eitaa logo
Aminikhaah_Media🇵🇸
61.9هزار دنبال‌کننده
220 عکس
169 ویدیو
164 فایل
The #Aminikhaah_media Official Channel. کانال رسمی @aminikhaah نشر آثار صوتی دروس #حوزوی دروس #دانشگاهی سلسله #منابر کلاس های تخصصی متن سخنرانی ها و کلاس ها تبلیغ و تبادل نداریم🚫 ارتباط: توجه : کانال توسط ادمین اداره می‌شود @Amini_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 📢 تحلیلی بر دوران پسابرجام ، از منظر قرآن 🔊 تاریخ سخنرانی ، مهر 94 و پس از تصویب برجام می باشد. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #محب_حسین_محبوب_خدا 🔊 استقبال از محرم 📅97/06/13 #مشهد 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و چهل و نهم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 42 📅97/06/13 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 🔊 استقبال از محرم 📅97/06/14 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #سلوک_با_حسین 🔊 استقبال از محرم 📅97/06/15 #مشهد 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و پنجاهم #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 43 📅97/06/18 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و ششم 🔶 بخش اول 🔶 عبارات حضرت امام (رضوان الله علیه) را با توجه به کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل در رابطه با فطرت مورد بررسی قرار داده ایم؛ بحثی که ایشان در ادامه مطرح می فرمایند این است که علت تیرگی فطرت بشر چیست؛ «گاهی فطرت کدورت و تیرگی پیدا می کند ولی همین فطرت، اگر از روحانیّت خود محجوب شد، و‌ ‌به واسطۀ اشتغال به عالم طبیعت، ظلمانی گردید و سلطان شهوت و‌ ‌جهل و غضب و شیطنت بر آن غلبه کرد، و با مَلاذّ دنیوی و کثرات عالم‌ ‌ملک مأنوس شد؛ وجهۀ باطنش از عالم روحانیّت و ملکوت منصرف‌ ‌و تناسبش با آن عوالم نورانی منقطع گردد، و با عالم جنّ و شیطان‌ ‌متناسب شود...» خیلی عجیب است می گوید؛ فطرت اگر توجهش از عالم ملکوت منصرف شود و به سمت عالم ماده بیاید این انسان به جای اینکه به سمت ملائکه برود و همنشین با ملائکه شود ، می رود به سمت شیاطین و همنشینش شیاطین می شود. یک مثال ساده؛ ببینید انسان به "زیبایی" علاقه دارد به "زیبا" هم علاقه دارد. منظور از "زیبا" این است که یک چیز تناسب و هارمونی داشته باشد. اما انسان اصل زیبایی که دوست دارد کدام زیباست ؟ اول کدام زیبا را دوست دارد ؟ می فرماید: لِأَنَّ الله جَمِيلٌ يُحِبُ الْجَمَالَ «خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد» اصل زیبایی ، خدای متعال است ، خدا که چهره و ماده ندارد تناسب صفات هستند که زیبایی خدا را نمایش میدهد. صفات خدای متعال کاملاً با همدیگر ملایم و هماهنگ است. ما در واقع اول خدا را دوست داریم ، اما فطرت فریب می خورد. اگر یک چهره زیبایی را در دنیا دیدیم و فطرت به آن روی کرد باید بدانیم دلیلش این است که فطرت خدا را دوست دارد اما حجابِ عالمِ ماده ، فطرت را فریب می دهد. اشکالی ندارد که فطرت این چهره زیبا را دوست داشته باشد اما باید متوجه باشد این اصلِ زیبایی که او می‌خواهد نیست. اما اگر فریب خورده آنجا ماند این انسان از سطح ملائکه خارج میشود و به سطح شیاطین سقوط می‌کند. به عنوان مثال یک شخص در پروفایل ، والپیپر و یا در اکثر پیج ها در فضای مجازی عکسهای افراد زیبایی را که میگذارند می بیند و غریزه اش با دیدن این عکس ها اشباع میشود. البته این کار(زیبایی را به نمایش گذاشتن) فطریست زیرا فطرت زیبایی را دوست دارد آرایش و پیرایش و ...همه به دلیل زیبا پسند بودن فطرت است. البته که ما با زیبایی مخالف نیستیم. مسئله این است که فطرت دو چیز را دوست دارد یکی زیبایی را و دیگری دوام را. تعریف فطرت از زیبایی یک زیبایی همه‌جانبه است. یک جمله را در رابطه با حجاب بگویم؛ گفتیم که ما حجاب را جزو اولویت ها و مسائل اول نمی دانیم. ما ایمان را جزء مسائل اولیه مان می‌دانیم. حجاب جزء فروع است. در مورد حجاب و بی حجابی یا بد پوششی یک عده می‌گویند من دوست دارم زیبا باشم ، به من چه که آن مرد ، هرزه نگاه کند نمی توانم خودم را محدود کنم چون یک آدمی نمی تواند جلوی خودش را بگیرد. چرا باید با حس زیبایی گرایانه خود مقابله کنم ؟ اینجا ما می گوییم بحث بحث دیگران نیست ، بحث زیبایی در تمام ابعادش است. در کنار این بحث ، به قضیه از بُعد دیگری نگاه کنیم. کاری به این نداریم که بگوییم مگس روی شکلات می نشیند ما از این حرفها نمی زنیم ،بحث استلالی و منطقی است ، دقت کنید؛ در نظر بگیرید یک خانم دیگری که در حد زیبایی شما نیست شما به عنوان یک خانم زیبا دوست دارید که این زیبایی را بیاورید و همه آن را ببینند یک خانمی هم آنقدر زیبا نیست که بخواهد این کار را انجام بدهد. آن خانمی که زیبا نیست احیاناً یا شوهر دارد یا می‌خواهد شوهر داشته باشد. حالا آن شوهری که او دارد هم خانمش را می بیند هم شما را میبیند. شما که از خانم او زیباترید آن آقا هم به عنوان یک انسان حس زیبایی گرایی دارد. یک سوال؛ شما را ترجیح میدهد یا خانم خودش را ؟! شاید بعضی ها بگویند خوب از اول با این خانم که درجه زیبایی اش کم است چرا ازدواج کرد ؟! اینگونه نیست. هر زیبایی یک زیباتر از آنی هم هست. بحث این است. یک اینکه حس زیبا گرایی را هم این مرد دارد و مقایسه می کند و به سمت خانمی که از همسر خود زیباتر است تحریک می شود. دیگر اینکه آن خانم که زیبایی کمتری دارد در رقابت با سایر خانم‌ها قرار می‌گیرد. 🔔 @Aminikhaah_Media
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت 📢 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر 🔊 جلسه صد و پنجاه و یکم / پایانی #مهندسی_طبقات_اجتماعی / 44 📅97/06/19 #مشهد #دانشگاه_فردوسی 🔔 @Aminikhaah_Media
💠 🔷 - 🔷 جلسه شصت و ششم 🔶 بخش دوم 🔶 کتاب فمینیسم در آمریکا تا سال ۲۰۰۳ کتاب فوق العاده زیبایی است. یکی از مطالب نابی که چند روانشناس و جامعه شناس آمریکایی در این کتاب مطرح کرده اند این است؛ «سن افسردگی و خودکشی شدید در آمریکا سن یائسگی است.» یعنی خانم هایی که توان رقابت جنسی را از دست میدهند یا افسرده می شوند یا اقدام به خودکشی می کنند و یا روی می آورند به زیورآلات چون این خانم دیگر کارکرد ندارد و در رقابت عقب افتاده است یا باید با عمل جراحی خود را جوان تر کنند و جوان تر به نظر بیایند یا با طلا و جواهرات خود را زینت بدهند ، اگر باز هم از رقابت جا افتادند یا دچار افسردگی می شود یا خودکشی می کنند. به نظر شما این ساختار برای جامعه زیباست؟ سوال ؛خانمی که از رقابت جا می ماند چه حالی دارد؟ به قول آن شعر معروف ؛ " دل شکستن هنر نمی باشد " شما می‌دانید که در بی حجابی [منظورمان از بی‌حجابی همان رقابتی است که افراد برای نشان دادن زیبایی خود نشان می دهند] این رقابت ایجاد کردن دل شکستگی می آورد؟! دل شکستگی هم زیبا نیست . این حرفها کاملا فطری است. ما نمی توانیم با حرف های دیگر با حجاب که یک این مسئله فطری است کنار بیاییم. این درست نیست که با حس زیبایی گرایی که یک مسئله ی فطری است بجنگیم ،مسخره است که بگوییم که تو زیبایی اما یک مشت انسان حرام لقمه و بیمار منتظرند تا از زیبایی تو بهره ببرند و شکلات اگر سرش باز باشد مگس ها روی آن مینشینند و یا یک عده دیوار نویسی کنند که "خواهرم حجابت را ...!" آن هم بگوید "برادرم نگاهت را...!" ببینید همه ی مسائل مربوط به فطرت یک هندسه ای دارد که مجموع هندسی آن زیباست و اگر کسی آن را بداند مخالفتی با رعایت دستوراتش ندارد. هر قطعه از این هندسه ی فطرت زیباست. شما فقط قطعه خود را نگاه می‌کنید و می‌گویید من می خواهم قطعه خودم زیبا باشد. پس قطعات دیگر چه؟ اگر دل بخواهی شود ترکیب به هم می ریزد. دین کاری که می‌کند این است که هم جز به جز را زیبا میکند هم ترکیب را زیبا میکند. دین و فطرت مکمل همدیگرند... حالا متوجه می شوید چرا دین سفارش به حجاب می کند؟! کار شیطان این است که؛ لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ(حجر:۳۹) «حتماً و قطعاً برایشان در زمین [اشیاء و امور را] زیبا جلوه می‌دهم و حتماً و قطعاً همگی‌شان را اغوا می‌کنم.» یک قطعه را زیبا جلوه می دهد به خاطر همین هندسه را به هم می زند. فطرت توجه به زیبایی دارد ، توجه به خدا دارد. از طرف دیگر در اشتیاقی که به زیبایی دارد می خواهد این زیبایی مداوم هم باشد ،زیبایی فانی مورد پسند او نیست! بعضی از آتئیست ها حرفهای جالبی می زنند ، رفته اند قرآن را خوانده اند حتی یک دور بحارالأنوار را هم خوانده اند و روایات آن را دسته بندی کرده و میگویند با توجه به چیزهایی که ما فهمیده ایم اسلام دین شهوت است! آیات قرآن را می‌آورند و می‌گویند خدای شما برای این که انسان ها را به سمت خود بکشد مدام وعده شراب و حوری و بهشت و... می دهد. اینها نمی‌دانند اسلام دین فطرت است و خداوند وقتی میخواهد با فطرت صحبت کند به مراتبِ فطرتِ در حجاب هرکس توجه دارد. بعضی از فطرت ها در حجاب است. بعضی فطرت ها در حجاب نیست. خداوند به آنها می فرماید يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلي في عِبادي وَ ادْخُلي جَنَّتي (فجر:۲۷/۳۰) «اى روح آرام یافته و متین ،به سوى پروردگارت بازگرد که تو از او خشنود و او از تو خرسند است. پس در جرگه بندگان من درآى و به بهشت من داخل شو!» این همان توجه به مراتب فطرتِ در حجاب است ،کسی که در حجاب نیست و به نفس مطمئنه رسیده است ، خداوند ابتدا خودش را به او وعده می دهد ، و در مرحله ی بعد از بهشت صحبت می کند. 🔔 @Aminikhaah_Media
🔵 🔴 (از کوفه علی ع تا کوفه حسین ع) 🔷 جلسه دوم 🔶اولین نکته ای که می توان در ویژگی های مثبت مردم کوفه به آن اشاره کرد، محبت آن ها به اهل بیت است؛ این شهر پایگاه سیاسی اهل بیت علیهم السلام نیز به شمار می رفت و بسیاری از خواص و یاران امیرالمومنین در کوفه زندگی می کردند و با همه فعالیت هایی که معاویه برای شیعه زدایی از کوفه انجام داد باز هم این شهر پایگاه اهل بیت بوده و اکثریت قاطع جمعیت شیعه بودند. 📍نکته ای که در جریان دعوت کوفیان از امام حسین باید مد نظر قرار داد آن است که آن ها از بعد از شهادت امام حسن در سال 50 هجری تا سال 60 ، سه مرتبه از امام حسین دعوت کردند تا به کوفه آمده و تشکیل حکومت دهد. 1⃣اولین مرتبه در سال 50 هجری و بعد از شهادت امام حسن مجتبی ع است که خواص کوفه، از جمله جعده بن هبیره پسر عمه امام، نامه ای با این مضامین به ایشان می فرستند:( أمَّا بَعدُ؛ فإن مَن قِبَلَنا مِن شيعَتِكَ مُتَطَلِّعَةٌ أَنفُسُهُم إلَيكَ، لا يَعْدِلونَ بِكَ أحَداً، وَ قَد كانوا عَرَفوا رأيَ الحَسَنِ أَخيكَ في دَفعِ الحَربِ، وَ عَرَفوكَ باللِّينِ لأَولِيائِكَ، وَ الغِلْظَةِ عَلى أَعدائِكَ، و الشِّدَّةِ في أمرِ اللَّهِ، فَإنْ كُنتَ تُحِبُّ أنْ تَطلُبَ هذا الأمرَ فَأقدِم علَينا، فَقَد وطَّنا أَنفُسَنا عَلى المَوتِ مَعَكَ) و از آمادگی اهل کوفه برای جنگ و شهادت در پای رکاب امام می گوید و ایشان را به کوفه دعوت میکنند اما حضرت خواسته آن ها را نمی پذیرند و آن ها را تا زمانی که معاویه زنده است به تقیه و کادر سازی و تربیت نیرو برای آینده دعوت می کنند:( وَأمَّا أنَا، فَلَيسَ رأيي اليومَ ذلِكَ، فالصَقوا رَحِمَكُم اللَّهُ بالأَرضِ، واكمَنوا فِي البُيوتِ، وَاحتَرِسوا مِنَ الظِّنَّةِ ما دامَ مُعاوِيَةُ حَيَّاً، فَإن يُحدِثِ اللَّهُ بهِ حَدَثاً وأنَا حَيٌّ، كَتَبتُ إِلَيكُم برأيي، وَالسَّلام) (مکاتب الائمه علیهم السلام، ج3،ص102 و احقاق الحق و ازهاق الباطل،ج27،ص154) 2⃣دومین نامه ای که کوفیان برای دعوت از امام حسین نوشتند زمانی بود که معاویه، یزید را به ولیعهدی خودش منصوب کرد که باعث نقض مفاد قطعنامه امام حسن ع نیز بود، اما امام حسین ع بار دیگر درخواست آن ها را رد کردند. 3⃣دفعه سوم، بعد از مرگ معاویه بود، 150 طومار که هر کدام حاوی امضای سران اهل کوفه بود برای امام ارسال شد و ایشان دعوت آن ها را که باعث اتمام حجت بر امام بود لبیک گفته و به سوی کوفه حرکت کردند. 🚩جمعیت کوفه دارای یک اکثریت جمعیتی بودکه بیشتر از برده ها (خصوصا ایرانیان) تشکیل میشد، و بمنظور عوض کردن فرهنگ و شاکله شهر کوفه به آنجا آورده شده بودند، که در این میان آگاهی چندانی نداشته و بیشتر بعد از واقعه عاشورا و همراه با قیام مختار برای انتقام از قاتلان امام اقدام کردند. 💡اکثریت مطلق مردم کوفه از شیعیان امیر المومنین بودند اما یک اقلیت اعتقادی نیز وجود داشت که شامل عثمانی ها(که مخالف ورود امام به کوفه بودند) و خوارج بودند؛ هدف خوارج، جنگ با معاویه بود و برایشان اهمیت نداشت زیر پرچم جه کسی باشند و فقط جنگ با معاویه برای آن ها اهمیت داشت. 🔴افرادی مثل شبث بن ربعی و حجار بن ابجر و یزید بن حارث که از فرماندهان عمربن سعد بودند نیز نامه ای بسیار حماسی به امام حسین نوشتند:(أمّا بعدُ فَقَدِ اخْضَرَّ الْجَنَابُ وَ أَیْنَعَتِ الثِّمَارُ فَإِذَا شِئْتَ فَاقْدَمْ عَلَى جُنْدٍ لَکَ مُجَنَّدٍ وَ السَّلَامُ )(الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد،ج2،ص38) و از آمادگی شهر و مردم کوفه برای پذیرش امام و تشکیل حکومت به وسیله ایشان خبر دادند، که بعدا در روز عاشورا امام حسین ع خطاب به این گروه می فرمایند آیا شما نبودید که به من نامه ای با آن مضامین نوشتید: (یا شَبَثَ بْنَ رَبَعی، وَ یا حَجَّارَ بْنَ أَبْجَرٍ، وَ یا قَیْسَ بْنَ الْأَشْعَثِ، وَ یا یَزیدَ بْنَ الْحارِثِ، أَلَمْ تَکْتُبُوا الَىَّ: أَنْ قَدْ أَیْنَعَتِ الثِّمَارُ وَ اخْضَرَّ الْجَنابُ، وَ طَمَّتِ الْجِمامُ وَ إِنَّما تُقْدِمُ عَلى جُنْدٍ لَکَ مُجَنَّدٌ، فَاقْبِلْ؟! )(واقعه الطف،ص208) ✅ @Aminikhaah_Media
🔵 🔴 (کربلا دروازه ای برای برون رفت از افسردگی) 🔷 جلسه دوم 🔶 ماجرای کربلا برخلاف ظاهرش، باطن بسیار آرامش بخش و سرور آمیزی دارد؛ امام حسین ع خود با آن همه مصائبی که بر ایشان وارد شده بود ضمن غم و ناراحتی، ذره ای ناراضی نبودند، حتی در باب صبر ایشان در زیارت ناحیه مقدسه می خوانیم: (قدعجبت من صبرک ملائکه السماوات) (المزارالکبیر،ص504) 🚩در مورد قمر بنی هاشم ع نیز همین موضوع صادق است، ایشان که در ضمن جنگاوری، رخصت جنگیدن نیافتند، بمنظور آوردن آب برای خیمه ها روانه شدند که آن هم میسر نشد اما ایشان در آن لحظات اشعاری به زبان آوردند که نشانه ی صلابت و عدم شکست روحی در ایشان است: (وَالله إن قَطَعتموا یمینی .... إنی اُحامی أبداً عن دینی) 📛در جنگ تحمیلی هم به همین صورت بود، بلوک شرق و غرب همه یک طرف با ما در جنگ بودند و شرایط سیاسی و اقتصادی کشور هم بسیار بد بود، اما روحیه ی رزمندگان ما نشان دهنده ی ایستادگی و صلابت در آن ها بود. 🏳در مورد زیارت اباعبدالله در روایات آمده است که خدای متعال اندوه هر آنکه به زیارت امام حسین برود را برطرف کرده و او را مسرور بازمی گرداند: إِنَّ الْحُسَيْنَ ع قُتِلَ مَكْرُوباً وَ حَقِيقٌ عَلَى اللَّهِ أَنْ لَا يَأْتِيَهُ مَكْرُوبٌ إِلَّا رَدَّهُ اللَّهُ مَسْرُوراً(کامل الزیارات،ص167) درواقع خدای متعال زیارت امام حسین ع و نام و یاد ایشان را بهجت آور و مسرور کننده قرار داده است؛ اشک ریختن بر مصائب ایشان به هیچ وجه نشانه افسردگی نیست، می شود انسان اشک بریزد و مسرور باشد در صورتی که اشک او از سر شوق و انس باشد مانند پدر و مادری که در عروسی فرزند خود گریه می کنند. 📚روایات زیادی در باب شادی امام حسین در ظهر عاشورا هست، امام سجاد ع می فرمایند:هنگامى كه روز عاشورا كار بر امام حسين تنگ و سخت شد ياران آن حضرت به وى نظر كردند ديدند روحيه آن بزرگوار بر خلاف آنان قوى است. زيرا هر چه كار مشكلتر ميشد رنگ آنان ديگر گون و اعضاء ايشان لرزان و قلبهاى آنان بيشتر ترسان ميگرديد! ولى رنگ حضرت امام حسين و ياران خصوصى آن بزرگمرد بر خلاف ديگران درخشندهتر ميشد، اعضاء آنان آرامتر ميگرديد و قلبهاشان تسكين بيشترى مىيافت!! بعضى از آنان به يك ديگر ميگفتند: امام حسين را بنگريد كه اصلا باكى از مرگ ندارد!؟ آن جوانمرد بىنظير در جوابشان ميفرمود: اى بزرگواران! صبور باشيد! زيرا مرگ نظير يك پلى است.)(بحارالانوار،ج44، ص297) 💡شیعیان حقیقی اباعبدالله ع نیز اینچنین اند و افسردگی و خمودگی در آن ها راهی ندارد، که می توان نمونه های بارز آن ها را در عصر معاصر در شهدای انقلاب اسلامی و امام شهدا (رحمه الله علیه) دید. ✅ @Aminikhaah_Media