بهائیت یا نسبیت؟.mp3
13.56M
🎧 قطعۀ صوتی از استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی (۱۳۷۵)
📜 در مقابل اسلام، خدا شاهد است که بهائیت قرار ندارد! قادیانی قرار ندارد! یکسری عقائد ضعیف در این طرف و آن طرف، در مقابل اسلام قرار ندارند! آنها پهلوان میدان نیستند!
چه کسی پهلوان میدان است؟ آن كسی پهلوان میدان است كه «نظامات اجتماعی» را میسازد؛ آن كسی است كه تخصیصِ «قدرت و اطلاع و ثروت» را به دست میگیرد.
شما اگر توانستید متاع خودتان را به اهل دنیا ارائه دهید، این جریانهای اعتقادیِ ضعیف را باد میبرد! اگر شما مدعی متاعی هستید كه سعادت بشر را میتواند تأمین كند، جایی برای وجود آنها باقی نمیماند. اگر شما توانستید انقلاب در ایجاد نظامات اجتماعی و انقلاب در معرفت بشر ایجاد بكنید، جایی برای آنها باقی نمیماند.
با وجود برخورداری از موهبت حکومت، چرا به صورت انفعالی و تعمیری برخورد میكنید؟! شما در تحقیقات میدانی یا كتابخانهای اگر بخواهید وارد بشوید، محدودیتهای سابق را ندارید؛ نمیتوانید بگویید این کارها با محدودیتهای شدیدی كه ما داریم محقق نمیشود!
سلف صالح میتوانند چنین حرفی را بزنند، میتوانند بگویند «ما اگر نیامدیم ادارۀ عینیت را به دست بگیریم، به این دلیل بوده كه مقدوراتی در اختیار نبوده». اما شما كه نمیتوانید این حرف را بزنید!
☑️ @AndisheMonir
3576_1_1.mp3
20.23M
🎧 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی | اهمیت ظهور شبکههای اطلاعاتی، در میدان درگیریهای فرهنگی در جهان (۱۳۷۳)
⚡️ نقش توسعۀ ارتباطات و تکنولوژیهای جدید، در مقابله با دین
⚡️ ایجاد شبهات نوین فرهنگی، متناسب با توسعۀ ارتباطات
⚡️ تحقیقات جدید در جهان برای هوشمندسازی کامپیوتر
⚡️ امروز با روشِ شاهسلطانحسینی نمیتوانید جلوی دستگاه کفار بایستید.
⚡️ اگر بهزودی به سراغ شبکه نروید، شبکه به سراغ شما خواهد آمد!
#شبکههای_اجتماعی
#نظام_فکری
☑️ @AndisheMonir
🔰 «عُجبِ به موضوع»، از ریشههای سلب توفیق است.
◀️ استاد سیّد مُنیرالدّین حسینیِ الهاشمی:
"اینکه بگوییم «کار ما موضوعاً شقّالقمر است! عالَم، بستگی به موضوع کار ما دارد!» چه معنایی دارد؟!
این نکته را میخواهم عرض کنم که اکثر عدم توفیقهای ما، گاهی به «عُجْب به نفس» برمیگردد و گاهی به «عُجْب به موضوع (بدین معنا که انسان یک نحوه استعلایی نسبت به موضوع کار خود داشته باشد).
اگر از خود شما سؤال کنند که یک ماشینی داریم که شامل موتور، سیلندر، دینام، دلکو، جعبه فرمان، گیربکس میشود، خود شما میگویید: تمام این اجزاء برای ماشین لازم است و هر قطعهای که نباشد، انتقال نیرو به جاذبه انجام نمیگیرد و در نتیجه ماشین حرکت نمیکند. ولی به موضوع کار خودمان که میرسد، یک مرتبه در قلبمان پیدا میشود که بگوییم: کار ما در بحث اصول فقه، شقّالقمر است و همه چیز حول این اصول میچرخد! حالا اگر فردا از بحث اصول خارج شده و یک کار عینی شروع کردیم، میگوییم: حالا این کار، شقّالقمر است! چون این کار از عینیت میخواهد شقّالقمر کند، ولی کار قبلی از استنباط بود!
این همان استعلاء است؛ چیز دیگری نیست!
اگر ما در محیط کار، کار دیگران را سبک شمردیم و گفتیم که کار آنها به طفیل سر ما میچرخند و ما علمدار هستیم، این، صدمه میزند و موفق به آن کارِ خیر نمیشویم. اگر هم این کارها منشأ رشد باشد، در دستگاه غیرالهی منشأ رشد است! در دستگاه مادی بهوسیله تشویقهایی که گاهی با کفزدن همراه است، مراتب عُجب را رشد میدهند، اما در دستگاه امام زمان(عج) اینگونه نیست.
نباید با تمام توان خود سعی کنید که شاخ و بال و کبّاده و عَلَم و کُتَل درست کنید، بلکه کارتان را خوب انجام دهید.
البته این را یقین داشته باشید که شکر نعمتِ حضرت حق را هر کسی انجام دهد، زیادهای که لازم باشد به او عطا میشود و زیادهای هم که برای او مضر باشد به او، رحمةً من الله تبارک و تعالی، داده نمیشود. «لَئِن شَکَرتُم لَاَزیدَنَّکُم». اگر کفر به آن اضافه شد، خذلان و مصداق «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ» خواهد بود.
لذا اولین تقاضا این است که نگویید: موضوع کار ما موضوع اصلی است و باید تمامی نیروهای مجموعه به این کار بپردازند؛ این صحبتها قابل قبول نیست! در رفتارها و صحبتهایی که در محیط کارتان طرح میشود اینگونه نباشد که معنای شاخ و شانه کشیدن و اینکه ما امروز یک سر و گردن از شما بالاتر هستیم را داشته باشد. اینها بسیار مُضرّ است. در ته قلبتان اینگونه باشد که واقعاً احساس کنید که نسبت به آحاد افرادِ دیگر، دستبوس هستید؛ یعنی در ذهنتان اینگونه باشد که ممکن است دیگری یک اخلاصی داشته باشد که من فاقد آن باشم و من یک اطلاعی داشته باشم که بیشتر از او مکلّف باشم، بنابراین، من به عذاب نزدیکتر باشم و او به رحمت حق، نزدیکتر. خدای متعال هرچه را به هر کس در این عالَم داده است، برای امتحان است."
(تیرماه ۱۳۷۷)
☑️ @AndisheMonir
💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
پاسخگویی به #مسائل_مستحدثه حتماً يك وظيفه است، اما در شرایطی كه شما قدرت نداشته باشيد! ولی آنگاه که صاحب قدرت بودید بايد #محدِث_حادثه باشيد؛
يعنی بايستی بتوانيد «نظامات تكامل» اجتماعی را بر اساس مقاصد الهی تأسيس كنيد. تأسيس اين مطلب و هماهنگی آن حتما به يك #روش_علوم نيازمند است.
☑️ @AndisheMonir
💢 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
چادر يك #حجاب_آرمانی است كه ارزش سياسی بسيار بالایی دارد. غرب بیدليل با چادر مقابله و مبارزه نمیكند؛ بلكه علت آن اين است كه غرب به اين وسيله با يك اخلاق که همان «اخلاق اسلامی» است در جدال است.
غرب میداند كه اگر نظام ارزشی مردم جهان تغيير كند، آنگاه ابزارهای مديريت او بیتأثير میشود و ديگر نمیتواند به استكبار خود ادامه دهد. به عبارت ديگر، اگر وجدان عمومی بشر ارتقاء يابد و بر پايگاه ديگری مستقر شود، چگونه غرب میتواند مديريت و استكبار خود را ادامه دهد؟
☑️ @AndisheMonir
◾️عزای سیدالشهدا، منشأ تهذیب جامعه
هيئت، دسته سينهزنی و مجالس سوگواری، منشأ تهذيب اجتماعی هستند. تهذيب اجتماعی يعنی چه؟ يعنی استمرار این عزاداریها در جامعه جلوی اشاعه فحشا را میگيرد؛ به این صورت که نظام ارزشی جامعه را همرنگ با نظام ارزشیِ عرضهشده از طرف معصومين (علیهمالسلام) میكند؛ يعنی عزای حسين (علیهالسلام) كل جامعه را سرپرستی میكند.
هر قدر استمرار این عزاداریها بيشتر و تجليل و تعظيم از این شعائر، رساتر باشد، تقوای قلوب بیشتر خواهد بود.
نكند يك وقتی بگوئيد اينهايی كه اهل هيئت و عزاداری هستند، از همان کسانی هستند كه اوقاتی هم لاابالی هستند... . اينطور نيست. اگر بخواهيد جامعه اصلاح بشود، بايد اين شعائر در بين مردم تجليل بشود؛ [در این صورت،] تدریجاً اصلاح میشوند.
🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
(نقش عاشورا در تهذيب فردی، اجتماعی و تاريخی ٫ بهار ۱۳۷۵)
☑️ @AndisheMonir
🔰 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
زمانى كه اطلاعات، سرعت جريان پيدا میکند، كفر نمیتواند از عهدۀ هماهنگسازى آن برآيد؛ لذا كنترل هماهنگسازى را از دست میدهد.
شما تصور نكنيد كه با بالا رفتن توسعۀ رسانههاى جمعى، كفر قادر خواهد بود به ارتقاء حضور خود در جهان، همپاى این توسعه اقدام كند. اصولاً كلمه كفر داراى ظرفيت مشخصى است، لذا زمانى كه در چنين شرايطى واقع میشود با همان ابزارى كه ساختۀ نظام اوست شكست خواهد خورد.
به بيان بهتر، ناهماهنگى عملى او نيز همچون ناهماهنگى نظریاش ظهور پيدا میكند و وقتى كه چنين شد #انفجار_از_درون آن نظام صورت میگيرد.
(آسیبشناسی مطبوعات٫ شهریور ۱۳۷۹)
☑️ @AndisheMonir
💠 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
ابتدا بگویید فرهنگ چيست تا بگويیم مذهب نسبت به فرهنگ چه نظری دارد.
خطرناكترين كار اين است كه قبل از شناخت موضوع سراغ دين برويد؛ يعنی با يك ادراك ضعيف از فرهنگ بگوييد اين مسئله در دين چگونه است؛ اين يك اشكال خيلی بزرگ است؛ يعنی يك نارسائی در استفاده از مذهب محسوب میشود.
۲۵ بهمن ۱۳۷۲
☑️ @AndisheMonir
🔰 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
باید این واقعیت را روشن کنید که #حاکمیت_نظام_کارشناسی در دست کارشناسان است.
اگر میبینید که نقائصی در کار تصمیمگیران نظام وجود دارد از باب این است که تصمیمِ #تصمیمسازان نظام، یعنی همانهایی که با آمار و ارقام و نمودار سروکار داشته و بر اساس مبانی غیر الهی به ارائه طرحهای کارشناسی مبادرت میکنند، بر سبیل صواب نیست!
لذا اگر امروز شاهد بروز معضلات جدی در امر اداره جامعه هستیم قبل از هر چیز بیانگر عجز و ناتوانی #مدل_کارشناسی موجود در اداره یک جامعه مذهبی است نه اینکه این نقص را بتوان به عجز دین در امر اداره منسوب کرد.
۳ مهرماه ۱۳۷۵
☑️ @AndisheMonir
🔰 نمیخواهند ائمه (علیهمالسلام) را با اصطلاحاتشان گز كنند.
◀️ استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
من شخصاً معتقدم آقای جوادی آملی به نبی اكرم (صلی الله علیه وآله) وابستگی بيشتری دارند تا وابستگی به اصطلاحات عرفانیشان.
اگر ببينند كه چسبيدن به يك اصطلاح، موجب میشود که دشمنان ائمه (علیهمالسلام) بتوانند ضربه بزنند، اصطلاح را رها میکنند. به عبارت ديگر، اصطلاح را برای خدمتگذاری و تبيين كلام معصومين (علیهمالسلام) میخواهند. اصطلاح را نمیخواهند برای اين كه بگويند: تو يكی! من هم يكی! نمیخواهند ائمه (علیهمالسلام) را با اصطلاحاتشان گز كنند، بلكه میگويند: من میخواهم به آستان شما خدمت كنم.
اينها اگر ببينند يك دستگاهی توانست برای توسعه اسلام خدمت بكند، اينگونه نيست كه با آن مقابله بكنند؛ اينها قلبشان و روحشان نيت پيدا میكند كه اين حرف چه چيزی است كه میتواند خدمت بكند.
۱۴ مهرماه ۱۳۷۳
☑️ @AndisheMonir
انقلاب در وجدان عمومی جهان.mp3
3.91M
🔰 اسرائیل یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و نظامی دنیا. اما با همه اینها امروز نمیتواند برای خودش تأمین امنیت کند؛
بنده این را یک چیز کوچک نمیبینم. انقلابی در وجدان عمومی جهان پیدا شده است.
💠 مرحوم استاد سید منیر الدین حسینی:
اینکه اسرائیل زورش به جنوب لبنان نمیرسد این را بنده یک چیز کوچک نمیبینم.
اسرائیل یعنی بیشترین سهام خبری دنیا، بیشترین سهام پولی دنیا، بیشترین سهام تکنولوژی دنیا؛ یعنی بیشترین سهام سیاسی، اقتصادی و نظامی دنیا.
اما با همه اینها امروز اسرائیل نمیتواند برای خودش تأمین امنیت کند. این را کم حساب نکنید.
انقلابی در وجدان عمومی جهان پیدا شده.
این جسارت روحی که حزب الله میتواند بایستد تا اسرائیل را به زانو دربیاورد تا در وجدان عمومی جهان نباشد، نمیتوانند؛ و این وجدان عمومی در جهان توسط انقلاب اسلامی بوجود آمده.
این را من قطعی میدانم که انقلاب شکست نمیخورد و دلیلش همین وجدان عمومی است.
تکنوکراسی در عالم در حال شکست است و این شکست اسرائیل در برابر حزب الله هم از نشانه های همین امر است.
مبانی فکری غرب در برابر ارتقاء وجدان عمومی مردم دنیا در حال شکسته شدن است. تئورسین های غرب نمیتوانند این شکست های مدیریت را حل کند.
نه فقط علوم انسانی که تئوری های محاسباتی آنها مثل ریاضیاتشان هم وابسته است و فروریختنی.
به نظر من انقلاب فرهنگی در عالم آغاز شده، یعنی انگیزه مردم جهان دیگر در ساختار اندیشه قبل جریان ندارد.
این تغییر فرهنگی، ضروری است؛ منتهی کار ما باید این باشد که حضور و نقش انقلاب اسلامی را در این دگرگونی بالا ببریم.
۱۳۷۵
🔸 اندیشه منیر | @Andishemonir
💢 «ايجاد زمينه برخورد» و «ایجاد حادثه» یکی از راهبرد های پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای ظهور عينى و عملى اسلام در عالم است.
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی:
🔺 در تاريخ اسلام داريم كه وقتى يك قافلهاى از كفار براى بازرگانان اثاث و جنس میبرد، مسلمين بر سر راه میرفتند و قافله را میگرفتند و اصلاً اولين جنگ نبیاكرم (صلی الله علیه و آله) به دليل اين برپا شد كه دشمنانش را در «محاصره اقتصادى» قرار دهد.
🔺 اين تعبيرِ محاصره اقتصادى لقب سياسى زيبایى است (لقب زشتى كه ديگران به كار میبرند اين است كه میگويند، سرِ گردنه، راه را به آنها بستند)؛ ولى لقب ديگرى هم دارد كه بگوييم «ايجاد حادثه» كردند. يعنى نمیتوانيم بپذيريم كه هم شما كفار باشيد و هم ما مسلمين. بالاخره بايد از يك جایى شروع بكنيم و آن اين است كه مثلاً نمیگذاريم اثاث و جنس ببريد تا به خاطر «متاع دنيایى»تان با ما درگير شويد؛ و پس از آن ديگر قضيه «متاع» را كنار میگذاريم و مرتباً با يكديگر مبارزه میكنيم تا وقتى كه قضيه حل بشود!
🔺 پس اين امر بهمعناى «ايجاد زمينه برخورد» خواهد بود و اين كه پيامبر (صلی الله علیه و آله) دنبال آن است كه ظهور عينى و عملى داشته باشد والا مثلاً میفرمود: من فقط تبليغ میكنم و هر فردى هم كه آمد، خوش آمده است و _ مثلاً _ مسجدمان هم كه آباد است و تدريجاً بركت خودِ اسلام كار را جلو میبرد...!!
🔺 مثل اينكه فردى میگفت «چهره اسلام را در عرف بينالملل در نزد بعضی قدرتها خشن نشان دادهاند و بايد آن را به شكل ديگرى نشان داد» و اصلاً متوجه اين نبود كه خود قرآن کریم دستور میدهد كه «#أشدّاء_عَلَى_الكُفّار»
دوره عالی فلسفۀ نظام ولايت، جلسه ۱۴ (۱۳۷۰/۱۰/۲۱)
☑️ @AndisheMonir