🌀 دو مفهوم از حزب و تشکیلات سیاسی
🔹 از نظر فرهنگ اجتماعی ما، حزب و تشکیلات سیاسی معمولا با یکی از این دو مفهوم و معنا تداعی دارد. در میان عده زیادی، حزب تداعی دارد با گروهی قدرتطلب که دور هم جمع شدهاند تا به قدرت برسند و به حکومت دست بیابند و وقتی به قدرت رسیدند، نزدیکان، بستگان، دوستان و همپالکیهای خودشان را در آن تشکیلات به مقام و قدرت و منصب برسانند
🔹 برای گروه دیگر تداعی دارد با انسانهایی که فهمیدهاند برای مبارزه با فسادها و تحقق بخشیدن به آرمانهای عالی بشری و الهی، نیروها باید به یکدیگر بپیوندند و متشکل شوند و به منظور تشكل بیشتر نیروها در راه تحقق سریعتر آرمانها، حزب و تشکیلات بهوجود بیاورند.
📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۱۶۲ و ۱۶۳
#تشکیلات
#روز_تشکلها
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی با همکاری خانه ملی قانون اساسی به مناسبت سالروز افتتاح مجلس بررسی نهایی قانون اساسی برگزار میکند:
🟥 نقش شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی
🎤سخنرانان:
دکتر سید احمد حبیبنژاد
🔻دانشیار دانشگاه تهران
دکتر حامد نیکونهاد
🔻پژوهشگر حقوق عمومی و مدرس دانشگاه
🔻استاد کارگروه حقوق موسسه اندیشه بهشتی
دکتر حسین جوان آراسته
🔻دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
⏰زمان: شنبه ۲۸ مرداد، ساعت: ۱۰
📍مکان: تهران، میدان آرژانتین، خیابان الوند، نبش کوچه برمک، ساختمان ریاست جمهوری، طبقه اول، سالن جلسات معاونت قانون اساسی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🌀 ویژگی تشکیلات الهی
🔹 [تشكل] باید پاسدار ارزشها باشد نه پاسدار خود؛ نگهبان ارزشها باشد نه نگهبان خود. هر وقت این تشکل بهجای آن که نگهبان ارزشها و تلاشگر در راه ارزشها باشد، بهجای آنکه خداپرست و حقپرست و حقخواه و کمالدوست و کمالخواه باشد، خودخواه شد آن یک طاغوت میشود و چه بهتر که چنین طاغوتی بر سر راه امت نباشد.
🔹 بر همه ماست که دائما مراقبت کنیم این تشکل ما خودخواه نشود، همیشه خداخواه بماند و این با خودسازی و مراقبت مداوم یک یک ما، بر مجموعه ما و بر وجود سیال تشکیلاتی ماست.
🔹 تشكل باید سازنده ما، آسانکننده خودسازی برای ما و کمکی به سير الى الله برای شرکت کنندگان در این تشکل باشد. هر وقت یکی از ما یا جمع ما به تشکلمان مشغول و سرگرم شدیم، چنین تشکلی لهو میشود و باید از آن پرهیز کنیم؛ زیرا ما را از یاد خدا دور میکند.
🔹 اگر همهاش به فکر تشکیلاتمان باشیم، اگر تشکیلات برایمان آنقدر محبوب شد که جانشین خدا و حق خدا گردید، این حالت الهوا پیدا میکند که نهى عن ذكر الله است و آدم را از یاد خدا غافل می کند.
🔹 چه وقت ما میفهمیم که تشکیلات برای ما لهو و سرگرمی و لعب و بازی روزانه نشده؟ وقتی که ببینیم در این تشکیلات داریم ساخته میشویم یا این کار تشکیلاتی ما حالت عبادت دارد. این که ما این همه تأکید داریم که کار در دفاتر و در تشکیلات حزب باید آهنگ عبادت داشته باشد، در حزب جمهوری اسلامی در متن هدفگیری ماست.
🔹 کافی است که ما از خودسازیمان باز بمانیم. کافی است که ما از خداخواهیمان باز بمانیم. همین خودش خسارت بزرگی است...شرط دوم این که ما ممکن است تشکیلات پرست نباشیم، اما سرگرم تشکیلات باشیم (لهو)؛ یا سرگرم هم نشویم، ولی از خودسازی باز بمانیم.
🔹 شرط سوم این که این تشکیلات به درد مردم بخورد، نه این که باری باشد بر دوش این جامعه. این تشكيلات، الان قدری هزینه میبرد، قدری نیروی انسانی میبرد. روی این تشکیلات سرمایهگذاری میشود. اگر این تشکیلات به درد این مردم نخورد، لغو میشود. و ما هم اگر اهل ایمانیم باید از لغو گریزان باشیم.
📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۲۱۱ و ۲۱۲
#تشکیلات
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🌀 کارکرد تشکیلات
🔹 کار یک تشکیلات، ساختن ناقصهاست نه حذف ناقصها. این تشکیلات، تشکیلاتی است که باید آنقدر قوی و سازنده باشد که این ناقصها را بسازد و این ساختن، زمان میبرد و در این زمانی که لازم دارد، باید با نقصشان بسازیم و الآ اگر زود ناراحت بشویم که آقا این چه حزبی است که چنین کرد و فلانی چنان کرد و بد گفت و بد کاری کرد و غیبت کرد و تهمت زد و البته باید رسیدگی کرد و فورا هم به آن رسید، آن هم چجور رسیدگیای؟ رسیدگی سازندهای که این عیب را در خودشان برطرف کنند.
🔹 به هر حال این که بعضیها فلسفه تشکیلاتیشان فلسفه آهن و قیچی است یا فلسفه خطکش و قیچی. این نمیشود باقی بماند و هرگز شما در پی چنین چیزی نباشید. این صحیح است که زود برسیم و نیروها را متمرکز کنیم و نگذاریم که یک نقص فراگیر بشود. نگذاریم بماند، نگذاریم یک نقطه چرکین دوام بیاورد. زود علاج کنیم. این درست است که اگر دیدیم یک نقطهای آنقدر چرکین است که علاجناپذیر است، جراحی هم میکنیم، این هم درست است.
🔹 ولی آخر جراحی، آخرین علاج است نه اولین علاج! عدهای از برادرها و خواهرهای ما جراحی را اولین علاج میدانند و آسانترین راه برایشان قطع کردن و جراحی است؛ ولی این که قرار باشد یک انسانی هر جای بدنش که بیمار شد جراحی کند، بنده گمان میکنم بعد از یک سال یا زودتر از بین میرود.
🔹 یک کورک میزند به انگشتش، يالله انگشت را قیچی کن، راحت کن، برو یک انگشتش را قطع کن. این که هرجا زخمی داشتیم آن را جراحی کنیم، نمیشود. ما باید یک حرکت سازنده و خودساز داشته باشیم. بنابراین، تشکیلات نه آهنین است و نه مبتنی بر شیوه جراحیها. جراحی آخرین علاج و آخرین شیوهاش در این راه صبر و شکیبایی است و تربیت و ساختن و ساخته شدن.
📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۲۱۷
#تشکیلات
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🌀 تشکل و تحزب منشا جدایی و تفرق نیست
🔹 جوامع گوناگون را بررسی کنید؛ به خوبی میبینید که در هر جامعه نوعی گروهبندی وجود دارد، خواه بهعنوان حزب، خواه به عناوین دیگر، خواه بدون عنوان و خواه بهصورت هواداران و مریدان این یا آن چهره سیاسی و اجتماعی.
🔹 حقیقت این است که آنچه به «وحدت» آسیب میرساند، اصل تحزب و تشکل نیست، زیرا در نظامهای اجتماعی «تک حزبی» حزب و تشکیلات سیاسی منظم هست، ولی حزب واحد نمیتواند عامل ضد «وحدت» و مایه جدایی و تفرقه باشد.
🔹 بنابراین عامل یا عوامل جدایی و تفرقه را باید در جای دیگر جست وجو کرد، نه در اصل «تشکل و تحزب» و در جامعههایی که حزب و تشکل سیاسی اصلا وجود ندارد ولی قطبها و محورهای اجتماعی متعدد وجود دارد، وحدت سیاسی نیست و وجود همان قطبها و محورها و مرید و مرادها و تعدد رهبران جدا از یکدیگر مایه جدایی و تفرقه است.
🔹 حتی در جوامعی که از نعمت وجود رهبری واحد و عمومی برخوردار میشوند، معمولا پیرامون همان رهبری واحد، گروهبندیها بهوجود میآید، در جهت به دست گرفتن قدرت یا در جهت گرایشهای مختلف فکری و اجتماعی. بنابراین منشأ وحدت یا منشأ جدایی و تفرق در اصل تشکل و تحزب نیست، در جایی دگر است.
🔹 به همین جهت، قرآن ایمان آورندگان راستین را حزب خدا مینامد و در ستایش از آنان میگوید: «هیچ گروهی را نمییابی که به خدا و روز پایان ایمان آورده و با کسانی که با خدا و پیامبرش در ستیزند دوستی متقابل داشته باشند، هر چند پدر، پسر، برادر یا تبار آنان باشند. خدای در دل اینان ایمان نگاشته و با روحی خدایی یاریشان داده و به بهشتهایشان در آورده که بر کف آنها جویبارها روان اند، جاودانه در این بهشتها خدا از آنان خرسند و آنان از خدا خرسند، اینان حزب خدایند، آری، حزب خداست که برنده است».
📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۲۶۵ و ۲۶۶
#تشکیلات
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🌀 با سازماندهی میتوان بهتر رهبری کرد
🔹 اگر ما بخواهیم سازنده تاریخ باشیم مگر تکتک و تنها میشود ؟ بس است، ما از تاریخ چند بار باید درس بگیریم؟ «لا يلدغ المومن من جحر واحد مرتين» انسان مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود.
🔹 چند بار میخواهیم سرنوشتمان را دچار گزند و آسیب کنیم؟ مـا بـاید نیروهایمان را متشکل کنیم، ما باید سازماندهی داشته باشیم، با سازماندهی است که میشود بهتر رهبری کرد .
🔹 ما در کل جامعه یک مقام رهبری داریم که همان ولایت فقیه است که در قانون اساسی نیز آمده است ولی وقتی رهبری ولایت فقیه تصمیم میگیرد آیا با بیسازمانی میشود آن تصمیمها را اجرا کرد؟ یا با سازماندهی و تشکل؟ خوب، جواب روشن است که وقتی میخواهیم همان نقطه نظرهای رهبری و خطوط کلی که رهبری ترسیم میکند یا تصمیمات جزئی حساس فوری را که در یک مواقع حساس میگیرد یا اعلام میکنند، اجـرا کـنیم باید با حوادث مقابله کرد و برای این کار به متشکل بودن سخت نیازمندیم.
📖 جاودانه تاریخ، ج۶، ص ۱۲
#تشکیلات
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🌀 چرا کودتای 28 مرداد پیروز شد؟
🔹در سالهای ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۲، مردم ما به دو نوع رهبری دینی و سیاسی ایمان و اعتقاد داشتند...در آن موقع ملت ما، هم با اعتقاد و اعتماد به رهبری روحانیت مبارز، که در آن زمان چهره برجسته پیشگامش مرحوم آیتالله کاشانی بود، وارد معرکه شدند و هم با اعتقاد و اعتمادی که به یک چهره سیاسی پرسابقه، یعنی مرحوم دکتر مصدق، داشتند.
🔹 پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، در گروههای مختلف، به جمعبندی و تجزیه و تحلیل حوادث پرداختیم و این جمعبندیها در چند مورد به این نتیجه رسید که حتی مرحوم دکتر مصدق از همکاری یک مجموعه متشکل سازمان یافته خط دار محروم بود. یعنی نه تنها مرحوم آیتالله کاشانی و روحانیت و مردمی که با اعتماد و اعتقاد به روحانیت وارد معرکه شده بودند، دارای تشکل کافی مؤثر نبودند، بلکه مرحوم دکتر مصدق هم فاقد چنین یاران و همکاران متشکلی بود.
🔹به همین جهت، پیروزیهای بهدست آمده از مبارزات دلیرانه و فداکارانه مردم، از طرف گروههای متشکل دیگری که خط داشتند، مورد تهدید قرار و آن شد که خواندهاید و شنیدهاید.
🔹ما از همان موقع این تجربه را اندوختیم که یک نهضت و انقلاب با حضور همگانی ناس، عامه، عوام، خلق و توده، به سمت درهم شکستن نیروی دشمن جلو میرود و احیانا وقتی از رهبری واحد، آگاه، شجاع و قاطع برخوردار باشد، به پیروزیهای ارزندهای هم دست مییابد و میرسد.
🔹اما نگهداشت این پیروزی در خط اصيل مبارزه، بهخصوص پس از پیروز شدن و مسئولیتها را برعهده گرفتن، شرطش این است که نیرویی سازمان یافته و متشکل، دارای مواضع مشخص و روشن و خطی آیندهنگر و برنامههایی متناسب با نیازها، مسئولیت را به عهده بگیرد و این نیروی متشکل نیرویی باشد متکی به همان مردمی که مبارزه کردند.
🔹بنابراین، داشتن تشکیلات سیاسی اجتماعی دارای فرهنگ اصیل انقلاب و مورد اعتماد مردم و برخوردار از پایگاه تودهای و مردمی و ناسی و عمومی و عوامی، شرط موفقیت در تداوم یک مبارزه و انقلاب است.
📖 سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۱، ص ۵۳۴
#تشکیلات
#کودتای_بیست_و_هشت_مرداد
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از سوابق پیگیری اجرای قانون اساسی [بایگانی]
نقش شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی.mp3
44.78M
🎙 گزارش صوتی نشست «نقش شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی»
ارائه دهندگان:
👤دکتر سید احمد حبیبنژاد
👤 دکتر حسین جوانآراسته
👤 دکتر حامد نیکونهاد
🏷 این نشست در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ در #خانه_ملی_قانون_اساسی با همکاری موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار شد.
🪧 معاونت قانون اساسی
🔖 #رادیو_قانون_اساسی
@HouseConstitution
📘 کتاب ضرورت و روح تشکیلات
🔹 در بخش نخست این گفتار که خطاب به اعضای حزب جمهوری اسلامی ایراد شده، شهید آیتالله دکتر بهشتی، دبیر کل حزب، درباره ضرورت کار تشکیلاتی سخن میگوید.
🔹 شهید بهشتی در بخش دوم این گفتار، به تشریح ویژگیهای حاکم بر هر تشکلی که ادعای دینمداری و پایبندی به ارزشهای اسلامی را دارد، میپردازد.
🔹 از این دیدگاه، تشکل سالم، تشکلی است که بر اساس یک نظام ارزشی روشن شکل گرفته و عمل کند. بالاترین ارزش مطرح در چنین تشکلی الویت حق مداری بر همه چیز دیگر است.
#معرفی_کتاب
#تشکیلات
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار میکند:
🟥 انسانشناسی از نگاه شهید بهشتی با محوریت کتاب انسان از منظر قرآن
🎤سخنرانان:
حجتالاسلام و المسلمین دکتر عسگر دیرباز
🔻عضو مجلس خبرگان رهبری
🔻سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، رییس سابق دانشگاه قم
⏰زمان: سهشنبه ۳۱ مرداد، ساعت: ۱۸:۰۰
📍مکان: قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابالفضل (ع)، خیابان دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱، موسسه حکمت و فلسفه ایران
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
انسانشناسی از نگاه شهید بهشتی با محوریت کتاب انسان از منظر قرآن.mp3
15.69M
♦️انسانشناسی از نگاه شهید بهشتی با محوریت کتاب انسان از منظر قرآن
🎤 سخنران:
حجتالاسلام و المسلمین دکتر عسگر دیرباز
سیویکم مرداد
✅ آفرینش انسان
✅ هویت و فطرت انسان
✅ ویژگیهای انسان
✅ اصالت فرد و جامعه
✅ مروری تطبیقی بر انسانشناسی شهید بهشتی، شهید مطهری، علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔶 موسسه اندیشه بهشتی، با فرارسیدن شهریور ماه و به مناسبت سالروز ربایش امام موسی صدر، قصد دارد در قالب پروندهای تحت عنوان "عقل منفصل" به تطبیق اندیشههای شهید بهشتی و امام موسی صدر بپردازد.
در طول این ماه، گفتارها و نوشتارهایی در رابطه با این موضوع، برای مخاطبان محترم به اشتراک گذاشته میشود.
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻