eitaa logo
گاه نگاشته ها / علی رئیسی
169 دنبال‌کننده
375 عکس
69 ویدیو
581 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
پوشش - زن در نهج البلاغه http://poo6.blogfa.com/post/52
جايگاه زن در نهج البلاغه(6) | مقالات نهج البلاغه | زنان | پایگاه تخصصی نهج البلاغه http://farsi.balaghah.net/content/%D8%AC%D8%A7%D9%8A%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%87%D8%AC-%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%876
راز بگشا اي علي مرتضي اي پس سؤ القضا حسن القضا يا تو واگو آنچ عقلت يافتست يا بگويم آنچ برمن تافتست از تو بر من تافت چون داري نهان مي فشاني نور چون مه بي زبان ليک اگر در گفت آيد قرص ماه شب روان را زودتر آرد به راه ماه بي گفتن چو باشد رهنما چون بگويد شد ضيا اندر ضيا چون تو بابي آن مدينه علم را چون شعاعي آفتاب حلم را باز باش اي باب بر جوياي باب تا رسد از تو قشور اندر لباب باز باش اي باب رحمت تا ابد بارگاه ما له کفوا احد تا بنگشايد دري را ديدبان در درون هرگز نجنبد اين گمان @hparsania
خرافة الإلحاد وشبهات الملحدين http://mdn.tv/3mHM @almayadeen
کلام پژوهی - مروری بر تازه‌ترین دیدگاههای فان اِس و مادلونگ در باب تکوین تشیّع و مسألۀ جانشینی پیامبر (ص) http://ataeinazari.kateban.com/post/3657
♦️تعبیر «صاحب» در سنت حوزوی♦️ (چگونه سنت حوزوی به صورت نمادین سرمایه می‌سازد؟) ▪️«صاحب کفایه»، «صاحب روضات [الجنات]»، «صاجب عروه». این تعبیرها در سنت حوزوی، تعبیری آشناست. منظور از هر کدام از این عبارات، فردی است که نویسنده کتابی مشهور در سنت حوزوی است. به عنوان نمونه، «صاحب کفایه»، ملامحمد کاظم خراسانی است که کتابی با عنوان «کفایه‌الاصول» نوشته‌است. به همین ترتیب، «صاحب روضات الجنات»، «میرزا محمد باقر چارسوقی اصفهانی» و منظور از «صاحب عروه»، ملامحمدکاظم طباطبایی یزدی است. ▪️حدود سه‌سالی هست که مشغول تحقیق در مورد زندگینامه‌نگاری حوزویان هستم. با این دست تعابیر در مورد علماء حوزه به دفعات برخورد کرده‌ام. این نامگذاری به حدی رایج می‌شود که گاهی در متون و بحث‌های شفاهی حوزویان، نام فرد مورد نظر به کار نمی‌رود و تعبیر ِ "صاحب ..." جایگزین نام او می‌شود. ▪️در دانشگاه و نظام آموزشی غیرسنتی ما کمتر به یاد دارم که کسی را نه با نامش، که با پسوند ِ «نویسنده‌ی فلان کتاب» مهم در علوم انسانی معرفی کنند. در علوم‌انسانی و علوم‌اجتماعی غربی هم کمتر دیده‌ام که حتی از کلاسیک‌های این علوم، نه با نام‌شان که با لقب «نویسنده‌ی فلان کتاب» یاد کنند. ▪️به معنای اجتماعی چنین نامگذاری فکر می‌کنم: نظام آموزشی و علمی که افراد سرشناس خود را با عنوان نویسنده یک کتاب مهم نامگذاری می‌کند، در واقع در حال اعتبار بخشیدن به خروجی و محصول کار آنان است. وقتی فردی در یک نظام آموزشی، با نویسندگی یک اثر علمی شناخته می‌شود، در حقیقت اهمیت خروجی و محصول علمی در آن میدان و حوزه مورد تأکید قرار می‌گیرد. نوعی قدردانی نمادین از نویسندگانی که آثار اصلی این میدان را تولید می‌کنند. اگر در اروپای غربی و فرانسه و انگلستان، القاب سنتی چون «دوک» و «سِر» و «شوالیه» تا به امروز برای تقدیر و ایجاد منزلت اجتماعی به کار می‌رود، در میدان حوزوی نیز تعبیر «صاحب ...» گونه‌ای مکانیزم ایجاد منزلت اجتماعی برای نویسندگان است. سرمایه‌ای که این‌بار نه در ازای در اختیار داشتن موقعیت مدیریتی و سلسله مراتب حوزوی، که در ازاء تلاشی علمی، به نمایندگی خروجی این تلاش یعنی کتابی اثرگذار، به فرد اعطا می‌شود. این مکانیزم‌ها، نشانی دیگر از قوام و توان قابل ملاحظه‌ی نظام سنت علمی ما در گذشته است. ▪️از طرفی دیگر، شاید بخشی از این تأکید بر خروجی (یک کتاب) و مانایی و اثرگذاری آن در میدان حوزوی، ناشی از تفاوت در منطق علم مدرن و دانش سنتی نیز باشد. چرا که آن‌چنان که ماکس وبر در مقاله «علم در مقام حرفه» می‌گوید، ویژگی علم مدرن، در کهنه‌شدن و زمان‌دار بودن گزاره‌های مطرح شده و نظریات - حتی گاهی سریع- و به تعبیر پوپر، "ابطال‌پذیری" گزاره‌های آن است. در حالی که در منطق دانش حوزوی و در میدان سنت، چنین فرآیند سریعی از کهنه‌شدن و باطل شدن وجود ندارد. به همین دلیل، تا حدی طبیعی است که اهمیت و اعتبار آثار و کتاب‌ها در میدان سنت حوزوی، ماناتر و بلندمدت‌تر باشد. کانال اینکُجا @inkojaa ایده نوشت های مهدی سلیمانیه
سخنی با نمایندگان نو اندیشی دینی معاصر نو اندیشی دینی را می توان در مجموع به جریان های فکری و اشخاصی اطلاق کرد که در پی ارائه تفسیری نو و متناسب با تجدد و نیازها و مقتضیات جهان جدیدند. به دیگر سخن دفاع از دین و عقلانی و یا دست کم عقلایی بودن آن در دنیای مدرن. این تفسیر در مجموع بر نمایندگان مختلف این جریان در مصر و ایران و مغرب عربی و غیره راست می آید. سابقه آن هم به رافع رفاعه طهطاوی و نسل او و شاگردانش می رسد. در این میان به ویژه با عنایت به آنچه بعد از انقلاب اسلامی در ایران و در سه دهه گذشته تحت این عنوان شناخته است در بسیاری از مصادیق و یا مدعیان آن از دو مشکل اصلی رنج می برد: نخست اینکه بیشتر نمایندگان این جریان از تخصص و یا دست کم از مرجعیت علمی در امر دین برخوردار نیستند. به دیگر سخن بیشتر نمایندگان این جریان در ایران متخصص در دو رشته اصلی مرتبط با امر تفسیر دین یعنی الهیات (کلام) و فقه (و اصول) نیستند و یا بدان شناخته نیستند و مرجعیتی و یا نوشته قابل اعتنایی در این رشته ها ندارند. روشن است که هرگونه مساهمت در ارائه تفسیری از دین که با مدرنیت سازگاری داشته باشد بیش و پیش از آنکه آشنایی با فلسفه های تجدد را اقتضا کند مستلزم داشتن تخصص در امر دین است و در مورد دیانتی که محوریت اصلی آن با فقه و شریعت است و الهیات و کلام آن هم پیوسته با فقه و تکالیف شرعی است عدم آشنایی و یا تخصص در این دو رشته تنها آب در هاون کوبیدن است و از سوی مؤمنان طبعا جز در مقام پاره ای از پیشنهادات و یا تأملات نظری جدی گرفته نمی شود. هر گونه نواندیشی دینی در اسلام مستلزم اجتهاد در اصول و فروع است و این با عدم تخصص در این دو رشته سازگار نیست. وانگهی در فقه و شریعت مسئله مرجعیت شرعی و اتوریته مذهبی بسیار مهم است. اصلاح و بازاندیشی ها را باید مراجع فقه و شریعت و الهیات مورد توجه قرار دهند، کسانی که هم توجه به اجماعات دارند و هم خود داخل در اجماعند. و این نکته ای است که اگر نواندیشی دینی بدان معترض باشد با این اعتراضش باز مهر تأییدی بر سخن ما می زند که بسیاری از روشنفکران دینی ما متأسفانه با فقه و کلام و اصول آشنایی لازم را ندارند. مشکل دوم نواندیشی دینی فقر تاریخی نگری در میان بسیاری از نمایندگان این جریان است. بسیاری از اجتهادات نو و بازنگری ها در امر دین و شریعت و الهیات و اجتهاد در اصول و فروع نیازمند تحقیق تاریخی در حول و حوش مسائل است و این نیازمند تخصص در تاریخ و منابع تاریخی است. متأسفانه در این قسمت نواندیشی دینی بسیار کم کاری کرده است. بسیاری از اظهار نظرهای دینی جریان نواندیشی دینی متکی بر مطالعات جدی تاریخی در حوزه اسلام و تشیع نیست. و این همه تأملات نظری بسیاری از این دوستان را بیشتر به حد راه حل های گذرا و سطحی و غیر مؤثر فروکاسته است. نواندیشی دینی البته در مقابل بر عناصری متفاوت در فرهنگ اسلامی تأکید می کند. در این میان به طور خاص تأکید می کند بر سهم عرفان و تفکر معنوی و ضرورت برجسته شدن این عنصر در مقابل اسلام و شریعتی حداقلی. این البته در جای خود قابل بحث است منتهی دو نکته در اینجا معمولا از سوی نواندیشی دینی مغفول می ماند: نخست اینکه همین تغییر کارکرد هم نیازمند داشتن دو پیش نیاز یاد شده بالاست. یعنی بدون تخصص و مرجعیت در فقه و کلام و همچنین تخصص در تاریخ نگاری اندیشه دینی این مهم به دست نمی آید و دوم اینکه اسلام به شهادت تاریخ خود دیانتی است فقه محور و فقه بر پایه اجماع می نشیند. جایگاه و محوریت عرفان و فربه کردن آن به جای فقه فربه شده را یا اجماعات امت تعیین می کند و یا تاریخ و تحول تمدنی و یا هر دو با هم. بازسازی فکر دینی تنها با پیشنهادات و یا تأملات نظری حاصل نمی شود و نیازمند فرایندهای دینی و اجتماعی و سیاسی و تاریخی و تمدنی پیچیده تری است. اگر این دو نکته مورد توجه نواندیشی دینی قرار نگیرد که گویا تاکنون کمتر مورد اقبال و توجه دست کم بخشی از نمایندگان این جریان با همه تنوعی که در آن است قرار داشته نواندیشی دینی را نمی توان جریان صاحب تأثیری دراز آهنگ و عمیق در سطوح مختلف لایه های اجتماعی جوامع دینی دانست. در آن صورت نواندیشی دینی به سطحی از ادبیات و شعر و معنویت گرایی ادیبانه فرومی کاهد. ولله الحمد اولا وآخرا. https://t.me/azbarresihayetarikhi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📚 پرواز به کتابخانه‌ها از خانه با اینترنت 🔻حجت الاسلام ابوالفضل ادهمی: امروزه می توان با وصل شدن به اینترنت به تمام کتابخانه‌ها سر زد و مطالب مورد نیاز را از اینترنت دانلود کرد. از جمله سایت‌های مورد استفاده برای مطالعه آنلاین سایتهای «ایرانداگ» «نورمگز» «کتابخانه قائمیه» «علم نت» «مگ ایران» «سامانه اطلاعات پژوهشی ایران» «گنجینه کتاب نوسا» «همراه نور» «ویکی نور» «حدیث نت» «حوزه نت» «مرسلون» «پایگاه مدیریت اطلاعات علوم اسلامی» به شمار می رود. جستجوگر ایرانی ، قوی‌ترین موتور جستجوی فارسی است که با ارایه ۱۵ سرویس متنوع، یکی از پیشگامان حوزه آی تی کشور به شمار می‌رود. hawzahnews.com/detail/News/461171@HawzahNews
"فلاسفة الأندلس: سنوات المحنة والنفي والتكفير" http://mdn.tv/3mmA @almayadeen
هدایت شده از الهادی
Mesbahol-Hoda3.pdf
4.01M
📜 ➕نسخه جدید و گرافیکی 🔻بیانات حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری با موضوع امام حسین علیه السلام، عاشورا و اصحاب کربلا 🔺 @nasery_ir
خبرگزاری شبستان ، رسانه حوزه دین ، فرهنگ و اندیشه - مسلمانی که با محرم می آید و با محرم می رود http://www.shabestan.ir/TextVersionDetail/413608
کاری جالب درباره تاریخچه مجالس عزای سید الشهداء به قلم استاد مهدوی دامغانی حفظه الله https://www.cgie.org.ir/fa/news/216409
🔻کتاب هایی درباره داعش به زبان فارسی ✍️ ظهور گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه و اقدامات جنایتکارانه آن در سرتاسر جهان باعث شد تا پژوهشگران، روزنامه نگاران، داستان نویسان و مراکز مطالعاتی دست به تألیف آثاری درباره این گروه و بررسی آن از ابعاد مختلف کنند. در ایران نیز در همین مدت کوتاه حدود 50 عنوان کتاب و پژوهش منتشر شد که بخش اعظم آنها آثار تألیفی بوده است. 🔸در ذیل عناوین کتاب های منتشر شده فارسی درباره داعش که می تواند مورد استفاده محققان و علاقمندان فارسی زبان قرار بگیرد جمع آوری و به صورت فهرست وار عرضه می شود. 📚ده روز با داعش ✍️یورگن تودنهوفر/ ناشر: کوله‌پشتی 📚داعش: دولت اسلامی عراق و شام✍️محمد ابراهیم‌نژاد/ ناشر: دارالاعلام لمدرسه اهل البیت قم 📚کالبدشکافی داعش (ماهیت، ساختار تشکیلاتی، راهبردها و پیامدها)✍️سید علی نجات / ناشر: موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران 📚 داعش: اندیشه و عمل ✍️سید رضا صدرالحسینی/ ناشر: زمزم 📚داعش از کاشت تا برداشت ✍️سید مهدی نورانی / ناشر: مؤسسه شهید کاظمی 📚داعش خشونت شرقی و نقد عقل فاشیستی ✍️بختیار علی/ ناشر: نشر مرکز 📚 داعش افکار و تشکیلات✍️عبدالمحمد شریفات / ناشر: دار الاعلام لمدرسه اهل البیت علیهم السلام 📚 داعش زیر ساخت های فکری و معرفتی✍️حسن مصطفی/ ناشر: موسسه فرهنگی و هنری آفتاب خرد 📚 داعش نستالژی خلافت✍️فؤاد ابراهیم/ مؤسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور 📚داعش در سوریه پیشینه و روندها✍️اردوان احمدی/ ناشر: سیادت 📚 داعش معمای جذب✍️احمد زارعان و امیر احمد آزاد / ناشر: موسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور 📚امارت تاریکی✍️ جواد نوائیان رودسری/ مؤسسه فرهنگی هنری خراسان 📚داعش (گزارشی از درون ارتش وحشت)✍️مایکل ویس و حسن حسن/ ناشر: نقد فرهنگ 📚زمینه های فکری ـ سیاسی جریان بعثی ـ تکفیری داعش (گزارش راهبردی شماره8✍️محمد اسماعیل نباتیان/ مجمع جهانی اهل بیت علیهم السلام 📚پسران دوزخ، فرزندان قابیل (رمان) ✍️مجید پور ولی کلشتری/ ناشر: عماد فردا 📚 در دام داعش (دولت اسلامی یا عقب گرد تاریخ)✍️ پییر ژان لویزار/ نشر نو 📚تروریست‌ها چه می‌خواهند؟ (از زیلات‌ها تا داعش)✍️لوئیز ریچاردسون، خدیجه حیدری، عسگر قهرمانپور/ دیلماج 📚داعشی خاطرخواه (رمان)✍️ هاجر عبدالصمد/ ناشر: کوله پشتی 📚داعش و نقش آن بر جغرافیای سیاسی خاورمیانه✍️ امید ریگی/ ناشر: شاپرک سرخ 📚داعش تهدیدی برای امنیت بین‌المللی✍️ انستیتو تحقیقات استراتژیک روسیه، مترجم: پرویز قاسمی/ ناشر: دانشگاه امام صادق(ع) و شورای راهبردی روابط خارجی 📚کتاب چاپی گفتمان داعش؛ تبیین ذهنیت سلفیت تکفیری✍️مهدی قاسمی ورجانی/ ناشر: ستوس 📚 تراژدی داعش ✍️ معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه شهدای آذربایجان غربی 📚 تروریسم و تکفیر (از دوره باستان تا ظهور داعش) ✍️ جیمزام، لوتزوبرانداجی/ موسسه مطالعات اندیشه سازان نور 📚داعش شجره خبیثه (بررسی پیشینه و نقش محمدبن‌عبدالوهاب در شکل‌گیری داعش) ✍️ جواد بامری/ مؤسسه شهید کاظمی 📚 دایره المعارف مصور داعش: اولین دایره المعارف مصور تکفیری ها در ایران و جهان اسلام ✍️ علی مطهری نژاد / ناشر: تولی 📚تحلیل روانشناختی پدیده داعش با تاکید بر روان شناسی سیاسی✍️ سعید عبدالملکی/ نشر علم 📚 ناپلئون به جنگ داعش می‌رود (داستان طنز) ✍️ رومن پوئرتولاس/ ناشر: ققنوس 📚 داعش؛ خاورمیانه در آتش جهادگرایان✍️ کریم پورحمزاوی/ ناشر: نبشت 📚 دختری که از چنگ داعش گریخت (رمان)✍️ فریدا خلف/ مهرگان خرد 📚 داعش در آسیای مرکزی و افغانستان✍️ محمد پازوکی/ ناشر: خبرگزاری فارس 📚 داعش؛ شهروندان و تبلیغات دینی✍️ محمد کمالی باغستانی/ ناشر: سنجش و دانش 📚ریشه‌های تجدید حیات خلافت اسلامی و تاثیر ژئوپلتیک آن✍️ سید علی موجانی/ ناشر: وزارت امور خارجه 📚 ایدئولوژی گروه‌های تروریستی تکفیری - وهابی؛ از القاعده تا داعش✍️ مهدی بخشی شیخ احمد/ ناشر: جهاد دانشگاهی اردبیل 📚رستاخیز داعش؛ تاریخ، راهبرد و رویکرد آخرالزمانی دولت اسلامی✍️ ویلیام مک کنتس/ نشر اسم 📚تحلیلی بر جریان بعثی تکفیری داعش (گزارش راهبردی5)✍️ مجمع جهانی اهل بیت (ع) 📚زمینه های رشد تروریسم در عراق؛ با تأکید بر جریان بعثی تکفیری داعش (گزارش راهبردی6)✍️ مختار شیخ حسینی/ مجمع جهانی اهل بیت(ع) 📚- خوارج و داعش؛ بررسی تطبیقی بر مبنای اندیشه های استاد مطهری✍️ علی اصغر خندان/ ناشر: بنیاد شهید مطهری 📚 در رقه بودم؛ خاطرات محمد الفاهم عضو جداشده داعش✍️ هادی یحمد/ ناشر: نارگل 📚عشاق زیر گیوتین داعش (داستان)✍️ مهدی اشتری/ نشر البرز 📚بربریت مدرن: تاملی بر اکنون و آینده داعش✍️ مهدخت ذاکری/ پژوهشکده مطالعات کاربردی قلم 📚 داعش و اسلام؟!✍️ علی باپیر/ ناشر: یالای رووناکی 📚داعش حقیقی و حقیقت داعش✍️ محمد حسن حبیبیان/ ناشر: پژوهش
📚 داعش و جبهه‌النصره چگونه می‌جنگند؟✍️ راچیا آرزومانیان و آرمینه آکوپیان/ موسسه مطالعات اندیشه‌سازان نور 📚داعش و چالش‌های تروریستی در خاورمیانه✍️ سعید حق‌پرست/ نشر هیمه 📚 وارونگی؛ نقد و بررسی بنیان‌های فکری جریان‌های تکفیری با تاکید بر داعش✍️ سید مهدی علیزاده موسوی / ناشر: بوستان کتاب 📚 نقش داعش در آخر الزمان✍️ محمد رضا جابری/ ناشر: راحیل 📚 تکفیری (رمانی درباره نفوذ داعش به ایران)✍️ مهدی دریاب/ ناشر: کتابستان 📚پرچم های سیاه ✍️ جابی واریک/ نشر ملورین 📚 در بازار اسیران✍️ دنیا میخائیل/ نشر نیماژ 📚 تولد اهریمن✍️ عبدالباری عطوان/ انتشارات علمی فرهنگی 📚دولت اسلامی خلافت دیجیتالی ✍️ عبدالباری عطوان/ نشر کلاغ
متن زیارت عاشوراء متنی اصیل است. اینجا درباره اش بخوانید http://ansari.kateban.com/post/1640
هدایت شده از فیش منبر و مرثیه
🔶 نام: #شهید #محمد_تولایی. 🔶 جرم: طلبه بودن. 🔶 محل ضربت خوردن: داخل پیکان لاکچریش و بعد از بیرون آمدن از کتابخانه. 🔶 وضعیت تاهل: متاهل و دارای سه فرزند. 🔶 وضعیت اسکان: مستاجر @fishemenbar