eitaa logo
مدرسه معارف علامه طباطبایی
889 دنبال‌کننده
123 عکس
144 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 به خویشتن ایمان بیاوریم! امیرالمؤمنین(ع): «اعْمَلُوا، رَحِمَکُمُ اللهُ، عَلَی أَعْلاَمٍ بَیِّنَةٍ فَالطَّرِیقُ نَهْجٌ یَدْعُو إلَی دَارِ السَّلاَمِ وَ أَنْتُمْ فِی دَارِ مُسْتَعْتَبٍ عَلَی مَهَلٍ وَ فَرَاغٍ والصُّحُفُ مَنْشُورَةٌ وَ الأَقْلاَمُ جَارِیَةٌ وَ الأَبْدَانُ صَحِیحَةٌ وَ الأَلْسُنُ مُطْلَقَةٌ وَ التَّوْبَةُ مَسْمُوعَةٌ، وَ الأَعْمَالُ مَقْبُولَةٌ.»(نهج‌البلاغه، خطبه۹۴) هان ! مردمان ! به عمل بپردازید ! کاری کنید ! از دست روی دست گذاشتن خود را نجات دهید ! عمل کنید بر اساس نشانه‌های روشنی که در مقابل شماست؛ شاه‌راهِ عمل و اقدام در مقابل شما باز است، و شما را به وادیِ سلامتی و رهایی از آنچه بدان گرفتار هستید دعوت می‌کند؛ این در حالی است که روح و جان شما در سختی و رنج و عذاب است -که از خود شما برخاسته-؛ برخیزید! که اکنون هنوز مهلت دارید و نامه‌ی اعمال و حساب و کتاب شما بسته نشده است؛ بهانه‌ها را کنار بگذارید که آنان که کارنامه اعمال شما را می‌نویسند، هنوز قلم بر زمین نگذاشته‌اند؛ خدا شما رحمت کند، کاری کنید ! چرا که بدن‌های شما هنوز قدرتمند و پر توان است و زبان‌های شما آزاد و رهاست؛ یأس به خود راه ندهید و امیدوار و مطمئن اقدام کنید که هر اشتباه و خطا کرده‌اید، و هر چه در زندگانی خود تلف کرده‌اید، اکنون راهِ جبران باز و توبه و بازگشت پذیرفته شده است، و هر عملی که انجام دهید برای شما نتیجه‌بخش و در پیش‌گاه خدا مقبول است. تردید نکنید؛ مسیر همین است. تنها سختیِ آن هنگام شروع است؛ روی نقطه عطف ایستاده‌اید، کمی جلو بروید؛ تصمیم بگیرید، از سرگردانی نهراسید؛ راه همین است، در ابتدا مشکلاتی خواهید داشت، ولی رها نکنید؛ راه را درست آمده‌اید؛ اگر بیکار ماندید، اگر احساس باطل بودن کردید، اگر فکر کردید که چقدر عاطل و باطل مانده‌اید، اگر ساعت‌ها مات و مبهوت ماندید، اگر از موفقیت‌های همیشگی و مرسوم باز ماندید؛ تردید نکنید راه همین است! تردید نکنید، راه همین است! من تردیدها کردم، خسارت‌ها کشیدم و اکنون باز هم، راه همین است؛ تردید نکنید. سال‌ها پیش از این، روزگاری که جوان بودم، و جویای نام و کام و کارزار و پیکار؛ پیری فرزانه به من گفت «بیا! خبری نیست؛ مسیر همین است. خبری نیست، بیهوده خود را خسته و ملول نکن، مسیر همین است! جای دیگر خبری نیست، مسیر همین است!» اما سال‌ها طول کشید تا دانستم که مسیر همین است، جای دیگر خبری نیست! همه چیز مهیاست، راه‌ها باز است، به خودمان ایمان بیاوریم! آنچه ما را باز می‌دارد، خودمان هستیم؛ این خودِ ما هستیم که ایمان نداریم. راه باز است و مَرکب مهیاست؛ علوم و اندیشه‌های فراوان روزی ماست، و خویشتنی نو در راه است؛ از جلوی آن کنار بروید. ما خود حجاب خویش هستیم و باید که از میان برخیزیم. کاری نباید کرد؛ آنچه که باید، خود در حال انجام است؛ ایمان بیاوریم به توانستن خویشتن، به ارزش خویشتن، به اینکه خلیفه خداوند در زمین هستیم. مانعی نیست، احتیاج به چیزی نیست، فقط ما مانعی ایجاد نکنیم، کافی است! کاری نکنیم ! اشتباه نکنیم! ما مرتب در حال مانع ایجاد کردن هستیم؛ به خویشتن ایمان بیاوریم! 📚 بخشی از مکتوبات‌ِ آقای 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
16.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 سر آغاز کارها نام الله این عالم از هوا لطیف‌تر است، از روح لطیف‌تر است؛ روح‌ها را او آفریده است. عقل‌ها را او آفریده است؛ او از عقل لطیف‌تر است. از إله، به معنای سرگردانی است. 📂 استاد بیست‌وهشت آذر نود و چهار برای مشاهده مشروح این جلسه‌ی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید: 🔗 https://aparat.com/v/JG5X7 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
📝 در روزهای اخیر از دیدن کلیپی شگفت زده شدم! yun.ir/qvmnsa چند بار آن را مرور کردم بلکه اشتباهی شنیده باشم؛ ولی متأسفانه اشتباهی در کار نبود. در بزرگواری و وثاقت گوینده تردیدی نیست، اما با کمال تأسف آنچه که نقل شده -با همان مشخصاتی که هست- بدون تردید غیر واقعی است و حقیقت ندارد. به همین دلیل توضیحاتی لازم است:‌ ۱- علامه مادر خود را در سن ۵ سالگی و پدرش را در سن ۹ سالگی از دست داده‌اند، و زمانی که علامه تفسیر المیزان را شروع کرد، حدود نیم قرن از فوت مادر ایشان می‌گذشت. ۲- چگونه است که هیچ کدام از نزدیکان علامه کلمه‌ای درباره چنین مطلبی با این اهمیت نشنیده‌اند؟! با اینکه علامه خواب‌ها و امور غیر عادی را به ندرت نقل می‌کرد، ولی در مورد پدر و مادر خود آنقدر حساس بود که (برخلاف رویه کتمان شدید که همیشه ملتزم بودند) مطالب مربوط به ایشان را بارها و بارها برای دور و نزدیک نقل کرده بود. چگونه است که هیچ‌ یک از نزدیکان علامه کلمه‌ای در مورد این مطلب نشنیده‌اند؟! ۳- در تماس با نزدیکان علامه از جمله دختر ایشان (همسر آیت الله شهید قدوسی) ایشان ضمن تأسف از استناد این مطلب به علامه، تأکید کردند که علامه (با وجود سکوت شدید و کتوم بودن) بارها در مورد مادر و پدرش صحبت می‌کرد، و تمامی رؤیاهایی که دیده بود را بیان می‌کرد؛ و تعداد این رؤیاها به اندازه انگشتان یک دست نبود. همچنین علامه تأکید می‌کرد که در یکی از این رؤیاها (که ظاهراً بر خلاف ادعای این کلیپ تنها رؤیای شفاف بوده است) علامه از پدر و مادر گله کرده‌اند که چرا به خواب من نمی‌آیید؟ ۴- یک بار دیگر فرمایش گوینده را تنها از جهت محتوا مرور کنیم: علامه طباطبایی بیش از نیمی از عمر شریف خود را در کاری صرف می‌کند که جوابی برای آن در روزقیامت ندارد! و روایات و استدلالات فراوان در این مورد هم او را هوشیار نمی‌کند، و فشار برخی علمای حوزه بر علیه فلسفه، و تذکر مراجع هم اثری ندارد! و این رویه را ادامه می‌دهد؛ تا اینکه یک دفعه با یک رؤیا به خود می‌آید و تفسیری می‌نویسد که سرآمد روزگار می‌شود!! راستی علامه‌ای که شما اینقدر برای همراه کردن رأی ایشان با اندیشه‌های خود اصرار دارید، چنین آدمی است؟؟ کسی که مشهور است به مراقبات سنگین، سجده‌های چند ساعته در نجف، تلف نکردن لحظه‌ای از عمر خود و خیلی از جهات دیگر؛ عمر خود را این‌گونه گذرانده است؟! آیا حکیم بزرگ شرق، نیمی از عمر خود را بدون توجه به ادله و استدلالات در کاری این چنین صرف می‌کند، و نیمی دیگر را با یک رؤیا، صرف کار دیگر می‌کند؟! فردی که حتی وقتی در خیابان راه می‌رفت، وقت و ذهن خود را تلف نمی‌کرد، و غرق در نماز یا در اندیشه‌های خود بود، و دیگران را نمی‌دید و گاهی سلام دیگران بدون پاسخ می‌ماند، و گلایه آنها را به دنبال داشت؛ چنین زندگی داشته است؟ و اینگونه عمر خود را در کاری تلف می‌کرد که روز قیامت برای آن جوابی نداشت؟ اگر یک الگوی سرآمد حوزه چنین است پس دیگران چگونه‌اند؟! ۵- متأسفانه همان‌طور که مدتی پیش -در جواب مطلب یکی از دوستان خارج از کشور در مورد علامه- نوشتم اکثر مطالب فضای مجازی در مورد علامه طباطبایی بهره اندکی از حقیقت دارد. اینجا این را هم اضافه می‌کنم که متأسفانه بعضی از این مطالب توسط بزرگان نقل شده؛ و تأسف‌آور اینکه اینان بر حافظه خود اتکا می‌کنند و مطالبی نقل می‌کنند که موافق با مواضع آنان باشد. محمدحسین قدوسی
🔶 حمد، سیر در بی‌نهایت است وقتی که انسان حمد به جا می‌آورد، در واقع کلاس خودش را بالا می‌برد؛ مثل اینکه خدای متعال به کسی پا داده تا راه برود، و او از این راه رفتن حُسن استفاده را می‌برد، خدای متعال می‌بیند که این بنده از این پا خوب استفاده می‌کند، در مسیر خیر قرار دارد، دوچرخه برایش فراهم می‌کند؛ بعد می‌بیند از دوچرخه خوب استفاده می‌کند، خدای تبارک و تعالی می‌گوید مثل اینکه بهتر از این نیاز دارد، برایش موتور فراهم می‌کند؛ می‌بیند از این موتور هم حُسن استفاده را می‌کند، معرفت نسبت به این حمد دارد، و حمدِ عملی را به جا می‌آورد و از این موتور حُسن استفاده را می‌کند، ماشین در اختیارش قرار می‌دهد؛ از ماشین خوب استفاده می‌کند، هواپیما در اختیارش قرار می‌‌دهد؛ از هواپیما خوب استفاده می‌کند، خداوند تبارک و تعالی می‌بیند، این فرد کلا در مسیر خیر و خدایی شدن و خدایی کردن افراد هست، مثلا طیُّ الأرض را به او یاد می‌دهد؛ -به زبان عادی عرض می‌کنم تا مطلب باز بشود- خداوند می‌بیند از طیُّ الأرض هم حُسن استفاده را می‌کند، خودنمایی نمی‌کند، آنجایی که مورد رضایت خدای متعال هست، استفاده می‌کند؛ طیُّ السماء را روزی‌اش می‌کند؛ که امیرالمؤمنین فرمود: «فَوَ اَللَّهِ إِنِّي بِطُرُقِ اَلسَّمَاءِ أَعْلَمُ مِنِّي بِطُرُقِ اَلْأَرْضِ»(بحارالأنوار، جلد۳۴، صفحه۲۵۸) خدای متعال می‌فرماید من چون خودم یک حقیقت نامحدود هستم، تو را هم یک حقیقت نامحدود خلق کردم؛ در وجودت تمامِ هستی جمع است، فشرده‌ی خلقت هستی. وقتی فشرده‌ی کل خلقت هستی، اگر کدهای وجودی خودت را پیدا کنی، در تمام هستی می‌توانی سیر بکنی. از این پیاده رفتن گرفته تا دوچرخه تا هواپیما و تا طیُّ‌الأرض و تا طیُّ‌السماء، تا عروج به ملکوت، تا آنجا که «حَسُنَتْ مُسْتَقَرًّا وَمُقَامًا»(فرقان-۷۶). انسان هر چقدر حمد به جا بیاورد، خداوند می‌گوید، یک چیز بالاتری هم برایت فراهم کردم. آقای بهجت می‌فرمودند وقتی خداوند تبارک و تعالی به حضرت موسی فرمود: «فَخُذْ مَا آتَيْتُكَ وَكُنْ مِنَ الشَّاكِرِينَ»(اعراف-۱۴۴) این را که به تو دادم بگیر، و شاکر باش؛ اگر شاکر باشی من شکور هستم. فرمودند از این عبارت معلوم می‌شود، وعده بالاتری هم برای او گذاشتند؛ اگر شاکر باشی، یک چیز بالاتری پشت سرش هست. مسیر حمد، مسیر خدایی شدن است؛ چون خدای متعال یک حقیقت بی‌نهایت هست، مسیر حمد سیر در بی نهایت است. لذا امام سجاد می‌فرماید که من حمدی می‌خواهم که با حمد ملائک مقرَّب مسابقه بدهم «حَمْداً نُزَاحِمُ بِهِ مَلَائِکتَهُ الْمُقَرَّبِینَ»، می‌خواهم یک حمدی داشته باشم که برای آنها مزاحمت داشته باشد، می‌خواهم جا را برای ملائک تنگ کنم، «وَ نُضَامُّ بِهِ أَنْبِیاءَهُ الْمُرْسَلِینَ فِی دَارِ الْمُقَامَةِ الَّتِی لَا تَزُولُ» حمدی که بتوانم هم‌پای انبیاء باشم. این چه حمدی است که انسان می‌تواند هم‌پای ملائک، هم‌پای انبیاء؛ بلکه از ملائک عبور کند، به ملائک مقرب برسد؛ بلکه از انبیاء عبور کند، به انبیاء مرسل برسد. امام سجاد علیه‌السلام این مکتوب{صحیفه‌ سجادیه}را به دو فرزندشان حضرت زید و حضرت امام باقر علیه‌السلام فرمودند بنویسید، این را بخوانید؛ نخواستند که ما بلبل باشیم، و چه‌چه بزنیم؛ گر چه حتی قرائت ظاهری‌اش را هم انجام نمی‌دهیم! انگیزه ما این است که برویم ببینیم ترامپ رأی آورده یا بایدن! این امور برای ما نشاط می‌آورد، و مشغول‌مان می‌کند. دغدغه‌ی عشق و محبت به حقیقت را نداریم، مجاز در مسیرمان قرار می‌گیرد؛ دغدغه‌ی محبت‌های خالص را نداریم، محبت‌های ناخالص در مسیرمان قرار می‌گیرد؛ چون خدای تبارک و تعالی می‌بیند طالب حقیقت نیستیم، مجازات را در مسیر ما قرار می‌دهد: فردا که پیشگاه حقیقت شود پدید شرمنده رهروی که عمل بر مجاز کرد 📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث هشتم | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/69jCW شرح چهل حدیث امام خمینی ره | حدیث هشتم | جلسه پنجم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Cx1kM شرح دعای ششم صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/fInwU شرح دعای ششم صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/7cZyK شرح دعای ششم صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/BjcaM شرح دعای ششم صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/CiQTN شرح دعای ششم صحیفه سجادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/BZjGs شرح دعای ششم صحیفه سجادیه | جلسه ششم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/L3bX0 شرح دعای ششم صحیفه سجادیه | جلسه هفتم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/bdWXf شرح دعای ششم صحیفه سجادیه | جلسه هشتم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/n81fm شرح دعای ششم صحیفه سجادیه | جلسه نهم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/b78Rh شرح دعای ششم صحیفه سجادیه | جلسه دهم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/FXCOb شرح دعای ششم صحیفه سجادیه | جلسه یازدهم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/rL7qD شرح دعای ششم صحیفه سجادیه | جلسه دوازدهم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/jw4QF شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/cKNUf شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/I8nfj شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/6yUOw شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/peln8 شرح و تفسیر سوره ماعون | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/JmSCv عوامل ازدیاد محبت دنیا | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/w4VPk
گناه معصومین.mp3
960.7K
🔶 بیوگرافی انسان منهای خدا «أَنَا بَعْدُ أَقَلُّ الْأَقَلِّينَ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّينَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ أَوْ دُونَهَا» (دعای امام سجاد-ع- در روز عرفه) 📂 بخشی از بیانات آقای (جلسه ششم رساله الولایة ۱۳۹۴) 🔗 http://eksir.org/ 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 عالِمِ خودشکن دین اسلام و مکتب تشیع، مکتب خودشکنی است. اهل‌بیت(ع) به ما توجه می‌دهند که اگر می‌خواهید به کمال برسید، به ما اقتدا کنید؛ ببینید ما خودشکن هستیم. در ادعیه هم نگاه بکنید، همه‌اش می‌گویند ما بدبختیم، ما بیچاره‌ایم، ما ظالمیم، خلاف‌کاریم؛ آیا از من خلاف‌کار تر پیدا می‌شود؟ اینها کلمات معصومین(ع) است؛ از من که نیست! حضرت سجاد علیه‌السلام، هنوز تکلیف نشده بودند، ۱۵ سال‌شان نشده بود؛ پرده کعبه را گرفته بود: «وَ مَا فِي اَلْوَرَى خَلْقٌ جَنَى كَجِنَايَتِي» (المناقب، جلد۴، صفحه۱۵۱) هیچ‌کس جنایت‌کار تر از من نیست! این کلام امام سجاد علیه‌السلام قبل از تکلیف است. آقای پهلوانی(مرحوم‌ سعادت‌پرور) می‌گفتند این‌ چیزایی که ائمه گفتند، ما دیگر باید لنگ بندازیم! ایشان می‌فرمودند دیدم در اتاق بوی تعفن می‌آید، هی گشتم، پشت پرده، پشت کتاب‌ها، زیر فرش، هر چه گشتم، چیزی پیدا نکردم؛ دیدم بوی تعفن هنوز هست و برطرف نمی‌شود. رفتم در حیاط، گفتم شاید حیوانی مرده باشد، رفتم در آن اتاق گشتم، دوباره آمدم در همین اتاق؛ دفعه سوم داشتم می‌آمدم کفشم پشت و رو شد، تهِ کفشم را دیدم مدفوع حیوان چسبیده است، -چون در منزل‌شان انواع و اقسام حیوانات بود- بعد متوجه شدم این عیب از خودم بود، مربوط به خودم هست، کفش خودم است؛ بعد می‌نشستند و به حال خودشان گریه می‌کردند و این شعر را می‌خواندند: نم نم باران بر می‌خواران خوش است رحمت حق بر گنه‌کاران خوش است http://yun.ir/q1lfha 📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom شرح دعای 8 صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/DUsP8 شرح دعای 8 صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/whFBZ شرح دعای 8 صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/pU2Vu شرح دعای 8 صحیفه سجادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/W3Dsr شرح دعای 8 صحیفه سجادیه | جلسه ششم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/T1Mnz شرح دعای 8 صحیفه سجادیه | جلسه هفتم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/QopP9 عوامل ازدیاد محبت دنیا | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/MYODe عشق و محبت و جایگاه آن در قرآن و روایات | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/HT6co توصیه های اخلاقی به زائران اربعین و عتبات عالیات | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/CODIY تفسیر سوره فیل | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/13mFN تفسیر سوره فیل | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/CyoOT
بالاترین غرور.mp3
3.61M
🔶 خودبینی، بالاترین غرور تلمیذ: از محضر استاد درباره سخن مولانا منصور بطائحی سؤال شد که می‌گوید: ۱. «من عرف الدنیا زهد فیها، و من عرف الله آثر رضاه؛(و) من لم یعرف نفسه فهو فی أعظم الغرور.» کسی که دنیا را بشناسد، در آن بی‌رغبت می‌شود و کسی که خدا را بشناسد، رضایت او را انتخاب می‌کند، و کسی که خود را نشناسد، پس او در بزرگ‌ترین غرورهاست. استاد {علامه‌ طباطبایی} : معنای جملات معلوم است و اینکه (فرموده): «من لم یعرف نفسه فی أعظم الغرور» به این دلیل است که غرور بالاتر از این نمی‌شود که شخص خویش را یکی و خدا را یکی و در کنار خود ببیند و با این دید، بندگی‌اش نماید و خلاصه آنکه به فقر و نیستی خود اقرار نداشته باشد. 📚 ثمرات حیات، علی سعادت‌پرور، جلداول، ص ۲۰۰ 📂 بخشی از بیانات استاد 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 سیر و سلوکِ محال انسان بدون باور به این کلام پیامبر اکرم(ص)، به معرفت حقیقی نمی‌رسد: «يا أَباذَرٍّ؛ لايَفْقَهُ الرَّجُلُ كُلَّ الْفِقْهِ حَتّى يَرىَ النّاسَ فى جَنْبِ اللّهِ تَبارَكَ وَ تَعالى أَمْثالَ الأَباعِرِ»(الأمالی-شیخ‌ طوسی، جلد۱، صفحه۵۲۵) فقیه حقیقی کسی هست که همه را به شکل حیوان می‌بیند؛ «ثُمَّ يَرْجِعُ إِلى نَفْسِهِ فَيَكُونُ هُوَ أَحْقَرَ حاقِر لَها» اما وقتی که به خودش نگاه می‌کند، خودش را از همه پست‌تر و پایین‌تر می‌بیند. ولی چطوری این درک حاصل می‌شود؟ اگر معرفت نسبت به امام علیه‌السلام باشد؛ با نگاه به امام، می‌بیند آنها انسان هستند، و بقیه حیوانند. به عنوان مثال بنده برای برداشتن این عینک، باید درکی از فاصله‌‌ام با آن داشته باشم تا دستم را دراز ‌کنم، و آن را بردارم؛ این نیم متر را چطوری ‌بفهمم؟ فهمیده نمی‌شود مگر اینکه یک مانعی باشد، یک حجابی باشد تا این فاصله درک بشود. خدای تبارک و تعالی عین تجرّد است، عین تجرّد چگونه محک می‌خورد؟! خدای متعال در امام تجلی کرده، تا فاصله ما با امام، فاصله ما با خدا را نشان بدهد. خدای متعال می‌فرماید من خودیّتِ خودم را در امام متجلی کردم، اگر شما می‌خواهید بفهمید که چقدر با منِ خدا فاصله دارید، ببینید چقدر با امام فاصله دارید؛ پس باید امام را بشناسید: «بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ مُحَمَّدٌ حِجَابُ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى»(امام باقر-ع- الکافي، جلد۱، صفحه۱۴۵) باید امام را بشناسید، امام حجاب است. کلام دیگری که از پیامبر اکرم(ص) نقل شده: «یَا أَبَاذَرٍّ لَوْ لاَ عَلِيٌّ ... لَمْ يَكُنْ ثَوَابٌ وَ لاَ عِقَابٌ وَ لاَ يَسْتُرُهُ مِنَ اَللَّهِ سِتْرٌ وَ لاَ يَحْجُبُهُ مِنَ اَللَّهِ حِجَابٌ وَ هُوَ اَلْحِجَابُ وَ اَلسِّتْرُ»(بحارالأنوار، جلد۴۰، صفحه۵۵) امیرالمؤمنین همان حجاب است. و یا در زیارت رجبیه برای حضرات معصومین آمده است: «وَ صَلَّى اَللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ اَلْمُنْتَجَبِ وَ عَلَى أَوْصِيَائِهِ اَلْحُجُبِ» این حضرات حجاب هستند، یعنی هم حجاب به معنای نگهبان هستند، یعنی از اینها نمی‌شود عبور کرد؛ هم اینکه اینها حجاب هستند، یعنی اینکه خدای تبارک و تعالی در این انوار مقدس تجلی کرده است. اهل بیت عصمت و طهارت هم باز حقیقتشان مجرد است، اما ظهور و بروز خدای تبارک و تعالی هستند، در افعالشان، در اقوالشان؛ یعنی ما با فعل امیرالمؤمنین که درِ قلعه خیبر را می‌کَنَد، می‌توانیم بفهمیم که ما چقدر با قدرت خدا فاصله داریم. ظهور قدرت خدا که مجرد هست، در قدرت امیرالمؤمنین تجلی می‌کند، و اینها ظهور اسماء و صفات خدای تبارک و تعالی هستند. اگر شخصی می‌خواهد مسیر کمال را طی کند، باید یک الگویی برای کمال داشته باشد؛ چون کمال یک امر مجرّد است. ما الان هر جایی بخواهیم برویم، بالأخره جاده مشخص است، خیابان هست، مسیر مشخص است؛ سفر هوایی هم که باشد، باز خط هوایی برای هواپیماها ترسیم می‌کنند، و شما باید در این مدار حرکت کنید؛ ولی در مسئله تجرّد، بدون امام اصلاً معقول نیست؛ بدون خلیفة اللّه که فرمود: «إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً»(بقره-۳۰) اصلاً سیر، معقول نیست. لذا خود حضرت می‌فرماید «بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ» معرفت به ما حاصل می‌شود، اگر ما نباشیم معرفتِ یک امر مجرد، محال است. کمال یک امر مجرد است، حقیقت یک امر مجرد است، یک قالبی می‌خواهد؛ تا شناخت منزلت امامت نباشد، سیر محال است و هر کسی به عنایت و عون امام علیه‌السلام مسیر را طی می‌کند. 📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom شرح و تفسیر سوره مبارکه هُمَزَه | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/9bm1J شرح حدیث نهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/fEyIF شرح حدیث نهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/DQXWj شرح حدیث نهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/cEmsq شرح دعای نهم صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/yjC2n شرح دعای نهم صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/7S2j9 شرح دعای دهم صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/dmV04 شرح دعای یازدهم صحیفه سجادیه | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Ms3NK شرح خطبه ۲۰ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/mhfqx شرح خطبه 20 نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/74e52 شرح خطبه ۵۲ نهج البلاغه | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/5ojbh شرح خطبه ۱۶۰ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/lndEi .