❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
💎تفسیر زیبای ایات پایانی سوره سبأ در کلام اهل بیت (ع):
وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُوا مِن مَّكَانٍ قَرِيبٍ (٥١)
وَقَالُوا آمَنَّا بِهِ وَأَنَّىٰ لَهُمُ التَّنَاوُشُ مِن مَّكَانٍ بَعِيدٍ (٥٢)
وَقَدْ كَفَرُوا بِهِ مِن قَبْلُ وَيَقْذِفُونَ بِالْغَيْبِ مِن مَّكَانٍ بَعِيدٍ (٥٣)
وَحِيلَ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ مَا يَشْتَهُونَ كَمَا فُعِلَ بِأَشْيَاعِهِم مِّن قَبْلُ إِنَّهُمْ كَانُوا فِي شَكٍّ مُّرِيبٍ (٥٤)
✨🌤✨🌤✨🌤
‼️درباره اينكه آيات (و لوترى اذ فزعوا) ناظر بر فرو رفتن لشكر سفيانى در زمين (در زمان ظهور حضرت مهدى) و در الدر المنثور است كه حاكم - وى حديث را صحيح دانسته - از ابى هريره روايت كرده كه در ذيل آيه (و لو ترى اذ فزعوا) گفته است رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود: در آينده مردى در عمق دمشق خروج مى كند كه او را (سفيانى ) مى گويند، و عموم پيروانش از قبيله كلب هستند، دست به كشتار مى زند، و حتى شكم زنان را پاره مى كند، و كودكان را به قتل مى رساند، تا آنكه قبيله قيس عليه او قيام كند و او قيس را بكشد، و جايى را از ستم خود خالى نگذارد و در اين هنگام مردى از اهل بيت من خروج مى كند، تا به سفيانى مى رسد، و ستونى از لشكر خود را به سركوبى وى مى فرستد، و ايشان را منهزم نموده شكست مى دهند، سفيانى با همراهان خود راه مى افتد تا به (بيداء) مى رسد، در آن سرزمين دچار خسف مى شوند، و در زمين فرو مى روند، و احدى از ايشان باقى نمى ماند، مگر كسى كه سرگذشت آنان را براى مردم خبر دهد.
🔖 مؤلف: اين روايت از طرق اهل سنت بسيار زياد آمده بعضى مختصر و بعضى مفصل، و آن را از طرق مختلفه از ابن عباس، ابن مسعود، حذيفه، ابى هريره، جد عمرو بن شعيب، ام سلمه، صفيه، عائشه، و حفصه، همسران رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) و نفيره، همسر قعقاع، و نيز از سعيد بن جبير، به طور موقوف روايت كرده اند.
📔 و در تفسير قمى در ذيل آيه (و لوترى اذ فزعوا فلا فوت ) گفته است : پدرم از ابن ابى عمير، از منصور بن يونس، از ابى خالد كابلى، برايم حديث كرد، كه گفت امام ابى جعفر (عليه السلام) فرمود: به خدا سوگند، گويا همين الان مى بينم قائم (عليه السلام) را كه به حجر تكيه داده است، آنگاه مردم را در رعايت حقش به خدا سوگند مى دهد، و اولين كسى كه با او بيعت كند، جبرئيل، و سپس سيصد و سيزده نفرند، و اين عده هر كدام بتوانند، راه افتاده، خود را به وى برسانند، كه مى رسانند، و هر يك به اين صورت به وى نرسند، در رختخوابشان ناپديد مى شوند، و منظور امير المومنين (عليه السلام) از عبارت (هم المفقودون عن فرشهم - ايشان از رختخواب مفقود مى شوند) همين است،
📍و نيز منظور از آيه (فاستبقوا الخيرات اينما تكونوا يات بكم الله جميعا - پس در عمل به خيرات سبقت جوييد، كه هر جا باشيد خدا همگى تان را مى آورد) همين است
و فرمود: منظور از خيرات، ولايت (و محبت اهل بيت (عليهم السلام) است ).
📌 همچنان كه در جايى ديگر فرمود: (و لئن اخرنا عنهم العذاب الى امه معدوده - اگر عذاب را از ايشان تاخير اندازيم، تا امت معدوده...)، منظور از امت معدوده اصحاب قائم (عليه السلام) است كه در عرض يك ساعت همه يك جا جمع مى شوند.
📝وقتى قائم (عليه السلام) به سر زمين (بيداء) برسد، لشكر سفيان در برابرش صف آرايى مى كند، پس خداى عزوجل زمين را دستور مى دهد، تا پاهاى ايشان را در خود فرو ببرد، و بگيرد، و درباره همين مورد است، كه خداى عزوجل مى فرمايد: (و لو ترى اذ فزعوا فلا فوت و اخذوا من مكان قريب و قالوا آمنا به ) يعنى مى گويند: اينك ما به قائم آل محمد (صلى الله عليه و آله و سلم) ايمان آورده ايم، (و انى لهم التناوش من مكان بعيد و حيل بينهم و بين ما يشتهون ) يعنى بين آنان و عذاب نشدن، حائل ايجاد مى شود، (كما فعل باشياعهم ) يعنى آنهايى كه قبل از ايشان مكذبين بودند، و هلاك شدند (من قبل انهم كانوا فى شك مريب ).
📖 تفسیر المیزان - جلد16 - صفحه پایانی
کانال الدولة الزهرائیة در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
وَيَقُولُونَ مَتَىٰ هَٰذَا الْفَتْحُ
إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
ﻭ [ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺍﺯ ﺭﻭﻯ ﻣﺴﺨﺮﻩ ﺑﻪ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ]ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺍﮔﺮ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻴﺪ ﺍﻳﻦ ﻓﺘﺢ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ [ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﻮﺩ ﻭﻋﺪﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﻟﺨﻮﺵ ﻫﺴﺘﻴﺪ ] ﻛﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ؟(28)
⬅️قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ
لَا يَنفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمَانُهُمْ
وَلَا هُمْ يُنظَرُونَ
ﺑﮕﻮ : ﺭﻭﺯ ﻓﺘﺢ ﻭ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ [ ﺣﺘﻤﻰ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ] ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ ﺍﻧﺪ ، ﻧﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻧﺸﺎﻥ ﺳﻮﺩﺷﺎﻥ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻬﻠﺖ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ؛(29)
فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ
✅وَانتَظِرْ
إِنَّهُم مُّنتَظِرُونَ
ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﻭﻯ ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻥ
ﻭ ﻣﻨﺘﻈﺮ [ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﭘﻴﺮﻭﺯﻯ ]ﺑﺎﺵ
ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻢ [ ﺑﻪ ﮔﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ] ﻣﻨﺘﻈﺮﻧﺪ [ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯ ﺷﻮﻧﺪ . ](30) سوره سجده
🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨🌤
📜محمّد بن يعقوب،قال:حدّثنا الحسين بن عامر،عن محمّد بن الحسين بن أبي الخطّاب،عن محمّد بن سنان،عن ابن درّاج،قال:سمعت أبا عبد اللّه عليه السّلام يقول في قول اللّه عزّ و جلّ: قُلْ:يَوْمَ الْفَتْحِ لا يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمانُهُمْ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ قال:
«يوم الفتح يوم تفتح الدّنيا على القائم لا ينفع أحدا تقرّب بالإيمان ما لم يكن قبل ذلك مؤمنا و بعد هذا الفتح موقنا،فذلك الّذي ينفعه إيمانه و يعظّم اللّه عنده قدره و شأنه و يزخرف له يوم(القيامة و)البعث جنانه و تحجب عنه نيرانه،و هذا أجر الموالين لأمير المؤمنين و لذرّيّته الطّيّبين عليهم السّلام.»
❇️ محمّد بن يعقوب گويد:حسين بن عامر،از محمّد بن حسين بن ابى الخطّاب،از محمّد بن سنان،از ابن درّاج حديثمان داد كه گفت:
شنيدم حضرت ابو عبد اللّه امام صادق عليه السّلام دربارهى قول خداى-عزّ و جلّ-:((اى رسول ما)بگو:روز پيروزى،ايمان كسانى كه(پيشتر)كفر ورزيدهاند سودى به حالشان نخواهد داشت و مهلت داده نخواهند شد)فرمود:
✴️«روز پيروزى روزى است كه دنيا بر روى حضرت قائم عليه السّلام گشوده مىشود.ايمان كسى كه پيش از آن هنگام مؤمن نبوده و بعد از اين فتح،به يقين نرسيده باشد،نفعى به حالش نخواهد داشت؛ولى براى هركه پيش از آن ايمان داشته و منتظر ظهورش بوده است سودمند خواهد بود و خداوند مقام و شأنش را نزد امام قائم عليه السّلام بزرگ خواهد ساخت و روز(قيامت و) رستاخيز، بهشتش را براى او زينت خواهد كرد و آتشش را از وى محجوب خواهد فرمود و اين است پاداش دوستان و اهل ولايت اميرالمؤمنين و ذرّيّهى پاك آن حضرت عليهم السّلام.»
📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 368
سید هاشم بن سلیمان بحرانی
کانال الدولة الزهرائیة در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
💎أَتَىٰ أَمْرُ اللَّهِ
✅فَلَا تَسْتَعْجِلُوهُ
سُبْحَانَهُ وَتَعَالَىٰ عَمَّا يُشْرِكُونَ
♥️ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺣﺘﻤﻰ ﺧﺪﺍ ﻓﺮﺍ ﺭﺳﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ،
🕊 ﭘﺲ ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭ ﺷﺘﺎﺏ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﺒﺎﺷﻴﺪ ;
ﺍﻭ ﻣﻨﺰّﻩ ﻭﺑﺮﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺷﺮﻳﻚ ﺍﻭ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ .
💫ایه (١) سوره نحل
🌤✨🌤✨🌤✨🌤
📕در تفسیر المیزان امده:
⬅️روايتى كه در آن (اتى امر الله) به ظهور مهدى عليه السلام تطبيق شده است
📍و در كتاب غيبت نعمانى به سند خود از عبد الرحمن بن كثير از ابى عبد الله (عليه السلام) نقل كرده كه در ذيل جمله (اتى امر الله فلا تستعجلوه ) فرمود:
💎 اين امر خدا همان امر ما است كه نبايد در آن عجله شود و خداوند امر ما را با سه لشكر كمك مى كند:
1 - ملائكه 2 - مؤمنين 3 - لشكر خودش،
و خروج او مانند خروج رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) است چون در آن آيه فرمود: (كما اخرجك ربك من بيتك بالحق ).
🔖مؤلف: اين روايت را مفيد نيز در كتاب غيبت خود از - همان - عبد الرحمن از آن امام آورده، و مراد از ظهور او ظهور مهدى (عليه السلام) است كه در روايات ديگرى بدان تصريح شده است، و اين خود از قبيل بطن قرآن است.♥️
کانال الدولة الزهرائیة در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
[سورهى مائده] [آيهى ٥٥]
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
❌مَن يَرْتَدَّ مِنكُمْ عَن دِينِهِ
⬅️فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ
🔹يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ
🔹أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ
🔹 أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ
🔹يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ
🔹وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ
🌺ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَن يَشَاءُ
وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
ﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ !
ﻫﺮ ﻛﺲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﺩﻳﻨﺶ ﺑﺮﮔﺮﺩﺩ [ ﺯﻳﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ]
ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻯ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ
🔅 ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ ،
🔅ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻢ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﻧﺪ ؛
🔅ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﻓﺮﻭﺗﻦ ﺍﻧﺪ ،
🔅ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺳﺮﺳﺨﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺗﻤﻨﺪﻧﺪ ،
🔅ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺟﻬﺎﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ،
🔅ﻭ ﺍﺯ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻫﻴﭻ ﺳﺮﺯﻧﺶ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﻯ ﻧﻤﻰ ﺗﺮﺳﻨﺪ .
✴️ﺍﻳﻦ ﻓﻀﻞ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ؛
ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﻄﺎﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ .
🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨
📜[٣٧]محمّد بن إبراهيم المعروف بابن أبي زينب النّعمانيّ،في كتاب الغيبة:
قال:أخبرنا أحمد بن محمّد بن سعيد بن عقدة،قال:حدّثنا عليّ بن الحسن بن فضّال، قال:حدّثنا محمّد بن حمزة و محمّد بن سعيد ،قالا :حدّثنا حمّاد بن عثمان،عن سليمان بن هارون العجليّ،قال:سمعت أبا عبد اللّه[عليه السّلام]يقول:
«إنّ صاحب هذا الأمر محفوظ له أصحابه،(و)لو ذهب النّاس جميعا أتى اللّه بأصحابه،و هم الّذين قال اللّه[عزّ و جلّ]: فَإِنْ يَكْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَكَّلْنا بِها قَوْماً لَيْسُوا بِها بِكافِرِينَ و هم الّذين قال اللّه[عزّ و جلّ]فيهم: فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ).»
📝محمّد بن ابراهيم معروف به ابن ابى زينب نعمانى در كتاب غيبت گويد:خبرمان داد احمد بن محمّد بن سعيد بن عقده،گويد:حديثمان داد علىّ بن الحسن بن فضّال(گفت:
حديثمان آوردند محمّد بن حمزه و محمّد بن الوليد)گفت:حديثمان دادند محمّد بن حمزه و محمّد بن سعيد،گفتند:حديثمان آورد حمّاد بن عثمان،از سليمان بن هارون عجلى،گفت:
✅شنيدم حضرت ابو عبد اللّه صادق عليه السّلام مىفرمود:
❣«همانا ياران صاحب اين امر برايش محفوظاند(و)اگر همهى مردم از بين روند،خداوند يارانش را خواهد آورد و
💎ايشاناند كه خداوند[عزّ و جلّ](بدانها اشاره)فرمود:(پس اگر اين گروه به آن كفر ورزند،همانا ما قومى را كه هرگز به آن كافر نشوند برآن برگماريم)و ايشاناند
♥️كه خداى[عزّ و جلّ]دربارهشان فرمود:(پس به زودى خداوند قومى را كه دوستاش مىدارد و آنها نيز خداوند را دوست مىدارند
🕊 و نسبت به مؤمنان فروتن و بر كافران سرفراز و مقتدرند(به نصرت اسلام)خواهد آورد).»
📖سیمای حضرت مهدی (علیه السلام) در قرآن، صفحه 144
سید هاشم بن سلیمان بحرانی
کانال الدولة الزهرائیة در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
هدایت شده از الدولة الزهرائیة عج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ تصویری دعای ندبه
اَلَّلهُمـّ؏جِّللِوَلیِڪَالفَرَج
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
#رجعت امیرالمومنین(ع) در زمان ظهور
وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ
⬅️أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ
تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ
كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا يُوقِنُونَ
ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ [ ﺩﺭ ﺍﻭﻗﺎﺕ ﭘﺎﻳﺎﻧﻲ ﺩﻧﻴﺎ ] ﻭﻋﺪﻩ ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺣﺘﻤﻰ ﻭ ﻟﺎﺯم ﺷﻮﺩ ،
ﺟﻨﺒﻨﺪﻩ ﺍﻱ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺨﻦ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ [ ﺗﺎ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﻭﺁﺧﺮﺕ ﻭﺍﺻﻮﻝ ﺁﻥ ﻳﻘﻴﻦ ﻛﻨﻨﺪ] ;
ﺯﻳﺮﺍ ﻣﺮﺩم ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﻳﻘﻴﻦ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ .
💫ایه (٨٢) سوره نمل
🌤✨🌤✨🌤✨🌤✨
📖در تفسیر اثنی عشری (حسینی شاه عبدالعظیمی) جلد 10 - صفحه 83 امده:
🕊1- على بن ابراهيم قمى از حضرت صادق عليه السّلام روايت نموده كه حضرت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله رسيد به امير المؤمنين عليه السّلام در حالتى كه خوابيده بود در مسجد و ريگها را جمع و سر به روى آن گذارده. حضرت پيغمبر به پاى خود او را حركت داد فرمود: برخيز اى دابة الارض. پس مردى از اصحاب عرض نمود: آيا بعضى از ما بعضى ديگر را به اين اسم بخوانيم؟ فرمود: قسم به خدا نيست اين اسم مگر مختص به او، و او است آن دابه كه خدا ذكر فرموده در كتاب خود: (وَ إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ ...) پس فرمود: اى على، وقتى كه آخر الزمان شود بيرون آورد تو را خداوند با نيكو صورتى و با تو است چيزىكه به آن داغ و نشان مىكنى دشمنان خود را. پس مردى به حضرت صادق عليه السّلام عرض كرد: عامه گويند آن دابه جرح مىكند مردم را؟ حضرت فرمود: خدا آنها را جرح نمايد به آتش جهنم، بدرستى كه آن دابّه تكلم مىنمايد «1».
💎2- كافى شريف از حضرت باقر عليه السّلام مروى است كه حضرت امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: عطا شده به من شش چيز: علم منايا و بلايا و وصايا و فصل الخطاب. منم صاحب كرّات و دولت دول و منم صاحب عصا و ميسم و دابه كه تكلم مىكند با مردم «2».🏵
🌺3- علامه مجلسى (رحمه اللّه) از كتاب «ما نزل من القرآن فى الائمّة» ماهيار از اصبغ روايت نموده كه معاويه با من مخاطبه نموده گفت: شما معاشر شيعه گمان مىكنيد دابّة الارض حضرت على عليه السّلام است. اصبغ گفت: ما به تنهائى نگوئيم، بلكه يهود هم گويند. معاويه فرستاد اعلم علماء يهود را آوردند، پرسيد: شما در كتب خود يافتهايد دابة الارض را؟ يهودى گفت: بلى. معاويه گفت: كيست؟ گفت: مردى است به نام (اليا) معاويه به جهت تلبيس حاضرين گفت: چه نزديك است (اليا) به اسم على عليه السّلام. و (اليا) به زبان عبرى على عليه السّلام است «3».
♥️4- اكمال الدين از آن حضرت مروى است كه در حديث دجال فرمود: آگاه باشيد بعد از آن امر بزرگى خواهد شد. عرض شد: كدام است آن يا امير المؤمنين؟
❣فرمود: خروج دابة الارض در نزد صفا، و با او است خاتم سليمان عليه السّلام و عصاى موسى عليه السّلام، مىگذارد خاتم را بر پيشانى مؤمن، پس نقش مىبندد كه اين مؤمن است حقا و مىگذارد بر پيشانى كافر، نوشته مىشود اين كافر است حقا. پس مؤمن ندا مىكند واى بر تو اى كافر، و كافر ندا مىكند خوشا بحال تو اى مؤمن، دوست مىداشتم كه بوده باشم مثل تو، پس به فيض عظيم مىرسيدم. و دابه بلند نمايد خود را به اذن خدا بين آسمان و زمين؛ و بعد از طلوع آفتاب است از مغرب، پس در آن وقت توبه رفع مىشود و عمل قبول نمىشود و ايمان فايده ندارد.
❇️پس فرمود: ديگر سؤال نكنيد از من كه بعد از آن چه خواهد شد، زيرا حبيب من رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله از من عهد گرفته، كه خبر ندهند به وقايع بعد مگر عترت خود را.
📙«1» تفسير على بن ابراهيم قمى، ج 2، ص 130.
📗«2» اصول كافى، كتاب الحجة، باب أن الائمة هم اركان الارض، روايت 3، ص 198- بصائر الدرجات ص 53.
📘«3» بحار الانوار، ج 53، باب الرجعة، ذيل حديث 138، ص 112.
🏵منظور از عصا، عصای حضرت موسی (ع) است که در دست آن حضرت خواهد بود، و «میسم» به معنای چیزی است که به وسیله آن بر پیشانی چارپایان داغ می زنند و نشان دار می کنند، چنان که در آخرت، امیرمؤمنان قسیم الجنه و النار هستند، در رجعت نیز دوست و دشمن را از یکدیگر جدا می کنند و بر روی بینی دشمنان مُهر باطله می زنند.
کانال الدولة الزهرائیة در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#مهدویت_در_قران_مجید
📜[١١٦٤]٨٣-عدّة من أصحابنا،عن أحمد بن محمّد بن أبي نصر،عن حمّاد بن عثمان،عن أبي عبيدة الحذّاء قال:
سألت أبا جعفر عليه السّلام عن الاستطاعة و قول النّاس،فقال:و تلا هذه الآية:
✨ وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلاّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ
يا أبا عبيدة!النّاس مختلفون في إصابة القول و كلّهم هالك قال قلت:قوله:
✨ إِلاّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ
قال:هم شيعتنا و لرحمته خلقهم و هو قوله:
✨ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ يقول:لطاعة الإمام الرّحمة الّتي يقول:
✨وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ
يقول:علم الإمام،و وسع علمه الّذي هو من علمه كلّ شيء هم شيعتنا،ثمّ قال:
✨فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ
يعني ولاية غير الإمام و طاعته،ثمّ قال:
✨يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجِيلِ
يعني النّبيّ صلّى اللّه عليه و اله و سلّم و الوصيّ و القائم
✨ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ (إذا قام) وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ و المنكر من أنكر فضل الإمام و جحده
✨«و يحلّ لهم الطّيّبات»أخذ العلم من أهله وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ و الخبائث قول من خالف
✨ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ و هي الذّنوب الّتي كانوا فيها قبل معرفتهم فضل الإمام وَ الْأَغْلالَ الَّتِي كانَتْ عَلَيْهِمْ و الأغلال ما كانوا يقولون ممّا لم يكونوا أمروا به من ترك فضل الإمام،فلمّا عرفوا فضل الإمام وضع عنهم إصرهم و الإصر الذّنب و هي الآصار،ثمّ نسبهم فقال
✨: فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ (يعني بالإمام) وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
يعني الّذين اجتنبوا الجبت و الطّاغوت أن يعبدوها و الجبت و الطّاغوت فلان و فلان و فلان و العبادة طاعة النّاس لهم،ثمّ قال:
✨ أَنِيبُوا إِلى رَبِّكُمْ وَ أَسْلِمُوا لَهُ ثمّ جزاهم فقال:
✨ لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ
و الإمام يبشّرهم بقيام القائم و بظهوره و بقتل أعدائهم و بالنّجاة في الآخرة و الورود على محمّد-صلّى اللّه على محمّد و آله الصّادقين-على الحوض.
📝[١١٦٤]٨٣-ابو عبيدۀ حذّاء گفته است:از حضرت باقر عليه السّلام دربارۀ استطاعت و سخن مردم پرسيدم كه اين آيه را خواندهمردم همواره در اختلافند جز كسى كه پروردگارت رحم كند.و براى همين آنان را آفريده است.[هود(١١):١١٨ و ١١٩]
و فرمود:اى ابو عبيده!مردم در رسيدن به سخن[حقّ]گونه گونند و همگى در نابودىاند.من عرض كردم:جز كسى كه پروردگارت رحم كند؟
❣فرمود:آنان شيعيان مايند.و براى رحمتش آنان را آفريده است.
و اين سخن او است كهو براى آن ايشان را آفريده است.
مىفرمايد:براى اطاعت امام آفريد
🕊و امام همان رحمتى است كه مىفرمايد:رحمتم بر همه چيز گسترده است.[اعراف(٧):١٥٦]يعنى علم امام.
و علم او كه برگرفته از علم خدا است بر همه چيز گسترده است.و آنان شيعيان ما هستند.
💎سپس فرمود:و آن را براى كسانى كه پرهيز كنند خواهم نوشت.[اعراف(٧):١٥٦]
يعنى از ولايت و اطاعت غير امام[پرهيز كنند.]
🌠سپس فرمود:آن را در نزد خودشان در تورات و انجيل مىيابند.[اعراف(٧):١٥٧]
يعنى پيامبر و وصى قائم[عليهما السّلام]راكه آنان را به نيكى و معروف فرمان مىدهد.(وقتى قيام كند)و از منكر بازمىدارد.[اعراف(٧):١٥٧]
🔺و منكر كسى است كه برترى امام و امام را انكار كند.
🌺و چيزهاى پاكيزه را برايشان حلال مىكند.[اعراف(٧):١٥٧]كه علمآموزى از اهلش باشدو پليدىها را حرام مىكند.[اعراف(٧):١٥٧]و پليدىها سخن كسى است كه مخالفت كند.
🕯و بار سنگينشان را از دوششان برمىدارد.[اعراف(٧):
١٥٧]و آن گناهانى است كه پيش از شناختن فضيلت امام در آن بودند.
و زنجيرهايى را كه بر گردنشان بوده است.[اعراف(٧):١٥٧]و زنجيرها همان سخنانى است كه به آن امر نشده بودند كه عبارت از ترك فضيلت امام است.و چون فضيلت امام را شناختند بار گرانشان را از دوششان برداشتند.و بار گران همان گناه است.همان زنجيرها.
🕯سپس آنان را معرفى كرده،فرمود:كسانى كه به او(يعنى به امام)ايمان آورده،او را بزرگ داشته،يارىاش كردند و از نورى كه با او نازل شده بود پيروى كردند، رستگارانند.[اعراف(٧):١٥٧]
يعنى كسانى كه از بندگى غير خدا و طاغوت دورى كردند.
⚠️و غير خدا و طاغوت فلانى و فلانى و فلانىاند.و بندگى اطاعت مردم از آنان است.
❇️سپس فرمود:و به سوى پروردگارتان بازگرديد و در برابرش تسليم شويد.[زمر(٣٩):٥٤]
🌻سپس پاداششان داد و فرمود:آن بشارت در زندگى دنيا و در آخرت براى آنان است.[يونس(١٠):٦٤]
و آنان را امام به قيام قائم عليه السّلام و ظهورش و به كشته شدن دشمنان و به نجات در آخرت و درآمدن بر محمّد-درود خدا بر محمّد و خاندان راستيناش-در كنار حوض بشارت مىدهد.
📚اصول کافی -جلد 2، صفحه 351
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعای_عهد
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ هَارُونَ قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِنَّ بَعْضَ هَذِهِ الْعِجْلِیَّهًِْ یَقُولُونَ إِنَّ سَیْفَ رَسُولِ اللَّهِ ص عِنْدَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا رَآهُ هُوَ وَ لَا أَبُوهُ بِوَاحِدَهًٍْ مِنْ عَیْنَیْهِ إِلَّا أَنْ یَکُونَ رَآهُ أَبُوهُ عِنْدَ الْحُسَیْن (علیه السلام) وَ إِنَّ صاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ مَحْفُوظٌ لَهُ فَلَا تَذْهَبَنَّ یَمِیناً وَ لَا شِمَالًا فَإِنَّ الْأَمْرَ وَ اللَّهِ وَاضِحٌ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ أَهْلَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ اجْتَمَعُوا عَلَی أَنْ یُحَوِّلُوا هَذَا الْأَمْرَ مِنْ مَوْضِعِهِ الَّذِی وَضَعَهُ اللَّهُ فِیهِ مَا اسْتَطَاعُوا وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ کَفَرُوا جَمِیعاً حَتَّی لَا یَبْقَی أَحَدٌ لَجَاءَ اللَّهُ لِهَذَا الْأَمْرِ بِأَهْلٍ یَکُونُونَ مِنْ أَهْلِهِ ثُمَّ قَالَ أَ مَا تَسْمَعُ اللَّهَ یَقُولُ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرِینَ حَتَّی فَرَغَ مِنَ الْآیَهًِْ وَ قَالَ فِی آیَهًٍْ أُخْرَی فَإِنْ یَکْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَکَّلْنا بِها قَوْماً لَیْسُوا بِها بِکافِرِینَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ أَهْلَ هَذِهِ الْآیَهًِْ هُمْ أَهْلُ تِلْکَ الْآیَهًِْ.
📝امام صادق (علیه السلام)- سلیمان بن هارون گفت: به امام (علیه السلام) گفتم: بعضی از عجلی ها میگویند که شمشیر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پیش عبداللَّهبنحسن است. فرمود: «به خدا قسم آن را ندیده و نه پدرش با یک چشمش، مگر اینکه پدرش در نزد حضرت حسین (علیه السلام) دیده باشد. صاحب این امر محفوظ است و برای او نگهداری میشود، به طرف راست و چپ نرو، به خدا قسم مطلب واضح است. به خدا قسم اگر اهل آسمان و زمین اجتماع کنند بر تغییر مقام امامت و قراردادن آن را از محلّی که خدا قرار داده به دیگری، قدرت نخواهند داشت؛ اگر همهی مردم کافر شوند بهطوری که احدی باقی نماند، خداوند گروهی را خواهد آورد که معتقد به امامت باشند. مگر این آیه را نشنیدهای که خداوند میفرماید: ای کسانی که ایمان آوردهاید! هرکس از شما، از آیین خود بازگردد، [به خدا] زیانی نمیرساند خداوند جمعیّتی را میآورد که آنها را دوست دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند ... (مائده/۵۴) و در آیهی دیگر میفرماید: فَإِنْ یَکْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَکَّلْنا بِها قَوْماً لَیْسُوا بِها بِکافِرِینَ. سپس فرمود: «افرادی که در این آیه مورد نظرند، همان کسانی هستند که در آن آیه از ایشان یاد شده است».
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۴۷۴ بحارالأنوار، ج۲۷، ص۴۹/ العیاشی، ج۱، ص۳۲١
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
📜در حديث معتبر حضرت امام حسين عليه السّلام در روز شهادت به اصحاب خود گفت كه:حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم با من مىگفت:اى فرزند گرامى زود باشد كه تو را ببرند بسوى عراق بسوى زمينى كه در آنجا ملاقات مىنمايند پيغمبران و اوصياى ايشان يكديگر را،و آن زمين را عمورا مىنامند،و تو در آن صحرا شهيد خواهى شد با گروهى از اصحاب خود كه الم جراحت آهن نخواهيد يافت،پس اين آيه را خواند يا نارُ كُونِي بَرْداً وَ سَلاماً عَلى إِبْراهِيمَ پس آتش حرب بر تو و بر ايشان برد و سلام خواهد بود.
❇️پس حضرت امام حسين عليه السّلام فرمود:بشارت باد شما را كه به نزد پيغمبر خود مىرويم، و نزد آن حضرت خواهيم ماند آنچه خدا خواهد،
🕊پس اوّل كسى كه در رجعت بر خواهد گشت و از قبر بيرون خواهد آمد من خواهم بود،و بيرون آمدن من موافق بيرون آمدن حضرت امير المؤمنين عليه السّلام خواهد بود در هنگامى كه قائم آل محمّد عليه السّلام ظاهر شود،
🌠پس بر من نازل خواهد شد گروهى از آسمان كه پيش از اين نازل نشده باشند،و فرود آيند جبرئيل و ميكائيل و اسرافيل و لشكرهاى ملائكه و محمّد و على و برادرم با جميع ائمّه عليهم السّلام كه همه بر اسبان ابلق از نور سوار باشند،و مخلوقى پيش از ايشان بر آنها سوار نشده باشد.
💎پس رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و سلّم لواى خود را حركت دهد و به دست قائم ما دهد با شمشير خود،و بدان حال مدّتها در زمين بمانيم،
🕯و حق تعالى از مسجد كوفه چشمهاى از روغن و چشمهاى از آب و چشمهاى از شير جارى گرداند،پس حضرت امير المؤمنين عليه السّلام شمشير حضرت رسالت صلّى اللّه عليه و آله و سلّم را به من دهد و بسوى مشرق و مغرب زمين فرستد كه هر دشمن خدا كه باشد خونش را بريزم و جميع بتها را بسوزانم تا آنكه جميع بلاد هند را فتح كنم،
❣و حضرت دانيال و يوشع زنده مىشوند و به نزد امير المؤمنين عليه السّلام مىآيند و مىگويند:
راست گفتند خدا و رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم،پس حضرت با ايشان هفتاد نفر بسوى بصره مىفرستد كه مخالفان بصره را به قتل رسانند،و لشكرى به جانب بلاد روم خواهد فرستاد كه جميع آن بلاد را فتح نمايند.
💢پس من خواهم كشت هر حيوان حرام گوشت را تا آنكه بر روى زمين نماند مگر طيّب و نيكو،و بر يهود و نصارا و ساير ملل اسلام را عرضه خواهم كرد،و ايشان را ميان اسلام و كشته شدن مخيّر خواهم گردانيد،هر كه قبول اسلام كند بر او منّت خواهم گذاشت و هر كه قبول نكند خونش را خواهم ريخت،
🕊و هر كه از شيعيان ما در زمين باشد خدا ملكى بسوى او خواهد فرستاد كه خاك از روى او پاك كند،و زنان و منزلت او را در بهشت به او نمايد،
🌺 و بر روى زمين كورى و زمينگيرى و مبتلائى نماند مگر آنكه به بركت ما اهل بيت شفا يابد،
و بركتهاى خدا از آسمان بسوى زمين فرود آيد به مرتبهاى كه درختان آن قدر بار بردارند كه شاخههاى ايشان بشكند،و ميوۀ زمستان را در تابستان بخورند،و ميوۀ تابستان را در زمستان بخورند،
✨چنانچه حق تعالى مىفرمايد: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ
يعنى:اگر اهل شهرها ايمان بياورند و پرهيزكارى نمايند، هرآينه خواهيم گشود بر ايشان بركتها از آسمان و زمين،و ليكن تكذيب كردند،پس گرفتيم ايشان را به آنچه كسب كرده بودند.
💎پس حضرت فرمود:خدا خواهد بخشيد به شيعيان ما كرامتى چند كه مخفى نماند بر ايشان چيزى در زمين،حتّى آنكه اگر كسى خواهد خبر خانۀ خود را بداند،زمين او را خبر دهد به احوال ايشان .
📙جلاء العیون، صفحه 699
علامه محمدباقر مجلسی
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
📜الْفَضْلُ بْنُ شَاذَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنْ وُهَيْبِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: يُنَادَى بِاسْمِ الْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي لَيْلَةِ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ وَ يَقُومُ فِي يَوْمِ عَاشُورَاءَ وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي قُتِلَ فِيهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَكَأَنِّي بِهِ فِي يَوْمِ السَّبْتِ الْعَاشِرِ مِنَ الْمُحَرَّمِ قَائِماً بَيْنَ اَلرُّكْنِ وَ اَلْمَقَامِ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ يَدِهِ الْيُمْنَى يُنَادِي الْبَيْعَةَ لِلَّهِ فَتَصِيرُ إِلَيْهِ شِيعَتُهُ مِنْ أَطْرَافِ الْأَرْضِ تُطْوَى لَهُمْ طَيّاً حَتَّى يُبَايِعُوهُ فَيَمْلَأُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً.
📝فضل بن شاذان،از محمد بن على كوفى،از وهيب بن حفص،از ابى بصير نقل مىكند كه امام صادق عليه السّلام فرموده است:در شب بيست و سوم به نام حضرت قائم ندا سر داده مىشود،و روز عاشورا-كه روز شهادت امام حسين عليه السّلام مىباشد-آن حضرت قيام مىكند؛گويا ايشان را مىبينم كه روز شنبه دهم ماه محرم ميان ركن و مقام ايستاده و حضرت جبرئيل سمت راست ايشان ندا مىكند:بشتابيد براى بيعت با خدا؛پس شيعيان از اطراف و اكناف به سوى ايشان حركت مىكنند و زمين براى آنان طى مىشود تا اينكه با آن حضرت بيعت مىكنند.پس از آن خداوند به وسيلۀ ايشان زمين را پر از عدل و داد مىكند همچنان كه پر از ظلم و جور شده است.
📚 ارشاد شیخ مفید، سیره ائمه اطهار علیهم السلام، صفحه 630
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
📜576_محمّد بن يحيى و الحسين بن محمّد جميعا عن جعفر بن محمّد عن عبّاد بن يعقوب عن أحمد بن إسماعيل عن عمرو بن كيسان عن أبي عبد اللّه الجعفيّ قال:قال لي أبو جعفر محمّد بن عليّ عليهما السّلام:كم الرّباط عندكم؟قلت:
أربعون،قال:لكن رباطنا رباط الدّهر و من ارتبط فينا دابّة كان له وزنها و وزن وزنها ما كانت عنده،و من ارتبط فينا سلاحا كان له وزنه ما كان عنده، لا تجزعوا من مرّة و لا من مرّتين و لا من ثلاث و لا من أربع فإنّما مثلنا و مثلكم مثل نبيّ كان في بني إسرائيل فأوحى اللّه عزّ و جلّ إليه أن ادع قومك للقتال فإنّي سأنصرك فجمعهم من رءوس الجبال و من غير ذلك ثمّ توجّه بهم فما ضربوا بسيف و لا طعنوا برمح حتّى انهزموا،ثمّ أوحى اللّه تعالى إليه أن ادع قومك إلى القتال فإنّي سأنصرك،فجمعهم ثمّ توجّه بهم فما ضربوا بسيف و لا طعنوا برمح حتّى انهزموا،ثمّ أوحى اللّه إليه أن ادع قومك إلى القتال فإنّي سأنصرك فدعاهم فقالوا:وعدتنا النّصر فما نصرنا فأوحى اللّه تعالى إليه إمّا أن يختاروا القتال أو النّار،فقال:يا ربّ القتال أحبّ إليّ من النّار فدعاهم فأجابه منهم ثلاثمائة و ثلاثة عشر عدّة أهل بدر فتوجّه بهم فما ضربوا بسيف و لا طعنوا برمح حتّى فتح اللّه عزّ و جلّ لهم.
📝ابو عبد اللّه جعفى گويد:امام باقر عليه السّلام به من فرمود:مرزدارى شما چند روز است (رباط يا مرزدارى آن است كه انسان با بستن اسب و مركبسوارى و ديگر وسايل و ابزار جهاد خود را براى جهاد با دشمنان مهيا سازد)گفتم:چهل روز.فرمود:ولى رباط و مرزدارى ما تا آخر روزگار است(يعنى بر شيعه لازم است همه وقت در انتظار فرج و ظهور حضرت حجت عليه السّلام باشند)
❇️هركس در انتظار دولت ما مركبى را نگه دارد تا وقتىكه آن مركب نزد اوست در برابر وزن آن براى وى پاداش صدقهدادن در راه خداست!(شايد مراد اين باشد كه پىدرپى اين ثواب را براى او مىنويسند يا در هر شب و روز)و هركس در انتظار دولت ما سلاحى را نگه دارد تا وقتىكه آن سلاح نزد اوست برايش به مقدار وزن آن ثواب صدقه بنويسند از يكبار و دوبار و سهبار و چهاربار پيروز نشدن بىتابى نكنيد كه
🌺 حكايت ما و شما حكايت پيامبرى است كه در ميان بنىاسرائيل بود و خداى عزّ و جلّ به او وحى نمود كه قومت را براى جهاد دعوت كن كه من تو را يارى مىنمايم.همه را از اطراف گرد آورد و سپس به جهاد برد نه شمشيرى زدند و نه نيزهاى به كار بردند كه شكست خوردند بار دوم نيز جريان تكرار شد بار سوم خدا به او وحى نمود كه قومت را براى جهاد دعوت كن كه من تو را يارى مىنمايم.دعوتشان كرد،گفتند:به ما وعده پيروزى دادى و پيروز نشديم!خداى تبارك و تعالى به آن پيامبر وحى نمود كه بايستى يكى از دو چيز را اختيار كنند:يا جنگ در راه من يا رفتن به جهنم،عرض كرد:بارخدايا نزد من جنگ محبوبتر است.
پس دعوتشان كرد سيصد و سيزده نفر به شماره جنگجويان جنگ بدر اجابت كردند پس آنان را به جبهه جنگ برد نه شمشيرى زدند و نه نيزهاى به كار بردند ولى خداى عزّ و جلّ پيروزى را نصيب آنها نمود.
📚الروضة من الکافی، صفحه 749
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#رجعت
لَهُمُ الْبُشْرى فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ لا تَبْديلَ لِكَلِماتِ اللهِ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيمُ
شادمانى [حقيقى] در زندگى دنيا و در آخرت تنها براى آنهاست؛ وعدههاى الهى تخلّفناپذير است! اين است آن رستگارى و پيروزى بزرگ!
(یونس/ ۶۴)
✨✨✨✨✨✨
📜الباقر (علیه السلام)- لَهُمُ الْبُشْری فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ وَ الْإِمَامُ یُبَشِّرُهُمْ بِقِیَامِ الْقَائِمِ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وَ بِظُهُورِهِ وَ بِقَتْلِ أَعْدَائِهِمْ وَ بِالنَّجَاهًِْ فِی الْآخِرَةِ وَ الْوُرُودِ عَلَی مُحَمَّدٍصَلَّی اللَّهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الصَّادِقِینَ عَلَی الْحَوْضِ.
📝امام باقر (علیه السلام)- لَهُمُ الْبُشْری فِی الحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَةِ [یعنی] امام، آنها را بشارت میدهد به قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و ظهور آن جناب و کشتن دشمنان و نجات در آخرت و رسیدن به خدمت حضرت محمّد (صلی الله علیه و آله) و ائمّه (در حوض کوثر.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶،: ص۵۰۲ الکافی، ج۱، ص۴۲۹/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۳۵۳/ نور الثقلین
📜علیبنابراهیم (رحمة الله علیه)- و قوله لا تَبْدِیلَ لِکَلِماتِ اللهِ أی لا تغیر الإمامهًْ و الدلیل علی أن الکلمات الإمامهًْ قوله وَ جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فِی عَقِبِهِ یعنی الإمامهًْ.
📝علیّبنابراهیم (رحمة الله علیه)- معنای لاَ تَبْدِیلَ لِکَلِمَاتِ الله این است که هیچ تغییری در امامت راه ندارد. و دلیل اینکه منظور از کَلِمات، امامت است، این آیهی کریمه است: او کلمهی توحید را کلمه پایندهای در نسلهای بعد از خود قرار داد. (زخرف/۲۸) منظور از کَلِمَةً «امامت» است.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۵۰۴ القمی، ج۱، ص۳۱۳/ البرهان/ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۷۵
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
https://telegram.me/Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84