💠 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت
🔷 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر
🔷 جلسه هفتاد
🔶 بخش سوم
🔶 قرآن می فرماید کفار مشکلشان این است که زندگی آنها در سطحی ترین لایه مانده است.
نگاه قرآن خیلی نگاه جالبی است ما وقتی کفار را می بینیم از پایین به بالا نگاه میکنیم ؛ برای ما آنها یک سبک زندگی ویژه دارند ، خودشان هم مردمان ویژه ای به نظر می آیند و از نظر ما آنها خیلی از زندگی لذت می برند.
اما خداوند وقتی به کفار نگاه می کند می گوید آنها یک مشت آدم اند که در پایین ترین سطح زندگی مانده اند.
توصیف قرآن را که میخوانیم قشنگ متوجه می شویم
که این تفکر قرآنی در فرهنگ ما وجود ندارد.
نکته ی عجیبی وجود دارند که اغلب شنیده ایم میگویند ما وقتی خارج می رویم این بدحجابی ها و آرایش های غلیظی که در ایران هست را آنجا نمی بینیم!
تا حالا به این فکر کرده اید دلیل این امر چیست؟
در کشورهای غربی زنانی که آرایش زیاد دارند میان مردم به خوشنامی معروف نیستند.
این در حالی است که کشور ما در مصرف زیاد لوازم آرایشی رکورد دار است!
چرا ما به این نقطه رسیده ایم؟
مشکل این است که به جوانان اروپایی و آمریکایی گفته اند شما ابرقدرت دنیا هستید ،او هیچ نیازی نمی بیند که با خود آرایی خودش را به دیگران نشان دهد.
این تفکر باید فرهنگ شود.
در دانشگاه های طراز اول کشور ، دختران درس خوان به هیچ عنوان آرایش های آنچنانی به چهره ندارند.
اگر یک زن محاسن و کمالات زیادی داشته باشد دیگر نیازی ندارد که با خود آرایی خودش را به دیگران نشان دهد.
بین عرفا هم معروف است آن کس که سکوت میکند جیبش پر است اما آن کسی که سر و صدا می کند هیچ چیز ندارد.
به قول معروف این پول خردها هستند که در جیب صدا می دهد اسکناس هیچ وقت سر و صدا ندارد.
اگر حس ابرقدرت بودن به ما دست بدهد خیلی از مشکلات فرهنگی ما حل می شود.
خداوند فرموده است که شما ابرقدرت عالم اید:
وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ(آل عمران:۱۳۹)
« شما برتريد »
اگر این نگاه نسبت به کفار در ما شکل بگیرد خیلی از مسائل حل می شود.
قرآن در سوره زخرف می فرمایند من خیلی دوست داشتم به مردمی که به خدای رحمان کافرند:
لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَٰنِ (زخرف:۳۳)
آنقدر از مال دنیا بدهم که:
لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ(زخرف:۳۳)
این ها سقف خانه هایشان را از نقره بسازند ، و حتی نردبانی که از آن بالا می روند هم از نقره باشد.
اما از یک چیز ترسیدم:
وَلَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا (زخرف:۳۳)
ترسم این بود که همه یک سره و یک دست کافر بشوند.
پیام اخلاقی این آیه چیست؟
میخواهد بگوید آنقدر این سطح از زندگی برای من هیچ است که دوست دارم هرچه هست برای کفار باشد.
در سوره مبارکه محمد این آیه را خداوند توضیح میدهد و می فرماید:
وَالَّذِينَ كَفَرُوا يَتَمَتَّعُونَ وَيَأْكُلُونَ كَمَا تَأْكُلُ الْأَنْعَامُ (محمد:۱۲)
«و كسانى كه كفر ورزيدند و مانند چهارپایان به تمتّع و شهوترانی و شکمپرستی پردازند»
یعنی نهایت بهرهمندی کفار از زندگی ،نهایت بهره مندی انعام است ، خدا در دسته بندی موجودات ، کفار را در لایه چهار پایان حساب می کند.
البته زندگی های آنها خیلی خوش است. بدون هیچ اضطراب و نگرانی ، بدون هیچ فکری و دغدغه ، بدون هیچ غصه و ناراحتی ، گاهی شنیده ایم بعضیها میگویند ما به این حیوانات حسودیمان می شود و یا بعضاً می گویند ای کاش ما یک حیوان بودیم و راحت زندگی میکردیم و اینقدر مشکلات نداشتیم این دقیقا همان نگاهی است که خداوند نسبت به کفار بیان می کند.
میگوید اگر زندگی کفار برایت جالب است به این دلیل است چون او در سطح حیوان زندگی می کند و خیلی از مشکلات و دغدغه ها را ندارد.
🔔 @Aminikhaah_Media
نظام تقديم 30.mp3
6.53M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت
📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم
🔊 جلسه سی ام
#ملکوت_اعمال / 30
📅97/08/28
#مشهد
#دانشگاه_فردوسی
🔔 @Aminikhaah_Media
💠 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت
🔷 #پارت_دوم - #نظام_تسخیر
🔷 جلسه هفتاد
🔶 بخش چهارم
🔶 طبق قرآن استرس در زندگی لازم است. فقط باید این استرس در یک سطح بالا و برای یک هدف درست باشد ، اینکه بگوییم مومن فقط باید آرامش داشته باشد اشتباه است ، قرآن می فرماید:
وَ الَّذينَ يُؤْتُونَ ما آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلى رَبِّهِمْ راجِعُون (مومنون:60)
«آنانى كه در انجام تكاليف خويش كوشا هستند و از روزى كه به سوى پروردگارشان مراجعت مىكنند دلهايشان هراسناك است.»
مومن نسبت به یک سری از چیزها آرامش دارد و نسبت به یک سری از چیزها استرس.
کافر دقیقاً برعکس است. آن چیزی که برای مومن استرس زاست ،کافر نسبت به آنها آرامش دارد و آنچه برای مومن آرامش زاست کافر را مضطرب می کند.
انسان باید غصه داشته باشد ،اما غصه ای در سطح بالا.
باید استرس داشته باشد ، اما استرس در سطح بالا.
حالا چه اتفاقی برای کفار افتاده است که آنها اینگونه شده اند مگر نه این که قرآن می فرماید «كَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ» ؟!
چرا آنها در کفر راحت زندگی می کنند و از آن راضی اند؟
دو بلا بر سر آنها آمده است؛
۱-حُب
۲-زینت
شیطان و نفس با مهندسی حُب و زینت ، فطرت را به بازی میگیرند .
برای مهندسی حُب ،قرآن می فرماید:
ذَٰلِكَ بِأَنَّهُمُ اسْتَحَبُّوا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الْآخِرَةِ وَأَنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ(نحل:۱۰۷)
«آن (قهر الهى) بخاطر آن است كه آنان زندگى دنيا را بر آخرت برگزيدند، و قطعاً خداوند گروه كافران را هدايت نمىكند»
محبت انسان جابجا شده است و چون محبت تغییر کرده است او به سطحی ترین لایه زندگی قناعت می کند و به کم ترین لذتهای زندگی راضی می شود.
در مهندسی زینت ، قرآن می فرماید:
زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا ۘ (بقره:۲۱۲)
«زندگى دنيا، در چشم كافران جلوه يافته است و (به همين دليل) افراد با ايمان را مسخره مىكنند»
«الْحَيَاةُ الدُّنْيَا »خیلی واژه ی زیبایی است یعنی؛ سطحی ترین لایه ی زندگی.
اتفاقی که میافتد این است که آنها نسبت به سطحی ترین لایه زندگی حُب دارد و از طرف دیگر این لایه از زندگی برایشان زینت دارد و جذاب است.
پس اصل کار ، مدیریت محبت و زینت است مهمترین کار این است که ما محبت هایمان را کنترل کنیم و به آن جهت بدهیم .
در جامعه باید با چه معیاری دینداری مردم را سنجید و به چه مولفه هایی دقت کرد؟
به عنوان مثال در مسئله ی حجاب بعضیها میگویند قبل از انقلاب دینداری مردم خیلی بهتر بود.
استدلالشان این است که وضع حجاب خوب بود مردم این طور نسبت به آزادی پوشش وله نداشتند.
این حرفها از بی اطلاعی آنهاست، دین داری مردم باید با توجه به آیه ی«حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ » سنجیده شود.
اولین لایه ای که باید در جامعه بررسی کرد سطح علاقه های مردم است .
به عنوان مثل علاقه مردم به حجاب بعد از انقلاب بیشتر شده است.
علاقه مردم به مناسک دینی ، به زیارت ائمه ، به شرکت در مجلس امام حسین(ع) ، به شرکت در مساجد و نماز جماعت ها و ... نسبت به قبل از انقلاب بسیار زیادتر شده است.
شما هیچ مسجدی را پیدا نمی کنید که بگویند تا ۱۰ سال پیش ۵۰ متر بود الان چون کارایی ندارد آن را فروخته ایم و یا تغییر کاربری داده ایم یا اندازه اش را کوچکتر کرده ایم.
تمام مساجد و تمام حرم ها در حال توسعه هستند و دلیل این امر افزایش علاقه و کثرت حضور مردم در این مکان هاست.
در کارهای تربیتی هم اول باید علاقه را ایجاد کرد و سطح علاقه ها را بالا برد.
رسانه های کفر اول سطح علاقه را پایین می آورند بعد کاری میکنند که شما به دنبال محتوایی که آنها مدنظرشان است بروید.
آنها زندگی های خود را در بالاترین درجه از لذت و خوشبختی به دنیا نشان می دهند در حالی که ما در رسانه های خود زندگی هایمان را در اوج بدبختی و نکبت نشان می دهیم.
سلبریتی و رسانه ما بیشترین کارشان ایجاد یأس و ناامیدی در میان مردم است.
متاسفانه اینها ضعف های رسانه است.
رسانه باید تلاش کند شکوه ایمان را به نمایش بگذارد و نشان بدهد زندگی بدون ایمان یک زندگی پوچ و سطحی است و نقطه ی نهایی زندگی مومنانه ، دوران حضرت ولی عصر (عج) است.
🔔 @Aminikhaah_Media
💠 #خستگی_ناپذیری
🔷 جلسه اول
🔶 بخش اول
🔶 یکی از حسرت هایی که قرآن کریم در مورد روز قیامت مطرح می کند این است که آنجا همه حسرت می خورند که چرا ما با پیغمبر رفیق و همراه نبودیم:
يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا(فرقان:۲۷)
«ای کاش من (در دنیا) با رسول حق راهی (برای دوستی و طاعت) پیش میگرفتم»
آیا دستوری یا آیه ای هست که بگوید ما در دنیا چه کنیم تا از همراهان رسول الله باشیم و در آخرت حسرت نخوریم و خود را جامانده ندانیم؟
قرآن جواب می دهد:
وَكَأَيِّنْ مِنْ نَبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ(آل عمران:۱۴۶)
«و چه بسيار پيامبرانى كه همراه آنان خداپرستان بسيارى جنگيدند، پس براى آنچه در راه خدا به آنان رسيد، نه سستى كردند و نه ناتوان شدند و نه تن به ذلّت دادند و خداوند صابران را دوست دارد.»
در چند جلسه این آیه را مورد بررسی قرا می دهیم ، تا به شناختی نسبت به یاران پیامبر برسیم.
می فرماید همراه پیغمبر کسانی هستند که اینها «رِبِّيُّون» محسوب می شوند یعنی تربیت شدگان پیغمبر اند.
اما انسانهایی که تربیت شده ی پیغمبر هستند چه ویژگی هایی دارند؟
در همین آیه آمده است؛
فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا(آل عمران:۱۴۶)
«پس براى آنچه در راه خدا به آنان رسيد، نه سستى كردند و نه ناتوان شدند و نه تن به ذلّت دادند»
پیغمبر از انسان درختی می سازد که با هیچ باد و طوفان و تبری نشود او را از جا کَند!
انسانی که همراه پیغمبر است ، محکم و استوار است.
هر کس به غیر از این راه را برود یقینا در قیامت حسرت میخورد.
در کتابی که راجع به حالات سلاطین نوشته شده است حرف های آخری که اینها به زبان آورده اند جملات جالبی است آنها همه در یک چیز مشترک اند و آن هم این است که همه در لحظه آخر اقرار به پشیمانی کرده اند.
نقل است هارون الرشید وقتی به حال مرگ افتاد این آیه را خواند؛
هَلَكَ عَنِّي سُلْطَانِيَهْ(حاقه:۲۹)
«همه قدرت و حشمتم نابود شد»
واقعا کسی که پیامبر و دستورات او را رها کرد به چه چیزی رسید؟
کسی که محکم می ایستد کار بزرگی می کند چون این استقامت خیلی سخت است.
گناه نکردن کار آسانی نیست آن هم در شرایطی که با گناه فقط چند دقیقه فاصله است!
دینداری در آخرالزمان مانند این است که یک گوی آتشین را در دست خود نگه دارید.
مزه دینداری هم به همین سخت بودنش است.
مثلا در همین پیاده روی اربعین مشکلات شدید است یک موردش تفاوت ارز ، پول کشور ما برابری نمیکند با پول کشور عراق و به تبع سختی هایی را به دنبال دارد که نمی شود آن را نادیده گرفت.
یا در این مسیرِ نود کیلومتریِ پیاده روی یک درخت میوه یا منظره طبیعی زیبا وجود ندارد ، آب برای خوردن کم است ،زمین ها همه خاک رمل هستند و باد که می آید رمل ها بلند می شود و روی سر و صورت عرق کرده این زوار می نشینند ، هوا هم گرم است ، شرایط برای حمام کردن و این جور چیزها هم فراهم نیست و مردم واقعاً اذیت می شوند.
از طرفی هوا در روز بسیار گرم است اما در شب به شدت سرد میشود.
صف سرویس بهداشتی معمولا طولانی است و زائران خیلی در این زمینه اذیت می شوند.
الان که من اینها را تشریح می کنم برای کسی که نرفته است قاعدتا نباید اینها لذت بخش باشد.
ولی آنهایی که یک بار رفته اند بعد از برگشت فورا برای سال بعد شان هم برنامه ریزی می کنند.
این را هم بگویم علاوه بر این سختی ها آن طرف قضیه هم این است که دید برخی ها در داخل کشور به زائر اربعین خوب نیست.
زائر اربعین را تحویل نمیگیرند و میگویند راضی نیستیم پول ما را بدهید به اینها ، مثلا می گویند وام بدهید دانشجو درس بخواند چه دلیلی دارد که وام می دهید تا برود به کربلا.
پیامبر اکرم فرمود روزگاری می آید:
ولکن حثاله من الناس یعیرون زوار قبورکم کما تعیر الزانیه بزناها.
اما فرومایگانی از مردم هستند که به زوار قبر ما، چنان با دیده ی تحقیر و توهین می نگرند که نسبت به یک زن زانیه، با آن نظر می نگرند و او را به سبب کار زشت شرم آورش توبیخ کرده و سرزنشش می نمایند!!
بله اینطور است که کسی هم پیدا میشود و میگویند "حب الایران یجمعنا".
بعضی ها با هرچه که به دستشان بیاید علیه زائر امام حسین و علیه امام حسین حرف می زنند.
تعریف که نمی کنند احترام که نمی گذارند ، متلک هم می گویند ، اصلا مزه اش به همین است.
راه پیغمبر مزه اش به همون سنگهایی است که در مسیر می خورید.
قیامت حسرتها برای این است که چرا ما کم حرف خوردیم!
🔔 @Aminikhaah_Media
نظام تقديم 31.mp3
6.57M
🔈 #تاثیر_درک_مهندسی_خلقت_بر_معنویت
📢 #پارت_سوم - #نظام_تقدیم
🔊 جلسه سی و یکم
#ملکوت_اعمال / 31
📅97/08/29
#مشهد
#دانشگاه_فردوسی
🔔 @Aminikhaah_Media
گردو شکستم با خدا.mp3
5.01M
🔈 #گردو_شکستم_با_خدا
📅97/08/29
#مشهد
#دانشگاه_فردوسی
🔔 @Aminikhaah_Media
زندگي به سبک بندگي 02.mp3
11.65M
🔈 #زندگی_به_سبک_بندگی
🔈 مروری بر حدیث عنوان بصری
🔊 جلسه دوم
📅97/08/30
#مشهد
🔔 @Aminikhaah_Media
ايجازنويسي 03بخش اول.mp3
15.3M
🔈 #اصول_ایجاز_نویسی
🔈 کارگاه توییت نویسی
🔊 جلسه سوم l بخش اول
📅97/09/01
#مشهد
#دانشگاه_فردوسی
🔔 @Aminikhaah_Media
ايجازنويسي 03بخش دوم.mp3
14.88M
🔈 #اصول_ایجاز_نویسی
🔈 کارگاه توییت نویسی
🔊 جلسه سوم l بخش دوم
📅97/09/01
#مشهد
#دانشگاه_فردوسی
🔔 @Aminikhaah_Media
💠 #خستگی_ناپذیری
🔷 جلسه اول
🔶 بخش دوم
🔶 ببینید خدا عملیات تبلیغاتی و کار بیزنسی نمی کند.
می گوید آدمهایی که من با پیغمبر می خواهم آدم هایی هستند که فحش می خورند اما سست نمی شوند.
خدا از همان اول میگوید در این راه قدم بگذاری خوشی و آسایش نداری ، جالب است نمی آید برای این که کسی را جذب کند وعده دروغ بده ، می گوید؛
إِنَّ أَشَدَّ النَّاسِ بَلَاءً الْأَنْبِيَاءُ
«سخت ترين مردم از لحاظ بلا و گرفتارى پيغمبرانند»
پیغمبر اکرم می فرماید بین پیغمبرها هیچ کس اندازه من اذیت نشد:
مَا أُوذِيَ نَبِيٌّ مِثْلَ مَا أُوذِيت
«هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشد»
بعد فرمود:
ثُمَّ اَلَّذِينَ يَلُونَهُمْ ثُمَّ اَلْأَمْثَلُ فَالْأَمْثَلُ
یعنی هرچه شبیه تر به پیغمبر باشی بیشتر اذیت میشی.
یوسف پیغمبر است ، پاک است ، گناه هم نکرده ولی می اندازدش زندان!
تعبیر خودمانی اش این است ؛ خدا حال می کند از استقامتت! می گوید اینجا که خوب ایستادی خوشم آمد. حالا برو زندان ببینم آنجا چه کار می کنی!
درست است این راه سختی دارد اما همه ی آنهایی که انتخابشان این مسیر نیست در قیامت حسرتش را می خورند.
مثل همین الان. خیلی ها هستند که اربعین کربلا نبودند و الان حسرتش را می خورند.
خدا این طور نیست که اگر کسی به سمتش آمد او را بردارد و کنار خود بنشاند و هی قربان صدقه اش برود.
تحویل گرفتنش روش و قانون خاص دارد .
هرکه در این بزم مقرب تر است
جام بلا بیشترش می دهند
از قوانین عجیب اهل بیت و خدا این است خودی ها را نگه می دارند و برای غریبه ها پشت سر هم معجزه نشان می دهند و حاجت روایشان می کنند.
نقل است علامه امینی مدت ها به دنبال کتابی بوده که در تهیه اش دچار مشکل بود پس برای رسیدن به خواسته اش مدام به زیارت امیرالمومنین می رفت تا حاجت بگیرد روزی در حرم به حالت توسل حضور داشت که دید عربی آمد و رو کرد به ضریح حضرت و جسارتآمیز اظهار کرد:
اگر مردی، کار مرا انجام بده!
مرد عرب رفت و هفته دیگر که باز اتفاقا علامه هم در حرم، بود آمد و رو کرد به ضریح و گفت :
بله، مردی! کار ما انجام شد.
علامه امینی با دیدن این صحنه خیلی ناراحت میشود که ما در خدمت شما هستیم، چند وقت است مراجعه میکنیم و شما اعتنایی نمیکنید
شب در عالم رؤیا حضرت را زیارت میکند، آقا میفرماید:
آخر آنها بدوی و بیابانی هستند. زیاد نباید آنها را معطل کنیم. باید با آنها مطابق طفولیتشان عمل کرد ولی شماها که آشنایی با ما دارید معطل هم بشوید از ولایت و ارادت شما کاسته نمیشود.
آن مرد ضعیف الایمان بود و نمیتوانست صبر کند، زود جوابش را ندهیم می رود جای دیگر.
یعنی این که اگر تحویلت نگرفتند یعنی دلت خوش باشد که غریبه نیستی.
می خواهند تحویل بگیرند مریضی میدهند ، حاجت روا نمی کنند ، امتحانات سخت می گیرند و...
گاهی حتی وقتی قرار است بلایی بر خودشان نازل شود ، آن را بین خود و مومنان خالص تقسیم می کنند.
به عنوان مثال یک مسئولیت سخت و طاقت فرسا را میدهند به مومن...تا بخشی از بار را او بردارد.
مثلا امام خمینی (ره) را انتخاب می کنند تا مسئولیت انقلاب را به او بسپارند.
امام از پس انقلاب بر می آید ، شخصی مثل بنی صدر را می گذارند کنارش.
از پس آن هم بر آمد ، بیشتر تحویلش میگیرند پس هشت سال جنگ تحمیلی را هم می اندازند در دامن او.
بله خیلی که با تو خوب باشند اینطوری می شود.
باید ببینند که تو کم نمی آوری ، سست نمی شوی و جا نمی زنی.
🔔 @Aminikhaah_Media
💠 #خستگی_ناپذیری
🔷 جلسه اول
🔶 بخش سوم
🔶 ماجرایی نقل شده است که تعدادی از طلبه های حوزه ی نجف جمع شدند تا در مسجد سهله چله بگیرند و از امام زمان (ع) بپرسند چرا ظهور نمی کند.
یک نفر از اینها بعد از مدتی خواب می بیند ، که یک زن زیبا رو را به عقد او در آورده اند و همین که با این عروس وارد خانه می شود صدای در می آید
به سختی از تازه عروس دل می کند در را باز می کند
به او می گویند: امام زمان(ع) گفته اند با شما کار دارد.
جواب می دهد به امام زمان بگویید بعدا خدمتشان می رسم ، الان کار دارم.
از خواب می پرد و گریه می کند و به دوستانش می گوید بلند شوید برویم. علت تاخیر ظهور را به من گفتند.
هر کدام از ما فقط تا یک جا استقامت داریم از یک جایی به بعد اگر صدایمان بزنند کار خودمان برایمان مهم تر است و اطاعت نمی کنیم.
در کربلا بوده است کسی که صبح تا ظهر عاشورا جنگیده است اما بعد آمده و گفته این مقدار کُشتم. بیشتر از این تکلیفم نیست. این اوج بدبختی است... کجا می خواهد برود!؟!
بعضی ها کلا تا یک حدی از ابتلائات را می توانند تحمل کنند.
مثلا مریضی بدهی صبور است و شکایت نمی کند و همچنان رفیق خدا و اهل بیت است اما پای آبرو وسط بیاید طغیان می کند.
یکی میگوید فقر را می توانم ولی مصیبت یا از دست دادن اولاد را نه!... بچه اش که می میرد دیگر نماز نمی خواند.
این را بدانید خدا همیشه دست میگذارد روی چیزهایی که نمی توانید!
اما با این حال هم هرگز بیشتر از طاقت یک نفر به او مصیبت و بلا نمی دهد.
یعنی درست است خدا دست میگذارد روی چیزهایی که برای شما سخت است اما باز هم اندازه طاقتتان به شما گیر میده نه بیشتر.
قرآن می فرماید :
وَإِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ (احزاب:۱۰)
«آن گاه كه چشمها (از ترس) خيره شده بود و جانها به حنجرهها رسيده بود»
میگوید من کارهایی می کنم که قلبت تا دهانت بیاید «الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ» ،اینجاست که باید هنوز در خانه خدا بمانید و صدایش بزنید و بگویید:
أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ (نمل:۶۲)
«یا آن کس که دعای بیچاره مضطر را به اجابت میرساند و رنج و غم آنان را بر طرف میسازد »
وقتی مضطر شدی همه چیز درست می شود.
حضرت ابراهیم تنها فردی است که در کل کره زمین خدا را می پرستد.
تعبیر امروزی اش این است خدا همین یک فالوور را دارد! بعد می زند این را هم بلاک می کند!
همه جمع شدند ، منجنیق درست کردند تا تنها مسلمان را آتش بزنند.
وقتی با منجنیق پرتاب شد ما بین زمین و آسمان جبرئیل آمد و پرسید کمک می خواهی؟ خواسته ای داری؟
فتَلقّاهُ جَبرئیلُ فی الهَواءِ فقالَ: هَل لَک مِن حاجَةٍ؟
«جبرئیل خود را به ابراهیم، که در میان هوا بود، رساند و گفت: آیا حاجتى دارى؟ »
جواب ابراهیم بی نظیر است ، گفت از تو؟! ... نه!
أمّا إلَیک فَلا!
حَسبی اللّهُ و نِعمَ الوَکیلُ...
«خداوند مرا بس است و او بهترین حمایتگران است»
جبرئیل گفت خب از خدا بخواه « فاسألِ اللّهَ»
ابراهیم فرمود:
حَسبی مِن سُؤالی عِلمُهُ بِحالِی.
« او خود حال مرا مى داند و نیازى به سؤال نیست»
حالا اگر ما بودیم می گفتیم بابا کجایی تو ، اینقدر منتظر بودم ، الان باید بیایی ؟
می افتد در آتش ، آتش که به تنش می خورد بعد خدا می گوید
قُلْنَا يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ(انبیا:۶۹)
«گفتيم: اى آتش! بر ابراهيم سرد و سلامت باش»
اینجا بود که آتش گلستان شد ، خدا اینطور است به پله آخر که می رسد کمک می کند.
به قول معروف به مو بند می شود اما پاره نمی شود!
می خواهد ببیند تا لحظه آخر با خودت و خدا چند چندی!
با همه همین طور است از پیغمبر و اولیای خدا گرفته تا آدم های معمولی.
خدا تا لبه ی پرتگاه تو را می برد ، اما لحظه ی آخر دستت را می گیرد.
یک آیه در قرآن هست که خیلی عجیب است می گوید
کار آنقدر بیخ پیدا کرد که:
مَسَّتْهُمُ الْبَأْساءُ وَ الضَّرَّاءُ وَ زُلْزِلُوا (بقره:۲۱۴)
«آنان گرفتار تنگدستى و ناخوشى شده و چنان زير و زبر شدند»
پیغمبر خدا هم طاقتش تمام شد لب باز کرد و گفت خدایا کی می خواهی کمک کنی؟!
حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتى نَصْرُ اللَّهِ (بقره:۲۱۴)
« پيامبر و افرادى كه ايمان آورده و همراه او بودند، گفتند: يارى خدا چه وقت خواهد بود؟»
پیغمبر که کم آورد خدا آمد جلو و دل داریش داد و گفت:
أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ(بقره:۲۱۴)
«آگاه باشيد كه يارى خداوند نزديك است»
اینها یعنی خداوند به سادگی کسی را یار و همراه پیغمبر نمی کند ، باید محکم بود و استقامت به خرج داد.
اگر اینجا جا بزنید و کم بیاورید در قیامت از حسرت زدگان خواهید بود.
🔔 @Aminikhaah_Media
مدح پيامبر و امام صادق.mp3
3.57M
🔈 #مدح پیامبر ص و امام صادق ع
📅97/09/01
#مشهد
🔔 @Aminikhaah_Media