eitaa logo
آمنا
232 دنبال‌کننده
37 عکس
6 ویدیو
4 فایل
پورتال تمدن اسلامی http://amena.bou.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 دفتر اول از کتاب «درآمدی بر تفسیر تمدنی» از چاپ خارج شد. ✅مجموعه حاضر، حاصل سلسله‌ نشست‌هایی در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی است که بر محور چند پرسش قرآنی ـ تمدنی شکل گرفته است. آنچه از این گفتارها و هم‌اندیشی‌ها به دست آمده، نگاه مشترک، ادبیات مشترک، مبانی مشترک، و گاه روش‌ها، اصول، و قواعد مشترک در ذهنیّت پژوهشگرانِ ممتاز در فهم تمدنیِ قرآن است که در این کتاب توسط خانم دکتر نجم گردآوری و تدوین شده است. بی‌شک مضامین جدید و رویکردهای متفاوت در تفسیر تمدنی قرآن می‌تواند افق‌های معنایی جدیدی را در نگرش تمدنی و امت‌پایه به قرآن بگشاید و زمینه را برای تأملات و تحقیقات تمدنیِ قرآن‌بنیان فراهم سازد. امید می‌رود این مجموعه، تا دفتر چهاردهم به صورت ترتیبی و موضوعی ادامه داشته باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
✳️ اولین همایش بین‌المللی «جایگاه علم در تمدن نوین اسلامی» ۸ و ۹ آبان ۱۴۰۳ برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا ۱۵ مهر ۱۴۰۳ می باشد. لینک کوتاه خبر: https://sokhanetarikh.com/?p=15998 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
❇️مفهوم "امت القطب" در اندیشه مُنی ابوالفضل 🔸مُنی ابوالفضل، فیلسوف و متفکر مصری، مفهومی نوین تحت عنوان "امت القطب" را در فلسفه سیاسی اسلام ارائه می‌کند. این مفهوم، به مثابه "قطب عالم" یا "مرکز ثقل بشری" توصیف می‌شود که اقوام و ملت‌های مختلف را به سوی خود جذب می‌کند و به عنوان نقطه کانونی هویت و وحدت عمل می‌کند. 🌀ابوالفضل بر این باور است که "امت القطب" صرفاً یک اجتماع تصادفی از افراد نیست، بلکه "بازکشنگران استقطابی" است که واحدهای اولیه را به سوی خود جلب می‌کند. این واحدها، در "بوتقه" امت القطب ذوب شده و هویتی متمایز و یگانه را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر، امت القطب، اقوام و رنگ‌های مختلف را گرد هم می‌آورد و از طریق "موج‌های تابش و جاذبه" متوالی، عناصر متباین را در "بوتقه‌ای جامع" ذوب می‌کند، بدون آنکه هویت و ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک از آنها را از بین ببرد. 🔹ابوالفضل با جمع‌آوری تمایز و وحدت به این طریق، "امت" را به عنوان تجلی عملی "آن آرمان تحقق‌یافته‌ای" معرفی می‌کند که "همواره تمدن اسلامی را متمایز کرده است." 🌐جهت مطالعه بیشتر کلیک نمایید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
🎙 ظرفیت‌سازی تمدنی در راه‌پیمایی اربعین گفتاری از دکتر : 🔹، یک مرکز قُدسی دارد. در راه‌پیمایی ، مرکز قُدسی همان امام حسین(علیه‌السلام) است. مردم به سویی روان هستند که امام حسین(علیه‌السلام) است. مطلب دیگری که در تمدن دیده می‌شود و خیلی مهم است، گسترش جغرافیایی است. راه‌پیمایی اربعین، راه‌پیمایی ملی نیست؛ برای کشور خاصی نیست و جنبه‌ای فراملی دارد. این خود، نشان‌دهنده یک زیست تمدنی است. 🔸در راه‌پیمایی اربعین هم، ممکن است همه خیلی مقید به احکام نباشند؛ اما آنجا زندگی مؤمنانه و نظمی مؤمنانه را تجربه می‌کنند. پس اصولاً تمدن اسلامی -که یکی از جلوه‌های امروزش در جامعه‌ی مدرن، راه‌پیمایی اربعین است- قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد. به نظرم مهم‌ترین بحث راه‌پیمایی اربعین جلوه‌ای است از نظریه پیوستگی که توانسته یک امر سنتی را از گذشته آورده و با عبور از عالم مدرن، کاملاً در یک ظهور اجتماعی به این گستردگی و با این ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نشان دهد. 🔍 متن کامل👇 https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43702 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📱https://eitaa.com/AmenaNews
🖊اربعین و «الهیات خدمت» (رویکرد تمدنی) | حجت‎الاسلام 🌀نظام ارتباطی «زائر ـ خادم» در ، دو عنصر کلیدی در مطالعات اجتماعیِ جهان اسلام پیش روی ما قرار می‌دهد: عنصر «زیارت»، و عنصر «خدمت». آنچه در این یادداشت کوتاه به آن اشاره می‌کنم موضوع «خدمت» در اربعین و ابعاد انسانی و جهانی آن در وضعیت کنونی دنیای اسلام است. تعبیر «» (theology of service) پیش از این در الهیات مسیحی مخصوصا در کلیسای کاتولیک در نسبت با خدا (خدمت به خدا) و خلق (خدمت به خلق) مطرح بوده است. در ادبیات جدید نیز موضوع «خدمت» را می‌توان در اخلاق کاربردی (در تعریف «حرفه» به مثابه شغلی که «آرمان خدمت» داشته باشد) و در معنویت‌شناسی و معنویت‌های نوظهور (داعیه‌ی اخلاق اجتماعی در معنویت‌گرایی جدید و وجود نوعی از خودارضایی اخلاقی در آن) دنبال کرد. 🔹اما «الهیات خدمت» در تفکر اسلامی را می‌توان هم در خدمت به خدا (قو علی خدمتک جوارحی)، هم در خدمت به دین، و هم در خدمت به انسان؛ مثل خدمت به امام (المواظبه علی خدمه الامام)، خدمت به پدر و مادر (در دعای 24 صحیفه سجادیه)، خدمت به عالم (احق الناس بالخدمه العالم)، خدمت به برادران دینی (اشرف العباده خدمتک اخوانک المومنین)، و خدمت به میهمان و غیره، جستجو کرد و به لحاظ نظری نیز نسبت بین «خدمت و معنویت» (اقتضائات و کارکردهای معنوی خدمت)، «خدمت و عزت» (اینکه خدمت نه به ذلت بلکه به عزت فرد می‌انجامد)، «خدمت و عدالت» (اینکه خدمت مناسبات عادلانه و برابری‌های اجتماعی را موجب می‌گردد)، را تحلیل کرد، لیکن آنچه که من در این نوشته کوتاه بدان اشاره می‌کنم رابطه بین «خدمت و همبستگی» در فرهنگ اربعین و آورده‌های اجتماعی و احیانا تمدنیِ آن است. 🔸نظام ارزشیِ «خدمت» در اربعین، اولا برخوردار از «خلوص خدمت» است (یعنی خدمت در برابر خدمت نیست، بلکه خدمت برای عشق است)، ثانیا خدمت به همه است (همه فارغ از دسته‌بندی‌های فرهنگی، قومی، و حتی مذهبی مشمول خدمت هستند)، ثالثا خدمت همه جانبه است و همه زندگیِ خادم، حتی سایۀ شخص خادم (خدمت سایه) از جمله نذر و نذورات فرد خادم و در خدمت زوار قرار می‌گیرد. 🔹بر خلاف آنچه که در تاریخ خدمت تبشیری‌ها در مسیحیت بوده که خدمت در آن راهی بوده است برای توسعه استعمار غرب، خدمت در اربعین امری معنوی، اخلاقی، و انسانی است که جامعه اربعینی را به خوشه‌ای از نیکی‌های متراکم و بلکه «خیر بزرگ جهانی» بدل می‌کند و آن را به آستانه‌های تمدن نزدیک‌تر می‌کند (تأمل کنید در آیۀ « مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ»). این خوشه‌های انباشته از نیکی‌ و خیر، که همه خیر بودن آن را به زبان فطرت فهم و درک می‌کنند (اساسا زبان خدمت زبان فطرت است)، نوعی از یگانگی و توحید اجتماعی را ایجاد می‌کند و این بار به جای آنکه تقریب مذاهب و یا گفتگوی بین‌الادیان در سالن‌های تشریفات معطل بماند، در موکب‌های حسینی توسعه می‌یابد. 🔸بدین‌سان به نظر می‌رسد اگر الگوی «خدمت» و الهیات پشتیبان آن را بتوان به یک نظریه و یا به یک مدل ارتباطی در مناسبات انسانی و اسلامی تبدیل کرد می‌توان زمینه را برای تحول اخلاقی و ترقی تمدنی در میان مسلمانان از بالکان تا بنگال و از شرق تا غرب فراهم نمود و افق‌های جدیدی را فراروی انسان معاصر بازگشود. ❇️در این میان به نظر ضرورت دارد که نخبگان و کنشگران تمدنی در جهان اسلام نسبت به سرمایه‌های تمدنی در جهان اسلام (مانند و اربعین) بیش از پیش اعتنا بورزند و نسبت به سرمایه‌های تمدنی دنیای اسلام بهوش باشند که آنها در حصار دولت‌های عراق و عربستان نماند و تصمیم در بارۀ اکنون و آینده‌ی این سرمایه‌ها نیز نه به دست سیاستمداران بلکه به دست عالمان و دانشمندان دنیای اسلام تعریف و تعیین شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📱https://eitaa.com/AmenaNews
🎧هم‌اندیشی و تمدن نوین اسلامی 📅 زمان: ۱۴۰۲ 🟨 قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ➖مخاطبان: طلاب،دانشجویان و علاقه مندان به مباحث تمدنی ⬅️ارائه دهندگان : 1️⃣فایل کامل هم اندیشی با حضور اساتید متعدد از کشورهای ایران، عراق،پاکستان 🌐http://dte.bz/3CFY9 2️⃣ حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا ◾️عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 🌐http://dte.bz/v9K0S 3️⃣حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمیدرضا مطهری ◾️رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت ع 🌐http://dte.bz/vM6Nr 4️⃣دکتر رسول نوروزی ◾️استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/2SxQG 5️⃣دکتر شریف لک زایی ◾️دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🌐http://dte.bz/BtvQi 6️⃣دکتر عبدالامیر الاسدی ◾️دانشیار دانشکده علوم سیاسی دانشگاه مستنصریه عراق 🌐http://dte.bz/pvFfI 7️⃣دکتر فوزی التربیة ◾️عضو هیأت علمی دانشگاه مستنصریه عراق 🌐http://dte.bz/xunHM 8️⃣دکتر سید عباس قندیل ◾️استاد روابط بین الملل دانشگاه قائد اعظم اسلام آباد پاکستان 🌐http://dte.bz/h1Hrg ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📱https://eitaa.com/AmenaNews
📚 📖حركت الهي؛ تحليل تمدني راهپيمايي و زيارت اربعين ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📱https://eitaa.com/AmenaNews
📚 📖حركت الهي؛ تحليل تمدني راهپيمايي و زيارت اربعين 🖋به اهتمام هادي غياثي‌فتح آبادي ✅اثر پیش رو گردآوری و بازتولید بهمترین خوانش‌های تمدنی از زیارت حسینی است كه از محصولات گروه مطالعات قرآنی مهدویت و تمدن اندیشكده می‌باشد. آقای هادی غیاثی با ممارست بالا با جلب و کنار هم قرار دادن چندین تحلیل تمدنی و آینده‌اندیشانه از اندیشمندان ایرانیِ دارای بینش و روش تمدنی توانسته است تابلویی جامع و گویا از تحلیل کلان و غایت‌گرایانه زیارت و پیاده‌روی جهانی اربعین را به تصویر كشد كه پژوهشگران را در فهم عمیق‌تر ممیزات و مشخِصات زیارت تمدن‌ساز اربعین یاری می‌كند. ✅سطوح مواجهه هر کنشگر با زیارت اربعین متفاوت است. یک سطح عینی و مهم، رویداد و سفر معنوی و راهپیمایی سه تا 10 روزه‌ای است که باید در نظر به "فهم و رصد" و در عمل، به "شیرین‌تر، ایمن‌تر و گسترده‌تر شدنش" اندیشید. اما سطحی عمیق‌تر، یک فناوری فرهنگی اجتماعی بزرگ در جامعه شیعیان را می‌نمایاند که می‌تواند با الهام‌بخشی، به توسعه، تحول و حل مسائل کشوری چون عراق، منطقه‌ای چون غرب آسیا، جهان اسلام و جهان انسانی گره بخورد چرا که بر مشارکت، مواسات، محبت، مدارا، حرکت، عزت، وحدت و قیامی اِشعار دارد که گمشده جهان مستضعفین است. ✅اما در عمیق‌ترین سطح، اربعین آیه و جاده عظمایی است که تحقق عزم انبیاء و صالحان مبنی بر تامیت نور الهی و مرکزیت امام در عالم را بما وعده می‌دهد. و نه یک وعده، بلکه یک وصال و فوز بزرگ را در نزدیکی ما عیان کرده است (انهُم یرونه بعیدا و نراه قریبا). الهیات تمدنی اربعین این سطح را نشانه گرفته و مورد کاوش قرار می‌دهد. ✅از آنجا که این سطح و برش در دیدگاه‌ها و راهبری‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم مورد توجه بوده، ایشان تعبیر "حرکت الهی" را نخستین بار برای زیارت و حماسه اربعین به کار بردند و عنوان این اثر هم از همین تعبیر الهام گرفته شد. 💢لازم به ذکر است، در این کتاب سعی شده چند نوشتار از اندیشمندان شامل مهم‌ترین رویکردها در تحلیل تمدنی زیارت اربعین مورد استفاده قرار گیرد. محمدهادی همایون با موضوع «ابعاد تمدنی عاشورا و اربعین»،‌ حجت‌الاسلام حبیب‌الله بابایی با عنوان «راه اربعین،‌ راهی به آن سوی تمدن»، سیدمجید امامی و هادی غیاثی با عنوان «همگرایی تمدنی در طریق زیارت؛ با تأکید بر پیاده‌روی اربعین»، محمدمهدی ذوالفقارزاده و رضا مسعودی با عنوان «مؤلفه‌های کلیدی چشم‌اندازپردازی در جریان اربعین حسینی»، سیدمجید مطهری‌نژاد با عنوان «جایگاه و ظرفیت‌های تمدنی پدیده آیاتی اربعین» نوشتار خود را ارائه دادند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📱https://eitaa.com/AmenaNews
🎙چهار پادپخش درباره تمدن نوین اسلامی 🔹 میزبان: مجید نقدی 🔸 میهمان: حجت‌الاسلام دکتر محسن 🔖تهیه شده توسط دفتر تبلیغات اسلامی تهران (رادیو ود) 🎧 پادپخش شماره ۱۵ ـ مفهوم و چگونگی پیوند آن با گذشته تمدنی مسلمانان. آیا تمدن نوین اسلامی به مفهوم احیا گذشته تمدنی مسلمانان است یا پدید آوردن یک تمدن کاملا جدید و یا نوسازی میراث تمدنی گذشته و یا احیای مجد و عظمت گذشته؟ https://eitaa.com/MohsenAlviri/3003 🎧 پادپخش شماره ۱۶ ـ مشکلات کنونی جامعه و امکان حرکت تمدنی. با توجه به انواع مشکلات ریز و درشت موجود چگونه می‌توان به وقوع تمدن نوین اسلامی امید بست؟ تراز حرکت تمدنی چیست؟ حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی در سطح اسلامی با توجه به انبوه چالش‌ها و مشکلات کنونی چگونه می‌تواند صورت بندد؟ https://eitaa.com/MohsenAlviri/3004 🎧 پادپخش شماره ۱۷ ـ درس‌ها و تجربه‌های تمدن پیشین اسلامی. تمدن پیشین اسلامی مگر در یک جامعه آرام و آزاد پدیدار شد؟ مگر نه این که پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله بلافاصله جنگ‌های موسوم به رده آغاز شد و پس از آن ناآرامی‌ها و جنگ‌های داخلی و ستمگری‌های زیادی در عهد خلافت اموی و عباسی در جامعه اسلامی وجود داشت؟ آیا تمدن‌ها همسان حکومت‌ها هستند؟ https://eitaa.com/MohsenAlviri/3005 🎧 پادپخش شماره ۱۸ ـ نقطه آغاز برای حرکت تمدنی. برای سهم‌آفرینی در تمدن نوین اسلامی از کجا باید آغاز کنیم؟ چرا تغییر نگاه و کوشش برای برخوردای یکایک مردم از بینش تمدنی نقطه آغاز به شمار می‌رود؟ https://eitaa.com/MohsenAlviri/3006 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📱https://eitaa.com/AmenaNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Globalization of Transnational Religious Capacities.pdf
283.3K
📃 Globalization of Transnational Religious Capacities: A Strategy Towards the Islamic Ummah: Investigating the Great Arba’in Religious Event | Ehsan Amini Baghbaderani 🔖جهانی شدن ظرفیت‌های دینی فراملی: راهبردی به سوی امت اسلامی: بررسی واقعه بزرگ مذهبی 📙 Transnational Islam and Muslim Politics: Policies, Identities, and Ideologies 🏬 ISTANBUL UNIVERSITY PRESS ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
📃 Globalization of Transnational Religious Capacities: A Strategy Towards the Islamic Ummah: Investigating the Great Arba’in Religious Event 🔖جهانی شدن ظرفیت‌های دینی فراملی: راهبردی به سوی امت اسلامی: بررسی واقعه بزرگ مذهبی 🖊 To achieve the width and maneuverability of the soft power of the Islamic world, Islam needs to globalize its religious capacities to enable the formation of the Islamic ummah. To have this event occur, we must act on the discourse of Islam in the international environment based on fitrah with a focus on the ummah. Fitrah [innate nature] is considered to be one of the main topics in the Islamic religion as an intrinsic philosophical layer of Islam regarding intercultural and multicultural dialogue, while the ummah is considered an external operational layer of Islam in international dialogue. This study examines as a case the various dimensions of the large community of Arba’in, one of Islam’s innate transnational religious capacities. Nowadays, the Arba’in community has become a transnational ritual with indigenous and intercultural characteristics and the potential to focus on the Islamic ummah and its formation. This research addresses the challenges in forming the Islamic ummah and the globalization of innate and transnational religious capacities as the strategy for achieving it. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews