💠موضوع نشست:
🔻 مسئله چارچوب و عواطف انسانی:
از هوش مصنوعی به فلسفه
👤 ارائهکننده:
دکتر ابوالفضل صبرآمیز
پژوهشگر فلسفه
🗓 سهشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲
⏰ ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۲
📍 قم، ابتدای جاده قدیم تهران،
دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران،
o مهندسی، سالن اجتماعات
🔵 لینک شرکت در جلسه بهصورت برخط:
🔗 http://vroom.cysp.ir/a
🔴 پخش زنده مستقیم رویداد از سایبرنما:
🔗 http://tv.cysp.ir
@Andishnaak/ اندیشناک
در دنیای قشنگ نو، انسان باید بتواند هر کاری که عشقش میکشد را با کمترین سرخرِ ممکن انجام دهد!
@Andishnaak/ اندیشناک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این ویدئو از دو جهت مهم است: نخست شدت نفرتی که از اسراییل در میان نخبگان امریکایی در حال ایجاد است و دوم، دوران جدید تفتیش عقاید که در حاکمیت امریکا به نفع اسراییل در حال شکل گیری است (مهدی محمدی)
@Andishnaak/ اندیشناک
🔷ببینید با چه موجودی طرف هستیم😬
تنظیم: حمید احتشامکیا
🔸عن علی بن محمد الهادی (علیهما السلام): انه لقی ابلیس و سئل عنه فقال من انت؟
🔸فقال:
1. أنا قاتل هابیل،
2. و أنا الراکب مع نوح فی الفلک،
3. و أنا عاقر ناقة صالح،
4. و أنا صاحب نار ابراهیم،
5. أنا مدّبر قتل یحیی،
6. أنا صاحب منشار زکریّا،
7. أنا ممکّن قوم فرعون من النیل،
8. أنا مجیب السحرة و قائدهم الی موسی،
9. أنا صانع عجل سامری،
10. أنا المجمع بقتال محمد یوم حنین،
11. أنا ملقی الحسد یوم السقیفة فی قلوب المؤمنین،
12. أنا صاحب هودج عائشة یوم الجمل،
13. أنا الواقف فی عسکر معاویة فی صفین،
14. أنا الواقف یوم کربلا،
15. أنا امام المنافقین،
16. أنا مهلک الاولین،
17. أنا مضلّ الآخرین،
18. مخلوق من نار و لا طین،
19. أنا الذی غضب الله علیّ رب العالمین الی یوم الدین.
🔸فقال علی بن محمد (علیه السلام): بحق الله علیک اِلّا دلّلتنی عملا اتقرب به الی الله عزوجل؛
🔸فقال ابلیس: اقنع من دنیاک و استعن علی الآخرة بحبّ علی بن ابیطالب علیه السلام و بغض اعدائه فانّی عبدت الله فی سبع سموات و عصیته فی سبع ارضیه فلا وجدتُ ملکاً مقرباً و لا نبیّاً مرسلاً و هو یتقرب بحبّ علی بن ابیطالب علیه السلام. قَالَ ثُمَّ غَابَ عَنْ بَصَرِي فَأَتَيْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع فَأَخْبَرْتُهُ بِخَبَرِهِ فَقَالَ آمَنَ الْمَلْعُونُ بِلِسَانِهِ وَ كَفَرَ بِقَلْبِهِ.
📕ترجمه:
🔸امام هادی (علیه السلام) روزی ابلیس را دید و از او پرسید که تو کیستی؟ ابلیس گفت:
1. من قاتل و کشنده فرزند آدم بنام هابیل هستم،
2. من با نوح پیامبر در کشتی سوار شدم (برای تباهی آنها و هلاکت اهل کشتی)،
3. و من کشنده شتر صالح پیامبرم،
4. و من موجب به آتش انداختن ابراهیم هستم،
5. من نقشه قتل یحیی را کشیدم،
6. من سبب قتل زکریا با ارّه شدم،
7. من روان کننده لشکر فرعون به رود نیل شدم که آنها غرق شوند،
8. من جادوگران را راضی کردم که با موسی درگیر شوند و آنها را راهنمائی نمودم،
9. من سازنده گوساله سامری بودم،
10. من مردم را در جنگ حنین برای کشتن پیامبر جمع کردم،
11. من حسادت را در دل امّت در روز سقیفه انداختم (تا خلافت حضرت علی علیه السلام غصب شود)،
12. من محمل عایشه را در جنگ جمل برابر علی (علیه السلام) بستم،
13. من در لشکر معاویه در جنگ صفین، کار ساز بودم،
14. من در روز عاشورا در کربلا، لشکر یزید را تشویق می کردم در ریختن خون حسین بن علی علیه السلام و اصحابش،
15. من امام اهل نفاق هستم.
16. من نابود کننده اقوام اولین بودم و گمراه کننده اقوام آخرین هستم،
17. من نه از خاک که از آتش خلق شدهام،
18. من مورد خشم خداوند تا آخر خلقت هستم.
🔸پس آنگاه امام هادی علیه السلام فرمود: ترا بخدا قسم که اعمالی که موجب تقرّب به خدا می شود را برایم بیان کن؟
🔸ابلیس گفت: در دنیا با قناعت زندگی کن و برای نجات در آخرت، به محبّت علی بن ابیطالب علیه السلام تمسک بنما و به دشمنی با دشمنان آن حضرت زندگی کن. چرا که من خدا را در هفت آسمان عبادت کردم و در هفت زمین معصیت نمودم و در این عمر طولانی دریافتم که هیچ فرشته مقربی و هیچ پیامبر مرسلی جز با محبت علی بن ابیطالب علیه السلام به خداوند، تقرّب نجست.
✅ مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج2، ص: 252
@Andishnaak/ اندیشناک
این بازنگری و عملیکردن نتایج آن به این سادگیها نیست. فهمیدن مسئله، خودش، کمک بزرگی به نظام آ. پ خواهد بود.
@Andishnaak/ اندیشناک
اندیشناک | محمدینیا
این بازنگری و عملیکردن نتایج آن به این سادگیها نیست. فهمیدن مسئله، خودش، کمک بزرگی به نظام آ. پ خو
🔹 یکی از ابعاد این مسئله، کمبود جدی معلم و اصطلاحا، ناترازی نیروی انسانی آموزش در ایران است.
🔹طبق آمار بانک جهانی (worldbank) در سال 2017 ایران با نرخ 28.5 دانش آموز به ازای هر معلم جزو پایین ترین کشورها و در رتبه 101 از مجموع 129 کشور قرار دارد.
🔹پایین بودن میزان حقوق، پرداخت نامنظم و کمبود مزایا باعث شده است که تمایل به این شغل در ایران پایین باشد.
🔹به گفته وزیر آموزش و پرورش، حقوق معلمان به طور میانگین 30 درصد کمتر از سایر مشاغل دولتی است.
@Andishnaak/ اندیشناک
💠ارائه مقاله با عنوان:
«تحلیل سیاستگذاری فرهنگی در حوزه فضای مجازی با تمرکز بر تحولات نسلی (مورد مطالعه: اسناد بالادستی ج.ا.ا)»
✍️پژوهشگر: فاطمه کریمی دردشتی
🎓دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی دانشگاه امام صادق(ع)
📆زمان: امروز، سهشنبه ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲
🕰️ساعت: ۱۱ الی ۱۱:۲۰
🏢مکان: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات، نخستین همایش ملی «فرهنگ، رسانه و تحولات نسلی در ایران»
📲لینک ورود به همایش:
🌐 https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-pon-o3f-tll
📚#هفته_پژوهش
@Andishnaak/ اندیشناک
🔸 رضا داوری اردکانی، در مراسم رونمایی از شماره اول نقدنامه علوم انسانی:
«وقتی گفتم فارابی مؤسس فلسفه اسلامی است، میخواستم بگویم که فارابی فلسفه را ادامه میدهد، اما مسیر را عوض میکند. یک گشت تازهای ایجاد میکند. آنچه برای من مهم بود، تشخیص این گشت است که این گشت چگونه رخ میدهد.»
20 آذر 1402
@Andishnaak/ اندیشناک
■ یک زن را چه کسی میزند؟ چرا میزنند؟ مگر اینکه ایستاده است و مقاومت میکند؟ مردان و ریشسفیدان و قدرتمندان مهاجر و انصار زیر بار رفتند، بعضی فریب خوردند، بعضی کوتاهی کردند... این زن نه فریب میخورد، نه تنبلی میکند، نه حاضر است به هیچ قیمتی رضایت دهد، این است که زدند...
🔺بریده باد زبانی که شأن حضرت زهرا سلاماللهعلیها را از خطبه خوانی به نوحه سرایی تبدیل میکند. اگر خطبهی زهرا سلامالله علیها را نگفتی، گریهی زهرا سلام الله علیها هم معنی پیدا نمیکند. اگر نفهمیدیم که زهرا سلاماللهعلیها آنجا چگونه سخن گفته است، نمیفهمیم گریهی او به چه معناست.
🔹(سخنرانی رهبر معظم انقلاب در سالهای اول دهه 1350 شمسی، مسجد امام حسن(ع)، مشهد مقدس)
@Andishnaak/ اندیشناک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 نماهنگ «بیمردم»
مهدی رسولی
🔹رهبر انقلاب بعد از مراسم دیشب، به حاج مهدی گفتند: این مرثیهی شما (اشاره به مداحی بی مردم) کار یک منبر نه بلکه کار چند منبر رو با هم کرد.
#فاطمیه
@Andishnaak/ اندیشناک
« در مشروطه وقتی آن عالم گفت «سرکهای که انداختیم، شراب شد»، این را مردم هم دیدند و همه رها کردند و رفتند. مشروطه شکست خورد برای اینکه مردم دیدند این آن چیزی که میخواهند نیست. الان دارد در اینجا هم این اتفاق میافتد.
این در قضیه حجاب شروع شده است. کسانی نمیفهمند و کسانی تعمدا این را تقویت میکنند اما من به شما میگویم ما در خلال این جریان، خیلی نیروی مسلمان درست و حسابی و اصیل را از دست دادیم! در فرآیندهای مختلف مختلکننده، خیلی از این نیروها رفتند! در مساله عدم مبارزه با فساد به شکل اصولی، در مساله مبارزه با تبعیض، در مساله آقازادگی و هر مسالهای که نسبت ما را با اصالتها و هویت اصیل خود خدشهدار میکند، نیروهای مردمی از شما کنده میشوند.»
دکتر حسین کچوئیان
1402/9/23
http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3929/1/273067/0
@Andishnaak/ اندیشناک
علی: موشک آریو برزن درست کنم، ببین چجوری میره
من: آریو برزن؟!
علی: آره، یک (به فتح یاء) چیزی بسازم. لبه موشک رو تغییر دادم. بهترین موشک دنیا شده. نه بهترین نیست. خفن ترین موشک من، سجیله.
من: 😐 (سجیل هم اینجا ساخته شده؟)
هانی: موشک آریو برزن رو من اختراع کردم...
علی: من روش اسم گذاشتم.
حسین: بابا
من: جانم؟
حسین: 🏃
من: اینا چرا در طول روز یه وقتایی آدم صدا میکنن، میرن؟ 🤪
پ ن:
۱. ما اینجا زحمت میکشیم، با مواد اولیه و سواد در حد کلاس چهارم دبستان، موشک تولید میکنیم.
۲. به گفته تولیدکنندگان، این موشک وحشی نیست. با آرامش فرود میاد.
۳. زور موشک هانی بیشتره، اما آرامش موشک علی بیشتر.
۴. هانی میگه اگه به موشکم بگم کات دار برو، میره.
۵. حسین در حال تولید موشک آریو برزند (نسخه پرومکس همون آریو قبلیه)
این پست تبلیغاتی است و اندیشناک (@Andishnaak) مسئولیتی در قبال محتوایش ندارد
🔷تأملی در باب مسئله وحدت حوزه و دانشگاه
📕بخش اول
✍️ حمید احتشامکیا
🔸هر از گاهی و به نحو موسمی و مناسبتی از مسائلی در این مرز و بوم یاد میشود و مطالبی درباره آن مینویسند. یکی از آن مسائل، مسئله وحدت حوزه و دانشگاه است. من هم قرار است در این یادداشت نقد و سهم خود را دراینباره ارائه دهم.
🔸در نقدهای فراوانی که درباره وحدت حوزه و دانشگاه نوشته میشود آنچه بیش از همه دل را میزند، بیمایگی نقدهاست. بسیاری از نقدهای امروزی دیگر نقد نیست و بیشتر شبیه نقل و نبات است که بهرایگان در حال پخش و نشر است.
🔸نقد اشتباه، مسئله را چیز دیگری جلوه میدهد. بعضی از نقدها متهم به سطحینگری و بیمایگیِ مؤلف است اما بعض دیگر متهم به خیانت است؛ زیرا هدفشان تغییر نگاهها به سوی دیگر است. هدفشان پرتی حواسها از مسئله یا مسائل اصلی است.
🔸وقتی مسائل اصلی نتوانند خود را در معرض قرار دهند، نیروی حل مسئله، هدر میرود. بهراستی کدام انحراف در جامعه ویرانگرتر از آن است که مسائل واقعی و حیاتیِ جامعه چیز دیگری باشد و معماران و مهندسان مشغول چیز دگر! جمعی به تو مشغول و تو غائب ز میانه.
🔸و اما درباره وحدت حوزه و دانشگاه، اولین پرسشی که به ذهنم میرسد، پرسش از تعریف حوزه و دانشگاه است. چراکه لازم است در ابتدا وجه مغایرت حوزه و دانشگاه روشن شود تا بعد نوبت به وجه وحدت برسد. از قضا آنچه در ابتدا به ذهن خطور میکند، وحدت حوزه و دانشگاه بهمثابه نهاد علم در کشور است؛ بنابراین پرسش این است که چرا در کشور ما و سایر کشورهای مشابه، دو نهاد علم وجود دارد؟
🔸اصلا وقتی از وحدت حوزه و دانشگاه صحبت میشود، منظور کدام حوزه و کدام دانشگاه است؟ آیا منظور از وحدت، وحدت حوزه علمیه قم و دانشگاه تهران است؟ آیا منظور وحدت حوزههای علمیه کشور و دانشگاههای کشور است؟ آیا منظور وحدت حوزههای علمیه کشورهای اسلامی و دانشگاههای آنهاست؟ یا فراتر از همه پای یک مسئله جهانی در میان است؟
🔸اگر ماهیت حوزه علمیه در تحلیل نهایی نهاد علم است، چیزی که دانشگاه نیز خود را براساس آن تعریف کرده است، واقعا پرسش این است که چرا دو نهاد باید یک مسئولیت (مسئولیت علم و علمپروری) را برعهده گیرند؟
🔸در جمهوری اسلامی ایران نهادهای موازی، نمونههای دیگری هم دارد؛ مانند نهاد نظامی ارتش و سپاه. از قضا وحدت ارتش و سپاه هم از دیرباز یکی از مسائل بوده تا آنجا که نقل شده است: «وحدت میان ارتش و سپاه از تدابیر شهید صیاد شیرازی بوده است». فرمانده کل سپاه نیز اخیرا اظهار داشته: «وحدت ارتش و سپاه دشمنان را به یاس کشانده است». خلاصه اینکه مسئله وحدتبخشی پس از رسمیتیافتن نهادهایی که ظاهرا رسالتی موازی دارند، یکی از مسائل جدی کشور است.
🔸اما پرسش این است که چرا باید نهادهای همعرض به وحدت سوق داده شوند؟ اصلا مراد از وحدت دو نهاد چیست؟ اگر حوزه علمیه متصدی تولید و توسعه و انتشار یافتههای علمی است و دانشگاه نیز همین مهم را بر عهده دارد، وحدت ایشان که امری روشن است، پس مسئله ما در وحدت حوزه و دانشگاه چیست؟
🔸همه می دانند که هیچگاه از ابتدا دو نهاد مستقل حوزه و دانشگاه به عنوان متصدیان علم، تأسیس نشده بلکه تأسیس این دو نهاد با تقدیم و تأخر و به تدریج و اقتضایی بوده است؛ پس پرسش از وحدت حوزه و دانشگاه یک پرسش حاکمیتی برای اداره امور است نه یک پرسش زینتی برای رونقبخشی به وضع موجود. همین پرسش و از همین منظر یعنی از منظر سیاست و تدبیر امور برای سایر نهادهای همعرض هم مطرح بوده که کانون توجه در این یادداشت نهاد علم یعنی حوزه و دانشگاه است.
🔸حال فرض کنید حوزه و دانشگاه را تعریف کرده و مثلا یکی را نهاد فرهنگ و دیگری را نهاد دانش معرفی کردیم، آنگاه مسئله اتحاد یا وحدت به چه معناست؟ مثل این که بگوییم وحدت وزارت نفت و وزارت بهداشت! اما اگر نتوانستیم تفاوتی ذاتی و ماهوی یا تفاوتی غایتمندانه برای آن دو ترسیم کنیم، آنگاه تکلیف چیست؟
🔸آیا امکان اعلام وحدت به معنای تحویل یکی در دیگری وجود دارد؟ اگر چنین امکانی در کشور وجود ندارد، آیا میتوان مسئله وحدت این دو نهاد را یک مسئله زینتی و تشریفاتی دانست که زمانی مصرف سیاسی داشته و اکنون باید به دریا انداخته شود یا به دیوار کوبیده شود؟
🔸اجازه دهید ابتدا بیان کنم در مسئله وحدت حوزه و دانشگاه چه چیزهایی مسئله نیستند بلکه مسئلهنمایند و در ادامه تبیین کنیم چه چیزی واقعا مسئله است و باید مورد توجه تام قرار گیرد.
اندیشناک (@Andishnaak)
ادامه در پست بعدی
🔷تأملی در باب مسئله وحدت حوزه و دانشگاه
📕بخش دوم
✍️ حمید احتشامکیا
🔸بعضی گمان کردهاند مسئله وحدت حوزه و دانشگاه، مسئله مدرک و عناوین است و چون دیدهاند طلاب به دانشگاه میروند و به جای آیتالله و حجتالاسلام، دکتر و مهندس میشوند، این را معضلی دیده و عاملش را وحدت حوزه و دانشگاه دانستهاند. بعضی رخوت و سستی رایج در بین طلاب را با بیانگیزگی دانشجویان مقایسه کرده و آن را محصول وحدت حوزه و دانشگاه قلمداد کردهاند. ایشان سرایت سیستم ترمی واحدی یا بهگفته خودشان سیستم سرطانی ترمیواحدی از دانشگاه به حوزه را عامل بیکیفیتی تحصیل در حوزه دانسته و علةالعلل را وحدت حوزه و دانشگاه تلقی کردهاند. اشکالات ساختاری، دیوانسالاری، برنامهریزی و خلاصه هر انتقادی که به مدیریت حوزههای علمیه و وضع موجود حوزه داشتهاند را بر سر مسئله وحدت حوزه و دانشگاه فرو ریختهاند.
🔸این دست از نقدها در حالی در حال دستبهدست شدن است که مشکل اساسی در کشور ما وضعیت نامطلوب علم و فرزانگی است. همانطور که شوق تحصیل و علمآموزی رفتهرفته در مدارس و دانشگاههای کشور کمفروغ میشود، حتما حوزههای علمیه هم از این ویروس نحس مصون نخواهد ماند. پس بهجای متهمکردن دانشگاه و نسبدادن بیمایگی حوزهها به مسئله وحدت، باید دید خاستگاه مسئله وحدت حوزه و دانشگاه چیست.
🔸این درست است که هر مسئلهای ریشه در مشکلی دارد و مشکلات که خوب فهمیده شوند به مسائل تبدیل میشوند اما گاهی مسائل با همان صورت اولیه اما ناظر به مشکلات جدیدتر مطرح میشوند. بنابراین به نظر میرسد مسئله وحدت حوزه و دانشگاه دیگر آن مسئله شهید مفتح نیست. این مسئله شاید نسبتی با مشکلات صدر انقلاب داشته باشد، اما عینا و دقیقا همان نیست.
🔸مسئله وحدت حوزه و دانشگاه با حفظ صورت اما کاملا ناظر به مشکلات امروز جامعه در حال طرح و اشاعه است. مسئله وحدت حوزه و دانشگاه نیاز به بازخوانی و بازفهمی جدید دارد. در واقع باید دید این پرسش گویای چه مشکلاتی در وضعیت اکنون جامعه ماست.
🔸فلسفه پرسشگری و طرح مسائل و تلاش برای پاسخگویی، اصلاح امور است. در واقع ما میپرسیم تا بدانیم و میدانیم تا اصلاح کنیم. بنابراین قبل از بازخوانی مسئله وحدت حوزه و دانشگاه باید جوانب امر را بررسی کرد که آیا ظرفیتی برای تندهی به پاسخهای احتمالی وجود دارد؟
🔸اگر بازخوانی مسئله وحدت، ما را به تحویل یکی در دیگری به عنوان یکی از احتمالات ممکن هدایت کند، حاکمیت ظرفیت پذیرش آن را دارد؟
از این مسئله که بگذریم به نظر میرسد خاستگاه مسئله وحدت حوزه و دانشگاه در وضعیت کنونی، نسبت سنت و مدرنیته است.
🔸نه روش تحصیل و تدریس و تفاوت آن در حوزه و دانشگاه مسئله بوده تا با وحدت در روش یا رسمیت یافتن روشهای هر دو، وحدت مطلوب شکل گیرد و نه مبنا و منابع در حوزه و دانشگاه تفاوت دارد که وحدت آن مسئله را حل کند؛ بلکه دانشگاه محصول مدرنیته است و حوزه علمیه از سنت آمده است. ارجاع مدرنیته به سنت یا تحویل سنت در مدرنیته یا فرض دیگر هر چه باشد به نظر میرسد مسئله اصلی این است. مسئله جامعه ما مسئله مواجهه با امر مدرن از دل سنت است. هر مسئلهای را باز میکنیم به این مسئله میرسیم.
ادامه یادداشت در وقت مقتضی
اندیشناک (@Andishnaak)
📚نشست نقد و بررسی کتاب
جلد سوم تاریخ فلسفه غرب: فلسفه رنسانس
✨باحضور:
- سیدمسعود حسینی (مترجم)
- علیرضا شفاه
🗓️ یکشنبه ۳ دی، ساعت ۱۷ الی ۱۹
🖼️ سالن اجتماعات گروه فلسفه علم، دانشگاه صنعتی شریف
📍برگزاری در کلاس مجازی:
https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-1qj-osz-jg8
اندیشناک (@Andishnaak)
#درسگفتار
|پیــشنــویس|
فقــه در آزمــون قانـون؛ بازخــوانی «مسأله مـــردم» در ایدهها و پیشنویسهای قانون اساسی
هفته سوم: بازخوانی پیشنویس و آراء علامه طهرانی| ارائهدهنده: اســتاد محمدرضا ملایی
🎴شیوه برگزاری: حضورے | مجازے
سهشنبه، ۲۱ آذرماه، ساعت ۱۵
جهت شــرکت در برنـــامه از طریق لینک زیر ثبتنام نمایید.
https://www.negahschool.ir/product/pish_nevis/
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
اندیشناک (@Andishnaak)
🔹 نشست با عنوان:
رصد و نقد روش شناختی پژوهشهای فلسفه فرهنگ در ایران
🎙️ با حضور:
#مسعود_اسماعیلی
#مهدی_جمشیدی
✍️ دبیرعلمی: #سیدحسین_فخرزارع
📅 یکشنبه ۱۰ دی ماه ۱۴۰۲، ساعت ۱۰
🏢 قم و تهران، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی:
skyroom.online/ch/iict/farhang
اندیشناک (@Andishnaak)
📚 کتاب «درآمدی بر فلسفه فضای مجازی، با نگاهی به تمدن نوین اسلامی»
اثر رضا غلامی
در پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی منتشر شد
💠 فصلهای کتاب در ۱۴۳ صفحه:
فصل اول: فلسفۀ فضای مجاز ی
فصل دوم: هویت و فضای مجاز ی
فصل سوم: آزادی و فضای مجاز ی
فصل چهارم: عدالت و فضای مجاز ی
فصل پنجم: اخلاق و فضای مجاز ی
فصل ششم: شر یعت و فضای مجاز ی
فصل هفتم: فضای مجاز ی بهمثابه یک تمدن تازه بشر ی
فصل هشتم: فضای مجاز ی و تمدن نوین اسلامی
فصل نهم: چشمانداز فضای مجاز ی در تمدن نوین اسلامی
فصل دهم: حکمرانی بر فضای مجاز ی
🟧 برشی از مقدمه کتاب:
مجبورم به صراحت بگویم که فضای مجازی در ایران نهفقط همچنان پدیدهای ناشناخته است بلکه در تنگناهای سیاسی و ایدئولوژیک گرفتار شده است و ماحصل آن، نه فقط نارضایتی عمومی و تشدید حس عقبماندگی در بین مردم، بلکه غلبۀ تهدیدهای آن نسبت به فرصت های آن است. شاید یک دلیل اصلی این فقدان عقلانیت و تبعات منفی آن، عدم ورود بهموقع و همهجانبۀ جامعۀ علمی در میدان واکاوی علمی و غیرسیاسی این پدیده است. امروزه پرسشهای فلسفی و الهیاتی فراوانی دربارۀ فضای مجازی وجود دارد که به آنها پاسخ داده نشده یا پاسخها از قدرت استدلال و اتقان کافی بهرهمند نبوده است. اینکه فضای مجازی چه ماهیتی دارد؟ نسبت آن با آزادی، عدالت و اخلاق چیست؟ فضای مجازی با شریعت چه نوع مواجههای را ترتیب میدهد، رابطۀ فضای مجازی با هویت فردی و اجتماعی چگونه است و از همه مهمتر، چه رابطهای با آرمان تمدنی مسلمانان دارد
@Andishnaak/ اندیشناک
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرف اساسی همین است :
دولت یک شرکت تجاری نیست که با مردمی که صاحب منابع کشورند تجارت کند و مردمش را مشتری ببیند
پینوشت:
مبنای دکتر همت قلیزاده (کارشناس اقتصاد انرژی) در این بحث احتمالا «انفال» بودن منابع عمومی کشور مانند نفت و گاز و معدن است. در خصوص انفال، دولت مالک نیست. مردم هم مشتری نیستند که دولت خود را فروشنده تعریف کند.
این بحث درباره منبع تازهکشفشدهی «کلانداده» کشور نیز صدق میکند. دولت نباید خود را فروشنده و مردم را مشتری تعریف کند. با مفهومشناسیِ کلانداده بهمثابه انفال، تکالیف و حقوق مشخصی در قبال این موضوع مترتب میشود.
@Andishnaak/ اندیشناک/ محمدینیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا غیاث المستغیثین
◇ پدر بعد از درخواست کودکش رفته تا برایش بیسکوییت بخرد، اما در فاصله رفت و برگشت، متوجه شده که پسر و همسرش بر اثر موشکباران صهیونیستها کشته شدهاند.
@Andishnaak/ اندیشناک
مرور کنیم با هم
🔶 بر اساس آخرین تحولات میدانی در شمال نوار غزه، میتوان اذعان کرد که بیش از ۸۵ درصد مناطق شمال نوار غزه به تصرف رژیم صهیونیستی در آمد و اگر اتفاق جدی تری در معادلات بازدارنده جبهه مقاومت برای مهار ماشین نظامی صهیونیست ها نباشد شمال سقوط خواهد کرد. معیار ما برای ارزیابی بازدارندگی مقاومت در جبهه های خارج از فلسطین و فشار به اسرائیل، توقف ماشین نظامی صهیونیست ها در غزه است که هنوز محقق نشد (ابوقاسم)
🔸 با این گزارهی ابوقاسم موافقم زیرا حماس و جهاد اسلامی تنها قدرت مسلح محور مقاومت در داخل فلسطین است و استراتژی کنونی رژیم، حذف تنها قوای مسلح فلسطینی با «پرداخت هزینه سنگین» است.
🔸 فرمانده راهبردی این تصمیم، آمریکاییها و فرمانده عملیاتی، اسرائیلیها هستند. لذا فعلا افق روشنی برای آتش بس در فلسطین وجود ندارد و تاکنون دیپلماتهای منطقه و جهان مغلوب استراتژیستهای نظامی شدند.
🔸 استدلال رژیم این است که «استمرار بحران» میتواند زمان کافی برای جانمایی مجدد او در زلزله پساز الاقصی فراهم کند. این بحران، بهترین فرصت برای ضربههای اطلاعاتی است. رژیم از این فرصت استفاده کرده و شهید موسوی را کاملا هدفمند ترور کرده. ما اطلاع نداریم که محور مقاومت چگونه در این حوزه عمل میکند. حداقل رسانهای نمیشود.
🔸 راهحل این است که هزینه پیشروی ماشین کشتار جمعی اسرائیل، بهقدری بالا برود که ارادهی آسیبپذیر آمریکاییها و صهیونیستها برای تصرف کامل غزه را بشکند.
@Andishnaak/ اندیشناک/ محمدینیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نماهنگ «بوسه تو»
ویژه چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم با صدای محمد معتمدی
@Andishnaak/ اندیشناک
14010323.Feqhe Resane-Ayatollah Kabi.pdf
452.5K
🔰 متن پیاده شده سلسله نشستهای کارگروه فقه رسانه (۳)
🔸 فناوری ارتباطات و شبکه ملی اطلاعات از منظر فقهی
👤 آیتالله عباس کعبی
📆 دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۱
🏢 موسسه فرهنگی هنری شناخت
@Andishnaak/ اندیشناک
#معرفی_کتاب
کتاب «فیلمِ زندگی» نوشته نیل گابلِر ترجمه شیما عالی توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی در پاییز ۱۴۰۲ برای اولین بار به چاپ رسیده است.
کتاب «فیلمِ زندگی» شرح ماجرای تغییر زندگی انسان معاصر به واسطۀ سرگرمی است.
نیل گابلِر با ابداع مفهوم «زندگی_فیلم» (Lifie) در این کتاب شرح میدهد که اکنون باید دربارۀ ادغام سرگرمی و زندگی صحبت کنیم. در گذشته انسانها به سینما میرفتند و هنگام تماشای فیلم موقتاً از مسائل و مشکلات زندگی واقعی میگریختند و با روشن شدن چراغهای سالن دوباره به زندگی بازمیگشتند.
اما اکنون خودِ زندگی به فیلمی تبدیل شده است که در بستر رسانههای متعارف به نمایش درمیآید. ماجراهای واقعی مرتبط با چهرههای مشهور، اخبار جنجالی، افتضاحات سیاسی، مفاسد اقتصادی و حتی پروندههای جنایی پردههایی از این فیلم بزرگهستند که تا مدتها رسانههای متعارف را به خود مشغول میسازند و به موضوع گفتوگوی ملی تبدیل میشوند.
در این شکل جدید سرگرم شدن ما هرگز از سالن نمایش بیرون نمیرویم و بازگشتی به زندگی واقعی نداریم، بنابراین در وضعیت مشغولیت دائمی به سر میبریم و بی وقفه نیاز به سرگرم شدن داریم.
از سوی دیگر، کاربرد آگاهانۀ شگردهای عالم نمایش در سیاست، دین، آموزش، تجارت، جنگ، جرم و جنایت این عرصهها را به شاخههایی از صنعت نمایش تبدیل کرده است. حتی موضوعاتی که ذاتاً نباید سرگرمی تلقی شوند به ابزار سرگرمی تبدیل میشوند. هر امر جدی به حاشیه میرود و انسانها را از اندیشیدن به مسائل بنیادین بازمی مانند.
@Andishnaak/ اندیشناک
درباره مستند «عمامه صورتی» شمقدری
بهنظر میرسد شمقدری نه بی اعتقاد است و نه قصد دارد کارهای ضعیف و کثیف بسازد. نه قصد تمسخر دین را دارد و نه قصد دارد علیه انقلاب کاری تولید کند. پیگیر و جستجوگر و جسور است. تا اینجا به سازندهی اثر پرداختیم. برایند اثر بحث دیگری است. از جنبههای متعدد هم میتوان به مستند او پرداخت. در اینجا به جنبهای خاص اشاره میکنم. این جنبه خاص را در کنار بحثهای فنی و غیرفنی که دیگران گفتهاند بگذارید.
همه آنچه در کارهای او از میراث آلبرتا تا انقلاب جنسی میبینیم، تراوشات یک ذهن آشفته و هیجانزده است و با شیطنتهای مخاطبجمعکن رسانهای، مسائل مهم را دستمالی کرده و رها میکند. موضوع مهاجرت، موضوع نحوه دینداری و ...همگی در کارهای شمقدری فقط داغ میشوند اما حل نمیشوند و اتفاق خاصی برای آن مسائل در ذهن مخاطب نمیافتد. حرف اصلی این است.
این تیپ هم در بین دانشجویان دغدغهمند مهندسی و به ویژه شریفیها چیز عجیب و جدیدی نیست. آنها دشمن نیستند اما با همین دلسوزی و جستجوگری ممکن است حرفی بزنند یا چیزی بنویسند یا اثری تولید کنند که آسیبزا باشد. وقتی مسئلهای را هم میزنیم و ذهن مخاطب را تحریک میکنیم اما جمع.بندی نداریم و حرف خاصی در نهایت نمیزنیم، به ناامیدی بیشتر دامن میزنیم. (محسن دنیوی)
پ. ن:
توصیه هم اینه که نباید به او زیادی و بهطور رسمی پرداخت. مثل میلاد دخانچی و چهرههای شبیه او.
@Andishnaak/ اندیشناک