eitaa logo
Aminikhaah_Media🇵🇸
62.7هزار دنبال‌کننده
227 عکس
176 ویدیو
164 فایل
The #Aminikhaah_media Official Channel. کانال رسمی @aminikhaah نشر آثار صوتی دروس #حوزوی دروس #دانشگاهی سلسله #منابر کلاس های تخصصی متن سخنرانی ها و کلاس ها تبلیغ و تبادل نداریم🚫 ارتباط: توجه : کانال توسط ادمین اداره می‌شود @Amini_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و سی و ششم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 29 📅97/05/20 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و سوم 🔶 بخش دوم 🔶 با توجه به نظام تسخیر ، هر کسی یک چیزی دارد که دیگری ندارد و خداوند به واسطه ی همین تبعیض ها بشر را امتحان می کند. فطرت با همین امتحانات است که شکوفا میشود ، با همین هایی که در ساختار وجودی ما هست همین‌ها را که به کار می اندازیم فطرت فعال می شود. هر کسی با یک چیزی فطرتش فعال می شود پس بین استعدادها و فطرت ها تفاوتی وجود ندارد ، رویکرد فطرت به سمت عالَم غیب و عالَم قدس است. فطرت خدا را می خواهد ، رازق می‌خواهد ،اما گاهی گول می خورد و فکر می کند رازق فلان کس است. فطرت علم می خواهد ، علم دست فلان استاد و فلان دانشگاه واین کتاب آن کتاب نیست علم دست خداست هیچ کس دیگری علم ندارد همه چیز دست خداست بروز علم او شده اینهایی که هست. استاد هم اگر هست اگر علمی از او می گیریم باید بدانیم این علم از خداست ، و علم آن استاد بروز علم خداست. آیات قرآن در این زمینه زیباست می فرماید: وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُكَلِّبِينَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَكُمُ اللَّهُ (مائدا :۴) «صیدی که به سگان شکاری از آنچه خدا به شما آموخته است آموخته‌اید» سوال؛ مگر شکار هم علم الهی است ؟...بله! ما اصلا علم غیر الهی نداریم. می گوید آن چیزی را که من به تو یاد دادم به او (سگ)یاد بده. یعنی فطرتت آماده و شکوفا باشد و بداند حتی این که داری به سگ شکاری یاد می‌دهی آن هم از خودت نیست و خدا به تو آموزش داده. برای همین خداوند گاهی مانع و حجاب می اندازد تا این امر را به انسان متذکر شود. ماجرای جالب و قابل تأملی نقل شده از یک شخص که فوق تخصص بیماری های گوارش را داشت و بیماری های معده و روده را درمان می کرد و انقدر مهارت داشت که از سراسر دنیا برای درمان به سراغ او می آمدند. پسر این دکتر مبتلا شد به اسهال و این بچه طی دو هفته جان خودش را از دست داد واین دکتر نتوانست درد فرزند خودش را تشخیص بدهد. خداوند حجاب می اندازد تا بگوید این تو نیستی که نسخه می نویسی و درمان می کنی این منم که درمان می کنم علم از من است ، از تو نیست . گاهی انسان با یک تب همه چیز را فراموش می کند . بزرگان میفرمایند با اولین فشار در قبر انسان همه چیز را فراموش می کند ،تمام علومی که ملکه باطن و خوراک فطرت نبوده با اولین فشار در قبر از یاد و خاطره انسان می رود! در اینجا بحثی مطرح می شود که چه علمی در عالَم برزخ به درد می خورد!؟! در روایت داریم که بعضی از علوم در برزخ به درد میخورند که یکی از آنها علم طب است. در روایت ، امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود علم دو چیز است یکی علم ابدان و دیگری علم ادیان. علم طب بعد از مرگ چه خاصیتی دارد؟ ببینید شما بعد از مرگ همچنان جسم را دارید ، درست است که مریض نمی شود اما همچنان طبع و مزاج را دارد. پس در بهشت طبع و مزاج را دارید همان طور که قرآن یکجا می فرماید اینها زنجبیل می خورند و یک جای دیگر می فرماید کافور می خورند. می دانید که زنجبیل طبعش گرم است و کافور طبعش سرد ، معلوم میشود در بهشت شما یک بوعلی سینایی می خواهید تا از او بپرسید بعد از فلان غذا چه چیزی بخورم که مُصلحش باشد؟! پس علم ابدان تا قیامت و تا بهشت به درد می خورد. این علم چون ربط به فطرت دارد مفید است اما وقتی علمی ربطی به فطرت نداشت هیچ خاصیتی هم ندارد. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و سی و هفتم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 30 📅97/05/21 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و سوم 🔶 بخش سوم 🔶 در ادامه ی بحث فطرت امام خمینی(ره)می فرماید: «[فطرت] با حقایق ایمانیه و امور حقه ـ که از‌ عالم نور و طهارت و قدس است ـ مناسبت ذاتیّه دارد و با جهالات و اباطیل و اُغلوطه ها و اکاذیب بی تناسب است...» فطرت به دنبال حق و به دنبال نور است ، با دروغ تناسبی ندارد. ببینید بچه ها چقدر صاف و شفاف اند ، بچه ، دروغ ، خدعه و نیرنگ را بلد نیست او اینها را در طول زندگی کم کم یاد می گیرد ،دودوزه بازی ربطی به فطرت ندارد ، چرا که در فطرت هیچ تناسبی با اینچنین چیزی وجود ندارد ، اتفاقی که می افتد این است که فطرت فریب خورده و دروغ و نیرنگ به درون آن رخنه می کند. ببینید شما می خواهید به نفع برسید، پس به شما القا می کنند باید دروغ بگویید . فطرت به دو چیز علقه دارد یکی صداقت و دیگری نفع ، بازی که براش در می آورند این است که میگویند بین این دو علاقه ی فطری ، کدم مهمتر است؟ ....نفع! حالا نفع را وابسته به چه چیزی نشان می دهند؟...دروغ! دروغ بگو تا به نفع برسی! فطرت گول می خورد از بین که نمی رود ، وقتی به ظلمت روی می آورد به این دلیل است که فریب خورده ، یا در اثر تعلیمات یا تلقینات و یا فرهنگ! امام (ره) در ادامه می فرمایند: «پس انسان تابع فطرت اصلیۀ خود است، چون از عالم نور و طهارت است، متناسب با علوم حقیقیّه و معارف الهیّه و حقایق روحانیّه و عوالم غیبیّه است...» یعنی اگر انسان را به خودی خود رها کنید و هیچ از بیرون ، ظلمتی به او تلقین نکنید او به دنبال خدا و معارف الهی ست و می خواهد در عالَم غیب سیر کند. «...و وجهۀ نفس چون آیینه ای است نورانی و صیقلی و بی آلایش به زنگ و کدورت. نقشهای عالم غیب، که همه از جنس علوم حقه و سنخ معارف است، در آن مُنْتَقَش گردد، و آن نیز به مناسبت با آنها، بخوبی قبول کند.» فطرت پاک خوراکش معارف الهی ست ، الان کسی که فطرت پاک دارد ، خوراک هم دارد ، شما انبیا را ببینید انبیا با ملائکه در ارتباط بودند ، برخی از علما با انبیا در ارتباطند. مرحوم علامه طباطبایی می فرمود اخوی من مرحوم سید محمدحسن الهی طباطبایی گاهی بعد از نماز صبح جلسه ی علمی دارد با حضرت ادریس (علیه السلام) از طرفی شاگردان خاص علامه طباطبایی نقل می کنند که یکبار وقتی علامه مشرف شده بودند به مسجد سهله (مسجد سهله مقام های مختلفی دارد یکی از این مقام ها، مقام ادریس است ) وقتی در مقام ادریس نماز می خوانند حالتی به ایشان دست می دهد و روحشان به پرواز در می آید. جناب علامه حسن زاده آملی فرمودند؛ « سِرّ این که روح علامه طباطبایی در آنجا پرواز کرد ، این بود؛ چون ایشان در مقام ادریس نماز خواندند ، مقام ادریس ربط به حضرت ادریس دارد ، و درباره حضرت ادریس ، قرآن می فرماید: وَ رَفَعْنَاهُ‌ مَکَاناً عَلِيّاً(مریم:۵۷) «و ما او را به مقام والایی رساندیم» علامه طباطبایی چون لطافت باطن داشت و فطرتش آلوده نبوده در مقام ادریس که نماز خواند، عنایتی که به ادریس شد به او هم شد!..و به او معارف و حقایقی داده شد.» ملاصدرا می فرماید ؛ "من لا کشف له لا علم له" کسی که مکاشفه ندارد هیچ علمی ندارد ، بخصوص مثال می زند راجع به صراط و می فرماید: صراط مستقیمی که روزی چند بار در نماز می گوییم را کسی می فهمد که اهل مکاشفه باشد ، برای بقیه فقط توهّم است فکر می کنند یک پلی ست که فقط از آن رد می شویم! صراط یک حقیقت برزخی و ملکوتی ست و برای کسی روشن میشود که اهل مکاشفه باشد . کسی که فطرتش آلوده نشده باشد اهل مکاشفه می شود و حقایق را می بیند. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و سی و هشتم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 31 📅97/05/22 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و سی و نهم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 32 📅97/05/23 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و چهلم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 33 📅97/05/24 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #چرا_علی_تنها_ماند؟ 🔊 جلسه چهارم 📢 وصیت راهبردی پیامبر ص به امیرالمومنین ع برای بعد از خود 📅97/05/24 #مشهد #هیات_انصارالشهداء 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 | این دمل ، سر باز خواهد کرد... ❇️ تحلیلی درباره روزهای پیش رو. ✅ @Aminikhaah
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و چهارم 🔶 بخش اول 🔶 در این جلسات جملات حضرت امام (ره) در کتاب شریف «شرح جنود عقل و جهل» درباره فطرت را بررسی می کنیم؛ ایشان می فرمایند: «و چون اباطیل و اکاذیب و قیاسات باطلۀ غلط، از نفحات شیطانیّه و عالم ظلمات و کدورات و قذارات است، وجهۀ نفس به فطرت مخموره، از آنها منصرف و با آنها مناسب و مواجه نیست، پس آن نقشه ها را قبول نکند، و از آنها منفعل نگردد...» یعنی؛نفس هیچ تناسبی با اوهام ، خیالات ، دروغ و مغالطه ندارد. فطرت حقیقی که خدا به انسان داده ، مغالطه ،اوهام و خیال را پس میزند. در اینجا کاری که شیطان می‌کند این است که با مهندسی فطرت در آن تزاحم و تضاد ایجاد می کند ، یعنی یک سری از مسائل فطری دیگر را برای او جلوه می دهد و یکسری مسائل خلاف فطرت را به اسم فطرت به خورد آن می دهد ، اما چطور!؟! قرآن می فرماید: لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ (حجر:۳۹) «حتماً و قطعاً برایشان در زمین [اشیاء و امور را] زیبا جلوه می‌دهم و حتماً و قطعاً همگی‌شان را اغوا می‌کنم.» عمده ی کاری که شیطان می‌کند این است که به اسم زینت یک سری چیزها را برای انسان جلوه می دهد. به اسم زیبایی ، به اسم لذت ، به اسم راحتی به اسم نفع... فطرت را فریب می دهد . انسان به دنبال منفعت هست ما فکر میکنیم منفعت‌طلبی بد است ، خیر!... انسان باید منفعت طلب باشد کسی که منفعت طلب نیست فطرت ندارد. مسئله اینجا است که ما در کسب منفعتمان فریب می خوریم. شیطان ما را فریب میدهد فکر می‌کنیم منفعت در چیز دیگری است. سطح پایین از منافع را به خورد ما می‌دهد و ما را از سطح بالای منافع محروم می کند؛ أَذْهَبْتُمْ طَيِّبَاتِكُمْ فِي حَيَاتِكُمُ الدُّنْيَا (احقاف:۲۰) «شما (لذّات بهشتی و) خوشیهایتان را در زندگانی دنیا (به شهوت رانی و ظلم و عصیان) از بین بردید» در چه جامعه ای شیطان دیگر کارایی ندارد؟ جامعه ای که فطرت ها بیدار شده باشند. این که می فرمایند در زمان ظهور ، امام زمان (علیه السلام) شیطان را سر می برند به این معنا نیست که هنوز اقتضای کار شیطان است و شیطان را سر می برند ، نه!... یعنی او دیگر کاری ندارد که بخواهد انجام بدهد. انسان به یک بلوغ رسیده است که شیطان در این دوران از خلقت او هیچ کاره است. مراحلی بود که وجود شیطان برای رشد بشر لازم بود و نقش آفرین ،اما از یک جایی به بعد دیگر او نقشی در رشد ما ندارد ، آن هم زمانی است که فطرت عمومی مردم هوشیار شود. در این مرحله مراتب رشد در درگیری با خودِ نفس است در درگیری با شیطان نیست ، آن هم نه شیطان درون و نه شیطان بیرون. مثال روشنش این است که همه شنیده اید میگویند در ماه رمضان دست و پای شیطان بسته است ، منظور این حدیث چیست؟! اینها کنایه است اگر دست و پای آنها بسته باشد که نباید در هیچ جای عالم گناهی صورت بگیرد! در ما رمضان اسرائیلی ها آدم می‌کشند ،این چطور دست و پا بستنی است؟!. بعضی ها می گویند اسرائیلی ها خود شیطان هستند. بحث سر اینها نیست بحث سر مقتضی است ، می خواهیم بگوییم یعنی دوران امام زمان (ع) چیزی شبیه ماه رمضان است. در ماه رمضان چون طبیعت خود را کنترل کردید ، فطرت تان شکوفا می شود. طبیعت را کنترل می کنید ، خورد و خوراک را کنترل می‌کنید به تبع خورد و خوراک ، چشم و گوش هم کنترل میشود ،انسان لطیف می شود ، جرائم در ماه مبارک رمضان درصد قابل توجهی کاهش پیدا میکند. فطرت که شکوفا شود انسان سبک می شود از زمین کنده می شود ملکوتی می شود در اینجا شیطان هیچ دخالتی ندارد. قرآن می فرماید چه زمانی شیطان با شما کار دارد؛ إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ (مائده: ۹۱) «شیطان قصد آن دارد که به وسیله شراب و قمار، میان شما عداوت و کینه بر انگیزد» زمانی او دشمنی را راه می اندازد که زمینه اش وجود داشته باشد. برای همین است که می گوید قمار بازی نکنید. قمار ، زمینه را برای تحریک شیطان فراهم می کند. وقتی طرف مقابل می بَرد ، زمینه فراهم می شود برای کتک کاری و دعوا ، شیطان اینجاست که ورود پیدا می کند. وقتی زمینه را فراهم نکردی از کار می افتد. وقتی دیگر هیچ کارایی نداشت زمان مرگ او فرا می رسد. برای همین می گویند در دوران امام زمان (ع) حضرت ، شیطان را سر میبرد. نه این که هنوز مقتضیاتش در نفوس هست و حضرت هم سر او را می برد ، خیر!... وجود او دیگر مورد نیاز نیست شیطان دیگر خاصیتی ندارد و از اینجا به بعد رشد در مخالفت با هوای نفس است. چرا که نفس را ما تا ابد داریم شیطان می رود اما ما همچنان با نفس در جنگیم. فطرت هرچقدر شکوفا شود کارایی شیطان از بین میرود ، چه شیطان درون چه شیطان بیرون! 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 ؟ 🔊 اختیارات ، وظایف و روش رهبری در مواجهه با مفاسد درون نظام 📢 پاسخ به سوالات اساتید حلقه های معرفت 📅97/05/25 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و چهارم 🔶 بخش دوم 🔶 عملکرد رسانه‌ باید چگونه باشد تا شیطان نتواند روی آن تاثیر بگذارد؟! رسانه باید با علم جلو برود یا با ذکر؟! فطرت با علم بیدار نمی شود همان طور که کار انبیا برای بیدار کردن فطرت ها توجه و تذکر دادن بود. باید بخش عمده ای از فعالیت بر محور ذکر باشد. متاسفانه کیفیت و سطح برنامه های قرآنی و معارفی رسانه ما ضعیف است ، منظور ما این نیست که یک شبکه ای وجود داشته باشد که فقط در آن ذکر گفته شود حرف ما این است که رسانه ی ما تصور می کند باید به دیگران اطلاعات بدهد! اما آیا مشکلات خانواده های ما با اطلاعات حل می شود؟! بخش اطلاعاتی ما خوب است ، عمده ی مشکل ما در بخش ذکری است ، ما در عمل است که می لنگیم. چه کسی است که نمی داند باید با همسر و اهل خانه اش خوش رفتار باشد؟!! چه کسی است که نمی داند فحش دادن بد است؟! حالا شما به کسی که فحش میدهد بگو ، فحش دادن بد است ، مسلماً می گوید وسط دعوا که حلوا خیرات نمی کنند. این یعنی با وجود اطلاعات در عمل دچار مشکل است و حتی خودش را هم توجیه می کند چون به عمق ماجرا آگاه نیست و ذکر و توجه اش کم است. علامه طباطبایی در جلسات خصوصی خود برای شاگردانشان روایات مربوط به معاد را از جلد ۷ و ۸ بحارالانوار بیان می کردند. استاد حقیقی کارش این است که با تذکر دادن ، فطرت ها را هوشیار کند. همین توجهات کار را تمام می‌کند و فطرت را بیدار! بهترین دستورالعمل اخلاقی و عرفانی یاد مرگ است روایت بسیار داریم ، فرموند روزی ۲۱ بار یاد مرگ کنید. حالا داستانی را از یکی از شاگردان علامه بیان می کنم که بسیار جالب و قابل توجه است ، مرحوم آقای پهلوانی تهرانی که از شاگردان اهل سلوک علامه طباطبایی بودند می فرمودند؛ من یک روزی با همسرم سر یک ماجرایی که حق هم با من بود کمی اوقات تلخی کردم ، خیلی سریع هم ناراحت شدم و زود به دست و پایش افتادم و حلالیت گرفتم. شب در عالم رویا صدایی شنیدم که به من گفتند سی سال اشک ، گریه ، توسل و زحمتت با آن یک دادی که بر سر همسرت زدی بر باد رفت! ایشان می گوید من با حالت اضطراب بیدار شدم و آمدم خدمت علامه و موضوع خواب را بیان کردم. فرمودند خدا را شکر کنید که در دنیا شما را متذکر کردند و کارت به برزخ نرسید که آنجا بفهمی همه چیز را از دست داده ای! این می شود ذکر . رسانه ی ما باید اینها را به ما بگوید ، صرف دادن اطلاعات ، کافی نیست ، شیطان از غفلت فطرت استفاده می کند. عمده کار و عمده رشد با توجه است! یک جامعه پیشرفته ، اصل پیشرفت و شکوفایی اش در توجه به خداست. اگر توجه به خدا بود و آن جامعه در سطح ماده هم پیشرفت کرد بسیار جای امیدواری است. اگر توجه به خدا بود اما در سطح ماده پیشرفت نکرد ، باز هم ضرر نکرده است چرا که باز هم چیزی در محضر خدا دارد. اگر در سطح ماده پیشرفت نکرد ، توجه به خدا هم نبود آن جامعه بدبخت می شود! اگر در سطح ماده پیشرفت کرده ، اما توجه و عشق به خدا در او بود اما آن را از دست داد ، وضعیت خیلی بدتر است و خیلی بدبخت تر است! حالا هدف ما این است که جامعه‌ای را بسازیم که نه تنها در سطح امکاناتش پیشرفته باشد بلکه توجه به خدا هم در آن وجود داشته باشد. در غیر این صورت اگر توجه به خدا نباشد شالوده ی این جامعه با غفلت عجین شده و این جامعه از فطرت جداست و به قهقرا می رود ، چرا که تمدنش ، تمدن باطلی است. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 📢 بازماندگان از رمضان ،‌ در عرفه چه باید بخواهند؟ 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #چرا_علی_تنها_ماند؟ 🔊 جلسه پنجم 📢 نسبت هیجان ، احساسات و عقلانیت با مدل مدیریتی علی ع 📅97/05/31 #مشهد #هیات_انصارالشهداء 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و چهل و یکم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 34 📅97/06/03 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و چهل و دوم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 35 📅97/06/04 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #سلسله_مباحث_سیره_14_معصوم 🔊 جلسه دوازدهم 📢 #بصیرت در #سیره_امام_هادی ع #قم #سال93 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و چهل و سوم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 36 📅97/06/05 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و چهل و چهارم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 37 📅97/06/06 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و چهل و پنجم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 38 📅97/06/07 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #چرا_علی_تنها_ماند؟ 🔊 جلسه ششم 📢 مصلحت اندیشی های علی ع 📅97/06/07 #مشهد #هیات_انصارالشهداء 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و پنجم 🔶 بخش اول 🔶 در ادامه ی عبارات حضرت امام(ره) درباره ی فطرت ، ایشان می فرمایند: «و اگر این فطرت، تا آخر کار محفوظ ماند، و دست تصرف ابلیس به آن نرسد، هیچ امری را بر خلاف حق نپذیرد، و از هیچ حقی روگردان نشود.» منظور این است که انسانی که بر فطرت خودت پایدار باشد به عصمت می رسد. عصمت چیز خاصی نیست ، عصمت یعنی فطرت دست نخورده مانده است و حقیقتی را که از ازل به او داده اند را آلوده نکرده است. همان که قرآن می فرماید: وَنَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی(حجر:۲۹) «و در آن از روح خود دمیدم» آدمی که بر فطرت خودش باقی ماند ، همیشه تابع حق است این که می فرمایند: عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُمَا دَارَ «علي با حقّ است و حق با علي هر کجا علي باشد، حق هم آن جاست» اینجا چند سوال مطرح است؛ معنای این روایت چیست؟ این ویژگی فقط برای امیرالمومنین است یا برای بقیه ائمه هم صدق می کرد؟ جواب←برای همه ی ائمه هم هست. این ویژگی مخصوص اهل بیت است یا ربط به یک عنوانی دارد؟ جواب←ربط به یک عنوان دارد. اما این عنوان چیست؟! حضرت امام(ره)می فرماید آن عنوان ، فطرت است. در واقع باید بگوییم «الفطرة مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ الفطرة» هرجایی که فطرت باشد [فطرت دست نخورده و آلوده نشده و فریب نخورده] همان جا حق است و حق جایی است که فطرت سالم آنجاست. امام (ره) در ادامه می فرماید: «و از هیچ حقی روگردان نشود، و تعلیمات قرآن شریف و انبیاء عظام و اولیاء کرام ـ علیهم السّلام ـ به همان طور که از معدن وحی الهی و معادن علوم حقه نازل شده، در آن جلوه کند بی شایبۀ تصرفات نفس و دعابه های متخیّله، که از آنها به حجابهای ظلمانی بین عبد و حق می توان تعبیر نمود.» فطرت نباید آلوده شود. در مدرسه باید بچه ها را برگرداند به فطرتشان آن هم به اصل فطرت نه لایه های رویین آن. اتفاقی که می افتد این است که ما را در لایه های رویی نگه می دارند و اجازه نمی دهند به عمق ماجرا پی ببریم. مثال بزنم ؛ الان یکی از مفاهیم کلیدی تمدن غرب و یکی از جذابیت های زندگی در غرب کلید واژه speed (سرعت) است. اینجا خیلی جای بحث دارد؛ آیا ما به سرعت نیاز داریم یا نه؟ آیا فطرت سرعت را دوست دارد یا نه؟ علاقه به سرعت ، جزء کدام لایه از فطرت ماست؟ خیلی عمیق دوستش داریم یا سطحی است؟ سرعت برای ما اصالت دارد یا نه!... سرعت را می خواهیم برای رسیدن به چیزهای دیگر؟ سرعت اصالت دارد یا ابزار است؟ اگر بخواهیم صادقانه جواب بدهیم ، خود سرعت را نمی خواهیم. ما سرعت را می خواهیم برای چیز دیگر ، پس سرعت اصالت ندارد و ابزار است! اما در فرهنگ و تمدن غرب و یا حتی سایر تمدن ها به سرعت به عنوان یک امر اصیل پرداخته میشود نه یک امر ابزاری! سرعت یک امریست که خودش برای آنها موضوعیت دارد. مثلا در ژاپن اگر مترو سی ثانیه تاخیر کند رئیس مترو خودکشی می کند ، این یعنی در آنجا سرعت اصالت دارد. کاری که صورت می گیرد این است. فطرت به خاطر این تعهدی که در بعضی از جوامع به سرعت وجود دارد فریب می خورد. سوالی که پیش می آید این است که این تعهد ،تعهد به چیست؟ این همان بازی است که شیطان بر سر فطرت در می آورد و ما باید حواسمان به آن باشد. او یک سری از نقاط را هدف گذاری می کند و آن را از اصالت در می آورد و تبدیلش می کند به ابزار. از طرف دیگر بعضی چیزها که ابزار هستند را از ابزار در می آورد و آن را اصالت جلوه می دهد. بعد یک نظام و چارچوب دورشان درست می کند و میگوید نسبت به اینها متعهد باشید. حالا ببینید دین را چطور جلوه می دهد ، می گوید دین ابزار است. اگر احساس می کنید با آن آرامش پیدا می کنید آن را داشته باشید و اگر اینچنین حسی ندارید رهایش کنید! گاهی بین ما اینها را فرهنگ می کنند ، که سرعت و یا نظم اصالت دارد و دین ابزار است ، حتی متاسفانه این تصور را ایجاد کرده اند که حکومت هم اصالت ندارد و ابزار است. بعد یه آدم ساده لوح می آید و در تلویزیون ، روایت می خواند و میگوید حکومت که اصالت ندارد و هدف وسیله را توجیه نمی کند. ما حکومت را برای چه می خواهیم؟ نه آقا حکومت اصالت دارد. چرا یک عده نمی فهمند این حرفها را؟!؟ اصالت مراتب دارد. یک اصالت ، اصالت اولی است یکی وسطی و یکی غایی! هدف هم همین مراتب را دارد. به عنوان مثال عدالت هدف است اما اصالت ندارد چرا که ما عدالت را برای خود عدالت نمی خواهیم. ما عدالت را برای یک چیز دیگر می خواهیم. 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و پنجم 🔶 بخش دوم 🔶 گفتیم شیطان طوری نظام را می چیند که فطرت فریب بخورد و چیزی که اصالت دارد را ابزار بداند و به چیزی که ابزار است اصالت بدهد! یکی از سوالاتی که پیش می آید این است که ، آیا راستگویی اصالت دارد؟ راستگویی هم مانند نظم حتی اصالت اولیه هم ندارد. انقدر همه چیز را جا به جا کرده اند که بعضی از روحانیون احساس می کنند وظیفه دارند روی منبر یا در رسانه بیایند ، روایت بخوانند که راستگویی خیلی مهم است. اما واقعیت این است که «راستگویی» مهم نیست ، «مصلحت» مهم است. اگر جایی ، مصلحت اقتضا نکرد وظیفه داریم دروغ بگوییم. این حرف من نیست ، پیغمبر می فرمایید بعضی جاها واجب است دروغ بگویید و اگر نگویید جایگاه شما جهنم است. بعضی ها به خاطر راست گویی به جهنم می روند. قرآن می فرماید: لِيَسْأَلَ الصَّادِقِينَ عَنْ صِدْقِهِمْ ۚ(احزاب:۸) «تا راستگويان را از صداقتشان بازخواست كند» می‌گوید روز قیامت از کسانی که راست می گویند سوال می کنند چرا راستش را گفتی؟ خداوند می پرسد صدق پیش من اصالت ندارد برای چه صادق بوده ای؟ پس خداوند از ما صدق نمی خواهد ، مصلحت می خواهد. فطرت گول میخورد. فکر می کند صداقت را دوست دارد. ما صداقت را دوست نداریم ، مصلحت را دوست داریم. صداقت را هم به خاطر مصلحت دوست داریم. چون عمدتاً مصلحت با صداقت تأمین می شود. ببینید ما قصد نداریم زیر آب راستگویی را بزنیم ، اما واقعیت این است حرف قرآن با صادقین است نه راستگویان. صادق بودن با راستگو بودن فرق دارد؛ یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصّادِقینَ(توبه:۱۱۹) «ای کسانیکه ایمان آورده اید از خدا بپرهیزید و همراه صادق باشید» صدق چندین مرتبه دارد ؛ صدق گفتاری ، صدق رفتاری ، صدق وجودی و صدق شاکله ای. آن چیزی که برای قرآن مهم است صدق شاکله ای است. یعنی ؛ شما منطبق باشید با حقایق عالم. در دعای ابوحمزه می فرماید؛ کَذَبَ العَادِلُونَ بِللَّهِ «دروغ گفتند آنان که برای خداوند عدل و همانند گرفتند» می گویند اصل دروغگویی بر این است که برای خدا شریک قائل باشیم. شما اگر مشرک بودی هر چقدر هم راست بگویی من تو را کاذب می دانم. چرا که تو در افکارت دروغگویی و افکارت مطابق با واقعیت نیست. فرهنگ قرآن این است. اما متأسفانه دین را به ما اینطور یاد نمی‌دهند. دینی که به ما یاد میدهند در آخر تمدن غرب از آن برمی آید. این جاست که کسی با نگاه سطحی می گوید ؛رفتم به غرب ، اسلام را ديدم ، ولي مسلمان نديدم ، برگشتم به شرق مسلمان ديدم اما اسلام نديدم. علامه در کتاب المیزان این جمله را نقد می کند و می گوید. کسی که این جمله را گفته است اصلا اسلام را نفهمیده است. یکی از دوگانگی هایی که درست می‌کنند ، تضاد میان دین و دنیاست. آیا واقعا بین این دو تضاد هست ؟ میشود با دین فقط آخرت را آباد کرد و دنیا را نه ؟! در نگاه قرآن آباد کردن آخرت بدون آباد کردن دنیا اصلا معنا ندارد. قران رسماً حرفش این است یا هر دو را داری یا هیچکدام را رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الآخِرَةِ حَسَنَةً (بقره:۲۰۱) «پروردگارا، به ما در دنيا نيكى و در آخرت نيكى عطا كن» در آیه قبل می گوید کسی که فقط یکی را بخواهد از دیگری محروم می شود نصیبی نمی برد؛ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ(بقره:۲۰۰) «گویند: پروردگارا، ما را از نعمتهای دنیا بهره‌مند ساز؛ و آنان را از نعمت آخرت نصیبی نیست.» 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و پنجم 🔶 بخش سوم 🔶 انتخاب میان داشتن دنیا یا آخرت بی معناست چرا که قانون الهی بر این است انسان یا جفتش را دارد یا هیچ کدام را. روایتی جالبی را در درس حضرت استاد جوادی آملی شنیدم که بیانش خالی از لطف نیست ، البته این روایت را بعداً در کتاب مفاتیح الحیات ایشان هم دیدم. دقت کنید این روایت خیلی عجیب است ، از پیامبر اکرم نقل شده است که ایشان فرمود: اگر قیامت شد ، ماه و خورشید به هم ریخت ، کوه ها متلاشی شد و زمین در حال جمع شدن بود ، اگر یک نهال در دست دارید ، آن را بکارید و بعد به سمت محشر بروید. باور نکردنیست. ببینید اهمیت درختکاری چقدر زیاد است! خاصیت این روایت چیست؟! فقط می خواهد اهمیت درختکاری را بیان کند؟! می خواهد بگوید تفکر کنید. آدمی که دنیا گراست آیا وقتی که قیامت شده این درخت را می کارد؟ یا نمی کارد؟ مسلما اینچنین شخصی نه تنها درخت را نمی کارد ، بلکه از هرچه هم که قبلا کاشته بود پشیمان می شود و می گوید تا الان هرچه کاشتم بی فایده بود! چه نگاهی است که می گوید آن لحظه ی آخر آن درخت را بکار ؟ نگاهی که بداند ؛ قیامت یک گذرگاهی است برای رفتن از یک لایه از زندگی به لایه دیگری ، آن هم لایه ای بالاتر از زندگی. اینچنین کسی می داند شرط بهره‌مند شدن از لایه ای بالاتر از زندگی ، ساختن زندگی در لایه قبل است. می‌گوید درخت را بکار آن طرف به تو ده‌ها بوستان می‌دهند. اصلا کار به این نداشته باش که این درخت بخاطر زلزله نابود میشود. نگاه آخرت گراست که دنیا را آباد می‌کند. آدم های به درد بخور آدمهایی هستند که عاشق آخرت اند. مثال ساده اش این است ، ببینید امنیت ما محصول چه کسانی است؟ مدیون آدم هایی هستیم که پشت میز می نشینند و حقوق های نجومی می‌گیرند؟! امنیت حاصل کار آدم هایی است که دوست ندارند پشت میز بنشینند و به دنبال موقعیت و ریاست خودشان هم نیستند. امثال حاج قاسم سلیمانی باورشان بر این است ، که یک بار قرار است بمیرند ، و این که کجا و چه زمانی قرار است این اتفاق بیافتد همه دست خداست ، پس اگر جایی به حضورشان نیاز باشد می روند ، فرق نمی کند آنجا بحرین باشد ، سوریه یا یمن و یا... آنها از کشته شدن نمی ترسند چون باور دارند که از یک سطح پایین تر می روند به یک سطح بالاتر. دنیا را اینجور آدمها آباد میکنند. امنیت را آنها درست می کنند. مشکل ما مدیرانی است که آخرت را اصلاً باور ندارند. مدیری که به آخرت ایمان دارد هم خودش درست کار می کند و هم مجموعه ی زیر دستش را وا می دارد که درست و پاک کار کنند. روایت جالب دیگری را بیان می کنم ، تا لذتش را ببرید. نقل شده است ، پیغمبر یکی از اصحاب را دفن کردند ، می دانید که بعد از گذاشتن میت ، یک لایه در زیر لحد است که آن را می گذارند و بعد روی آن خاک می‌ریزند و قبر را درست میکنند. دیدند پیغمبر در داخل قبر ایستاده و با انگشت بند می اندازد و بین سنگ ها را پر میکند. عرض کردند یا رسول الله!.. مردم منتظرند و با خاک این قسمت ها پر می شود نیازی نیست که این کار را با دست انجام بدهید . پیغمبر فرمود: رَحِمَ اللهُ امرَءً عَمِلَ عَمَلاً فَاَتقَنَه «کار را محکم و زیبا و خوب انجام بدهند، کیفیّت کار بالا برود» یعنی خداوند دوست دارد انسان کاری را که انجام می دهد درست انجام بدهد. حرف او این است که من به مردم چه کار دارم. چون خدا مرا می بیند و این جور دوست دارد من هم مطابق رضایت او عمل می کنم. الان دنیا آباد نیست اما در دوران امام زمان(ع) دنیا آباد خواهد شد. چرا که در آن دوران ما مدیران مفت خور نخواهیم داشت. در دوران امام زمان این جور نیست که همه کارها را کارگر انجام بدهد و مدیر فقط نگاه کند! به امام صادق(ع) عرض کردند آقا چرا ظهور جلو نمی افتد؟! حضرت فرمود: ظهور جلو بیافتد برای عموم مردم خیر است برای امثال شما شر است. امام زمان به همه ی مردم راحت می گیرد اما به مسئولان سخت میگیرد. دیگر این طور نیست که عملگی مال توده ها باشد و مدیریت مال رئیس و روسا ، در آن دوران هر چه رتبه بالاتر باشد بیشتر باید کار کنید و بیشتر زحمت بکشید. رمز آباد شدن دنیا پس از ظهور ، این است. 🔔 @Aminikhaah_Media