💠 گرما و روحانیون درجه یک و دو در سیره #امام_خمینی
🔷 آیتالله طباطبایینژاد امام جمعه اصفهان در گفتگوی با تسنیم درباره سادهزیستی امام خمینی در دوران حضور در نجف چنین نقل میکند
🔶 یکی از خاطرات امام این است که در سال اول اجازه نداد کولر بزنند. تابستان در اتاق نمیماندند، همان حیاط را فرش کرده بودند. فرمایششان این بود که مگر همه طلبهها کولر دارند که ما داشته باشیم؟ خیلی هم گرم و سخت هم بود ولی اجازه نداده بود.
بالاخره تصمیم گرفتند جایی که آقا مینشیند کرسی درست کنند و در داخل آن پنکه بگذارند. خدا آیتالله قرهی را رحمت کند. هم خودش را و هم پسرش را که جدیداً فوت کرد. مرحوم قرهی از جوانی پیش امام و خیلی مورد اعتماد ایشان بود. آقای قرهی گفته بود میخواهیم کرسی درست کنیم. ایشان برای من نقل کرد امام فرموده تخته آنهایی که در زیرزمین هست بردارید و کرسی درست کنید. به حاج آقا مصطفی گفته بودند که با این ها نمیشود درست کنیم و با نئوپان درست کنید. ما کرسی با نئوپان درست کردیم وقتی امام دید عصبانی شد و گفت مگر نگفتم با تختههای زیرزمین درست کنید، چرا نئوپان گرفتید؟ مرحوم قرهی میگفت ما ترسیدیم و گفتیم آقا مصطفی به ما گفته و انداختیم گردن حاج آقا مصطفی. امام با عصبانیت فرمود "تو و مصطفی آخرش ما را جهنمی میکنید." واقعاً این خاطره خیلی مهم است.
✅ @Aminikhaah
🔵 #خط_کوفی
🔴 (از کوفه علی ع تا کوفه حسین ع)
🔷 #چکیده جلسه چهارم
🔶شیخ مفید در الارشاد مردم کوفه را به پنج دسته تقسیم می کند که جامعه زمان امام حسن و امام حسین علیهما السلام را تشکیل می دادند: شیعیان امیرالمومنین، خوارج، مردم طمع کار و در پی غنیمت، دودل و شکاک و برخی هم در پی پیروی از سران قبایل خود.
🔹امام حسین ع با این 5 گروه در کوفه روبه رو بودند، البته بخش اعظمی از مردم کوفه را نیز موالیان تشکیل می دادند که جزو عوام جامعه بوده و دارای تحلیل سیاسی درستی نبودند.
🚩این طبقه در زمان حکومت خلیفه دوم از حقوق اجتماعی محروم شدند ، ارث نمی بردند ، دارای مقرری مشخصی نبودند و تبدیل به شهروندان درجه 2و 3 شده بودند، اما در زمان حکومت امیرالمومنین، ایشان همه را برابر اعلام کرده و تبعیض و اختلاف طبقاتی را از میان برداشتند.
📍بعد از امیرالمومنین و در زمان معاویه، اوضاع موالیان تغییر کرد، معاویه حقوق آن ها را از سالی 10000 درهم به 15 درهم رسانید! و دستور تبعید آن ها را به مناطقی مثل خراسان و بصره صادر کرد.
💡با وجود اینکه این موالیان تفاوت حکمرانی بنی امیه و بنی هاشم را در طول این سال ها دیده بودند اما باز هم در زمان امام حسین ع ، به دفاع از ایشان برنخواسته و اکثرا ساکت نشستند.
👈به تعبیر دکتر علی الوردی یکی از نویسندگان معاصر عراقی، جامعه کوفه " المجتمع المزدوج" است. به این معنا که که این جامعه دچار دوگانگی رفتاری با دو دسته سیاستمدار است. دسته اول آن هایی هستند که با کرامت با مردم رفتار کرده و مردم آن ها را دوست دارند و دسته دوم کسانی هستند که با شدت و زور و کشتار با مردم رفتار میکنند و مردم به آن ها احترام می گذارند...
💢 برای مطالعه متن کامل ، به آدرس زیر در کانال ایتا مراجعه فرمایید.
👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/334
✅ @Aminikhaah
🔵 #رهایی_از_غم
🔴 (کربلا دروازه ای برای برون رفت از افسردگی)
🔶 #چکیده جلسه چهارم و پنجم
📍یکی از علل اصلی افسردگی، حس تنهایی و بی کسی است، اگر کسی احساس کند که صاحب دارد و خدا ولی اوست، دیگر دچار افسردگی نخواهد شد: أَلا إِنَّ أَوْلِياءَ اللَّهِ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُون(یونس / 62)
💡رمز اینکه حضرت ابا عبدالله در کربلا دچار افسردگی و نارضایتی نبودند این بود که دست خدا را همراه خود می دیدند؛ فرق ما و اولیا الهی اینست که آن ها با خدای حاضر زندگی می کنند ولی ما با خدای غائب!
📍یکی دیگر از عوامل افسردگی و غم های منفی، آزردن و شکستن دل دیگران است، ائمه اطهار ع در ضمن روایات خود بسیار از این امور نهی کرده اند و ما را متوجه عواقب آن ساخته اند:
👈در روایتی از رسول الله ص نقل شده: هر كه اندوهناك كند مؤمنى را سپس همه دنيا را به او بدهد جبرانش نباشد و ثوابى بدان ندارد. (بحارالانوار،ج72، ص150)
🔶شاد کردن دل مومن تنها با جک گفتن نیست، بلکه برطرف کردن مشکل آن شخص مومن است که حقیقتا شادی را وارد دل او کرده و طبق روایت فوق به دنبال آن باعث شادی اهل بیت ع و رسول الله ص و خوشنودی خدا می گردد.
🚩در حقیقت، دنیا محل بازگشت اعمال انسان هاست، و هرکس نتیجه اعمالش را در این دنیا خواهد دید؛ از رسول خدا ص روایت است که : روزی به ناگهان گرگی ، کودکِ زنی را به دندان گرفت و برد، زن تکه نانی به دست داشت و متحیر شاهد این صحنه بود که سائلی آمد و تکه نان او را درخواست کرد، زن تکه نان را به او داد و در همان موقع گرگ نیز بچه او را زمین گذاشت و رفت، در همین هنگام زن صدایی شنید که می گفت: فَسَمِعَتْ قَائِلًا يَقُولُ وَ هِيَ لَا تَرَاهُ خُذِي اللُّقْمَةَ بِلُقْمَةٍ ، لقمه ای دادی و لقمه ای گرفتی! (مستدرک الوسائل، ج7،ص 153)
💢 برای مطالعه متن کامل ، به آدرس زیر در کانال مدیا مراجعه فرمایید.
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/336
https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/341
✅ @Aminikhaah
💠 سواد رسانه در دو خط
🔶 وقتی یادگار یادگار یادگار امام ، توافق ژنو را تبریک می گوید ، برای تودهنی به دلواپسان می نویسند: حمایت بیت امام از مذاکره و توافق.
وقتی همان یادگار ، VIP هیئت می نشیند ، برای توسری به روحانیت می نویسند: آخوندها در مجلس روضه هم حسابشان را از رعیت جدا می کنند.
#تف_سر_بالا
✅ @Aminikhaah
🔵 #خط_کوفی
🔴 (از کوفه علی ع تا کوفه حسین ع)
🔷 #چکیده جلسه پنجم
📍برای ارائه تحلیل درستی از ماجرای کربلا می بایست به ساختار شهر کوفه توجه ویژه داشته باشیم.
🚩ساختار این شهر به گونه ای بود که مردم را به سمت فساد سوق داده، حاکم فاسد را پذیرفته و حاکم صالح را پس می زد.
🔶در کوفه هفت قبیله بودند که با مدل قبیلگی و نظام اسباع (قبایل هفت گانه) اداره می شدند؛ در واقع حاکم، زمانی که می خواست مردم را در امری با خود همراه کند کافی بود تا سران این قبایل را ببیند و آن ها را راضی کند.
👈علاوه بر این، مقامی به نام "عِریف " هم برای هر یک از این قبایل تعریف شد، عریف به یک معنا معاون اجرایی رییس قبیله محسوب می شد و 5 وظیفه اصلی داشت...
📛 قبل از ماجرای کربلا عبیدالله بن زیاد ، عریف ها را جمع کرد و از آن ها ضمانت گرفت که کسی در حوزه آن ها شورش نکند، درغیر این صورت علاوه بر اعدام فرد شورشگر حقوق قبیله نیز قطع خواهد شد.
❌درواقع مردم کوفه ، اول به خاطر سابقه تاریخی که داشتند تصور کردند اباعبدالله ع نیز مانند پدر و برادرش، زمانی که تحت فشار قرار بگیرد پای مذاکره با یزید خواهد نشست و دوم آنکه به خاطره ترس از قطع شدن حقوق و مقرری خود، سکوت و نشستن در خانه هایشان را به حضور در لشکر امام حسین ع و دفاع از ایشان ترجیح دادند.
💢 برای مطالعه متن کامل ، به آدرس زیر در کانال مدیا مراجعه فرمایید.
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/343
✅ @Aminikhaah
💠 راه حل برون رفت از مصائب فعلی ، فقط "رفع حصر" است.
اگر فرهنگ اربعین را از حصر ایام اربعین و سرزمین عراق خارج کنیم ، دنیا گلستان خواهد شد.
#یا_لثارات_الحسین
✅ @Aminikhaah
💠 اینکه از جناح لیبرال توقع احترام به عزای حسین ع داشته باشیم ، تعجب آور است.
این جماعت ، عاشورای ۸۸ بنر و پرچم و عزادار می سوزاندند و سنگ می پراندند.
اینکه حالا به کاریکاتور و نقاشی و فحاشی بسنده می کنند ، جای شکر دارد!
✅ @Aminikhaah
🔵 #خط_کوفی
🔴 (از کوفه علی ع تا کوفه حسین ع)
🔷 #چکیده جلسه ششم
📍وجه دیگری که باید از شهر کوفه مورد بررسی قرار گیرد، ساختار اقتصادی شهر کوفه است.
💰کوفه شهر بسیار برخورداری است زیرا محل سرازیر شدن خراج، غنائم جنگی، جزیه، مالیات، زکات و.. است؛ تنها در سال 60 هجری درآمد کوفه فقط از راه خراج، 135 میلیون درهم بود! همین باعث شده بود تا کوفه شهر ثروتمندی باشد.
🗡اکثر مردم کوفه، از نظامیان و مردان جنگی اند و از دولت حقوق خود را دریافت می کنند و البته تعداد بسیار کمی هم باغدار بودند؛ در این بین فرماندهان جنگی می بایست از بین صحابه انتخاب می شدند و دارای اصالت خانوادگی باشند، در دوران «زیاد» ، شرط انتصاب به بنی امیه نیز به این شروط اضافه شد.
💶حقوق مردم کوفه به دو صورت «عطا» و «رزق» بود که خلیفه دوم پایه ریزی کرده بود؛ "عطا" پرداخت نقدی حکومت بود که سالی یک بار از طرف حاکم داده می شد و "رزق" شامل مایحتاج زندگی بود که ماهیانه و به صورت سبد کالای امروزی دریافت می شد.
💡در واقع همین اقتصاد وابسته، مردم کوفه را به سوی رفاه طلبی و عافیت طلبی سوق داد به گونه ای که برای ترس از قطع شدن مقرری شان دست خود را به خون اباعبدالله ع آغشته کردند.
🏳اما رویه ای که امیرالمومنین برای اداره کوفه داشت با این سیاست بازی ها متفاوت بود، ایشان روی توده ی مردم سرمایه گذاری می کردند و چهارچوب کلی سیاست های خویش را با مردم در میان گذاشته و اصحاب وفاداری مثل عمار، ذوالشهادتین ، ابن تیهان و.. وظیفه ی روشنگری و بصیرت افزایی بین مردم را به عهده داشتند که با شهادت ایشان، امیرالمومنین در این بین تنها ماند.
🚩درواقع ایشان با رعایت تقوا و نه مکر و حیله حکومت داری می کردند، ایشان در خطبه 200 نهج البلاغه در این باره می فرمایند: وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَى مِنِّي، وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُرُ؛ وَ لَوْ لَا كَرَاهِيَةُ الْغَدْرِ لَكُنْتُ مِنْ أَدْهَى النَّاسِ ؛ سوگند به خدا، معاويه از من سياستمدارتر نيست، امّا معاويه حيله گر و جنايتكار است، اگر نيرنگ ناپسند نبود من زيرك ترين افراد بودم.
📛امیرالمومنین اهل باج دهی به افراد و طبقه ای خاص از جامعه نبود به همین دلیل خواص کوفه از این عدالت به تنگ آمده و نسبت به ایشان اعتراض و شورش می کردند.
✅ @Aminikhaah
💠 چله زیارت عاشورا
🔷 بزرگان از اهل معنا سفارش موکدی به اربعین زیارت عاشورا از روز عاشورا تا اربعین دارند.
سفارش بر این است که روز اول (عاشورا) ، زیارت عاشورا به نحو کامل [با صد لعن و صد سلام] در یک مجلس ادا شود و نماز زیارت در پس آن خوانده شود.
اما در روزهای بعد می توان لعن و سلام ها را در حین کارهای دیگر به جا آورد و در انتها ، سجده و نماز زیارت را ادا کرد.
🔶 برخی اساتید معظم سفارش می فرمودند هر روز ، زیارت عاشورا را به نیت یکی از شهدای کربلا انجام دهند.
🔻 در ادامه ، نسخه زیارت عاشورا که از مرحوم آیت الله سید علی قاضی طباطبایی به جا مانده و با زیارت عاشورای رایج اندکی تفاوت دارد تقدیم می شود.
👇👇👇👇
✅ @Aminikhaah
💠 اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ فَاطِمَةَ سَيِّدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِينَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا ثَارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثَارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ السَّلاَمُ عَلَيْكَ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِكَ عَلَيْكُمْ مِنِّي جَمِيعاً سَلاَمُ اللَّهِ أَبَداً مَا بَقِيتُ وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ وَ جَلَّتْ الْمُصِيبَةُ بِكَ عَلَيْنَا وَ عَلَى جَمِيعِ أَهْلِ الْإِسْلاَمِ وَ جَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصِيبَتُكَ فِي السَّمَاوَاتِ عَلَى جَمِيعِ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ فَلَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً أَسَّسَتْ أَسَاسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقَامِكُمْ وَ أَزَالَتْكُمْ عَنْ مَرَاتِبِكُمُ الَّتِي رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فِيهَا وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً قَتَلَتْكُمْ وَ لَعَنَ اللَّهُ الْمُمَهِّدِينَ لَهُمْ بِالتَّمْكِينِ مِنْ قِتَالِكُمْ بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ وَ مِن أَشْيَاعِهِمْ وَ أَتْبَاعِهِمْ وَ أَوْلِيَائِهِمْ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَ لَعَنَ اللَّهُ آلَ زِيَادٍ وَ آلَ مَرْوَانَ وَ لَعَنَ اللَّهُ بَنِي أُمَيَّةَ قَاطِبَةً وَ لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ مَرْجَانَةَ وَ لَعَنَ اللَّهُ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ لَعَنَ اللَّهُ شِمْراً وَ لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً أَسْرَجَتْ وَ أَلْجَمَتْ وَ تَنَقَّبَتْ و تَهَیَّأَتْ لِقِتَالِكَ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي لَقَدْ عَظُمَ مُصَابِي بِكَ فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِي أَكْرَمَ مَقَامَكَ وَ أَكْرَمَنِي أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِكَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي عِنْدَكَ وَجِيهاً بِالْحُسَيْنِ عليه السلام فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَى رَسُولِهِ وَ إِلَى أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِلَى فَاطِمَةَ وَ إِلَى الْحَسَنِ وَ إِلَيْكَ بِمُوَالاَتِكَ وَ بِالْبَرَاءَةِ مِمَّنْ قاتَلَکَ وَ نَصَبَ لَکَ الحَربَ وَ بِالبَراءَةِ مِمَّن أًسَّسَ اساسَ الظُّلمِ وَ الجَورِ عَلَیکُم وَ اَبرَءُ اِلَی اللهِ وَ اِلَی رَسُولِهِ مِمَّن أَسَّسَ أَسَاسَ ذَلِكَ وَ بَنَى عَلَيْهِ بُنْيَانَهُ وَ جَرَى فِي ظُلْمِهِ وَ جَوْرِهِ عَلَيْكُمْ وَ عَلَى أَشْيَاعِكُمْ بَرِئْتُ إِلَى اللَّهِ وَ إِلَيْكُمْ مِنْهُمْ وَ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ إِلَيْكُمْ بِمُوَالاَتِكُمْ وَ مُوَالاَةِ وَلِيِّكُمْ وَ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِكُمْ وَ النَّاصِبِينَ لَكُمُ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرَاءَةِ مِنْ أَشْيَاعِهِمْ وَ أَتْبَاعِهِمْ إِنِّي سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ وَ وَلِيٌّ لِمَنْ وَالاَكُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُمْ فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِي أَكْرَمَنِي بِمَعْرِفَتِكُمْ وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِيَائِكُمْ وَ رَزَقَنِي الْبَرَاءَةَ مِنْ أَعْدَائِكُمْ أَنْ يَجْعَلَنِي مَعَكُمْ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ أَنْ يُثَبِّتَ لِي عِنْدَكُمْ قَدَمَ صِدْقٍ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ أَسْأَلُهُ أَنْ يُبَلِّغَنِي الْمَقَامَ الْمَحْمُودَ لَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ وَ أَنْ يَرْزُقَنِي طَلَبَ ثَارِكُمْ مَعَ إِمَامٍ مَهْدِيٍّ ظَاهِرٍ بِالْحَقِّ مِنْكُمْ وَ أَسْأَلُ اللَّهَ بِحَقِّكُمْ وَ بِالشَّأْنِ الَّذِي لَكُمْ عِنْدَهُ أَنْ يُعْطِيَنِي بِمُصَابِي بِكُمْ أَفْضَلَ مَا يُعْطِي مُصَاباً بِمُصِيبَتِهِ مُصِيبَةً مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِيَّتَهَا فِي الْإِسْلاَمِ وَ فِي جَمِيعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي مَقَامِي هَذَا مِمَّنْ تَنَالُهُ مِنْكَ صَلَوَاتٌ وَ رَحْمَةٌ وَ مَغْفِرَةٌ اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْيَايَ مَحْيَا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَمَاتِي مَمَاتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ إِنَّ یَومَ قُتِلَ الحُسَینُ يَوْمٌ (1) تَبَرَّكَتْ بِهِ بَنُو أُمَيَّةَ وَ ابْنُ آكِلَةِ الْأَكْبَادِ اللَّعِينُ ابْنُ اللَّعِينِ عَلَى لِسَانِ نَبِيِّكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فِي كُلِّ مَوْطِنٍ وَ مَوْقِفٍ وَقَفَ فِيهِ نَبِيُّكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اللَّهُمَّ الْعَنْ أَبَا سُفْيَانَ وَ مُعَاوِيَةَ بنَ ابی سُفیانَ وَ يَزِيدَ بْنَ مُعَاوِيَةَ عَلَيْهِمْ مِنْكَ اللَّعْنَةُ أَبَدَ الْآبِدِينَ وَ یَومَ قُتِلَ الحُسَینُ يَوْمٌ (2)
فَرِحَتْ بِهِ آلُ زِيَادٍ وَ آلُ مَرْوَانَ بِقَتْلِهِمُ الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ . اللَّهُمَّ ضَاعِفْ عَلَيْهِمُ اللَّعْنَ مِنْكَ وَ الْعَذَابَ الْأَلِيمَ اللَّهُمَّ إِنِّي أَتَقَرَّبُ إِلَيْكَ فِي هَذَا الْيَوْمِ وَ فِي مَوْقِفِي هَذَا وَ أَيَّامِ حَيَاتِي بِالْبَرَاءَةِ مِنْهُمْ وَ اللَّعْنَةِ عَلَيْهِمْ وَ بِالْمُوَالاَةِ لِنَبِيِّكَ وَ آلِ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ
سپس صد مرتبه میگويى
اللَّهُمَّ الْعَنْ أَوَّلَ ظَالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تَابِعٍ لَهُ عَلَى ذَلِكَ اللَّهُمَّ الْعَنِ الْعِصَابَةَ الَّتِي جَاهَدَتِ الْحُسَيْنَ وَ شَايَعَتْ وَ بَايَعَتْ وَ تَابَعَتْ عَلَى قَتْلِهِ اللَّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمِيعاً
بعد صد مرتبه میگويى:
السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِكَ عَلَيْكَ مِنِّي سَلاَمُ اللَّهِ أَبَداً مَا بَقِيتُ وَ بَقِيَ اللَّيْلُ وَ النَّهَارُ وَ لاَ جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّي لِزِيَارَتِكُمْ السَّلاَمُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلَى أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ
آنگاه مي گوئي
اللَّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظَالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنِّي وَ ابْدَأْ بِهِ أَوَّلاً ثُمَّ الْعَنِ الثَّانِيَ ثُمَّ الثَّالِثَ ثُمَّ الرَّابِعَ اللَّهُمَّ الْعَنْ يَزِيدَ بنَ مُعاویَةَ خَامِساً وَ الْعَنْ عُبَيْدَ اللَّهِ بْنَ زِيَادٍ وَ ابْنَ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ شِمْراً وَ آلَ أَبِي سُفْيَانَ وَ آلَ زِيَادٍ وَ آلَ مَرْوَانَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ
سپس به سجده مي روي و مي گوئي:
اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشَّاكِرِينَ لَكَ عَلَى مُصَابِهِمْ الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى عَظِيمِ رَزِيَّتِي اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي شَفَاعَةَ الْحُسَيْنِ يَوْمَ الْوُرُودِ وَ ثَبِّتْ لِي قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَيْنِ وَ أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ الَّذِينَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَيْنِ عليه السلام
✨💫✨💫✨💫
1. اگر این زیارت در روز عاشورا خوانده می شود در این قسمت بدین نحو قرائت می شود: هذا یَومٌ
2. در روز عاشورا بدین نحو قرائت می شود: هذا یَومٌ
✅ @Aminikhaah
💠 محمد تولایی از دنیا رفت.
نکند انتظار دارید درباره یک روحانی درجه سه و چهار ، بیش از این چیزی گفته شود؟!
✅ @Aminikhaah
🔵 #رهایی_از_غم
🔴 (کربلا دروازه ای برای برون رفت از افسردگی)
🔷 #چکیده جلسات ششم و هفتم
📍عوامل افسردگی به دو دسته بیرونی و درونی قابل تقسیم است، که معمولا قسم درونی آن ناشی از اعمال و رفتار خود ماست؛ اگر باعث گره خوردن در کار دیگری شویم و یا زمانی که میتوانیم، برای حل مشکل دیگران قدمی برنداریم و بالعکس به مشکلاتشان اضافه کنیم و.. همه باعث گره خوردن زندگی خودمان می شود.
👈در روایتی آمده است: هر كس يك گرفتارى از گرفتاريهاى دنيائى مؤمنى را برطرف كند، خداوند سبحان هفتاد و دو گرفتارى و رنج آخروى او را برطرف سازد، و هفتاد و دو ناراحتى از رنجهاى دنيائى او را كه سبكتر از همه آنها بيمارى قولنج است برطرف نمايد. (من لا یحضره الفقیه، ج4،ص16)
💡برطرف کردن مشکل دیگران حتی میتواند با لبخند زدن و با چهره گشاده با آن ها برخورد کردن هم باشد؛
🚩امام صادق ع در روایتی می فرمایند هیچ مومنی نیست که برادر مومن خود را تنها گذارد(در حالی که می تواند به او کمک کند) مگر آنکه خدای متعال او را در دنیا و آخرت تنها خواهد گذاشت. (محاسن،ج1،ص99)
📚در این بین روایات مربوط به آب دادن به تشنه بسیار جالب توجه است:
🏳روزی پیامبر اکرم ص جناب جعفر و حمزه سیدالشهدا را در خواب می بینند و از آن ها می پرسند برترین اعمال کدام است؟ پاسخ می دهند : برترین اعمال صلوات بر شما، نوشاندن آب، و محبت علی بن ابی طالب علیه السلام است. (بحارالانوار،ج22،ص284)
🔴در واقعه کربلا نیز آمده که امام حسین ع بعد از آنکه سپاه حر راه را بر ایشان بستند، امام ع سپاه او و مرکب هایشان را سیراب نمودند و با دست خود به آن ها آب نوشاندند.(واقعه الطف، ص168و169)
💢 برای مطالعه متن کامل ، به آدرس زیر در کانال مدیا مراجعه فرمایید.
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/349
https://eitaa.com/Aminikhaah_Media/352
✅ @Aminikhaah
💠 دشمن کیست؟!
🔷 تعریفی جامع و مانع ، از رهبر معظم انقلاب
🔶 دشمن كيست؟ هر كس كه با حاكميت نظام مستقل مردمى دينى مخالف است، دشمن است. طمع ورزان، غارتگران، سودجويان، زر اندوزان، زورگويان، وابستگان، مايلين به فساد و كسانى كه از حاكميت فرهنگ دينى زيان شخصى مى بينند، دشمنند. البته در رأس اين ها دشمنان خارجى هستند كه بيش از همه ضرر ديده اند. امريكا بيش از همه از تشكيل حكومت اسلامى خسارت ديد و هنوز هم مى بيند آنها جلوتر از همه اند صهيونيستها همينطور، كمپانيهاى بزرگ جهانى همينطور، بى بندوبارهاى گوناگون در بخشهاى مختلف همينطور، كيسه دوخته هاى براى ثروت ملى همينطور. همه ى اين ها دشمنند.
درجات دشمن، مختلف است؛ ولى در مجموع، يك جبهه ى دشمن به وجود آمده است.
🔻 (19/ 10/ 1379) بيانات در ديدار جمع كثيرى از مردم قم
✅ @Aminikhaah
💠 حسین ع شب عاشورا اصحاب را مامور کرد دور خیمه ها خندق بکنند؛ خندق ها را از هیزم پر کنند و هیزم ها را آتش بزنند؛ تا دشمن شبیخون نزند و تنها از یک مجرا درگیری رخ دهد. (ارشاد، ج 2، ص 98)
این آتش ، امنیت خیمه ها را تامین کرد؛ ولی بر گرما و عطش افزود.
حسین ع ، امنیت را از نان و آب مهم تر می دانست!
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از Aminikhaah_Media🇱🇧
رزق حسيني 12.mp3
11.6M
🔈 مقتل خوانی ظهر عاشورا
🔊 فرازهایی از زیارت ناحیه مقدسه
🔔 @Aminikhaah_Media
💠 مقتل سیدالشهداء / 1️⃣
🔷 آن گاه حسين عليه السلام، دشمن را به نبردِ تن به تن فرا خواند و همه كسانى را كه به جنگش مى آمدند، از ميان بر مى داشت تا آن جا كه تعداد فراوانى از آنها را كُشت و در اين حال، مى فرمود:
«مرگ، از ننگ، بهتر است
و ننگ، از ورود به آتش».
يكى از راويان مى گويد: به خدا سوگند، تا كنون شكست خورده اى را نديده بودم كه فرزندان و خاندان و يارانش كشته شده باشند؛ امّا اين گونه استوار و پُردل مانده باشد. پيادگان، بر او يورش مى بُردند و او هم بر آنان، يورش مى بُرد و آنان، مانند فرار بُزها به هنگام حمله گرگ، از هم شكافته مى شدند.
او بر آنان، حمله مى بُرد و در حالى كه آنان، بالغ بر سى هزار نفر بودند، از پيشِ پاى او، مانند ملخ هاى پراكنده، مى گريختند و او، دوباره به جاى خويش، باز مى گشت و مى گفت: «هيچ نيرو و توانى، جز از جانب خداوندِ والامرتبه بزرگ، نيست».
🔻 لهوف ، سید ابن طاووس ، ص 170
🔷 آن گاه، حسين عليه السلام [دشمن را] به نبرد تن به تن، فرا خواند و همه قهرمانانى را كه به جنگ او مى آمدند، مى كُشت تا آن كه تعداد فراوانى را از آنها كُشت.
شمر بن ذى الجوشن كه خدا لعنتش كند، پيشاپيش دسته بزرگى، جلو آمد. حسين عليه السلام با همه آنها جنگيد و آنها نيز با او جنگيدند ... آن گاه حسين عليه السلام، مانند شير شرزه به آنها حمله بُرد و در پىِ كسى نمى رفت، جز آن كه او را با ضربه شمشيرش به زمين مى انداخت. تيرها از هر سو به طرف او مى آمدند و به گلو و سينه او مى خوردند، و او مى فرمود: «اى امّت بدكار! پس از محمّد، چه بد كرديد در حقّ امّت و خاندانش. هان! شما پس از من، ديگر از كشتن هيچ بنده اى از بندگان خدا، هراس نخواهيد داشت؛ بلكه چون مرا كُشتيد، كشتن هر كس ديگرى بر شما گران نخواهد بود و به خدا سوگند، اميد مى برم كه خدا، مرا با خوارى شما، گرامى بدارد و انتقام مرا از شما به گونه اى كه نمى دانيد، بگيرد».
حُصَين بن نُمَير سَكونى، بر حسين عليه السلام بانگ زد: اى پسر فاطمه! خدا، چگونه انتقام تو را از ما مى گيرد؟
حسين عليه السلام فرمود: «ميانتان، ترس و درگيرى مى اندازد و خونتان را [به دست خودتان] مى ريزد و آن گاه، عذاب را بر شما سرازير مى كند».
🔻 الفتوح ، ج 5 ، ص 117 ؛ مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي، ج 2 ، ص 34
🔷 سپس، نبرد را متوجّه حسين عليه السلام كردند و او را از فراوانىِ زخم ها و ضربه ها، مانند تكّه گوشتى كردند. امام عليه السلام، آبى براى نوشيدن مى جوييد و نمى يافت و 72 زخم، برداشته بود.
🔻 مثير الأحزان ، ص 73
🔷 تشنگى حسين عليه السلام، شديد شد و او را از آب، باز داشتند. آب قابل نوشيدنى برايش فراهم شد. رفت تا آن را بياشامد كه حُصَين بن تميم، تيرى به گلويش زد، و آب، خون شد ....
🔻 أخبار الدول وآثار الاول ، ج 1 ، ص 322
🔷 هنگامى كه شمر بن ذى الجوشن، شجاعت حسين عليه السلام را ديد، سواران را فرا خواند و در پشتِ پيادگان قرار گرفتند و به تيراندازان، فرمانِ تير داد. آنان، او را تيرباران كردند و از فراوانىِ تيرها، مانند خارپشت شده بود. امام عليه السلام، عقب كشيد و آنان در برابرش موضع گرفتند.
🔻 الإرشاد ، شیخ مفید ، ج 2 ، ص 111
✅ @Aminikhaah
💠 مقتل سیدالشهداء / 2️⃣
🔷 هرگاه حسين عليه السلام، به تنهايى به سوى فراتْ يورش مى بُرد، به او حمله مى كردند تا او را از [رسيدن به] آب، باز بدارند. آن گاه، مردى از آنان كه كنيه اش ابو حُتوف جُعْفى بود، تيرى انداخت و بر پيشانى حسين عليه السلام نشست. حسين عليه السلام، تير را كَنْد و آن را انداخت. خون بر صورت و محاسنش، سرازير شد.
سپس حسين عليه السلام گفت: «خدايا! تو مى بينى كه من از دست اين بندگان نافرمان و طغيانگرت، در چه حالى هستم. خدايا! يكْ يكِ آنان را به شمار آور و جدا از هم و متفرّق، هلاكشان ساز و هيچ يك از آنان را بر روى زمين، باقى مگذار و هرگز، آنان را ميامرز!».
🔻 الفتوح ، ج 5 ، ص 117 ؛ مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي ، ج 2 ،ص 34
🔷 به نقل از مُسلم بن رِباح، غلام آزاد شده على بن ابى طالب عليه السلام: روز شهادت حسين بن على عليه السلام، با او بودم. تيرهايى به صورتش اصابت كرده بود. به من فرمود: «اى مُسلم! دستت را زير خون ها بگير».
گرفتم. چون [دستهايم از خون] پُر شدند، فرمود: «آنها را در دستم بريز».
آنها را در دستش ريختم. آنها را به سوى آسمان پاشيد و گفت: «خدايا! خون فرزند دختر پيامبرت را بستان».
قطره اى از آن خون، بر زمين نريخت.
🔻 تاريخ دمشق ، ج 14 ، ص 223 ؛ كفاية الطالب ، ص 431.
🔷 حسين عليه السلام كه بر اثر نبرد، كم توان شده بود، ايستاد و به استراحت پرداخت. همان هنگام كه ايستاده بود، سنگى آمد و به پيشانى اش خورد. خون از پيشانى اش، سرازير شد. پارچه اى را گرفت تا خون از پيشانى اش پاك كند كه تيرى با پيكانِ سه شاخه آهنين و مسموم آمد و در [ناحیه] قلبش نشست.
حسين عليه السلام گفت: «به نام خدا و يارى خدا، و بر دين پيامبر خدا!».
آن گاه، سرش را به سوى آسمان، بالا بُرد و گفت: «خداى من! تو مى دانى كه آنان، مردى را مى كُشند كه جز او، فرزند پيامبرى بر روى زمين نيست».
سپس، تير را گرفت و آن را از پشت خود، بيرون كشيد. خون، مانند ناودان، از آن سرازير شد. حسين عليه السلام، دستش را بر زخم نهاد و چون از خون پُر شد، آن را به آسمان پاشيد. قطره اى از آن، باز نگشت .... دوباره، دستش را بر زخم نهاد و چون [از خون] پُر شد، به سر و محاسنش كشيد و فرمود: «به خدا سوگند، اين گونه خواهم بود تا جدّم محمّد صلى الله عليه و آله را با خضاب خون، ديدار كنم و بگويم: «اى پيامبر خدا! فلانى و فلانى، مرا كُشتند».
🔻 مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي ، ج 2 ، ص 34؛ الملهوف ، ص 172
🔷 سنان بن انَس نَخَعى، تيرى به سوى حسين عليه السلام انداخت. تير، بر گلويش نشست. صالح بن وَهَب يَزَنى هم نيزه اى به پهلوى حسين عليه السلام زد. حسين عليه السلام از اسبش به زمين افتاد. سپس، راست نشست و تير را از گلويش بيرون كشيد. كفِ دستانش را كنار هم مى گرفت و هر گاه از خونش پُر مى شدند، آنها را به سر و صورتش مى ماليد و مى گفت: «اين گونه، خدايم را با خونم و با حقّ غصب شده ام، ديدار خواهم كرد».
🔻 الفتوح ، ج 5 ، ص 118.
🔷 به نقل از عبد اللّه بن عمّار: زينب عليها السلام، دختر فاطمه عليها السلام و خواهر حسين عليه السلام، بيرون آمد ... و اين گونه مى گفت: كاش آسمان، خراب مى شد و بر زمين مى افتاد!
عمر بن سعد، به حسين عليه السلام نزديك شده بود. زينب عليها السلام به او گفت: اى عمر بن سعد! آيا ابا عبد اللّه را مى كُشند و تو، نگاه مى كنى؟!
گويى اشك هاى عمر را مى بينم كه بر گونه ها و محاسنش روان است. آن گاه، عمر از او روى گردانْد.
🔻 تاريخ الطبري ، ج 5 ، ص 452 ؛ مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي ، ج 2 ، ص 35
🔷 به نقل از ابو مِخنَف: سپس شمر بن ذى الجوشن، با تنى چند (حدود ده تن از پيادگان سپاه كوفه)، پيشروى كردند و به سوى خيمه اى كه اثاث و خانواده حسين عليه السلام در آن بود، رفتند و ميان او و خيمه هايش، مانع شدند.
حسين عليه السلام فرمود: «واى بر شما! اگر دين نداريد و از روز معاد نمى هراسيد، دستِ كم در دنيايتان، آزاده و بزرگْ مَنش باشيد. خيمه و خانواده ام را از دستبُردِ اراذل و اوباشتان، دور بداريد».
ابن ذى الجوشن گفت: اين [حق] براى تو هست، اى پسر فاطمه!
🔻 تاريخ الطبري ، ج 5 ، ص 450 ؛ أنساب الأشراف ، ج 3 ، ص 407
✅ @Aminikhaah
💠 مقتل سیدالشهداء / 3️⃣
🔷 به نقل از حُمَيد بن مسلم: مردى از قبيله كِنْده به نام مالك بن نُسَير از بنى بَدّا، نزديك حسين عليه السلام آمد و با شمشير، چنان بر سرِ وى زد كه كلاه او را پاره كرد و به سرش رسيد و آن را خون انداخت و كلاه، پُر از خون شد.
حسين عليه السلام به او فرمود: «با آن [دستت] نخورى و ننوشى، و خدا، تو را با ستمكاران، محشور كند!».
حسين عليه السلام، آن كلاه را انداخت و سپس، كلاهى [ديگر] خواست و آن را به سر نهاد و عمامه بست؛ ولى درمانده و ناتوان شده بود. آن مرد كِنْدى، نزديك آمد و آن كلاه را كه از خَز بود، برداشت. هنگامى كه پس از آن بر همسرش، امّ عبد اللّه، دختر حُر و خواهر حسين بن حُرِّ بَدّى در آمد و كلاه را از خون شست، همسرش به او گفت: آيا لباس فرزند دختر پيامبر خدا صلى الله عليه و آله را به خانه ام مى آورى؟ آن را از من، دور كن!
يارانش هم گفته اند كه او، همواره نادار و بدحال بود تا مُرد.
🔻 تاريخ الطبري ، ج 5 ، ص 448 ؛ أنساب الأشراف ، ج 3 ، ص 408
🔷 شمر بن ذى الجوشن، سواران و پيادگانش را ندا داد و گفت: واى بر شما! مادرانتان، به عزايتان بنشينند! چه چيزى را از او، انتظار مى كشيد؟
سپس، از هر سو به امام عليه السلام، حمله شد. زُرْعة بن شريك، ضربه اى بر كف دست چپ امام عليه السلام زد و آن را قطع كرد. فردى ديگر از آنان، ضربه اى بر گردن امام عليه السلام زد كه با صورت، [از اسب] بر زمين افتاد. سِنان بن انَس هم با نيزه او را زد و به خاكش افكند و خولى بن يزيد اصبَحى كه خدا، لعنتش كند، بى درنگ، پياده شد تا سرش را قطع كند؛ امّا ترسيد و لرزيد [و نتوانست]، شمر به او گفت: خدا، بازوانت را بشكند! چرا مى لرزى؟
سپس خودِ شمر پياده شد و سرِ امام عليه السلام را بُريد و آن را به خولى بن يزيد داد و گفت: آن را براى امير عمر بن سعد ببر.
🔻 الإرشاد ، شیخ مفید ، ج 2 ، ص 112 ؛ روضة الواعظين ، ص 208
🔷 همچنين روايت شده كه شمر بن ذى الجوشن و سِنان بن انَس، در آخرين لحظه هاى زندگى حسين عليه السلام كه ديگر رمقى نداشت و از تشنگى، زبانش را [مىچرخاند]، نزد حسين عليه السلام آمدند و شمر، با پا به سينه او زد و گفت: اى پسر ابو تُراب! آيا تو ادّعا نمى كنى كه پدرت بر حوض پيامبر، ايستاده است و هر كه را دوست دارد، سيراب مى كند؟ پس شكيبايى كن تا اين كه آب را از دست او بگيرى!
سپس به سِنان بن انَس گفت: سرش را از پشت، جدا كن!
او گفت: به خدا سوگند، اين كار را نمى كنم، كه جدّش محمّد، طرفِ دعوايم خواهد بود.
شمر، از [اين سخن و تعلّل] او خشمگين شد. خود بر سينه حسين عليه السلام نشست و محاسنش را گرفت و تصميم به كُشتن او گرفت. حسين عليه السلام لبخندى زد و به او فرمود: «مرا مى كُشى؟ آيا نمى دانى من كيستم؟».
شمر گفت: تو را كاملًا مى شناسم. مادرت، فاطمه زهرا و پدرت، على مرتضى و جدّت، محمّدِ مصطفى و پشتيبانت، خداى بلندمرتبه والاست. تو را مى كُشم و هيچ باكى ندارم.
آن گاه، دوازده ضربه با شمشيرش به او زد و سپس، سر حسين عليه السلام را [از پيكر]، جدا كرد.
🔻 مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي ، ج 2 ، ص 36 ؛ بحار الأنوار ، ج 45 ، ص 56.
🔷 به نقل از بريد بن معاويه عِجْلى، از امام باقر عليه السلام: حسين بن على عليه السلام، شهيد شد و سيصد و بيست و چند زخم در او يافتند؛ زخم بر اثر نيزه و ضربه شمشير و اصابت تير.
همچنين روايت شده كه همه زخم ها در قسمت جلوى بدن او بود؛ زيرا او، پشت به دشمن نمى كرد و نمى گريخت.
🔻 الأمالي للصدوق ، ص 228 ، ح 240 ؛ روضة الواعظين ، ص 209 ؛ المناقب لابن شهرآشوب ، ج 4 ، ص 110
🔷 اسب حسين عليه السلام، از دست دشمنان گريخت. پيش آمد و پيشانى اش را بر خون حسين عليه السلام نهاد و به تاختْ رفت تا به خيمه زنان رسيد. شيهه مى كشيد و سرش را به زمينِ جلوى خيمه مى كوفت.
هنگامى كه خواهران حسين عليه السلام و دختران و خانواده اش، كسى را روى اسب نديدند، صدا به ناله و ضجّه، بلند كردند و امّ كلثوم، دست بر فرق سرش نهاد و فرياد بر آورد: وا محمّدا! وا جدّا! وا نبيّا! وا ابا قاسما! وا عليّا! وا جعفرا! وا حمزتا! وا حَسَنا! اين، حسين است كه در صحراى كربلا، بر خاكْ افتاده است، سر از پُشتْ بريده و عمامه و رَدا، رُبوده!
سپس، از حال رفت.
🔻 مقتل الحسين عليه السلام للخوارزمي ، ج 2 ، ص 37 ؛ الفتوح ، ج 5 ، ص 119
✅ @Aminikhaah
💠 اینکه جبهه لندنی در معرکه نابرابر هجوم علیه شعائر ، هیچ واکنش مدافعانه ای ندارد و فقط بر ترویج قمه زنی اصرار می کند ، تقسیم کار هوشمندانه مهاجمان و معارضان شعائر را به وضوح می رساند.
✅ @Aminikhaah
💠 برنامه دهه دوم محرم
🔷 از شنبه ۹۷/۰۶/۳۱
🔶 ظهرها بعد نماز ظهر و عصر - #دانشگاه_فردوسی - نمازخانه دانشکده مهندسی
♦️ سلسله مباحث #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت
#پارت_سوم - #نظام_تقدیم با محوریت سوره مبارکه مطففین
🔶 بعد نماز مغرب و عشا - #دانشگاه_فردوسی - مزار شهدا
♦️ سلسله مباحث #دوراهی_وظیفه_و_نتیجه
❎ لازم به ذکر است درس فقه بر مبنای کتاب دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی از ابتدای کتاب (مبحث طهارت) در مدرسه علمیه حضرت مهدی عج از همین تاریخ آغاز خواهد شد که ان شاء الله فایل های صوتی آن در کانال مدیا بارگزاری خواهد شد.
✅ @Aminikhaah
اهمیت حفظ پیروزی.mp3
19.37M
💠 سخنان بسیار مهم حضرت امام ره که شرح حال امروز مملکت است.
حتما بشنوید و نشرش دهید!
✅ @Aminikhaah
💠 به مناسبت روز جهانی #آلزایمر
🔷 قال الإمام الرضا عليه السلام: الإِكثارُ مِن أكلِ لُحومِ الوَحشِ وَ البَقَرِ؛ يورِثُ تَيبيسَ العَقلِ و تَحييرَ الفَهم في بحار الأنوار: «... تغيّر العقل و تحيّر الفهم». و تَلَبُّدَ الذِّهنِ و كَثرَةَ النِّسيانِ.
🔶 امام رضا عليه السلام فرمود: فراوان خوردنِ گوشت حيوان وحشى و گاو، خشكىِ عقل، سرگشتگىِ فهم، كُندى ذهن و فراوانىِ فراموشى مى آورَد.
🔻 طبّ الإمام الرضا عليه السلام، ص 29، بحار الأنوار، ج 62، ص 322
✅ @Aminikhaah