#روز_شمار_مهدویت
#عید_فطر_و_امام_مهدی_عج 2
عيد فطر
در روايت از امام صادق (عليه السلام) آمده است:
در اعياد قربان و فطر غم و اندوه ائمه (عليهم السلام) زياد مي گردد به اين جهت که حقشان را (در گوشه و کنار دنيا) مي بينند که در دست ديگران است.
بنابراين شايسته است که مؤمن در طلب ظهور مولايش و ياري او از خداوند متعال اصرار ورزد تا اينکه در راه رفع حزن و اندوه از قلب امامش، گامي برداشته باشد.
بدين جهت بذکر چند دعا براي حضرت بقية الله (عليه السلام) که در روز عيد فطر مستحبّ است متبرک مي شويم:
اوّل: دعاي ندبه:
دوّم: دعائيکه هنگام خروج براي نماز عيد فطر وارد شده و آن بدين شرح است:
اللهم صلّ علي وليک المنتظر أمرک، المنتظر لفرج اوليائک
اللهم اشعب به الصدع و ارتق به الفتق و أمِت به الجور و أظهر به العدل و زيّن بطول بقائه الارض و أيّده بنصرک و انتصره بالرعب و قوّ ناصرهم و اخذل خاذلهم و دمدم علي من نصب لهم و دمّر علي من غشّهم. وأقصم بهم رئوس الضلالة و شارعة البدع و مميتة السنن [السنة] و المتعززين بالباطل و أعز بهم المؤمنين و أذل بهم الکافرين و المنافقين و جميع الملحدين و المخالفين في مشارق الأرض و مغاربها يا أرحم الراحمين اللهم و صل علي جميع المرسلين و النبيين الذين بلغوا عنک الهدي و اعتقدوا لک المواثيق بالطاعة و دعوا العباد إليک بالنصيحة و صبروا علي ما لقوا من الأذي في جنبک اللهم وصل علي جميع المرسلين و النبيين الذين بلغوا عنک الهدي علي محمد و عليهم و علي ذريتهم و أهل موداتهم و أزواجهم الطاهرات و جميع أشياعهم و أتباعهم من المؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات الأحياء منهم و الأموات و السلام عليهم جميعا في هذه الساعة و في هذا اليوم و رحمة الله و برکاته اللهم اخصص أهل بيت نبينا محمد المبارکين السامعين المطيعين الذين أذهبت عنهم الرجس و طهَّرتَهم تطهيرا بأفضل صلواتک و نوامي برکاتک و السلام عليهم و رحمة الله و برکاته الي آخر دعا.
کانال الدوله الزهراییه : ویژه مطالب مهدویت و امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)
@aldolatahalzahraeyah
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#انتظار
📜٣٧-عنه عن ابن فضّال عن عليّ بن عقبة عن عمر بن أبان الكلبيّ عن عبد الحميد الواسطيّ عن أبي جعفر عليه السّلام قال:قلت له:أصلحك اللّه!لقد تركنا أسواقنا انتظارا لهذا الأمر حتّى ليوشك الرّجل منّا أن يسأل في يده؟!
فقال:يا[أبا]عبد الحميد!أ ترى من حبس نفسه على اللّه لا يجعل اللّه له مخرجا؟بلى و اللّه ليجعلنّ اللّه له مخرجا،رحم اللّه عبدا أحيا أمرنا.
قلت:أصلحك اللّه!إنّ هؤلاء المرجئة يقولون ما علينا أن نكون على الّذي نحن عليه حتّى إذا جاء ما تقولون كنّا نحن و أنتم سواء؟
فقال:يا عبد الحميد صدقوا من تاب تاب اللّه عليه و من أسرّ نفاقا فلا يرغم اللّه إلاّ بأنفه و من أظهر أمرنا أهرق اللّه دمه يذبحهم اللّه على الإسلام كما يذبح القصّاب شاته.
قال:قلت:فنحن يومئذ و النّاس فيه سواء؟
قال:لا أنتم يومئذ سنام الأرض و حكّامها لا يسعنا في ديننا إلاّ ذلك.
قلت:فإن متّ قبل أن أدرك القائم عليه السّلام؟
قال:إنّ القائل منكم إذا قال:إن أدركت قائم آل محمّد نصرته كالمقارع معه بسيفه و الشّهادة معه شهادتان.
📝عبد الحميد واسطى گويد:به امام باقر عليه السّلام عرض كردم:ما در انتظار امر شما(ظهور دولت حقه)دست از كسب و كار كشيدهايم تا حدى كه ترس آن است كه بعضى از ما به گدايى افتد!
‼️فرمود:اى عبد الحميد!خيال مىكنى اگر كسى خود را براى رضاى خدا آماده كار خير نمود(در انتظار امر ما بود)خدا براى او راه گشايشى قرار نخواهد داد؟
به خدا سوگند اينگونه نيست راه را براى او باز مىنمايد،
خدا رحمت كند بندهاى كه امر ما را زنده نگه مىدارد(به ولايت ما پايبند است و در انتظار دولت حقه است).
❇️عبد الحميد گويد عرض كردم:خدا كارهاى شما را روبراه نمايد«مرجئه»گويند:
اگر آنچه شما عقيده داريد كه روزى حضرت مهدى قيام خواهد نمود ما سنىها زيانى نمىبينيم به او مىپيونديم و ما و شما يكسان خواهيم بود.حضرت فرمود:اين درست است اگر كسى توبه نمايد خدا توبه او را مىپذيرد ولى اگر كسى دورويى نمايد خدا دماغ او را به خاك مىمالد(اينها منافق و دورو هستند).
-هركس تقيه نكند و اسرار ما را فاش نمايد خدا خون او را بريزد و نابودش كند- خدا آنان را ذبح مىنمايد همانگونه كه قصاب گوسفندش را ذبح مىنمايد.
❓عبد الحميد گويد عرض كردم:در زمان ظهور حضرت مهدى عليه السّلام ما شيعيان و باقى مردم يكسان هستيم؟
✅فرمود:نه،آن زمان شما با عزّت و شرف و حاكمان روى زمين هستيد عقيده ما اين است.عرض كردم:اگر پيش از آنكه حضرت قائم عجل اللّه تعالى فرجه را درك نمايم از دنيا رفتم وضع من چيست؟فرمود:هركه از شما بگويد:اگر قائم آل محمد صلّى اللّه عليه و اله و سلّم را درك كردم او را يارى مىنمايم،مانند كسى است كه در ركاب او شمشير مىزند و شهادت در راه او ثواب دو شهادت دارد.
📚الروضة من الکافی، صفحه 204
@Aldolatahalzahraeyah
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#انتظار
📜حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ الْهَمَدَانِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ السَّلاَمِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِيِّ قَالَ سَمِعْتُ دِعْبِلَ بْنَ عَلِيٍّ الْخُزَاعِيَّ يَقُولُ: لَمَّا أَنْشَدْتُ مَوْلاَيَ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَصِيدَتِيَ الَّتِي أَوَّلُهَا
مَدَارِسُ آيَاتٍ خَلَتْ مِنْ تِلاَوَةٍ وَ مَنْزِلُ وَحْيٍ مُقْفِرُ الْعَرَصَاتِ
فَلَمَّا انْتَهَيْتُ إِلَى قَوْلِي
خُرُوجُ إِمَامٍ لاَ مَحَالَةَ خَارِجٌ يَقُومُ عَلَى اسْمِ اللَّهِ وَ الْبَرَكَاتِ يمَيِّزُ فِينَا كُلَّ حَقٍّ وَ بَاطِلٍ وَ يُجْزِي عَلَى النَّعْمَاءِ وَ النَّقِمَاتِ
بَكَى الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ بُكَاءً شَدِيداً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ إِلَيَّ فَقَالَ لِي يَا خُزَاعِيُّ نَطَقَ رُوحُ الْقُدُسِ عَلَى لِسَانِكَ بِهَذَيْنِ الْبَيْتَيْنِ فَهَلْ تَدْرِي مَنْ هَذَا الْإِمَامُ وَ مَتَى يَقُومُ فَقُلْتُ لاَ يَا سَيِّدِي إِلاَّ أَنِّي سَمِعْتُ بِخُرُوجِ إِمَامٍ مِنْكُمْ يُطَهِّرُ الْأَرْضَ مِنَ الْفَسَادِ وَ يَمْلَؤُهَا عَدْلاً
💎 فَقَالَ يَا دِعْبِلُ الْإِمَامُ بَعْدِي مُحَمَّدٌ ابْنِي وَ بَعْدَ مُحَمَّدٍ ابْنُهُ عَلِيٌّ وَ بَعْدَ عَلِيٍّ ابْنُهُ الْحَسَنُوَ بَعْدَ الْحَسَنِ ابْنُهُ الْحُجَّةُ الْقَائِمُ الْمُنْتَظَرُ فِي غَيْبَتِهِ الْمُطَاعُ فِي ظُهُورِهِ لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ الدُّنْيَا إِلاَّ يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ فَيَمْلَأَهَا عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً وَ أَمَّا مَتَى فَإِخْبَارٌ عَنِ الْوَقْتِ
وَ لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُأَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مَتَى يَخْرُجُ الْقَائِمُ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ
🕊فَقَالَ مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلاّ هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلاّ بَغْتَةً.
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝دعبل بن على را خبر ديگر است از حضرت رضا(عليه السّلام)كه صريح است بر وجود حضرت قائم و ظهور او عجل اللّه فرجه و دوست داشتم كه اين خبر را در ذيل اين حديث ذكر كنم:
حديث كرد ما را احمد بن زياد بن جعفر همدانى رضى اللّه عنه و گفت حديث كرد ما را على بن ابراهيم بن هاشم از پدرش از عبد السلام بن صالح هروى كه گفت از دعبل بن على خزاعى شنيدم كه ميگفت از براى حضرت على بن موسى الرضا(عليه السّلام)قصيده خود را انشاء كردم و اول آن اينست.
مدارس ايات خلت من تلاوة و منزل وحى مقفر العرصات
و چون باينجا منتهى شد و اشعار تا اين موضع رسيد
خروج امام لا محالة خارج يقوم على اسم الله و البركات
يميز فينا كل حق و باطل و يجزى على النعماء و النقمات
💫يعنى يقين الوقوع است خروج امامى كه ناچار خروج خواهد كرد و بر اسم خدا و مباركيها قائم مىشود و جدا ميكند در ميان ما هر حقى را از باطل و پاداش ميدهد بر نعمتها و سخطها يعنى هر كس عمل خوب كرده باشد جزاى خوب باو عطا ميكند و هر كس عمل بد كرده باشد پاداش بد ميدهد،
🌴حضرت رضا(عليه السّلام)گريه سختى كرد و بعد سر مبارك را بسوى من بلند كرد و فرمود اى خزاعى جبرئيل اين دو شعر را بر زبان تو جارى ساخته است آيا ميدانى كه اين امام كيست و در چه زمان قائم مىشود
عرض كردم اى مولاى من نميدانم مگر آنكه از شما شنيدم كه از شما امامى خروج كند كه زمين را پاك كرده و از عدل و داد پر كند
💎 فرمود اى دعبل امام بعد از من محمد فرزند من است و بعد از محمد فرزندش على است و بعد از على فرزندش حسن و بعد از حسن فرزندش حجت قائم(عليه السّلام)است كه در زمان غيبت او انتظار او كشند و در زمان ظهور او بر جميع خلق مطاع باشد
و اگر از دنيا باقى نماند مگر يك روز خداوند آن روز را طولانى كند تا اينكه خروج كرده و زمين را از عدل و داد پر كند چنان كه پر شده بود از جور و فساد،
و اما اينكه ظهور او چه زمان بود اين اخبار از وقت است.
حديث كرد مرا پدر بزرگوارم از پدر بزرگوارش از پدرانش از على(عليه السّلام)كه به پيغمبر عرض كردند يا رسول اللّه چه زمان خروج ميكند قائم از ذريۀ تو
🌺فرمود مثل او مثل روز قيامت است كه آشكارا نكند امر قيامت را مگر خدا [و قيامت از حيث شدائد و اهوال و محاسبه و مجازات آن در آسمانها و زمين گران و عظيم است(يعنى بر اهل آن از ملائكه و جن و انس)]
🕊و نيايد بشما قيامت مگر ناگهان[ و منظور آن حضرت اينست كه همان طورى كه روز قيامت را كسى نميداند چه وقت واقع مىشود ظهور حضرت قائم(عليه السّلام)را نيز كسى نميداند و همان طورى كه براى كسى اخبار آن وقت روا نيست ] اخبار از اين وقت نيز چنان خواهد بود و بناگهان اتفاق مىافتد.
📗عيون أخبار الرضا عليه السلام -جلد 2، صفحه 516
باب66/حدیث 35
ابن بابویه
@Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖
#انتظار
📜 حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ العبدوس [بْنِ عُبْدُوسٍ] الْعَطَّارُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ النَّيْسَابُورِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا حَمْدَانُ بْنُ سُلَيْمَانَ قَالَ حَدَّثَنَا اَلصَّقْرُ بْنُ أَبِي دُلَفَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ الرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ الْإِمَامَ بَعْدِي ابْنِي عَلِيٌّ أَمْرُهُ أَمْرِي وَ قَوْلُهُ قَوْلِي وَ طَاعَتُهُ طَاعَتِي وَ الْإِمَامُ بَعْدَهُ ابْنُهُ الْحَسَنُأَمْرُهُ أَمْرُ أَبِيهِ وَ قَوْلُهُ قَوْلُ أَبِيهِ وَ طَاعَتُهُ طَاعَةُ أَبِيهِ ثُمَّ سَكَتَ فَقُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِفَمَنِ الْإِمَامُ بَعْدَ الْحَسَنِ فَبَكَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ بُكَاءً شَدِيداً ثُمَّ قَالَ إِنَّ مِنْ بَعْدِ الْحَسَنِابْنَهُ الْقَائِمَ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرَ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لِمَ سُمِّيَ الْقَائِمَ قَالَ لِأَنَّهُ يَقُومُ بَعْدَ مَوْتِ ذِكْرِهِ وَ ارْتِدَادِ أَكْثَرِ الْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ فَقُلْتُ لَهُ وَ لِمَ سُمِّيَ الْمُنْتَظَرَ قَالَ لِأَنَّ لَهُ غَيْبَةً يَكْثُرُ أَيَّامُهَا وَ يَطُولُ أَمَدُهَا فَيَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ الْمُخْلِصُونَ وَ يُنْكِرُهُ الْمُرْتَابُونَ وَ يَسْتَهْزِئُ بِذِكْرِهِ الْجَاحِدُونَ وَ يَكْذِبُ فِيهَا الْوَقَّاتُونَ وَ يَهْلِكُ فِيهَا الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ يَنْجُو فِيهَا الْمُسْلِمُونَ.
📝 صقر بن أبى دلف گويد: از امام جواد عليه السّلام شنيدم كه مىفرمود: امام پس از من فرزندم علىّ است، دستور او دستور من و سخن او سخن من و طاعت او طاعت من است و امام پس از او فرزندش حسن است، دستور او دستور پدرش و سخن او سخن پدرش و طاعت او طاعت پدرش باشد، سپس سكوت كرد.
گفتم: اى فرزند رسول خدا! امام پس از حسن كيست؟ او به شدّت گريست و سپس فرمود: پس از حسن فرزندش قائم به حقّ امام منتظر است، گفتم: اى فرزند رسول خدا! چرا او را قائم مىگويند؟ فرمود: زيرا او پس از آنكه يادش از بين برود و اكثر معتقدين به امامتش مرتدّ شوند قيام مىكند، گفتم: چرا او را منتظر مىگويند؟ فرمود: زيرا ايّام غيبتش زياد شود و مدّتش طولانى گردد و مخلصان در انتظار قيامش باشند و شكّاكان انكارش كنند، و منكران يادش را استهزاء كنند، و تعيينكنندگان وقت ظهورش دروغ گويند، و شتابكنندگان در غيبت هلاك شوند، و تسليمشوندگان در آن نجات يابند.
📚كمال الدين و تمام النعمة -جلد 2، صفحه 72/باب36/حدیث3
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#انتظار
📜٤٣١-عليّ بن محمّد عن عليّ بن العبّاس عن الحسن بن عبد الرّحمن عن عاصم بن حميد عن أبي حمزة عن أبي جعفر عليه السّلام قال:قلت له:إنّ بعض أصحابنا يفترون و يقذفون من خالفهم؟
فقال لي:الكفّ عنهم أجمل،ثمّ قال:و اللّه يا أبا حمزة إنّ النّاس كلّهم أولاد بغايا ما خلا شيعتنا.
قلت:كيف لي بالمخرج من هذا؟فقال لي:يا أبا حمزة كتاب اللّه المنزل يدلّ عليه إنّ اللّه تبارك و تعالى جعل لنا أهل البيت سهاما ثلاثة في جميع الفيء ثمّ قال عزّ و جلّ:
وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَ لِلرَّسُولِ وَ لِذِي الْقُرْبى وَ الْيَتامى وَ الْمَساكِينِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ
فنحن أصحاب الخمس و الفيء و قد حرّمناه على جميع النّاس ما خلا شيعتنا.
و اللّه يا أبا حمزة ما من أرض تفتح و لا خمس يخمس فيضرب على شيء منه إلاّ كان حراما على من يصيبه فرجا كان أو مالا و لو قد ظهر الحقّ لقد بيع الرّجل الكريمة عليه نفسه فيمن لا يزيد حتّى إنّ الرّجل منهم ليفتدي بجميع ماله و يطلب النّجاة لنفسه فلا يصل إلى شيء من ذلك و قد أخرجونا و شيعتنا من حقّنا ذلك بلا عذر و لا حقّ و لا حجّة.
✨قلت:قوله عزّ و جلّ: هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلاّ إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ.
قال:إمّا موت في طاعة اللّه أو إدراك ظهور إمام و نحن نتربّص بهم مع ما نحن فيه من الشّدّة أَنْ يُصِيبَكُمُ اللّهُ بِعَذابٍ مِنْ عِنْدِهِ قال:هو المسخ أَوْ بِأَيْدِينا و هو القتل،قال اللّه عزّ و جلّ لنبيّه صلّى اللّه عليه و اله و سلّم:
قُلْ تَرَبَّصُوا فَإِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُتَرَبِّصِينَ و التّربّص انتظار وقوع البلاء بأعدائهم.
📝ابو حمزه گويد:به امام باقر عليه السّلام عرض كردم:به راستى بعضى از شيعيان بر مخالفان افترا مىبندند و ايشان را حرامزاده مىخوانند!
حضرت فرمود:خوددارى از آنان نيكوتر است!سپس فرمود:اى ابو حمزه!به خدا سوگند كه همه مردم زنازادهاند جز ما و شيعيان ما!
عرض كردم:چه دليل براى من در اينباره است؟
فرمود:اى ابو حمزه!كتابى كه از جانب خدا نازل گرديده بر اين دلالت دارد به درستى كه خداى تبارك و تعالى براى ما اهل بيت سه سهم در همه دستاوردهاى مردم قرار داده است خدا فرموده:«بدانيد هر آنچه به دست آريد خمس آن براى خدا و براى رسول و براى ذى القربى و براى يتيمان و مساكين و ابن السبيل است» (انفال/٤٠)
پس ماييم صاحبان خمس و خراج و آن را به شدت بر همه مردمان حرام كردهايم جز بر شيعيانمان!
اى ابو حمزه!به خدا سوگند هيچ زمينى فتح نشود و هيچ خمسى به دست نيايد و بر چيزى از آن دست نزنند مگر آنكه تصرف آنان در آنها حرام است خواه زن باشد يا اموال و روزى كه دولت حق آشكار شود هر آينه مرد از مخالفان كه خود را ارجمند مىداند در معرض فروش درآيد ولى كسى او را نخرد كار تا حدّى سخت است كه مرد از مخالفان حاضر است همه اموال و دارايى خود را غرامت دهد تا نجات يابد ولى به اين مطلب دست نيابد آنان هستند كه بدون عذر و بدون حق و برهان،حق ما و شيعيان ما را غصب كردند.
💎ابو حمزه گويد:عرض كردم:معناى قول خداى عزّ و جلّ«مگر براى ما جز وقوع يكى از دو نيكى را انتظار مىبريد»(توبه/٥٢)چيست؟
فرمود:يا مرگ در راه خداست و يا دستيابى به ظهور امام عليه السّلام است و ما با همه گرفتارىها كه داريم انتظار داريم كه خدا از نزد خود آنان را به عذابى دردناك گرفتار سازد و فرمود:
مراد از عذاب دردناك از جانب خدا مسخ است يا به عذابى به دست ما كه قتل باشد، خداى عزّ و جلّ به پيامبرش صلّى اللّه عليه و اله و سلّم فرمود:«بگو در انتظار باشيد ما هم با شما منتظريم» كه مراد از انتظار ما رسيدن گرفتارى به دشمنان است.
📙الروضة من الکافی، صفحه 583
محمدبن یعقوب کلینی
@Aldolatahalzahraeyah
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84