِيُّ‌ الْعَبَّاسِيُّ قَالَ‌ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ مَالِكٍ‌ الْكُوفِيُّ‌ الْفَزَارِيُّ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‌ الْحُسَيْنِ‌ بْنِ‌ زَيْدٍ الزَّيَّاتُ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‌ زِيَادٍ الْأَزْدِيُّ‌ عَنِ‌ اَلْمُفَضَّلِ‌ بْنِ‌ عُمَرَ عَنِ‌ الصَّادِقِ‌ جَعْفَرِ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَالَ‌: سَأَلْتُهُ‌ عَنْ‌ قَوْلِ‌ اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌: وَ إِذِ ابْتَلى‌ إِبْراهِيمَ‌ رَبُّهُ‌ بِكَلِماتٍ‌ فَأَتَمَّهُنَّ‌٤ مَا هَذِهِ‌ الْكَلِمَاتُ‌ - قَالَ‌ هِيَ‌ الْكَلِمَاتُ‌ الَّتِي تَلَقَّاهَا آدَمُ‌ مِنْ‌ رَبِّهِ‌ فَتَابَ‌ اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ هُوَ أَنَّهُ‌ قَالَ‌ أَسْأَلُكَ‌ بِحَقِّ‌ مُحَمَّدٍ وَ عَلِيٍّ‌ وَ فَاطِمَةَ‌ وَ الْحَسَنِ‌ وَ الْحُسَيْنِ‌ إِلاَّ تُبْتَ‌ عَلَيَّ‌ فَتَابَ‌ اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ إِنَّهُ‌ هُوَ التَّوّابُ‌ الرَّحِيمُ‌ فَقُلْتُ‌ لَهُ‌ يَا ابْنَ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ فَمَا يَعْنِي عَزَّ وَ جَلَّ‌ بِقَوْلِهِ‌: فَأَتَمَّهُنَّ‌قَالَ‌ يَعْنِي فَأَتَمَّهُنَّ‌ إِلَى الْقَائِمِ‌ اثْنَيْ‌ عَشَرَ إِمَاماً تِسْعَةً‌ مِنْ‌ وُلْدِ الْحُسَيْنِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌قَالَ‌ اَلْمُفَضَّلُ‌ فَقُلْتُ‌ يَا ابْنَ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ فَأَخْبِرْنِي عَنْ‌ قَوْلِ‌ اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌: وَ جَعَلَها كَلِمَةً‌ باقِيَةً‌ فِي عَقِبِهِ‌١ قَالَ‌ يَعْنِي بِذَلِكَ‌ الْإِمَامَةَ‌ جَعَلَهَا اللَّهُ‌ تَعَالَى فِي عَقِبِ‌ الْحُسَيْنِ‌إِلَى يَوْمِ‌ الْقِيَامَةِ‌ قَالَ‌ فَقُلْتُ‌ لَهُ‌ يَا ابْنَ‌ رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ فَكَيْفَ‌ صَارَتِ‌ الْإِمَامَةُ‌ فِي وُلْدِ الْحُسَيْنِ‌دُونَ‌ وُلْدِ الْحَسَنِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ وَ هُمَا جَمِيعاً وَلَدَا رَسُولِ‌ اللَّهِ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ وَ سِبْطَاهُ‌ وَ سَيِّدَا شَبَابِ‌ أَهْلِ‌ اَلْجَنَّةِ‌ فَقَالَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ إِنَّ‌ مُوسَى وَ هَارُونَ‌ كَانَا نَبِيَّيْنِ‌ مُرْسَلَيْنِ‌ وَ أَخَوَيْنِ‌ فَجَعَلَ‌ اللَّهُ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ النُّبُوَّةَ‌ فِي صُلْبِ‌ هَارُونَ‌ دُونَ‌ صُلْبِ‌ مُوسَى عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ وَ لَمْ‌ يَكُنْ‌ لِأَحَدٍ أَنْ‌ يَقُولَ‌ لِمَ‌ فَعَلَ‌ ذَلِكَ‌ وَ إِنَّ‌ الْإِمَامَةَ‌ خِلاَفَةُ‌ اللَّهِ‌ عَزَّ وَ جَلَّ‌ فِي أَرْضِهِ‌ وَ لَيْسَ‌ لِأَحَدٍ أَنْ‌ يَقُولَ‌ لِمَ‌ جَعَلَهُ‌ اللَّهُ‌ فِي صُلْبِ‌ الْحُسَيْنِ‌ دُونَ‌ صُلْبِ‌ الْحَسَنِ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ لِأَنَّ‌ اللَّهَ‌ تَبَارَكَ‌ وَ تَعَالَى هُوَ الْحَكِيمُ‌ فِي أَفْعَالِهِ‌ لا يسْئَلُ‌ عَمّا يَفْعَلُ‌ وَ هُمْ‌ يُسْئَلُونَ‌ ادامه مطلب(ترجمه)👇👇 @Aldolatahalzahraeyah
📝مفضّل بن عمر گويد: از امام صادق عليه السّلام از اين قول خداى سبحان پرسش كردم ❓ «وَ إِذِ ابْتَلى‌ إِبْراهِيمَ‌ رَبُّهُ‌ بِكَلِماتٍ‌». كه اين چه كلماتى است‌؟ فرمود: همان كلماتى است كه آدم آن را از پروردگارش دريافت كرد و بر زبان جارى نمود و خداوند توبه‌اش را پذيرفت و آن اين كلمات است كه گفت: 💟«أسألك بحقّ‌. محمّد و عليّ‌ و فاطمة و الحسن و الحسين إلاّ تبت عليّ‌».. و خداوند توبه او را پذيرفت كه او توّاب و رحيم است. ⁉️گفتم: اى فرزند رسول خدا! منظور خداى تعالى از جملۀ «فأتمّهنّ‌» چه بوده است‌؟ ✅فرمود: يعنى ائمّه دوازده‌گانه را به قائم تمام مى‌كند كه نه امام آنها از فرزندان حسين عليه السّلام خواهند بود. ❓مفضّل گويد: گفتم: اى فرزند رسول خدا! مرا از معنى اين كلام الهى كه مى‌فرمايد: «وَ جَعَلَها كَلِمَةً‌ باقِيَةً‌ فِي عَقِبِهِ‌»آگاه كنيد: ❇️فرمود مقصود از آن امامت است كه خداى تعالى آن را تا روز قيامت در دنبالۀ حسين عليه السّلام قرار داد. گويد: ❓گفتم: اى فرزند رسول خدا! چرا امامت اختصاص به فرزندان حسين عليه السّلام يافت نه فرزندان حسن عليه السّلام، در حالى كه آنها هر دو فرزندان رسول خدا و دو سبط‍‌ او و سيّد جوانان بهشت هستند؟ ✴️فرمود: موسى و هارون دو پيامبر مرسل و دو برادر بودند و خداى تعالى پيامبرى را در سلالۀ هارون قرار داد نه در سلالۀ موسى، هيچ يك از آن دو پيامبر را نسزد كه بگويد: چرا خداوند چنين كرده است‌؟ و امامت مأموريت از سوى حقّ‌ تعالى در زمين است و هيچ كس را نسزد كه بگويد: چرا آن را در سلالۀ حسين قرار داده است و نه حسن، زيرا خداى تعالى در جميع افعالش حكيم است از كردارش پرسش نشود امّا از افعال آنها پرسش شود. 📘كمال الدين و تمام النعمة -جلد 2، صفحه 41 ابن بابویه کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در سروش sapp.ir/dolatahalzahraeyah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَسْأَلُوا عَنْ أَشْيَاءَ إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِن تَسْأَلُوا عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْهَا وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺍﺯ ﺍﺣﻜﺎم ﻭ ﻣﻌﺎﺭﻓﻲ [ ﻛﻪ ﺷﺮﻳﻌﺖ ﺍﺳﻠﺎم ﺍﺯ ﺑﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﺧﻮﺩﺩﺍﺭﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺁﺳﺎﻥ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥْ ﻧﻬﻲ ﻭ ﺍﻣﺮﻱ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﺪﺍﺭﺩ ] ﻣﭙﺮﺳﻴﺪ ; ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﻮﺩ ، ﻏﻤﮕﻴﻨﺘﺎﻥ ﻛﻨﺪ . ﻭ ﺍﮔﺮ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﭙﺮﺳﻴﺪ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ . ﺧﺪﺍ ﺍﺯ [ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ] ﺁﻥ ﺍﺣﻜﺎم ﻭ ﻣﻌﺎﺭﻑ [ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ ﻏﻢ ﻭ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﻣُﻜﻠّﻒ ﻛﻨﺪ ]ﮔﺬﺷﺖ ﻛﺮﺩ ; ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺁﻣﺮﺯﻧﺪﻩ ﻭ ﺑﺮﺩﺑﺎﺭ ﺍﺳﺖ .(١٠١) قَدْ سَأَلَهَا قَوْمٌ مِّن قَبْلِكُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِهَا كَافِرِينَ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﭘﻴﺸﻴﻨﻴﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺣﻜﺎم ﻭ ﻣﻌﺎﺭﻑ ﭘﺮﺳﻴﺪﻧﺪ ، [ ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﻭﺷﻦ ﺷﺪ ، ﺍﺯ ﺍﺟﺮﺍﻳﺶ ﺭﻭﻱ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ ]ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻛﺎﻓﺮ ﺷﺪﻧﺪ .(١٠٢) 🔅سوره مائده 🌤✨🌤✨🌤✨ 📜المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)- عَنْ إِسْحَاقَ‌بْنِ‌یَعْقُوب أَنَّهُ وَرَدَ عَلَیْهِ مِنَ النَّاحِیَهًِْ الْمُقَدَّسَهًِْ عَلَی یَدِ مُحَمَّدِ‌بْنِ‌عُثْمَانَ وَ أَمَّا عِلَّهًُْ مَا وَقَعَ مِنَ الْغَیْبَهًِْ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ یَقُولُ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ إِنَّهُ لَمْ یَکُنْ أَحَدٌ مِنْ آبَائِی إِلَّا وَقَعَتْ فِی عُنُقِهِ بَیْعَهًٌْ لِطَاغِیَهًِْ زَمَانِهِ وَ إِنِّی أَخْرُجُ حِینَ أَخْرُجُ وَ لَا بَیْعَهًَْ لِأَحَدٍ مِنَ الطَّوَاغِیتِ فِی عُنُقِی وَ أَمَّا وَجْهُ الِانْتِفَاعِ بِی فِی غَیْبَتِی فَکَالِانْتِفَاعِ بِالشَّمْسِ إِذَا غَیَّبَهَا عَنِ الْأَبْصَارِ‌السَّحَابُ وَ إِنِّی لَأَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ‌کَمَا أَنَّ النُّجُومَ أَمَانٌ لِأَهْلِ السَّمَاءِ فَأَغْلِقُوا أَبْوَابَ السُّؤَالِ عَمَّا لَا یَعْنِیکُمْ وَ لَا تَتَکَلَّفُوا عَلَی مَا قَدْ کُفِیتُمْ. 📝امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)- از اسحاق‌بن‌یعقوب روایت است: این مطلب از ناحیه‌ی مقدّسه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به‌وسیله‌ی محمّدبن‌عثمان وارد شد: «و امّا علّت غیبت که واقع شده، خداوند می‌فرماید: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ هر یک از پدران من ناچار از آن بودند که بیعت با ظالم زمان خود را به گردن بگیرند، ولی من موقعی ظهور می‌کنم که بیعت هیچ یک از ستمگران را به گردن نگرفته‌ام، و امّا چگونگی انتفاعی که مردم در غیبت من از وجودم می‌برند مانند استفاده از آفتاب است که ابر آن را از نظرها مستور ساخته است. وجود من امان مردم روی زمین است چنان‌که ستارگان امان اهل آسمان هستند. پس درهای سؤال را از چیزی که سودی به‌حال شما ندارد ببندید، و برای فهم چیزی که تکلیف به آن ندارید، خود را ناراحت نکنید». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۲۶۴ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۹۲/ إعلام الوری، ص۴۵۲/ الخرایج والجرایح، ج۳، ص۱۱۱۳/ بحارالأنوار، ج۷۵، ص۳۸۰/ نورالثقلین کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ [سوره‌ى بقره] [آيه‌ى ١٤٩] فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ‌ أَيْنَ‌ ما تَكُونُوا يَأْتِ‌ بِكُمُ‌ اللّهُ‌ جَمِيعاً (پس در كارهاى نيك،(از يكدگر)پيشى گيريد. هركجا باشيد،خداوند همه‌ى شما را(گرد)خواهد آورد.) 🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨ 📜[٤]عليّ‌ بن إبراهيم في تفسيره،قال:حدّثني أبي،عن ابن أبي عمير،عن منصور بن يونس،عن أبي خالد الكابليّ‌ قال:قال أبو جعفر عليه السّلام: «و اللّه لكأنّي أنظر إلى القائم عليه السّلام و قد أسند ظهره إلى الحجر،ثمّ‌ ينشد اللّه حقّه،ثمّ‌ يقول: يا أيّها النّاس!من يحاجّني في اللّه فأنا أولى باللّه،أيّها النّاس من يحاجّني في آدم فأنا أولى بآدم،[يا]أيّها النّاس من يحاجّني في نوح فأنا أولى بنوح،أيّها النّاس من يحاجّني في إبراهيم فأنا أولى بإبراهيم،أيّها النّاس من يحاجّني في موسى فأنا أولى بموسى،أيّها النّاس من يحاجّني في عيسى فأنا أولى بعيسى،أيّها النّاس من يحاجّني في رسول اللّه فأنا أولى برسول اللّه ،أيّها النّاس من يحاجّني في كتاب اللّه فأنا أولى بكتاب اللّه،ثمّ‌ ينتهي إلى المقام فيصلّي ركعتين و ينشد اللّه حقّه.» ثمّ‌ قال أبو جعفر عليه السّلام:«هو-و اللّه-المضطرّ في كتاب اللّه في قوله : أَمَّنْ‌ يُجِيبُ‌ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ‌ وَ يَكْشِفُ‌ السُّوءَ وَ يَجْعَلُكُمْ‌ خُلَفاءَ الْأَرْضِ‌؟ ،فيكون أوّل من يبايعه جبرئيل،ثمّ‌ الثّلاثمائة و الثّلاثة عشر رجلا،فمن كان ابتلي بالمسير وافى ،و من لم يبتل بالمسير فقد من فراشه ،و ذلك قول اللّه فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ‌، أَيْنَ‌ ما تَكُونُوا يَأْتِ‌ بِكُمُ‌ اللّهُ‌ جَمِيعاً .»قال:«الخيرات:الولاية. و قال في موضع آخر: وَ لَئِنْ‌ أَخَّرْنا عَنْهُمُ‌ الْعَذابَ‌ إِلى‌ أُمَّةٍ‌ مَعْدُودَةٍ‌ ،و هم أصحاب القائم عليه السّلام يجتمعون[و اللّه]إليه في ساعة واحدة،فإذا جاء إلى البيداء يخرج إليه جيش السّفيانيّ‌،فيأمر اللّه الأرض فتأخذ أقدامهم،و هو قوله: وَ لَوْ تَرى‌ إِذْ فَزِعُوا فَلا فَوْتَ‌ وَ أُخِذُوا مِنْ‌ مَكانٍ‌ قَرِيبٍ‌ وَ قالُوا:آمَنّا بِهِ‌ يعني بالقائم من آل محمّد عليه السّلام وَ أَنّى لَهُمُ‌ التَّناوُشُ‌ مِنْ‌ مَكانٍ‌ بَعِيدٍ ... [إلى قوله:] وَ حِيلَ‌ بَيْنَهُمْ‌ وَ بَيْنَ‌ ما يَشْتَهُونَ‌ [يعني ألاّ يعذّبوا] كَما فُعِلَ‌ بِأَشْياعِهِمْ‌ مِنْ‌ قَبْلُ‌ يعني من كان قبلهم من المكذّبين (الّذين)هلكوا.» ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝علىّ‌ بن ابراهيم در تفسيرش گويد:حديث آورد مرا پدرم،از ابن ابى عمير،از منصور بن يونس از ابو خالد كابلى كه گفت:حضرت ابو جعفر(امام باقر)عليه السّلام فرمود: «گويى-قسم به خدا-قائم عليه السّلام را مى‌نگرم كه به حجر اسود تكيه زده است و حقّ‌ خويش را از خداوند مى‌خواهد.آن‌گاه مى‌گويد: اى مردم!هركس درباره‌ى خداوند با من محاجّه كند،پس(بداند كه)من نزديك‌ترين افراد به خداوندم.اى مردم!هركس درباره‌ى آدم با من محاجّه كند،پس من نزديك‌ترين كسان به آدم‌ام.اى مردم!هركس در مورد نوح با من محاجّه كند،پس من نزديك‌ترين افراد به نوح‌ام.اى مردم!هركس درباره‌ى ابراهيم با من محاجّه كند، پس من نزديك‌ترين اشخاص به ابراهيم‌ام.اى مردم!هركس درباره‌ى موسى با من محاجّه كند،پس من‌ام نزديك‌ترين به موسى.اى مردم! هرآن‌كه درباره‌ى عيسى با من محاجّه كند،پس من‌ام نزديك‌ترين مردمان به عيسى.اى مردم!هركس درباره‌ى رسول خدا با من محاجّه كند،پس من‌ام نزديك‌ترين كس به رسول خدا. اى مردم! هرآن‌كه درباره‌ى كتاب خدا با من محاجّه كند،پس من نزديك‌ترين‌ام به كتاب خداوند. سپس به مقام ابراهيم خواهد رفت؛دو ركعت نماز خواهد گزارد و حقّش را از خداوند طلب خواهد كرد.» 💠آن‌گاه حضرت ابو جعفر(امام باقر)عليه السّلام فرمود:«به خدا سوگند،اوست[آن مضطرّى كه در كتاب خدا ياد شده در]فرمودۀ او:(يا چه كسى دعاى درمانده را به اجابت مى‌رساند و رنج و ناراحتى را برطرف مى‌سازد و شما را جانشينان زمين قرار مى‌دهد؟). 🌺پس نخستين كسى كه با او بيعت كند،جبرئيل است. سپس آن ٣١٣ مرد(بيعت كنند)و هركدام از ايشان كه(بيرون از خانه‌اش و)در راه باشد،در مقصد(به آن حضرت عليه السّلام) خواهد پيوست و هركس در سفر نباشد،از بسترش مفقود خواهد شد[و همين است فرمودۀ اميرالمؤمنين عليه السّلام:آنان‌اند مفقودشدگان از خوابگاه‌هايشان]و آن فرمودۀ خداوند است:(پس به خيرات(-كارهاى نيك)پيشى گيريد.هركجا باشيد،خداوند همه‌ى شما را خواهد آورد).» 💎[در اينجا امام باقر عليه السّلام]فرمود:«خيرات ولايت است. 🕊(خداوند)در جاى ديگر فرموده است:(و اگر عذاب را از آنان تا هنگام معيّنى(يا افراد معدودى)به تعويق اندازيم...)ايشان اصحاب قائم عليه‌السّلام‌اند؛[به خدا سوگند]در يك ساعت نزد او جمع مى‌شوند. 💢چون به بيداء بيايد،لشكر سفيانى به‌سويش خروج كند و خداوند امر فرمايد زمين پاهايشان را(در خود)فروگيرد و اين است(معنى)فرمودۀ خداوند:(و اگر(اى رسول ما)ببينى كافران را هنگامى كه هراسان‌اند،پس چيزى(از عذابشان)از دست نمى‌رود و از جايگاه نزديكى گرفته شوند)(و گويند:به او ايمان آورديم)يعنى به آن قيام‌كننده از آل محمّد عليه السّلام(و بااين‌همه دورى،كى توانند به آن مقام نايل شوند؟)[تا آنجا كه فرمود:] (و ميان آن‌ها و خواسته‌هايشان جدايى(و دورى)افتاد)[مراد اين خواسته است كه عذاب نشوند](همچنان‌كه نسبت به هم‌كيشان آن‌ها پيش‌تر چنين شد.)مقصود تكذيب‌كنندگانى‌اند كه پيش از ايشان بودند و هلاك گشتند.» 📚سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 45 سید هاشم بن سلیمان بحرانی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ [سوره‌ى هود] [آيه‌ى ٩] وَ لَئِنْ‌ أَخَّرْنا عَنْهُمُ‌ الْعَذابَ‌ إِلى‌ أُمَّةٍ‌ مَعْدُودَةٍ‌ لَيَقُولُنَّ‌:ما يَحْبِسُهُ‌؟ (و اگر عذاب را تا هنگام معيّنى(فراهم آمدن افراد معدودى)به تأخير اندازيم،گويند:چه چيزى عذاب را بازداشته است‌؟) 🌤✨🌤✨🌤✨🌤 📜[٨١]محمّد بن إبراهيم النّعمانيّ‌،قال:أخبرنا أحمد بن محمّد بن سعيد،قال: حدّثنا حميد بن زياد،قال:حدّثنا عليّ‌ بن الصّبّاح،قال:حدّثنا[أبو عليّ‌ الحسن بن محمّد الحضرميّ‌،قال:حدّثنا جعفر بن محمّد،عن إبراهيم بن عبد الحميد،عن إسحاق بن عبد العزيز،عن أبي عبد اللّه عليه السّلام في قوله[تعالى]: وَ لَئِنْ‌ أَخَّرْنا عَنْهُمُ‌ الْعَذابَ‌ إِلى‌ أُمَّةٍ‌ مَعْدُودَةٍ‌ ،قال:«العذاب خروج القائم عليه السّلام و الأمّة المعدودة أهل بدر و أصحابه.» 📝محمّد بن ابراهيم نعمانى گويد:احمد بن محمّد بن سعيد خبرمان داد،وى گفت: حميد بن زياد حديثمان داد،گفت:علىّ‌ بن الصّبّاح حديثمان داد كه گفت:[ابو على حسن بن محمّد حضرمى حديثمان داد،گفت:]جعفر بن محمّد حديثمان داد،از ابراهيم بن عبد الحميد،از اسحاق بن عبد العزيز،از حضرت ابو عبد اللّه امام صادق عليه السّلام كه درباره‌ى قول خداوند(و اگر عذاب را تا هنگام معيّنى(فراهم آمدن افراد معدودى)به تأخير اندازيم،گويند:چه چيزى عذاب را بازداشته است‌؟) 💠فرمود:«عذاب،خروج حضرت قائم عليه السّلام است و امّت معدوده اهل بدر و اصحاب اويند .» 📜[٨٨]أبو عليّ‌ الطّبرسيّ‌،في مجمع البيان:قيل: «إنّ‌ الأمّة المعدودة هم أصحاب المهديّ‌ في آخر الزّمان ثلاثمائة و بضعة عشر رجلا كعدّة أهل بدر،يجتمعون في ساعة واحدة كما يجتمع قزع الخريف.» قال:و هو المرويّ‌ عن أبي جعفر و أبي عبد اللّه عليه السّلام. 📝ابو على طبرسى در مجمع البيان گويد:گويند: 🌠«امّت معدوده همان اصحاب حضرت مهدى عليه السّلام در آخرالزّمان‌اند، سى‌صد و ده و چند مرد،همچون تعداد اهل بدر. آن‌ها در يك ساعت جمع مى‌شوند؛همچنان‌كه قطعه‌هاى ابر پاييزى جمع مى‌شوند.» وى مى‌افزايد:و اين از حضرت ابو جعفر و حضرت ابو عبد اللّه عليهما السّلام روايت گرديده است. 📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 220 سیدهاشم بن سلیمان بحرانی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ❖﷽❖ [سوره‌ى مائده] [آيه‌ى ٤] اَلْيَوْمَ‌ يَئِسَ‌ الَّذِينَ‌ كَفَرُوا مِنْ‌ دِينِكُمْ‌،فَلا تَخْشَوْهُمْ‌ وَ اخْشَوْنِ‌... (...امروز آنان كه كفر ورزيده‌اند،از دين شما(و از اينكه بتوانند برآن آسيب رسانند)نااميد گشتند.پس شما از آنان بيمناك نباشيد و از من بترسيد.) ✨🌤✨🌤✨🌤✨🌤 📜العيّاشيّ‌:عن عمرو بن شمر،عن جابر،قال:قال أبو جعفر عليه السّلام في هذه الآية اَلْيَوْمَ‌ يَئِسَ‌ الَّذِينَ‌ كَفَرُوا مِنْ‌ دِينِكُمْ‌،فَلا تَخْشَوْهُمْ‌ وَ اخْشَوْنِ‌ : «يوم يقوم القائم عليه السّلام يئس بنو أميّة فهم الذين كفروا يئسوا من آل محمّد عليهم السّلام.» 🔖عيّاشى:از عمرو بن شمر،از جابر آورده كه گفت:حضرت ابو جعفر امام باقر عليه السّلام درباره‌ى اين آيه:(امروز آنان كه كفر ورزيده‌اند از دين شما مأيوس شدند.پس شما از آنان بيمناك نباشيد و از من بترسيد)فرمود: 💎«روزى كه امام قائم عليه السّلام قيام كند،بنى اميّه مأيوس شوند كه آن‌هايند(كسانى كه كافر شدند).(آنان)از آل محمّد عليهم السّلام نوميد مى‌شوند.» 📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 529 سید هاشم بن سلیمان بحرانی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
لینک مقتل و پاسخ به سوالات زیارت عاشوراء و شبهات در واستاپ. به محفل عاشقان امام حسین ع خوش امدید. https://chat.whatsapp.com/KAyraS0E7Kc2JarDj8ZKjR
❖﷽❖ [سوره‌ى حجر] [آيه‌ى ٣٩-٣٧] قالَ‌:رَبِّ‌ فَأَنْظِرْنِي إِلى‌ يَوْمِ‌ يُبْعَثُونَ‌* قالَ‌:فَإِنَّكَ‌ مِنَ‌ الْمُنْظَرِينَ‌* إِلى‌ يَوْمِ‌ الْوَقْتِ‌ الْمَعْلُومِ‌ ((ابليس)گفت:خداوندگارا،پس مرا-تا روزى كه خلايق برانگيخته شوند-مهلت ده. (خداوند)فرمود:البتّه تو از مهلت‌داده‌شدگانى؛ تا به روز و هنگام معيّن و معلوم.) 🌤✨🌤✨🌤✨🌤 📜[١٠٢]أبو جعفر محمّد بن جرير الطّبريّ‌،قال:أخبرني أبو الحسن عليّ‌،قال: حدّثني أبو جعفر،قال:حدّثنا المظفّر بن جعفر بن المظفّر العلويّ‌،قال:حدّثنا جعفر بن محمّد بن مسعود،عن أبيه،عن عليّ‌ بن الحسن بن فضّال،قال:حدّثني العبّاس بن عامر،عن وهب بن جميع مولى إسحاق بن عمّار،قال:سألت أبا عبد اللّه عليه السّلام عن إبليس،قوله: رَبِّ‌ فَأَنْظِرْنِي إِلى‌ يَوْمِ‌ يُبْعَثُونَ‌* قالَ‌:فَإِنَّكَ‌ مِنَ‌ الْمُنْظَرِينَ‌* إِلى‌ يَوْمِ‌ الْوَقْتِ‌ الْمَعْلُومِ‌ أيّ‌ يوم هو؟قال: «يا وهب أ تحسب أنّه يوم يبعث اللّه تعالى النّاس‌؟[لا]و لكنّ‌ اللّه عزّ و جلّ‌ أنظره إلى يوم يبعث اللّه عزّ و جلّ‌ قائمنا،فإذا بعث اللّه عزّ و جلّ‌ قائمنا فيأخذ بناصيته و يضرب عنقه فذلك يوم الوقت المعلوم.» 📝ابو جعفر محمّد بن جرير طبرى گويد:خبرم داد ابو الحسن على گفت:ابو جعفر حديث‌ام داد،گفت:مظفّر بن جعفر بن مظفّر علوى حديثمان داد،گفت:جعفر بن محمّد بن مسعود از پدرش از علىّ‌ بن الحسن بن فضّال برايمان حديث آورد،گفت: حديث‌ام داد عبّاس بن عامر،از وهب بن جميع هم‌پيمان اسحاق بن عمّار كه گفت:از حضرت صادق عليه السّلام ❓درباره‌ى گفته‌ى ابليس پرسيدم كه:(پروردگارا،پس مرا تا روزى كه خلايق برانگيخته شوند مهلت ده.خداوند فرمود:البتّه تو از مهلت‌داده‌شدگان‌اى تا به روز و هنگام معيّن و معلوم)آنچه روزى خواهد بود؟فرمود: ✅«اى وهب،گمان مى‌كنى آن روزى است كه خداوند مردمان را برمى‌انگيزد؟! [خير]خداوند او را تا روزى مهلت داد كه خداى-عزّ و جلّ‌-قيام‌كنندۀ ما را برانگيزد.(موى)پيشانى او را مى‌گيرد و وى را گردن مى‌زند.آن(روز)روز وقت معلوم است.» 📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 237 سیدهاشم بن سلیمان بحرانی کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ [سوره‌ى انعام] [آيات 44و45] فَلَمّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ‌ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ‌ أَبْوابَ‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ حَتّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ‌ بَغْتَةً‌ فَإِذا هُمْ‌ مُبْلِسُونَ‌ (پس چون همه‌ى آنچه را(از نعمت‌هاى خداوند)به ايشان تذكّر داده شده بود،فراموش كردند،درهاى همه چيز را بر آنان گشوديم تا آن‌گاه كه به آنچه به ايشان عطا شده بود شادمان و مغرور گشتند،به ناگاه آن‌ها را(به كيفر اعمالشان) گرفتار كرديم كه در آن هنگام بى‌چاره و نااميد شدند.) فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺭﻳﺸﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﻭ ﺑﻪ ﻣﺮﺩم ] ﺳﺘﻢ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ، ﺑﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪ ; ﻭ ﻫﻤﻪ ﺳﺘﺎﻳﺶ ﻫﺎ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍ ﻣﺎﻟﻚ ﻭ ﻣﺮﺑﻲ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ . 🌤✨🌤✨🌤✨🌤 📜[٣٩]عليّ‌ بن إبراهيم،قال:حدّثنا جعفر بن أحمد،قال:حدّثنا عبد الكريم ابن عبد الرّحيم،عن محمّد بن عليّ‌،عن محمّد بن الفضيل،عن أبي حمزة،قال: سألت أبا جعفر عليه السّلام عن قول اللّه تعالى : فَلَمّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ‌ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ‌ أَبْوابَ‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ . قال:«أمّا قوله: فَلَمّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ‌ يعني فلمّا تركوا ولاية عليّ‌ [أمير المؤمنين]عليه السّلام-و قد أمروا بها- فَتَحْنا عَلَيْهِمْ‌ أَبْوابَ‌ كُلِّ‌ شَيْ‌ءٍ يعني دولتهم في الدّنيا و ما بسط‍‌ لهم فيها،و أمّا قوله: حَتّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ‌ بَغْتَةً‌ فَإِذا هُمْ‌ مُبْلِسُونَ‌ يعني بذلك قيام القائم،حتّى كأنّهم لم يكن لهم سلطان قطّ‍‌، فذلك قوله بَغْتَةً‌ .فنزل آخر هذه الآية على محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم[و قوله]: فَقُطِعَ‌ دابِرُ اَلْقَوْمِ‌ الَّذِينَ‌ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلّهِ‌ رَبِّ‌ الْعالَمِينَ‌).» 📝علىّ‌ بن ابراهيم گويد:حديثمان داد جعفر بن احمد،گفت:حديثمان آورد عبد الكريم بن عبد الرّحيم،از محمّد بن على،از محمّد بن فضيل،از ابو حمزه.او گفت: از حضرت ابو جعفر(امام باقر عليه السّلام)درباره‌ى فرمودۀ خداى-تعالى-: ❓(پس چون همه‌ى آنچه را به ايشان تذكّر داده شده بود،فراموش كردند،درهاى همه چيز را بر آنان گشوديم)پرسيدم. 🌠فرمود:«اينكه فرموده است:(پس چون همه‌ى آنچه را به ايشان تذكّر داده شده بود،فراموش كردند)يعنى:پس چون ولايت حضرت على[اميرالمؤمنين ]عليه السّلام را ترك گفتند-و حال‌آنكه به آن مأمور شده بودند-(ابواب همه چيز را بر آن‌ها گشوديم)مراد دولتشان در دنياست و آنچه برايشان در آن گسترده شده است و اينكه فرمود:(تا آن‌گاه كه به آنچه به آن‌ها عطا شده بود شادمان و مغرور گشتند،به ناگاه آن‌ها را(به كيفر اعمالشان)گرفتار كرديم كه در آن هنگام بى‌چاره و نااميد شدند)منظور از آن قيام حضرت قائم عليه السّلام است؛به‌طورى كه گفتى هيچ‌گاه سلطه و حكومتى بر ايشان نبوده است و اين است كه فرمود:(به ناگاه). ❇️پس آخر اين آيه بر حضرت محمّد صلّى اللّه عليه و آله و سلم نازل گشت:(پس دنباله‌ى قومى كه ستم‌پيشه بودند كنده شد و ستايش مخصوص خدايى است كه پروردگار عالميان است).» 📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 147 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜الباقر (علیه السلام)- إِنَّهُمَا أَجَلَانِ أَجَلٌ مَحْتُومٌ وَ أَجَلٌ مَوْقُوفٌ قَالَ لَهُ حُمْرَانُ مَا الْمَحْتُومُ قَالَ الَّذِی لَا یَکُونُ غَیْرُهُ قَالَ وَ مَا الْمَوْقُوفُ قَالَ هُوَ الَّذِی لِلَّهِ فِیهِ الْمَشِیَّهًُْ قَالَ حُمْرَانُ إِنِّی لَأَرْجُو أَنْ یَکُونَ أَجَلُ السُّفْیَانِیِّ مِنَ الْمَوْقُوفِ فَقَالَ أَبُوجَعْفَرٍ (علیه السلام) لَا وَ اللَّهِ إِنَّهُ مِنَ الْمَحْتُومِ. 📝امام باقر (علیه السلام)- آن‌ها دو اجل هستند: اجل محتوم و اجل موقوف. حُمران به ایشان عرض کرد: «محتوم چیست»؟ فرمود: «اجلی است که غیر آن نمی‌باشد [و تغییر نمی‌کند]». عرض کرد: «موقوف چیست»؟ فرمود: «اجلی است که خداوند در آن مشیّت دارد [و اگر خواست آن را تغییر می‌دهد]». حمران گفت: «من امیدوارم که اجل سفیانی از موقوف باشد». امام باقر (علیه السلام) فرمود: «نه به خدا سوگند، آن از محتوم است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۳۲۸ بحارالأنوار، ج۵۲، ص۲۴۹/ الغیبهًْ للنعمانی، ص۳۰۱/ البرهان کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا