May 11
May 11
بسم الله الرحمن الرحیم
این کانال تحت اشراف موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی در حوزه نشر آثار و اندیشههای شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی، فعالیت خواهد داشت.
محتوای این کانال نوشتارها، گفتارها و گفتوگو های شهید بهشتی میباشد که به صورت نقل قول مستقیم و یا با تبیین و تشریح اعضای تحریریه کانال* به اشتراک گذارده خواهد شد.
امید است ما را در نشر این اندیشه ناب که همچون شخصیت شهید بهشتی مظلوم واقع شده، یاری رسانده و در مسیر اعتلای پرچم حق ؛ همراه ما باشید.
*اعضای تحریریه این کانال، پژوهشگران موسسه اندیشه بهشتی میباشند.
@AndisheBeheshti
✍️ احزاب آزادند، مادامی که...
آزادی احزاب و جمعیت ها در رشد فرهنگ سیاسی جامعه تأثیر دارد و به طور کلی آزادی انسانها در رشد خودشان و بارور شدن حرکت کمال جوی هر انسانی تأثیر اساسی دارد، بنابراین همچنان که در قانون اساسی پیش بینی شده و در تعالیم مقدس اسلام نیز آمده، باید در نظام اجتماعی، آزادی های لازم برای یک یک شهروندان جمهوری اسلامی تا حداکثر ممکن، تأمین باشد؛ از جمله: آزادی احزاب و گروه ها و نشریات و آزادی بیان و قلم. تنها مرزی که برای این آزادی ها وجود دارد، این است که باید به اصول اسلامی ضربه نزنند، باید به سلامت محیط اجتماعی از نظر عفت و اخلاق ضربه نزند.
📚 سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیت الله بهشتی، ج2، ص28
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ آنچه برای ما اصالت دارد روحانیت نیست...
آنچه ما در اسلام برایمان اصالت دارد روحانیت نیست بلکه عالمِ عاملِ متعهدِ مسئول است. یکی از ویژگیهای عالم متعهد مسئول این است که ریاست طلب نیست. وقتی میخواهد ریاست بپذیرد مثل یک بار سنگینِ شاقّ میپذیرد نه مثل معشوقی که سالها به آن عشق میورزیده و حالا به وصال آن رسیده است. خوب دقت کنید! عالم متعهد و مسئول، اگر تکلیف شد، نه از پذیرش مسئولیت ریاست سر باز میزند و مقدس بازی و مقدس مآبی در میآورد و نه به دنبال ریاست میدود و دوز و کلک میچیند. من گمان میکنم دیگر مردم ما این معیار دستشان آمده است. ممکن است یکی دو جا اشتباه بکنند، و غالباً زود هم از اشتباه در میآیند، ولی معیارها را شناختهاند و میتوانند عیار بزنند چون معیار در دستشان است.
📚 مبانی نظری قانون اساسی، ص 55
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ قانون اساسی بمثابه دستگاه گردش خون
این قانون اساسی درست مثل دستگاه گردش خون است. اگر آن را سالم نگاه داشتید، یکایک سلولها را درست تغذیه می کند. به راستی شما وقتی سرتان درد می گیرد و یک قرص آسپیرین میل می کنید هیچ فکر کرده اید که آسپیرین که به معده می رود به سر چه کار دارد؟ دستگاه گردش خون در بدن انسان و جاندارانی که این دستگاه را دارند کار خاصی انجام می دهد و آن این است که نیازهای مجموعه بدن را می گیرد و با خود حمل می کند و به هر جا خونی را که به آن نیاز دارد میرساند.
📚 مبانی نظری قانون اساسي، ص53
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ اصل بر تک همسری است
این نکته لازم به نظر میرسد که با توجه به هدف اساسی از زندگی زناشویی در اسلام یعنی سکونت خاطر و آرامش اعضای خانواده بر مبنای شدت دوستی و مهربانی و محبت و رحمت دو همسر نسبت به یکدیگر بهترین و مطمئن ترین شکل ازدواج همان "شکل تک همسری" است که طرفین کاملاً به عشق و علاقه یکدیگر متکی باشند بنابراین مردها باید توجه داشته باشند که از تعدد زوجات تنها در موارد لازم و استثنایی استفاده کنند آن هم با رعایت شرط اساسی آن یعنی صلاحیت برای اداره زندگی همسران از جهات مادی و معنوی و با رعایت اجرای عدالت.
📚 شناخت اسلام، ص335
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ هم دنیا هم آخرت
اسلام دین مبینی است که به دنیا و آخرت انسان، هردو می پردازد؛ دنیا را جدا از آخرت نمیداند، بلکه مزرعه آخرت می داند و رسیدن به سعادت آخرت را منافی با بهره مند شدن از نعمت های حلال و پاک این دنیا نمیداند. این انقلاب اسلامی باید هم به ساختن معنویت و اخلاق و فضیلت مردان و زنان جامعه جمهوری اسلامی ما بپردازد و هم به عمران و تأمین معیشت مردم.
📚 سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج 3، ص 392
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ در نظام اسلامی، غیر معصوم؛ مسئول است!
در نظام اسلامی فقط یک مقام غیر مسئول است که آن هم خداست. اوست که: «لا يسئل عما يفعل وهم یسئلون»؛ بقیه همه مسئول اند. پیغمبر و امام هم در آن درجاتی که غیر مسئول اند به دلیل اعتقاد به عصمت آنهاست؛ اما این چه ربطی دارد به دیگران؟ بقیه همه مسئول اند. هیچ زیربنای اجتماعی از آن زیربنای شوم خطرناکتر نیست که انسانی، یا انسانهایی، بتوانند هر چه می خواهند بکند بی آنکه بشود بر آنها خرده گرفت و بی آنکه بشود از آنها بازخواست کرد. مسئولیت در جامعه اسلامی مسئولیت متقابل است. همه نسبت به یکدیگر مسئول اند. «کلکم راع و كلكم مسئول عن رعية»
📚 بایدها و نبایدها: ص183
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ جوانانِ آزادِ پاسدارِ حق بسازید!
آقای عزیز و خانم محترم و معلم عزیز؛ بچه آزاد تربیت کردن دردسر و زحمت دارد و کاری دشوار است. این که آدم بچه را طوری بار بیاورد که با یک تشر، با یک «گمشو!» حساب خودش را بکند، خیلی مشکل نیست؛ ولی این که انسان بخواهد بچه را طوری بار بیاورد که «گمشو» در او خیلی اثر نکند اما محاسبةالنفس در او اثر بکند و از بچگی شروع به حساب کشی از خویشتن کند، خیلی دشوار است؛ خیلی صرف وقت می خواهد؛ خیلی مهارت می خواهد. ممکن است کسانی بگویند «کو وقت این حرفها؟ کو حوصله این حرف ها؟» درست میفرمایید. ولی اگر چنین نکنیم بعد باید بپرسیم: «کو آن جوانان رشید آزاد و آزاده که بتوانند پاسدار حق و حقیقت باشند؟»
📚 نقش آزادی در تربیت کودکان، ص21
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ مسئولیت یعنی چه؟
جامعه توحیدی جامعه ای است که مسؤلیت ها در آن مشخص میشود و مسؤلان مشخص و وظیفه ها مشخص، ولی در عین حال مسؤلیت بالاتر، آدم را یک سر و گردن درازتر نکند. و الا مسؤلیت به دوش انسانی که بفهمد مسؤلیت یعنی چه، همیشه بار سنگین جانکاهی است. ریاست چیست؟ یک بار است. یک باری که انسان را یک لحظه نباید آرام بگذارد و نمیگذارد. اگر انسان خوب بیندیشد، آدم زیر بار که دیگر غرور و به خود بالیدن ندارد. خود را از دیگران تافته جدا بافته دانستن ندارد.
📚 سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج3، ص463
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ مبارزه با فقر
در نظام اجتماعی اسلام، روی نقش فقر و ظلم اقتصادی در ایجاد شرایط نامساعد برای رشد فضیلت ها و شرایط مساعد برای رشد كفر و فساد تکیه شده است. أن يكون كفرة». بنابراین، ما روی مبارزه با فقر و ظلم و تبعیض اقتصادی و استثمار به عنوان منشأ این تبعیض ها سخت تکیه داریم.
📚 آزادی هرج و مرج زورمداری، بخش تکمیلی، ص 17 و 18
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ به بچه فرصت اظهار نظر بدهید!
به بچه فرصت اظهار نظر بدهید! بگذارید یک حرف پرت بزند؛ بگذارید یک استدلال غلط بکند، یک نتیجه غلط هم بگیرد، و حتی تا آنجا که خسارت شکننده ندارد دنبال این نتیجه غلط برود و خودش یک تجربه به دست بیاورد. تجربه های تلخی که این بچه ها خودشان با اعمال حق اختیار به دست می آورند از یک کتاب نصیحت سعدی و فردوسی و لقمان بالاتر است، از مجموعه حدیث امامان و پیامبران بالاتر است و حتی می تواند از همه قرانبرای ارزنده تر باشد.
📚 نقش آزادی در تربیت کودکان، ص23
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ دانشجو همیشه باید دغدغهمند بماند!
دانشجو رسالتش در این است که در برابر دردهای جامعه حساس بماند نه اینکه تا فارغ التحصیل شد و یک شغلی پیدا کرد هر قدر شغلش بهتر میشود حساسیتش کمتر بشود. دردی که دهها سال به آن مبتلا بودیم. وای به روزی که تحصیلکرده های جامعه اعم از روحانی، معمم، دانشگاهی، دبیر، استاد، واعظ، امام جماعت، مرجع تقلید، محقق، اسلام شناس، نویسنده، گوینده، وای به حال جامعهای که گروه ممتاز تبدیل به گروه بی درک شود.
📚 سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج3، ص 458
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ ویژگی ماهیت انسان
انسان یک ماهیت عمومی کلی دارد که خیلی مبهم است و یک ماهیت و چیستی شخصی دارد. سایر موجودات این طور نیستند. در موجودات دیگر جهان، ماهیت کلی آنها، شکل اصلی آنها را مشخص میکند... انسان هم ماهیت کلی دارد؛ ولی ماهیت کلی انسان مثل موم در دست خود انسان است. خود اوست که به این موم شکل میدهد و در این شکل دادن، فاصله میان یک انسان با انسانی دیگر، چیستی یک انسان با دیگری، از فاصله میان دو نوع کاملاً متمایز، بیشتر است.
📚 درسگفتارهای فلسفه دین، 186
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ حرکت آگاهانه و آزادانه
برای اینکه نسل های مختلف یک جامعه انقلاب کرده در مسیر انقلاب و با معیارهای انقلاب، خودسازی آگاهانه داشته باشند و انسان های قوی بشوند و تولدی دوباره بیابند، لازم است انقلاب جریان نیرومند گسترده ای را به وجود آورد که بتواند افراد جامعه را در خودش فرو ببرد با خوش هماهنگ سازد، اما به شکلی که آنها حرکتشان حرکت آگاهانه و آزادانه باشد، نه حرکتی از روی جبر و تسلیم. این باید خط اصلی تعلیم و تربیت در همه نهادهای انقلابی جامعه اسلامی ما باشد.
📚 نقش آزادی در تربیت کودکان، ص 60
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ آزادی مطبوعات مشروط به...
بار دیگر به رسانه های گروهی بخصوص به روزنامه ها و مجلات اعلام می کنیم که در یک جامعه اسلامی باید استفاده از این رسانه ها به صورت اصیل و اسلامی و با حسن نیت همراه باشد و هرگونه تخلف، به معنای تخلف از روح انقلاب اسلامی ما است و این تخلف در هر موردی که باشد، باید جلوی آن گرفته شود، بخصوص درمورد روزنامه ها و رسانه های گروهی که می توانند در این ایام حساس، نقشی سازنده و یا خدای نکرده نقش تخریبی داشته باشند که امیدواریم خودشان مراقب باشند که نقش تخریبی نداشته باشند.
📚 صورت مشروح مذاکرات مجلس بررسی نهایی قانون اساسی. ج 1. ص 183
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ خائن نیستند، طرز تفکرشان اینست!
ما در شورای مرکزی حزب مکررا گفته بودیم که باید کوشش کرد هرچه زودتر پیوند ما با آمریکا هرچه زودتر به صفر برسد. اگر هم گاهی اوقات در داخل شورا مخالف بودیم، مخالف بودیم با تندروی های بعضی از عناصر که می آمدند روی این چهره ها مهر خیانت می زدند، برچسب خیانت می زدند. ما می گفتیم تا آنجا که ما این آقایان را مانند آقای مهندس بازرگان و آقای سحابی را می شناسیم اینها خائن نیستند، اینها طرز تفکرشان این است، به اینها نمی گوییم خائن، چون وقتی می گوییم خائن دیگر هیچ گونه رعایت آن صداقت انقلاب اسلامی و صداقت اسلامی را نکرده ایم.
📚 سخنرانی ها و مصاحبه های آیت الله بهشتی، ج 3، ص 492
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ حدود آزادی
همچنان که در قانون اساسی پیش بینی شده و در تعالیم اسلام نیز آمده، باید در نظام اجتماعی، آزادی های لازم برای یک یک شهروندان جمهوری اسلامی تا حداکثر ممکن، تامین باشد، ازجمله آزادی احزاب و گروه ها و نشریات و آزادی بیان و قلم. تنها مرزی که برای این آزادی ها وجود دارد این است که باید به اصول اسلامی ضربه نزنند، باید به سلامت محیط اجتماعی از نظر عفت و اخلاق ضربه نزنند.
📚 سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله بهشتی، ج 2، ص 28 _ 29
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️ نقش دارد، ولی جبر آور نیست...
انسان در رابطه با آزادی ها و انتخاب های درونی و در رابطه با نقش عوامل بیرونی اینطور آفریده شده که عوامل بیرونی، در ساختن او نقش دارند، ولی نقش منحصر به فرد ندارند. یعنی جبر اجتماعی به طوری که اختیار فرد را به طور کلی از بین ببرد، وجود ندارد. چون اگر ما قائل به جبرهای اجتماعی شویم، می شود دترمینیسم اجتماعی و طبیعی و اقتصادی کامل که بدین معناست که دیگر فرد هویتی مستقل از جامعه ندارد.
📚 درس گفتارهای فلسفه دین، ص 190
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍️تحمل نخواهم کرد
من به شما می گویم تا زنده ام تحمل نخواهم کرد نظامی را که در آن انسان های بسیار کم درآمد در کنار انسان های پردرآمد زندگی کنند، من این را تحمل نخواهم کرد و تا آنجا که در توان دارم برای از بین بردن این خواهم کوشید و اسلام هم همین را نمی پسندد و ما به هر حال به عنوان یک طلبه و برادر شما در این راه همچنان کو شا خواهیم بود و آینده را هم روشن می بینیم و برای این مسائل هم راه حل های اسلامی اصیل خواهیم یافت و عمل خواهیم کرد.
📚 سخنرانی ها و مصاحبه های شهید بهشتی، جلد 3، ص 509
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍معنای رکوع در نماز
خم شدن یک مسلمان به حالت رکوع در نماز معنا دارد. معنای آن این است که مسلمان در برابر هیچ کس دیگر تعظیم نمی کند. مگر نه اینکه شما وقتی به حالت رکوع می روید می گویید سبحان ربی العظیم و بحمده؟ پاک باد خدای من که بزرگ است و ستایش از آن اوست. گفتن این جمله چه معنایی دارد؟ یعنی: عظمتی که مرا وادار به تعظیم کردن و خم شدن می کند مخصوص خداست. پاک باد خدا که من در برابر کسی جز او به حالت تعظیم خم نشوم.
📚سرود یکتاپرستی، ص25
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍اختلاف حقوقی در اسلام منتفی است
در اسلام برای افراد مختلف جامعه اصولا موضع خاصی در نظر گرفته نشده، چون مردم از نظر بنیادی دارای تفاوت نیستند، همه از دنیای واحدی پیدا شده اند و سرشت مشترک دارند. پس اختلاف حقوقی که در بین برخی ملت ها به تناسب نژاد، طبقه، وابستگی های قبیلگی و غیره وجود داشت، از ریشه در اسلام منتفی است. این بینش اسلامی در شرایطی عنوان شد که در عظیم ترین کشورهای متمدن و معروف آن روز جهان، مسأله گروه بندی های اجتماعی و تبعیض موضع و موقف اجتماعی و در نتیجه اختلاف حقوق شیوه ای طبیعی و منطقی شمرده می شد اما در اسلام هیچ گروهی اصولا برای بردگی آفریده نشده و گروه های دیگر برای سروری.
📚شناخت اسلام ، 405
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍فقاهت شورایی
یکی از کارهایی که ما از قدیم به آن معتقد بودیم و تا حدودی که عمل کردیم هم خیلی اثر داشت، این است که پویایی فقاهت و اجتهاد را به جای اینکه از طریق خودمان بیندیشیم و خودمان توی مسائل فقهی، اینجا و آنجا کار کنیم و بعد نتوانیم آن را به مرحله ی عمل درآوریم، همین پویایی را ببریمش در سطح فقاهت عمومی، یعنی اثر بگذاریم روی حوزهها و اثر بگذاریم روی شوراهای فتوا و این میسر است و وقتی این کار را بکنیم می دانید که محکم تر است؛ برای اینکه دیگر یک قشر وسیع پشت کار می ایستد.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی،ج1، ص 509
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
✍خطر انحراف انقلاب اسلامی به یک بینش ملی گرایانه
ملیت برای ما محترم است، وطن برای ما محترم [است]، اما نه به عنوان مبدأ و اصل، بلکه به عنوان مسئلهی درجه دوم. آنچه برای ما به عنوان اصل و ارزش نخستین و مبدأ و سرچشمه ی ارزش های دیگر مطرح است اسلام است و اسلام است و اسلام. بنابراین وطن، برای ما مطرح است، سرزمین، برای ما مطرح است، اما در پرتو خورشید فروزان مذهب و اسلام. اینکه ما از ملیگرایی انتقاد می کنیم، می دانیم معنایش چیست، خلاصهی معنای آن اینست که یک ارزش دست دوم را بخواهند جانشین ارزش دست اول کنند. نه اینکه برای ما ملیت بی ارزش است، وطن بی ارزش است، نه، ارزش درجهی دوم است. اختلاف ما با کسانی که می خواهند انقلاب بر محور ملیت قرار گیرد همین است. ما می گوییم محور، اسلام است، آنها روبناست، آنها می گویند محور ملیت است. اسلام، دین مردم ایران است، دین اکثریت مردم ایران است، پس محترم است، این خیلی با هم فرق دارد.
📚 سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج۲، صفحه ۲۸۰ و ۲۸۱
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻