🏴 موضعگیری دیگر
🕯 ویژهنامه محرم (۶)
✍️ آیتالله سید علی میلانی
🔹 چنانکه گذشت، گروهی به شهادت و قتل سیّدالشهداء علیهالسلام توسط یزید اقرار نمیکنند، بلکه منکر هستند. در مقابل آنها گروهی دیگر موضعگیری دیگری کردهاند. اینان که از دانشمندان بزرگ اهل تسنن نیز هستند و نزد آنان بسیار بلندمرتبهاند، بر قاتل بودن یزید اقرار دارند، امّا درباره واقعه کربلا نظر خاصی ندارند و به این حادثه عظیم تاریخی بیتوجهی میکنند.
🔹 ابن قیّم جوزیّه از برجستهترین شاگردان ابن تیمیّه میگوید:
«و نعتقد حبّ آل محمّد و أزواجه و سائر أصحابه رضوان اللّه تعالی علیهم، و نذکر محاسنهم و ننشر فضائلهم و نجلّ ألسنتنا و قلوبنا عن التطلّع فیما شجر بینهم، و نستغفر اللّه لهم و نتوسّل إلی الله تعالی باتّباعهم و نری الجهاد و الجماعة ماضیاً إلی یوم القیامة و السمع و الطاعة لولاة الأمر من المسلمین واجباً فی طاعة الله تعالی دون معصیته، لا یجوز الخروج علیهم و لا المفارقة لهم. و لا نکفّر أحداً من المسلمین بذنب عمله ولو کبر، و لا ندع الصلاة علیهم، بل نحکم فیهم بحکم النبی، و نترحّم علی معاویة، و نکل سریرة یزید إلی اللّه تعالی.»
«ما به خاندان رسول الله صلی الله علیه و آله و همسران پیامبر و دیگر اصحاب او محبت و اعتقاد داریم و فضایل و مناقب ایشان را نقل میکنیم و زبان و قلبهایمان را از نقل کارهای ناشایستی که از آنها سرزده، بازمیداریم و برای آنها طلب مغفرت میکنیم و پیروی از ایشان را وسیله توسّل به خدا قرار میدهیم... و کسی حق قیام بر ولی امر را ندارد، گرچه از او گناه کبیرهای سر بزند! تکفیر او بر کسی جایز نیست... و برای معاویه طلب رحمت میکنیم و یزید را به خداوند متعال واگذار میکنیم تا هر چه مقتضی ببیند در موردش عمل کند.»
🔹 شمسالدین ذهبی از بزرگان اهل تسنّن، بیتوجهی خود را بهرغم اعتراف به قاتل بودن یزید و شهید بودن سیّدالشهداء علیهالسلام اینگونه ابراز میکند:
«افتتح دولته بمقتل الشهید الحسین علیه السلام واختتمها بواقعة الحرّة، فمقته الناس.» [۷]
«او (یزید) حکومتش را با به شهادت رساندن حسین علیهالسلام آغاز کرد و سال آخر حکومتش به واقعه حرّه پایان یافت.»
🔹 او در ادامه میگوید:
«یزید ممّن لا نَسُبُْه ولا نُحِبُّه.» [۸]
«یزید از کسانی است که ما نه او را دشنام میدهیم و نه دوست میداریم.»
🔹 بیتوجهی به قضیّه سیّدالشهداء علیهالسلام روشی دیگر برای مبارزه و کمرنگ جلوه دادن ماجرای کربلاست که برخی از علمای عامه آن را برگزیدهاند.
🔘 پینوشت:
◽️ ۷. سیر اعلام النبلاء: ۴ / ۳۸
◽️ ۸. سیر اعلام النبلاء: ۴ / ۳۶
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🏴 چند پرسش
🕯 ویژهنامه محرم (۷)
✍️ آیتالله سید علی میلانی
🔹 بهراستی آیا آنان باوجود آن همه تألیفات در تاریخ و علوم مذهبی، حقیقت را نمیدانند؟ اگر حقیقت را میدانند، چرا سکوت میکنند؟ نه انکار میکنند، نه تأیید، از طرفی چرا عمل یزید را زیر سؤال نمیبرند؟ و دهها چرای دیگر.
این بررسی و پژوهش پاسخ این پرسشها را از کلمات دیگر دانشمندانشان استنباط و استخراج خواهد کرد و عبارتهایی را در پی خواهد آورد که بنا بر آنها، برخی معتقدند که یزید، حسین بن علی علیهماالسلام را کشته و کار خوبی هم کرده است.
🔹 آری، این افراد، نهفقط برای شیعیان نفرتانگیزند، بلکه بزرگان سنّیها نیز آنان را لعنت و نفرین میکنند، چنانکه خواهد آمد.
🔰 چکیده بحث:
چنانکه گذشت، برخی از دانشمندان بزرگ اهل تسنّن، به روشهای گوناگون به مخالفت و مبارزه با زنده ماندن روز عاشورا و بقای نام سیّدالشهداء علیهالسلام پرداختهاند. آنان بهخوبی میدانستند که مسلمانان با شنیدن مقتل و مصیبتها و بلاهایی که بر فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله آوردهاند، خودبهخود حکومتهای جور و ظلم را زیر سؤال خواهند برد، پس باید با زنده ماندن این روز مبارزه کرد.
🔹 مبارزه آنان گاهی از راه تقوا، گاهی از طریق ایجاد شک در واقعه و قاتل بودن یزید و گاهی روش عرفانی است که بنا بر آن، سیّدالشهداء علیهالسلام را شهید و دارای کمال و درجه والایی میدانند که در روز عاشورا بدان دستیافته است و ازاینرو، عاشورا را روز فرح و شادی باید نامید!
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
حضرت عباس علیه السلام
به یاد دست قلم، تا بَرَم به دفتر، دست
به عرض عشق و ارادت، شوم قلم در دست
به طبع گفتم از این دست، دستها بنویس
که دست بهترازاین دست،حق نیاوردهست
بزن درون دوات این قلم به نیّتِ غسل
که با طهارت گویم از آن «مطهّر دست»
ببین ظهور «یَدُ الله فَوقَ اَیدیهِم»
که حیدرست بحق دست واوبه حیدر،دست
بریده دستِ اماننامهآوران بادا
که پای دادن جان، داده با برادر، دست
چه غم که زخم ببارد، اُحد شود تکرار؟
که برنداشت دمی حیدر از پیمبر، دست
دمی ز یاد گل یاس تشنه، غافل نیست
که روی آب کند قابِ عکسِ اصغر، دست
رسیده بود مگر هُرم تشنگی به فرات؟
که دیدآب چوآتش شدهست و مِجمَر،دست
عبث نبود لبِ خشک، تر نکرد از آب
نخورد آب که یابد به آب کوثر، دست
نوشت: عشق، فتوت، ادب، عطش، ایثار
قلم به دست،علم بودوگشت دفتر، دست
ببین به غیرت و همت، وفا، علمداری
که دست شد قلم از تن ولی علم در دست
چو تیر خورد به مشک، آبروی دریا ریخت
که یک حرم پی یک مشک بود یکسردست
مطیع امر ولی هر که میشود ز ادب
به روی چشم گذارد به امر رهبر، دست
بهراستی که نیاورده خَم به ابرویش
هرآنچه تیغ،فزون گشته و فزونتر دست
زجام عشق،چنان گشت وسر زپانشناخت
که بهر دستفشانی، نداشت دیگر دست
«چگونه سر ز خجالت بر آورم برِ دوست؟»
نه مشک، دارد آب و نه آبآور، دست
عمود آمد و بیدست رفت سر به سجود
نبود، ورنه به سر میگذاشت مادر، دست
علی به مهد زدش بوسه و حسین به خاک
چه نقشی اولدست و چه بردی آخردست
چه غم که بارگناهان به دوش سنگین ست
که فاطمه بَرَد از او به روز محشر، دست
بیارمشکل خودرامگوکه بیدست ست
که دست اوشده مشکلگشاتر ازهر دست
شعر:حاج علی انسانی
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🏴 چند پرسش
🕯 ویژهنامه محرم (۷)
✍️ آیتالله سید علی میلانی
🔹 بهراستی آیا آنان باوجود آن همه تألیفات در تاریخ و علوم مذهبی، حقیقت را نمیدانند؟ اگر حقیقت را میدانند، چرا سکوت میکنند؟ نه انکار میکنند، نه تأیید، از طرفی چرا عمل یزید را زیر سؤال نمیبرند؟ و دهها چرای دیگر.
این بررسی و پژوهش پاسخ این پرسشها را از کلمات دیگر دانشمندانشان استنباط و استخراج خواهد کرد و عبارتهایی را در پی خواهد آورد که بنا بر آنها، برخی معتقدند که یزید، حسین بن علی علیهماالسلام را کشته و کار خوبی هم کرده است.
🔹 آری، این افراد، نهفقط برای شیعیان نفرتانگیزند، بلکه بزرگان سنّیها نیز آنان را لعنت و نفرین میکنند، چنانکه خواهد آمد.
🔰 چکیده بحث:
چنانکه گذشت، برخی از دانشمندان بزرگ اهل تسنّن، به روشهای گوناگون به مخالفت و مبارزه با زنده ماندن روز عاشورا و بقای نام سیّدالشهداء علیهالسلام پرداختهاند. آنان بهخوبی میدانستند که مسلمانان با شنیدن مقتل و مصیبتها و بلاهایی که بر فرزند پیامبر صلی الله علیه و آله آوردهاند، خودبهخود حکومتهای جور و ظلم را زیر سؤال خواهند برد، پس باید با زنده ماندن این روز مبارزه کرد.
🔹 مبارزه آنان گاهی از راه تقوا، گاهی از طریق ایجاد شک در واقعه و قاتل بودن یزید و گاهی روش عرفانی است که بنا بر آن، سیّدالشهداء علیهالسلام را شهید و دارای کمال و درجه والایی میدانند که در روز عاشورا بدان دستیافته است و ازاینرو، عاشورا را روز فرح و شادی باید نامید!
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
سلام مهربان پدر ، مهدی جان
امروز دخیل می بندیم به دستان عمویتان ...
دخیل می بندیم به فرق مبارکی که شکافته شد ، به چشمان زیبایی که به خون نشست ، به قامت رعنایی که بر زمین افتاد ...
دخیل می بندیم به عمویی
که باب الحوائج است ...
... و زمزمه می کنیم ...
" عباس جان ...
شما برای ظهور حجت غریب خدا دعا کنید . "
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
❇️زيارة قبر العباس بن علي علیه السلام
🌷قالَ الصَّادِقُ علیه السلام: إِذَا أَرَدْتَ زِيَارَةَ قَبْرِ الْعَبَّاسِ بْنِ عَلِيٍّ ع وَ هُوَ عَلَى شَطِّ الْفُرَاتِ بِحِذَاءِ الْحَائِرِ ....قُلْ:
🌸سلَامُ اللَّهِ وَ سَلَامُ مَلَائِكَتِهِ الْمُقَرَّبِينَ وَ أَنْبِيَائِهِ الْمُرْسَلِينَ وَ عِبَادِهِ الصَّالِحِينَ وَ جَمِيعِ الشُّهَدَاءِ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الزَّاكِيَاتِ الطَّيِّبَاتِ فِيمَا تَغْتَدِي وَ تَرُوحُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَشْهَدُ لَكَ بِالتَّسْلِيمِ وَ التَّصْدِيقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِيحَةِ لِخَلَفِ النَّبِيِّ الْمُرْسَلِ وَ السِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ وَ الدَّلِيلِ الْعَالِمِ وَ الْوَصِيِّ الْمُبَلِّغِ وَ الْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ فَجَزَاكَ اللَّهُ عَنْ رَسُولِهِ وَ عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ عَنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ص أَفْضَلَ الْجَزَاءِ بِمَا صَبَرْتَ وَ احْتَسَبْتَ وَ أَعَنْتَ- فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ جَهِلَ حَقَّكَ وَ اسْتَخَفَّ بِحُرْمَتِكَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ حَالَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ مَاءِ الْفُرَاتِ أَشْهَدُ أَنَّكَ قُتِلْتَ مَظْلُوماً وَ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ لَكُمْ مَا وَعَدَكُمْ جِئْتُكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَافِداً إِلَيْكُمْ وَ قَلْبِي مُسَلِّمٌ لَكُمْ وَ أَنَا لَكُمْ تَابِعٌ وَ نُصْرَتِي لَكُمْ مُعَدَّةٌ- حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لَا مَعَ عَدُوِّكُمْ إِنِّي بِكُمْ وَ بِإِيَابِكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ بِمَنْ خَالَفَكُمْ وَ قَتَلَكُمْ مِنَ الْكَافِرِينَ قَتَلَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْكُمْ بِالْأَيْدِي وَ الْأَلْسُنِ-.....
🌸السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْعَبْدُ الصَّالِحُ- الْمُطِيعُ لِلَّهِ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ ع السَّلَامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ وَ رِضْوَانُهُ وَ عَلَى رُوحِكَ وَ بَدَنِكِ أَشْهَدُ وَ أُشْهِدُ اللَّهَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى مَا مَضَى عَلَيْهِ الْبَدْرِيُّونَ- الْمُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الْمُنَاصِحُونَ لَهُ فِي جِهَادِ أَعْدَائِهِ الْمُبَالِغُونَ فِي نُصْرَةِ أَوْلِيَائِهِ الذَّابُّونَ عَنْ أَحِبَّائِهِ فَجَزَاكَ اللَّهُ أَفْضَلَ الْجَزَاءِ- وَ أَكْثَرَ الْجَزَاءِ وَ أَوْفَرَ الْجَزَاءِ وَ أَوْفَى جَزَاءِ أَحَدٍ مِمَّنْ وَفَى بِبَيْعَتِهِ- وَ اسْتَجَابَ لَهُ دَعْوَتَهُ وَ أَطَاعَ وُلَاةَ أَمْرِهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَالَغْتَ فِي النَّصِيحَةِ وَ أَعْطَيْتَ غَايَةَ الْمَجْهُودِ فَبَعَثَكَ اللَّهُ فِي الشُّهَدَاءِ وَ جَعَلَ رُوحَكَ مَعَ أَرْوَاحِ الشُّهَدَاءِ وَ أَعْطَاكَ مِنْ جِنَانِهِ أَفْسَحَهَا مَنْزِلًا- وَ أَفْضَلَهَا غُرَفاً وَ رَفَعَ ذِكْرَكَ فِي عِلِّيِّينَ وَ حَشَرَكَ مَعَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكُلْ وَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِكَ- مُقْتَدِياً بِالصَّالِحِينَ وَ مُتَّبِعاً لِلنَّبِيِّينَ فَجَمَعَ اللَّهُ بَيْنَنَا وَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ رَسُولِهِ وَ أَوْلِيَائِهِ فِي مَنَازِلِ الْمُخْبِتِينَ فَإِنَّهُ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ.
📚كامل الزيارات، ص: 256
@Alfetrah
◾️روِيَ عَنِ الصَّادِقِ عَلَیه السَلَام أَنَّهُ قَالَ:
مَنْ قَرَأَ يَوْمَ عَاشُورَاءَ أَلْفَ مَرَّةٍ سُورَةَ الْإِخْلَاصِ نَظَرَ الرَّحْمَنُ إِلَيْهِ وَ مَنْ نَظَرَ الرَّحْمَنُ إِلَيْهِ لَمْ يُعَذِّبْهُ أَبَداً
🌸از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمود:
هر کس در روز عاشورا سوره توحید را هزار مرتبه بخواند خداوند رحمن به وی نظر می کند و هر کسی که خداوند به او نظر کند هرگز عذاب نمی شود.
📚إقبال الأعمال، ج2 ؛ ص577
@Alfetrah
🏴 اقرار به قاتل بودن یزید
و تأیید کار او
🕯 ویژهنامه محرم (۸)
✍️آیتالله سید علی میلانی
🔹 گروهی دیگر از علمای اهل تسنن در راستای مبارزه و خاموش نمودن چراغ هدایت، قلم را بهگونهای دیگر چرخانده و پا را فراتر نهاده و به قاتل بودن یزید اعتراف نمودهاند. آنان در این شیوه به کار یزید بن معاویه رنگ و لعابی شرعی زده و او را در این جنایت تأیید میکنند!
آنان میگویند: حکومت یزید، شرعی بوده و امام حسین علیهالسلام بر حکومت شرعی الهی قیام نموده است!
🔹 بهعبارتیدیگر، تکلیف شرعی یزید و یزیدیان این بوده که حضرت را به قتل برسانند و (العیاذ بالله) قاتلان آن حضرت، به دستور خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عمل کردهاند!
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🏴 ابن خلدون و ستیزهجویی
با شهادت سیّدالشهداء علیه السلام
🕯 ویژهنامه محرم (۹)
✍️ آیتالله سید علی میلانی
🔹 ابن خلدون مورخ نامی و مشهور، مقدّمهای بر کتاب تاریخ خود نوشته که با عنوان مقدمه ابن خلدون در محافل علمی معروف است. البته به این کتاب از بُعد خاصی توجّه کردهاند و شاید بعضی از نویسندگان کشور ما نیز از همان روی برای این کتاب و نویسندهاش احترام میگزارند.
حافظ سخاوی از بزرگان راویان حدیث و تاریخنگاران اهل تسنّن، در شرححال ابن خلدون مینویسد که استادم ابن حجر عسقلانی درباره دیدگاه استاد خودش ابوالحسن هیثمی، پیرامون ابن خلدون میگفت: ابوالحسن هیثمی را دیدم که به شدّت از ابن خلدون نکوهش میکرد و علیه او حرفهایی میزد.
🔹 ابن حجر در ادامه میگوید: از هیثمی علّت این موضعگیری را درباره ابن خلدون پرسیدم. او در پاسخ گفت:
«أنّه بلغه أنّه ذکر الحسین بن علی رضی اللّه عنهما فی تأریخه فقال: قتل بسیف جدّه.»
🌀 «چراکه ابن خلدون در تاریخ خود درباره حسین بن علی رضی اللّه عنهما میگوید:
آن شمشیری که حسین بن علی به توسّط آن به قتل رسیده، همان شمشیر جدّش پیامبر بوده است!»
🔹 ابن حجر میافزاید:
«فلمّا نطق شیخنا بهذه اللفظة أردفها بلعن ابن خلدون و سبّه و هو یبکی.» [۹]
🌀 «هنگامیکه شیخ ما این کلام را از قول ابن خلدون نقل کرد، بر او لعنت فرستاد و دشنام داد درحالیکه گریه میکرد و اشک میریخت!»
🔹 سپس سخاوی از ابن حجر عسقلانی نقل میکند که این کلام را در نسخه موجود از تاریخ ابن خلدون، نیافته است.
از اینجا معلوم میشود که نسخههای تاریخ ابن خلدون متفاوت بوده، ولی بنا بر نسخهای که در دست حافظ ابوالحسن هیثمی بوده، دیدگاه ابن خلدون درباره شهادت حسین بن علی، چنین بوده است. [۱۰]
🔹 این تصرفات در بسیاری از کتابهای تاریخی واقع شده است. آنگاهکه من به تاریخ ابن خلدون مراجعه کردم، متوجّه شدم که ناشر کتاب متذکر میشود که سه یا چهار صفحه از این کتاب حذف شده است [۱۱] و نسخهای از این چاپ که در اختیار من است، داستان کربلا و سیّدالشهداء علیهالسلام و کلام ابن خلدون و تاریخ این حادثه اصلاً وجود ندارد!
🔘 پینوشت:
◽️ ۹. الضوء اللامع: ۴ / ۱۴۷
◽️ ۱۰. الضوء اللامع: ۴ / ۱۴۷
◽️ ۱۱. تاریخ ابن خلدون: ۵ / ۵۰
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
امام حسین علیه السلام
عصر عاشورا
دختری بر جسم صد چاک پدر افتاده بود
وان بدن، آغوش بهر دخترش بگشاده بود
قتلگه محراب شد،دختر نماز عشق خواند
بوسههایش سجده بودوآن بدن سجاده بود
کعبنی پا در میانی کرد بهر تسلیت
بر حمایت عمهاش تا پای جان اِستاده بود
گر سپر زینب نمیشد کعبنی را بیگمان
جسم دختر هم کنار جسم باب افتاده بود
شاعر:علی انسانی
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
4_5938200566311159493.mp3
3.81M
خدای لاله من یاس من کو
حاج علی انسانی
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🌷رسالة الامام سيد العابدين علي بن الحسينالمعروفة برسالة الحقوق
🌸و أَمَّا حَقُ ذِي الْمَعْرُوفِ عَلَيْكَ فَأَنْ تَشْكُرَهُ وَ تَذْكُرَ مَعْرُوفَهُ وَ تَنْشُرَ لَهُ الْمَقَالَةَ الْحَسَنَةَ وَ تُخْلِصَ لَهُ الدُّعَاءَ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَإِنَّكَ إِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ كُنْتَ قَدْ شَكَرْتَهُ سِرّاً وَ عَلَانِيَةً ثُمَّ إِنْ أَمْكَنَ مُكَافَأَتُهُ بِالْفِعْلِ كَافَأْتَهُ وَ إِلَّا كُنْتَ مُرْصِداً لَهُ مُوَطِّناً نَفْسَكَ عَلَيْهَا
🌸در رساله حقوق امام سجاد علیه السلام آمده است:
«حق کسى که بتو نیکی کرده اینست که از او تشکر کنی و نیکی اش را یاد کنى و گفتار خیر را در باره او منتشر
کنى و میان خود و خدای سبحانه برایش دعای خالص کنى.
اگر این این کار را کردى او را در نهان و عیان قدردانى کردى و سپس اگر میسر شود خوبی او را با خوبی جبران کن و اگر نیازمند کمک نبود مراقب باش تا اگر مشکلی پیدا کرد فوراً به برای رفع مشکلش اقدام کنی»
📚تحف العقول، «رساله حقوق امام سجاد علیه السلام، ص255
@Alfetrah
❇️استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷شنیده شده بعضی ها که از اول میخواهند طلبه شوند میگویند: «میخواهم قاضی شوم»
قصد اینها چیست؟ اگر قصد این است که در آینده دارای شغل مهم و صاحب مقام و منصبی شوند و درآمدی بالا به دست آورند و کسب مال کنند، بسیار اشتباه میکنند و در مقام طلبگی موفق نمیشوند. اما اگر قصدشان از اینگونه اهداف اینست که در آینده بتوانند به نظام جمهوری اسلامی و کشور خدمت کنند و با این کارشان در حد توان مشکلی را از نظام اسلامی رفع نمایند، بسیار خوب است. ولی این تفکر هم بیاشکال نیست.
🌸بهتر است قصد این باشد که من نهایت سعی و تلاش خود را میکنم تا در حوزه هر چه بیشتر کسب تقوی، اخلاق و علم دین کنم تا در آینده هر کجا و در هر بخش به وجود من نیاز بود خدمت کنم؛ در قضاوت، تبلیغ، نویسندگی و... . خلاصه هر آنچه از عهده من برآید و وظیفه من باشد. این تفکر خوب و ارزشمند و مورد رضای خداوند متعال و امام زمان ارواحنافداه است.
@Alfetrah
🏴 روشی دیگر
🕯 ویژهنامه محرم (۱۰)
✍️ آیتالله سید علی میلانی
🔹 یکی دیگر از روشهای آنان منتشر نکردن احوالات اهلبیت علیهمالسلام است. آنان کتاب الطبقات الکبری ابن سعد را چاپ کردهاند، ولی از چاپ احوالات سیّدالشهداء علیهالسلام و داستان کربلا خودداری کردهاند. انگاری هرگز از کتاب طبقات ذکر نشده است! البته یکی از محققان نسخه خطّی آن را به دست آورده و احوالات حضرت سیّدالشهداء علیهالسلام را در جلدی جداگانه به چاپ رسانده است.
🔹 افزون بر آن، در همان مقدمه تاریخ که در اختیار ماست و شاید به فارسی نیز ترجمه شده باشد، فصلی بهعنوان «ولی عهد» وجود دارد که در آنجا به ولایتعهدی یزید در زمان معاویه میپردازد.
🔹 شاید ابن حجر آن عبارت را از آنجا نقل میکند. البتّه ابن خلدون در مقدمه به این مسئله چنانکه ابن حجر اشارهکرده، نپرداخته، ولی در این فصل به سیّدالشهداء علیهالسلام بسیار جسارت نموده و از یزید فراوان دفاع کرده و نهفقط از او، بلکه از معاویه و صحابهای که همراه یزید بودهاند، حمایت نموده است!
🔹 وی در آنجا مینویسد:
«حسین بن علی بیعت را شکست و این در حالی بود که صحابه رسول الله صلی الله علیه و آله معتقد بودند که ولایت یزید شرعیت دارد و حکومت او بر حق است و نباید علیه یزید قیام کرد ...!»
🔹 او باکمال تعصّب ورزی چنین وانمود میکند که گویا حضرت سیّدالشهداء علیهالسلام با یزید بیعت کرده و بعد پیمان خود را شکسته است. [۱۲]
🔹 نکته مهمی که از عبارت ابن خلدون برمیآید و در این بحث، بسیار اهمیت دارد، به میان آمدن پای معاویه و صحابه در داستان شهادت سیّدالشهداء علیهالسلام است.
🔘 پینوشت:
◽️ ۱۲. تاریخ ابن خلدون: ۵ / ۵۰
📚 منبع: کتاب حادثه عاشورا در گذر تاریخ با تلخیص
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
📌فضیلت زیارت امام حسین
علیه السلام در شب جمعه
♦️درجریان تشرّف حاج علي بغدادي به محضر مبارک حضرت ولی عصر
(عجل الله تعالی فرجه الشریف )
نقل شده است که مي گويد به آن
حضرت عرض کردم:
«مولاي ما!
روضه خوانان امام حسين (علیه السلام ) حديثي را نقل مي کنند که مردي در عالم رؤيا هودجي را در ميان زمين و آسمان ديد و پرسيد،
که چه کساني در اين هودج نشسته اند؟
پاسخ داده شد:
حضرت زهرا و خديجه کبري
سلام الله علیها پرسيد:
به کجا مي روند؟ جواب دادند:
امشب شب جمعه است و آنان براي زيارت امام حسين علیه السلام مي روند
و نيز ديد که از هودج، رُقعه هايي
مي ريزد و در آن مکتوب است:
براي زيارت کننده امام حسين
علیه السلام در شب جمعه،امان از آتش دوزخ است.
اکنون آيا اين حديث صحيح است؟
♦️حضرت فرمود:
«نَعَم زِيارَه الحُسَين فِي لَيلَهِ الجُمعَه اَمانُ مِن النّار يومَ القِيامَه؛
آري زيارت امام حسين علیه السلام
در شب جمعه امان از آتش دوزخ در
روز قيامت خواهد بود.
بحارالأنوار، جلد ۵۳صفحه ۳۱۵
صلی اللهُ علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
صلی اللهُ علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
صلی اللهُ علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
❇️استاد حاج آقا مجاهدی
🌷حضرت امیر صلوا ت الله علیه در سخنی میفرمایند: «اِنَّ أَوقاتَكَ أَجزاءُ عُمرِكَ فَلا تُنفِد لَكَ وَقتاً اِلّا فیما یُنجیكَ» (غرر الحكم و درر الكلم، ص 243) به یقین وقت و زمانهای شما جزء عمرتان به حساب می آیند؛ پس هیچ وقت و زمانی را صرف نکن مگر در آن چیزی که سبب نجات تو می شود».
🌸آیا فردای قیامت برای تلف نمودن و تضییع اوقات و امکاناتی که با وجوهات حضرت ولیعصر (ارواحنافداه) جهت تحصیل و تهذیب در اختیار ما قرار داده شد پاسخی داریم؟
🌸به یقین در قیامت همین ایّام و لحظه لحظه دوران عمر و طلبگیمان در پیشگاه خداوند متعال علیه ما شهادت خواهند داد که آری اوقاتش را صرف فضای مجازی، حواشی سیاسی و غیرضروری، مشاهده فیلم و سریال و ... نمود. مگر آنکه صد در صد این موارد، جهتِ الهی داشته باشند.
@Alfetrah
❇️استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷حاج شیخ اسماعیل اژه ای نقل می کرد:
در گذشته خیلی دور با عده ای از اهالی روستا سفری به کربلا داشتم. در آن سفر نمی توانستم غذای پختنی بخورم و غذایم نان و پنیر و ماست ساده بود. همسفرانم زیاد اصرار می کردند که من از غذای پخته آن ها بخورم ولی نمی توانستم؛ چرا که همه مصیبت های امام حسین علیه السلام و یارانش در نظرم بود و از گرسنگی و تشنگی آن ها گریه می کردم.
🌸یکبار تصمیم گرفتم که در برابر اصرار دوستانم برای خوردن غذای پخته مخالفت نکنم و با آنها همراهی کنم؛ وقتی سر سفره غذا نشستیم، لقمه ای برداشتم تا بخورم، آن را تا نزدیک دهان آوردم و هرچه کردم به دهانم ببرم، نتوانستم.
بی اختیار گریه ام گرفت و آن را به زمین گذاشتم. به یادم آمد که مگر امام حسین علیه السلام در کربلا غذای پخته خورد؟
در همان سفر یکی از خادمان حرم حسینی تربتی که از قبر آن حضرت علیه السلام برداشته بود به من هدیه داد. درآن زمان هنوز قبر حضرت علیه السلام با سنگ مرمر پوشیده نشده بود.
@Alfetrah
❇️حضرت آیتاللهخامنهای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را محکوم کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
🌷بسمهتعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّهی فرانسوی در اهانت به چهرهی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عِناد و کینهی شرارتبار دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعهی مسلمانان را آشکار ساخت.
بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد.
🌷این حرکت در این برههی زمانی میتواند، نیز به انگیزهی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهی حسّاس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند
🍀والله غالب علی امره
سیّدعلی خامنهای
@Alfetrah
❇️استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷اهل مراقبه و اخلاص اینگونه مواظبت می کنند که تعریف ها در آنها اثر نکند و آنها را از راه اخلاص خارج نکند. لذا عکسالعمل نشان میدهند و برخورد می کنند. اینکه در حدیثی از حضرت صادق آمده که: «بر چهره تعریف کنندگان از شما خاک بپاشید»، کنایه از مخالفت کردن با تعریف و تمجید دیگران است. تعریف و تمجید حتّی در کارهایی که انسان در آینده انجام خواهد داد تأثیر می گذارد؛ در این صورت است که دیگر، کارها خالص برای خدا نیست. یعنی انسان سعی می کند عملش را خوب جلوه دهد تا تعریف و تمجید دیگران درست در آمده و پا برجا بماند و به طور مثال دوباره او را برای سخنرانی دعوت نمایند. لذا هر گاه طلبه هنگام منبر احساس چنین خطری کرد، فوراً صدایش را پایین بیاورد و جملات را ناهماهنگ بگوید یا لحظاتی توقف کرده و چیزی نگوید؛ مانند کسی که مطلب را فراموش کرده است ولی مطلب را به شنوندگان برساند.
🌸غرض این است که ما نباید از خطر ریاکاری غافل شویم. این خطری است که همۀ ما را تهدید می کند. ما دوست داریم بیشتر برای جلب توجّه دیگران و خوش آمد آنها تظاهر به خوبی ها کنیم و خود را خوب، مقدّس، عابد، زاهد، عالم و... نشان دهیم. در طبیعت ما اظهار نیکی وجود دارد، امّا اظهار خوبی ها برای غیر خدا ریا است مثل اظهار سکوت، ذکر گفتن، گردن را کج کردن، نگاه و سر را پایین انداختن، آه ممتد کشیدن، بلند گذاشتن محاسن، لباس سفید و پاکیزه پوشیدن و...
🌸هر یک از این موارد در جای خودش نیک است و می تواند با اخلاص، سبب قُرب به حق شود ولی انجام هر یک از آنها برای اظهار تدیّن، تقدّس، تواضع، جلب قلوب دیگران و کسب محبوبیت، سبب بُعد از خدا و سقوط انسان از کمالات می شود.
@Alfetrah
شرط وصال
یكى از علماء بزرگ
(مرحوم آیة الله سید باقر مجتهد سیستانى
پدر آیة الله سید على سیستانى
ومرحوم سید محمود مجتهد سیستانى )
در مشهد مقدس براى آنكه به
محضر امام زمان عجل اللّه فرجه
شرفیاب شود ختم اربعین
زیارت عاشوراء را
در چهل جمعه هر هفته
در مسجدى از مساجد
شهر آغاز می كند
ایشان نقل میکردند:
در یكى از جمعه هاى آخرین ،
ناگهان شعاع نورى را مشاهده كردم
كه از خانه نزدیك آن مسجدى كه
من در آن مشغول به زیارت عاشورا
بودم مى تابید،
حال عجیبى به من دست داد،
از جاى برخاستم و بدنبال
آن نور به در آن خانه رفتم
خانه كوچك و فقیرانه اى بود،
از درون خانه نور عجیبى مى تابید.
در زدم وقتى در را باز كردند،
مشاهده كردم
حضرت ولى عصر امام زمان
روحی له الفداء
در یكى از اتاق هاى آن خانه
تشریف داشتند و در آن اتاق
جنازه اى را مشاهده كردم
كه پارچه اى سفید بروى
آن كشیده بودند،
وقتى من وارد شدم
واشك ریزان سلام كردم ،
حضرت بمن فرمودند:
چرا اینگونه دنبال من مى گردى
و رنج ها را متحمّل مى شوى؟
مثل این باشید
(اشاره به آن جنازه كردند)
تا من دنبال شما بیایم!
📌بعد فرمودند:
این بانوئى است كه در دوره
بى حجابى (رضا خان پهلوى )
هفت سال از خانه بیرون نیامده
مبادا نامحرم او را ببیند!
📚شيفتگان حضرت مهدى(عج)
ج ۳، ص ۱۵۸،
گوهر صدف، ص ۴۸
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🖤سلام امام زمانم🖤
برای آمدنت!
نه!
برای آوردنت!
جمعه به جمعه
ایستاده رو به روی کعبه
ندبه های انتظار خوانده ایم
"متی ترانا و نراک؟!"
برایمان حکم انتظار بریده اند
عجب سخت می گذرد...
حبس در زمانه ای شده ایم
که امام ما غائب است...
جانم به فدایت ای کسی که
'خدا برای ما باقی گذاشته است'...♥️
🕊أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🕊
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷ما طلبه ها باید بیش از دیگر اقشار جامعه مسئول وقت و اعمال خود باشیم. نباید وقت خود را صرفِ «هر چه دلمان خواست» کنیم. در قیامت دقیق و کامل باید پاسخگوی اعمال و رفتار خویش باشیم.
استاد ما ره می فرمود: «آیت الله احمدی میانجی ره از علامه طباطبایی ره تقاضای یک درس کرده بود. ایشان فرموده بودند: باید فکر و تأمّلی کنم. پس از چند بار مراجعه در نهایت فرموده بودند: من هنوز نتوانستم جوابی برای سؤال خداوند در قیامت - که چرا این درس را دادی؟ - آماده کنم»
☘️این گونه برخوردها از چنین بزرگانی حکایت از بازخواستی سخت دارد که در قیامت از چون بنده و شما به عنوان یک طلبه سؤال خواهد شد. بزرگانی همچون علامه طباطبایی ره که یک کتاب علمی و درسیِ حوزه را که می خواهد تدریس کند، با تفکر و تأمّل و آمادهِ جواب برای خداوند اقدام می کند. حال بقیۀ اعمال و رفتار ما باید چگونه باشد؟
@Alfetrah