📚 کتاب «درآمدی بر فلسفه فضای مجازی، با نگاهی به تمدن نوین اسلامی»
اثر رضا غلامی
در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی منتشر شد
💠 فصلهای کتاب در ۱۴۳ صفحه:
فصل اول: فلسفۀ فضای مجاز ی
فصل دوم: هویت و فضای مجاز ی
فصل سوم: آزادی و فضای مجاز ی
فصل چهارم: عدالت و فضای مجاز ی
فصل پنجم: اخلاق و فضای مجاز ی
فصل ششم: شر یعت و فضای مجاز ی
فصل هفتم: فضای مجاز ی بهمثابه یک تمدن تازه بشر ی
فصل هشتم: فضای مجاز ی و تمدن نوین اسلامی
فصل نهم: چشمانداز فضای مجاز ی در تمدن نوین اسلامی
فصل دهم: حکمرانی بر فضای مجاز ی
🟧 برشی از مقدمه کتاب:
مجبورم به صراحت بگویم که فضای مجازی در ایران نهفقط همچنان پدیدهای ناشناخته است بلکه در تنگناهای سیاسی و ایدئولوژیک گرفتار شده است و ماحصل آن، نه فقط نارضایتی عمومی و تشدید حس عقبماندگی در بین مردم، بلکه غلبۀ تهدیدهای آن نسبت به فرصت های آن است. شاید یک دلیل اصلی این فقدان عقلانیت و تبعات منفی آن، عدم ورود بهموقع و همهجانبۀ جامعۀ علمی در میدان واکاوی علمی و غیرسیاسی این پدیده است. امروزه پرسشهای فلسفی و الهیاتی فراوانی دربارۀ فضای مجازی وجود دارد که به آنها پاسخ داده نشده یا پاسخها از قدرت استدلال و اتقان کافی بهرهمند نبوده است. اینکه فضای مجازی چه ماهیتی دارد؟ نسبت آن با آزادی، عدالت و اخلاق چیست؟ فضای مجازی با شریعت چه نوع مواجههای را ترتیب میدهد، رابطۀ فضای مجازی با هویت فردی و اجتماعی چگونه است و از همه مهمتر، چه رابطهای با آرمان تمدنی مسلمانان دارد
@Andishnaak/ اندیشناک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرف اساسی همین است :
دولت یک شرکت تجاری نیست که با مردمی که صاحب منابع کشورند تجارت کند و مردمش را مشتری ببیند
پینوشت:
مبنای دکتر همت قلیزاده (کارشناس اقتصاد انرژی) در این بحث احتمالا «انفال» بودن منابع عمومی کشور مانند نفت و گاز و معدن است. در خصوص انفال، دولت مالک نیست. مردم هم مشتری نیستند که دولت خود را فروشنده تعریف کند.
این بحث درباره منبع تازهکشفشدهی «کلانداده» کشور نیز صدق میکند. دولت نباید خود را فروشنده و مردم را مشتری تعریف کند. با مفهومشناسیِ کلانداده بهمثابه انفال، تکالیف و حقوق مشخصی در قبال این موضوع مترتب میشود.
@Andishnaak/ اندیشناک/ محمدینیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا غیاث المستغیثین
◇ پدر بعد از درخواست کودکش رفته تا برایش بیسکوییت بخرد، اما در فاصله رفت و برگشت، متوجه شده که پسر و همسرش بر اثر موشکباران صهیونیستها کشته شدهاند.
@Andishnaak/ اندیشناک
مرور کنیم با هم
🔶 بر اساس آخرین تحولات میدانی در شمال نوار غزه، میتوان اذعان کرد که بیش از ۸۵ درصد مناطق شمال نوار غزه به تصرف رژیم صهیونیستی در آمد و اگر اتفاق جدی تری در معادلات بازدارنده جبهه مقاومت برای مهار ماشین نظامی صهیونیست ها نباشد شمال سقوط خواهد کرد. معیار ما برای ارزیابی بازدارندگی مقاومت در جبهه های خارج از فلسطین و فشار به اسرائیل، توقف ماشین نظامی صهیونیست ها در غزه است که هنوز محقق نشد (ابوقاسم)
🔸 با این گزارهی ابوقاسم موافقم زیرا حماس و جهاد اسلامی تنها قدرت مسلح محور مقاومت در داخل فلسطین است و استراتژی کنونی رژیم، حذف تنها قوای مسلح فلسطینی با «پرداخت هزینه سنگین» است.
🔸 فرمانده راهبردی این تصمیم، آمریکاییها و فرمانده عملیاتی، اسرائیلیها هستند. لذا فعلا افق روشنی برای آتش بس در فلسطین وجود ندارد و تاکنون دیپلماتهای منطقه و جهان مغلوب استراتژیستهای نظامی شدند.
🔸 استدلال رژیم این است که «استمرار بحران» میتواند زمان کافی برای جانمایی مجدد او در زلزله پساز الاقصی فراهم کند. این بحران، بهترین فرصت برای ضربههای اطلاعاتی است. رژیم از این فرصت استفاده کرده و شهید موسوی را کاملا هدفمند ترور کرده. ما اطلاع نداریم که محور مقاومت چگونه در این حوزه عمل میکند. حداقل رسانهای نمیشود.
🔸 راهحل این است که هزینه پیشروی ماشین کشتار جمعی اسرائیل، بهقدری بالا برود که ارادهی آسیبپذیر آمریکاییها و صهیونیستها برای تصرف کامل غزه را بشکند.
@Andishnaak/ اندیشناک/ محمدینیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نماهنگ «بوسه تو»
ویژه چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم با صدای محمد معتمدی
@Andishnaak/ اندیشناک
14010323.Feqhe Resane-Ayatollah Kabi.pdf
452.5K
🔰 متن پیاده شده سلسله نشستهای کارگروه فقه رسانه (۳)
🔸 فناوری ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات از منظر فقهی
👤 آیتالله عباس کعبی
📆 دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
🏢 موسسه فرهنگی هنری شناخت
@Andishnaak/ اندیشناک
#معرفی_کتاب
کتاب «فیلمِ زندگی» نوشته نیل گابلِر ترجمه شیما عالی توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی در پاییز ۱۴۰۲ برای اولین بار به چاپ رسیده است.
کتاب «فیلمِ زندگی» شرح ماجرای تغییر زندگی انسان معاصر به واسطۀ سرگرمی است.
نیل گابلِر با ابداع مفهوم «زندگی_فیلم» (Lifie) در این کتاب شرح میدهد که اکنون باید دربارۀ ادغام سرگرمی و زندگی صحبت کنیم. در گذشته انسانها به سینما میرفتند و هنگام تماشای فیلم موقتاً از مسائل و مشکلات زندگی واقعی میگریختند و با روشن شدن چراغهای سالن دوباره به زندگی بازمیگشتند.
اما اکنون خودِ زندگی به فیلمی تبدیل شده است که در بستر رسانههای متعارف به نمایش درمیآید. ماجراهای واقعی مرتبط با چهرههای مشهور، اخبار جنجالی، افتضاحات سیاسی، مفاسد اقتصادی و حتی پروندههای جنایی پردههایی از این فیلم بزرگهستند که تا مدتها رسانههای متعارف را به خود مشغول میسازند و به موضوع گفتوگوی ملی تبدیل میشوند.
در این شکل جدید سرگرم شدن ما هرگز از سالن نمایش بیرون نمیرویم و بازگشتی به زندگی واقعی نداریم، بنابراین در وضعیت مشغولیت دائمی به سر میبریم و بی وقفه نیاز به سرگرم شدن داریم.
از سوی دیگر، کاربرد آگاهانۀ شگردهای عالم نمایش در سیاست، دین، آموزش، تجارت، جنگ، جرم و جنایت این عرصهها را به شاخههایی از صنعت نمایش تبدیل کرده است. حتی موضوعاتی که ذاتاً نباید سرگرمی تلقی شوند به ابزار سرگرمی تبدیل میشوند. هر امر جدی به حاشیه میرود و انسانها را از اندیشیدن به مسائل بنیادین بازمی مانند.
@Andishnaak/ اندیشناک
درباره مستند «عمامه صورتی» شمقدری
بهنظر میرسد شمقدری نه بی اعتقاد است و نه قصد دارد کارهای ضعیف و کثیف بسازد. نه قصد تمسخر دین را دارد و نه قصد دارد علیه انقلاب کاری تولید کند. پیگیر و جستجوگر و جسور است. تا اینجا به سازندهی اثر پرداختیم. برایند اثر بحث دیگری است. از جنبههای متعدد هم میتوان به مستند او پرداخت. در اینجا به جنبهای خاص اشاره میکنم. این جنبه خاص را در کنار بحثهای فنی و غیرفنی که دیگران گفتهاند بگذارید.
همه آنچه در کارهای او از میراث آلبرتا تا انقلاب جنسی میبینیم، تراوشات یک ذهن آشفته و هیجانزده است و با شیطنتهای مخاطبجمعکن رسانهای، مسائل مهم را دستمالی کرده و رها میکند. موضوع مهاجرت، موضوع نحوه دینداری و ...همگی در کارهای شمقدری فقط داغ میشوند اما حل نمیشوند و اتفاق خاصی برای آن مسائل در ذهن مخاطب نمیافتد. حرف اصلی این است.
این تیپ هم در بین دانشجویان دغدغهمند مهندسی و به ویژه شریفیها چیز عجیب و جدیدی نیست. آنها دشمن نیستند اما با همین دلسوزی و جستجوگری ممکن است حرفی بزنند یا چیزی بنویسند یا اثری تولید کنند که آسیبزا باشد. وقتی مسئلهای را هم میزنیم و ذهن مخاطب را تحریک میکنیم اما جمع.بندی نداریم و حرف خاصی در نهایت نمیزنیم، به ناامیدی بیشتر دامن میزنیم. (محسن دنیوی)
پ. ن:
توصیه هم اینه که نباید به او زیادی و بهطور رسمی پرداخت. مثل میلاد دخانچی و چهرههای شبیه او.
@Andishnaak/ اندیشناک
🏷️ نشست علمی عاملیت اخلاقی مصنوعات هوش مصنوعی
🔰 هسته حکمرانی و هوش مصنوعی مرکز رشد و خانه خلاق و نوآوری پژوهشگاه برگزار میکند:
🎙️با حضور:
پروفسور جان سولینر
(استاد تمام فلسفه دانشگاه ایالتی سوناما، کالیفرنیا)
دکتر صالح قربانیان
(پژوهشگر حوزه اخلاق و فلسفه اخلاق)
✍️ مدیر جلسه: دکتر وحید دهقانی
📆 چهارشنبه ۲۰ دیماه ۱۴۰۲، ساعت ۹:۳۰ صبح
📡 ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر:
🌐 inandin.ir/event/masnoat
@Andishnaak/ اندیشناک
ورای سادگی
فقط کافیست نگاه کنیم صحنه چقدر پیچیده است؛ آن وقت دیگر بر سر راه حل ها یا تحلیل های ساده نزاع نخواهیم کرد. هر کسی یک تکه از داستان را می گوید غافل از اینکه فقط نسخه کامل داستان به درد تصمیم گیری می خورد. اسراییل شکست بزرگی خورده اما این بدان معنا نیست که از درگیری بیشتر ناتوان است. هر ضربه ای که می زند پاسخش را پیشاپیش در نبرد طوفان الاقصی دریافت کرده اما اگر پاسخ معادل، پس از ضربه، دریافت نکند، طبیعی است که سراغ ضربه های بزرگ تر برای ترمیم زخمی که خورده خواهد رفت.
اسراییل می خواهد امریکا را به جنگ با ایران بکشاند اما نه امریکا و نه اسراییل هیچ یک خود داوطلب جنگ با ایران نیستند و بیش از هر چیز از چنین رویارویی می ترسند. اگر امریکا می خواست با ایران بجنگند، هیچ وقت بهانه ای بهتر از طوفان الاقصی پیدا نمی کرد. ضربات کنونی چند جبهه ای به امریکا و اسراییل بسیار ارزشمند است اما زیر آستانه ای قرار دارد که آنها را به تغییر محاسبه درباره تداوم کمپین ترور وادار کند.
ضربات قوی تر لازم است و همزمان باید این پیش فرض را داشت که امریکا و اسراییل آستانه خود برای ورود به درگیری بزرگ را هم بسیار بالا برده اند و بنابراین تهدید به جنگ بزرگ فعلا فاقد ارزش راهبردی است و نباید آن را از هیچ طرفی جدی گرفت.
ضربه درون سرزمین های اشغالی از هر ضربه ای به اسراییل کارآمدتر است اما اگر موازنه ضربات درون و بیرون سرزمین های اشغالی به هم بخورد، ضربات درونی به اسرایبل هم رو به افول خواهد رفت. قصد تطویل ندارم. خواستم بگویم مفاهیم حمله، دفاع، عملیات اطلاعاتی، عملیات نظامی، بازدارندگی و موازنه چنان تغییر ماهیت داده اند که به آسانی می توان با متغیرهای درست معادلات غلط ساخت. هوشیار باشیم (مهدی محمدی)
@Andishnaak/ اندیشناک
🔹 جمهوری اسلامی در این چهل و چند سال، بیش از آنچه که به قدرت سخت متکی باشد، به قدرت نرم متکی بوده است.
البته شما میدانید که من به تسلیحات، تسلیحات پیشرفته و منطبق با نیاز و مطابق با تواناییهای دشمنان اعتقاد دارم و دنبال میکنم، اما عقیدهام این است، در کنار آن قدرت سخت و قدرت تسلیحاتی، بایستی تسلیحات فکری، تسلیحات زبانی و تسلیحات منطق قوی در بین ما گسترده بشود. این توقع ماست.
رهبر معظم انقلاب ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
@Andishnaak/ اندیشناک
نقد و بررسی کتاب «روششناسی پیوند میان دستگاه مفهومی قرآن کریم و علوم مدرن»
ارائه دهنده (مؤلف):
احمد پاکتچی
ناقدان:
مهدی معینزاده
فرهاد ساسانی
مجید معارف
امروز، یکشنبه، 17 دیماه 402
ساعت: 15 تا 17
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سالن ادب
پیوند ورود برخط(آنلاین) به نشست:
https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-1qj-osz-jg8
@Andishnaak/ اندیشناک
نشست نقد و بررسی کتاب
🔰 طراحی بازار؛
درآمدی بر نظریه بههمرسانی پایدار و کاربردهای آن.
سخنرانان:
- دکتر محمدجواد رضایی
عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و مولف کتاب
- دکتر سیدعقیل حسینی
عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج و ناقد کتاب
مدیریت علمی نشست:
- دکتر علیاکبر ناسخیان
دبیر گروه اقتصاد شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی
یکشنبه ۲۴ دی ۱۴۰۲
ساعت 16
در سالن ادب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
لینک ثابت ورود مجازی به نشستهای تخصصی شورای بررسی متون:
https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-1qj-osz-jg8
@Andishnaak/ اندیشناک
سخن قابل تأملی از پروفسور سولینز که دیروز در سخنرانی ارائه کرد:
Computing technology has consistently challenged many of our traditional ethical values.
این جمله را یک استاد آمریکایی درباره ارزشهای جامعه خود میگوید. حتما برای ما چالشبرانگیزتر خواهد بود.
@Andishnaak/ اندیشناک/ محمدینیا
🔸 سخن دیگر سولینز میتواند برنامه پژوهشی روشنی در فلسفه فناوری برای ما تنظیم کند:
So the technology itself exacerbates existing ethical problems and in some situations creates entirely new ones.
1. تشدید مسائل اخلاقی/ارزشی موجود
2. ظهور مسائل کاملاً جدید، در برخی شرایط
We will find that in both areas there are some unwelcome findings that challenge traditional ethical systems
@Andishnaak/ اندیشناک/ محمدینیا
نشست علمی فقه سایبر
🟠 روش موضوع شناسی و حل تزاحمات در موضوعات پیچیده اجتماعی با تمرکز بر فضای سایبر
✅ ارائه: استاد ملک زاده
✅ زمان: دوشنبه ۲۵ دی ماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۵:۳۰
✅ مکان: هنرستان، بعد از خیابان شهید تراب نجف زاده، ساختمان موسسه شناخت، پ۲۴۵، طبقه دوم.
پخش زنده نشست:📺✨
https://www.skyroom.online/ch/shenakht/feqh_rasane
@Andishnaak/ اندیشناک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مهدی رسولی
یا شیعةالحیدر، بإذن الله
تکرروا الخیبر، بإذن الله
@Andishnaak/ اندیشناک
گزارش تاملبرانگیز مقایسه پنجساله نمرات امتحانات نهایی.pdf
3.8M
قبلا در این کانال، خبر کلی درباره افت معدل دانشآموزای مدرسه اعلام شده بود.
جزئیات این تغییر آرام رو در گزارش اخیر 👆 میتونید ببینید (30 صفحه).
🔸 آمار نبض جامعه ست.
آ»ار 5 سال اخیر در این گزارش داره به ما خبر میده درون پیگر آموزش و پرورش ما چه خبره.
یک وقت حرفهایی متکی به مشاهده معلمان از چند کلاس درس پیرامونشون بیان میشه، یک وقت آمار سراسری کشور، با جزئیات، تغییر خاموش در 5 سال اخیر رو جلوی چشم ما میگذاره.
🔸 انتخابات در پیشه و شعارهای رنگارنگی هم سر داده خواهد شد، مثل هر بار.
کاش یقه نامزدهای مطرح (اونایی که در مظان انتخاب شدن اند) رو در جلسات تبلیغاتی و مشورتی میگرفتیم که سهم قانونگذار در توقف این روند، در وهله اول و سپس، علاجهای کوتاهمدت و بلندمدت رو ادا کنند.
@Andishnaak/ اندیشناک/ محمدینیا
العدد 20– نوفمبر تشرين الثاني 2023 (1).pdf
4.65M
🔶 «هوش مصنوعی؛ فرصت ها و چالش ها»
مجله «لباب» یکی از فصلنامه های مرکز الجزیره للدراسات (متعلق به شرکت خبری الجزیره) است که شماره ۲۰ آن به«هوش مصنوعی؛ فرصت ها و چالش ها»اختصاص یافته است.
نقش هوش مصنوعی در جنگ های آینده ، هوش مصنوعی و روابط بین الملل و اصطلاحات هوش مصنوعی از مهم ترین مقالات این شماره است که توانسته پیوند هوش مصنوعی و علوم سیاسی و روابط بین الملل را به خوبی تصویر کند.
در بخش پایانی مجله نیز کتاب «فلسفه سیاسی هوش مصنوعی» معرفی شده که در سال ۲۰۲۲در کانادا منتشر شده است.
کانال مطالعات جهان عرب @Arabworld2023
@Andishnaak/ اندیشناک
Mark Coeckelbergh - The Political Philosophy of AI_ An Introduction-Polity (2022).pdf
1.13M
فایل کتاب معرفیشدهی فوق👆
«فلسفه سیاسی هوش مصنوعی»
Mark Coeckelbergh - The Political Philosophy of AI_ An Introduction-Polity (2022)
@Andishnaak/ اندیشناک
🔶 چند کلمه از رهبری درباره نواب صفوی و یارانش به مناسبت 27 دی، سالروز شهادت فدائیانیها
آن کسی که در دورهی جوانی من خیلی روی من اثر گذاشت، در درجهی اوّل، مرحوم «نوّاب صفوی» بود. آن زمانی که ایشان به مشهد آمد، حدوداً پانزده سالم بود. بعد هم امام روی من اثر گذاشتند. به مبارزه سیاسی به معنای حقیقی، از زمان آمدن مرحوم نوّاب علاقهمند شدم.
جامعهی آن وقت، از اهمیت قیام فدائیان اسلام غافل بود. اینها را به عنوان چند نفری که فقط بلدند گلولهای از دهانهی اسلحهای خارج کنند و به سینهی کسی بنشانند، معرفی میکردند. از مسألهی فداییان اسلام، غفلت شد. اگرچه شاید آن زمان، آمادگی هم نبود که بخواهند آنچه را که میگفتند - که همان حکومت اسلامی بود - بر سرِ پا کنند. برای این کار، یک حرکت عمومی در درازمدّت لازم بود؛ لیکن سخن اینها در بین فریادها و عربدههای مستانهی دشمنانشان گم شد. اینها مردمانی بودند که «انّهم فتیة امنوا بربّهم».
ظلم و فساد خاندان پهلوی و وابستگی آنها به بیگانگان، این حرکت و نهضت را به وجود آورد. اصلاً قضیهی اینها چنین بود که در جهت اسلامی شدن جامعه، مبارزهی ضدّ استبدادی و ضدّ سلطنتی خودشان را آغاز کردند و متأسّفانه در وسط کار، همهشان از بین رفتند.
@Andishnaak/ اندیشناک/ محمدینیا
Nick Bostrom - Superintelligence_ Paths, Dangers, Strategies-Oxford University Press (2014).pdf
2.39M
مکمل بحثهای کتاب قبلی، اثر زیر هست. فایلش رو ضمیمه کردم:
Nick Bostrom - Superintelligence_ Paths, Dangers, Strategies-Oxford University Press (2014)
ابرهوش: راهها، خطرها و راهبردها، انتشارات دانشگاه آکسفورد 2014
@Andishnaak/ اندیشناک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هوش مصنوعی ، روی دیگر سکه
@Andishnaak/ اندیشناک
#نشست گروه علمی فلسفه هنر و ارتباطات
در مجمع عالی حکمت اسلامی
⚪️ با عنوان "فلسفه ی فناورانه تربیت مجازی در اندیشه اسلامی"
ارائه دکتر محمدمهدی فتورهچی
( دکترای ارتباطات و اطلاعات از فرانسه و معاون علمی انجمن سواد رسانه ای ایران)
🗓 دوشنبه 2 بهمن ساعت ۲۰/۳۰
به صورت ( مجازی) در لینک: https://b2n.ir/f.honar
@Andishnaak/ اندیشناک
🔹 شهرتجویی از نوع دانشگاهی
✍ حمید احتشام کیا
▫️ در این یادداشت قصد دارم دیدگاهم را درباره یک گونه پیچیده از سلبریتیها با شما به اشتراک بگذارم. در این دیدگاه سلبریتیها یا شهرتطلبان به دو نوع سخت و نرم تقسیم میشوند.
شهرتجویان سخت همان افرادی هستند که در پی کنشهای معطوف به چهره یا کنشهای معطوف به بدن یا کنشهای معطوف به هنر و خلاقیتشان مخاطبانی را به عنوان دنبالکننده جذب میکنند. وجه سخت نامیدن ایشان آن است که خودشان نیز به وضعیت خویش مبنی بر شهرتطلبی آگاهند.
اما سلبریتیها و شهرتطلبان نرم آن دسته از مسئولانی هستند که بدون هیچ دستاوردِ قابل ارائهای در هر سمینار و کنفرانس و همایشگاه و نمایشگاهی حاضر میشوند و بدون هیچ درنگی در پشت تریبونها به سخنرانی پرداخته و احتمالا بدون آنکه بدانند شور دیدهشدن دارند.
مقصود من در این یادداشت اساتید دانشگاه است. اساتیدی که گرچه در حد خود موفقیتهایی داشتهاند اما نه نظریهپرداز قابلی بودهاند و نه شاگردپرور ماهری؛ نه در پیشرفت علمی کشور نقش و جایگاه ویژهای دارند و نه در توسعه علم و دانش. در واقع ایشان بیشتر براساس مقالهها و پایاننامههای دانشجویی برای خود رزومهای دستوپا کرده و با دریافت مدارج و نشانهای ظاهری به اعتباری دستیافتهاند. با اینکه خودشان میدانند حرفشان و کلامشان صد من ی غاز است، مرتب در حال سخنرانی و بیانیهسرایی هستند. ریشه این فاجعه، همان شهرتطلبی نرم است.
وقتی به ثراث علمی خودمان در فرهنگ ایران اسلامی مینگرم به وضوح مییابم شهرتطلبی نرم چه بلایی بر سر ما آورده است. چگونه دانشگاههای ما کساد و بیرونق شده است. حاق و حقیقت شهرتطلبی نرم، این است که دوست داشته باشی به چیزی که لیاقتش را نداری شناخته شوی. شهرت را میتوان و باید طلب کرد، اما از چشمههای اصیلش نه چون شاهدان بازاری.
آلعمران آیه 3: لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَا أَتَوْا وَيُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِمَا لَمْ يَفْعَلُوا فَلَا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِنَ الْعَذَابِ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ : (ای پیغمبر) مپندار آنهایی که به کردار زشت خود شادمانند و دوست دارند که مردم به اوصاف پسندیدهای که هیچ در آنها نیست آنها را ستایش کنند، البته گمان مدار که از عذاب خدا رهایی دارند، که آنها را عذابی دردناک خواهد بود.
@Andishnaak/ اندیشناک