🔅 اگر فلسفهٔ شدنِ خودمان را نداشته باشیم، «شدن» را باید از دیگران به عاریت بگیریم.
✔️ سید مُنیرالدّین حسینیِ هاشمی:
"ضرورتِ فلسفه شدن اسلامی، ضرورتِ دينمحوری است و اگر دينمحوری، ضروری نباشد و دینابزاری کافی باشد، فلسفۀ شدن اسلامی نیز ضرورتی ندارد و میتوان «شدن» را از دیگران به عاریت گرفت!
اگر دین بخواهد در ايجاد تناسبات، ساختارها، نظامات، ايجاد شرايط حضور داشته باشد، بايد فلسفۀ شدن خاص خود را داشته باشد. در این صورت اولین «شدن»تان شدنِ جامعه است، سپس شدنِ متغيرهای بزرگ جامعه، یعنی شدنِ سياسی جامعه، شدن ِفرهنگی جامعه، شدنِ اقتصادي جامعه. سپس به سطوح پایینتر میآییم که ساختارهای موضوعی است. مثلاً در حوزه فرهنگ، ساختار بخشهای پژوهشی، جريان اطلاعات و مديريت اطلاعات در سفارشپذيری، ايجاد نياز و سفارش جدید و... را تولید میکنیم.
بنابراين حتی اگر ما نیز تصمیم بگیریم که فلسفۀ شدن نداشته باشيم، قطعاً اصل «شدن» در عينيت، تعطیلبردار نيست. ممکن است در یک جامعه، شدنِ اسلامی نباشد و شدنِ دينابزاری باشد، اما به هیچ وجه، اصل «شدن» در آن تعطیلبردار نیست.
البته تاریخ نیز ثابت کرده است که شدنِ دينابزاری به همان ميزان ضربه زده است که ساختارگرایيِ غیرملتفت به شدن، ضربه زده است؛ چرا که شما پاسخگو به مسائل مستحدثه میشويد و ولایت بر ساختارها و مفاهيم را آن کسی پيدا میكنيد كه بيرون از نظام ارزشی شماست و شما فقط توجیهگر او خواهید بود. نهایت امر این است که ما نیز از سر غفلت و نادانی - و نه عامدانه- توجیهگر آنان بودهایم." ۷۸/۷/۱۱
☑️ @moniroddin
http://urly.ir/kojm
🔅 برای اداره جامعه، «فلسفهٔ شدن» میخواهیم نه «فلسفهٔ بودن».
✔️ سید مُنیرالدّین حسینیِ هاشمی:
"ما معتقدیم: نمیشود هم قائل به حکومت شد و هم کلیه دستگاههای مفهومسازی ما، دستگاههای بودَنی باشند نه شُدَنی؛ دستگاههای نظری باشند نه عملی." (۱۳۷۹)
☑️ @moniroddin
مقالهای_از_مرحوم_استاد_سيد_منيرالدّين.pdf
306K
📝 مقالهای از سید منیرالدین حسینیِ هاشمی دربارهٔ «انقلاب اسلامی و فلسفهٔ شدن»
🔍 شکست فلسفهٔ شدن مادی در تحقق عدالت/ نیاز به فلسفهٔ شدن جدید برای تحقق عدالت/ فلسفهٔ شدن و نظام استنباط
☑️ @moniroddin
سخنرانی_درباره_فلسفه_شدن،_استاد.mp3
17.39M
🎧 سخنرانی استاد میرباقری درباره جایگاه فلسفهٔ چگونگی (فلسفهٔ شُدَن)، ۹۰/۱۰/۲۰
🔍 جایگاه فلسفه و دین/ فلسفه چگونگی و علم دینی
🌐 http://urly.ir/G37d
☑️ @moniroddin
مصاحبه_درباره_فلسفه_شدن،_۱۳۷۹،.mp3
12.68M
🎧 مصاحبه مجله «پگاه حوزه» با استاد میرباقری درباره جایگاه فلسفه چگونگی (فلسفهٔ شُدَن)، ۸۰/۹/۱۰
🔍 فلسفهٔ چگونگی در خدمتِ جریانِ دین در تمدنسازی
🌐 http://urly.ir/rrBB
☑️ @moniroddin
🔅 مهمترین هنرِ فلسفهٔ شدن، هنر سازندگی آن است/ فلسفهٔ شدن دارای روش تحقیق و روش تحقُّق است.
✔️ سيّد منيرالدّين حسينیِ هاشمی:
«مهمترين هنرِ فلسفهٔ شدن، هنر سازندگی آن است. اين فلسفه، بيم و اميد بشر را سازمان میدهد؛ يعنی گذشته و آينده و تغييرات محیطی را مرتباً تحليل میكند.
لذا در سازندگی حتماً بايد روش تَحقيقَش و روش تَحَقُّقَش كار بكند.
اگر روش تحقيق داشته باشيم و روش تحقّق اصلاً نداشته باشيم، قدرت ارتباط برقرار كردن با فرهنگ جامعه را نخواهيم داشت». (منبع: دوره پژوهشی «روش تنظيم برنامه تحقيقات كتابخانهای»، جلسه اول، ۱۳۷۸)
☑️ @moniroddin
🔅 ثمرۀ «فلسفهٔ شُدَن» در حوزه، دستيابی به «اخلاقِ حکومتی، حكمتِ حكومتی و فقهِ حكومتی» است.
✔️ سيد منيرالدين حسينیِ هاشمی:
«فلسفهٔ شدن اسلامی، پايگاه همدلی، همفكری و همكاری اجتماعی است. اين پايگاه عقلیِ دينمحور، بستر وحدتِ انديشه مسلمين بر محور سرسپردن به دين است.
👈 ثمرۀ اين فلسفه در حوزه، دستيابی به «حكمت حكومتی، فقه حكومتی و اخلاق حكومتی» است
و در دانشگاه، قادر به «پيشبينی، هدايت و كنترل» تغييرات بر مبنای معادلاتی است كه نيازمندیهای نظام اسلامی در جريان توسعۀ نياز و ارضاء را رفع میکند
و در نظام اجرايی هم، به ارائۀ مدل شناخت حل معضلات سياسی، فرهنگی و اقتصادیِ داخلی و خارجی بر حول محور كلمۀ اسلام میپردازد». ۷۹/۶/۱۶
☑️ @moniroddin
🔹 «فلسفه چگونگی» راه نجات از رکود در «تحول علم» و «علم دینی»
گفتوگو با دکتر سید سعید زاهد زاهدانی
www.isaq.ir/vdcgrt9n4ak9t.pra.html
✔️ سید منیرالدّین حسینیِ هاشمی:
«ائمه طاهرين (ع) يك دسته نوكر عقلی داشتهاند كه در بحث «چرایی» مطلب را تمام كردند؛ يك دسته ديگر هم آمدند بحث «چيستی» را تمام كردند؛ حالا يك دسته نوکر ديگر بايد باشند که بحث «چگونگی» را تمام بكنند». ۷۷/۷/۲۸
☑️ @moniroddin
🔅 اگر منطقتان «منطق عمل» نباشد، در عمل دچار «منطقهای عملِ» دیگران میشويد.
✔️ سيد منيرالدين حسينیِ هاشمی:
«شما اگر منطقتان "منطق عمل" نباشد، در عمل دچار منطقهای عمل میشويد. اگر خوف داريد از اينکه در عمل، "منطق نظرِ" شما نقض شود، تکليف منطقِ عملتان را روشن کنيد.
نمیشود که «عمل» بر يک پايه و «نظر» بر پايه ديگری استوار شود، و همديگر را نقض کنند؛ لذا ما مجبوريم که تکيهگاه سخن خود را بر امر جامع بين اينها قرار دهيم».
(دورهٔ «طرز تنظيم امور اقتصادی در اسلام»/کد پژوهشی ۴۲، سال ۱۳۶۱)
☑️ @moniroddin