eitaa logo
آرشیو آموزش روخوانی و تجوید قرآن
393 دنبال‌کننده
44 عکس
5 ویدیو
2 فایل
منبع روخوانی: آموزش روخوانی قرآن کریم (سطح2) تألیف علی حبیبی منبع تجوید: حلیه القرآن (2) تألیف سید محسن موسوی بلده https://harfeto.timefriend.net/16869883728857 🗣️ حرفتو ناشناس بزن
مشاهده در ایتا
دانلود
آموزش تجوید استاد موسوی بلده ، مد لین https://www.aparat.com/v/KfCco آموزش تجوید قرآن استاد قره شیخ لو ، مد لین https://www.aparat.com/v/bnMoC @payam_quran
4_5786297262497857646.mp3
90.1K
«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ كهيعص» كاف، ها، يا، عين، صاد. (سوره مريم / آیه ۱) دقت کنید در مد کلمه ( عَیْنْ ) حرف (ی) کشیده می شود نه (ع) @Payam_Quran
باسلام و عرض ادب 🌸 دوستان و همراهان عزیز درس امروز تجوید در رابطه با (هاء) ضمیر و احکام آن هست. و چون در مباحث روخوانی این درس را آورده ایم ( تا ) لذا جهت یادآوری شما عزیزان دوباره ارسال میشود و نکات و استثنائات این درس اضافه میشود. @payam_quran
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 🔸هاء ضمیر یعنی (ه) آخر بعضی کلمات و ضمیر مفرد مذکر غایب و به معنی (او _ آن) است. ❗️هاء ضمیر هیچگاه مفتوح نیست و همیشه بصورت مکسور یا مضموم می آید. ❓یعنی حرکت آن گاهی به حرف مدی تبدیل می شود (اشباع) و گاهی با همان صدای کوتاه کسره یا ضمه ادا می گردد (بلا اشباع) 💠 شرایط 👇 ✅ هاء ضمیر، در صورتی که حرف قبل از آن حرکت داشته باشد ، اشباع می گردد. 💥 یعنی اگر حرکت هاء ، کسره باشد؛ تبدیل به (هی) و در صورتی که حرکت هاء، ضمه باشد؛ تبدیل به (هو) می شود. 🔹مثل : بِهِ 👈 بهی 🔹مثل : لقومِهِ 👈 لقومهی 🔹مثل : لَهُ 👈 لهو 🔹مثل : عبادُهُ 👈 عبادهو 💠 1⃣ هرگاه قبل از هاء ضمیر ، حرف ساکن باشد؛ هاء اشباع نمی شود. 🔹مثل : مِنْهُ (هاء بصورت (هو) خوانده نمیشه) 🔹مثل : لَدُنْهُ (هاء بصورت (هو) خوانده نمیشه) 🔹مثل : اِلَيْهِ (هاء بصورت (هی) خوانده نمیشه) 2⃣ هرگاه قبل از هاء ضمیر ، حروف مدی باشند، هاء اشباع نمی شود. 🔹مثل : فِیهِ (هاء بصورت (هی) خوانده نمیشه) 🔹مثل : انزلناهُ (هاء بصورت (هو) خوانده نمیشه) 🔹مثل : نَصَرُوهُ (هاء بصورت (هو) خوانده نمیشه) 3⃣ هرگاه بعد از هاء ضمیر ، ساکن یا مشدد باشد، هاء اشباع نمی شود. 🔹مثل لهُ الْحَمدُ (هاء بصورت (هو) خوانده نمیشه) 🔹بهِ الَّذین (هاء بصورت (هی) خوانده نمیشه) 🔹نَصَرَهُ اللّه (هاء بصورت (هو) خوانده نمیشه) @payam_quran
4_532578032058147171.mp3
110.7K
مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ ۖ وَمَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ (سوره شوری آیه 20) لَهُ خوانده می شود 👈 لَهُو حَرْثِهِ خوانده می شود 👈 حَرْثِهِی نُؤْتِهِ خوانده می شود 👈 نُؤْتِهِی @Payam_Quran
4_532580961225842861.mp3
108.5K
وَإِذَا تُتْلَىٰ عَلَيْهِ آيَاتُنَا وَلَّىٰ مُسْتَكْبِرًا كَأَن لَّمْ يَسْمَعْهَا كَأَنَّ فِي أُذُنَيْهِ وَقْرًا ۖ فَبَشِّرْهُ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (سوره لقمان آیه 7) أُذُنَيْهِ 👈 چون حرف قبل از هاء ضمیر ، ساکن است ( يْ ) بنابراین ( هِ ) بصورت (هی) خوانده نمی‌شود و در اصطلاح اشباع نمی‌شود. فَبَشِّرْهُ 👈 چون حرف قبل از هاء ضمیر ، ساکن است ( رْ ) بنابراین ( هُ ) بصورت (هو) خوانده نمی‌شود و در اصطلاح اشباع نمی‌شود. @Payam_Quran
4_532578830922064201.mp3
77.3K
كُتِبَ عَلَيْهِ أَنَّهُ مَن تَوَلَّاهُ فَأَنَّهُ يُضِلُّهُ وَيَهْدِيهِ إِلَىٰ عَذَابِ السَّعِيرِ (سوره حج آیه 4) عَلَيْهِ 👈 هاء پس از (یاء) ساکن آمده بنابراین بصورت (هی) خوانده نمیشه و در اصطلاح اشباع نمی‌شود. أَنَّهُ 👈 اشباع می‌شود و بصورت 👈 أَنَّهوُ خوانده می شود. تَوَلَّاهُ 👈 هاء پس از (الف) مدی آمده بنابراین بصورت (هو) خوانده نمیشه و در اصطلاح اشباع نمی‌شود. يُضِلُّهُ 👈 اشباع می‌شود و بصورت 👈 يُضِلُّهوُ خوانده می شود. َيَهْدِيهِ 👈 هاء پس از (یاء) مدی آمده بنابراین بصورت (هی) خوانده نمیشه و در اصطلاح اشباع نمی‌شود. @Payam_Quran
4_532579569656440503.mp3
121.8K
إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِكَةُ يَا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجِيهًا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِينَ (سوره آل عمران آیه 45) مِّنْهُ اسْمُهُ 👈(مِنْهُ) بدلیل اینکه قبل از هاء ضمیر حرف ساکن و پس از آن هم حرف ساکن آمده، اشباع نمیشود و بصورت (منهو) خوانده نمی شود. اسْمُهُ الْمَسِيحُ 👈 (اسْمُهُ) بدلیل اینکه پس از هاء ضمیر حرف ساکن آمده، اشباع نمیشود و بصورت (اسْمُهُو) خوانده نمی شود. @Payam_Quran
4_532576271121556870.mp3
99.5K
وَأَنذِرْ بِهِ الَّذِينَ يَخَافُونَ أَن يُحْشَرُوا إِلَىٰ رَبِّهِمْ ۙ لَيْسَ لَهُم مِّن دُونِهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ لَّعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (سوره انعام آیه 51) بِهِ الَّذِينَ 👈 ( بِهِ ) بدلیل اینکه پس از هاء ضمیر حرف مشدّد (حرف تشدید دار) آمده، اشباع نمیشود و بصورت (بِهِی) خوانده نمی شود. دُونِهِ 👈 اشباع میشود و بصورت (دُونِهِی) خوانده می شود.(چون حرف قبل از هاء ضمیر متحرک (حرکت دار) و پس از آن هم حرف ساکن یا مشدّد نیامده است) @Payam_Quran
مبحث (هاء) ضمیر جهت یادآوری شما دوباره ارسال شد و در واقع تکراری بود و بجهت اینکه در مباحث تجوید هم این درس رو داریم، یادآوری کردیم. اینک نکات و استثنائات این درس ذکر می شود. دقت کنید👇
📖 ادامه ⚫️ 🔴 🔵 🔔 نکات و استثنائات👇 1⃣ هاء ضمیر در کلمات ( أَرْجِهْ 👈در سوره اعراف و شعراء) و ( فَأَلْقِهْ 👈در سوره نمل ) به سکون آمده است. 2⃣ هاء ضمیر در ( يَرْضَهُ لَكُمْ 👈در سوره زمر) اشباع نمی شود. 3⃣ هاء ضمیر در عبارت ( وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا 👈در سوره فرقان ) اشباع می شود. (صِله) @payam_quran
4_532576296891364608.mp3
50.5K
💠 «أرجِه» : «قَالُوا أَرْجِهْ وَأَخَاهُ وَأَرْسِلْ فِي الْمَدَائِنِ حَاشِرِينَ» (سوره الأعراف / آیه ۱۱۱) @Payam_Quran
4_532581437967212989.mp3
68.3K
💠 «فَألقِه» : «اذْهَبْ بِكِتَابِي هَٰذَا فَأَلْقِهْ إِلَيْهِمْ ثُمَّ تَوَلَّ عَنْهُمْ فَانْظُرْ مَاذَا يَرْجِعُونَ» (سوره النمل / آیه ۲۸) @Payam_Quran
4_532582129456947619.mp3
179.9K
💠 «یَرضَه لَکم» : «إِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنْكُمْ ۖ وَلَا يَرْضَىٰ لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ ۖ وَإِنْ تَشْكُرُوا يَرْضَهُ لَكُمْ ۗ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۗ ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ۚ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ» (سوره الزمر / آیه ۷) @Payam_Quran
4_532582662032896162.mp3
48.3K
💠 «مُهاناً» : «يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا» (سوره الفرقان / آیه ۶۹)  @Payam_Quran
4_6041761977393480856.mp3
692.7K
توضیحات بیشتر در رابطه با نکات و استثنائات هاء ضمیر👆 @Payam_Quran
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 🔸 حرف (هاء) در آخر کلمات قرآنی سه قسم است: هاء ضمیر _ هاء سکت _ هاء جوهری (ذاتی) 1⃣ هاء ضمیر توضیح داده شد 2⃣ هاء سکت هاء ساکنی است که جزء کلمه نیست و در آخر کلمه می آید و معنا هم ندارد. 💥 وجه کاربرد آن، تاکید بر وقف در کلمه مزبور است. و در صورت وصل، با یکون هاء سکت، وصل می شود. 💠 موارد هاء سکت در قرآن👇 🔹 آیه 259 بقره 👈 لَمْ يَتَسَنَّهْ 🔹 آیه 90 انعام 👈 فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ 🔹 آیه 10 قارعه 👈 مَاهِيَهْ 🔹 آیه 19 _ 25 حاقه 👈 كِتَابِيَهْ 🔹 آیه 20 _ 26 حاقه 👈 حِسَابِيَهْ 🔹 آیه 28 حاقه 👈 مَالِيَهْ 🔹 آیه 29 حاقه 👈 سُلْطَانِيَهْ 3⃣ هاء جوهری 👈 حرفی است که جزء ذات و جوهر کلمه است و از آن جدا نمی شود. 🔹مثل : یَنْتَهِ _ تَُنْتَهِ _ اللّهُ _ فَواکِهُ _ کَرِهَ _ شُبِّهَ.... 🔔 حرکت هاء جوهری هر چه باشد به همان صورت و بدون اشباع اداء می شود. ❗️تنها در کلمه (هذِهِ) با وجودیکه هاء آخر کلمه، هاء جوهری است، با اینحال به اشباع خوانده می شود. @payam_quran
4_5803317912949228694.mp3
684.1K
در این فایل ابتدا (سکت) را توضیح خواهد داد. و در ادامه (هاء سکت) را توضیح خواهد داد. @Payam_Quran
آموزش تجوید قرآن استاد قره شیخ لو، سکت در قرآن https://www.aparat.com/v/mKSMz تدریس سکت https://www.aparat.com/v/DF83C @payam_quran
📖 🔵 🔴 🍃 بر آخر کلمات 🍃 ❗️در مبحث روخوانی با طرق وقف بر آخر کلمات آشنا شدیم. 🔸 طرق دیگری از وقف بر آخر کلمات وجود دارد که جهت آشنایی به برخی از آنها اشاره می کنیم. 1⃣ وقف الحاق 👈 یعنی اضافه کردن حرفی به آخر کلمه هنگام وقف. 👈 مانند الحاق (هاء سکت) به آخر برخی کلمات قرآن که در درس قبل شرح داده شد. 💠 فلسفه این الحاق، حفظ حرکت آخر کلمه هنگام وقف می باشد. 💥این نوع وقف در کتابت قرآن رعایت شده است. 🔹 عاصم هاء سکت را هم در وقف و هم در وصل خوانده است. 2⃣ وقف روم 👈 به معنای (قصد کردن) و در قرائت نوعی وقف است که در آن یک سوم حرکت حرف آخر کلمه خوانده می شود. 👈 این در صورتی است که حرف آخر، فقط مضموم یا مکسور باشد. 💢 در وقف روم اگر مد سکون عارضی و یا مد لین باشد، به قصر خوانده می شود. چرا که در واقع حرف آخر از حالت سکون خارج شده است. ♻️ مثل 👈 نَستَعینُ _ مِن قَبلِ 3⃣ وقف اشمام 👈 یعنی (لبها را به حالت ضمه در آوردن) و وقفی است که در آن، هنگام وقف، لبها به حالت ضمه درآید. 🔆 وقف اشمام فقط در صورتی است که حرف آخر، مضموم باشد. بدین صورت که بعد از اسکان حرف آخر کلمه، بلافاصله، لبها حالت ضمه را نشان دهد. 🔰مثل 👈 نَستَعینُ _ غَفُورٌ ⁉️ فایده وقف روم و اشمام 👈 تمییز دادن حرف آخر کلمه ای است که بر آن وقف می شود. 🌀نکته مهم 👇 روم و اشمام در کلمه ای که حرف آخر آن، مفتوح _ ساکن اصلی _ هاء تأنیث _ میم جمع باشد، جایز نیست. ☢ مانند 👈 مُؤْمِنُونَ _ فَلَا تَنْهَرْ _ عامِلَةٌ _ مِنْهُمْ ✅ مهمترین انواع وقف بر آخر کلمات وقف ابدال و اسکان است. @payam_quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیوه وقف روم
در عبارت «
لَا تَأْمَنَّا
» آیه «قَالُوا يَا أَبَانَا مَا لَكَ
لَا تَأْمَنَّا
عَلَىٰ يُوسُفَ وَإِنَّا لَهُ لَنَاصِحُونَ» (آیه 11 سوره یوسف) @Payam_Quran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شیوه وقف اشمام در عبارت «لَا تَأْمَنَّا» در آیه «قَالُوا يَا أَبَانَا مَا لَكَ لَا تَأْمَنَّا عَلَىٰ يُوسُفَ وَإِنَّا لَهُ لَنَاصِحُونَ» (آیه 11 سوره یوسف) دقت کنید @Payam_Quran
📖 🔵 🔴 🍃 🍃 ❗️در مبحث روخوانی با معنای وقف آشنا شدیم و در این درس با دو اصطلاح (سکت و قطع) نیز آشنا می شویم. 🔸 👈 به معنی (توقف _ سکوت) و در تجوید👈 قطع صوت در حین قرائت، بدون تجدید نفس در زمانی بسیار کوتاه و ادامه مجدد قرائت است. 💠 موارد سکت در قرآن (به روایت حفص از عاصم) 4 مورد است👇 💥نکته 👈 در هر 4 مورد ذیل، در صورت عدم سکت ، شبهه ای در معانی آنها پدید می آید. 1⃣ عِوَجاً * قَیِّماً 👈 در سوره کهف ✅ این دو کلمه در دو آیه آمده و در صورتی که وقف نکنیم ، در وصل به سکت، تنوین نصب (عِوَجاً) به الف مدی قرائت می شود👈 عِوَجا ❎ در صورت عدم سکت ممکن است این اشتباه پیش آید که (قَیِّماً) صفت (عِوَجاً) است و سؤال شود که چگونه قَیِّم (استوار) صفت عِوَج (کجی) می شود؟! 2⃣ مَرْقَدِنَا ۜ ۗ هَٰذَا 👈 سوره یس ✅ البته می توان در (مَرْقَدِنَا) وقف نمود. ❎ در این عبارت ممکن است کلمه (هَٰذَا) اشاره به (مَرْقَدِنَا) محسوب شود. حال آنکه اشاره به وعده خدای رحمن است؛ و نیز ممکن است عبارت (مَا وَعَدَ الرَّحْمَٰنُ) نفی بر وعده خداوند تلقی شود. 3⃣ كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ 👈 سوره مطففین ❎ در عبارت (بَلْ ۜ رَانَ) از ادغام این دو، کلمه (برّان) ساخته خواهد شد که مفهوم آیه را نمی رساند و شبهه تثنیه (برّ) می شود. 4⃣ وَقِيلَ مَنْ ۜ رَاقٍ 👈 سوره قیامه ❎ در (مَنْ ۜ رَاقٍ) از ادغام این دو، کلمه (مرّاق) پدیدار می شود که صیغه مبالغه (مَرَقَ) می باشد و مفهوم آن مستفاد نمی شود. 🔆 نکته 👈 در سایر کلمات و آیات (به روایت حفص از عاصم) هر جا قاری (سکت) بیاورد غلط است. 🔷 قطع 👈 عبارتست از انصراف از ادامه قرائت و به کار دیگری پرداختن ☑️ قطع فقط در رؤس آیات واقع می شود و در وسط آیه شایسته نیست. در صورتی که قاری به نیت قطع قرائت را پایان دهد اما مجددا تصمیم به قرائت بگیرد باید با استعاذه ابتدا کند. @payam_quran