13.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 جامعه قرآن جامعه ای است که همه انسان ها را به چشم انسان ببیند ...
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠خطاب به جوانان؛ آگاهانه انتخاب کنید و حرکت کنید!
جوانان باید با چشم باز دربارهی گفتهها و عملکردهای افراد و گروهها مطالعه کنند؛ با دقت هر چه تمامتر و واقعا همان طور که حق پرستی و عدالت دوستی و اسلام دوستی و خدا دوستی آنها ایجاب میکند، راه صحیحشان را بشناسند و انتخاب کنند و بروند. امید ما این است که یک چنین فرصتی به صورت گسترده در اختیار همهی افراد، به خصوص نسل جوان، همواره باشد و آنها هم این فرصت را مغتنم شمارند؛ مبادا از روی ناآگاهی و بیتوجهی به بیراهه بروند.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج3، ص255
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠انسانها متفاوت نیستند تا حقوق متفاوت داشته باشند!
در اسلام برای افراد مختلف جامعه اصولا موضع خاصی در نظر گرفته نشده، چون مردم از نظر بنیادی دارای تفاوت نیستند، همه از دنیای واحدی پیدا شدهاند و سرشت مشترک دارند. پس اختلاف حقوقی که در بین برخی ملتها به تناسب نژاد، طبقه، وابستگی های قبیلگی و غیره وجود داشت، از ریشه در اسلام منتفی است. این بینش اسلامی در شرایطی عنوان شد که در عظیم ترین کشورهای متمدن و معروف آن روز جهان، مسأله گروهبندیهای اجتماعی و تبعیض موضع و موقف اجتماعی و در نتیجه اختلاف حقوق شیوهای طبیعی و منطقی شمرده میشد اما در اسلام هیچ گروهی اصولا برای بردگی آفریده نشده و گروه های دیگر برای سروری.
📚شناخت اسلام، ص405
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
14.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 قانون اساسی ؛ خط قرمز نظام مردمی !
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠 حلیت تعقیم در فقه
تعقيم در مورد تعقیم پدر یا مادر به روشهای پزشکی جدید، به نحوی که زیانی را متوجه قوای جنسی نکند، منجر به بروز آثاری در چهره نشود، و همچنین عقدههای روحی یا هر گونه زیانی را در تن و روان ایجاد نکند، باید بگوییم که ما پس از بررسی، دلیلی بر حرمت آن نیافتیم؛ البته در صورتی که با توافق زن و شوهر باشد.
📚بهداشت و تنظیم خانواده، ص193
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠حکمت نماز در اسلام
میدانید این پنج نمازی که در روز میخوانید چیست؟ در روایتی نیکو و لطیف، ضمن تمثیلی، حکمت نماز ذکر شده است: اگر یک انسان در بیست و چهار ساعت، پنج بار سر تا پایش را بشوید، آیا باز هم کثیف میماند؟ هرگز! معنای پنج بار نماز نیز همین است. پنج نوبت روح و دل و جان خود را شست و شو ده تا دائماً پاکیزه بمانی.
📚سرود یکتاپرستی، ص17
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
💠 ارتباط با دیگر کشور ها بله ؛ وابستگی نه !
🎙 مجلس خبرگان قانون اساسی _ جلسه بررسی اصل ۹ / شهریور ۱۳۵۸
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @andishebeheshti ༻
💠 وجوب کفایی اهتمام به امور شهروندان جمهوری اسلامی
فرض کنید سیلی یا زلزله ای پیش بیاید و عدهای از مردم خانه خراب شوند و گاو و گوسفند و خانه و مغازه و کالا و همهی زندگیشان از بین برود. در این حالت تکلیف چیست؟ اگر بیت المال و خزانه موجودی داشته باشد آن را میپردازد، وگرنه بر هر مسلمانی واجب کفایی است که زندگی از دست رفتهی برادران و خواهران مسلمان و حتی شهروندان غیر مسلمان جمهوری اسلامی را در حد ضرورت تأمین کند.
📚 نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی)، ص120
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 به مناسبت ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رحمة الله علیه --- ۱۲/بهمن/۱۴۰۰
🎙 مجلس خبرگان قانون اساسی _ جلسه بررسی اصل ۵/شهریور ۱۳۵۸
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
13.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سود سرشار بردن ضدنظام اسلام است
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @andishebeheshti ༻
💠عاطفه مذهبی
الان در کشورهای دنیای سوم و به خصوص در کشورهای اسلامی، از چه عاملی بیش از هر عامل دیگر به عنوان وسیله تفرقه و جدایی و سرگرم کردن و مشغول کردن گروهها به نبرد با یکدیگر استفاده میشود؟ از عامل مذهب! انسان مسلکی و مذهبی، دارای احساسات و عاطفهای گرم نسبت به مذهب و مسلک خود است. این خصلت و گرمای عاطفه، که یک نیرو و انرژی است، وقتی در خدمت رهبری راستین قرار بگیرد، شکوفا، اثردار و سعادت آفرین میشود و آبادکننده دنیا و آخرت است، همین انرژی اگر به چنگ دشمن بیفتد عامل تخریب است؛ درست مثل نیروی اتم است که باید دید در دست کیست و در چه جهتی به کار می رود.
📚ولایت، رهبری و روحانیت، صفحه ۱۲۰
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠انسان اسلام؛ موجودی انتخابگر
انسان اسلام موجودی است که باید انتخابگر به دنیا بیاید، انتخابگر بزرگ شود، انتخابگر زندگی کند، انتخابگر به راه فساد برود، انتخابگر به راه صالح برود، و تا لحظه مرگ هرگز زمینه انتخاب از دستش گرفته نشود. نظام اجتماعی و اقتصادی اسلام را، نظام تربیتی اسلام را، نظام کیفر و مجازات و حقوق جزایی اسلام را، نظام مدنی و حقوق مدنی و اداری اسلام را، همه را باید پس از توجه به این اصل شناخت. هر جا انسان از انتخابگری بیفتد دیگر انسان نیست؛ دیگر ارج انسانیت او رعایت نشده است.
📚بایدها و نبایدها، صفحه 179
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠از کودکان انسان قالبی نسازید!
آزادی و انتخاب آزادانه است که زندگی و شخصیت ما را زندگی و شخصیت انسانی میکند. خوب، حالا بفرمایید که این اصل به مذاق شما خانمها و آقایان چگونه می آید؟ حتما آزادی را برای خودتان خیلی مطلوب مییابید. خیلی خوب؛ حالا آقایان و خانمها را ببریم سر کلاس: به این بچه ها که در دوران شکوفایی استعدادها و شکل گیری شخصیت خویشتن اند چقدر آزادی عنایت می فرمایید؟ اگر تا کنون به این بچه های عزیز و انسانهای آینده آینده ساز، آزادی لازم را عنایت نفرمودهاید، چقدر به آنها ظلم و خیانت شده است؟ و به چه چیز آنها خیانت شده؟ به شخصیت انسانی آنها. ای معلم با ایمان آگاه و آزاد! به عنوان یک دوست و همفکر و همراهت خواهش می کنم، شما را به خدا در این کلاسها یک مشت انسان نمای قالبی خاک بر سر نسازید. انسان بسازید، نه یک مشت انسان نمای قالبی ابزاری.
📚نقش آزادی در تربیت کودکان، ص۱۵۹ ـ ۱۵۸
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠نظام مورد انتظار ما چنین است...
نظر من این است که از جمهوری اسلامی ما، یک نظام اسلامی خالص، موفق، پیروز و نیرومند به وجود آید؛ یک جریان که در آن بسیاری از کسانی که امروز آنها را رد می کنید و نمی پسندید قرار بگیرند و ساخته شوند؛ و به صورت رهپویان و روندگان راهی در آیند که آنها را عاشقانه دوست داشته باشند. اصلا تا جامعه ما به چنین وضعی در نیاید، انقلاب ما در مسیر راستین خود قرار نگرفته است.
📚دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۲۸
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @andishebeheshti ༻
.
💠انقلاب ما اسلامی بود نه ایرانی!
انقلابی که در ایران به وقوع پیوست، انقلابی ایرانی نیست، بلکه انقلابی اسلامی است. تبلیغات جهانی تمامی سعی و کوشش خود را برای وارونه جلوه دادن این حقیقت به کار میبرد. در همه جا تبلیغ میکنند که انقلاب ایران، انقلابی ملی و مخصوص ایرانیان است و هیچ گونه رابطهای با مسلمانان دیگر ندارد ولیکن خدای را سپاس و شکر میکنیم که مسلمانان تمام نقاط جهان را بیدار و هوشیار کرده است. آنها خوب میدانند و نیک درک میکنند که این خائنین به اسلام و انسانیت، از گسترش این انقلاب پربرکت به گوشه و کنار جهان اسلام بیم و وحشت دارند و نمیخواهند که انقلاب گسترش پیدا کند.
📚سخنرانیها و مصاحبههای آیتالله بهشتی، ج۲، ص ۲۲۶
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @andishebeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 اسلام، انقلاب و عدالت اقتصادی
🎙 سخنرانی سال ۱۳۵۹
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠راه نقد را باز بگذارید تا فکرتان بیمه شود!
جامعه اسلامی جامعهای است که با برخورد سالم و سازنده اندیشهها میدان میدهد و این باعث باروری این پویشها و جستجوها میشود. البته، اگر یک جا دیدیم در پویشی رسوبات یگانه از اسلام آن قدر هست که ممکن است ذهنیت نسل جوان ما را برای مدتها ناخالص بکند، اشکالی ندارد که در آنجا صریح بگوییم؛ حیف که این صراحت را هم خیلیها نمیپسندند. یعنی «گاهی هواداران یک فکر»، یک پویش، یک پوینده، «آن قدر سخت میگیرند که حتی راه نقد سالم را هم بر او میبندند». در نتیجه وقتی این راه بسته شد از آن سو حرکتهای شدید و «تنشهای پر آسیب به وجود میآید». باید سعی کنیم در جامعهمان کیفیت سالم و سازنده برخورد آراء بهتر بشود.
📚دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۱۱۹
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠ادب تعامل؛ به عقیده یکدیگر احترام بگذاریم!
ما باید آرام حرفمان را بزنیم؛ به حرف همدیگر گوش بدهیم. نه اینکه هنوز حرف من تمام نشده بگوییم حرفت را فهمیدم، جوابت را گوش کن! یا اگر کسی حرف زد او را ملامت کنیم که چرا حرف می زنی؛ تو هم جزو آدم ها بودی که حرف می زنی؟! «هر کسی حق دارد حرف بزند». هر انسانی. آقایان! بنا را بر این بگذاریم که به سخن یکدیگر، به اندیشه یکدیگر، «به عقیده یکدیگر، احترام بگذاریم».
📚 دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن، ص ۶۱
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
بعد از سلام؛
با توجه به سوالات متعدد مخاطبان گرامی تذکر این نکته لازم مینمود که کتاب «دکتر شریعتی جستجوگری در مسیر شدن» اثر آیت الله بهشتی بوده و محتوای کتاب تماما بر گرفته از گفتارهای ایشان پیرامون دکتر شریعتی است.
بنابراین در کانال «اندیشه بهشتی»، سخنان دکتر شریعتی منتشر نشده است.
برای آشنایی بیشتر با کتاب و یا تهیه آن میتوانید از لینک زیر اقدام نمایید.
https://bookroom.ir/book/642/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 مسئله قدس ...
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠لازمه لاینفک مسلمان بودن تو این است که...
ای مسلمان، لازمه لاینفک مسلمان بودن تو این است که خود را در سرنوشت همه مسلمانان جهان سهیم و شریک بدانی و حتی یکی بدانی. تو به آن اندازه پیرو واقعی اسلام هستی که زندگی تو نمایشگرِ این به هم پیوستگی در سرنوشت مسلمانان دیگر جهان باشد.
📚سرود یکتاپرستی، ص 62
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠جریانی تربیتی برای ساخت انسانی آگاه و آزاد
برای اینکه نسل های مختلف یک جامعه انقلاب کرده در مسیر انقلاب و با معیارهای انقلاب، خودسازی آگاهانه داشته باشند و انسان های نویی بشوند و تولدی دوباره بیابند، لازم است انقلاب جریان نیرومند گسترده ای را به وجود آورد که بتواند افراد جامعه را در خودش فرو ببرد با خودش هماهنگ سازد، اما به شکلی که آنها حرکتشان حرکت آگاهانه و آزادانه باشد، نه حرکتی از روی جبر و تسلیم. این باید خط اصلی تعلیم و تربیت در همه نهادهای انقلابی جامعه اسلامی ما باشد.
📚نقش آزادی در تربیت کودکان، ص 60
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
#معرفی_کتاب
کتاب «بایدها و نبایدها» اثر شهید آیتالله دکتر بهشتی
این کتاب در برگیرنده سلسله مباحث شهید بهشتی است که بین سالهای ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۵ در جلسات تفسیر قرآن با عنوان «مکتب قرآن» تشکیل میشده ایراد گردیده است. دکتر بهشتی در این جلسات به تفسیر و توضیح آیات ۱۰۲ تا ۱۱۰ سوره مبارکه آلعمران و مبحث بسیار ارزنده امر به معروف و نهی از منکر می پرداخت.
برشی از این کتاب:
«انسان اسلام نه زیر ضربات تازیانه تبلیغات شهوت برانگیز انتخابگری اش را از دست می دهد، ...و نه زیر ضربات کشنده فقر و ناداری و ضربات مهلک اقتصادی... او انسانی است در یک مدار جالب. انسانی است که آوای حق درست به گوشش میرسد. انسانی است که مناظر برانگیزندۂ فطرت حقجویی و حق پرستی در برابر دیدگانش فراوان به وجود میآید. انسانی است که در عین حال راه فاسد شدن به روی او صد در صد بسته نمیشود، بلکه میتواند فاسد شود چون ارزش انسان در این است که بتواند فاسد شود، ولی نشود؛ والا اگر نتواند فاسد بشود چه هنری است!» (بایدها و نبایدها، ص۱۸۰)
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠رخنه فساد در جبهه مقدم
انسان، دارای غرائز و کششهای گوناگون و در معرض طغیان و سرکشی است و این مکتب است که باید تعدیل و هدایت کند و انسانها را در مسیر تکامل اندازد. مکتب هم به دست رهبرانی شایسته مستقر و اجرا میگردد تا قدرت سازندگی داشته باشد. اگر «رهبری» خود به فساد گرایید و علیرغم تعالیم مکتب در زراندوزی و اشرافیگری و عیش و عشرت و صدها هوس بازی و تجاوزگری غرق شد، در این صورت «مکتب» از حرکت باز میایستد، زیرا حاملان و حامیان صدیقی ندارد.
وانگهی اصول تعالیم مکتب رفته رفته واژگونه توجیه می شود، چون نظام حاکم می خواهد همه چیز را در اختیار منافع و حفظ بقای خویش قبضه کند و مستقیما هم نمیتواند رو در روی مکتب قرار گیرد، زیرا قدرت و موقعیت خود را، هر چند غاصبانه، از مکتب گرفته است و افکار عمومی هم در بستر حمایت و تعلق خاطر به مکتب شکل گرفته است. لذا در سنگر مکتب قرار می گیرد و از پشت همین سنگر با حیلهگری به آن خنجر میزند.
📚شناخت اسلام، ص ۲۴۰ _ ۲۴۱
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠 محدود به حدود اسلامی، آزاد در انتقاد...
جامعه اسلامی، جامعهای است که انسان در آن محیط وارد میشود، آزادیهایش محدود به حدود اسلامی میشود. مردم در انتقاد و خرده گیری غیرمغرضانه از مسئولان، آزادی مطلق دارند و از همه میتوانند انتقاد کنند. انتقاد سازنده دوستانه و نه انتقاد مغرضانه و کینه توزانه.
📚سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج3، ص403
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @andishebeheshti ༻
💠 جامعه مسلمانها جامعه فضولهاست!
چرا با پالایش جامعه مخالفت کنیم؟ جامعه باید پالوده شود، جامعه باید محیطش محیطی باشد پاک از مظاهر گناه و هرگز نمیتوان به کسی گفت که چرا نهی از منکر میکنی، نهی از منکر شعار اسلام است. جامعه مسلمانها، جامعه فضولهاست. کار دارند به اینکه ببینند من چه کاری میکنم.
اگر در خانه تک و تنها باشم نه، آنجا تجسس نمی کنند؛ «و لاتجسس». در آنجا نباید تجسس کرد در آنجا، خودش هست و ایمانش که آن هم گناه است.
اگر پای حراست از مسائل اجتماعی و کیان انقلاب اسلام در میان باشد، ما دشمنان انقلاب را در هر سوراخی باشند پیدا می کنیم و به کیفر شان می رسانیم؛ بنابراین، در حد مسائل شرعی و رفتارهای فردی افراد تا با خودشان هستند، کاری با آنها نداریم، اما اگر در جامعه کار خلافی انجام بدهند، همه ی مسلمانان اعتراض می کنند و بسیار کار خوبی می کنند.
📚 سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج۳، ص 402
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
12.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تحقیق در اصول دین
🎙نماز جمعه _ سال ۱۳۵۷
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
17.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 به مناسبت ارتحال آیت الله العظمی علوی گرگانی رحمة الله علیه --- ۲۴/اسفند/۱۴۰۰
🎙 سخنرانی پیرامون احیاء شب نیمه شعبان و دعا برای حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
💠«هنر» نیاز جامعه است!
جامعه ی انقلابی ما نیاز معنوی دارد، سیستم باید در اختیار این نیازها باشد، جامعه نیاز هنری دارد، کجاست آن هنر اسلامی؟ نمی شود آدم ها را بدون تغذیه ی هنری نگه داشت، هنر از نیاز فطری و طبیعی بشر برمی خیزد. هنر همیشه هنر سکسی و جنسی و شکمی و زیر شکمی نیست که به آن پوزخند بزنند و بخندند. هنر مغزی و قلبی و احساسی، هنر واقعی است. هنر به قلب و احساس مربوط می شود، به مغز مربوط نمی شود، مغز بی هنر است باهنر نیست و انسان حرکت هایش برخاسته از احساس های او است؛ اندیشه، خط حرکت را معین می کند. اندیشه معمولا موتور حرکت نیست، موتور حرکت عواطف و احساسات است. بیم و امید، ترس ها و شوق ها و رغبت، انگیزه های بشر برای حرکت هستند. هنر خیلی نقش دارد؛ یک سرود را ببینید، یکی از سرودهای انقلابی ببینید چه می کند. یک نمایش، یک فیلم خوب، فیلم چیزی جز تکثیر همان نمایش که نیست، چرا ریا می کنید، بگویید نمایش مسئله ی اصلی اوست. یک سناریوی خوب که افراد اصیل در آن نقش بگیرند. اینها از نیازهای جامعه است. کو؟ کجایند؟ چه وقت می خواهند ساخته بشوند؟.
📚 سخنرانیها و مصاحبههای شهید آیتالله بهشتی، ج۳، ص ۴۶۴
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠خشم؛ تا برای چی باشه؟!
﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋
❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝
༺ @AndisheBeheshti ༻