eitaa logo
آمنا
232 دنبال‌کننده
36 عکس
6 ویدیو
4 فایل
پورتال تمدن اسلامی http://amena.bou.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 نشست علمی با موضوعات ابعاد تمدنی غدیر، غدیر همچون الگویی برای حکمرانی، غدیر و ناسپاسی امت و جایگاه غدیر در فرآیند تکاملی انقلاب نبوی به مناسبت عیدغدیر خم برگزار شد. 🔹نشست علمی به مناسبت عید سعید غدیر از سلسله نشست های علمی بین المللی ابعاد سیاسی فرهنگی، جریان مقاومت با تاکید بر مکتب شهید سلیمانی با ارائه محمد باغستانی عضو هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی و حجت الاسلام محسن جهانگیری رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی و سیدعلیرضا واسعی عضو هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی و حجت الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری استاد و مدرس فقه سیاسی و دبیری علمی علی ابوترابی با مشارکت با اداره کل پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، پژوهشکده اسلام تمدنی، حوزه علمیه خراسان رضوی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، جامعه المصطفی نمایندگی خراسان رضوی، بنیاد پژوهش های آستان قدس و مدرسه عالی فقاهت برگزار شد. 🌐مشاهده مشروح خبر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
❇️دکتر مُنی ابوالفضل نه تنها در علوم سیاسی که به آن تعلق دارد، بلکه در مطالعات تمدنی تطبیقی و همچنین مطالعات زنان به عنوان یکی از نمادهای آن، ارزش شناختی بالایی دارد. 1️⃣ از پیشگامان راه اندازی رشته در دانشگاه قاهره بوده است. 2️⃣موسس مدرسه‎ای در زمینه دیدگاه تمدنی اسلامی در علوم سیاسی و علوم اجتماعی است. 3️⃣او مؤسس انجمن مطالعات زنان و تمدن در قاهره است که سه شماره از مجله «زنان و تمدن» را منتشر کرد. 🔍 زمینه‎‏های مطالعات سیاسی، اجتماعی و شناختی، از جمله تحقیقات منتشر شده و سایر موارد ارائه شده در مجامع علمی و دانشگاهی در مورد موضوعات مختلف، از جمله: "امت قطب" و "رویکرد روش شناختی به مطالعه نظام‎های سیاسی عرب"، "به سوی مقابله با منابع نظریه پردازی اسلامی در حوزه علوم سیاسی» و مجموعه ای از ابتکارات روش شناختی در برخورد با اندیشه غربی تحت عنوان «در مورد الگوهای معرفتی متضاد» و «بررسی بیانیه مسئله فمینیستی» و ... پروژه‎‌های وی می‎باشد. 🌐مطالعه بیشتر در سایت آمنا ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
«دو مساوی با صد» 🔸زوج اندیشمندی(دکترطه جابر العلوانی و دکتر مُنی ابوالفضل) که در دوره معاصر با تالیف دهها کتاب و مقاله و تربیت شاگرد در هویت یابی اسلامگرایان عرب سهمی بیشتر از صد اندیشمند داشتند. 🔸علوانی با مشارکت در تاسیس و بعدها مدیریت «المعهد العالمی للفکر الاسلامی»سهم زیادی در نهادینه کردن پروژه های مانند: "اسلامی سازی علوم"، "نگاه مقاصدی به شریعت" و "تفسیر اجتماعی قران" داشت. 🔸خانم دکتر منی ابوالفضل نیز با ارائه «رویکرد تمدنی»زمینه شکل گیری "مطالعات زنان از منظر اسلامی" و "علوم سیاسی و روابط بین الملل اسلامی" را با تاسیس کرسی مطالعات زهیره عابدین، مرکز مطالعات زن و تمدن و تربیت نسل جدیدی از اندیشمندان را فراهم آورد. منبع: کانال مطالعات جهان عرب (دکتر مختار شیخ‎حسینی) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
در قم؛ دومین نشست تدوین منشور همکاری‌های تمدنی جهان اسلام برگزار شد. به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این هم‌اندیشی، جمعی از تمدن پژوهان با تبادل‌نظر و گفت‌وگو در خصوص؛ مسائل تمدنی و ظرفیت‌های تمدنی جهان اسلام، به بررسی چگونگی گسترش همکاری‌های کنشگران نخبگانی و اجتماعی کشورهای اسلامی برای تقویت و شتاب‌بحشی حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی پرداختند. در بخشی دیگر، اهم محورهای منشور همکاری‌های تمدنی جهان اسلام شامل الزامات شکل‌گیری شبکه همکاری‌های تمدنی جهان اسلام، مسائل تمدنی جهان اسلام، ظرفیت‌های تمدنی جهان اسلام و نقش کنشگران نخبگانی و اجتماعی در گسترش همکاری‌های تمدنی جهان اسلام مورد بررسی قرار گرفت. 🌐مشروح خبر ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
🔊 به نقل از کانال شخصی حجت‌الاسلام دکتر الویری 📚، از سوی شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی حوزه علمیه صادر شد. 📕 حوزه علمیه قم بر پایه کوشش‌های دهه‌های اخیر و با درک ضرورت گسترش و بالندگی هر چه بیشتر مطالعات و پژوهش‌های معطوف به تمدن و پرداختن به امتداد اجتماعی آن و ورود به جهان انضمامی و پر مسأله عینیت‌ها در آستانه راه‌اندازی است. 📕این انجمن با توجه به اساسنامه مصوب، قرار است فعالیت‌های خود را با هدف تعمیق و توسعه مباحث تخصصی در عرصه تمدن‌پژوهی و تقویت و گسترش نظریه‌پردازی، پرسش‌گری، آزاداندیشی، بهره برداری بهینه از ظرفیت‌های تخصصی موجود، شناسائی استعدادها و تقویت ارتباط علمی پژوهشگران این عرصه آغاز کند. 📕اعضای هیأت مؤسس انجمن علمی مطالعات تمدنی بر اساس مصوبه جلسه ۱۳۴ مورخ ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ شورای اعطای مجوزها و امتیازهای علمی عبارتند از: آقایان: ۱.حبیب الله بابایی ۲.علیرضا پیروزمند ۳.محسن الويرى ۴.علی الهی تبار ۵.احمد آکوچکیان ۶.محمدحسین دانشکیا ۷.احمد رهدار ۸.سید ضیاءالدین میرمحمدی ۹.محمدعلی میرزایی ۱۰.محمدتقی سبحانی ۱۱.احمدحسین شریفی. 📕هیأت مؤسس این انجمن به‌زودی برای ثبت نام اعضا و تشکیل جلسه مجمع عمومی و انتخاب هیأت مدیره فراخوان صادر خواهد کرد. ۲۲ تیر ۱۴۰۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
👈 کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی»، روایتی «متعهّدانه» (در تضاد با روایتِ فدیه‌ای) از عاشورا 📝 شبیه‌سازی‌های صوری بین اسلام و مسیحیت و گاه هم استفاده از واژه‌های مشترک خلط و خبط‌های عمیقی را در الهیات تطبیقی موجب می‌گردد که لازم است پیوسته آن را توضیح داد و از این‌همانی‌سازی‌های سطحی جلوگیری کرد. یکی از این واژگان مشترک در زبان انگلیسی کلمه redemption  (رهایی‌) است که در غربِ مسیحی هم در مورد آلام عیسی مسیح بکار رفته است، و هم ۴در مورد آلام اهل بیت علیهم‌السلام و مصائب امام حسین علیه‌السلام (مثلا در کتاب محمود ایوب با عنوان Redemptive Suffering in Islam: A Study of the Devotional Aspects of Ashura in Twelver Shi'ism) استفاده شده است. واژه دیگری که بستر این التقاط معنایی را میان دو طیف فکری مدرن و سنتی موجب گردیده است، کلمه رنج (suffering) در ادبیات مسیحی و طرح و بحث از آن را در فضای اندیشه اسلامی است که گاه بدفهمی‌هایی را موجب گردیده است. کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی» که از منظر روشنفکری متهم به نگاه فدیه‌ای به ، و از منظر سنتی متهم به نگرش عرفی و سکولار به عاشورا است در میانۀ نگاه عرفی و نگاه فدیه‌ای قرار گرفته است. این کتاب که طراحی گام‌های اولیۀ آن در دانشگاه ویرجینا و پایان آن در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بوده، هرچند سویه‌های دنیوی و کارکردهای اجتماعی عاشورا در عصر جدید را پی گرفته است، ولی در این جستجو علاوه بر گفتگو و همزیستی بین‌الادیان بر مبنا و محور «آلام متعالیِ امامِ شهید»، به عنصر «رهایی»، «نجات»، و «ابدیت»ِ مشترک بین الادیان در پرتو ذکر مصائب امام ـ امت (امام به مثابه امت یا امام در مقیاس امت) نیز می‌پردازد و آن را به لحاظ کلامی و الهیاتی امری محتمل و موثر در دورۀ غیبت می‌داند. به بیان دیگر، پی گرفتن ابعاد دنیوی، اجتماعی و تمدنیِ عاشورا نه به معنای تقلیل و فروکاستن عاشورا به مسئله‌های عصری و معضلات اجتماعی است، بلکه به معنای بسط و توسعه عاشورا از امور عرفانی به ساحات عرفی، و از عرصه‌های دینی به ساحت‌های دنیویِ زمانه است. بسط الهیات عاشورا از دین به دنیا بسیار متفاوت است از فروکاستن عاشورا و ابعاد غیبیِ آن به اموری محسوس، اینجایی، و اکنونی. از این رو لازم است چندین نکته را در بارۀ «نظریۀ رنج عرفانی» در کتاب فوق و آنچه آن را از نگرش‌های فدیه‌ای جدا کرده و بلکه آن را در تقابل با رویکردهای فدیه‌ای قرار می‌دهد، متذکر شد: 👇👇👇 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
👈۱. نخست اینکه، هم در نگرش متعهدانه و هم در نگرش فدیه‌ای، رنجِ رخ‌داده برای امامی همچون امام حسین علیه السلام یا پیامبری همچون عیسی مسیح علیه السلام (طبق باور مسیحیان)، «رنج برای» (suffering for) یا رنج خودخواسته، رنج معنادار، رنج سازنده، و البته رنجی ثمربخش است، لیکن متعلق «برای» (for) در نگرش فدیه‌ای دفع بلا و بخشش گناه است (نگرش سلبی در جهت دفع گناه)، در حالی که متعلق «برای» در نگرش متعهدانه به عاشورا، هدایت انسان و مصونیت او در برابر گناه در همین دنیا (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة وحیرة الضلالة) است. اینکه مرحوم قاضی طباطبایی مسیر توسل به سیدالشهداء را در سلوک الی الله  حیاتی می‌داند و «آن حضرت را برای رفع حجاب و موانع طریق نسبت به سالکین راه خدا دارای عنایتی عظیم» معرفی می‌کند، بر همین معنای ایجابی عاشورا دلالت دارد. پروفسور محمد که مقاله‌ای را با عنوان «Ashura» در مجلهISLAMOCHRISTANA در سال 2010 نوشته است، به همین ایدۀ «رنج برای» در کتاب «رنج عرفانی و شور اجتماعی» اشاره می‌کند و ابعاد سازنده آن را چنین توضیح می‌دهد «که اگرچه رنج امام حسین‌ع می‌تواند تأثیری در دوری مردم از گناه داشته و زندگی اجتماعی را به سمت همبستگی پیش ببرد، ولی همواره در توجه به رنج‌ها و آلام فرد بی‌گناه، خطر انتقام کور وجود دارد. «نظریه رنج متعالی» این نکته را پاسخ می‌دهد که گرایش به خشونت در یاد آلام امام مظلوم زمانی از بین می‌رود که آلام و مصائب امام را به گونه‌ای یاد کنند که این یاد، ما را به ارزش‌های آن امامِ شهید کامل رهنمون شود. در این گونه از یادکردن، تمرکز نه بر آن «رنج» بلکه بر آن هدفی است که رنج و درد برای آن شکل گرفته و تحمل گردیده است.» (ص۲۵). لگنهاوسن این نکته را ادامه داده و می‌گوید که «گناهان ما با خون شهدا شسته نمی‌شود، بلکه از رهگذر  تأمل بر الگوی زندگی شهید و التزام و تعهد به اخلاق دینی و اصول معنوی‌ شهداست که آدمی راه صلاح می‌رود و گناه‌اش از بین می‌رود.» ۲. در نگرش فدیه‌ای، فرد متعهد، آن امام یا آن پیامبر کشته‌شده است و مردم در برابر آن رنج و مصیبت و درد و کشته‌شدن تعهدی و مسئولیتی ندارند، در حالی که در نگرش تعهدآورانه از «رنج متعالی»، وجود مسئولیت و تعهد امام، تعهد امت را زائل نمی‌کند. هر میزان امام تعهد بیشتری پیدا می‌کند، امت نیز به همان اندازه متعهد می‌شود. عدم تعادل و توازن بین تعهد امام و تعهد امت موجب شکاف بین امت و امام و جدایی امت از امام و انحراف و گمراهی امت از مسیر امام می‌گردد. ۳. در نگرش فدیه‌ای نوعی از خودخواهی انسان و شاید خودمرکزی (نوعی از انسان‌خدایی) نهفته است که درآن انسان (آنهم انسان عرفی‌زده و دنیوی شده) در مرکز قرار می‌گیرد و پیامبر و امام، تبدیل به دیگریِ (other) او می‌شود، دیگری‌ای که باید در خدمت انسانِ دنیوی‌شده قرار بگیرد و مسئولیت خطاهای انسان را برعهده بگیرد و به وقت‌اش هم باید برای همین انسان عُرفی و گناهان او فدا شود. تحلیل یا توصیفی که رنه ژیراد از فرایند بلاگردانی (scapegoating process) در وضعیت تضاد و تنازع انسانی (جامعه هابزی) مطرح کرده و کشته شدن عیسای بی‌گناه مظلوم را عامل وفاق و اشتراک و انسجام بین فردهای دشمن توصیف می‌کند بر همین اساس است؛ ولی در نگرش متعهدانه، پیامبرِ شهید و یا امامِ شهید، نه دیگریِ ما، بلکه خودیِ ما و از ماست و برای رهایی از ویژگی‌های نزاع و دشمنی بین انسان و انسان، باید نسبت به آن امام ـ امت «معرفت» پیدا کرد، به او محبت ورزید، و در عشق به او خود را فدا کرد. تأسی به امام و کسب روحیۀ فداکاری از سوی امت، نه به معنای توکیل (وکیل کردن امام و سپردن مسئولیت خود به او) بلکه به معنای توکل (یا همان تعهد و به‌دوش کشیدن مسئولیت خود) است که با نگرش فدیه‌ای تفاوت‌های بنیادینی دارد. 🔍منبع ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
💢 دفتر اول از کتاب «درآمدی بر تفسیر تمدنی» از چاپ خارج شد. ✅مجموعه حاضر، حاصل سلسله‌ نشست‌هایی در پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی است که بر محور چند پرسش قرآنی ـ تمدنی شکل گرفته است. آنچه از این گفتارها و هم‌اندیشی‌ها به دست آمده، نگاه مشترک، ادبیات مشترک، مبانی مشترک، و گاه روش‌ها، اصول، و قواعد مشترک در ذهنیّت پژوهشگرانِ ممتاز در فهم تمدنیِ قرآن است که در این کتاب توسط خانم دکتر نجم گردآوری و تدوین شده است. بی‌شک مضامین جدید و رویکردهای متفاوت در تفسیر تمدنی قرآن می‌تواند افق‌های معنایی جدیدی را در نگرش تمدنی و امت‌پایه به قرآن بگشاید و زمینه را برای تأملات و تحقیقات تمدنیِ قرآن‌بنیان فراهم سازد. امید می‌رود این مجموعه، تا دفتر چهاردهم به صورت ترتیبی و موضوعی ادامه داشته باشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
✳️ اولین همایش بین‌المللی «جایگاه علم در تمدن نوین اسلامی» ۸ و ۹ آبان ۱۴۰۳ برگزار می گردد و مهلت ارسال مقالات تا ۱۵ مهر ۱۴۰۳ می باشد. لینک کوتاه خبر: https://sokhanetarikh.com/?p=15998 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
❇️مفهوم "امت القطب" در اندیشه مُنی ابوالفضل 🔸مُنی ابوالفضل، فیلسوف و متفکر مصری، مفهومی نوین تحت عنوان "امت القطب" را در فلسفه سیاسی اسلام ارائه می‌کند. این مفهوم، به مثابه "قطب عالم" یا "مرکز ثقل بشری" توصیف می‌شود که اقوام و ملت‌های مختلف را به سوی خود جذب می‌کند و به عنوان نقطه کانونی هویت و وحدت عمل می‌کند. 🌀ابوالفضل بر این باور است که "امت القطب" صرفاً یک اجتماع تصادفی از افراد نیست، بلکه "بازکشنگران استقطابی" است که واحدهای اولیه را به سوی خود جلب می‌کند. این واحدها، در "بوتقه" امت القطب ذوب شده و هویتی متمایز و یگانه را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر، امت القطب، اقوام و رنگ‌های مختلف را گرد هم می‌آورد و از طریق "موج‌های تابش و جاذبه" متوالی، عناصر متباین را در "بوتقه‌ای جامع" ذوب می‌کند، بدون آنکه هویت و ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک از آنها را از بین ببرد. 🔹ابوالفضل با جمع‌آوری تمایز و وحدت به این طریق، "امت" را به عنوان تجلی عملی "آن آرمان تحقق‌یافته‌ای" معرفی می‌کند که "همواره تمدن اسلامی را متمایز کرده است." 🌐جهت مطالعه بیشتر کلیک نمایید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📲https://eitaa.com/AmenaNews
🎙 ظرفیت‌سازی تمدنی در راه‌پیمایی اربعین گفتاری از دکتر : 🔹، یک مرکز قُدسی دارد. در راه‌پیمایی ، مرکز قُدسی همان امام حسین(علیه‌السلام) است. مردم به سویی روان هستند که امام حسین(علیه‌السلام) است. مطلب دیگری که در تمدن دیده می‌شود و خیلی مهم است، گسترش جغرافیایی است. راه‌پیمایی اربعین، راه‌پیمایی ملی نیست؛ برای کشور خاصی نیست و جنبه‌ای فراملی دارد. این خود، نشان‌دهنده یک زیست تمدنی است. 🔸در راه‌پیمایی اربعین هم، ممکن است همه خیلی مقید به احکام نباشند؛ اما آنجا زندگی مؤمنانه و نظمی مؤمنانه را تجربه می‌کنند. پس اصولاً تمدن اسلامی -که یکی از جلوه‌های امروزش در جامعه‌ی مدرن، راه‌پیمایی اربعین است- قدرت نسبت برقرار کردن با همه چیز را دارد. به نظرم مهم‌ترین بحث راه‌پیمایی اربعین جلوه‌ای است از نظریه پیوستگی که توانسته یک امر سنتی را از گذشته آورده و با عبور از عالم مدرن، کاملاً در یک ظهور اجتماعی به این گستردگی و با این ابعاد اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نشان دهد. 🔍 متن کامل👇 https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43702 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📱https://eitaa.com/AmenaNews
🖊اربعین و «الهیات خدمت» (رویکرد تمدنی) | حجت‎الاسلام 🌀نظام ارتباطی «زائر ـ خادم» در ، دو عنصر کلیدی در مطالعات اجتماعیِ جهان اسلام پیش روی ما قرار می‌دهد: عنصر «زیارت»، و عنصر «خدمت». آنچه در این یادداشت کوتاه به آن اشاره می‌کنم موضوع «خدمت» در اربعین و ابعاد انسانی و جهانی آن در وضعیت کنونی دنیای اسلام است. تعبیر «» (theology of service) پیش از این در الهیات مسیحی مخصوصا در کلیسای کاتولیک در نسبت با خدا (خدمت به خدا) و خلق (خدمت به خلق) مطرح بوده است. در ادبیات جدید نیز موضوع «خدمت» را می‌توان در اخلاق کاربردی (در تعریف «حرفه» به مثابه شغلی که «آرمان خدمت» داشته باشد) و در معنویت‌شناسی و معنویت‌های نوظهور (داعیه‌ی اخلاق اجتماعی در معنویت‌گرایی جدید و وجود نوعی از خودارضایی اخلاقی در آن) دنبال کرد. 🔹اما «الهیات خدمت» در تفکر اسلامی را می‌توان هم در خدمت به خدا (قو علی خدمتک جوارحی)، هم در خدمت به دین، و هم در خدمت به انسان؛ مثل خدمت به امام (المواظبه علی خدمه الامام)، خدمت به پدر و مادر (در دعای 24 صحیفه سجادیه)، خدمت به عالم (احق الناس بالخدمه العالم)، خدمت به برادران دینی (اشرف العباده خدمتک اخوانک المومنین)، و خدمت به میهمان و غیره، جستجو کرد و به لحاظ نظری نیز نسبت بین «خدمت و معنویت» (اقتضائات و کارکردهای معنوی خدمت)، «خدمت و عزت» (اینکه خدمت نه به ذلت بلکه به عزت فرد می‌انجامد)، «خدمت و عدالت» (اینکه خدمت مناسبات عادلانه و برابری‌های اجتماعی را موجب می‌گردد)، را تحلیل کرد، لیکن آنچه که من در این نوشته کوتاه بدان اشاره می‌کنم رابطه بین «خدمت و همبستگی» در فرهنگ اربعین و آورده‌های اجتماعی و احیانا تمدنیِ آن است. 🔸نظام ارزشیِ «خدمت» در اربعین، اولا برخوردار از «خلوص خدمت» است (یعنی خدمت در برابر خدمت نیست، بلکه خدمت برای عشق است)، ثانیا خدمت به همه است (همه فارغ از دسته‌بندی‌های فرهنگی، قومی، و حتی مذهبی مشمول خدمت هستند)، ثالثا خدمت همه جانبه است و همه زندگیِ خادم، حتی سایۀ شخص خادم (خدمت سایه) از جمله نذر و نذورات فرد خادم و در خدمت زوار قرار می‌گیرد. 🔹بر خلاف آنچه که در تاریخ خدمت تبشیری‌ها در مسیحیت بوده که خدمت در آن راهی بوده است برای توسعه استعمار غرب، خدمت در اربعین امری معنوی، اخلاقی، و انسانی است که جامعه اربعینی را به خوشه‌ای از نیکی‌های متراکم و بلکه «خیر بزرگ جهانی» بدل می‌کند و آن را به آستانه‌های تمدن نزدیک‌تر می‌کند (تأمل کنید در آیۀ « مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَاءُ»). این خوشه‌های انباشته از نیکی‌ و خیر، که همه خیر بودن آن را به زبان فطرت فهم و درک می‌کنند (اساسا زبان خدمت زبان فطرت است)، نوعی از یگانگی و توحید اجتماعی را ایجاد می‌کند و این بار به جای آنکه تقریب مذاهب و یا گفتگوی بین‌الادیان در سالن‌های تشریفات معطل بماند، در موکب‌های حسینی توسعه می‌یابد. 🔸بدین‌سان به نظر می‌رسد اگر الگوی «خدمت» و الهیات پشتیبان آن را بتوان به یک نظریه و یا به یک مدل ارتباطی در مناسبات انسانی و اسلامی تبدیل کرد می‌توان زمینه را برای تحول اخلاقی و ترقی تمدنی در میان مسلمانان از بالکان تا بنگال و از شرق تا غرب فراهم نمود و افق‌های جدیدی را فراروی انسان معاصر بازگشود. ❇️در این میان به نظر ضرورت دارد که نخبگان و کنشگران تمدنی در جهان اسلام نسبت به سرمایه‌های تمدنی در جهان اسلام (مانند و اربعین) بیش از پیش اعتنا بورزند و نسبت به سرمایه‌های تمدنی دنیای اسلام بهوش باشند که آنها در حصار دولت‌های عراق و عربستان نماند و تصمیم در بارۀ اکنون و آینده‌ی این سرمایه‌ها نیز نه به دست سیاستمداران بلکه به دست عالمان و دانشمندان دنیای اسلام تعریف و تعیین شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 آمنا | سامانه تمدن اسلامی 🌐http://amena.bou.ac.ir 📱https://eitaa.com/AmenaNews