هدایت شده از فرهنگستان علوم اسلامی
🔰 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
«ما معتقديم "فرهنگستان" یک عنوان و نام برای یک مکان خاص نيست، بلکه بهمعنای وجود فلسفهای است كه هماهنگكنندۀ سنجشهاست. براساس این فلسفه، الگوی جريان انديشه اسلامی، از اعتقاد تا عمل، ارائه میشود.»
◀️ جهت اطلاع از اخبار علمی، صفحات #فرهنگستان_علوم_اسلامی_قم را در فضای مجازی دنبال نمایید:
🔗 ایتا: Eitaa.com/Foeq_ir
🔗 بله: Ble.ir/Foeq_ir
🔗 ویراستی: Virasty.com/Foeq_ir
🌐 وبگاه: Foeq.ir
🌐انتشارات: Tamadonenovin.ir
🔆 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
من شخصا از دو لب مبارک حضرت امام خمينی (ره) در مسجد مرحوم شيخ انصاری در نجف اشرف شنيدم که فرمودند: كه اگر كسی ميل داشته باشد بند كفشش از بند كفش ديگری بهتر باشد مشمول آن آيه مباركه است: «تلك الدارُ الاخِرَة نَجعلُها لِلّذين لايُريدونَ علُوّاً فی الارضِ و لا فَساداً». يعنی اين خانه آخرت را خدا برای كسی قرار داده است كه در زمين اراده علو نكند. نه اينكه فقط انجام ندهد بلکه حتی تصميم به برتری نگيرد.
حال آيا اكثر لباسهایی كه پوشيده میشود سعی به برتری از يک حالت به حالت ديگر و از يک قشر به قشر ديگر نيست؟!
۱۳۷۰/۲/۱۴
☑️ @AndisheMonir
💢 تغییر فرهنگ بدون شهادت میسر نمیشود.
«ايستادن مقابل ملكات يك كار معمولی نيست و لذا محال است كه بدون استنصار از خدای متعال، ايستادن در برابر ملكات ممكن بشود. آنگاه زبان مقاومت در اين مرحله، جز #شهادت زبان ديگری نيست».
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۸٫۱۱٫۱۶
☑️ @AndisheMonir
💢 مشکل از روشهاست!
⚜ مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی:
نظر ما این است که با ابزارهای فعلی، هر چند نیروهای جوان بسیار زیاد در دانشگاه و حوزه بخواهند مسائل حکومتی را پاسخ دهند، اما به جای پاسخ مسائل را وصله پینه میکنند!
کارایی فقه موجود [نه فقه مطلوب، بیشتر] برای احکام فردی در حکومت میباشد نه کارایی تصرفی و محوری؛ البته مدعی آن هم نیست. نمیگوید نظام توزیع قدرت ارائه میدهم؛ یعنی چگونه چارت ادارهها را تنظیم کنید. نمیگوید چگونه الگوی تخصیص را بدست بگیرید؛ نمیگوید چگونه عدالت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را ایجاد کنید؛ نمیگوید چگونه در برابر کفر محدث حادثه باشید! البته پاسخگو به مسائل مستحدثه و مبتلابه میباشد و ادعای بیش از این هم ندارد.
ما معتقدیم مشکلات از روشها میباشد، و سپس از تعاریف و احکامی که موجود است. بر اساس این مبانی، #توسعه_تعبد حاصل نمیشود.
۱۳۷۴٫۱۱٫۲
در #انقلاب_فرهنگی باید روش منقلب شود و روشی به دست بیاید که بتواند ضرورت هماهنگ سازی و تفاهم اجتماعی را در افق استنتاج از کتاب و سنت داشته باشد که در این صورت، توان پاسخگویی نسبت به سؤالاتی که در آن واقع شدهایم پیدا میشود.
۱۳۷۳٫۷٫۱۴
☑️ @AndisheMonir
🚨 استقبال از بحران
🔰 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
مهمترين مسئله در مديريت، مديريت بحران است. بحران به معنای پيدايش يك اختلاف سطح و يك قدرت و يك فرصت است كه امكان به هم ريختن انتظارات و تغيير جهت را ايجاد میكند.
بحران میتواند پدر تغيير به نفع ملت يا وسيله اسارت ملت در يك موضوع نسبت به بيگانه باشد؛ لذا سياست استراتژيك ما میتواند استقبال از بحران و هدايت كردن بحران در جهت حل مشكلات متناسب با توسعه اسلامی باشد و راه طولانی رسيدن به مقصد را بسيار كوتاه كند.
۱۳۷۷٫۶٫۱۶
مطالعه بیشتر 👇
☑️ https://eitaa.com/AndisheMonir/291
🔅قانون اساسی و ساخت جامعه انقلابی
بازخوانی پیشنویس قانون اساسی
مرحوم سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
🆔 @sch_negah
💢 یکی از آموزههای حضرت زینب سلام الله علیها آموزش #پرخاش_عليه_ستمگر است.
ایشان نشان میدهند كه انسانيت اين است كه شخص برابر ستمگر پرخاش كند ولو اسير باشد و با ابنزياد حرف بزند؛ ولو الآن در محاصره نظامی هست و در حال اسارت است. با اینکه در اسارت هست يك ذره سكوت و مسالمت و سازش را نمیپذیرد. اين معنا، معنای بسيار بزرگی است؛ يعنی آموزش، هم با كلام و هم با عمل.
بعد هم تحقيرِ دنائت، ستمكِشی، جور و پذيرش ستم. تحقير نفاق و دورویی برای زندگی مادی و فهماندن این مطلب كه تن به ذلت و حقارت دادن، برای شما رفاه دنيايی نمیآورد.
آنچه كه در فرمايشات ايشان در ورود به كوفه، شام و مجلس ابنزياد وجود دارد فهماندن این مسائل به جامعه است و اینكه جلوی بزرگترين قدرتها هم تا چه حد میتوان ايستاد.
🔆 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی
۱۳۷۵٫۵٫۱۸
☑️ @AndisheMonir
💢 شكست نظام اِلحادی كمونيسيتی نتيجه حركت امام بود.
قبلاً توانسته بودند يك مغالطهای ايجاد كنند كه اگر كسی خداپرست است بايد مظالم را قبول كند و اگر كسی بخواهد ظلم را نفی كند بايد دست از خدا بردارد. اين شديدترين مغالطه ابليس بود كه به وسيله شياطين انس و جن واقع شده بود. شکستن این مغالطه و اصلاح جهتگیری حیات بشری حاصل کار امام بود.
🔰مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۰/۷/۱۷
☑️ @AndisheMonir
💠 شعار، مکتب میآورد!
خيال نكنيد كه شعارها هم كم است، ارزش آن كوچك است؛ نگویید كشور با شعار اداره نمیشود!
اين شعار است كه دنبال خودش منطق و مكتبش را جاری میكند. شعار آن افكار قبل را شستشو میدهد و زمينه را برای جريان احكام الهی مهيا میكند.
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی
۱۳۶۲٫۴٫۲۴
☑️ @AndisheMonir
💠 سلسله برنامههای تلویزیونی مصیر با محوریت اندیشه مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی
🔰قسمت اول؛ تحول علمی و علوم انسانی
با حضور:
▫️پروفسور مسعود درخشان
(اقتصاددان)
▫️حجتالاسلام پیروزمند
(عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی)
https://www.aparat.com/v/H5bIy?playlist=8440457
🔰قسمت دوم؛ کاربست علوم اسلامی در ریاضیات
با حضور
▫️حجتالاسلام سید مرتضی حسینی
(فرزند مرحوم آیت الله حسینی و عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی)
https://www.aparat.com/v/cB8Vl?playlist=8440457
🔰قسمت سوم؛ اندیشه و عمل
با حضور
▫️حجتالاسلام سید معزالدین حسینی
(برادر مرحوم آیت الله حسینی)
▫️دکتر سید داوود ساجدی
(عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی)
https://www.aparat.com/v/0jehK?playlist=8440457
🔰قسمت چهارم: تبیین هندسه فکری
با حضور
▫️آیتالله میرباقری
(رئیس فرهنگستان علوم اسلامی)
https://www.aparat.com/v/L5MKd?playlist=8440457
🔅۱۲ اسفند ماه، بیست و سومین سالگرد درگذشت علامه فرزانه مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
50.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 برنامه تلویزیونی مصیر با موضوع
تبیین هندسه فکری مرحوم آیت الله حسینی
با حضور
▫️آیتالله میرباقری
(رئیس فرهنگستان علوم اسلامی)
🔅۱۲ اسفند ماه، بیست و سومین سالگرد درگذشت علامه فرزانه مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
🔰 ۱۲ اسفند ماه، بیست و سومین سالگرد درگذشت اندیشمند فرزانه مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
◀️ جهت شادی روح آن مرحوم، صلوات و فاتحه قرائت فرمایید.
☑️ @AndisheMonir
29.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فرمایشات آیتالله مصباح یزدی (رحمة الله علیه) در دیدار با مجموعه فرهنگستان علوم اسلامی
📜 «قبل از هر چیز فرصت را غنیمت میشمرم و ارادت خودم را به مرحوم سید منیرالدین حسینی که شاید از چهل سال تجاوز کند اظهار کنم و برای روح پرفتوح ایشان عاجزانه و متضرعانه درخواست تعالی و تقرب بیشتر کنم.
از افراد بسیار ممتاز در جهات متعددی بودند که نظیرشان کم پیدا میشود. ما سالها افتخار همسایگی ایشان و رفت و آمد خانوادگی را در قم و در کوچه نوربخش داشتیم. درگذشت ایشان و محرومیت حوزه از آن اخلاق، صفا، معرفت و سایر ویژگیهایشان ضایعهای بود.
خدا انشاءالله درجات ایشان را عالی کند و به شما عزیزان هم توفیق بدهد که بتوانید اهداف ایشان را که اهداف انبیاء و اولیاء خداست بهنحو احسن دنبال کنید.
مخصوصاً جناب آقای میرباقری هم که جایگاه خودشان را دارند و از جهاتی از نوادر و شخصیتهای بسیار ممتاز زمان ما هستند و الحمدلله برکات وجودیشان گسترده است و طبقات مختلف مردم بهصورت متفاوت از ایشان استفاده میکنند و این نشانه وسعت برکات است که خدای متعال برای ایشان مقدر و میسر فرمودهاند.»
(در دیدار با مسئول و اعضای هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در سال ۱۳۹۰؛ منبع: کتاب مجموعه مصاحبههای همایش تحول در علوم انسانی، انتشارات کتاب فردا).
🔅۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲، بیست و سومین سالگرد درگذشت اندیشمند فرزانه مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
هدایت شده از 🔅 سید منیرالدّین حسینےِ الهاشمے
معرفی فلسفه ولایت به آثار.mp3
48.7M
🎙 سید منیرالدین حسینی الهاشمی | معرفی فلسفه نظام ولایت
🗓 تاریخ: ۱۳۷۹/۶/۱۵
⏳ مدت: ۳۳ دقیقه
⚡️ فلسفه نظام ولایت در عامترین شكل خودش، سه مرتبه از سرپرستی را در یک نظام ملاحظه میكند:
۱. سرپرستی تکوینی؛
۲. سرپرستی تاریخی؛
۳. سرپرستی اجتماعی.
⚡️ كارآمدی الهی دین در جامعه، بدون در دست داشتنِ روش تحقیقی كه بتواند حركت و تغییر را در ماده به اعتقادات الهی مشروط کند و تبدیلشدن و چگونگی را در تكامل بر این بنیان بیان کند، ممکن نیست.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یا همان فلسفه شدن اسلامی، یعنی پایگاه همدلی، همفكری و همكاری در جامعه اسلامی.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی وسیلۀ تبیین تحوّل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی بر محور تكامل دینی.
⚡️ فلسفۀ نظام ولایت یعنی شالودۀ هماهنگسازی تكامل حجیت در فهم دین، اسلامیت در فهم كاربردی دانشگاه و جریان اسلام در فهم اجرایی دولت.
⚡️ ثمرۀ فلسفه نظام ولایت در «حوزه»، دستیابی به اخلاق حکومتی، حكمت حكومتی و فقه حكومتی است و در «دانشگاه» توان پیشبینی، كنترل و هدایت تغییرات بر مبنای معادلاتی است كه رفع نیازمندیهای نظام اسلامی را در جریان توسعۀ نیاز و ارضاء تولید میکند، و در «نظام اجرایی»، ارائۀ مدل شناخت حل معضلات سیاسی، فرهنگی و اقتصادی داخلی و خارجی بر حول محور كلمۀ اسلام است.
(توضیح دربارۀ صوت: استاد حسینی در این صوت ظاهراً متنی از نوشتههای خودشان را قرائت میکنند و توضیح میدهند.)
☑️ @AndisheMonir
💢 رد عملی دين توسط علوم موجود
اگر كسی میخواست يك دين را رد نظری كند و با تطابق صد در صد نيز شبهه را وارد میكرد، محال بود بتواند همه را كافر كند! اما علوم موجود با مدل كاربرد و مدل عمل، دين را صد در صد رد میكند؛ نه اينكه كالای جانشين بدهد! دين را رد نظری نمیكند بلكه رد عملی میكند؛
يعنی علوم پايه را درست میكند و بر اساس آن، علوم تجربی را پیريزی میكند و پس از اينكه علوم تجربی را پیريزی كرد، علوم تجربی، قدرت كارآمدی را در جهت علوم انسانیِ متناسب با خود، تعريفِ مطلوب و ايجاد شرايط میكند.
در شرايط ايجاد شده بر پايگاه علوم پايه، اعتقادات ملتها قابل تعريف میشود و برای تغيير آن برنامهريزی عينی انجام میگيرد. پس، در هيچ جا برای ابطال بحث نمیشود. بحث نظری نمیكنند كه اين اعتقادات شما درست نيست! بلكه میگويند اعتقاد آزاد باشد و شما برای ما محترم هستيد. میگوييم اگر محترم است، پس نظام پولی بر اساس اين احترام بچرخد. میگويند: خير. علم میگويد كه چگونه بچرخد و علم میگوید نظام پولی بر اساس ربا اداره شود!
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir
💢 نقش «ربا» در ناهنجاریها
ناهنجاری و پرخاشگری عليه ارزشهای مذهبی، علل سياسی، فرهنگی و اقتصادی دارد.
اما علت اقتصادی آن قطعاً تعميم و اقامه «ربا» در كليه شئون اداره جامعه است. گام اول در مبارزه با ربا، تغيير جهتگيری حاكم بر مدلهای برنامه است و در قدم بعد، تغيير ساختارهاست.
🔆 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۸٫۱٫۲۶
☑️ @AndisheMonir
🔺 تبدیل محبت به ابزار
محروميت روانی غرب به مراتب بدتر از محروميت اقتصادی آفريقاست و آمادگی آنها برای انفجار و انقلاب كمتر از آفريقا نيست؛ چرا كه محبت به ابزار تبديل شده است.
وقتی محبت وسيله شد، اعتماد از بين میرود و مثل پيراهنی میتوان آن را عوض كرد؛ سكون و آرامش از بين میرود، و اضطراب جايگزين آن میشود؛ این يعنی در كنه جامعه، عدم اعتماد و امنيت رسوخ كرده است؛ لذا افراد عواطف خود را به حيواناتی مثل سگ و گربه ابراز میكنند و برای آنها ارث و ميراث میگذارند!
🔅مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۱۳۷۸٫۵٫۲۴
☑️ @AndisheMonir
💢 گاهی از تلويزيون يک فيلمهایی پخش میشود که من واقعاً متأسف میشوم! به نظر من میرسد مثل دو لبه يک قيچی است.
گاهی يک فيلم غربی را پخش میکنند که تنعم و لذت و تصميمگيری و محاسبه در زندگی در آن موج میزند و تکنولوژی در آن حضور فعال دارد. سپس فيلمی که مربوط به جنوب ايران است پخش میکنند که در کنار نخلهای خرما، يک پيرمردی تکه نانی را با ماست يا بدون ماست میخورد، با وضعی بسيار ساده و محدود که دچار مشکلات بسيار زيادی است و در حال زنبيلبافی است و برای رفيقش صحبت از رضايت و توکل به خدا میكند و از زندگی خوبی هم برخوردار است!
اين کار نادرست است؛ زيرا اصلاً از درگيری با کفر و استکبار و آمادگی برای شهادت در اين فيلم حرف نمیزنند، بلکه اصل زندگی را به همين زنبيلبافی و نان خوردنش تفسير میکنند؛ يعنی اين مرد يك کارآمدی بسيار ساده دارد که کل رنجها و بيماریها و فقرهايش را نمیتواند به هيچ وجه علاج کند؛ ابداً هم به اينکه ريشهی اين رنجها چگونه پيدا شده و از کجا بر جامعهاش تحميل میشود اشراف ندارد! حضورش هم برای درگيری با رنجها منحصر در زنبيلبافی است!
جلوهای که در اينجا از دين نشان داده میشود منزوی کردن فرد در يک محدوديت فردی و شخصی خاص است؛ آن هم با يک فشاری که حوائج اوليه خودش را هم نمیتواند برآورده کند و در همين حالت به وضعيت خودش دلخوش است.
بله! گاهی بحث اين است که دين، انسان را مثل جناب سلمان به زنبيلبافی قانع بار میآورد، ولی با همت درگيری با بزرگترين قدرتها و شناختن همه خوبیها وهمه بدیها و مقابله با بدیها و طرفداری از خوبیها.
در اين فرض، جناب سلمان بهدليل درگيری با زندگی جهانی، در زندگی فردیاش ضعيف و قانع است؛ زيرا اين را فدای آن کرده است، لذا چه مريض و يا سالم باشد يک عنصر کارآمد در مقياس تاريخ است؛ يک استاندارد است و يک شهر مثل مدائن را نظم میدهد؛ يک صحابی و يک شخصيتی است که در اکثر جنگها در درگيری با بدی حضور دارد؛ هرگز او را بدبخت نمیتوان گفت بلکه او خوشبخت است. ولی کسیکه خودش را به زندگی فردی محدود میکند و زندگی فردیاش هم بسيار ضعيف است و به نظرش میرسد که اول و آخر کارآمدی بشر همين است، اينگونه نيست.
🔰 مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی
☑️ @AndisheMonir