eitaa logo
موسسه اندیشه بهشتی
9.4هزار دنبال‌کننده
755 عکس
219 ویدیو
67 فایل
📌 موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی 🌐 وب سایت: andishebeheshti.ir ♦️معاونت فرهنگی: @andishebeheshti_f ♦️ادمین کانال: @AndisheBeheshti_admin ♦️کانال مکتب بهشتی: @maktabbeheshti 📍قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد ۵۰۵ ۰۲۵۹۱۰۰۳۰۱۳ ☎️
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶 علم، منبع قدرت است ✍ امام موسی صدر: 🔸شک نیست که علم در این اوضاع دشواری که امت و کشور ما در حال گذار از آن است بهترین سرمایه است زیرا عصری که در آن زندگی می‌کنیم عصر پیشی گرفتن ملت‌ها از یکدیگر است و ملتی که از حیث علمی عقب می‌ماند در این جهانی که به ضعیف رحمی نمی‌شود و قدرت جز از راه علم به‌دست نمی‌آید حق زندگی نمی‌یابد. 🔸وجود نوابغ، میان امت ما و تلاش برای تجلیل از آنان گویای آن است که به مدد علم آینده از آن ماست زیرا علم منبع قدرت در آینده است. 📙 گام به گام با امام، ج ۲، ص ۱۳۶ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ✍ شهید بهشتی: 🔸ما ده‌ها سال بوده که حتی از نظر علمی و از نظر تحقیق، مصرف‌کننده بوده‌ایم و تکرارکننده قسمتی از دستاوردهای تحقیقاتی دیگران. 🔸چرا خودمان سهمی در نوآوری‌های تحقیقی و علمی نداشته باشیم؛ البته در طول این ده‌ها سال هم افراد محقق و کنجکاو و سخت‌کوشی بوده‌اند که نوآوری‌های ارزنده‌ای داشته‌اند، اما اینها کم و بیش در حكم استثنا بوده و باید کارهای علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌های ما اصالت پیدا کند و مغزهای متفکر و اندیشمند و تیزبین و سخت‌کوش ما، سهم بیشتری در گسترش علم و معرفت بشری داشته باشد. 📙 سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت‌الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۳، ص ۳۲۶ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از بهشتی‌نگار
رابطه شهید بهشتی و امام موسی صدر (همکاری های مشترک).pdf
1.14M
🔶 رابطه شهید بهشتی و امام موسی صدر (همکاری‌های مشترک) ✍ نویسنده: علیرضا باقری 🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره پانزدهم، شهریور ۱۴۰۲ 🆔 @beheshtinegarr
📙کتاب "نظام اقتصادی در اسلام (مباحث نظری)" 🔸کتاب حاضر، مجموعه گفتارهای شهید بهشتی درباره مباحث نظری نظام اقتصادی اسلام است. آغازگر کتاب حاضر، گفتاری است در یک نشست علمی با عنوان «زیربنای نظام اقتصادی در اسلام» که در آخرین سال دوره مدیریت ایشان بر مرکز اسلامی هامبورگ ارائه شده است. 🔸پس از آن، گفتاری خواهد آمد با عنوان «قسط و عدل» که از سلسله جلسات تفسیر قرآن شهید بهشتی انتخاب شده و در ماه مبارک رمضان سال 1353 بیان شده است. 🔸گفتار سوم با عنوان «سه حالت سرمایه»، متن سخنرانی در سمینار اقتصادی بازاریان تهران است که در چهارم تیرماه سال 1358 در مسجد ارگ تهران برگزار شده است. 🔸«کار دسته جمعی»، عنوان چهارمین گفتار از این کتاب است و پنجمین بخش کتاب حاضر، «انفاق از دیدگاه قرآن»، شامل سه گفتار از چهار گفتار ارائه شده در «انجمن اسلامی مهندسان و پزشکان» است. 🔸آخرین بخش کتاب «انفاق و زکات در تقابل با فقر و فاصله طبقاتی»، متن دو جلسه دیگر از سلسله درس گفتارهای تفسیر قرآن است که در فاصله همان سال‌ها ارائه شده است. ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
📙کتاب "رهیافت‌های اقتصادی اسلام (گفتارهای اقتصادی امام موسی صدر)" 🔸رهیافت‌های اقتصادی اسلام سومین جلد از مجموعه کتاب‌های «درقلمرو اندیشه امام موسی صدر» است که شامل مقالات و گفتارهای امام موسی صدر درباره اقتصاد است. 🔸فصل نخست، مجموعه مقالات فارسی امام موسی صدر است که به قلم ایشان در مجله مکتب اسلام به چاپ رسیده است و فصل دوم، گفتارهای اقتصادی امام موسی صدر در لبنان است که بخش عمده این فصل، درس‌گفتارهای وی برای اعضای ارشد جنبش امل است. 🔸فصل سوم کتاب، نیز دو مقاله جامعه‌شناختی–اقتصادی است، که در یکی مسئله اختلاف طبقاتی و راه‌حل اسلام برای آن و در دیگری مبحث عدالت اقتصادی و اجتماعی بررسی شده است 🔸در چاپ ششم کتاب رهیافت‌های اقتصادی اسلام، چهار گفتار جدید به طبع رسید. سه گفتار آن ادامه مباحث امام موسی صدر درباره کار و کارگر بوده و گفتار چهارم با عنوان «مسئله اختلاف طبقاتی، نقد نظریه مارکس» سخنرانی امام صدر در ادامه مباحثش در خصوص نظریه ارزش است. ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔶 مبارزه با استعمار ✍ امام موسی صدر: 🔸در اقدامی استعماری که تاریخ نظیر آن را به یاد ندارد اسرائیل را در منطقه ما به‌وجود آوردند. با تأسیس اسرائیل ملت فلسطین به خارج از مرزهای وطن خویش رانده و آواره شد و زخمی در دل منطقه پدید آمد که همواره خون‌چکان است و در منطقه و سراسر جهان چالش و بحران پدید می‌آورد 🔸اسرائیل از زمان تشکیل و در مدت ربع قرن چهار جنگ به راه انداخته و به باقی‌مانده خاک فلسطین و کشورهای عربی مجاور آن هجوم برده و رنج‌ها و مصیبت‌هایی پدید آورده که روند رشد و پیشرفت کشورهای عربی را متوقف کرده و بخش عمده‌ای از درآمدهای ما برای امکانات نظامی هزینه شده و بهترین جوانان و برترین استعدادهای ما در این نبردها از بین رفته اند. 📙 گام به گام با امام، ج ۷، ص ۴۱۱ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ✍ شهید بهشتی: 🔸امروز ورود و نفوذ استعمار به یک جامعه با صدسال قبل فرق دارد. استعمار زمانی در دنیا با قدرت نظامی‌ وارد می‌شد و به قدرت نظامی‌خود تکیه می‌کرد...ولی امروز اینطور نیست. 🔸در این دهه‌های اخیر استعمار از طریق اقتصاد وارد می‌شود و بندها و زنجیرهایی را که استعمار اقتصادی بر دست و پای ملت‌ها می‌نهد به مراتب مؤثرتر و اسارت آورتر و اسیر کننده‌تر و مزاحم‌تر از وقتی است که نایب‌السلطنه ها و نایب‌الحکومه‌هایشان با سربازان مسلح‌شان در سرزمین‌های استعمار شده حضور پیدا می‌کردند. 🔸به‌دنبال این استعمار اقتصادی، استعمار سیاسی هم [می‌آید] حکومتی که به‌دنبال استعمار اقتصادی در این کشورها سر کار است، بر حسب ظاهر، حکومتی است از خود مردم، ولی واقعا از مردم نیست، عامل بیگانه است. 📙سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت‌الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۱، ص۴۹۰ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از بهشتی‌نگار
اصالت آمیخته فرد و جامعه از نگاه شهید بهشتی و امام صدر.pdf
1.58M
🔶 اصالت آمیخته فرد و جامعه از نگاه شهید بهشتی و امام صدر ✍ نویسنده: محمدمهدی رفیعی 🗞️ اندیشه بهشتی ، شماره شانزدهم، شهریور ۱۴۰۲ 🆔 @beheshtinegarr
52.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶امروز اظهار ارادت به حسین، صرفا با گریستن و زیارت رفتن نیست... ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔶 اگر ما در کربلا بودیم حسین را یاری می‌کردیم؟ ✍ امام موسی صدر: 🔸اگر خواستید درباره کسانی که امام حسین(ع) را در کربلا کشتند داوری کنید باید به اوضاع و احوال عینی حاکم بر آن جماعت که آنان را به این وضع کشاند توجه کنید 🔸گناه آن امت در کشتن امام حسین(ع) تنها در این نبود که برخی از آنان به کربلا رفتند و تیر انداختند و شمشیر زدند و سنگ پرتاب کردند و یا در کشتن امام مشارکت کردند، نه. 🔸تنها این افراد گناهکار و مسئول، نبودند بلکه مادری که در کوفه یا در مسیر کوفه تا کربلا فهمید حسین (ع) قیام کرده است ولی فرزند خود را به خانه برد تا در فتنه نیفتد، آن مادر باید بداند که فتنه خواهد رسید و او نیز در کشتن حسین (ع) شریک است. 📙 گام به گام با امام، ج ۱۱، ص ۱۹۹ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔶 علل عقب‌ماندگی مسلمانان (۱) ✍ امام موسی صدر: 🔸برخی نظرها مسلمانان را متهم می‌کنند که تنبل شده‌اند. حقیقت این است که این ادعا هم درست است. اسلام به کار مدام و پیگیر فرامی‌خواند. پیامبر (ص) می‌گوید که اگر بنده مؤمنی احساس کرد که مرگش فرارسیده و در دستش نهالی است که میخواسته غرس کند باید آن را غرس کند، پیش از آنکه بمیرد 🔸یعنی انسان مؤمن و کشاورز مؤمن اگر در مزرعه است و نهالی در دست دارد و اجلش فرا رسید مانند انسان معمولی نیست که تسلیم مرگ می‌شود و پاهایش را به سمت قبله دراز می‌کند و می‌نالد و خانواده‌اش را طلب می‌کند و از فرا رسیدن مرگ اندوهناک می‌شود. 🔸اسلام می‌گوید که عبادت، هفتاد بخش دارد و بهترین آن کار است و کار را هر کاری مانند کشاورزی و تجارت و بنایی، عبادتی می‌داند که نباید به نتایج و سود و دستاوردهای آن اندیشید، کار فی نفسه در اسلام مقدس است. 📙گام به گام با امام، ج۲، ص۴۴۷ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ✍ شهید بهشتی: 🔸بیکاری، صرف نظر از جنبه اقتصادی، از نظر اجتماعی یک بیماری است. بسیاری از بیماری‌های اخلاقی، کارهای ناروا، تبهکاری‌ها و جرم‌ها، زاییده بیکاری است. 🔸خیلی‌ها هستند که همه چیز هم دارند، خانه، زندگی، خوراک، پوشاک، همه چیز برایشان آماده است. عده ای کسانی هستند که به هرحال همه اینها بدون این که زحمت بکشند برایشان آماده است، اما زندگی برایشان خسته‌کننده است. «اشتغال» به زندگی شادابی و نشاط می‌دهد. 🔸اشتغال، سازنده است، انسان را می‌سازد. «کار»، سازنده است. «اشتغال» و «کار» برای انسان‌سازی مفید است. این است که اصولا اشتغال، صرف نظر از این که در بعد اقتصادی بسیار پر اهمیت است، در بعد اجتماعی و اخلاقی هم بسیار پر اهمیت است. 📙نظام اقتصادی در اسلام (مباحث کاربردی)، ص ۲۹ ادامه دارد... ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔶 علل عقب‌ماندگی مسلمانان (۲) ✍ امام موسی صدر: 🔸بعد دوم مشکل، زن است که نیمی از جامعه است. جامعه‌ای که در آن زن و مرد با هم کار می‌کنند از جامعه‌ای که در آن فقط مرد کار می‌کند دو برابر تولید می‌کند 🔸زن از اول اسلام به‌رغم محدودیت عرصه زندگی، کار می‌کرده است. اینکه کجا و چگونه کار می‌کرده موضوع دیگری است. اما رفته رفته زن به عنصری تعطیل شده در زندگی مسلمانان و جامعه اسلامی تبدیل شد. 🔸طبعاً یکباره نیمی از عوامل سازندگی را از عرصه حذف کردیم و این هم سبب دیگری است باز سؤال تکرار می‌شود که چرا زن که عنصری کارا و سازنده در عرصه سازندگی جامعه بوده به حال خود رها شده به جهالت تن داد و دیگر نیاموخت و مشارکت نکرد و از ورود به عرصه‌های زندگی پرهیز کرد. 📙گام به گام با امام، ج ۲، ص ۴۴۸ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ✍ شهید بهشتی: 🔸زن از نظر قانون اسلام، یک زندگی صددرصد مستقل دارد. باید هم بتواند خودش را اداره کند. اصلا اگر شما طرز تربیت اسلام را بدانید و به آن توجه کنید، می‌فهمید زنی که بتواند مستقلا خودش را اداره کند، این زن نقدس تربیت اسلامی دارد؛ چه از نظر اقتصادی و چه از نظر اجتماعی 🔸بنابراین، اگر ما واقعا موقف اسلام، یعنی موقعیت زن و مرد مسلمان را واقعا آنطور که اسلام خواسته در نظر بگیریم، خوب می‌توانیم بفهمیم که تربیت یک زن مسلمان و شخصیت یک زن مسلمان باید تربیت و شخصیتی باشد که یک زن مسلمان بتواند کار خودش را اداره کند. 📙 موقعیت زن در اسلام، ص ۱۲۴ ادامه دارد... ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
علل عقب‌ماندگی مسلمانان (۳) ✍ امام موسی صدر: 🔸بعد سوم از مشکل این است که مسلمانان که با صدق و اخلاص عمل می‌کردند این دو اصل را رها کردند. وقتی از صدق سخن می‌گوییم فقط مرادمان صدق در کلام نیست بلکه صدق در وعده و صدق در بیان و صدق در کار را هم مراد میکنیم 🔸اینکه فلانی در سخنش صادق است یعنی دروغ نمی‌گوید و اینکه در وعده‌اش صادق است یعنی به وعده‌اش عمل می‌کند و اینکه در عملش صادق است یعنی اینکه کارش را درست انجام می‌دهد و کم نمی‌گذارد و خلف وعده نمی‌کند و در کارش سستی نمی‌ورزد 🔸صدق مبنا و پایه اصلاح است و این سخن صریح قرآن کریم است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِيدًا يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ» به این پیوند توجه کنید سخن استوار و درست بگویید تا کارهایتان را شایسته گرداند یعنی پاداشتان این است. اگر سخنتان درست بود، کارهایتان هم درست خواهد بود. 📙 گام به گام با امام، ج۲، ص۴۴۸ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ✍ شهید بهشتی: 🔸اولین موضع در رابطه با انقلاب اسلامی‌ ایران که به‌عنوان پایه‌ اصلی، آن را عنوان می‌کنم، صداقت و صراحت است که اساسی‌ترین موضع اجتماعی و روابط اجتماعی ما باید باشد. 🔸اسلام، دین حق‌پرستی است؛ صراط مستقیم، راه راست و راه دوستی است. مجامله و خوش‌آمدگویی، بی‌اعتنایی به حق، به‌عنوان محور اصلی زندگی و روابط اجتماعی‌مان، انحراف از راه اسلام است. 🔸دوستان عزیز، بگذارید هر احساس که در دل داریم و هر اندیشه که در مغز داریم بدون رودر بایستی برای هم بگوییم و بعد موضع روشن و مناسبی را انتخاب کنیم. [بیان آزاد احساس و اندیشه برای این است که] معلوم باشد هر فرد و هر گروه در چه موضعی حرکت می‌کند و تکلیف مردم در برابر هم و تکلیف کل جامعه ما در برابر دیگران روشن باشد 🔸قبول هم بکنیم که وقتی خواستیم از موضع صدق و حق و عدل، که روح اسلام است، با هم برخورد کنیم، گاهی هم تلخی پیش می‌آید، ولی من این تلخی ناشی از برخورد صادقانه را بر آن شیرینی کاذب ناشی از برخورد منافقانه و مجامله‌آمیز ترجیح می‌دهم. زندگی در آن حالت است که نورانی است و از فروغ الهی برخوردار است. 📙 سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت‌الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۱، ص ۶۰۵ و ۶۰۶ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti