🌀 کارکرد تشکیلات
🔹 کار یک تشکیلات، ساختن ناقصهاست نه حذف ناقصها. این تشکیلات، تشکیلاتی است که باید آنقدر قوی و سازنده باشد که این ناقصها را بسازد و این ساختن، زمان میبرد و در این زمانی که لازم دارد، باید با نقصشان بسازیم و الآ اگر زود ناراحت بشویم که آقا این چه حزبی است که چنین کرد و فلانی چنان کرد و بد گفت و بد کاری کرد و غیبت کرد و تهمت زد و البته باید رسیدگی کرد و فورا هم به آن رسید، آن هم چجور رسیدگیای؟ رسیدگی سازندهای که این عیب را در خودشان برطرف کنند.
🔹 به هر حال این که بعضیها فلسفه تشکیلاتیشان فلسفه آهن و قیچی است یا فلسفه خطکش و قیچی. این نمیشود باقی بماند و هرگز شما در پی چنین چیزی نباشید. این صحیح است که زود برسیم و نیروها را متمرکز کنیم و نگذاریم که یک نقص فراگیر بشود. نگذاریم بماند، نگذاریم یک نقطه چرکین دوام بیاورد. زود علاج کنیم. این درست است که اگر دیدیم یک نقطهای آنقدر چرکین است که علاجناپذیر است، جراحی هم میکنیم، این هم درست است.
🔹 ولی آخر جراحی، آخرین علاج است نه اولین علاج! عدهای از برادرها و خواهرهای ما جراحی را اولین علاج میدانند و آسانترین راه برایشان قطع کردن و جراحی است؛ ولی این که قرار باشد یک انسانی هر جای بدنش که بیمار شد جراحی کند، بنده گمان میکنم بعد از یک سال یا زودتر از بین میرود.
🔹 یک کورک میزند به انگشتش، يالله انگشت را قیچی کن، راحت کن، برو یک انگشتش را قطع کن. این که هرجا زخمی داشتیم آن را جراحی کنیم، نمیشود. ما باید یک حرکت سازنده و خودساز داشته باشیم. بنابراین، تشکیلات نه آهنین است و نه مبتنی بر شیوه جراحیها. جراحی آخرین علاج و آخرین شیوهاش در این راه صبر و شکیبایی است و تربیت و ساختن و ساخته شدن.
📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۲۱۷
#تشکیلات
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🌀 تشکل و تحزب منشا جدایی و تفرق نیست
🔹 جوامع گوناگون را بررسی کنید؛ به خوبی میبینید که در هر جامعه نوعی گروهبندی وجود دارد، خواه بهعنوان حزب، خواه به عناوین دیگر، خواه بدون عنوان و خواه بهصورت هواداران و مریدان این یا آن چهره سیاسی و اجتماعی.
🔹 حقیقت این است که آنچه به «وحدت» آسیب میرساند، اصل تحزب و تشکل نیست، زیرا در نظامهای اجتماعی «تک حزبی» حزب و تشکیلات سیاسی منظم هست، ولی حزب واحد نمیتواند عامل ضد «وحدت» و مایه جدایی و تفرقه باشد.
🔹 بنابراین عامل یا عوامل جدایی و تفرقه را باید در جای دیگر جست وجو کرد، نه در اصل «تشکل و تحزب» و در جامعههایی که حزب و تشکل سیاسی اصلا وجود ندارد ولی قطبها و محورهای اجتماعی متعدد وجود دارد، وحدت سیاسی نیست و وجود همان قطبها و محورها و مرید و مرادها و تعدد رهبران جدا از یکدیگر مایه جدایی و تفرقه است.
🔹 حتی در جوامعی که از نعمت وجود رهبری واحد و عمومی برخوردار میشوند، معمولا پیرامون همان رهبری واحد، گروهبندیها بهوجود میآید، در جهت به دست گرفتن قدرت یا در جهت گرایشهای مختلف فکری و اجتماعی. بنابراین منشأ وحدت یا منشأ جدایی و تفرق در اصل تشکل و تحزب نیست، در جایی دگر است.
🔹 به همین جهت، قرآن ایمان آورندگان راستین را حزب خدا مینامد و در ستایش از آنان میگوید: «هیچ گروهی را نمییابی که به خدا و روز پایان ایمان آورده و با کسانی که با خدا و پیامبرش در ستیزند دوستی متقابل داشته باشند، هر چند پدر، پسر، برادر یا تبار آنان باشند. خدای در دل اینان ایمان نگاشته و با روحی خدایی یاریشان داده و به بهشتهایشان در آورده که بر کف آنها جویبارها روان اند، جاودانه در این بهشتها خدا از آنان خرسند و آنان از خدا خرسند، اینان حزب خدایند، آری، حزب خداست که برنده است».
📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۲۶۵ و ۲۶۶
#تشکیلات
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🌀 با سازماندهی میتوان بهتر رهبری کرد
🔹 اگر ما بخواهیم سازنده تاریخ باشیم مگر تکتک و تنها میشود ؟ بس است، ما از تاریخ چند بار باید درس بگیریم؟ «لا يلدغ المومن من جحر واحد مرتين» انسان مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمیشود.
🔹 چند بار میخواهیم سرنوشتمان را دچار گزند و آسیب کنیم؟ مـا بـاید نیروهایمان را متشکل کنیم، ما باید سازماندهی داشته باشیم، با سازماندهی است که میشود بهتر رهبری کرد .
🔹 ما در کل جامعه یک مقام رهبری داریم که همان ولایت فقیه است که در قانون اساسی نیز آمده است ولی وقتی رهبری ولایت فقیه تصمیم میگیرد آیا با بیسازمانی میشود آن تصمیمها را اجرا کرد؟ یا با سازماندهی و تشکل؟ خوب، جواب روشن است که وقتی میخواهیم همان نقطه نظرهای رهبری و خطوط کلی که رهبری ترسیم میکند یا تصمیمات جزئی حساس فوری را که در یک مواقع حساس میگیرد یا اعلام میکنند، اجـرا کـنیم باید با حوادث مقابله کرد و برای این کار به متشکل بودن سخت نیازمندیم.
📖 جاودانه تاریخ، ج۶، ص ۱۲
#تشکیلات
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🌀 چرا کودتای 28 مرداد پیروز شد؟
🔹در سالهای ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۲، مردم ما به دو نوع رهبری دینی و سیاسی ایمان و اعتقاد داشتند...در آن موقع ملت ما، هم با اعتقاد و اعتماد به رهبری روحانیت مبارز، که در آن زمان چهره برجسته پیشگامش مرحوم آیتالله کاشانی بود، وارد معرکه شدند و هم با اعتقاد و اعتمادی که به یک چهره سیاسی پرسابقه، یعنی مرحوم دکتر مصدق، داشتند.
🔹 پس از کودتای ننگین ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، در گروههای مختلف، به جمعبندی و تجزیه و تحلیل حوادث پرداختیم و این جمعبندیها در چند مورد به این نتیجه رسید که حتی مرحوم دکتر مصدق از همکاری یک مجموعه متشکل سازمان یافته خط دار محروم بود. یعنی نه تنها مرحوم آیتالله کاشانی و روحانیت و مردمی که با اعتماد و اعتقاد به روحانیت وارد معرکه شده بودند، دارای تشکل کافی مؤثر نبودند، بلکه مرحوم دکتر مصدق هم فاقد چنین یاران و همکاران متشکلی بود.
🔹به همین جهت، پیروزیهای بهدست آمده از مبارزات دلیرانه و فداکارانه مردم، از طرف گروههای متشکل دیگری که خط داشتند، مورد تهدید قرار و آن شد که خواندهاید و شنیدهاید.
🔹ما از همان موقع این تجربه را اندوختیم که یک نهضت و انقلاب با حضور همگانی ناس، عامه، عوام، خلق و توده، به سمت درهم شکستن نیروی دشمن جلو میرود و احیانا وقتی از رهبری واحد، آگاه، شجاع و قاطع برخوردار باشد، به پیروزیهای ارزندهای هم دست مییابد و میرسد.
🔹اما نگهداشت این پیروزی در خط اصيل مبارزه، بهخصوص پس از پیروز شدن و مسئولیتها را برعهده گرفتن، شرطش این است که نیرویی سازمان یافته و متشکل، دارای مواضع مشخص و روشن و خطی آیندهنگر و برنامههایی متناسب با نیازها، مسئولیت را به عهده بگیرد و این نیروی متشکل نیرویی باشد متکی به همان مردمی که مبارزه کردند.
🔹بنابراین، داشتن تشکیلات سیاسی اجتماعی دارای فرهنگ اصیل انقلاب و مورد اعتماد مردم و برخوردار از پایگاه تودهای و مردمی و ناسی و عمومی و عوامی، شرط موفقیت در تداوم یک مبارزه و انقلاب است.
📖 سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۱، ص ۵۳۴
#تشکیلات
#کودتای_بیست_و_هشت_مرداد
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از سوابق پیگیری اجرای قانون اساسی [بایگانی]
نقش شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی.mp3
44.78M
🎙 گزارش صوتی نشست «نقش شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی»
ارائه دهندگان:
👤دکتر سید احمد حبیبنژاد
👤 دکتر حسین جوانآراسته
👤 دکتر حامد نیکونهاد
🏷 این نشست در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ در #خانه_ملی_قانون_اساسی با همکاری موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار شد.
🪧 معاونت قانون اساسی
🔖 #رادیو_قانون_اساسی
@HouseConstitution
📘 کتاب ضرورت و روح تشکیلات
🔹 در بخش نخست این گفتار که خطاب به اعضای حزب جمهوری اسلامی ایراد شده، شهید آیتالله دکتر بهشتی، دبیر کل حزب، درباره ضرورت کار تشکیلاتی سخن میگوید.
🔹 شهید بهشتی در بخش دوم این گفتار، به تشریح ویژگیهای حاکم بر هر تشکلی که ادعای دینمداری و پایبندی به ارزشهای اسلامی را دارد، میپردازد.
🔹 از این دیدگاه، تشکل سالم، تشکلی است که بر اساس یک نظام ارزشی روشن شکل گرفته و عمل کند. بالاترین ارزش مطرح در چنین تشکلی الویت حق مداری بر همه چیز دیگر است.
#معرفی_کتاب
#تشکیلات
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
♦️موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار میکند:
🟥 انسانشناسی از نگاه شهید بهشتی با محوریت کتاب انسان از منظر قرآن
🎤سخنرانان:
حجتالاسلام و المسلمین دکتر عسگر دیرباز
🔻عضو مجلس خبرگان رهبری
🔻سرپرست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، رییس سابق دانشگاه قم
⏰زمان: سهشنبه ۳۱ مرداد، ساعت: ۱۸:۰۰
📍مکان: قم، بلوار شهید صدوقی، خیابان حضرت ابالفضل (ع)، خیابان دانش، کوچه دانش ۳، پلاک ۷۱، موسسه حکمت و فلسفه ایران
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
انسانشناسی از نگاه شهید بهشتی با محوریت کتاب انسان از منظر قرآن.mp3
15.69M
♦️انسانشناسی از نگاه شهید بهشتی با محوریت کتاب انسان از منظر قرآن
🎤 سخنران:
حجتالاسلام و المسلمین دکتر عسگر دیرباز
سیویکم مرداد
✅ آفرینش انسان
✅ هویت و فطرت انسان
✅ ویژگیهای انسان
✅ اصالت فرد و جامعه
✅ مروری تطبیقی بر انسانشناسی شهید بهشتی، شهید مطهری، علامه طباطبایی و آیتالله جوادی آملی
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔶 موسسه اندیشه بهشتی، با فرارسیدن شهریور ماه و به مناسبت سالروز ربایش امام موسی صدر، قصد دارد در قالب پروندهای تحت عنوان "عقل منفصل" به تطبیق اندیشههای شهید بهشتی و امام موسی صدر بپردازد.
در طول این ماه، گفتارها و نوشتارهایی در رابطه با این موضوع، برای مخاطبان محترم به اشتراک گذاشته میشود.
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از بهشتینگار
سرمقاله.pdf
400K
🔶 سرمقاله
تاریخ معاصر شیعه مزین به نامهایی است که هر یک رهبری بزرگ و تاریخساز برای مسلمانان و بلکه همه بشریت بودهاند. این نامها که فهرستی از عالمان تراز عالَم تشیع را تشکیل میدهند، زمینه جهشی تاریخی در اندیشه و حیات مسلمانان را فراهم آوردهاند. فضل این نسل از حجت بینیاز است و هر چشم بصیر و قلب آگاهی عمیقاً آن را تصدیق مینماید...
🗞️ اندیشه بهشتی، شهریور ۱۴۰۲
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
🆔 @beheshtinegarr
هدایت شده از بهشتینگار
زندگینامه شهید بهشتی و امام موسی صدر.pdf
1.07M
🔶 زندگینامه شهید بهشتی و امام موسی صدر
🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره چهاردهم، شهریور ۱۴۰۲
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
🆔 @beheshtinegarr
🔶 خطر تفرقه
✍ امام موسی صدر:
🔸خطری که کيان يك امت یا كيان يك كشور و یا مردم را تهدید میکند همان خطر داخلی است. خطر داخلی است که مهلك است.
🔸من بدین واقعیت اعتقاد دارم که امکان ندارد ملتی بر اثر خطر خارجی و دشمنان بسیار از میان برود. هرگز تاریخ هیچ ملت و امتی را نشان نداده که به علت ظلم و ستم خارجی یا در نتیجه غلبه دشمن خارجی تا هنگامی که آن مردم در کنار یکدیگر بوده و وحدت کلمه داشته و به مسئولیتهای خود آگاه بودهاند از بین رفته باشد. مهم خطر داخلی است؛ خطر تفرقه.
📙نای و نی، ص ۳۶۹
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
✍ شهید بهشتی:
🔸همه ما این حقیقت را میفهمیم که انقلاب و تداوم انقلاب در این برهه حساس و در همه مراحل حساس آینده، تنها و تنها با وحدت صفوف نیروهای مؤمن به انقلاب اسلامی میسر است.
🔸فکر میکنم از نیروهای انقلابی کسی نباشد که در این مورد ذرهای تردید داشته باشد. اصولا وقتی شما قرآن را مطالعه کنید، میبینید این کتاب راهنمای انقلاب ما، همواره مسئله اختلاف وحدت شکن را نکوهش کرده و از همه خواسته است که بکوشند تا متحد و یکپارچه شوند.
📙سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۲، ص۳۷۳
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔶 مسئولیت انسان در قبال جامعه
✍ امام موسی صدر:
🔸در عرصه اجتماعی و اگر بازگردیم به ایمان، به معاد (رستاخیز) ایمان به مسئولیت، ایمان به اینکه فَمَن يَعْمَلْ مِثْقالَ ذرة خيراً یره ومَن يعمل مثقال ذَرَّةٍ شَراً یره، ایمان به اینکه «مَا يَلْفِظُ مِن قَوْل إلا لديه رقيب عتید» و ایمان به اینکه هر کلمه و هر موضع و هر عمل و هر گامی که از تو صادر شود در قبال آن مسئول هستی این احساس انسان را وا می دارد که رویکردی مثبت برای ساختن جامعه صالح در پیش بگیرد و از این مسیر منحرف نشود زیرا او مسئولیتهایی بر عهده دارد.
🔸شاید کسی گمان کند جامعه در اثر موضعگیری یا شانه خالی کردن یا رویکرد منفی یکنفر، برهم نمیخورد ولی اینطور نیست هر موضع کوچک یا بزرگی، هم در مواضع دیگران تأثیر میگذارد و هم از آنها تأثیر میپذیرد.
🔸ایمان به معاد، انسان را بر آن میدارد که همه وجود و همه تواناییهای خود را به سوی سازندگی و به سوی ایجاد جامعه صالح بسیج کند.
📙گام به گام با امام، ج ۱۱، ص ۴۰۴
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
✍شهید بهشتی:
🔸انسان نسبت به محیط طبیعی مسئول است؛ نسبت به خودش هم مسئول است؛ نسبت به محیط اجتماعیاش هم مسئول است. «آقا من همهاش در فکر این هستم که خودم را بسازم، به خودم برسم، گناه نکنم، وظیفهام را انجام بدهم، خدا توفیق بدهد تا انشاءالله خودمان را بیشتر بسازیم.»
🔸پاسخ این است که برادر! خواهر! یک بعدی شدی، از یک بعد مهم غافل شدی. انسان یک واقعیت اجتماعی و یک جاندار اجتماعی است. انسان، هیچ وقت با خودش تنها زندگی نمیکند. انسان همیشه با دیگران زندگی میکند و در رابطه با دیگران، هم اثر میگذارد و هم اثر میپذیرد.
🔸بنابراین، لازمه خودسازی انسان، محیطسازی است. مبادا کسی خیال کند محیطسازی جدا از خودسازی است. محیط را که بسازی خودت را ساختهای و خودت را که بسازی محیط را ساختهای.
📙 حزب جمهوری اسلامی؛ مواضع تفصیلی، ص ۲۷۳ و ۲۷۴
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
May 11
🔶 علم، منبع قدرت است
✍ امام موسی صدر:
🔸شک نیست که علم در این اوضاع دشواری که امت و کشور ما در حال گذار از آن است بهترین سرمایه است زیرا عصری که در آن زندگی میکنیم عصر پیشی گرفتن ملتها از یکدیگر است و ملتی که از حیث علمی عقب میماند در این جهانی که به ضعیف رحمی نمیشود و قدرت جز از راه علم بهدست نمیآید حق زندگی نمییابد.
🔸وجود نوابغ، میان امت ما و تلاش برای تجلیل از آنان گویای آن است که به مدد علم آینده از آن ماست زیرا علم منبع قدرت در آینده است.
📙 گام به گام با امام، ج ۲، ص ۱۳۶
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
✍ شهید بهشتی:
🔸ما دهها سال بوده که حتی از نظر علمی و از نظر تحقیق، مصرفکننده بودهایم و تکرارکننده قسمتی از دستاوردهای تحقیقاتی دیگران.
🔸چرا خودمان سهمی در نوآوریهای تحقیقی و علمی نداشته باشیم؛ البته در طول این دهها سال هم افراد محقق و کنجکاو و سختکوشی بودهاند که نوآوریهای ارزندهای داشتهاند، اما اینها کم و بیش در حكم استثنا بوده و باید کارهای علمی و تحقیقاتی دانشگاههای ما اصالت پیدا کند و مغزهای متفکر و اندیشمند و تیزبین و سختکوش ما، سهم بیشتری در گسترش علم و معرفت بشری داشته باشد.
📙 سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۳، ص ۳۲۶
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از بهشتینگار
رابطه شهید بهشتی و امام موسی صدر (همکاری های مشترک).pdf
1.14M
🔶 رابطه شهید بهشتی و امام موسی صدر (همکاریهای مشترک)
✍ نویسنده: علیرضا باقری
🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره پانزدهم، شهریور ۱۴۰۲
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
🆔 @beheshtinegarr
📙کتاب "نظام اقتصادی در اسلام (مباحث نظری)"
🔸کتاب حاضر، مجموعه گفتارهای شهید بهشتی درباره مباحث نظری نظام اقتصادی اسلام است. آغازگر کتاب حاضر، گفتاری است در یک نشست علمی با عنوان «زیربنای نظام اقتصادی در اسلام» که در آخرین سال دوره مدیریت ایشان بر مرکز اسلامی هامبورگ ارائه شده است.
🔸پس از آن، گفتاری خواهد آمد با عنوان «قسط و عدل» که از سلسله جلسات تفسیر قرآن شهید بهشتی انتخاب شده و در ماه مبارک رمضان سال 1353 بیان شده است.
🔸گفتار سوم با عنوان «سه حالت سرمایه»، متن سخنرانی در سمینار اقتصادی بازاریان تهران است که در چهارم تیرماه سال 1358 در مسجد ارگ تهران برگزار شده است.
🔸«کار دسته جمعی»، عنوان چهارمین گفتار از این کتاب است و پنجمین بخش کتاب حاضر، «انفاق از دیدگاه قرآن»، شامل سه گفتار از چهار گفتار ارائه شده در «انجمن اسلامی مهندسان و پزشکان» است.
🔸آخرین بخش کتاب «انفاق و زکات در تقابل با فقر و فاصله طبقاتی»، متن دو جلسه دیگر از سلسله درس گفتارهای تفسیر قرآن است که در فاصله همان سالها ارائه شده است.
#معرفی_کتاب
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
📙کتاب "رهیافتهای اقتصادی اسلام (گفتارهای اقتصادی امام موسی صدر)"
🔸رهیافتهای اقتصادی اسلام سومین جلد از مجموعه کتابهای «درقلمرو اندیشه امام موسی صدر» است که شامل مقالات و گفتارهای امام موسی صدر درباره اقتصاد است.
🔸فصل نخست، مجموعه مقالات فارسی امام موسی صدر است که به قلم ایشان در مجله مکتب اسلام به چاپ رسیده است و فصل دوم، گفتارهای اقتصادی امام موسی صدر در لبنان است که بخش عمده این فصل، درسگفتارهای وی برای اعضای ارشد جنبش امل است.
🔸فصل سوم کتاب، نیز دو مقاله جامعهشناختی–اقتصادی است، که در یکی مسئله اختلاف طبقاتی و راهحل اسلام برای آن و در دیگری مبحث عدالت اقتصادی و اجتماعی بررسی شده است
🔸در چاپ ششم کتاب رهیافتهای اقتصادی اسلام، چهار گفتار جدید به طبع رسید. سه گفتار آن ادامه مباحث امام موسی صدر درباره کار و کارگر بوده و گفتار چهارم با عنوان «مسئله اختلاف طبقاتی، نقد نظریه مارکس» سخنرانی امام صدر در ادامه مباحثش در خصوص نظریه ارزش است.
#معرفی_کتاب
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔶 مبارزه با استعمار
✍ امام موسی صدر:
🔸در اقدامی استعماری که تاریخ نظیر آن را به یاد ندارد اسرائیل را در منطقه ما بهوجود آوردند. با تأسیس اسرائیل ملت فلسطین به خارج از مرزهای وطن خویش رانده و آواره شد و زخمی در دل منطقه پدید آمد که همواره خونچکان است و در منطقه و سراسر جهان چالش و بحران پدید میآورد
🔸اسرائیل از زمان تشکیل و در مدت ربع قرن چهار جنگ به راه انداخته و به باقیمانده خاک فلسطین و کشورهای عربی مجاور آن هجوم برده و رنجها و مصیبتهایی پدید آورده که روند رشد و پیشرفت کشورهای عربی را متوقف کرده و بخش عمدهای از درآمدهای ما برای امکانات نظامی هزینه شده و بهترین جوانان و برترین استعدادهای ما در این نبردها از بین رفته اند.
📙 گام به گام با امام، ج ۷، ص ۴۱۱
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
✍ شهید بهشتی:
🔸امروز ورود و نفوذ استعمار به یک جامعه با صدسال قبل فرق دارد. استعمار زمانی در دنیا با قدرت نظامی وارد میشد و به قدرت نظامیخود تکیه میکرد...ولی امروز اینطور نیست.
🔸در این دهههای اخیر استعمار از طریق اقتصاد وارد میشود و بندها و زنجیرهایی را که استعمار اقتصادی بر دست و پای ملتها مینهد به مراتب مؤثرتر و اسارت آورتر و اسیر کنندهتر و مزاحمتر از وقتی است که نایبالسلطنه ها و نایبالحکومههایشان با سربازان مسلحشان در سرزمینهای استعمار شده حضور پیدا میکردند.
🔸بهدنبال این استعمار اقتصادی، استعمار سیاسی هم [میآید] حکومتی که بهدنبال استعمار اقتصادی در این کشورها سر کار است، بر حسب ظاهر، حکومتی است از خود مردم، ولی واقعا از مردم نیست، عامل بیگانه است.
📙سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۱، ص۴۹۰
#روز_مبارزه_با_استعمار
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
هدایت شده از بهشتینگار
اصالت آمیخته فرد و جامعه از نگاه شهید بهشتی و امام صدر.pdf
1.58M
🔶 اصالت آمیخته فرد و جامعه از نگاه شهید بهشتی و امام صدر
✍ نویسنده: محمدمهدی رفیعی
🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره شانزدهم، شهریور ۱۴۰۲
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
🆔 @beheshtinegarr
52.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶امروز اظهار ارادت به حسین، صرفا با گریستن و زیارت رفتن نیست...
#اربعین
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔶 اگر ما در کربلا بودیم حسین را یاری میکردیم؟
✍ امام موسی صدر:
🔸اگر خواستید درباره کسانی که امام حسین(ع) را در کربلا کشتند داوری کنید باید به اوضاع و احوال عینی حاکم بر آن جماعت که آنان را به این وضع کشاند توجه کنید
🔸گناه آن امت در کشتن امام حسین(ع) تنها در این نبود که برخی از آنان به کربلا رفتند و تیر انداختند و شمشیر زدند و سنگ پرتاب کردند و یا در کشتن امام مشارکت کردند، نه.
🔸تنها این افراد گناهکار و مسئول، نبودند بلکه مادری که در کوفه یا در مسیر کوفه تا کربلا فهمید حسین (ع) قیام کرده است ولی فرزند خود را به خانه برد تا در فتنه نیفتد، آن مادر باید بداند که فتنه خواهد رسید و او نیز در کشتن حسین (ع) شریک است.
📙 گام به گام با امام، ج ۱۱، ص ۱۹۹
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔶 علل عقبماندگی مسلمانان (۱)
✍ امام موسی صدر:
🔸برخی نظرها مسلمانان را متهم میکنند که تنبل شدهاند. حقیقت این است که این ادعا هم درست است. اسلام به کار مدام و پیگیر فرامیخواند. پیامبر (ص) میگوید که اگر بنده مؤمنی احساس کرد که مرگش فرارسیده و در دستش نهالی است که میخواسته غرس کند باید آن را غرس کند، پیش از آنکه بمیرد
🔸یعنی انسان مؤمن و کشاورز مؤمن اگر در مزرعه است و نهالی در دست دارد و اجلش فرا رسید مانند انسان معمولی نیست که تسلیم مرگ میشود و پاهایش را به سمت قبله دراز میکند و مینالد و خانوادهاش را طلب میکند و از فرا رسیدن مرگ اندوهناک میشود.
🔸اسلام میگوید که عبادت، هفتاد بخش دارد و بهترین آن کار است و کار را هر کاری مانند کشاورزی و تجارت و بنایی، عبادتی میداند که نباید به نتایج و سود و دستاوردهای آن اندیشید، کار فی نفسه در اسلام مقدس است.
📙گام به گام با امام، ج۲، ص۴۴۷
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
✍ شهید بهشتی:
🔸بیکاری، صرف نظر از جنبه اقتصادی، از نظر اجتماعی یک بیماری است. بسیاری از بیماریهای اخلاقی، کارهای ناروا، تبهکاریها و جرمها، زاییده بیکاری است.
🔸خیلیها هستند که همه چیز هم دارند، خانه، زندگی، خوراک، پوشاک، همه چیز برایشان آماده است. عده ای کسانی هستند که به هرحال همه اینها بدون این که زحمت بکشند برایشان آماده است، اما زندگی برایشان خستهکننده است. «اشتغال» به زندگی شادابی و نشاط میدهد.
🔸اشتغال، سازنده است، انسان را میسازد. «کار»، سازنده است. «اشتغال» و «کار» برای انسانسازی مفید است. این است که اصولا اشتغال، صرف نظر از این که در بعد اقتصادی بسیار پر اهمیت است، در بعد اجتماعی و اخلاقی هم بسیار پر اهمیت است.
📙نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی)، ص ۲۹
ادامه دارد...
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
🔶 علل عقبماندگی مسلمانان (۲)
✍ امام موسی صدر:
🔸بعد دوم مشکل، زن است که نیمی از جامعه است. جامعهای که در آن زن و مرد با هم کار میکنند از جامعهای که در آن فقط مرد کار میکند دو برابر تولید میکند
🔸زن از اول اسلام بهرغم محدودیت عرصه زندگی، کار میکرده است. اینکه کجا و چگونه کار میکرده موضوع دیگری است. اما رفته رفته زن به عنصری تعطیل شده در زندگی مسلمانان و جامعه اسلامی تبدیل شد.
🔸طبعاً یکباره نیمی از عوامل سازندگی را از عرصه حذف کردیم و این هم سبب دیگری است باز سؤال تکرار میشود که چرا زن که عنصری کارا و سازنده در عرصه سازندگی جامعه بوده به حال خود رها شده به جهالت تن داد و دیگر نیاموخت و مشارکت نکرد و از ورود به عرصههای زندگی پرهیز کرد.
📙گام به گام با امام، ج ۲، ص ۴۴۸
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
✍ شهید بهشتی:
🔸زن از نظر قانون اسلام، یک زندگی صددرصد مستقل دارد. باید هم بتواند خودش را اداره کند. اصلا اگر شما طرز تربیت اسلام را بدانید و به آن توجه کنید، میفهمید زنی که بتواند مستقلا خودش را اداره کند، این زن نقدس تربیت اسلامی دارد؛ چه از نظر اقتصادی و چه از نظر اجتماعی
🔸بنابراین، اگر ما واقعا موقف اسلام، یعنی موقعیت زن و مرد مسلمان را واقعا آنطور که اسلام خواسته در نظر بگیریم، خوب میتوانیم بفهمیم که تربیت یک زن مسلمان و شخصیت یک زن مسلمان باید تربیت و شخصیتی باشد که یک زن مسلمان بتواند کار خودش را اداره کند.
📙 موقعیت زن در اسلام، ص ۱۲۴
ادامه دارد...
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
علل عقبماندگی مسلمانان (۳)
✍ امام موسی صدر:
🔸بعد سوم از مشکل این است که مسلمانان که با صدق و اخلاص عمل میکردند این دو اصل را رها کردند. وقتی از صدق سخن میگوییم فقط مرادمان صدق در کلام نیست بلکه صدق در وعده و صدق در بیان و صدق در کار را هم مراد میکنیم
🔸اینکه فلانی در سخنش صادق است یعنی دروغ نمیگوید و اینکه در وعدهاش صادق است یعنی به وعدهاش عمل میکند و اینکه در عملش صادق است یعنی اینکه کارش را درست انجام میدهد و کم نمیگذارد و خلف وعده نمیکند و در کارش سستی نمیورزد
🔸صدق مبنا و پایه اصلاح است و این سخن صریح قرآن کریم است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ» به این پیوند توجه کنید سخن استوار و درست بگویید تا کارهایتان را شایسته گرداند یعنی پاداشتان این است. اگر سخنتان درست بود، کارهایتان هم درست خواهد بود.
📙 گام به گام با امام، ج۲، ص۴۴۸
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
✍ شهید بهشتی:
🔸اولین موضع در رابطه با انقلاب اسلامی ایران که بهعنوان پایه اصلی، آن را عنوان میکنم، صداقت و صراحت است که اساسیترین موضع اجتماعی و روابط اجتماعی ما باید باشد.
🔸اسلام، دین حقپرستی است؛ صراط مستقیم، راه راست و راه دوستی است. مجامله و خوشآمدگویی، بیاعتنایی به حق، بهعنوان محور اصلی زندگی و روابط اجتماعیمان، انحراف از راه اسلام است.
🔸دوستان عزیز، بگذارید هر احساس که در دل داریم و هر اندیشه که در مغز داریم بدون رودر بایستی برای هم بگوییم و بعد موضع روشن و مناسبی را انتخاب کنیم. [بیان آزاد احساس و اندیشه برای این است که] معلوم باشد هر فرد و هر گروه در چه موضعی حرکت میکند و تکلیف مردم در برابر هم و تکلیف کل جامعه ما در برابر دیگران روشن باشد
🔸قبول هم بکنیم که وقتی خواستیم از موضع صدق و حق و عدل، که روح اسلام است، با هم برخورد کنیم، گاهی هم تلخی پیش میآید، ولی من این تلخی ناشی از برخورد صادقانه را بر آن شیرینی کاذب ناشی از برخورد منافقانه و مجاملهآمیز ترجیح میدهم. زندگی در آن حالت است که نورانی است و از فروغ الهی برخوردار است.
📙 سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۱، ص ۶۰۵ و ۶۰۶
#عقل_منفصل
#شهیدبهشتی_امامصدر
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻