👈مثال از جنس اول و جنس دوم
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه دهم❇️
👈 طنین صوت
ویژگی سوم صوت طنین است که جزو سه ویژگی است که هم در اصوات موسیقائی و هم غیر موسیقائی خود را نشان می دهد. به طنین تعبیرات مختلفی داده می شود، بسیاری آن را به عنوان رنگ صدا یا حتی زنگ صدا می شناسند.
تعریف طنین عبارتست از:
کیفیتی است در صدا که موجب تمایز و تفاوت اصوات هم شدت و هم ارتفاع می شود. یعنی اگر ما فرض کنیم که دو صدای مختلف از دو ساز مختلف مثل ویولون یا فلوت با یک شدت و در یک ارتفاع صوتی شروع به نواختن یک پرده مثل Mi بکنند، آن چیزی که باعث می شود این دو صدا را از هم متفاوت بشنویم فقط طنین آن صدا می تواند باشد. در واقع طنین شخصیت ذاتی یک صدا است که به عوامل مختلفی هم بستگی دارد. در کشورهای عربی طنین صدا را به عنوان جمال صوت می شناسند. نکته ای که در اینجا مطرح است این است که عده ای گمان می کنند که بعضی از صداها دارای طنین است و بعضی دیگر دارای طنین نیست. در حالی که این جمله غلط است.
تمامی اصوات دارای طنین مخصوص به خودشان می باشند. و طنین جزو ذات و شخصیت صدا است و از عوامل و مواردی است که از صدا تفکیک ناپذیر است. اما بهتر است در مورد کسانی که صدای زیباتری دارند بگوئیم که طنین زیباتری دارند یا آنهائی که از نظر طنین زیبا نیستند بگوئیم طنین نازیبا دارند
#آموزش_مبحث_صوت_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
❇️جلسه دهم❇️
👈مفهوم انتقال , تصویر و قفله
می دانیم که در موسیقی 2 نوع انتقال وجود دارد :
1 – انتقال از نغمه ای به نغمه دیگر : مثلا مقامی را داریم اجراء می کنیم، از این مقام منتقل می شویم به مقامی دیگر. مثل انتقال از مقام بیات به مقام صبا که در تلاوت قاریان مصری به وفور دیده می شود یا از مقام حجاز به مقام سه گاه و …
2 – انتقال مقام از درجه ای به درجه دیگر:مثلا باید مقام عجم را از درجه Si خواند ولی ارتفاع صدای ما در حدی نیست که درجه Si را اجراء کنیم، به جای اینکه مقام عجم را از درجه Si بخوانیم، به درجه Mi منتقل شده و مقام عجم را از این درجه اجراء می کنیم. در واقع جای استقرار یا ارتکاز مقام را تغییر می دهیم. این در واقع تعریف همان تصویر است که دیگر در موسیقی به آن انتقال نمی گویند، بلکه به معنای انتقال درجه می باشد. به عنوان مثال عده ای مقام چهارگاه و مقام عجم را یکی می دانند،
به دلیل اینکه جنس اول هر دو مقام درجات یکسانی دارند. به عبارتی بسیاری مقام چهارگاه را تصویر مقام عجم می دانند و به آن مصور المقام می گویند.(مصور مقام عجم). البته بعدا گفته خواهد شد که مقام چهارگاه مقام فرعی است از مقام عجم، که یک تفاوتی در درجاتش با مقام عجم دارد.
پس مفهوم تصویر به این معنا است که درجه طبیعی یک مقام را به درجات پائین تر یا بالاتر تغییر بدهیم.
نکته : در تلاوت قرآن که معمولا با مقام بیات شروع می شود هیچ کدام از قراء مصری از درجه اصلی آن مقام شروع نمی کنند. در واقع تصویر مقامات در تلاوت قرآن انجام میگیرد، مگر اینکه قاری صدای بم خیلی قوی داشته باشد تا بتواند درجات را در جای صحیح خودش اجراء کند.
معمولا همیشه 1 یا 2 درجه بالاتر از درجه اصلی، مقامات اجراء می شوند.
بنابراین مجموع نغماتی که در تلاوت قرآن استفاده می شود، اینها تصویر مقامات اصلی هستند. مثل اینکه ما برای شخصی مقامی را زمزمه می کنیم و در واقع آن مقام در درجه صوتی بالایی اجراء می شود.
مفهوم قفله(به فتح قاف و سکون فاء) که جمع آن را قفلات(به فتح قاف و فاء) می گویند : به قسمت پایانی یک لحن که زیبائی خاصی به لحن می بخشد و اعلام می کند که این لحن تمام شد،قفله گویند. قفلات در موسیقی مقامی عرب از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و در سبک های مختلف نیز این قفلات متفاوت شنیده می شوند.
بنابراین اگر کسی قفلات را رعایت نکرد، یعنی حالت پایانی نغمات را اجراء نکند،
در حالت انتظار ملودی را باقی گذاشته است و شنونده متوجه پایان یافتن این لحن نخواهد شد
#آموزش_مبحث_لحن_استاد_شاه_میوه_اصفهانی
https://eitaa.com/alhanqurani
13.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#قرآن_و_الحان_استاد_ابوالقاسمی
❇️جلسه پنجم❇️
👈جایگاه تقلید در آموزش قرآن
🔹استاد احمد ابوالقاسمی در پنجمین جلسه آموزش صوت و لحن قرآن به موضوع دلایل تقلید در آموزش قرآن می پردازد.
https://eitaa.com/alhanqurani
8.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تلاوتهای_ماندگار
❇️تلاوت استاد
مصطفی اسماعیل ❇️
👈 سوره های قمر، تین، قدر
🔹این تلاوت از زیباترین تلاوت های تصویری به جا مانده از اکبر القراء، استاد شیخ مصطفی اسماعیل می باشد که در مسجد امام حسین علیه السلام در مصر اجرا گردیده است.
#تلاوتهای_ماندگار
@alhanqurani