eitaa logo
سوالات و شبهات
516 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
15 فایل
✍از من بگیر 🔸 مرحوم علامه حسن‌زاده آملی رحمة الله: 🔹 الهی؛ همه می گویند بده، من میگویم بگیر. بگیر از من هر آنچه باعث دوری از تو میشود
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
رهبر انقلاب «مدظله العالی» : آن مردی که می رود جلوی دشمن و واهمه نمی کند و در همه ی میدان ها نه خستگی میفهمد ، نه سرما میفهمد ، نه گرما میفهمد ، اگر چنانچه در درون خودش در آن جهاد اکبر پیروز نشده بود ، این جور نمیتوانست جلوی   دشمن برود.
سوال: چرا حاج قاسم را ترور کردند؟!؟ حاج قاسم سلیمانی به‌عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، نقشی بی‌بدیل در برقراری و حفظ امنیت منطقه ایفا کرد. این نقش با شجاعت، تدبیر، و نگاه استراتژیک او همراه بود که توانست تهدیدات گسترده‌ای را از مرزهای ایران و کشورهای منطقه دور کند. در ادامه، به برخی از مهم‌ترین جنبه‌های نقش حاج قاسم در امنیت منطقه اشاره می‌کنیم: --- ۱_مبارزه با تروریسم و شکست داعش یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای حاج قاسم، نابودی داعش بود. - داعش به‌عنوان یک تهدید جدی، امنیت کشورهای منطقه، به‌ویژه عراق و سوریه، را به خطر انداخته بود. - حاج قاسم با فرماندهی میدانی و طراحی عملیات‌های دقیق، نیروهای مقاومت را سازماندهی کرد و با همکاری ارتش‌های عراق و سوریه، این گروه تروریستی را شکست داد. - شکست داعش به معنای پایان تهدید تروریستی علیه ایران و سایر کشورهای منطقه بود. ۲_تقویت محور مقاومت حاج قاسم با تقویت گروه‌های مقاومت در کشورهای مختلف، دیواری مستحکم در برابر نفوذ دشمنان ایجاد کرد: حزب‌الله لبنان: نقش مستقیم در تجهیز و آموزش نیروهای حزب‌الله برای مقابله با رژیم صهیونیستی. حشدالشعبی عراق: سازماندهی نیروهای مردمی برای مبارزه با داعش و تضمین امنیت عراق. انصارالله یمن: حمایت معنوی و مشورتی در مقابله با تجاوزات ائتلاف سعودی. این اقدامات نه‌تنها امنیت منطقه را تضمین کرد، بلکه مانع از پیشروی نیروهای متجاوز شد. ۳_ حفظ ثبات دولت‌های قانونی حاج قاسم همواره از دولت‌های قانونی در برابر توطئه‌های خارجی دفاع کرد: در سوریه: حمایت از دولت بشار اسد و جلوگیری از سقوط این کشور به دست تروریست‌ها و نیروهای نیابتی غرب. در عراق: مقابله با تجزیه‌طلبی و تلاش برای تقویت وحدت ملی عراق. این اقدامات باعث شد کشورها از فروپاشی نجات یابند و به‌عنوان محورهای مقاومت در برابر نفوذ بیگانگان بایستند. ۴_ ایجاد امنیت برای ایران حاج قاسم امنیت ایران را نه‌تنها در داخل مرزها، بلکه در عمق استراتژیک منطقه تأمین کرد: - ایجاد عمق استراتژیک برای ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن، مانع نزدیکی دشمنان به مرزهای ایران شد. - نابودی گروه‌های تروریستی و خنثی‌سازی توطئه‌های امنیتی در کشورهای همسایه، امنیت پایدار ایران را تضمین کرد. ۵_ ایجاد بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی حاج قاسم با تقویت نیروهای مقاومت، تهدیدات رژیم صهیونیستی را کاهش داد: - تجهیز و آموزش نیروهای حزب‌الله به‌گونه‌ای که امروز یکی از مهم‌ترین عوامل بازدارندگی در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند. - هماهنگی میان گروه‌های مقاومت فلسطینی برای مقابله با اشغالگری و تهدیدات صهیونیستی. ۶_ خنثی‌سازی نقشه‌های آمریکا حاج قاسم با درک عمیق از سیاست‌های استعماری آمریکا، بسیاری از نقشه‌های آن‌ها را در منطقه خنثی کرد: - شکست پروژه "خاورمیانه بزرگ" که هدف آن تضعیف دولت‌های اسلامی و تجزیه منطقه بود. - مقابله با حضور نظامی آمریکا در عراق و سایر نقاط منطقه از طریق تقویت گروه‌های مردمی و ملی. ۷_الهام‌بخش وحدت میان ملت‌های منطقه حاج قاسم توانست فراتر از مرزهای قومی و مذهبی عمل کند: - ایجاد اتحاد میان شیعه و سنی در مبارزه با دشمنان مشترک. - تلاش برای ایجاد همگرایی میان ملت‌های منطقه برای مقابله با نفوذ خارجی. --- ✅ کلام آخر حاج قاسم سلیمانی با استراتژی‌های هوشمندانه و اقدامات قاطعانه، نه‌تنها امنیت ایران، بلکه امنیت کل منطقه را تضمین کرد. او نشان داد که امنیت واقعی تنها با ایستادگی، اتحاد و مقاومت در برابر دشمنان به دست می‌آید. یاد و راه او، چراغ راه همه کسانی است که برای امنیت، عزت و استقلال ملت‌های منطقه مبارزه می‌کنند. و ایفاء این نقش موثر موجب عصبانیت و خشم مستکبرین شد و علی‌رغم تلاش چند ساله برای مقابله با سردار، در نهایت اقدام به ترور ایشان کردند و به قدری این تصمیم مهم بود که دونالد ترامپ شخصا فرماندهی عملیات فرودگاه بغداد را به عهده گرفت.
نشریه های دنیای غرب در مورد حاج قاسم سلیمانی چه گفتند؟
💠اعمال ماه رَجَبُ المُرَجّب أیْنَ الرَّجبیّون رعایت كنندگان حرمت ماه رجب و عاملین به اعمال آن را "رجبیون" نامند. در قیامت فرشته ای ندا می دهد«أین الرجبیون»كجایند افرادی كه ماه رجب را محترم شمرده و اعمالی از آن را انجام داده اند. امام موسی کاظم (ع) فرموده اند:👇 رجب نام نهری است در بهشت؛ که از شیر، سفیدتر و از عسل، شیرین تر است. هر کس یک روز از آن را روزه بدارد، خداوند از آن نهر به او بیاشامد. مهمترین اعمال ماه رجب عبارتنداز:👇 ۱-روزه گرفتن در این ماه مخصوصاً روزه ( روز اول، نیمه و پایان ماه) ۲-غسل اولین روز ونیمه ماه وآخر ماه رجب ۳-استغفارکردن وذکرگفتن 🔘خلاصه اذکار ماه رجب المرجب 🔹در طول ماه رجب ۱۰۰ مرتبه بگوید:👇 «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَحْدَهُ لا شَرِیكَ لَهُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» 🔸در طول ماه رجب هزار مرتبه:👇 «لا إِلٰهَ إِلا اللهُ» 🔹در طول ماه رجب روزانه هفتاد مرتبه بگوید:👇 «أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ» 🔸درطول ماه رجب صد مرتبه ذکر بگوید:👇 «أَسْتَغْفِرُ اللهَ ذُوالْجَلالِ وَ الْإِكْرَامِ مِنْ جَمِیعِ الذُّنُوبِ وَ الْآثَامِ» 🔹در طول ماه رجب:👇 «هزار یا صد مرتبه سوره توحید «قل هو الله أحد» را بخواند. 🔸روزانه ۱۰ مرتبه بگوید:👇 «أَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذِى لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سؤال: کسی که اهل نماز و روزه و ذکر و هیئت و...... مطمئناً اهل بهشته؟ جواب: اهل نماز و روزه و ذکر و تسبیح یک جنبه قضیه است و ترک گناهان هم جنبه دیگه آن است چرا که قرآن در خصوص بهشت میفرماید بهشت دارالسلام است ما باید خودرا پاک پاک کنیم قلب خود رااز کینه حرص حسد تکبر پاک کنیم زیرا آنجا قلبی که درآن کینه حسد غیبت باشد را راه نمی دهند لَهُمْ دَارُ السَّلاَمِ عِندَ رَبِّهِمْ وَاللّهُ يَدْعُو إِلَى دَارِ السَّلاَمِ فرمود خدا شما رابه بهشت فرا می خوانَد🌻 در دارالسلام فقط قلب سلیم را راه می دهند وما باید چشم گوش زبان واندام های خود را نیز پاک کنیم در دارالسلام اندام های آلوده را راه نمی دهند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیا ليلة الرغائب شب آرزوها هست یا همش خرافاته؟؟! ✍ در سالهای اخیر در مورد معنای لیلة الرغائب كه اولين شب جمعه ماه رجب است، اشتباهی بزرگ صورت پذیرفته است... 🔸در برنامه های ویژه این شب پر فیض، به اشتباه لیلة الرغائب را شب آرزوها معنا میکنند؛ اين در حالى است که موضوع "ليلة الرغائب" هيچ ارتباطى با "آرزو" و "آرزو کردن" ندارد و اساساً در ادبيات دينى، مؤمنان همواره در آيات و روايات مختلف، از داشتن آرزوهاى دور و دراز، منع شده و "طول الأمل" همواره مذموم شمرده شده است و آنچه به جاى آن مطرح است، موضوعيت اميد و رجاء به رحمت الهى در عين اعتقاد به خوف از عذاب او است. 📝 بررسی لغوى معناى لیلة الرغائب: "رغائب" جمع مکسر "رغيبة" است که در زبان عربى دو معنا را افاده ميكند‌: 1⃣ چيزى که مورد ميل و رغبت انسان است. [کتاب العین، ج۴، ص۴۱۳] 2⃣ بخششى که فراوان باشد. [جمهرة اللغة، ج۱، ص۳۲۰] 🔸همان طور که ديديم هيچ يک از اين دو معنا، ارتباطى با "آرزو کردن" ندارد و موضوع اين معانى مربوط به فلسفه و هدف خلقت جن و انس، عبادت خدا است. 🔸 ليلة الرغائب شبى است که خداوند خواسته است تا بندگانش با ميل و رغبت به‌ سوى عبادتش بشتابند و ساعتى را به اقامه نماز و استغفار و مناجات با پروردگارشان به سرآورند و بخشش و رحمت و مغفرت او را طلب کنند. 📗 در حدیث است که رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: ملائکه این شب را به این نام نهادند و محدثان در کتاب‌های دعا نمازی با کیفیت مخصوصی در این شب ذکر کرده‌ اند که پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: 🔹 هر کس این نماز را در این شب انجام دهد ثواب این نماز به نیکوترین صورت با روی خندان و درخشان و با زبانی فصیح در شب اول قبر در حضور این فرد ظاهر شود و به او می‌ گوید: ای دوست من مژده می ‌دهم تو را که از هر شدّت و سختی نجات یافتی، نمازگزار می‌گوید: تو کیستی که من تاکنون چنین صورتی زیبا با چنین جلوه ‌ای ندیدم و سخنی شیرین‌تر از کلام تو نشنیده ‌ام و بویی بهتر از بوی تو نبوئیدم در پاسخ می‌گوید: من همان نماز لیلة الرغائبم که شما انجام دادی. امشب آمده‌ ام نزدت باشم تا حق را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود من در عرصه قیامت سایه بر سر تو خواهم افکند پس خوشحال باش که خیر از تو معدوم نخواهد شد. 🔖 کیفیت اعمال لیلة الرغائب : 🔸روز پنج شنبه اول ماه رجب روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم" گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد .
❓چرا وجود حضرت مهدی(عج) به خورشید پشت ابر تشبیه شده است؟ ✍ پاسخ ✅ در این تشبیه، نکات جالبى نهفته است که به بعضى از آن‌ها اشاره مى‌کنیم: 1⃣ همان گونه که خورشید، منشأ حیات موجودات و مایه‌ى گرمى و حرارت و نور و حرکت و … است، حیات معنوى جامعه خصوصاً مومنین، از وجود امام زمان(ع)، و بقاى آن نیز به بقاى وجود آن حضرت وابسته است. 2⃣ همان گونه که خورشید واسطه‌ ى بهره‌ گیرى موجودات از نور و حرارت است، امام نیز واسطه‌ ى اعلا براى فیض بردن انسان ها خصوصاً مومنین از خداوند و معبود این عالم است. 3⃣ همان گونه که مردم، انتظار خارج شدن خورشید از پَسِ ابرها را دارند، تا از وجود و ظهورش استفاده ببرند، در ایّام غیبتِ آن حضرت نیز مردم، منتظر ظهور و خروج اویند و از ظهورش مأیوس نمى‌گردند. 4⃣ همان گونه که ابر، کاملاً خورشید را نمى‌پوشاند و نور خورشید به زمین و زمینیان مى‌رسد، غیبت هم مانع کامل براى بهره ‌دهى حضرت نیست. و مردم از وجود مبارک او بهره مى‌برند. 5⃣ همان گونه که شعاع خورشید حتی از پشت ابر به مقدار روزنه‌ها و اندازه‌ى پنجره‌ها، داخل اتاق‌ها مى‌شود و مردم از آن بهره مى‌برند، مقدار بهره‌ى مردم از وجود و آثار و برکات آن حضرت‌ حتی در زمان غیبت نیز، به اندازه‌ى قابلیّت و تقوای آنان است. ____ در این حدیث امام زمان(ع) وجود خویش را در عصر غیبت کبری، به خورشید در پس ابر تشبیه کرده است. آنجا که و می‌فرمایند: 🌺 «أَمّا وَجْهُ الاِْنْتِفاعِ بی فی غَیْبَتی فَکَالاِْنْتِفاعِ بِالشَّمْسِ إِذا غَیَّبَتْها عَنِ الاَْبْصارِ السَّحابُ؛ امّا چگونگی استفاده از من در غیبتم، همانند استفاده از خورشید است هنگامى که ابرها آن را از دیدگان پنهان نگاه دارد.»(1) (1) الغیبة، شیخ طوسى، ص292، ح247 ؛ / احتجاج، ج2، ص284.
لیلة الرغائب شب آرزوها یا شب رغبت‌ها؟! 💎 اميدواريم كه در ليلةالرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشيم, هم به مِهر و جمال خدا راغب باشيم؛ رغبت يعني ميل نه آرزو, ليلةالرغائب به معناي شب آرزوها نيست بلکه شب رغبت‌ها و گرايش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست لذا آن انجذاب و گرايش و ميل و شوق را مي‌گويند رغبت, در برابر رهبت. خداي سبحان جنّاتي دارد كه ما را به آنها ترغيب كرده و براي روح ما هم بهشتي دارد كه ما را به آن هم ترغيب كرده است. 💎 در بخش پاياني سوره مباركه «قمر» چنين آمده ﴿إنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ يعني مردان باتقوا بهشتي دارند همين (جَنَّاتٌ تَجْرِيْ مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ جنت جسم و بدن است و لذايذ مادي كه در آن نهرِ عسل جاري است نهرِ آب جاري است نهر شير جاري است نهر خمر جاري است اين انهار چهارگانه در اين بهشت هست. اما يك بهشت ديگري دارد كه آن براي روح ماست و اين را با واو عطف بيان نكرده بلکه فرمود: ﴿إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ ٭ فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ نه «و في» ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ آن جنّت براي روح ماست براي جان ماست كه نزد خدا قرار بگيريم و اوساط اهل ايمان, رغبتشان در ليلةالرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدي از اهل ايمان گذشته از اينكه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند ﴿فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و ميل و گرايش و انجذاب خود قرار مي‌دهند. 💎 آن‌گاه درباره چنين گروهي گفته مي‌شود: ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است هم جنّت جان است هم لذّت روح است هم لذّت تن است كه ـ ان‌شاءالله ـ در ليلةالرغائب به اين رغبت‌ها بار مي‌يابيم چه اينكه ـ خداي ناكرده ـ اگر كسي گرفتار هراس و رهبت شد او هم دو جهنم دارد جهنمي است كه جسم را مي‌سوزاند كه در سوره مباركه «نساء» مشخص شده است كه فرمود: ﴿كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُوداً غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ﴾ كه اين پوست و جسم و بدن را مي‌سوزاند و يك عذاب معنوي است كه روح را مي‌سوزاند كه ﴿نَارُ اللَّهِ الْمُوقَدَةُ ٭ الَّتِي تَطَّلِعُ عَلَي الْأَفْئِدَةِ﴾ 💎 مستحضريد كه رسوايي, بي‌آبرويي اينها عذاب روح است سوخت و سوز پوست و جسم, عذاب بدن است اينكه فرمود: ﴿لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ﴾ رسوايي يك عذاب دردناك دروني است آن دو بخش مربوط به رهبت است كه ما بايد راهب و هراسان و گريزان باشيم, دو بخش اوّلي كه مربوط به جسم و جان ماست كه ﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ مربوط به رغبت است كه ـ ان‌شاءالله ـ به اين سمت راغب باشيم. 💎بنابراين مي‌تواند رغبت‌هاي گوناگون و مراحل فراواني را در پيش رو داشته باشد كه ـ ان‌شاءالله ـدر اوّلين شب جمعه ماه پربركت رجب همه شما آن توفيق را داشته باشيد هم به جنّت جسماني برسيد هم به جنّت روحاني. 🎤آیت_الله_جوادی_آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حتماً ببینید آیا کوروش هخامنشی همان ذوالقرنین قرآن است؟!
چرا سردار سلیمانی از همرزمانش دلخور شد؟!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسلام دین خشونت یا رحمت؟ 👇 👇 آیا قرآن دستور داده باید با هرچه کافر و مشرک در دنیاست جنگید و یا قطع رابطه کرد؟ پاسخ را با دقت تا آخر بخوانید 👇👇👇👇👇👇👇👇 🔰 قرآن کریم در آیه 8 سوره ممتحنه میفرماید: ▫️خداوند شما را از نيكى كردن و رعايت عدالت نسبت به كسانى كه در راه دين با شما پيكار نكردند ▫️و شما را از خانه و ديارتان بيرون نکردند، نهى نمی‏كند ▫️چرا كه خداوند عدالت_پيشگان را دوست دارد. 🔰 در آیه 9 این سوره نیز میفرماید: ▫️«خداوند تنها شما را از دوستى و رابطه با كسانى نهى میكند كه در امر دين با شما نبرد كردند ▫️و شما را از خانه هايتان بيرون راندند ▫️يا به بيرون ‏راندن شما كمك كردند ▫️و هر كس با آنان، رابطه_دوستى داشته باشد، ظالم و ستمگر است!» 🔰ذیل این دو آیه شریفه میتوان به چند نکته اشاره کرد 1️⃣ ملاكِ موضع‌گيرى‌هاى مسلمانان عليه كفّار، «نحوه‌ى تعامل كفّار و عمل آنها با مسلمانان» است؛ نه صرفا كُفر آنها. براساس این آیات،، غیرمسلمانان، کفار و مشرکین به دو دسته تقسیم میشوند: 1. کافر_محارب: گروهى كه آشکارا در مقابل مسلمين ايستاده و دشمنی شان را اعمال میکنند. ➕در این صورت، هرگونه ارتباط، پیوند، محبت و دوستی با آنها، نهی شده است و از آنها تعبیر به «جبهه_کفر» میشود. ▫️گاهی عده ای در زبان ادعای_دوستی میکنند اما در عمل، دشمنی کرده و از پشت خنجر میزنند. اینها نیز جزو همین دسته اند. ▫️گاهی گروهی خود مستقیم به نبرد با مسلمانان دست نمیزنند اما به دشمن کمک میکنند، انواع و اقسام کمک ها، از مالی گرفته تا فکری و انسانی و... . اینها نیز جزو همین دسته اند. 2. کافر_غیرمحارب(چه مُعاهَد، چه غیرمُعاهَد): گروهی که در عين كفر و شرك شان، در صدد دشمنی و ضربه زدن به مسلمانان نیستند، حتى ممکن است پيمان ترك مخاصمه و دشمنی با مسلمانان نیز ببندند. ➕در این صورت، نيكى كردن و اظهار محبت با آنها، پیوند و ارتباط با آنها، هیچ اشکالی ندارد. لذا به آنها «جبهه_کفر» گفته نمیشود، هرچند «کافر» هم باشند. ▫️این یعنی شما باید با همه کشورها و ملت های دنیا که دشمنی با شما ندارند، الگوی_رابطه_حسنه بچینید. 🔺پس این آیات، یک اصل و قاعده_کلی، در چگونگی ارتباط با غیرمسلمانان و کفار را مطرح میکند که تکلیف امروز ما را در ارتباط با کشورهای مختلف مشخص میکند، اینکه با امریکا و کشورهای_اروپایی، با چین و روسیه و... چگونه باید تعامل کرد. البته در تشخیص مصداق نیز خیلی باید دقت کرد تا فریب نخورد. 🔺نکته مهم آن است که نزد خدای متعال، جرائمى مانند آسيب رساندن به مال و جانِ مسلمانان، از جُرم كُفر، بزرگ‌تر است. براساس این ملاک، مثلا در ارتباط با کشورها نباید اینگونه گفت که: «چون امپراتور روم، مسيحى است، ولى عبدالملك، مسلمان است، پس عبدالملك به ما نزديك‌تر است.»؛ 🔺بلكه بايد گفت: «از بين اين دو، آنكه ضرر و زيانش براى جامعه و عالَم اسلام بيشتر است و جامعه از او آسیب و لطمه‌ى بيشترى میبیند، براى اسلام بدتر است.» چون در اين آيه، تكيه و ملاک، روى رفتار آنها با مسلمانان است. 🔺پس بايد با كسانى شديد بود كه با هويّت، اسلام، مليّت، كشور، تماميت ارضى، استقلال، شرف، عزّت، ناموس، سنّتها، فرهنگ و ارزشهاى ما مبارزه مى‌كنند. یعنی در عمل، دشمنی خود را اعمال میکنند. یعنی مهم، «کفر عملی» است، نه «کفر اعتقادی».
امروز جمعه ذکر این روز صد مرتبه «اللهم صل علی محمد و آل محمد » التماس دعا 🌴🌴🌴🌴 اللهم عجل لولیک الفرج
🔴 چرا جمعه را جمعه نامیدند؟ 🔵 مردی از محضر امام باقر علیه السلام این سوال را پرسید: حضرت فرمودند: 🟢 خداوند متعال ، در روز جمعه ٬ مخلوقاتش را جمع نمود برای میثاق گرفتن بر ولایت پیامبر (صلوات الله علیه و آله و سلم ) و وصی او امام امیرالمؤمنین علی علیه السلام . پس این روز را جمعه نامیدند زیرا کل خلق ، در آن جمع شدند. 📚 الکافی ج ۳ ص ۴۱۵
🔴🔵 چرا به امام زمان لقب قائم داده اند ؟ 🔹 از امام باقر‌ علیه السلام پرسیدند: مگر همه شما قائم به حق نیستید؟ فرمود: آرى! گفتند: پس چرا تنها دوازدهمین شما به این نام، نامیده شد؟ 🔺 فرمود: آن هنگام که جدّمان حسین (علیه السلام) به شهادت رسید، فرشتگان با اشک و آه، ضجه‌زنان گفتند: اى اله و اى سید ما! آیا نمى‌نگرى که با بنده برگزیده و فرزند برگزیده تو چه مى‌کنند؟ خداوند به آنان چنین وحى کرد: اى فرشتگان من آرام باشید! به عزّت و جلالم سوگند! حتما از آن‌ها انتقام خواهم گرفت، هر چند مدت‌ها بگذرد، آن‌گاه پرده را کنار زد و امامان پس از حسین (علیه السلام) را به فرشتگان نمایاند، در میان آنان یکى ایستاده بود و نماز مى‌خواند، پس خداوند به فرشتگان فرمود: با این شخص ایستاده (قائم) از آن‌ها انتقام مى‌گیرم. 📚 بحارالأنوار ج ۴۵ ص ۲۲۱
🔴 عرفه روز اعتراف 🔵 از امام صادق(سلام الله علیه) سؤال شد: عرفات را چرا عرفات نامیده‌اند؟ 🌕 حضرت فرمود: «جبرئیل، حضرت ابراهیم را روز به این مکان آورد، چون ظهر فرا رسید، جبرئیل گفت: ای ابراهیم! به گناه خود اعتراف کن و مناسکت را بیاموز! چون جبرئیل گفت اعتراف کن! این سرزمین عرفات نامیده شد». 📚 بحارالانوار ج ۷۴، ص ۴۰۲
نامه معنوی مرحوم علامه آقاسیدعلی قاضی به شاگردانش در آغاز ماه رجب المرجب 🔹۸۶ سال پیش، در روز شنبه پنجم شهریورماه ۱۳۱۷ و یک روز مانده به آغاز ماه رجب، مرحوم قاضی (آیت‌الله سیدعلی قاضی استاد علامه طباطبایی) نامه‌ای معنوی به شاگردان خود نوشت و در آن به اهمیت، عظمت و معنویت ماه رجب( ماه امیرالمؤمنین علیه السلام) پرداخت. او در قالب دستوراتی عملی، شاگردان را به بهره‌گیری از این فرصت گران‌بها فراخواند. بسم الل‍ه الرحمن الرحیم الحمد للّٰه رب العالمین، و الصلوة و السلام علی الرسول المبین، و وزیره الوصیّ الأمین، و أبناءهما الخلفاء الراشدین و الذریة الطاهرین، و الخلف الصالح و الماء المعین. صلّی الل‍ه و سلّم علیهم أجمعین. 🔸هشدار: اکنون در ماه‌های حرام هستید تیقّظ کن! تا زاد و توشه‌ات بیفزاید و این فرصت را غنیمت شمار. شب‌هایش را اقامه بدار و روزهایش را روزه بگیر، تا شاکر پروردگاری باشی که در فضل و لطفش کامل و سرشار است. در شب‌ها بسیار کم بخواب، بلکه بیدار بمان و شب‌زنده‌داری کن. چه بسیار عاشقانی که شب را در بیداری می‌گذرانند و نمی‌خوابند. قرآن کتاب حقیقت را با صوتی نیکو و حزین بخوان، که نورش تاریکی‌ها را روشن می‌کند. و هیچ محتوایی نمی‌تواند مانند آن باشد. کسی که غیر از این ادعا کند، خطا کرده است. ▪️۱. توبه کنید: به‌ویژه شب جمعه یا روز یکشنبه پیش از شروع ماه رجب، نماز توبه را به‌جای آورید. پس از توبه، باید از گناهان کبیره و صغیره اجتناب کنید. بر اساس شرایط، بار دیگر نماز توبه را در دومین روز ماه رجب بخوانید. ▪️۲. محاسبه و مراقبه: هماهنگ با شرایط، بر مراقبه‌ی کوچک و بزرگ، محاسبه اعمال و معاقبه (خودتنبیهی برای لغزش‌ها) همت گمارید، چراکه این زمینه‌ساز رشد برای کسانی است که می‌خواهند بیدار شوند و خشیتی در دل داشته باشند. ▪️۳. اقامه نماز و نوافل همراه با حضور قلب: نمازهای واجب را در بهترین اوقات خود به‌جا آورید (به همراه نوافل، که در مجموع ۵۱ رکعت است). اگر توان انجام همهٔ آن‌ها را ندارید، ۴۴ رکعت را به جا آورید و اگر باز هم موانع اجازه نمی‌دهند، به نماز «اوّابین» اکتفا کنید. ▪️۴. نماز شب: هیچ راه گریزی برای مؤمنان از نماز شب وجود ندارد. عجیب است این‌که کسی کمالات را جست‌وجو کند، اما شب‌زنده‌داری نکند. هیچ‌کس بدون شب‌زنده‌داری به مرتبه‌ای از کمال نرسیده است. ▪️۵. تلاوت قرآن: قرآن را شب‌ها با صدایی حزین و به‌گونه‌ای نیکو بخوانید، زیرا این شراب مؤمنان است. ▪️۶. دعای فرج و استغفار: دعای فرج حضرت ولی‌عصر (عج) را در قنوت نماز وتر یا هر روز بخوانید. هم‌چنین بر استغفار تمرکز داشته باشید تا عیوب و گناهانتان را جبران کنید. ▪️۷. ذکر بعد از نماز: پس از نمازهای واجب، تسبیحات حضرت فاطمة الزهرا (س) را ترک نکنید. این یکی از بزرگ‌ترین ذکرهاست و باید حداقل در هر مجلس یک دور آن را انجام دهید. ▪️۸. زیارت اهل قبور: قبور مؤمنان را مرتب زیارت کنید، اما زیارت در شب را ترک کنید و فقط روزانه انجام دهید. ▪️۹. ارتباط با مؤمنان و اهل خیر: ارتباط خود را با برادران مؤمن و نیکوکار حفظ کنید و این روابط را غنیمت شمارید، زیرا آن‌ها یارانی در مسیر سخت هستند. ▪️۱۰. زیارت مساجد و اماکن مقدسه: مسیر خود را برای زیارت مشاهد مشرفه یا مساجد مقدس تغییر دهید. شخص مؤمن در مسجد همچون ماهی در آب است. 🔸هشدار درباره دنیا: خود را فریب ندهید! دنیا ما را به خود مشغول ساخته، ما را فریفته و به بیراهه کشانده است. امّا دنیا از آنِ ما نیست؛ خوشا به حال مردانی که وجودشان در ناسوت است، ولی دل‌هایشان در ملکوت! اینان همان‌هایند که در ظاهر کم‌شمارند، ولی در حقیقت بسیارند. 📚 منبع: (صفحاتٌ من تاریخ الأعلام فی النجف الأشرف، ج۱، ص۱۸۵–۱۸۸)
🌸🍃🌸🍃 قوانين‌دادگاه‌روزقیامت چگونه است ؟ 1 - پرونده مخفی نیست : ونُخرِجُ لَهُ يَوْمَ القِيامَةِ كِتابا يَلقاهُ مَنْشُورًا﴾... الإسراء (13) 2- حضور در دادگاه بهمراه نگهبانها و تحت حفاظت شدید است : ﴿ وَجَاءتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ ﴾... ق (21) 3- ظلم در این دادگاه محال است . وَمَا أَنَا بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ﴾ ... ق (29) 4- در این دادگاه وکیل مدافع وجود ندارد اقْرَأْ كِتَابَكَ كَفَىٰ بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيبًا﴾... الإسراء (14) 5- رشوت و پارتی بازی و واسطه گری در این دادگاه محال است يَوْمَ لا يَنفَعُ مَالٌ وَلا بَنُونَ﴾...الشعراء (88) 6- در اینجا تشابه اسمی و اشتباه در متهم ها یافت نمی شود. وَمَا كَانَ رَبُّكَ نَسِيًّا﴾... مریم (64) 7- حکم به دست خود افراد داده می شود تا بخوانند فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَيَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَؤُوا كِتَابِيهْ﴾... الحاقه (19) 8- در این دادگاه حکم غیابی داده نمی شود. وَإِنْ كُلٌّ لَمَّا جَمِيعٌ لَدَيْنَا مُحْضَرُونَ﴾... یس (32) 9- نقض حکم و دوباره محاکمه شدن در این دادگاه نیست. ﴿مَا يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ﴾... ق (29) 10- گواهی دروغ در این دادگاه یافت نمی شود. ﴿ يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ }... نور (24) 11- در این دادگاه پرونده های فراموش شده یافت نمی شود. { أحْصَاهُ اللَّهُ وَنَسُوهُ ۚ }... المجادلة (6) 12- ترازو و سنجش اعمال دقیق است. {وَنَضَعُ الْمَوَازِينَ الْقِسْطَ لِيَوْمِ الْقِيَامَةِ فَلَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَإِن كَانَ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِّنْ خَرْدَلٍ أَتَيْنَا بِهَا وَكَفَىٰ بِنَا حَاسبين }... الأنبیاء (47) حتما خودت را برای این دادگاه آماده کن . https://eitaa.com/Ali77373
‍ ♦️تا بحال به مأمور های خداوند بر روی زمین دقت کرده ای؟ ♦️یکبار عنکبوت،🕷 پیامبر را در غار حفظ می‏ کند. «الّا تنصروه فقد نصره اللّه» ♦️یا کلاغ، معلّم بشر می‏ شود. «فبعثه اللّه غرابا» ♦️یا هدهد🕊، مأمور رساندن نامه سلیمان به بلقیس می‏ شود. «اذهب بکتابی هذا» ♦️یا ابابیل،🦇 مأمور سرکوبی فیل سواران می‏ شود. «و ارسل علیهم طیرا ابابیل» ♦️یا اژدها،🐲 وسیله‏ ی حقّانیّت موسی می‏ شود. «هی ثعبان مبین» ♦️یا نهنگ،🐬 مأمور تنبیه یونس می‏ شود. «فالتقمه الحوت» ♦️یا موریانه 🐜وسیله ‏ی کشف مرگ سلیمان می‏ شود. «تأکل منساته» ♦️یا سگ🐶 اصحاب کهف مأمور نگهبانی می‏ شود. «و کلبهم باسط ذراعیه بالوصید» ♦️یا چهار پرنده 🦅سبب اطمینان ابراهیم می‏ شود. «فخذ اربعة من الطیر» ♦️یا الاغ🐎، سبب یقین عُزیر به معاد می‏ شود. «و انظر الی حمارک»
سوال آیا حیوانات هم در قیامت حشر دارند؟ 🟢 پاسخ در قرآن کریم ۲ آیه وجود دارد که برای حشر حیوانات در قیامت، قابل استناد است: 1⃣ وما من دابّة فى الأرض ولا طائر یطیر بجناحیه إلاّ أُمم أمثالکم ما فرّطنا فى الکتاب من شىء ثمّ إلى ربّهم یحشرون (انعام: ۳۸) «هیچ جنبنده اى در زمین و هیچ پرنده اى که با دو بال پرواز مى کند نیست مگر این که آن ها امت هایى مانند شما انسان ها هستند و مادر کتاب هیچ چیز را فروگذار نکردیم، سپس تمام حیوانات [ همانند شما انسان ها ] در قیامت به سوى پررودگارشان محشور مى شوند». مفاد آیه شریفه آن است که حیوانات همانند انسان ها داراى امت مى باشند اما این که همانندى در چیست، مفسران دیدگاه هاى متفاوتى ذکر کرده اند، ولى مى توان گفت از بارزترین موارد تشابه حیوانات به انسان ها همان حشر در قیامت است که در پایان آن هم آمده است. از بیان همانندى حیوانات با انسان ها استفاده مى شود که حیوانات هم مانند انسان ها تا حدّى از شعور و آگاهى که مستلزم زندگى اجتماعى و تسبیح و ذکر و حشر به سوى خدا است برخوردارند، همان گونه که در داستان «سلیمان و مورچگان» و «ملکه سبا و هدهد»( [نمل: ۱۸)آمده است، البته روشن است که لازمه حشر حیوانات و یا حسابرسى و پاداش و کیفر آنان این نیست که حیوانات در شعور و آگاهى با انسان ها مساوى باشند و تمام مدارج کمال روحى و معنوى را که انسان ها مى توانند بپیمایند آن ها هم طى کنند، زیرا خود انسان ها هم در مراتب کمال روحى و معنوى و حساب و پاداش و کیفر با یکدیگر مساوى نیستند. 2⃣ وإذا الوحوش حشرت (تکویر: ۵) ، آن گاه که حیوان هاى وحشى در قیامت گرد هم جمع مى شوند. «وُحوش» جمع وحش به معناى حیواناتى است که با انسان ها اُنس و اُلفت نمى گیرند مانند درندگان. اما گفته شده که وحوش در این آیه تمام چهارپایان را دربرمى گیرد.(تفسیر روح‌المعانی، ج۳۰، ص ۵۱) از آن جا که آیه فوق در سیاق آیاتى است که حوادث روز قیامت را توصیف مى کند همانند سؤال از دختران زنده به گور شده و گشودن نامه هاى اعمال و حوادث بعد از آن، این آیه ظهور در حشر حیوانات وحشى در قیامت دارد اگر چه دیدگاه مفسران درباره حوادث بعد از حشر آن ها متفاوت است؛ برخى بر این باورند که اگر حیوانات ستمى به یکدیگر کرده باشند در قیامت مجازات مى شوند. و به باور برخى دیگر بعد از حشر، آن ها را دوباره مى میرانند و به خاک برمى گردانند (تفسیر کبیر، ج۱۱، ص ۶۴) ولى در اصل حشر حیوانات، بیشتر مفسران، هم عقیده اند اگر چه درباره پاداش و کیفر و حوادث بعد از آن به طور قطع نمى توان سخن گفت. زیرا خداى تعالى در قرآن از آن ها پرده بردارى نکرده است. ( خاطرنشان می‌شود که برخی هم عقیده دارند که منظور از "وحوش" در این آیه انسانهایی هستند که در اثر گناه به صورت حیوان محشور می‌شوند که البته این نظر با ظاهر آیه همخوانی ندارد) 🔹 اشکال چه فایده اى در حشر حیوانات هست در حالى که آن ها در دنیا مکلف نیستند تا این که براى پاداش و کیفر در قیامت محشور شوند؟ 🟢 پاسخ اولاً: تکلیف نداشتن حیوانات در دنیا ضررى در حشر آن ها و محاسبه و قصاص ندارد. به عبارت دیگر ملازمه اى بین تکلیف و رستاخیز نیست، زیرا قصاص و پاداش و کیفر، توقف بر تکلیف ندارد، همان گونه که شخص اگر در حالت خواب به دیگرى آسیب مالى یا جانى بزند محکوم به غرامت مى شود، زیرا حق دیگرى را پایمال و ضایع کرده است، اگر چه در حالت خواب و بى هوشى تکلیف ندارد. ثانیاً: همان گونه که گفته شد حیوانات نیز مرتبه ای از درک و شعور را دارا هستند و به همان اندازه پاسخگوی اعمال خود هستند. علامه طباطبایى (رحمه الله) مى نویسد: خداوند اِنعام و انتقام را در آیات زیادى در وصف احسان و ظلم ذکر کرده است و این دو وصف (احسان و ظلم) اجمالاً در میان حیوانات نیز وجود دارد یعنى افرادى از حیوانات را مى بینیم که در عمل خود ستم مى کنند و برخی دیگر را مشاهده مى کنیم که به دیگران احسان مى نمایند. از این رو آن ها در قیامت محشور مى شوند اگر چه خداوند چگونگى پاداش و کیفر را بیان نکرده است.(المیزان، ج۷، ص۷۶) بنابراین از نظر قرآن، حشر و معاد علاوه بر انسان و جن و ملائکه شامل حیوانات و جانداران و برخى جمادات نیز مى شود اگر چه به نظر می رسد چگونگى حشر آن ها با انسان متفاوت و متناسب با رتبه وجودی و میزان درک و شعور آن‌ها است. چنانچه بعضی گفته‌اند: حیوانات پس از حشر و رسیدگی، به دلیل عدم برخورداری از روح ابدی، نابود می‌شوند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به بهانه شهادت امام هادی علیه السلام 👇👇👇 💠 آیا اتفاقاتی که گاها برایمان میافته محصول نحسی روزگار است یا اینها مجازات و مکافات اعمال ماست؟ 🔺تحف_العقول به نقل از حسن بن مسعود می‌گوید: روزی به محضر امام_هادی(ع) رفتم، در حالی که انگشتم آسیب دیده بود. همچنین یک سوارکار نیز به من برخورد کرده و شانه‌ام آسیب دید. علاوه بر این، بخشی از لباسم نیز در شلوغی جمعیت پاره شده بود. 🔺خطاب به آن روز گفتم: «براستی که روز شوم و نحسی هستی! خدا مرا از شرّ تو حفظ کند.» امام هادی(ع) فرمود: ای حسن! تو که با ما رفت و آمد داری، چرا گناه خودت را به گردن یک بیگناه[=روزگار] می‌اندازی؟! (يَا حَسَنُ! هَذَا وَ أَنْتَ تَغْشَانَا تَرْمِي بِذَنْبِكَ مَنْ لَا ذَنْبَ لَه؟‏) 🔺حسن میگوید: با این جمله حضرت، عقلم سر جایش آمد و فهمیدم که اشتباه کرده ام. لذا گفتم: ای مولای من! استغفرالله، خدا مرا ببخشد. 🔺امام فرمود: ای حسن! گناه روزها چيست كه شما هر وقت خود اشتباه کرده و گرفتار نتیجه_اعمال_خود میشوید، به روزگار دشنام داده و آن را شوم مینامید؟ (يَا حُسْنُ! مَا ذَنْبُ الْأَيَّامِ حَتَّى صِرْتُمْ تَتَشَأَّمُونَ بِهَا إِذَا جُوزِيتُمْ بِأَعْمَالِكُمْ فِيهَا؟) گفتم: برای همیشه از خداوند استغفار کرده و این توبه من است. 🔺امام فرمود: ▫️به خدا قسم [این عذرخواهی ظاهری یا این دشنام ها] سودی برای شما ندارد. وقتی کسی یا چیزی که تقصیر و گناهی نکرده را سرزنش می‌کنید، قطعا خداوند نیز شما را مجازات میکند. لذا باید این شیوه را واقعا رها کنید. (وَ اللَّهِ مَا يَنْفَعُكُمْ وَ لَكِنَّ اللَّهَ يُعَاقِبُكُمْ بِذَمِّهَا عَلَى مَا لَا ذَمَّ عَلَيْهَا فِيهِ) ▫️ای حسن! مگر نمی‌دانی که پاداش و مجازات و مکافات عمل در دنیا و آخرت، بدست خداست، اوست که دیر یا زود، جزای اعمال انسان را می‌دهد؟! (أَ مَا عَلِمْتَ يَا حَسَنُ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْمُثِيبُ وَ الْمُعَاقِبُ وَ الْمُجَازِي بِالْأَعْمَالِ عَاجِلًا وَ آجِلا؟) 🔺عرض کردم: بله مولای من! امام فرمود: دیگر این را تکرار نکن و حوادث ناگوار را به گردن نحسی_ایام نینداز! و در مورد حکم_خدا یعنی حوادث خوب و بدی که در زندگی رخ می‌دهد، نقشی برای نحس بودنِ روزها قائل نشو! (لَا تَعُدْ وَ لَا تَجْعَلْ لِلْأَيَّامِ صُنْعاً فِي حُكْمِ اللَّه‏) https://eitaa.com/Ali77373
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میگن اگه در ایران انقلاب نمیشد و یا جمهوری اسلامی در منطقه دخالت نمیکرد آمریکا و اسرائیل کاری به لبنان و سوریه و عراق و یمن نداشتند.
ضمن عرض سلام و خوش آمد گویی خدمت دوستان عزیزی که جدیداً به این کانال پیوسته اند اینم 👇کانال احکام شرعی ما https://eitaa.com/joinchat/3605201256C9a67411a92