eitaa logo
عیان و نهان
151 دنبال‌کننده
338 عکس
176 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی دروس آیت الله ممدوحی (رضوان الله تعالی علیه) جهت ارتباط با مدیر کانال: msadegi52@
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح دعای امام سجاد (ع) مرحوم آیت الله ممدوحی اﻟﻠﻬﻢ ﺻﻞ ﻋﻠﻰ ﻣﺤﻤﺪ و آل ﻣﺤﻤﺪ ، و ﻣﺘﻌﻨﻰ ﺑﻬﺪى ﺻﺎﻟﺢ ﻻ أﺳﺘﺒﺪل ﺑﻪ ، و ﻃﺮﯾﻘﮥ ﺣﻖ ﻻ أزﯾﻎ ﻋﻨﻬﺎ ، و ﻧﯿﮥ رﺷﺪ ﻻ أﺷﮏ ﻓﯿﻬﺎ ، و ﻋﻤﺮﻧﻰ ﻣﺎ ﮐﺎن ﻋﻤﺮى ﺑﺬﻟﮥ ﻓﻰ ﻃﺎﻋﺘﮏ ، ﻓﺎذا ﮐﺎن ﻋﻤﺮى ﻣﺮﺗﻌﺎ ﻟﻠﺸﯿﻄﺎن ﻓﺎﻗﺒﻀﻨﻰ اﻟﯿﮏ ﻗﺒﻞ أن ﯾﺴﺒﻖ ﻣﻘﺘﮏ اﻟﻰ ، أو ﯾﺴﺘﺤﮑﻢ ﻏﻀﺒﮏ ﻋﻠﻰ ؛ ﺧﺪاﯾﺎ ! ﺑﺮ ﺣﻀﺮت ﻣﺤﻤﺪ و ﺧﺎﻧﺪان او درود ﻓﺮﺳﺖ و ﻫﺪاﯾﺖ ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ اى ﺑﻪ ﻣﻦ ﻣﺮﺣﻤﺖ ﻓﺮﻣﺎ ﮐﻪ ﭼﯿﺰ دﯾﮕﺮى را ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻦ آن ﻧﮑﻨﻢ و راه ﺣﻘﻰ را ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﻨﻤﺎ ﮐﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ روش دﯾﮕﺮى ﺗﻤﺎﯾﻞ ﻧﻨﻤﺎﯾﻢ و ﻋﺰم ﻗﻠﺒﻢ را ﺑﺮ ﭼﻨﺎن رﺷﺪى اﺳﺘﻮار ﺳﺎز ﮐﻪ ﮔﺮﻓﺘﺎر ﺷﮏ ﻧﮕﺮدم و ﻋﻤﺮم را ﺗﺎ آن زﻣﺎن دراز ﺳﺎز ﮐﻪ در اﻃﺎﻋﺖ ﺗﻮ ﺻﺮف ﮔﺮدد و ﻫﺮ ﮔﺎه ﻋﻤﺮ ﻣﻦ ﭼﺮاﮔﺎه ﺷﯿﻄﺎن ﻗﺮار ﮔﯿﺮد ﻗﺒﻞ از آن ﮐﻪ ﻣﻮرد ﺧﺸﻢ و ﻏﻀﺐ ﺗﻮ واﻗﻊ ﮔﺮدم ، اﺟﻞ و ﺳﺮآﻣﺪ ﻋﻤﺮ ﻣﺮا ﺑﺮﺳﺎن و ﺑﻪ ﺳﻮى ﺧﻮﯾﺸﻢ ﺑﺨﻮان . 🍃شرح: ﭘﺎﯾﺪارى در ﻋﻤﻞ ﻣﻀﻤﻮن ﻫﻤﻪ ى ﺟﻤﻠﻪ ﻫﺎى اﯾﻦ ﻓﺮاز ، ﻣﺴﺌﻠﻪ ى ﭘﺎﯾﺪارى در ﮐﺎر و ﺛﺎﺑﺖ ﻗﺪم در روش و درﺧﻮاﺳﺖ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻗﺎﻃﻊ و اداى ﺗﮑﺎﻟﯿﻒ ﺑﺪون ﺗﺬﺑﺬب و ﺗﺰﻟﺰل اﺳﺖ . ﯾﮑﻰ از ﺑﺎرزﺗﺮﯾﻦ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎى ﺳﻠﻄﻪ ى ﺷﯿﻄﺎن ﺑﺮ دل و ﺟﺎن آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﻓﺮد را در اﻣﻮر ﺧﻮد ﻣﺮدد و دودل ﻣﻰ ﮐﻨﺪ ﺗﺎ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ اﻣﻮر ﺧﻮد را ﺑﺎ دل زدﮔﻰ رﻫﺎ ﮐﻨﺪ و ﺑﺪﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿﺐ ﻋﻤﺮ او در ﭘﻮﭼﻰ و ﺑﻰ ﺧﺎﺻﯿﺘﻰ ﺑﮕﺬرد . ﺷﯿﻄﺎن دوﺳﺖ دارد ﺷﺎﻫﺪ ﺑﺮ ﺑﺎد رﻓﺘﻦ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ى اﺻﻠﻰ اﻧﺴﺎن . ﺑﺎﺷﺪ–ﻋﻤﺮ – از اﯾﻦ رو اﻣﺎم ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ، در اﯾﻦ ﻓﺮاز ﺑﻪ ﭘﯿﺸﮕﺎه ﺧﺪا ﻋﺮض ﻣﻰ ﮐﻨﺪ : ﺧﺪاﯾﺎ ، ﻫﺪاﯾﺘﻰ ﺑﻪ ﻣﻦ ﻋﻄﺎ ﻓﺮﻣﺎ ﮐﻪ ﺑﺮ آن ﭘﺎﯾﺪارى ورزم و راه ﺣﻘﻰ ﮐﻪ ﺑﺎ دودﻟﻰ و ﺗﺮدﯾﺪ ﺑﺎ آن ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﮑﻨﻢ ، ﺑﻠﮑﻪ ﻣﻘﺼﺪ ﻋﺎﻟﻰ و ﻣﻌﯿﻨﻰ را در ﻧﻈﺮ ﮔﯿﺮم و ﺑﺎ ﺗﻤﺎم ﺗﻼش ﺑﻪ ﻃﺮف ﻣﻘﺼﺪ و ﻣﻘﺼﻮد ﺣﺮﮐﺖ ﮐﻨﻢ و اﮔﺮ ﻻزم ﺑﺎﺷﺪ در اﯾﻦ راه ﮔﺮﻓﺘﺎرى ﻫﺎى ﺑﺴﯿﺎرى را ﺑﻪ ﺟﺎن ﺑﺨﺮم و ﺑﺎ ﻣﻮاﻧﻊ ﻓﺮاوان ﺑﻪ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺮﺧﯿﺰم . ﻣﺪد ﮐﻦ ﮐﻪ آﻧﻬﺎ را ﯾﮑﻰ ﭘﺲ از دﯾﮕﺮى ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﮔﺬارم و ﻫﯿﭻ ﮔﺎه در ﻋﺰم ﺧﻮد، ﮐﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﺗﺮدﯾﺪى ﺑﻪ ﺧﻮد راه ﻧﺪﻫﻢ و ﺑﺎ ﻫﻤﺖ ﻋﺎﻟﻰ ﺑﻪ ﺳﻮى ﻗﻠﻪ ى ﻣﻘﺼﻮد ﻋﺮوج ﻧﻤﺎﯾﻢ و ﻧﯿﺖ ﺻﺎﻟﺢ ﻣﻦ ﭘﯿﻮﺳﺖ ﻋﻤﻞ و ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻢ ﺑﺎﺷﺪ و ﻣﺮا ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺐ رﺷﺪ ﺑﮑﺸﺎﻧﺪ و ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﭼﯿﺰ ﺟﺰ رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﻫﻤﺎن رﺷﺪ و ﺗﮑﺎﻣﻞ ﻧﯿﻨﺪﯾﺸﻢ . ﮐﺴﻰ ﮐﻪ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺎﺷﺪ ، اﻧﺴﺎﻧﻰ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻮﻓﻖ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و اﻟﺒﺘﻪ اﯾﻦ ﺗﻮﻓﯿﻖ ﻋﻈﯿﻢ ﺑﻪ ﻗﯿﻤﺖ ﺗﻼش در ﺗﻤﺎم ﻋﻤﺮ ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﻰ آﯾﺪ و ﻓﺮد ﺑﺎﯾﺪ در راه ﭘﯿﺪاﯾﺶ آن از ﻫﯿﭻ ﺗﻼﺷﻰ درﯾﻎ ﻧﻮرزد ؛ ﺑﺪﯾﻦ ﺟﻬﺖ ، ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ در ﺗﻮﺻﯿﻒ ﻣﺆﻣﻨﺎن راﺳﺘﯿﻦ ﻓﺮﻣﻮد : (اﻟﺬﯾﻦ ﻗﺎﻟﻮا رﺑﻨﺎ اﷲ ﺛﻢ اﺳﺘﻘﺎﻣﻮا ﺗﺘﻨﺰل ﻋﻠﯿﻬﻢ اﻟﻤﻼﺋﮑﮥ أﻻ ﺗﺨﺎﻓﻮا و ﻻ ﺗﺤﺰﻧﻮا( ؛ آﻧﺎن ﮐﻪ ﺧﺪاﺟﻮﯾﻨﺪ و در اﯾﻦ ﻗﻮل ﻫﺮﮔﺰ ﺗﺮدﯾﺪ ﻧﮑﺮده و ﭘﺎﯾﺪارى ﮐﺮده اﻧﺪ ، ﻓﺮﺷﺘﮕﺎن ﺑﺮ آﻧﺎن ﻧﺎزل ﺷﺪه و ﻣﮋدﮔﺎﻧﻰ ﻣﻰ آورﻧﺪ ﮐﻪ ﺷﻤﺎ از ﺗﺮس و اﻧﺪوه در اﻣﺎن ﻫﺴﺘﯿﺪ . ﻧﯿﺰ در ﺣﺪﯾﺚ آﻣﺪه اﺳﺖ : اﻟﻤﺆﻣﻦ ﮐﺎﻟﺠﺒﻞ ﻻ ﺗﺤﺮﮐﻪ اﻟﻌﻮاﺻﻒ ؛ ﻣﺆﻣﻦ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﮐﻮﻫﻰ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﯿﭻ ﺗﻨﺪﺑﺎدى او را از ﺟﺎى ﺧﻮد ﺣﺮﮐﺖ ﻧﻤﻰ دﻫﺪ و ﻣﺘﺰﻟﺰل ﻧﻤﻰ ﺳﺎزد . ﺣﯿﺎت ﺑﺮﯾﻦ در ذﯾﻞ ﻫﻤﯿﻦ ﻓﺮاز ، ﻧﮑﺘﻪ ى ﺟﺎﻟﺒﻰ ﻋﻨﻮان ﺷﺪه اﺳﺖ ؛ ﻣﻌﺼﻮم ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﯾﺪ : آن ﮐﺲ ﮐﻪ از اﺳﺘﺤﮑﺎم و ﺛﺒﺎت ﺑﺮﺧﻮردار ﻧﯿﺴﺖ در ﻃﺮﯾﻖ ﻫﺪاﯾﺖ ﻗﺪم ﻧﺰده و ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﻋﻤﺮ در دودﻟﻰ و ﺷﮏ ﻣﻰ ﮔﺬراﻧﺪ و ﻋﻤﺮ ﺧﻮد را در راه رﺷﺪ و ﺗﮑﺎﻣﻞ ﺻﺮف ﻧﻤﻰ ﮐﻨﺪ ، ﻣﺮگ او از ﺣﯿﺎﺗﺶ ﺑﺮﺗﺮ اﺳﺖ و ﺑﺎﯾﺪ از ﺧﺪا ﺑﺨﻮاﻫﺪ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ از ﭘﯿﺪاﯾﺶ ﻏﻀﺐ و ﺧﺸﻢ اﻟﻬﻰ دﻧﯿﺎ را ﺗﺮك ﮐﻨﺪ ، زﯾﺮا در درازى ﻋﻤﺮ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﺑﻪ ﻃﺮف ﻣﺤﻮر ﻣﻨﻔﻰ ﻫﺎ ﺣﺮﮐﺖ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ و ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ در دﻧﯿﺎ ﺑﻤﺎﻧﺪ ، ﺳﻘﻮط ﺧﻄﺮﻧﺎك ﺗﺮى در ﭘﻰ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ . اﮐﻨﻮن ، در ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﺷﺎﻫﺪ ﺟﺮﯾﺎن ﻫﺎى ﺑﺴﯿﺎر ﺧﻄﺮﻧﺎﮐﻰ ﻫﺴﺘﯿﻢ ﮐﻪ ﺑﺮ ﺳﺮ راه ﻧﺴﻞ ﺟﻮان ، ﮐﻤﻨﺪﻫﺎﯾﻰ ﺑﻪ ﻇﺎﻫﺮ آراﺳﺘﻪ ، وﻟﻰ ﺑﻪ ﺑﺎﻃﻦ ﺳﺨﺖ وﺣﺸﺖ زا و ﺷﻘﺎوت آور ، ﺗﻌﺒﯿﻪ ﮐﺮده اﻧﺪ ﮐﻪ ره آوردى ﺑﻪ ﺟﺰ ﭘﻮﭼﻰ و ﺑﻰ ﺑﻨﺪ و ﺑﺎرى ﻧﺪارد و ﮐﺴﺎﻧﻰ را ﮐﻪ ﻓﺮﯾﺐ آﻧﻬﺎ را ﺑﺨﻮرﻧﺪ ، ﺑﻪ ﻋﻨﺼﺮى دو دل و ﺗﻬﻰ از ﻫﻤﺖ و ﺑﯿﻨﺶ و دراﯾﺖ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﻰ ﮐﻨﺪ . @mamduhi_ir
شرح دعای امام سجاد (ع) مرحوم آیت الله ممدوحی اﻟﻠﻬﻢ ﻻ ﺗﺪع ﺧﺼﻠﮥ ﺗﻌﺎب ﻣﻨﻰ اﻻ أﺻﻠﺤﺘﻬﺎ ، و ﻻ ﻋﺎﺋﺒﮥ أوﻧﺐ ﺑﻬﺎ اﻻ ﺣﺴﻨﺘﻬﺎ ، و ﻻ أﮐﺮوﻣﮥ ﻓﻰ ﻧﺎﻗﺼﮥ اﻻ أﺗﻤﻤﺘﻬﺎ ؛ ﺧﺪﯾﺎ ! ﻫﯿﭻ ﺧﺼﻠﺘﻰ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﺳﺮزﻧﺶ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﺪ ، در ﻣﻦ ﺑﺎﻗﻰ ﻣﻨﻪ و ﻫﯿﭻ ﻋﯿﺒﻰ را ﮐﻪ ﻣﻮرد ﻣﻼﻣﺖ ﺑﺎﺷﺪ ، در ﻗﻠﺐ ﻣﻦ واﻣﮕﺬار ﺟﺰ آن ﮐﻪ ﺗﻮ آن را ﺑﻪ ﺻﻔﺖ ﭘﺴﻨﺪﯾﺪه اى ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻓﺮﻣﺎﯾﻰ و ﻫﯿﭻ ﺻﻔﺖ ﮐﺮﯾﻤﻪ ى ﻧﺎﻗﺼﻰ در ﻣﻦ ﺑﺎﻗﻰ ﻣﮕﺬار ﻣﮕﺮ آن ﮐﻪ آن را ﮐﺎﻣﻞ ﮔﺮداﻧﻰ . 🍃شرح: ﻣﻌﯿﺎر ﮐﻤﺎل و ﻧﻘﺺ ﺻﻔﺎت اﻧﺴﺎﻧﻰ ﺻﻔﺎت اﻧﺴﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﺳﻪ دﺳﺘﻪ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ : ﺻﻔﺖ ﻣﺮدم ﭘﺴﻨﺪ ﮐﻪ ﺟﺰء آداب اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ اﺳﺖ و در ﻣﻌﺎﺷﺮت ﻫﺎ ، رﻋﺎﯾﺖ آن ﻻزم اﺳﺖ و ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﻓﺮد ﺑﺎ ﻧﺒﻮد آن ﺳﺮزﻧﺶ ﻣﻰ ﺷﻮد ، اﮔﺮ ﭼﻪ ﺑﺎ ﻗﻄﻊ ﻧﻈﺮ از رﺳﻢ ﻋﺮﻓﻰ داراى ﻣﺬﻣﻮﻣﯿﺖ ذاﺗﻰ ﻧﯿﺴﺖ ؛ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺑﺴﯿﺎرى از رﺳﻮم ﻣﺒﺎح ﮐﻪ در ﺑﯿﻦ ﻣﺮدم رﻋﺎﯾﺖ آن ﻻزم و ﺣﺘﻤﻰ ﺗﻠﻘﻰ ﺷﺪه اﺳﺖ ، ﻫﻢ ﭼﻮن ﻃﺮز ﻣﻬﻤﺎن دارى ، ﻏﺬا ﺧﻮردن ، ﻟﺒﺎس ﭘﻮﺷﯿﺪن ، ورود و ﺧﺮوج در ﻣﺠﺎﻟﺲ ﮐﻪ ﻫﺮ ﯾﮏ ادب ﺧﺎﺻﻰ دارد و ﻣﻘﺒﻮل ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ و ﻋﺪم رﻋﺎﯾﺖ آﻧﻬﺎ ، ﻣﻮﺟﺐ اﻧﮕﺸﺖ ﻧﻤﺎﯾﻰ در ﺑﯿﻦ ﻣﺮدم ﻣﻰ ﺷﻮد . از اﯾﻦ رو ، در رواﯾﺖ آﻣﺪه اﺳﺖ : ان ﺷﺮ ﻋﺒﺎد اﷲ ، أﻟﻤﺸﺎر اﻟﯿﻪ ﺑﺎﻷﺻﺎﺑﻊ ؛ ﺑﺪﺗﺮﯾﻦ ﺑﻨﺪﮔﺎن ﺧﺪا ، ﮐﺴﻰ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻧﮕﺸﺖ ﻧﻤﺎ ﺑﺎﺷﺪ . ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ، ﺣﻀﺮت ﺳﺠﺎد ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم در ﺟﻤﻠﻪ ى اول اﯾﻦ ﻓﺮاز ﺧﻮاﺳﺘﺎر اﺻﻼح ﺑﺮﺧﻰ از ﻫﻤﯿﻦ ﻣﻘﺒﻮﻻت ﺟﺎﻣﻌﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ از ﻃﺮف ﺷﺎرع ﻣﻘﺪس اﻋﺘﺒﺎرى ﻧﺪارد . ﻗﺴﻤﺖ دوم اﯾﻦ ﻓﺮاز درﺧﻮاﺳﺖ دورى از ﺻﻔﺎﺗﻰ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ ﻋﯿﺐ و ﻧﻘﺼﺎن اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ اﺳﺖ . اﯾﻦ ﺑﺨﺶ ﺑﺎ ﻗﺴﻢ ﻧﺨﺴﺖ ﻓﺮق دارد ، زﯾﺮا اﻣﺎم در ﻗﺴﻤﺖ اول ، ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺻﻔﺎت ﺑﺎﯾﺴﺘﻪ را درﺧﻮاﺳﺖ ﻧﻤﻮده اﺳﺖ ، وﻟﻰ در اﯾﻦ ﺟﺎ دورى از ﻋﯿﺐ ﻫﺎﯾﻰ را ﻃﻠﺐ ﻧﻤﻮده ﮐﻪ ﻧﻘﺼﺎن ﻋﺮﻓﻰ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻰ دارد . ﺑﻪ ﺑﯿﺎن دﯾﮕﺮ ، اﻣﺎم ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻰ دارد : آن ﭼﻪ را ﻣﺮدم ﻋﯿﺐ ﻣﻰ – داﻧﻨﺪ ﻫﺮ – ﭼﻨﺪ ذاﺗﺎ ﮐﺎﺳﺘﻰ ﻧﺒﺎﺷﺪ از داﻣﻦ ﻣﺎ ﭘﺎك ﮔﺮدان و ﻣﻮﺟﺒﺎت ﻧﻔﺮت و دورى ﻣﺮدم را از ﻣﺎ دور ﻓﺮﻣﺎ . ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ دو ﻧﮑﺘﻪ در اﯾﻦ ﺟﺎ ﺿﺮورى اﺳﺖ : اﻟﻒ( رﺳﻮﻣﻰ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﻋﺪم رﻋﺎﯾﺖ آن از ﻧﻈﺮ ﻣﺮدم ﻣﻤﻨﻮع اﺳﺖ ، وﻟﻰ در ﻋﯿﻦ ﺣﺎل ﺷﺎرع ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺣﮑﻢ ﺛﺎﻧﻮى ، رﻋﺎﯾﺖ ﺗﺮك آن را ﻻزم ﻣﻰ داﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺒﺎدا ﺷﺨﺺ راﻫﻨﻤﺎ در ﺑﯿﻦ ﻣﺮدم ، ﺑﻪ ارﺗﮑﺎب اﻣﻮر ﻏﯿﺮاﺧﻼﻗﻰ ﯾﺎ ﻏﯿﺮﻋﻘﻼﻧﻰ ﻣﺸﻬﻮر ﮔﺮدد . ب( اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع ﻏﯿﺮ از ﭘﺪﯾﺪه ى اﺳﺖ «ﻣﺪ» ﻣﻨﻔﻮر ﮐﻪ ﻣﻨﺸﺄ ﺳﯿﺎﺳﻰ دارد و ﻧﻘﺸﻪ ى ﺷﻮم اﺳﺘﻌﻤﺎرى اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎن ﺑﺎﯾﺪ در ﺑﺮاﺑﺮ آن ﻫﻮﺷﯿﺎراﻧﻪ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﻨﺪ ، ﭼﺮا ﮐﻪ ﻣﺪ در ﺣﻘﯿﻘﺖ ﻧﻮﻋﻰ اﺑﺰار ﺳﻨﺠﺶ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻰ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺌﻮرﯾﺴﯿﻦ ﻫﺎى ﻧﻈﺎم ﺳﻠﻄﻪ ى ﺟﻬﺎﻧﻰ ﻣﯿﺰان ﺗﺄﺛﯿﺮﭘﺬﯾﺮى و اﻧﻔﻌﺎل ﻣﻠﺖ ﻫﺎ را ﺑﺪﯾﻦ وﺳﯿﻠﻪ ﺗﺴﺖ ﻣﻰ ﮐﻨﻨﺪ و ﺑﺮ ﭘﺎﯾﻪ ى اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪه، ﺑﻪ ﺗﻨﻈﯿﻢ راﺑﻄﻪ ى اﺳﺘﻌﻤﺎرى ﺧﻮد ﺑﺎ ﻣﻠﺖ ﻫﺎ ﻣﻰ ﭘﺮدازﻧﺪ. دﺳﺘﻪ دوم ، ﺳﻠﺴﻠﻪ ﺻﻔﺎﺗﻰ اﺳﺖ 2. ﮐﻪ ﻋﻘﻞ و ﺷﺮع ، ﻫﺮ دو ، آﻧﻬﺎ را زﺷﺖ داﻧﺴﺘﻪ اﻧﺪ و ﻣﻮﺟﺐ ﻧﻘﺼﺎن وﺟﻮدى ﻣﻰ ﺑﺎﺷﻨﺪ ؛ از ﻗﺒﯿﻞ : ﺣﺴﺪ ، ﺑﺨﻞ ، ﮐﺒﺮ ، ﻋﺠﺐ ، ﮐﯿﻨﻪ ورزى و ... ﮐﻪ ﺟﻤﻠﮕﻰ ﺑﻪ ﺷﺪت ﻣﻮرد ﻧﻬﻰ ﺷﺎرع ﻣﻘﺪس اﺳﺖ و ﻓﻄﺮت اﻧﺴﺎن از آﻧﻬﺎ ﺑﻰ زار اﺳﺖ و آﯾﺎت و رواﯾﺎت و ﮐﻠﻤﺎت ﺑﺰرﮔﺎن در ﭘﻠﯿﺪ ﺷﻤﺮدن آﻧﻬﺎ ﻫﻢ داﺳﺘﺎن اﻧﺪ . اﺗﺼﺎف ﺑﻪ اﯾﻦ اﻣﻮر ، ﺧﺮوج از ﮐﺮاﻣﺖ و ﮐﻤﺎﻻت را در ﭘﻰ دارد ؛ ﭼﻨﺎن ﮐﻪ ﺣﺘﻰ ﮔﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﺧﺮوج از ﻋﺎﻟﻢ اﻧﺴﺎﻧﯿﺖ و ورود ﺑﻪ ﻋﺎﻟﻢ ﺣﯿﻮاﻧﯿﺖ ﻣﻨﺘﻬﻰ ﻣﻰ ﮔﺮدد و در ﺳﺨﻨﺎن ﺣﻀﺮت ﺳﺠﺎد ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم ﺑﺎ - «ﻋﺎﺋﺒﻪ« ﻟﻔﻆ آن ﭼﻪ ﺧﻮد ﻋﯿﺐ اﺳﺖ ﻧﻪ آن ﭼﻪ ﮐﻪ ﻣﺮدم آن را – ﻋﯿﺐ ﺑﺸﻤﺎرﻧﺪ از اﯾﻦ ﺻﻔﺎت ﭘﺴﺖ ﯾﺎد ﺷﺪه اﺳﺖ . ب ) دﺳﺘﻪ ى ﺳﻮم ، ﺻﻔﺎت ﺣﻤﯿﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ ﺣﻀﺮت ﺳﺠﺎد ﻋﻠﯿﻪ اﻟﺴﻼم از ﺧﺪاوﻧﺪ ﺳﺒﺤﺎن ﻧﯿﻞ ﺑﻪ درﺟﺎت واﻻ و ﮐﺎﻣﻞ اﯾﻦ ﺻﻔﺎت را درﺧﻮاﺳﺖ ﻓﺮﻣﻮده اﺳﺖ ، ﻣﺜﻼ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻓﺮد ﻋﺎدل ﯾﺎ ﻣﺘﻘﻰ ﯾﺎ ﮐﺮﯾﻢ ﺑﺎﺷﺪ ، وﻟﻰ ﺗﺎ ﻋﺪاﻟﺖ ﮐﺎﻣﻞ و ﺗﻘﻮاى ﻧﺎب و ﺧﺎﻟﺺ ﯾﺎ ﮐﺮم ﺗﺎم و ﺑﻰ ﭼﺸﻢ داﺷﺖ ، ﻓﺎﺻﻠﻪ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ؛ ﭘﺲ ﺟﺎ دارد ﮐﻪ آدﻣﻰ از ﺣﻀﺮت ﺣﻖ – ﻋﺰ ﺗﮑﻤﯿﻞ اﯾﻦ ﻓﻀﺎﯾﻞ – اﺳﻤﻪ را ﺑﺨﻮاﻫﺪ . @mamduhi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️اثر فضای مسموم اینکه میبینی رغبت به نماز نداری.... سبحان ربی العلی بحمده سجده ات با حرف زدنت در خیابان چهار مردان فرق نداره .... ❌همش به این علته ⬆️⬆️ مراقبه میخواد؛ مراقبه ❇️مواظب خودت باش ببین چه غوغاییه . کانال رسمی حضرت آیت الله ممدوحی(رحمة الله علیه) در ایتا @mamduhi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶ما فرزندان این ائمه هستیم .... ➕داستان بسیار زیبای طلبه جوان و امام زمان (عج الله ) 🔺چرا گفتی من بی کس ام ؟ پس من کی هستم؟ کانال رسمی حضرت آیت الله ممدوحی(رحمة الله علیه) در ایتا @mamduhi_ir
🌺 نیمه شعبان سالروز میلاد منجی بشریت و یادگار ائمه هدی، صاحب العصر و الزمان مبارک باد.🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 تبریک و تهنیت به مناسبت ۱۲ فروردین روز جمهوری اسلامی ایران
انقلاب.mp3
939K
🔺شما این را بدانید! ❇️ انقلاب تا ظهور حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه ) برقرار است . ما مرهون منت اولیا الله و حضرت صاحب الزمان (عج الله تعالی فرجه ) هستیم . 🎤مرحوم آیت الله ممدوحی @mamduhi_ir
🔹روزی در محضر مرحوم علّامه بودیم که یکی از دوستان حاضر در آن جلسه این بیت عارف شیراز را زمزمه کرد: کاروان رفت و تو در خواب و بیابان در پیش کی روی؟ ره ز که پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟ یک‌باره مرحوم علّامه، دست در مقابل صورت گرفت و سخت گریست و در حالی که شانه‌هایش به شدت تکان می‌خورد، با خود زمزمه فرمود: «کی روی؟ ره ز که پرسی؟ چه کنی؟ چون باشی؟» گویا آن کس که در بیابان از کاروان بازمانده و راه نمی‌داند، خود او است. آن گریه قلب حضار را چنان به آتش کشید که هرگز شعله آن در جانشان به سردی نمی‌گراید. رَحِمَهُ اللّهُ وَاَنْزَلَه فِی جِوارِ قُرْبِهِ. ✍️ شهود و شناخت، آیت اللّه ، ج۱، ص۱۰۶ کانال رسمی حضرت آیت الله ممدوحی(رحمة الله علیه) در ایتا @mamduhi_ir
95.1.25.MP3
37.38M
خیر واقعی چیست؟ امیرالمومنین (علیه‌السلام) جواب میدهند. حکمت ۹۱ مرحوم آیت‌الله ممدوحی تاریخ :25.1.1395 @mamduhi_ir
💠 یادبود مجازی مرحوم آیت الله ممدوحی (رحمة الله علیه) 🌸 از طریق لینک زیر می توانید در ختم قرآن، صلوات و ادعیه، هدیه به مرحوم آیت الله ممدوحی (رحمة الله علیه) شرکت نمایید. 🌹 iporse.ir/6001206
بسم‌الله ✔️من گاهی کلی تصور میکنم! 🔊شرح رساله "الانسان قبل الدنیا" 🔲مرحوم آیت الله ممدوحی: ▪️در مباحث فلسفی و عرفانی انسان باید ذهنش را خالی از موجودات این دنیا بکند. به عبارتی ذهن باید شود. مرحوم علامه طباطبایی می فرمودند که کمتر کسی هست که مجردیاب باشد. 🔹غالبا ما بخواهیم کلی را تصور کنیم یک فرد منتشر(یعنی یک چیزی را در ذهن در نظر میگیریم که قابل انطباق بر افراد مختلف هست) تصور می کنیم و خیال می کنیم کلی است. ▫️مثلا اگر بخواهیم شجر کلی را تصور کنیم، یک شجر ریشه دار و ساقه دار را در ذهن ترسیم می کنیم در صورتی که این شجر کلی نیست بلکه شجر ذهنی است. شجر عقلی و عقلانی، ریشه اش با شاخه اش و میوه اش یکی است. ▪️در تصور کلی، ذهن باید آنچنان تقویت شود که وقتی می گوییم الانسان الکلی، تمام شوائب ذات وضع و ذات عالم ماده و ذات تغییر و زمان و مکان، از اینها خالی باشد. 🔸مرحوم می فرمودند: من گاهی کلی را تصور می کنم. @avaye_kherad @mamduhi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶تو برو در خانه ی خدا اگه راه برات باز نشد از توی این لجنزارها خدا بیرونت نیاورد .... ❇️این خیلی فرصت خوبیه ... ❤️در های رحمت خدا باز.... 🌷 ای از آیت الله ممدوحی (رحمه‌الله علیه) @mamduhi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺سرمایه عبودیت ای خدا ما غیر تو را نداریم .... عبد هم هستیم، ❇️در تمامی دعاها بزرگترین سرمایه معصومین سرمایه عبودیت است ✅شما هم سعی کنید همیشه با سازماندهی عبودیت در خانه ی خدا برین کانال رسمی حضرت آیت الله ممدوحی(رحمة الله علیه) در ایتا @mamduhi_ir
🌺 سال تحصیلی 1401-1400 (علیه السلام) قم تحت اشراف حجت الاسلام و المسلمین 🌺 🔸 در سه مقطع: 🔻متوسطه اول (پایه هشتم، نهم و دهم) 🔻متوسطه دوم (یازدهم و دوازدهم) 🔻مقطع سطح عالی (پایه هفتم و نهم) 🔸و تکمیل ظرفیت پایه (سوم، چهارم و پنجم) 🔷 جهت ثبت نام به سایت مدرسه، بخش پذیرش مراجعه نمایید. 🌐 https://alsamen.ir/ 🔸 پس از انجام ثبت نام در سایت، جهت زمانبندی مصاحبه حضوری به داوطلبین محترم اطلاع رسانی خواهد شد. ⚠️ از تماس و مراجعه حضوری جهت ثبت نام خودداری فرمایید. 🔻پذیرش بصورت محدود (تعداد 15 نفر در هر مقطع) می باشد. 🔻پس از تکمیل ظرفیت پذیرش متوقف خواهد شد. 🔻لذا اولویت با کسانیست که زودتر اقدام نمایند. 🏠 قم، خیابان سمیه، کوچه 11، پلاک 1 📞 +989353557955 ☎️ +982533555605 🆔 @Akhoondi_mhhttps://eitaa.com/joinchat/2540306445Ca76d88d134
مرحوم آیت الله ممدوحی طی مصاحبه‌ای در سال ۹۶ در مورد حضرت خدیجه فرمودند : حضرت خدیجه(س) اسوه وفاداری، ایثار و از خودگذشتگی است هرچند بسیاری از ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگ همچنان ناشناخته مانده است. ایشان ضمن گرامیداشت 10 ماه مبارک رمضان سالروز رحلت حضرت خدیجه(س)،  بیان کرد: ایثار و گذشت حضرت خدیجه از اموالش در راه خدا یک حرکت بزرگ ارزشی بود که توانست جان تازه ای به حرکت دینی و اسلامی نبی اکرم(ص) بدهد. وی خاطرنشان کرد:حضرت خدیجه(س) با این گذشت و فداکاری گامی مهم در حمایت از اسلام برداشت و درس بزرگی از وفاداری به زنان مسلمان داد. مرحوم آیت الله ممدوحی اظهار داشت:حضرت خدیجه(س) فرصت های خوبی را برای زندگی کردن با مردان ثروتمند زمان خود داشت اما شیفته رسول خدا و امانتداری اش شد و او را برگزید. وی گفت:ایشان با گذشت خود خدمات ارزنده ای به اسلام کرد و باید متولیان فرهنگی به طور جدی شخصیت این بانوی بزرگ را برای بانوان و دختران و جوانان معرفی کنند. ایشان با اینکه از زنان اشراف و صاحب مکنت به شمار می رفت اما حاضر شد مصائب و مشکلات زیادی را برای ماندگاری و توسعه اسلام به جان بخرد و سالهای پر مشقتی را در شعب ابی طالب سپری نماید. وی افزود:حضرت خدیجه(س) اولین زنی است که در تاریخ اسلام به پیامبر (ص) و دین او ایمان آورد و این گونه جانانه در راه رسول خدا به جان فشانی پرداخت. آیت الله ممدوحی گفت:در سالهای اخیر تلاش هایی برای معرفی ویژگی ها و ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگ صورت گرفته است اما همچنان باید برنامه های مدون و جامع تری برای معرفی حضرت خدیجه (س) به نسل جوان طراحی شود. کانال رسمی حضرت آیت الله ممدوحی(رحمة الله علیه) در ایتا @mamduhi_ir
ارتحال بزرگ بانوی تاریخ اسلام حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها تسلیت باد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️آقای میفرمود ، به خوبی مشخص بود بعد ماه رمضان با امام خمینی قبل از آن تفاوت داشت . 🔴انسان یک ماه روزه بگیرد و تفاوت در رفتار و عمل نکند؟؟؟ ➕نکات کلیدی برای استفاده هر چه بیشتر از کانال رسمی حضرت آیت الله ممدوحی(رحمة الله علیه) در ایتا @mamduhi_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ماه رحمت، سفره اش گسترده شد زنده از فيضش جهان مرده شد آسمان پرگشته از شادی و شور آمده از لطف حق ميلاد نور مهمانی حق چه باصفا شد ميلاد امام مجتبی شد 🌸ولادت باسعادتِ کريم اهل بيت، امام حسن مجتبی علیه السلام مبارک باد
حضرت آیت الله ممدوحی(ره) طی مصاحبه‌ای در مورد امام حسن مجتبی (ع) فرمودند : 🔶🌷شیعه و سنی بر کریم بودن امام حسن علیه السلام هم‌عقیده‌اند سوال : * این روایت‌ها را شیعیان نقل کرده‌اند و یا نویسندگان و تاریخ‌نگاران اهل سنت هم درباره کریم بودن امام حسن علیه السلام مطالبی را نوشته‌اند؟ نکته جالب توجه این است که هم شیعیان در این موضوع از امام حسن علیه السلام روایت‌ها و ماجراهایی را ثبت کرده‌اند و هم برادران اهل سنت. روایت‌های مستند شیعیان را می‌توانیم در کتاب‌های معتبری مانند کتاب اصول کافی بخوانیم که درباره سخاوت آن حضرت روایت‌های زیادی را نقل کرده‌اند. در عین حال باید توجه کنیم که ابن کثیر که یکی از نویسندگان اهل سنت است، در کتابی به نام البدایه و النهایه ماجراهایی را نوشته که به موضوع کریم بودن امام حسن علیه السلام مربوط است. او نوشته است که غلام فقیری در گوشه‌ای از زمینی نشسته بود و با تکه نان کوچکی که داشت، هم خودش می‌خورد و هم به سگ گرسنه‌ای غذا می‌داد. امام حسن علیه السلام وقتی آن غلام را دیدند، علت این کارش را پرسیدند. غلام گفت: «من شرم دارم از اینکه از این نان بخورم و به این سگ گرسنه غذایی ندهم.» امام حسن علیه السلام صاحب تکه زمینی که غلام بر آن نشسته بود را صدا کردند. آن زمین و آن غلام را از او خریداری کردند، غلام را آزاد کرده و باغ را هم به او بخشیدند. درواقع امام علیه السلام نه تنها خودشان اهل کرامت و بخشش بودند، حتی می‌خواستند این صفت میان مردم نشر پیدا کند و همه مردم نسبت به سایرین و حتی نسبت به حیوانات مهربان باشند. 👌کرم یعنی بخشش بدون منت و قبل از اظهار نیاز * درباره کریم بودن امام حسن علیه السلام توضیح دادید. اما معنا و مفهوم کریم بودن چیست؟ شاید عده‌ای برداشت غلطی از این خصلت داشته باشند که یا از این کار دوری کنند و یا چنان اهل بخشش باشند که زندگی و امور معیشت خودشان به مخاطره بیفتد. خداوند متعال در قرآن کریم تأکید می‌فرماید که: «وَ لَا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِکَ وَلَا تَبْسُطْهَا کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا» به این معنی که نه آن طور دستت را مشت کن و در کمک و نیکی کردن به مخلوقات خدا تنگ‌نظر باش و نه دستت را باز کن و دارایی‌هایت را از دست بده که خودت به تنگدستی بیفتی. مفهوم کریم بودن در همین حوزه می‌گنجد. کریم بودن به این معناست که قبل از اینکه شخص نیازمند اظهار نیاز کند، فرد کریم یا از روی نشانه‌های موجود پی به نیاز طرف مقابل می‌برد و یا طبع کریمانه و هوش او این نیاز را درک کرده و به یاری او می‌رود. البته کار در همین مقطع باقی نمی‌ماند. چون بسیاری از مردم متوجه نیاز نیازمندان می‌شوند، اما باید اقدام کرده و قبل از اینکه شخص عزت‌نفس خودش را زیر پا بگذارد به یاری او می‌رود. امام حسن علیه السلام این‌گونه به مردم نیازمند کمک می‌کردند که به کریم بودن شناخته شده‌اند. چون عزت‌نفس مردم برای ایشان ارزش و جایگاه والایی داشت و به آن توجه می‌کردند. بنابراین صبر نمی‌کردند تا فرد محتاج دهان باز کند و نیازش را بگوید، بلکه پیش از گفتن او به کمکش می‌رفتند و با نوعی برخورد بزرگوارانه و دوستانه نیازش را برطرف می‌کردند. * بنابراین آیا می‌توان نتیجه گرفت که کمک کردن بدون منت گذاشتن و آزار و اذیت مفهومی از کریم بودن است؟ درست است. همان طور که امام حسن علیه السلام به عنوان کریم اهل بیت علیهم السلام، به نیازمندان طوری کمک می‌کردند که عزت‌نفس آن‌ها خدشه‌دار نشود و در عین حال بدون منت گذاشتن و بی‌هیچ آزار و اذیتی آن‌ها را یاری می‌کردند، معنای کریم بودن را می‌توانیم درک کنیم. در سیره امام حسن علیه السلام می‌خوانیم که زمانی شخصی وارد مسجد شده و از مردم کمک خواست. امام علیه السلام او را به خانه خود دعوت کردند. ایشان در حالی به آن نیازمند کمک کردند که خودشان پشت در بودند و دست مبارک را از لای در بیرون آورده و دینارها را در دست فقیر گذاشتند تا مبادا آن مرد فقیر از گرفتن دینارها احساس خجالت کند.  حتی زمانی که دیگران دلیل این نوع رفتار را از امام حسن علیه السلام می‌پرسند، ایشان جواب می‌دهند که «خوف آن داشتم که آن مرد در آن لحظه با من چشم در چشم شده و احساس شرمندگی کند.» * این نوع رفتار را می‌توان مصداقی از آیه شریفه «لاتبطلوا صدقاتکم بالمن و الأذی» دانست؟ بله. قرآن کریم به ما توصیه می‌کند که کمک‌ها و صدقه‌های خود را با منت و آزار باطل نکنید. درواقع اگر به کسی کمکی کردیم و او را به دلیل این کمک آزار و اذیت کردیم، درواقع کمک و کار خیر خودمان را باطل کرده‌ایم. مصداق رعایت این آیه شریفه همین سیره امام حسن علیه السلام است که به شدت مراقب بودند مبادا کسی که از ایشان کمکی دریافت می‌کند، ناراحت و یا اذیت شود. حتی مراقب بودند مبادا طرف مقابل حس شرمساری و خجالت داشته باشد. @mamduhi_ir