🏴 اقرار به قاتل بودن یزید
و تأیید کار او
🕯 ویژهنامه محرم (۸)
✍️آیتالله سید علی میلانی
🔹 گروهی دیگر از علمای اهل تسنن در راستای مبارزه و خاموش نمودن چراغ هدایت، قلم را بهگونهای دیگر چرخانده و پا را فراتر نهاده و به قاتل بودن یزید اعتراف نمودهاند. آنان در این شیوه به کار یزید بن معاویه رنگ و لعابی شرعی زده و او را در این جنایت تأیید میکنند!
آنان میگویند: حکومت یزید، شرعی بوده و امام حسین علیهالسلام بر حکومت شرعی الهی قیام نموده است!
🔹 بهعبارتیدیگر، تکلیف شرعی یزید و یزیدیان این بوده که حضرت را به قتل برسانند و (العیاذ بالله) قاتلان آن حضرت، به دستور خود پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله عمل کردهاند!
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🏴 ابن خلدون و ستیزهجویی
با شهادت سیّدالشهداء علیه السلام
🕯 ویژهنامه محرم (۹)
✍️ آیتالله سید علی میلانی
🔹 ابن خلدون مورخ نامی و مشهور، مقدّمهای بر کتاب تاریخ خود نوشته که با عنوان مقدمه ابن خلدون در محافل علمی معروف است. البته به این کتاب از بُعد خاصی توجّه کردهاند و شاید بعضی از نویسندگان کشور ما نیز از همان روی برای این کتاب و نویسندهاش احترام میگزارند.
حافظ سخاوی از بزرگان راویان حدیث و تاریخنگاران اهل تسنّن، در شرححال ابن خلدون مینویسد که استادم ابن حجر عسقلانی درباره دیدگاه استاد خودش ابوالحسن هیثمی، پیرامون ابن خلدون میگفت: ابوالحسن هیثمی را دیدم که به شدّت از ابن خلدون نکوهش میکرد و علیه او حرفهایی میزد.
🔹 ابن حجر در ادامه میگوید: از هیثمی علّت این موضعگیری را درباره ابن خلدون پرسیدم. او در پاسخ گفت:
«أنّه بلغه أنّه ذکر الحسین بن علی رضی اللّه عنهما فی تأریخه فقال: قتل بسیف جدّه.»
🌀 «چراکه ابن خلدون در تاریخ خود درباره حسین بن علی رضی اللّه عنهما میگوید:
آن شمشیری که حسین بن علی به توسّط آن به قتل رسیده، همان شمشیر جدّش پیامبر بوده است!»
🔹 ابن حجر میافزاید:
«فلمّا نطق شیخنا بهذه اللفظة أردفها بلعن ابن خلدون و سبّه و هو یبکی.» [۹]
🌀 «هنگامیکه شیخ ما این کلام را از قول ابن خلدون نقل کرد، بر او لعنت فرستاد و دشنام داد درحالیکه گریه میکرد و اشک میریخت!»
🔹 سپس سخاوی از ابن حجر عسقلانی نقل میکند که این کلام را در نسخه موجود از تاریخ ابن خلدون، نیافته است.
از اینجا معلوم میشود که نسخههای تاریخ ابن خلدون متفاوت بوده، ولی بنا بر نسخهای که در دست حافظ ابوالحسن هیثمی بوده، دیدگاه ابن خلدون درباره شهادت حسین بن علی، چنین بوده است. [۱۰]
🔹 این تصرفات در بسیاری از کتابهای تاریخی واقع شده است. آنگاهکه من به تاریخ ابن خلدون مراجعه کردم، متوجّه شدم که ناشر کتاب متذکر میشود که سه یا چهار صفحه از این کتاب حذف شده است [۱۱] و نسخهای از این چاپ که در اختیار من است، داستان کربلا و سیّدالشهداء علیهالسلام و کلام ابن خلدون و تاریخ این حادثه اصلاً وجود ندارد!
🔘 پینوشت:
◽️ ۹. الضوء اللامع: ۴ / ۱۴۷
◽️ ۱۰. الضوء اللامع: ۴ / ۱۴۷
◽️ ۱۱. تاریخ ابن خلدون: ۵ / ۵۰
☑️ ادامه دارد ...
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
امام حسین علیه السلام
عصر عاشورا
دختری بر جسم صد چاک پدر افتاده بود
وان بدن، آغوش بهر دخترش بگشاده بود
قتلگه محراب شد،دختر نماز عشق خواند
بوسههایش سجده بودوآن بدن سجاده بود
کعبنی پا در میانی کرد بهر تسلیت
بر حمایت عمهاش تا پای جان اِستاده بود
گر سپر زینب نمیشد کعبنی را بیگمان
جسم دختر هم کنار جسم باب افتاده بود
شاعر:علی انسانی
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
4_5938200566311159493.mp3
3.81M
خدای لاله من یاس من کو
حاج علی انسانی
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🌷رسالة الامام سيد العابدين علي بن الحسينالمعروفة برسالة الحقوق
🌸و أَمَّا حَقُ ذِي الْمَعْرُوفِ عَلَيْكَ فَأَنْ تَشْكُرَهُ وَ تَذْكُرَ مَعْرُوفَهُ وَ تَنْشُرَ لَهُ الْمَقَالَةَ الْحَسَنَةَ وَ تُخْلِصَ لَهُ الدُّعَاءَ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ فَإِنَّكَ إِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ كُنْتَ قَدْ شَكَرْتَهُ سِرّاً وَ عَلَانِيَةً ثُمَّ إِنْ أَمْكَنَ مُكَافَأَتُهُ بِالْفِعْلِ كَافَأْتَهُ وَ إِلَّا كُنْتَ مُرْصِداً لَهُ مُوَطِّناً نَفْسَكَ عَلَيْهَا
🌸در رساله حقوق امام سجاد علیه السلام آمده است:
«حق کسى که بتو نیکی کرده اینست که از او تشکر کنی و نیکی اش را یاد کنى و گفتار خیر را در باره او منتشر
کنى و میان خود و خدای سبحانه برایش دعای خالص کنى.
اگر این این کار را کردى او را در نهان و عیان قدردانى کردى و سپس اگر میسر شود خوبی او را با خوبی جبران کن و اگر نیازمند کمک نبود مراقب باش تا اگر مشکلی پیدا کرد فوراً به برای رفع مشکلش اقدام کنی»
📚تحف العقول، «رساله حقوق امام سجاد علیه السلام، ص255
@Alfetrah
❇️استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷شنیده شده بعضی ها که از اول میخواهند طلبه شوند میگویند: «میخواهم قاضی شوم»
قصد اینها چیست؟ اگر قصد این است که در آینده دارای شغل مهم و صاحب مقام و منصبی شوند و درآمدی بالا به دست آورند و کسب مال کنند، بسیار اشتباه میکنند و در مقام طلبگی موفق نمیشوند. اما اگر قصدشان از اینگونه اهداف اینست که در آینده بتوانند به نظام جمهوری اسلامی و کشور خدمت کنند و با این کارشان در حد توان مشکلی را از نظام اسلامی رفع نمایند، بسیار خوب است. ولی این تفکر هم بیاشکال نیست.
🌸بهتر است قصد این باشد که من نهایت سعی و تلاش خود را میکنم تا در حوزه هر چه بیشتر کسب تقوی، اخلاق و علم دین کنم تا در آینده هر کجا و در هر بخش به وجود من نیاز بود خدمت کنم؛ در قضاوت، تبلیغ، نویسندگی و... . خلاصه هر آنچه از عهده من برآید و وظیفه من باشد. این تفکر خوب و ارزشمند و مورد رضای خداوند متعال و امام زمان ارواحنافداه است.
@Alfetrah
🏴 روشی دیگر
🕯 ویژهنامه محرم (۱۰)
✍️ آیتالله سید علی میلانی
🔹 یکی دیگر از روشهای آنان منتشر نکردن احوالات اهلبیت علیهمالسلام است. آنان کتاب الطبقات الکبری ابن سعد را چاپ کردهاند، ولی از چاپ احوالات سیّدالشهداء علیهالسلام و داستان کربلا خودداری کردهاند. انگاری هرگز از کتاب طبقات ذکر نشده است! البته یکی از محققان نسخه خطّی آن را به دست آورده و احوالات حضرت سیّدالشهداء علیهالسلام را در جلدی جداگانه به چاپ رسانده است.
🔹 افزون بر آن، در همان مقدمه تاریخ که در اختیار ماست و شاید به فارسی نیز ترجمه شده باشد، فصلی بهعنوان «ولی عهد» وجود دارد که در آنجا به ولایتعهدی یزید در زمان معاویه میپردازد.
🔹 شاید ابن حجر آن عبارت را از آنجا نقل میکند. البتّه ابن خلدون در مقدمه به این مسئله چنانکه ابن حجر اشارهکرده، نپرداخته، ولی در این فصل به سیّدالشهداء علیهالسلام بسیار جسارت نموده و از یزید فراوان دفاع کرده و نهفقط از او، بلکه از معاویه و صحابهای که همراه یزید بودهاند، حمایت نموده است!
🔹 وی در آنجا مینویسد:
«حسین بن علی بیعت را شکست و این در حالی بود که صحابه رسول الله صلی الله علیه و آله معتقد بودند که ولایت یزید شرعیت دارد و حکومت او بر حق است و نباید علیه یزید قیام کرد ...!»
🔹 او باکمال تعصّب ورزی چنین وانمود میکند که گویا حضرت سیّدالشهداء علیهالسلام با یزید بیعت کرده و بعد پیمان خود را شکسته است. [۱۲]
🔹 نکته مهمی که از عبارت ابن خلدون برمیآید و در این بحث، بسیار اهمیت دارد، به میان آمدن پای معاویه و صحابه در داستان شهادت سیّدالشهداء علیهالسلام است.
🔘 پینوشت:
◽️ ۱۲. تاریخ ابن خلدون: ۵ / ۵۰
📚 منبع: کتاب حادثه عاشورا در گذر تاریخ با تلخیص
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
📌فضیلت زیارت امام حسین
علیه السلام در شب جمعه
♦️درجریان تشرّف حاج علي بغدادي به محضر مبارک حضرت ولی عصر
(عجل الله تعالی فرجه الشریف )
نقل شده است که مي گويد به آن
حضرت عرض کردم:
«مولاي ما!
روضه خوانان امام حسين (علیه السلام ) حديثي را نقل مي کنند که مردي در عالم رؤيا هودجي را در ميان زمين و آسمان ديد و پرسيد،
که چه کساني در اين هودج نشسته اند؟
پاسخ داده شد:
حضرت زهرا و خديجه کبري
سلام الله علیها پرسيد:
به کجا مي روند؟ جواب دادند:
امشب شب جمعه است و آنان براي زيارت امام حسين علیه السلام مي روند
و نيز ديد که از هودج، رُقعه هايي
مي ريزد و در آن مکتوب است:
براي زيارت کننده امام حسين
علیه السلام در شب جمعه،امان از آتش دوزخ است.
اکنون آيا اين حديث صحيح است؟
♦️حضرت فرمود:
«نَعَم زِيارَه الحُسَين فِي لَيلَهِ الجُمعَه اَمانُ مِن النّار يومَ القِيامَه؛
آري زيارت امام حسين علیه السلام
در شب جمعه امان از آتش دوزخ در
روز قيامت خواهد بود.
بحارالأنوار، جلد ۵۳صفحه ۳۱۵
صلی اللهُ علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
صلی اللهُ علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
صلی اللهُ علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
❇️استاد حاج آقا مجاهدی
🌷حضرت امیر صلوا ت الله علیه در سخنی میفرمایند: «اِنَّ أَوقاتَكَ أَجزاءُ عُمرِكَ فَلا تُنفِد لَكَ وَقتاً اِلّا فیما یُنجیكَ» (غرر الحكم و درر الكلم، ص 243) به یقین وقت و زمانهای شما جزء عمرتان به حساب می آیند؛ پس هیچ وقت و زمانی را صرف نکن مگر در آن چیزی که سبب نجات تو می شود».
🌸آیا فردای قیامت برای تلف نمودن و تضییع اوقات و امکاناتی که با وجوهات حضرت ولیعصر (ارواحنافداه) جهت تحصیل و تهذیب در اختیار ما قرار داده شد پاسخی داریم؟
🌸به یقین در قیامت همین ایّام و لحظه لحظه دوران عمر و طلبگیمان در پیشگاه خداوند متعال علیه ما شهادت خواهند داد که آری اوقاتش را صرف فضای مجازی، حواشی سیاسی و غیرضروری، مشاهده فیلم و سریال و ... نمود. مگر آنکه صد در صد این موارد، جهتِ الهی داشته باشند.
@Alfetrah
❇️استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷حاج شیخ اسماعیل اژه ای نقل می کرد:
در گذشته خیلی دور با عده ای از اهالی روستا سفری به کربلا داشتم. در آن سفر نمی توانستم غذای پختنی بخورم و غذایم نان و پنیر و ماست ساده بود. همسفرانم زیاد اصرار می کردند که من از غذای پخته آن ها بخورم ولی نمی توانستم؛ چرا که همه مصیبت های امام حسین علیه السلام و یارانش در نظرم بود و از گرسنگی و تشنگی آن ها گریه می کردم.
🌸یکبار تصمیم گرفتم که در برابر اصرار دوستانم برای خوردن غذای پخته مخالفت نکنم و با آنها همراهی کنم؛ وقتی سر سفره غذا نشستیم، لقمه ای برداشتم تا بخورم، آن را تا نزدیک دهان آوردم و هرچه کردم به دهانم ببرم، نتوانستم.
بی اختیار گریه ام گرفت و آن را به زمین گذاشتم. به یادم آمد که مگر امام حسین علیه السلام در کربلا غذای پخته خورد؟
در همان سفر یکی از خادمان حرم حسینی تربتی که از قبر آن حضرت علیه السلام برداشته بود به من هدیه داد. درآن زمان هنوز قبر حضرت علیه السلام با سنگ مرمر پوشیده نشده بود.
@Alfetrah
❇️حضرت آیتاللهخامنهای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را محکوم کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
🌷بسمهتعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّهی فرانسوی در اهانت به چهرهی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عِناد و کینهی شرارتبار دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعهی مسلمانان را آشکار ساخت.
بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است. سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد.
🌷این حرکت در این برههی زمانی میتواند، نیز به انگیزهی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند. ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهی حسّاس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند
🍀والله غالب علی امره
سیّدعلی خامنهای
@Alfetrah
❇️استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷اهل مراقبه و اخلاص اینگونه مواظبت می کنند که تعریف ها در آنها اثر نکند و آنها را از راه اخلاص خارج نکند. لذا عکسالعمل نشان میدهند و برخورد می کنند. اینکه در حدیثی از حضرت صادق آمده که: «بر چهره تعریف کنندگان از شما خاک بپاشید»، کنایه از مخالفت کردن با تعریف و تمجید دیگران است. تعریف و تمجید حتّی در کارهایی که انسان در آینده انجام خواهد داد تأثیر می گذارد؛ در این صورت است که دیگر، کارها خالص برای خدا نیست. یعنی انسان سعی می کند عملش را خوب جلوه دهد تا تعریف و تمجید دیگران درست در آمده و پا برجا بماند و به طور مثال دوباره او را برای سخنرانی دعوت نمایند. لذا هر گاه طلبه هنگام منبر احساس چنین خطری کرد، فوراً صدایش را پایین بیاورد و جملات را ناهماهنگ بگوید یا لحظاتی توقف کرده و چیزی نگوید؛ مانند کسی که مطلب را فراموش کرده است ولی مطلب را به شنوندگان برساند.
🌸غرض این است که ما نباید از خطر ریاکاری غافل شویم. این خطری است که همۀ ما را تهدید می کند. ما دوست داریم بیشتر برای جلب توجّه دیگران و خوش آمد آنها تظاهر به خوبی ها کنیم و خود را خوب، مقدّس، عابد، زاهد، عالم و... نشان دهیم. در طبیعت ما اظهار نیکی وجود دارد، امّا اظهار خوبی ها برای غیر خدا ریا است مثل اظهار سکوت، ذکر گفتن، گردن را کج کردن، نگاه و سر را پایین انداختن، آه ممتد کشیدن، بلند گذاشتن محاسن، لباس سفید و پاکیزه پوشیدن و...
🌸هر یک از این موارد در جای خودش نیک است و می تواند با اخلاص، سبب قُرب به حق شود ولی انجام هر یک از آنها برای اظهار تدیّن، تقدّس، تواضع، جلب قلوب دیگران و کسب محبوبیت، سبب بُعد از خدا و سقوط انسان از کمالات می شود.
@Alfetrah
شرط وصال
یكى از علماء بزرگ
(مرحوم آیة الله سید باقر مجتهد سیستانى
پدر آیة الله سید على سیستانى
ومرحوم سید محمود مجتهد سیستانى )
در مشهد مقدس براى آنكه به
محضر امام زمان عجل اللّه فرجه
شرفیاب شود ختم اربعین
زیارت عاشوراء را
در چهل جمعه هر هفته
در مسجدى از مساجد
شهر آغاز می كند
ایشان نقل میکردند:
در یكى از جمعه هاى آخرین ،
ناگهان شعاع نورى را مشاهده كردم
كه از خانه نزدیك آن مسجدى كه
من در آن مشغول به زیارت عاشورا
بودم مى تابید،
حال عجیبى به من دست داد،
از جاى برخاستم و بدنبال
آن نور به در آن خانه رفتم
خانه كوچك و فقیرانه اى بود،
از درون خانه نور عجیبى مى تابید.
در زدم وقتى در را باز كردند،
مشاهده كردم
حضرت ولى عصر امام زمان
روحی له الفداء
در یكى از اتاق هاى آن خانه
تشریف داشتند و در آن اتاق
جنازه اى را مشاهده كردم
كه پارچه اى سفید بروى
آن كشیده بودند،
وقتى من وارد شدم
واشك ریزان سلام كردم ،
حضرت بمن فرمودند:
چرا اینگونه دنبال من مى گردى
و رنج ها را متحمّل مى شوى؟
مثل این باشید
(اشاره به آن جنازه كردند)
تا من دنبال شما بیایم!
📌بعد فرمودند:
این بانوئى است كه در دوره
بى حجابى (رضا خان پهلوى )
هفت سال از خانه بیرون نیامده
مبادا نامحرم او را ببیند!
📚شيفتگان حضرت مهدى(عج)
ج ۳، ص ۱۵۸،
گوهر صدف، ص ۴۸
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
🖤سلام امام زمانم🖤
برای آمدنت!
نه!
برای آوردنت!
جمعه به جمعه
ایستاده رو به روی کعبه
ندبه های انتظار خوانده ایم
"متی ترانا و نراک؟!"
برایمان حکم انتظار بریده اند
عجب سخت می گذرد...
حبس در زمانه ای شده ایم
که امام ما غائب است...
جانم به فدایت ای کسی که
'خدا برای ما باقی گذاشته است'...♥️
🕊أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج🕊
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷ما طلبه ها باید بیش از دیگر اقشار جامعه مسئول وقت و اعمال خود باشیم. نباید وقت خود را صرفِ «هر چه دلمان خواست» کنیم. در قیامت دقیق و کامل باید پاسخگوی اعمال و رفتار خویش باشیم.
استاد ما ره می فرمود: «آیت الله احمدی میانجی ره از علامه طباطبایی ره تقاضای یک درس کرده بود. ایشان فرموده بودند: باید فکر و تأمّلی کنم. پس از چند بار مراجعه در نهایت فرموده بودند: من هنوز نتوانستم جوابی برای سؤال خداوند در قیامت - که چرا این درس را دادی؟ - آماده کنم»
☘️این گونه برخوردها از چنین بزرگانی حکایت از بازخواستی سخت دارد که در قیامت از چون بنده و شما به عنوان یک طلبه سؤال خواهد شد. بزرگانی همچون علامه طباطبایی ره که یک کتاب علمی و درسیِ حوزه را که می خواهد تدریس کند، با تفکر و تأمّل و آمادهِ جواب برای خداوند اقدام می کند. حال بقیۀ اعمال و رفتار ما باید چگونه باشد؟
@Alfetrah
عارف بزرگ شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی رضوان الله علیه
عمده نظر در دو مطلب است:
♦️یکی غذای حلال
♦️دوم توجه در نماز
و اصلاح آن
اگر این دو درست باشد
باقی درست میشود.
عمده همً حقیر، اصلاح قلب است
و ذکر « یا حی و یا قیوم»
سحرگاه برای همین است.
بینالطلوعین را به چهار قسمت تقسیم کنید:
یکی اذکار و تسبیح،
دیگر ادعیه،
سوم قرائت قرآن
و بالاخره فکری در اعمال روز گذشته
اگر موفق به طاعتی بودهاید، شکری کنید و اگر خدای نکرده ابتلا به معصیتی
شده اید، استغفار کنید.
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
علامه سيدمحمدحسين
حسینی تهرانی قدًس سِرّه
سالک که آخر شب و بین الطلوعین
بیدار نباشد ، به جایی نمی رسد
هزار سال هم زحمت بکشد
فایده ندارد
این دستور اساسی است
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
❇️استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷توصیه شده که نمازِ روز سوم ماه صفر را بخوانید.
🌸کیفیت نماز به این صورت است:
دو ركعت نماز، در ركعت اول، حمد و سوره فتح ‹‹إنا فتحنا›> و در رکعت دوم حمد و سوره توحيد بخواند و بعد از سلام صد مرتبه صلوات بفرستد و صد مرتبه بگويد:
‹‹اللَّهُمَّ الْعَنْ آلَ أَبِي سُفْيَانَ››
و صد مرتبه استغفار كند سپس حاجت خود را بخواهد.
@Alfetrah
❇️امام حسن مجتبی علیه السلام فرمود:
🌷لاَ تُجَاهِدِ الطَّلَبَ جِهَادَ اَلْغَالِبِ وَ لاَ تَتَّكِلْ عَلَى اَلْقَدَرِ اِتِّكَالَ اَلْمُسْتَسْلِمِ فَإِنَّ اِبْتِغَاءَ اَلْفَضْلِ مِنَ اَلسُّنَّةِ وَ اَلْإِجْمَالَ فِي اَلطَّلَبِ مِنَ اَلْعِفَّةِ وَ لَيْسَتِ اَلْعِفَّةُ بِدَافِعَةٍ رِزْقاً وَ لاَ اَلْحِرْصُ بِجَالِبٍ فَضْلاً فَإِنَّ اَلرِّزْقَ مَقْسُومٌ وَ اِسْتِعْمَالَ اَلْحِرْصِ اِسْتِعْمَالُ اَلْمَأْثَمِ.
🌸در طلب روزي مانند كسي كه براي پيروزي پيكار مي كند، مكوش و به تقدير نيز چندان تكيه مكن كه مانند شخص تسليم شده هيچ تلاشي نكني؛ در جستجوي فضل و روزیِ خدا برآمدن، از سنت است و انتخاب راه اعتدال در طلب روزي از عفت است.
نه عفت مانع روزي است و نه حرص سبب افزايش روزي است. چرا كه روزي قسمت شده است و حرص ورزي موجب افتادن در ورطه گناه است.
📚تحف العقول، ص 404
@Alfetrah
ندای سعادت:
🏴 #معنای_زهد_ثروت_فقر_سخاوت
از #امام_حسن- عليه السّلام- پرسيدند:
🏴 «ما الزهدُ؟ قال: الرغبة فى التَقوى و الزَهادَةُ فى الدنيا.» #زهد چيست؟ فرمود: ميل به پرهيزگارى و بى رغبتى در دنيا.
🏴 «فَما الغِنَى قال: رضِى النَفسِ بِما قُسِّم لَها و إن قلَّ.» #ثروت_و_دارايى چيست؟ فرمود: خشنودى نفس از قسمتش، هر چند اندك باشد.
🏴 «فما الفَقُر؟ قال: شَرَهُ النفسِ إلى كُلّ شىءٍ.» #تنگدستى_و_ندارى چيست؟ فرمود: حريص بودن نفس به هر چيزى.
🏴«فما الجودُ؟ قال: بَذلُ المَجهودِ.» #جود_و_سخاوت چيست؟ فرمود: بخشيدن به اندازه توانايى.
📚بحارالانوار؛ ج75، ص 103 تا 110، به نقل از کتاب پاسداران حریم عشق، تالیف آیة الله سعادت پرور ره 🌱
https://eitaa.com/Nedaysaadat
https://t.me/maareffetratتلگرام
@Alfetrahایتا
❇️استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷از جمله واژگان غریب و محجور در میان عموم افراد جامعه، واژه شکر و سپاس در برابر الطاف و عنایات خداوند متعال و ائمه معصومین علیهم السلام است. شکر و سپاس در حالی به فراموشی سپرده شده است که اولین واجبات بر هر بندهای میباشد. امرالمؤمنین میفرمایند: «اول ما یَحِبُ عَلَیکُم للهِ سبحانَه شکرُ أیادِیه وَ ابتِغاءُ مَراضِیه». اولین چیزی که نسبت به خدای سبحان بر شما واجب و لازم است، شکر نعمتهای او و به دست آوردن خوشنودی اوست.
🌷هنگام مشکلات و درخواست حوائج، به شدت به تضرّع و توسّل میپردازیم امّا پس از برآورده شدن خواسته خویش، فضل و لطفِ کریمانه محبوب، فراموش میگردد. ‹‹إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لٰکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا يَشْکُرُونَ›› هر چند که غفلت از شکرگزاری از جمله معاصی محسوب نمیگردد امّا در عالم ادب و بندگی، همچون «ذَنبٌ لایُغفَر» گناه نابخشودنی است.
@Alfetrah
❇️استاد حاج آقا مجاهدی:
🌷از جمله اشتباهاتی که در میان بسیاری از والدین وجود دارد آن است که:
🌸فکر می کنند همین اندازه که برای فرزندانشان وسایل بازی را تهیه کنند، کفایت میکند و سرگرم میشوند. یا آن که میگوید: بله، برای فرزندم وقت میگذرام. اما به چه صورت؟ آقا بچه را کنار خود و یا بر پای خود مینشاند اما سرگرم فضای مجازی است و بچه هم برای خود بازی میکند. نخیر!
🌸باید همراه او کودکی کنید، بازی کنید، بدوید، کشتی بگیرید، آداب را به تدریج و با زبان خودشان به آنها آموزش بدهید تا نیاز با شما بودن در وجود بچه ها تأمین شود. مخصوصاً تا هفت سالگی باید به خواستهها و نیازهای آنها رسیدگی شود و به خصوص مادران که برای نظافت، حمام، وضع ظاهری، تربیت و صحبت کردن با کودکانشان باید وقت بگذارند.
@Alfetrah