♦️فلسفه گریستن بر ابا عبدالله
زیارت بر اباعبدالله زیارتی است که توأم با معرفت به حق، مقام و موقعیت ایشان و روح قيام و نهضتش باشد. لذا در بعضی روایات آمده کسی که اباعبدالله را زیارت کند، عارف بحق است. بنابراین خاندان حسینی بر طبق همان تعاليم عالی اسلام و بر وفق سنن اسلامی با دستور گریستن بر اباعبدالله و زیارت مزار او زمینه ای فراهم کردند که این چراغ هرگز خاموش نشود. برای اینکه اگر یک نفر روز عاشورا به یاد حسین می افتاد و می گریست، واقعا عمال حکومت دژخیم چکار داشتند که بدانند چرا گریه می کند. دیگر فشار تا این حد نمی شد. نمی توانستند بگویند چرا گریه می کنید؟ چرا در خانه تان می ایستید و السلام علیک یا اباعبدالله می گویید؟
بنابراین تفسیر صحیح ثواب گریستن بر اباعبدالله این است که عرض کردم و به راستی هم ثواب دارد. به طور کلی وقتی ما نتوانیم هیچگونه پیروی از اباعبدالله بکنیم و راهی جز اظهار علاقه و مهر نسبت به آستان حسینی نداشته باشیم، گریستن بسیار بجاست.
📚مبارزه پیروز، ص61
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
#معرفی_کتاب
کتاب « مبارزه پیروز »
مجموعهٔ مبارزه پیروز؛ متشکل از یک مقاله از شهید بهشتی به همین نام و نیز چهار سخنرانی است که در سالهای اقامت در آلمان و مسئولیت مرکز اسلامی هامبورگ ایراد شده است.
مقاله «مبارزه پیروز» حاصل سخنرانی در جمع انجمن اسلامی مهندسین است که در روزهای ۸ تا ۱۳ محرم ۱۳۸۲ق برگزار میشد. شهید بهشتی در این سخنرانی به شرح مبارزه و اثرات آن در انسان و نیز شرایط مبارزه پیروز که مبتنی بر شروط: تعیین هدف، روش صحیح و مرد عمل بودن است، پرداخته و هدف قیام امام حسین (ع) را نه صرف به دستگیری حکومت بلکه گشودن راهی برای شناخت حق از باطل دانسته است.
سخنرانیهای ایشان در مسجد مرکز اسلامی هامبورگ نیز در سالهای ۱۳۴۴ و ۱۳۴۵ شمسی ایراد شده است.
شهید بهشتی در این سخنرانیها علاوه بر نقد مراثی و غلوهایی که پیرامون قیام امام حسین رواج داشته، ضمن تاکید بر متوقف نماندن در گریه بر امام، از غمگین بودن به یاد مظلومیت امام در شرایط هولناک استبداد و ظلم رایج حکومتهای جور، تحلیلی کاربردی و حرکت آفرین ارائه میدهد که در زمانه خود تا به حال تازه و زنده مینماید.
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️سنخیت محتوا با آهنگ مراثی
🎙سخنرانی آیتالله شهید بهشتی پیرامون سبک مراثی و مداحی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️فرا رسیدن تاسوعا و عاشورا حسینی تسلیت باد🏴
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️نفوذ تعالیم مسیحی بر منابر حسینی
مسیحیان اعم از کاتولیک و پروتستان وارتدوکس...یکی از اساسی ترین تعلیمات شان این است که خداوند انسان و بشر را آفرید. بشر، در داستان آدم، مرتکب گناه شد.
... خدا گفت: این هم که نشد، ما انسان را آفریدیم تا نمونه ما در عالم طبیعت و روی زمین باشد، اکنون این نمونه به این صورت از آب درآمد...افتضاح است،اسباب رسوایی است، نقض غرض است.
[خدا]گفت: چه کار کنیم که این نقش از بین نرود و این انسانهای نمونه با همین انحرافها جهنمی نشوند؟ میآیم عزیزترینِ موجودات پیش خودم یعنی فرزندم عیسی را و بعدش کمی بالاتر رفت و گفت نه اصلاً خودم در کالبد عیسی[میروم]، در روی زمین روشی پیش میگیرم که یا خود من یا فرزند من(برحسب اختلاف تعبیرها)در کالبدیک انسان، به دست انسانها به دار آویخته شود.
آنگاه این به دار آویخته شدن فرزندم، کفاره گناهان همه انسانها میشود.اما یک شرط دارد: انسانهایی که نسبت به این فرزند من محبت داشته باشند، اورا دوست داشته باشند.
...حالا ببینید این مطلب چقدر به داستانی شباهت دارد که اکثر آقایان اهل منبر در ایام عاشورا مطرح میکنند.خوشبختانه این مسائل در محیطهای ما کهنه شده است.
...[آنها میگویند] امام علیه السلام طبق قضا و قدر الهی در کربلا شهید شد، برای اینکه «شفیع المذنبین» یعنی شفیع گناهکاران باشد، شفاعتی که به محض اینکه انسان در مصیبت امام حسین سینهای، زنجیری و قمهای بزند، همه گناهانش پاک شده است. این، عین همان تعلیمی است که قرنها بر افکار جامعهٔ ما حکومت میکرد.
📚 در مکتب قرآن: درسگفتارهای تفسیری، ج۲، صص ۱۱۹ـ۱۲۰
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋@andishebeheshti
50.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️اسلام؛ دین عقیده و جهاد
اسلام دین اعتقاد است. هر کسی در زندگی یک نوع دلخوشی دارد و برای هدفی زنده است. دسته ای از مردم در زندگی برای شکم زنده اند و می خواهند زنده باشند تا خوب بخورند و خوب بخوابند. یک دسته از مردم هستند برای هوس های جنسی زنده اند. می خواهند زنده باشند و در حال تلاش و کوشش باشند تا هر چه بیشتر هوس بازی کنند. یک دسته از مردم برای علم و دانش زنده اند. می خواهند سالم باشند، تندرست باشند، بکوشند همواره مطالب بیشتری درباره ی این جهان بفهمند. یک دسته از مردم، برای نیکوکاری و محبت زنده اند. زنده ی محبتند؛ می خواهند بخورند و بنوشند و گرد هم باشند تا محبت بکنند و محبت ببینند. یک دسته از مردم زنده ی فضیلت و کمالند. ما به این دسته از مردم را که زنده فضیلت و کمال هستند می گوییم مسلمان، یعنی کسی که هدفش در زندگی کمال است، فضیلت است، می خواهد زنده باشد و با فضیلت زندگی کند. این می شود مسلمان .
اسلام دین عقیده است. چه خوش شعاری از نهضت حسینی به یادگار مانده. قِفْ دونَ رَأْیِکَ فِى الْحَیاةِ مُجاهِداً انَّ الْحَیاةَ عَقیدَةٌ وَ جِهادٌ. اگر به راستی زنده ای، اگر مرده نیستی، اگر به راستی جانی در کالبد داری، اگر به راستی از صف حيوانات فرا تر آمده ای و به صف انسان ها در آمده ای، بیدار باش! عقیده داشته باش! هدفی انسانی و عالی داشته باش و بعد تا پای جان در راه عقیده ات بایست، زیرا حیات و زندگی در دو کلمه خلاصه می شود. عقیده و جهاد در راه عقیده. این مبنای اسلام است.
📚 برشی از کتاب مبارزه پیروز
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻