🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی:
يك جملهای نقل میشود از صديقه طاهره (سلام الله علیها) که عظمت ایشان و خوف و توجه و خشوع ایشان را نمایان میکند؛ نقلی كه هست واقعاً خيلی عجيب است!
خب جناب عزرائيل كه شرفياب میشوند، ايشان میدانند كه عزرائيل جزء خدمتگذاران پدرشان هست. میدانند حَمَله عرش، مطيع رسول الله (صلی الله علیه و آله) هستند. منزلت خودشان را كه میشناسند. ولی وقت قبض روح میگويند: «إلهی إليك لا إلی النّار»، فاطمه (سلام الله علیها) میگويد خدایا به سوی تو نه بسوی آتش!
اين خضوع را تماشا كن! حضرت يك جو طلبكاری از خدا در خودش نمیبيند. همه عمرش هم بی استثنا، در خدمت خدا بوده، در خدمت دين خدا بوده. از قبل از تولدش به مادرش دلداری میداده. در همه جا غمخوار اسلام بوده، در همه مراتب صابر بوده. در آخرين ايامش هم كه با همه توان و همه روح و با همه جسم دفاع كرد. يك هم چون وجودی در اين حالت خشيت نسبت به خدای متعال هست.
۱۳۷۹/۶/۱۴
☑️ @AndisheMonir
🔰 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
شما حاضريد برای رساله نويسی با يهود و مسيحيت همکاری کنيد و مقالههای آنها را ترجمه کنید؛ من فکر نمیکنم دوری ما از اسلام بيش از دوری یهود و نصاری از آن باشد! بايد به ادعای «فرهنگستان» حداقل در حد يک احتمال منطقی توجه کنيد.
همان گونه که کفار بر اين باورند که مطالب جديد را باید شنید و پیگيری کرد تا اگر احیاناً کيان نظام آنها را نشانه میرود، قبل از نیرو گرفتن اين نهضت جديد با آن به مقابله برخيزند، شما نيز که مسلمانيد اين #سخن_جدید را بشنويد.
☑️ @AndisheMonir
💢 سیر استعمار؛
تحقیر، تحبیب، انحلال
«بدترین اسارت، اسارت فرهنگی است.
استعمار برای ایجاد وابستگی فرهنگی، سیری را شروع میکند و آن را قدم به قدم پیش میبرد...»
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
«ما معتقديم "فرهنگستان" یک عنوان و نام برای یک مکان خاص نيست، بلکه بهمعنای وجود فلسفهای است كه هماهنگكنندۀ سنجشهاست. براساس این فلسفه، الگوی جريان انديشه اسلامی، از اعتقاد تا عمل، ارائه میشود.»
◀️ جهت اطلاع از اخبار علمی، صفحات #فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم را در فضای مجازی دنبال نمایید:
🔗 ایتا: Eitaa.com/Foeq_ir
🔗 بله: Ble.ir/Foeq_ir
🔗 ویراستی: Virasty.com/Foeq_ir
🌐 وبگاه: Foeq.ir
🌐انتشارات: Tamadonenovin.ir
🔆 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
من شخصا از دو لب مبارک حضرت امام خمينی (ره) در مسجد مرحوم شيخ انصاری در نجف اشرف شنيدم که فرمودند: كه اگر كسی ميل داشته باشد بند كفشش از بند كفش ديگری بهتر باشد مشمول آن آيه مباركه است: «تلك الدارُ الاخِرَة نَجعلُها لِلّذين لايُريدونَ علُوّاً فی الارضِ و لا فَساداً». يعنی اين خانه آخرت را خدا برای كسی قرار داده است كه در زمين اراده علو نكند. نه اينكه فقط انجام ندهد بلکه حتی تصميم به برتری نگيرد.
حال آيا اكثر لباسهایی كه پوشيده میشود سعی به برتری از يک حالت به حالت ديگر و از يک قشر به قشر ديگر نيست؟!
۱۳۷۰/۲/۱۴
☑️ @AndisheMonir
💢 تغییر فرهنگ بدون شهادت میسر نمیشود.
«ايستادن مقابل ملكات يك كار معمولی نيست و لذا محال است كه بدون استنصار از خدای متعال، ايستادن در برابر ملكات ممكن بشود. آنگاه زبان مقاومت در اين مرحله، جز #شهادت زبان ديگری نيست».
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۸٫۱۱٫۱۶
☑️ @AndisheMonir
💢 مشکل از روشهاست!
⚜ مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی:
نظر ما این است که با ابزارهای فعلی، هر چند نیروهای جوان بسیار زیاد در دانشگاه و حوزه بخواهند مسائل حکومتی را پاسخ دهند، اما به جای پاسخ مسائل را وصله پینه میکنند!
کارایی فقه موجود [نه فقه مطلوب، بیشتر] برای احکام فردی در حکومت میباشد نه کارایی تصرفی و محوری؛ البته مدعی آن هم نیست. نمیگوید نظام توزیع قدرت ارائه میدهم؛ یعنی چگونه چارت ادارهها را تنظیم کنید. نمیگوید چگونه الگوی تخصیص را بدست بگیرید؛ نمیگوید چگونه عدالت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را ایجاد کنید؛ نمیگوید چگونه در برابر کفر محدث حادثه باشید! البته پاسخگو به مسائل مستحدثه و مبتلابه میباشد و ادعای بیش از این هم ندارد.
ما معتقدیم مشکلات از روشها میباشد، و سپس از تعاریف و احکامی که موجود است. بر اساس این مبانی، #توسعه_تعبد حاصل نمیشود.
۱۳۷۴٫۱۱٫۲
در #انقلاب_فرهنگی باید روش منقلب شود و روشی به دست بیاید که بتواند ضرورت هماهنگ سازی و تفاهم اجتماعی را در افق استنتاج از کتاب و سنت داشته باشد که در این صورت، توان پاسخگویی نسبت به سؤالاتی که در آن واقع شدهایم پیدا میشود.
۱۳۷۳٫۷٫۱۴
☑️ @AndisheMonir
🚨 استقبال از بحران
🔰 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
مهمترين مسئله در مديريت، مديريت بحران است. بحران به معنای پيدايش يك اختلاف سطح و يك قدرت و يك فرصت است كه امكان به هم ريختن انتظارات و تغيير جهت را ايجاد میكند.
بحران میتواند پدر تغيير به نفع ملت يا وسيله اسارت ملت در يك موضوع نسبت به بيگانه باشد؛ لذا سياست استراتژيك ما میتواند استقبال از بحران و هدايت كردن بحران در جهت حل مشكلات متناسب با توسعه اسلامی باشد و راه طولانی رسيدن به مقصد را بسيار كوتاه كند.
۱۳۷۷٫۶٫۱۶
مطالعه بیشتر 👇
☑️ https://eitaa.com/AndisheMonir/291
🔅قانون اساسی و ساخت جامعه انقلابی
بازخوانی پیشنویس قانون اساسی
مرحوم سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
🆔 @sch_negah
💢 یکی از آموزههای حضرت زینب سلام الله علیها آموزش #پرخاش_عليه_ستمگر است.
ایشان نشان میدهند كه انسانيت اين است كه شخص برابر ستمگر پرخاش كند ولو اسير باشد و با ابنزياد حرف بزند؛ ولو الآن در محاصره نظامی هست و در حال اسارت است. با اینکه در اسارت هست يك ذره سكوت و مسالمت و سازش را نمیپذیرد. اين معنا، معنای بسيار بزرگی است؛ يعنی آموزش، هم با كلام و هم با عمل.
بعد هم تحقيرِ دنائت، ستمكِشی، جور و پذيرش ستم. تحقير نفاق و دورویی برای زندگی مادی و فهماندن این مطلب كه تن به ذلت و حقارت دادن، برای شما رفاه دنيايی نمیآورد.
آنچه كه در فرمايشات ايشان در ورود به كوفه، شام و مجلس ابنزياد وجود دارد فهماندن این مسائل به جامعه است و اینكه جلوی بزرگترين قدرتها هم تا چه حد میتوان ايستاد.
🔆 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی
۱۳۷۵٫۵٫۱۸
☑️ @AndisheMonir
💢 شكست نظام اِلحادی كمونيسيتی نتيجه حركت امام بود.
قبلاً توانسته بودند يك مغالطهای ايجاد كنند كه اگر كسی خداپرست است بايد مظالم را قبول كند و اگر كسی بخواهد ظلم را نفی كند بايد دست از خدا بردارد. اين شديدترين مغالطه ابليس بود كه به وسيله شياطين انس و جن واقع شده بود. شکستن این مغالطه و اصلاح جهتگیری حیات بشری حاصل کار امام بود.
🔰مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۰/۷/۱۷
☑️ @AndisheMonir