eitaa logo
موسسه اندیشه بهشتی
9.2هزار دنبال‌کننده
748 عکس
218 ویدیو
66 فایل
📌 موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی 🌐 وب سایت: andishebeheshti.ir ♦️معاونت فرهنگی: @andishebeheshti_f ♦️ادمین کانال: @AndisheBeheshti_admin ♦️کانال مکتب بهشتی: @maktabbeheshti 📍قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، واحد ۵۰۵ ۰۲۵۹۱۰۰۳۰۱۳ ☎️
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از موسسه اندیشه بهشتی
12.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ امام؛ فرزند قهرمان امام حسین (ع) 🎙 سخنرانی آیت‌الله شهید بهشتی پیرامون جامعه حسینی ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🔲 تفسیر صحیح از حادثه کربلا (2) ▪️اسلام گفت بشر باید به ارزش عالی خودش معتقد باشد و زندگی‌اش اصل داشته باشد. انسان باید به اصطلاح اروپایی‌ها در زندگی دارای عقیده باشد و این عقیده از نظر اسلام عقیده الهی است ▪️عقیده الهی که بر تمام شئون زندگی فرد و جامعه چیره و مسلط است...و باید در مسیر زندگی همواره در رعایت این اصل بكوشد و مجاهده کند. ▪️بنابراین فرمول زندگی بشر از نظر اسلام این شد: انما الحياه عقیده و جهاد... معاویه و هم مسلکانش از نظر اسلام مردمی مطرود و منفورند. باید حامیان اسلام، به‌پا خیزند و این دشمنان تقوا و فضیلت را سرکوب کنند و چه کسی بهتر از خاندان على وجود دارد؟ علی (ع) به‌پا خاست؛ بعد از او حسن (ع) به‌پا خاست و بعد از او حسین (ع)، تا اصل عقیده و جهاد در راه خدا پرستی را زنده کند ▪️زنده کردن این اصل، دیگر با سخن گفتن و نوشتن میسر نبود. اباعبداللّه تشخیص داد باید صحنه‌ای به‌وجود آید که در تاریخ بشریت و مجاهدات انسانی، همواره جاودان بماند؛ درسی که همیشه زنده باشد. واقعا هم درس حسینی همیشه زنده ماند، پس قیام اباعبداللّه، برای به‌وجود آوردن کلاس و مكتب مجاهدت در راه عقیده برای همیشه است. 📓 مبارزه پیروز، ص 54 و 55 ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
هدایت شده از بهشتی‌نگار
🔶 به اطلاع علاقمندان به اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر بهشتی می‌رسانیم که کانال «بهشتی‌نگار» راه‌اندازی شده است. این کانال با هدف انتشار یادداشت‌ها و مقالات اساتید و پژوهشگران پیرامون اندیشه‌های شهید بهشتی، برای عموم علاقمندان فعالیت خود را آغاز کرده است. 🔻بهشتی‌نگار، وابسته به موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی 🆔 @beheshtinegarr
🔷 عدالت اجتماعی در اندیشه شهید بهشتی موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی برگزار می‌کند 🎤 سخنران: حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان 📆 ۶ تیر ▶️ الهیات عدالت‌خواهی ▶️ چالش‌ها و راهکارهای برقراری عدالت اجتماعی ▶️ جمهوریت و اقتصاد مردمی 📽 لینک مشاهده نشست ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
📜 خبر باید قابل اعتماد باشد 🔹تشکیلات و روزنامه همه فرزندان این انقلاب‌اند و نوزادند؛ چون با روح و محتوای همین انقلاب متولد شدند. من مکرر به روزنامه گفته‌ام که گاهی شما خبرهایی را گرفته و منتشر کرده‌اید که خبرنگار برای آن تحقیق نکرده و این بد است. 🔹خبرهای روزنامه باید قابل اعتماد باشد. گاهی در درگیری‌ها به‌جای اینکه به خط فکری بپردازید، اسم اشخاص را مطرح می‌کنید که خوب نیست. 🔹گاهی درگیری‌هایتان حتی با گروه‌های در جامعه خدای ناکرده درگیری خصمانه و خودخواهانه دو گروه تلقی می‌شود و این خوب نیست و بدآموزی است. 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۳۴ و ۳۵ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀پیوندهای اجتماعی 🔹 در جامعه انسان‌ها، هرقدر اندام‌ها و ارگان‌های سازنده جامعه، متنوع‌تر و گوناگون‌تر و به کارهای مختلف مشغول‌تر، تشکل و نظام جامعه اساسی‌تر و شبکه ارتباط میان افراد و سازمان‌های اجتماعی، وسیع‌تر و عالی‌تر و قابل اعتمادتر. 🔹 هر اندازه هدف فعالیت‌های جامعه عالی‌تر و ارزنده‌تر باشد، به همان اندازه جامعه زنده‌تر و بهره‌اش از حیات، بیشتر و درجه حیاتش، عالی‌تر است. 🔹 به همین جهت در دین حنیف اسلام به پیوندهای اجتماعی، به عواملی که افراد را متشکل می‌کند و به‌صورت جامعه در می‌آورد و آنها را اعضای یک پیکر می‌سازد و در راه یک هدف، به‌ کار می‌اندازد، سخت اهمیت داده شده است. 📖 سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های آیت‌الله شهید دکتر سید محمد حسینی بهشتی، ج۱، ص ۹۳ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀 تشکل یعن چه؟ 🔹 تشكل یعنی مجموعه‌ای از افراد که براساس آرمان مشترک و ایمان مشترک و باور مشترک و نقطه نظرهای مشترک، گرد هم می‌آیند تا جماعت بشوند که «یدالله مع الجماعه). 🔹 به‌خصوص تا بتوانند زمینه را برای رشد اخلاق کار دسته جمعی و برای رشد استعدادها و شناخت و تربیت کادرها و تهیه برنامه‌ها و قبول مسئولیت اجرای برنامه‌ها هموارتر کنند. این تعریف تشکیلات از نظر ماست. 🔹 وسیله‌ای است برای بهتر انجام دادن مسئولیت‌ها و خودسازی. آدم‌های منفرد غالبا با خصلت تکروی، بار می‌آیند و از مجموعه تكروها به زحمت می‌شود یک مجموعه فعال ساخت. رشد اخلاق دسته جمعی که این خود یکی از ارزش‌های تشکیلات است. 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۱۴۹ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀 ضرورت تشکیلات 🔹 من و چند تن از دوستانم که از سال‌ها پیش فعالیت‌های اجتماعی سیاسی بر مبنای اسلام را به‌عنوان یک واجب بزرگ و فریضه بزرگ تلقی می‌کرده‌ایم، مکرر وقتی دور هم می‌نشستیم و اوضاع و احوال را تجزیه و تحلیل می‌کردیم و وظایف را بر می‌شمردیم و نیروهایمان را ارزیابی می‌کردیم، به این نتیجه می‌رسیدیم که نیروهای مؤمن مخلص مسلمان در جامعه ما فراونند و جامعه ما یک منبع بسیار پرارزش از نیروهای نهفته است و انبار و خزانه و گنجینه نیروهاست. 🔹 ولی این نیروها یکدیگر را درست نمی‌شناسند و به حد کافی از وجود یکدیگر خبر ندارند. به‌طوری که اجمالا می‌دانیم، جامعه ما جامعه‌ای است پرنیرو؛ اما وقتی دست به هر کاری می زنیم، در همان قدم‌های اول و دوم می‌بینیم نیرو کم داریم. 🔹 آب در خانه هست، ولی ما تشنه لب می‌گردیم. وقتی هم شناسایی می‌کنیم، باز قدرت سازمان و سامان دادن و تجربه تشکیلاتی‌مان کم است. گاهی می‌بینیم نیروها انباشته شده‌اند و کار زیادی هم انجام نمی‌گیرد. 🔹 بنابراین به روشنی به این نتیجه می‌رسیدیم که دچار ضعف تشکیلاتی هستیم و همواره از این یاد می‌کردیم که ایجاد تشکیلات اجتماعی بر پایه اسلام، از واجبات اساسی هر انسان متعهد آگاه مسلمان است. 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۱۶۴ و ۱۶۵ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀 دو مفهوم از حزب و تشکیلات سیاسی 🔹 از نظر فرهنگ اجتماعی ما، حزب و تشکیلات سیاسی معمولا با یکی از این دو مفهوم و معنا تداعی دارد. در میان عده زیادی، حزب تداعی دارد با گروهی قدرت‌طلب که دور هم جمع شده‌اند تا به قدرت برسند و به حکومت دست بیابند و وقتی به قدرت رسیدند، نزدیکان، بستگان، دوستان و همپالکی‌های خودشان را در آن تشکیلات به مقام و قدرت و منصب برسانند 🔹 برای گروه دیگر تداعی دارد با انسان‌هایی که فهمیده‌اند برای مبارزه با فسادها و تحقق بخشیدن به آرمان‌های عالی بشری و الهی، نیروها باید به یکدیگر بپیوندند و متشکل شوند و به منظور تشكل بیشتر نیروها در راه تحقق سریع‌تر آرمان‌ها، حزب و تشکیلات به‌وجود بیاورند. 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۱۶۲ و ۱۶۳ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
♦️موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی با همکاری خانه ملی قانون اساسی به مناسبت سالروز افتتاح مجلس بررسی نهایی قانون اساسی برگزار می‌کند: 🟥 نقش شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی 🎤سخنرانان: دکتر سید احمد حبیب‌نژاد 🔻دانشیار دانشگاه تهران دکتر حامد نیکونهاد 🔻پژوهشگر حقوق عمومی و مدرس دانشگاه 🔻استاد کارگروه حقوق موسسه اندیشه بهشتی دکتر حسین جوان آراسته 🔻دانشیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ⏰زمان: شنبه ۲۸ مرداد، ساعت: ۱۰ 📍مکان: تهران، میدان آرژانتین، خیابان الوند، نبش کوچه برمک، ساختمان ریاست جمهوری، طبقه اول، سالن جلسات معاونت قانون اساسی ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀 ویژگی تشکیلات الهی 🔹 [تشكل] باید پاسدار ارزش‌ها باشد نه پاسدار خود؛ نگهبان ارزش‌ها باشد نه نگهبان خود. هر وقت این تشکل به‌جای آن که نگهبان ارزش‌ها و تلاشگر در راه ارزش‌ها باشد، به‌جای آنکه خداپرست و حق‌پرست و حق‌خواه و کمال‌دوست و کمال‌خواه باشد، خودخواه شد آن یک طاغوت می‌شود و چه بهتر که چنین طاغوتی بر سر راه امت نباشد. 🔹 بر همه ماست که دائما مراقبت کنیم این تشکل ما خودخواه نشود، همیشه خداخواه بماند و این با خودسازی و مراقبت مداوم یک یک ما، بر مجموعه ما و بر وجود سیال تشکیلاتی ماست. 🔹 تشكل باید سازنده ما، آسان‌کننده خودسازی برای ما و کمکی به سير الى الله برای شرکت کنندگان در این تشکل باشد. هر وقت یکی از ما یا جمع ما به تشکلمان مشغول و سرگرم شدیم، چنین تشکلی لهو می‌شود و باید از آن پرهیز کنیم؛ زیرا ما را از یاد خدا دور می‌کند. 🔹 اگر همه‌اش به فکر تشکیلاتمان باشیم، اگر تشکیلات برایمان آنقدر محبوب شد که جانشین خدا و حق خدا گردید، این حالت الهوا پیدا می‌کند که نهى عن ذكر الله است و آدم را از یاد خدا غافل می کند. 🔹 چه وقت ما می‌فهمیم که تشکیلات برای ما لهو و سرگرمی و لعب و بازی روزانه نشده؟ وقتی که ببینیم در این تشکیلات داریم ساخته می‌شویم یا این کار تشکیلاتی ما حالت عبادت دارد. این که ما این همه تأکید داریم که کار در دفاتر و در تشکیلات حزب باید آهنگ عبادت داشته باشد، در حزب جمهوری اسلامی در متن هدف‌گیری ماست. 🔹 کافی است که ما از خودسازی‌مان باز بمانیم. کافی است که ما از خداخواهی‌مان باز بمانیم. همین خودش خسارت بزرگی است...شرط دوم این که ما ممکن است تشکیلات پرست نباشیم، اما سرگرم تشکیلات باشیم (لهو)؛ یا سرگرم هم نشویم، ولی از خودسازی باز بمانیم. 🔹 شرط سوم این که این تشکیلات به درد مردم بخورد، نه این که باری باشد بر دوش این جامعه. این تشكيلات، الان قدری هزینه می‌برد، قدری نیروی انسانی می‌برد. روی این تشکیلات سرمایه‌گذاری می‌شود. اگر این تشکیلات به درد این مردم نخورد، لغو می‌شود. و ما هم اگر اهل ایمانیم باید از لغو گریزان باشیم. 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۲۱۱ و ۲۱۲ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti
🌀 کارکرد تشکیلات 🔹 کار یک تشکیلات، ساختن ناقص‌هاست نه حذف ناقص‌ها. این تشکیلات، تشکیلاتی است که باید آنقدر قوی و سازنده باشد که این ناقص‌ها را بسازد و این ساختن، زمان می‌برد و در این زمانی که لازم دارد، باید با نقصشان بسازیم و الآ اگر زود ناراحت بشویم که آقا این چه حزبی است که چنین کرد و فلانی چنان کرد و بد گفت و بد کاری کرد و غیبت کرد و تهمت زد و البته باید رسیدگی کرد و فورا هم به آن رسید، آن هم چجور رسیدگی‌ای؟ رسیدگی سازنده‌ای که این عیب را در خودشان برطرف کنند. 🔹 به هر حال این که بعضی‌ها فلسفه تشکیلاتی‌شان فلسفه آهن و قیچی است یا فلسفه خط‌کش و قیچی. این نمی‌شود باقی بماند و هرگز شما در پی چنین چیزی نباشید. این صحیح است که زود برسیم و نیروها را متمرکز کنیم و نگذاریم که یک نقص فراگیر بشود. نگذاریم بماند، نگذاریم یک نقطه چرکین دوام بیاورد. زود علاج کنیم. این درست است که اگر دیدیم یک نقطه‌ای آنقدر چرکین است که علاج‌ناپذیر است، جراحی هم می‌کنیم، این هم درست است. 🔹 ولی آخر جراحی، آخرین علاج است نه اولین علاج! عده‌ای از برادرها و خواهرهای ما جراحی را اولین علاج می‌دانند و آسان‌ترین راه برایشان قطع کردن و جراحی است؛ ولی این که قرار باشد یک انسانی هر جای بدنش که بیمار شد جراحی کند، بنده گمان می‌کنم بعد از یک سال یا زودتر از بین می‌رود. 🔹 یک کورک می‌زند به انگشتش، يالله انگشت را قیچی کن، راحت کن، برو یک انگشتش را قطع کن. این که هرجا زخمی داشتیم آن را جراحی کنیم، نمی‌شود. ما باید یک حرکت سازنده و خودساز داشته باشیم. بنابراین، تشکیلات نه آهنین است و نه مبتنی بر شیوه جراحی‌ها. جراحی آخرین علاج و آخرین شیوه‌اش در این راه صبر و شکیبایی است و تربیت و ساختن و ساخته شدن. 📖 حزب جمهوری اسلامی؛ گفتارها، گفتگوها، نوشتارها، ص ۲۱۷ ﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋﹋ ❞موسسه مطالعات اسلامی و علوم انسانی اندیشه بهشتی❝ ༺ @AndisheBeheshti