⭕️ماجرای فرخنژاد و لزوم بازسازی فرهنگی
🔹ماجرای اخیر حمید فرخنژاد هر چند داستان تلخی به نظر میآید، اما یک نشانه آشکار برای شناخت افراد و گروههایی است که این روزها مانند آب خوردن وطنفروشی میکنند. ماجرای حیرتآور و تأسفآمیز برخی از چهرههای اجتماعی که حدود انسانیت و اخلاق را پشت سر گذاشتهاند جای تأمل فراوان دارد. البته فرخنژاد پیشتر از این گفته بود 80 میلیون نفر جمعیت ایران برای من اهمیتی ندارد، اگر خم به ابروی بچهام بیاید! یکی از نشانههای سقوط اخلاق در هنر نیز همان هنگام اتفاق افتاد اما از سوی جامعه چندان جدی گرفته نشد.
🔸حالا همین بازیگر در ایام اغتشاشات اخیر در نقش مأمور امنیتی جمهوری اسلامی در یک فیلم تحت حمایت بنیاد فارابی ایفای نقش میکند؛ فیلمی که در آن نشان داده میشود موصل چگونه توسط نیروهای نظامی ایران از چنگال داعش رهایی مییابد. با اتمام آخرین سکانس، حمید فرخنژاد دستمزد میلیاردی خود را دریافت میکند، سپس بار سفر را میبندد و از کشور خارج میشود. اما بخش دردناک ماجرا آن جایی است که این بازیگر همه مرزهای شرافت و انسانیت را زیر پاگذاشته، پس از خروج از ایران در آغوش دشمنان ایران میغلتد و در مذمت دیکتاتوری نیز در صفحه شخصی خودش خزعبلات میبافد!
🔹اصلا خروج حمید فرخنژاد از ایران به خودی خود چندان مهم نیست؛ او نیز میتواند به مشابه بسیاری از کسانی باشد که به دلایل گوناگون قصد مهاجرت موقت و دائم میگیرند. مهم آن است که همه کسانی که برای هنر و فرهنگ این کشور دل میسوزانند به فکر راه چاره بیفتند و اجازه ندهند چنین افراد وطنفروشی به ثمن بخس آبرو و حیثیت مردم بزرگ ایران و نیز فرهنگ اسلامی و ایرانی را پیش چشم افکار عمومی دنیا و به خصوص مردم و نسلهای جدید جامعه خودمان ببرند. این اتفاقات صرفا تفسیر و معنای سیاسی ندارد؛ اگر علاقهمندان به فرهنگ دیر بجنبند و چنانچه این روند ادامه یابد چنین موجوداتی فرهنگ و هویت اصیل جامعه ایرانی را به تاراج میبرند.
🔸قضیه عجیب و غریب حمید فرخنژاد هر چند صرفا یک علامت و رخداد است، اما نشانه آن است که نبض فرهنگ جامعه مطلوب کار نمیکند. به خاطر همین است که رهبر حکیم انقلاب در دیدار با دولت سیزدهم فرمودند: «در مسئله فرهنگ و رسانه، به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است. البته «حرکت انقلابی» یعنی خردمندانه و عاقلانه. معنای «انقلابی بودن» بیهوا حرکت کردن و بیحساب حرکت کردن نیست».
🌺
🍂🌼
🌺🍃🍂🌺
⭕️در کنار هم برای ایران
🔹یکی از دوستان دغدغه مند و دلسوز به ذکر خبری اشاره کرد که به معنای واقعی تشویش آور بود. ایشان گفتند در دانشگاه شهر ما یک دانشجوی بسیجی وارد کلاس شده و در گوشه ای از کلاس می نشیند. در همین حین دانشجوی دیگری که در مجاورت آن دانشجوی بسیجی و از پیش نشسته بود، بلافاصله جای خود را تغییر می دهد و در مکانی دیگر از کلاس می نشیند. این خبر هر چند تلخ است و به دشواری به باور می نشیند، اما نشانه ای است مبنی بر این که دشمن دارد خوب کارش را انجام می دهد. از اینکه بین مردم جدایی بیفتد و حس نفرت ایجاد شوند عمیقا باید هراسناک بود. این اتفاق و نظایر آن دقیقا همان چیزی است که دشمن آرزو می کند؛ اینکه بخش های مختلف در ایران از یکدیگر بدشان بیاید و بین آن ها تنفر تولید و منتشر شود.
🔸اما بسیجی ها واقعا چه کرده و چه هیزم تری به چه کسی فروخته اند که برخی در داخل در نقشه دشمن قرار گرفته و با آنها غیریت خود را تنظیم کرده اند؟ یک سئوال ساده؛ از روز اول انقلاب اسلامی تاکنون کدام واقعه ای که ایران را تهدید کرده باشد رخ داده که در آن بسیجیان در خط مقدم کمک به مردم و ایران عزیز نبوده باشند؟ این تحسین از بسیج و بسیجیان صرفا یک امر ایدئولوژیک نیست؛ بلکه پیش از آن این تعلق خاطر به ایران را بایستی در چارچوب دیدگاه ایران دوستی و صیانت از ایران بزرگ تحلیل کرد. سیل و زلزله که اتفاق می افتد، سر و کله کرونا که پیدا می شود و وقتی که سازندگی و محرومیت زدایی اولویت پیدا می کند، باز صف اول بسیجیان هستند.
🔹از آن سو کسانی که ایران ایران گفتن آن ها گوش فلک را کر کرده و در آن سوی مرزها در آغوش دشمنان ایران خسپیده اند برای ایران چه کرده اند؟ در زمانی که صدام حسین تمامیت ارضی ایران را هدف قرار داد چرا مدعیان ایران به کنج ها خزیدند و اثری از آن ها دیده نشد؟ اما بسیج در آن هنگامه و در همه بزنگاه ها ایران را تنها نگذاشت. با مغرضینی که به پول های آل سعود و سیا و موساد اعتیاد پیدا کرده اند حرفی نیست؛ اما این سخن دردمندانه با برخی از بچه های این آب و خاک هست که شما چرا ساز جدایی و قهر را کوک کرده اید؟
🔸 بدانیم که دشمن امری موهوم نیست؛ بلکه واقعی است و از آن چه به نظر می آید به ما نزدیک تر شده است؛ او مسلط شود به صغیر و کبیر و مدرن و سنتی رحم نمی کند. او به چیزی جز ویران سازی و تجزیه و فروپاشی ایران بزرگ نمی اندیشد. این سخن به معنای ندیدن و انکار کاستی ها و ناراستی ها نیست. سخن آن است که برای اصلاح و حل مسائل ایران باید انسجام ملی را هر چه بیشتر تقویت کرد. این روزها باید با حفظ تکثر سلایق، آهنگ مهربانی و همدلی در همه جای کشور و در همه بخش ها طنین افکن شود.
🖊عزیزغضنفری
🌺
🍂🌼
🌺🍃🍂
💠گزیده نڪات تفسیرے
❇️به حوادث تاریخی به دیده #عبرت بنگریم
💠فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِي الْيَمِّ فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الظَّالِمِينَ (۴۰/قصص)
🌱پس ما (نيز) او و لشگريانش را (با قهر خود) گرفتيم و به دريا افكنديم. پس بنگر كه پايان كار ستمگران چگونه است.
🔷طغيانگری انسان و جنايتگری او زمانی شروع میشود كه خود را گم میكند و باد كبر و غرور مغز او را پر سازد. اما ببينيم سرانجام اين كبر و غرور به كجا رسيد، قرآن میگويد:" ما او و لشكريانش را گرفتيم و در دريا پرتاب كرديم"! (فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِي الْيَمِ).
🔷آری مرگ آنها را به دست عامل حياتشان سپرديم، و نيل را كه رمز عظمت و قدرت آنها بود به گورستانشان مبدل ساختيم! جالب اينكه تعبير به" فَنَبَذْناهُمْ" میكند از ماده" نبذ" (بر وزن نبض) كه به معنی دور افكندن اشياء بیارزش و بیمقدار است راستی انسان خودخواه مستكبر و جانی و جبار چه ارزشی میتواند داشته باشد؟، آری ما اين موجودات بیارزش را از جامعه انسانی طرد كرديم و صفحه زمين را از لوث وجودشان پاك ساختيم.
👈و در پايان آيه روی سخن را به پيامبر اسلام كرده میفرمايد:" ببين عاقبت كار ظالمان چگونه بود"؟ (فَانْظُرْ كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الظَّالِمِينَ).
اين نگاه با چشم ظاهر نيست كه با چشم دل است، و اين تعبير مخصوص ظالمان ديروز نيست كه ستمگران امروز نيز سرنوشتی جز اين ندارند!
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 ارکان نماز
✅ ارکان نماز عبارتاند از:
۱. نیّت
۲. تکبیرة الاحرام
۳. قیام هنگام تکبیرة الاحرام و قبل از رکوع (قیام متصل به رکوع)
۴. رکوع
۵. دو سجده.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۴۰
🆔 @khamenei_ahkam
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 نیت در نماز
✅ نیّت (که یکی از واجبات رکنی است) به معنای قصد انجام نماز برای اطاعت از فرمان خداوند میباشد.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۴۱
🆔 @khamenei_ahkam
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸 واجبات رکنی و غیر رکنی در نماز
✅ بعضی از واجبات نماز «رکن» است؛ یعنی اگر در نماز انجام نشود یا بیش از مقدار واجب به جا آورده شود، حتی اگر از روی سهو و فراموشی هم باشد، نماز باطل میشود و بعضی «غیر رکن» است؛ یعنی اگر عمداً کم یا زیاد شود، نماز باطل است اما کم و زیاد شدن سهوی آن، نماز را باطل نمیکند.
🔺 رساله نماز و روزه، مسأله ۱۳۹
🆔 @khamenei_ahkam
هدایت شده از فتاوای رهبر انقلاب
🔸مسئول بودن کارمند نسبت به وسائل محل کار
⁉️ اگر کارمند یا کارگری به ابزار یا دستگاهی که برای انجام کار در اختیار او قرار گرفته است، ناخواسته آسیبی وارد کند، آیا باید خسارت وارد شده را جبران نماید؟
✅ در صورتی که مطابق قراردادِ با محل کار، از ابزار یا دستگاه استفاده کرده و نسبت به حفظ آن کوتاهی نکرده باشد، ضامن نیست و در غیر این صورت باید خسارت وارد شده را جبران کند.
🆔 @khamenei_ahkam